cealm Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Grattis steel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Grattis!!!! Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Bara resten kvar! Grattis! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åbergs Glasfiberkarosser Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Snyggt, Snabbt, bra jobbat :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Grattis! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Grattis Pär. Vore bra om du kunde lägg upp lite bilder på vad det var du måste förstärka i hjuluphängningen. Jag tror jag har samma problem med mitt bygge. Hade tänkt att svetsa på en plåt på fästöronen för länkarmarna mot ramen så det styvar upp dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 (edited) Tack allihop ! I alla fall ett steg avklarat. Lägger gärna upp bild på fästöronen och hur förstärkningen ska se ut, det låter dock som du vet vad problemet är. Nu har äntligen filmen renderat, hade datorn på energisparläge så den rackarn hade stängt av sig. Killen som pratar svengelska med töntig röst är en kompis :unsure:/>/> . Mina snygga övergångar blev inte heller med, får konsultera ungarna nästa gång. Pär Edited March 19, 2013 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Grattis! Alla som har vandrat genom besiktningarna vet vilken lyckokänsla det ger. Trevlig, intressant och tydlig film - bra jobbat. Antas Snömannen i norr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 Tack Antas ! Har följt din tråd och skrattat gott mer än en gång i din kamp mot vädrets makter och din chefsideolog. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 Ktm_micke, så här ville Ridderstolpe ha förstyvningarna: Gjorde klart fästena till intercoolern och oljekylet. Svetsade ( hel ) dit fästet till expansionskärlet, provade med huven, och just det, 10 mm för högt, locket tog i huven.:banghead:/> Gick då in för dagen ! Innan dess hade jag riktat in karossen och satt fast den. Det blir 10 fästpunkter så den lär nog inte ramla av. Gjorde även fästen för kylarmaskeringen som syns på bilderna ovan. Problemet nu är att jag har kommit så långt som jag tänkte denna säsong. Men snön ligger fortfarande så det är väl inget problem egentligen, är väl motivationen i så fall. Nästa steg nu är att jag skulle vilja veta vad den väger !! Har för mig att jag sett Cealm med ett gäng vanliga vågar, en under varje hjul. Detta för om jag ska sätta i T4:an direkt, 150 kw. Ridderstolpe tyckte det var bäst med rätt motor i från början. Men då måste bilen väga ca 930 kg. Tror den ligger runt 700 kg nu, det blir i så fall väldigt mycket att tynga ner. 2.0 t som sitter i nu har blåst topplockspackningen, därav det billiga inköpspriset. Väger bilen lätt renoverar jag 2.0 t och bygger "värstingmotorn " av T4:an och byter sedan plastkåpan och stoppar i den för nästa säsong. Detta alternativ kan verka lockande för då kan jag riva ihop bilen med orginalsprut ,enkelt. Och kanske hinna besikta i år för att sedan lorta med paddlar och megasquirt nästa vinter. Hmm Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Grattis. Bygget ser j*vligt coolt ut. :thumbsup: Bygg med snikmotor och slipp en massa krångel. (Mitt goda råd. Vad det nu kan vara värt...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 Tack ! Hej, det är värt mycket med goda råd när man vacklar. Är inne på den linjen, det tar en väldig massa tid om man ska krångla till saker. Bättre att ta delprojekt varje vinter sedan bilen är besiktad. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Vikten är skattevikt/tjänstevikt bilen plus 90kg så 840kg på vågen blir ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Bra då vet jag vad jag måste förstärka på fästöronen för länkarmarna. Hade faktiskt tänkt att göra något liknande. Bättre att göra det innan besiktning. Tycker nog du ska försöka få till T4:an med en gång då blir det "rätt" i pappren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Är det någon fysisk skillnad på motorerna? Fästhål, turboplacering, anslutningar för kylvatten, oljekylare etc. Sånt är störigt att hålla på med, bättre då att göra rätt avgassystem, rätt motorfäste och sånt från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 (edited) Hej, det är i princip samma block. 