Jump to content

31:roadster Hot Rod


steel

Recommended Posts

Hej, Thomas, där fanns det ögongodis, fina grenrör och insug !!

Idag har bilen blivit avklädd, börjat helsvetsa det jag kommer åt och skulle göra klart buren när svetstråden tog slut sad.gif/> Mao tidig kväll.

Hittade en manual på svenska till MS Tunerstudio med grundläggande inställningar för mappning, se länk http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf Bra, men problemet som jag tycker när man ska försöka lära sig detta är att det glappar, många kan ingenting och en del kan mycket. De som inte kan, är lite som jag, surrar och ställer dumma frågor. De som kan pratar lite ovanför huvudet. De tar för givet saker som man inte fattar. Men skam den som ger sig. Tänkte jag skriver det som jag klurar ut här, mest för att få det ur huvudet och föra lite anteckningar och tycker någon det är intressant är det bra.

Avklädd börjar den se ut som en sandloppa

Pär

post-3428-0-72408100-1360784630_thumb.jpg

post-3428-0-69161600-1360784764_thumb.jpg

post-3428-0-93319300-1360784779_thumb.jpg

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej per

för ett år sedan höll jag på med Tunerstudio - kunde inget från början - min resa resulterade i en svensk översättning av Tunerstudio - http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028&st=150 kolla min byggtråd i inlägg 150 finns länk till översättningen - djävlas det så mejla mig så skickar jag den till dig

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej, Kengren och tack :notworthy:/>

Perfekt. precis vad jag letat efter. Nu ligger det nerladdat på datorn ska skriva ut i morgon och läsa på, tack igen.

Läste i din byggtråd, vilken fin bil !! Den resan du beskriver med MS från påläsning till uppstart, precis känslan man vill ha. Kollade på klippet på Youtube, härligt klipp i den motorn.

Återkommer under vägen med ett antal frågor, var så säker.

Pär

Link to comment
Share on other sites

Farmor Anka tiden är slut. Senaste tre bilderna bevisar det. Mycket snyggt. Jag har svårt att bestämma mig. Jag tycker ju svetsar och "nakna rör" är snyggt.

Nu har jag bestämt mig vad jag tycker. Snabbt va?

Tvätta ramen med högtryck och eftertvätts med kanske aceton. Klarlacka 4-kantrören och bågen. På med karossen. Klart.

Dölj inte en snygg ram med grund- och täckfärg

Link to comment
Share on other sites

Att kunna bestämma sig snabbt är en styrka :)/> Och jag tackar för förslaget, håller med dig att det är snyggt, men har haft en bild på näthinnan av en mattsvart kaross

och klarrött chassie. Men vi får se.

Idag har jag inte varit i garaget !!! Hann inte med, men pluggar Tunerstudio Kengren, mkt bra !

Pär

Link to comment
Share on other sites

Att kunna bestämma sig snabbt är en styrka :)/>/>/>/>/>/>/>/> Och jag tackar för förslaget, håller med dig att det är snyggt, men har haft en bild på näthinnan av en mattsvart kaross

och klarrött chassie. Men vi får se.

Karossen är ju röd nu, så jag trodde du skulle satsa på en röd bil med silverfärgat chassie.

Får du stenskott (Det får du.) så är det bra att ha en någorlunda likadan kulör på själva plasten. (Sa han som lackade sin mörkgröna kaross ljusblå... :wacko:/>)

Ska du ha svart kaross så får du inte glömma eldflames. :thumbsup:/>

Link to comment
Share on other sites

Hej, det ligger ju en poäng i det, att den är röd...Blir lite rådvill, känner stressen att jag måste bestämma mig snabbt, benen darrar :unsure:/>/>/> ...

Ähh, saker och ting får mogna fram, vi får se.. Kollade MASSA bilder på Hot roddar och Roadsters, men hittade inte riktigt det jag letade efter.( Mattsvart och röd).

Idag blev det bara ett par timmar på kvällen, svetsade klart bågen och sågade sönder kardantunneln, måste ju få plats för nedsänkta stolar. ca 41-42 cm på var sida måste till.

Pluggar TS Kengren, en del frågeställningar dyker upp. Redovisar dessa senare.

Hittade en med samma färg som nu:post-3428-0-66013700-1360961411_thumb.jpg

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, det där var en fin kärra. Intressant hur chassiet var uppbyggt. Det blir snikvariant till en början, Volvo 16" Glt. Men får se hur det faller sig, drar det ut lite tidsmässigt kanske det blir lite fetare grejor.