2.0 t är på 2 liter och 83 mm borr och lågtrcksturbo 12t, T4:an på 1,9 liter och 81 mm borr med högre turbotryck 14t turbo. Men för övrigt är det bolt on med rubbet t.o.m. downpipen passar, allt förutom styrsystemet. Har nu beslutsångest, Cealm var duktig att bestämma sig fort.. Känns som om vikten får fälla avgörandet, måste väga den omgående. Enligt uppgift ger T4:an 147 kw: 147/15x100=980 kg minus 70 el 90 kg ? = 890-910 kg. Soppatanken är 40 liter = 850-870 kg...kanske är rimligt för klar bil. Karossen väger enligt uppgift ca 50 kg med allt. 7:an med båge har jag 910 kg som tjänstevikt enligt papper, den motorn har 125 kw och skulle då väga minst 830 kg tom. På den har jag också båge. Men tjänstevikten är 910 kg hur vart det så ?? Öhh och den tyngde jag ner med en 8 mm bukplåt ?? Varför då kan man undra ?? Nu vete gudarna ?? Thomas, är det 90kg eller 70 kg, tyckte Ridderstolpe sa 70 kg ? Pär Edited March 20, 2013 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 (edited) 90kg. Föraren 70kg o lite sk. handbagage blir 90kg Du kan ju ha full tank och verktyg o reservhjul o bamsebatteri vid invägning Och ev. blytyngder under stolarna. Edited March 20, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 (edited) Vikt ska inte vara ett problem. Du ligger så nära så det löser sig. Banta en bil är mycket svårare. Det finns många olika rykten hur man kan göra för att lösa en sådan fråga som vikt enkelt. Jag är auktoriserad "överviktare" som du med förtroende kan vända dig till via tel eller PM eller mejl. Goda referenser finns, tex Drake på vårt forum. Edited March 20, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Man väger bilen med full tank sen läggs det på 70kg (för föraren)= tjänstevikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 (edited) Man väger bilen med full tank sen läggs det på 70kg (för föraren)= tjänstevikt. Plus man fyller vågsedelns fält för reservhjul samt verktyg med den uppskattade vikten. Uppskattningen är oftast schabloniserad.. Skall man vara riktigt noga så anger man egentligen tankvolym på blanketten ock sedan anger hur mycket bränsle som tanken vid vägningen innehåller. Därefter beräknas vikten. Desstom bör man göra det enskilda godkännandet och vägningen vid olika tillfällen och lämpligen på olika stationer. Vågsedeln är giltig i 30 dagar. Mot bakgrund av ovanstående är det inte svårt att få en lämplig motoranpassad vikt såvida man inte ligger allt för långt ifrån sin bils idealvikt. Edited March 20, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 När jag reg besiktat har bilprovningen alltid vägt bilen på sin våg (Kalmar). Dom har lagt på några kg för bensin och inget mer eller mindre. Finns väl ingen anledning att lägga på vikt för något som inte finns. Jag kommer naturligtvis att ha både reservhjul och en massa verktyg när jag besiktar 7:an :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Hej, när jag regbesiktade 7:an i våras vägdes den på bilprovningens våg, fick inte väga den på annan plats. Har nu försökt uppskatta vikten och jämfört med 7:an. De är väldigt lika med axlar osv. skillnaden är lite mer järn och större kaross på Roadstern. Med ovanstående resonemang måste 7:an vägt in på 840 kg vid besiktningen. Då kan inte Roadstern vara lågt borta från 890 kg som Cealm påpekade.... Tänk nu är det plötsligt BRA med vikt :blink:/> Rev ur 2.0t och gjorde kompressionsprov för att få det bekräftat att topplockspackningen blåst, vilket den hade. Ännu ett argument till förmån för T4:an. Har nu bestämt mig, för att citera någon. Kör på T4:an direkt . Får dock lära mig Megasquirt omgående, planen är att provköra innan nerplockning och lack. Ridderstolpe sa att vi skulle besikta i juni, får väl tro på det då. Tack för alla synpunkter och råd som leder fram till beslut, mkt bra forum detta. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Hej, var man borde ha tillgång till lastmaskin. Uppfinningsrikedomen vad man kan ha en sådan till är oändlig :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Bygg en, det är inte alls svårt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Ja, du har väl nån manick har jag för mig jag sett i nån av dina trådar. Gärna bild eller hänvisning. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Vad löjligt, jag hittar ingen bild på "manicken". Jag vet också att den finns med lite här och där men just nu var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Denna? http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8100&view=findpost&p=117194 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Martin: du har rätt det är en gul " manick" det också. Fast den har jag bara köpt. Det är den lilla gula hjullastaren som jag letar efter fast jag ser den utanför fönstret nu. Svårlänkad bara från den platsen.. Ska finnas bilder, annars får ta en ny bild ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åbergs Glasfiberkarosser Posted April 26, 2013 Share Posted April 26, 2013 Hej Steel, men nu är jag väldigt nyfiken hur bygget går :)/> Mvh Åberg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Hej, har varit stiltje i garaget en tid pga av en massa andra saker som ska fixas och åkas. Har dock skaffat MS3 V3.0X med expansionskort MS3X för motorstyrningen och en liten PLC Siemens LOGO 12 volt för programeringen av automatlådan. Det som fattas till motorn är en bredbandslamda och extern boostcontrol. Har rengjort automaten från senaste 960 och T4 motorn med avfettning och Varm högtryckstvätt, blev skinande rent !! Kanske hinns det betas av punkterena från byggbes i helgen och sedan montering för uppstart och provkörning. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Bra att du är på banan. Man blir ju orolig när det meckas i 180 och sen blir det tyst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Coolt att man kan styra en automatlåda med en PLC! :thumbsup: Finns det beskrivet någonstans hur man fixar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 4, 2013 Author Share Posted May 4, 2013 Tack för omtanken Peter ! Det finns en länk i slutet på andra sidan början på min tråd med beskrivning hur man gör: http://caunter.ca/volvo960/ce14807.pdf . Samt några länkar på folk som gjort det: :http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=14184&start=240 Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Har nu svetsat dit alla förstärkningar vid a-armarna: Rengjort och monterat ihop motorpaket, även choppat oljestickan till automaten och böjt om stickan till motorn: Svetsade om övre a-armen, flyttade ut hylsan till transitlänken 12 mm för frigång mot coiloversen och vred upp den en aning så att leden inte bottnar: Förstärkte chassiet med en plåt på högra sidan vid turbon där det var svårt att triangulera: Samt satt dit fästen för bromsledningar, oljeledningar och bromsslang: Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Hej, igen Nu har vintermörkret kommit på allvar och alla andra projekt är överstökande för säsongen, så nu äntligen har jag kravlat in i garaget igen. Tänkte jag skulle hinna få klart bygget denna säsong då nästa bygge redan är på ingång. Steg ett nu är att få igång den, dvs få till alla fästen, dra bensinslagar, elledningar, montera Megasquirt och lära sig mappa hjälpligt. Datorn för växelpaddlarna har en kompis programmerat och provkört i rigg. Därefter river jag alltihop för lack och slutmontage och förhoppningsvis är vi framme i april med byggbes 2 bokad. Satte i T4 motorn och kunde konstatera att det inte blev som jag tänkt. En triagulering tog i och varför jag skulle sätta fästet till bromslagen just där alla andra slagar sitter är en gåta !! Gummikuddarna till avgassystemet funkar inte !! De separerar då det blir varmt, fick erfara detta på 7:an i somras. Gör om. Inget passar som vanligt, gick in. Gokväll ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Fixade till alla upphängningar till avgassystemet hela vägen fram till downpipe blev 5 st, nu går det tom lätt att montera/ demontera: Åtgärdade en anmärkning vid SFRO 1, ett par stopp så inte tanken kan vicka framåt om man skulle köra på något: Bromslang bak till bakaxel och fästöron för bromsledning bakaxel: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 (edited) Hej, lyckades skrapa ihop några timmar kring helgerna iaf. Började provmontera rör till intercoolern, krävs andra 90 graders siliconslangar. Linjerar dåligt annars. Får nog även byta ut original u-böj till 2st 63 mm 90 grader och en 45 grader: Kan man gå direkt från 50 mm utlopp från turbon till 76 mm diameter rör, blir det tryckfall eller är det försumbart ?? Krävs en 90 graders silicon här med: Krävs en svets muff till IAC:en, uttag till tomgången: Vad är detta ?? Anmärkning på SFRO 1 , måste vara M10 inte svetsad M8 stång till bromsvågen: Första prototypen av växelpaddlar samt fäste till multiinstrument, Prototyp och prototyp !!! Kommer nog att sitta där tills det inte finns något annat vettigt att göra : Från förarplats, paddlarna är lite för breda skulle nog suttit jäms ratten. Microswitchar sköter växlingarna. God kväll. Edited January 6, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 Fixade till axeln till bromsvågen, satte ett rör utanpå m8 axeln och svetsade ihop: Satte på karossen och lade dit skärmarna, blir nog inte så tokigt. Börjar tom. vänja mig vid den rostbruna färgen. Tror att skärmarna