Idag ingen verkstad heller, ej tid. Men i morgon blir det heldag :lol:/>/>

Åberg och jag fick till det med hämtning av huv och kylarmaskering, överlämning med hjälp av Preem macken i Falun. Fick en knuff med färgvalet....gelcoaten hade en annan färg.....

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, tack. Idag har karossen lyfts på med ett gäng glada pojkar ( Gubbar ) varav två är locostbyggare från Tolvsbo. De är lite blyga och har inte lagt upp någon tråd, än.

Som ni ser är kylarmaskeringen och huven svart. När man ser det så här kanske det inte vore så dumt med röd bil. Kylarmaskeringen ska ner ca 20 mm.

post-3428-0-62620000-1361133081_thumb.jpg

post-3428-0-72063700-1361133100_thumb.jpg

post-3428-0-31382400-1361133127_thumb.jpg

Monterade ihop handbromsbakarna, skivorna och hjulen. Grovt kan man bredda 1 tum inåt och 2 tum utåt då jag har 850 fälgar på 740 axel och klara spårvidden. Dessa fälgar är 7 tum så 10 tummare kan gå bra.

post-3428-0-65040200-1361133394_thumb.jpg

Satte dit 740 handbromsspak med vajrar. Här ser man även nerchoppningen av kardanen. Nu är det 420 mm bredd på varje sida upptill.

post-3428-0-02470500-1361133534_thumb.jpg

post-3428-0-01594000-1361133554_thumb.jpg

post-3428-0-48979400-1361133576_thumb.jpg

Och trångt som vanligt.

post-3428-0-31050100-1361133634_thumb.jpg

I och med att stolen i princip ska sitta på golvet stämde ju inte rattstången :angry:/> Fick börja med att skära loss den svetsade rattjusteringen, men det vart inte tillräckligt så hela fästet rök till slut. Sedan blev jag trött på allt flyttande av grejor, det var ju det jag inte skulle göra denna gången :banghead:/> .

post-3428-0-47098500-1361133898_thumb.jpg

Pär

Link to comment
Share on other sites

Du lyckades bra med bågen steel. Jag tycker man kan säga att båge och karossen är i harmoni.

Vad katten!!! ---- De är lite blyga och har inte lagt upp någon tråd ---

Locostbyggare, blyga?? Nu får du ta dem i tukt och förmaning steel. Du tar ansvar och befäl för byggtrådar från det "gäng glada pojkar ( Gubbar ) varav två är locostbyggare från Tolvsbo". Skall vi säga att de har en vecka på sig med trådarna? Det är alls inget ohemult krav, tvärtom det gott om tid.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Cealm . Jag har tjatat på dem och skall fortsätta tjata, tar det på mitt ansvar !!

Idag har ratten sänkts 40 mm, hänken till rattjusteringen har tillverkats, är nog väldigt bra att ha justering på ratten. Har problem att kravla mig i och ur nu och då är ju inte karossen i vägen. Provmonterade hela bromsvågen och fixade länkaget även där. Blev en ratio på ca 1:6 så nu orkar man nog får hejd på bilen. Gjorde fäste till gasvajern, kan nu gasa full gas utan problem !!

Satte även dit växelreglaget till automaten. Har nu räknat ut att jag ska använda reglaget till P, R N och D. När D läggs i åker ettan i samtidigt som paddlarna aktiveras varefter man växlar upp och ner via dessa. Sedan en finess till: på lådan finns det en solenoid som sköter hur hårt lådan växlar, när man lägger spänning på ventilen växlar lådan mjukt och fint tar man bort den pangar växlarna i som i sportläget. I megasquirt finns det ett antal extra utgångar som man kan ställa upp lite olika vilkor för om de ska dra eller inte. Tex under 3000 varv på motorn drar man utgången och över 3000 varv släpper man den. Dvs man kan ligga och smyga lite grann men så fort man gasar pangar det på :prop:/>

post-3428-0-10441000-1361220485_thumb.jpg

post-3428-0-82020300-1361220563_thumb.jpg

post-3428-0-08710700-1361220626_thumb.jpg

post-3428-0-19729600-1361220647_thumb.jpg

Pär

Link to comment
Share on other sites

Idag har avgassystemet byggts om för att förhindra brännmärken i rumpan hos passageraren. Dessutom blev det en 3" downpipe, har även beställt en till ljuddämpare slimline som ska sitta under golvet vid passageraren.

post-3428-0-40396100-1361307608_thumb.jpg

post-3428-0-04990200-1361307649_thumb.jpg

Gjorde även klart kylsystemet med rör i kardan och dragning av slang samt fästen åt dessa. Satte expansionskärlet fram på det extra motorfästet.

post-3428-0-47399200-1361307870_thumb.jpg

post-3428-0-14085300-1361307807_thumb.jpg

post-3428-0-13824800-1361307899_thumb.jpg

Byggde om och monterade dit locostfästet till pumpen och filtret, tyvärr vart det där jag tänlte sätta batteriet...

post-3428-0-62505400-1361308417_thumb.jpg

post-3428-0-34991200-1361308437_thumb.jpg

Fick knuten till styrväxeln idag, tyvärr har svarvarkillen influensa så kortningen av styraxeln har inte blivit av. Synd annars hade jag vågat beställa byggbes.

Fick mail av Acidsheep ( hjcc.se ) att stolarna och skärmarna var klara. Ska bli kul att se om stolarna får plats.

Tog en motivations bild:

post-3428-0-90658200-1361308292_thumb.jpg

Pär

Link to comment
Share on other sites

Har släpat hem ytterligare en donatorbil till allas förtjusning, en 960 med endast 140000 mil på mätaren. Fräsch automatlåda med alla reglage och multilänk bakaxel, mao alla roliga delar til ytterligare ett bygge :)/>/>/> .

post-3428-0-41007000-1361395182_thumb.jpg

Skitsnygga fälgar !!

Fick stolarna idag, jättefina, men de fick inte plats !!! Skruvade loss Cobra stolarna från 7:an i desperation och provade, de fick inte heller plats :mad:/>/>/>

Får platsbygga ett par i alu och försöka limma dit nån stoppning.

Satt bekvämt på en plåt med sittunderlägg på golvet. När man var liten och byggde lådbilar satt man ju på en brädlapp och det gick ju bra.

post-3428-0-53337500-1361395350_thumb.jpg

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

steel: --- Satt bekvämt på en plåt med sittunderlägg på golvet. --- Skönt nu är jag inte ensam längre. Jag har alltid tyckt att plåtstol "on the rocks" är bästa sittunderlaget. Jag har ännu inte bestämt mig för om stålplåt eller al-plåt är bekvämast. stålplåten vinner nog i längden. Personligen kör jag 1,25 till 1,5mm av kvalité MS49. MS49 är en mycket mycket "trög rostad" plåt. Dock ej rostfri. Lätt svetsbar med MIG. Ena bilen har en liten nätt skiva liggunderlag limmad med ett ljusblått diskret galontäcke som är popnitat på plats.

Bilen som såldes blev produktutvecklad även inom stolsområdet. Det var rena plåtstolar och inget annat. Jag brukde ha en IKEA Borris dörrmatta att sitta på. För ryggen ingen stoppning.

Stolar av plåttyp är standard hos CealmSeven Industries.

Fast det var synd att dina planerade stolar vägrade att passa. Men du kommer inte ångra "plåtstolar".

Link to comment
Share on other sites

Hej, Cealm. Skönt att vi då är iaf två med "plåtbak" okänslig för träsmak. Lite synd på stolarna, men de går väl att sälja eller får man väl bygga ytterligare en bil men risken är väl att man fått smak på plåtstolar. Det där med IKEA Borris dörrmatta lät ju lite lustigt :)/>/>

Gjorde klart avgassystemet idag med slimline Simmons dämpare. Har nu turbon , slimline Simmons och en modell biltema stor längst bak, det borde få ner bullret till rimlig nivå trots 3".Har ingen erfarenhet av detta. På sjuan satte jag bara Volvos största bakdämpare som sidepipe och den hörs knappt. Har iofs katalysator på den men vet ej om den dämpar något. Tänkte förresten ta bort katten på den, montera sportfilter och sätta i chippet jag har innan våren kommer.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, då är vi på banan igen. Sportlov och pannrum, varit rörmokarlärling och murare. Pust, nu är det varmt i garaget, frågan är om det främjar byggtakten ?

Har börjat förbereda för byggbesiktning, kom på att jag glömt bältena men nu är de på plats:

post-3428-0-73141100-1362687131_thumb.jpg

post-3428-0-58751600-1362687149_thumb.jpg

Har funderat kring plåtstolarna och kommit fram till en lösning:

post-3428-0-98988800-1362687209_thumb.jpg

Har svetsat bågar som nackstöd och kommer att klä hela bakgaveln med alu som går upp jäms bågarna. Då kan man sy klädsel som man hänger över dessa och ner mot sittplatsen och fäster så att det blir en stolsklädsel.