och chassiet får bli svart och karossen får behålla rostbrun. Kapade i Åbergs kaross för att kunna få dit stöttorna till bågen. Blir huvlås för att hålla fast delarna. Funderar på att sätta ett litet elskåp i plast till elcentral och motorstyrning, såg att någon annan gjort liknande på forumet och tyckte det var en lysande ide. Tänk att ha allting samlat och bara riva i och ur Huvudströmbrytare: Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Lindvall Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Riktigt häftigt bygge...;-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Tack, Mattias ! Satte ett par huvlås, inte att leka med. Borrade rakt igenom plasten till flänsen under, som jag trodde var rak, men det var den inte. I och med att det är gängade pinnar, så blir det snett !! Som tur var var aluminiumen i pinnarna mjuk så att det gick att justera med skruvstäd och gummiklubba. Satte en bit gummislang som distans. Men tänk hur fort det blir snett och fel. Tyvärr präglas mycket mitt byggande i olika projekt av just fort och fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 14, 2014 Author Share Posted January 14, 2014 Fortsatte med huvlås. Inte alls nöjd med denna lösning. Blir fult och klumpigt. Gjorde dessutom hål för den bakmonterade kylaren, blev inte heller bra. Detta måste jag ta mig en funderare på hur det ska lösas. Komstruerade fäste till lyse och blinkers fram. Nöjd med fästet men blev lite snål när jag köpte lampor. Tog 5 1/2 tums istället för 7 tum på Biltema, skiljde 200 kr....... Som om det skulle ha nån större betydelse i slutänden. Började även med fästen till skärmarna, gör lika som på 7:an. De blev väldigt stabila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Gör ett svärmorssäte av finmaskig sträckmetall eller nät så slipper du låsen och får dessutom god ventilation, "maskerar" problemet. Utsläppet ska vara större än inloppet till kylaren. Dumt? kanske, men det skulle höja de trånande blickarna från Smedjebackens gamla gubbar och sleepernivån lite om du dessutom sätter en kärringmannekäng där bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Gör ett svärmorssäte av finmaskig sträckmetall eller nät så slipper du låsen och får dessutom god ventilation, "maskerar" problemet. Utsläppet ska vara större än inloppet till kylaren. Dumt? kanske, men det skulle höja de trånande blickarna från Smedjebackens gamla gubbar och sleepernivån lite om du dessutom sätter en kärringmannekäng där bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 Ha, ha, Christer Hittade bara den här killen som ville åka med. Han är både flintskallig och saknar genitaler men borde locka nån glosögd Smebacksbo att åka med, de är inte så kräsna av sig : Skämt åsido. Är inne på samma linje, ev plasta fast en del av bakluckan och såga ur och sätta nät. Lämnar det därhän så länge. Bysmeden fortsatte med fästen till framskärmar, ska bara helsvetsa och snygga till. Gör lika bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Fortsatte med fästen till skärmarna bak: Och passade in, skruvade och gängade: Helsvetsade och snyggade till fästena fram, snart dags att riva isär och måla ramen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Har börjat pilla med Megasquirtet igen, hittade denna sida på nätet :http://www.malfamartin.se/Megasquirt.html Läsvärt !! Lämnat iväg alurör för svetsning av bussning till Intake Air Sensor, 3/8 gäng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Satte dit backspeglar, fästet måste sitta på insidan pga att man måste kunna lyfta karossen: Gjorde klart framskärmar: Man ser mer och mer hur det kommer att bli när det är klart: Ringt till bläster och målerifirma idag och får besked i morgon när jag kan lämna in alltihop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Nu är chassiet på blästring och lack. Fick hetsmeka isär allt igår då det som vanligt blev kort med tid. Ska hämta hem det i morgon, sedan väntar högtidsstunder i verkstaden Motorn ska in på renovering och så ska det i Verdi vevstakar och smidda kolvar. Ska då tåla över 400 hkr med det block jag har: B4194 T2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Jävla fräckt bygge! Fråga - vad fick du för pris på bläster o lack? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Skulle få kompispris !!! Mer vet jag inte, får väl chocken i morgon. Vet att han har gjort 5-6 timmar på alltihop, så det plus färg. Lämnade in allt: chassie, bakaxel, spindlar, bärarmar , motorfästen osv Jag rapporterar i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.