Själva sittplatsen blir golvet vilket jag böjer en plåt efter rumpan och upp som sidostöd.

Kommer att få delarna till styrväxeln i morgon, kan då fixa till styrningen i helgen, riva isär allt helsvetsa och plocka ihop för klar bil byggbesiktning i veckan :lol:/>

Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, fick framvagnsdelarna idag och satte ihop styrväxeln och monterade denna. Hade styraxeln sen förut (Mooneyes Sweden) dubbel DD och behövde bara anpassa längden.

Noll bumpsteer :lol:/> , alltid skönt när det stämmer!

post-3428-0-18093200-1362771928_thumb.jpg

post-3428-0-83759000-1362771950_thumb.jpg

post-3428-0-14200000-1362771971_thumb.jpg

Förlängarna 75 mm svarvade i samma material som Atlas Copcos borrar, segt och starkt. Knuten är Borgesen 37-2 eller 9/16-36 med dd 3/4, samt kollappsbar axel dd 3/4.

Känns som ett stort steg när det går att styra, är ju ganska bra att kunna det :prop:/>

Pär

Link to comment
Share on other sites

Har nu rivit isär och börjat helsvetsa.

post-3428-0-68359500-1362946653_thumb.jpg

post-3428-0-04448900-1362946670_thumb.jpg

Ser nu att det vart klent med trianguleringen kring motorn på högersidan, där sitter turbon, avgas och insug till turbon. Svårt att få till.

post-3428-0-19282000-1362946683_thumb.jpg

Satte dit monteringsjärn i kardantunneln för alla slangar, rör och elkablar ca cc 200 mm.

post-3428-0-45939800-1362946712_thumb.jpg

Vände på chassiet för att kunna komma åt och svetsa lite lättare, var ganska lätt kanske runt 80-100 kg men så är jag ju iofs väldigt stark :)/>

post-3428-0-60018000-1362946730_thumb.jpg

Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, tackar svenneboy !

Har svetsat och lockat och svetsat och hackat :angry:/>/>/> loppor, blir alldeles allergiskt mot dem. Vet inte om jag ställer in svetsen fel eller vad det är, man vill ju kräma på så att det smälter ihop riktigt.

NÄhä gick inte att ladda upp bilder !!

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, tackar svenneboy !

Har svetsat och lockat och svetsat och hackat :angry:/>/>/>/> loppor, blir alldeles allergiskt mot dem. Vet inte om jag ställer in svetsen fel eller vad det är, man vill ju kräma på så att det smälter ihop riktigt.

NÄhä gick inte att ladda upp bilder !!

He he... Tur det finns vinkelslip.

Visst blir man helt galen när svetsen går som en dröm ända tills man ska svetsa nåt viktigt. Då börjar den spotta och fräsa. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Hej, kör med MIG. Och som sagt tur det finns vinkelslip, kör med lamelltrissa för att snygga till. Och Peter precis som du säger jämt när det ska viktigt spottar det och fräser det. Har krypit runt och knackat med mejsel och hammare på de ställen man inte kommer åt med vinkelslipen, irriterande.

Har svetsat dit mina plåtsitsar och fixat batterihylla. Nu är allt färdigsvetsat och nu ska det monteras ihop för byggbesiktning. Städade ut jiggen och sopade och röjde lite. Mycket trevligare.

post-3428-0-68103300-1363119303_thumb.jpg

post-3428-0-17732300-1363119341_thumb.jpg

post-3428-0-04800700-1363119385_thumb.jpg

Pär

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att jag är imponerad av byggtakten.

Du har kommit längre på 2 månader än jag på 1,5 år trots jag varit i garaget i snitt 3-4 kvällar i veckan.

Jobbar jag baklänges? Är jag inte tillräckligt fokuserad? Städar jag garaget för ofta?

Kanske gör det nytta att du byggt e n 7:a tidigare då kanske man inte behöver "gär om gör rätt" så mycke.

Bra jobbat Pär

Link to comment
Share on other sites

De gånger det sprätter när jag svetsar brukar bero på skitig metall (olja, färg etc) eller snålt med gas. Mängden gas som kommer till smältan kan var får liten p.g.a. bl.a. glömd kran på tuben :), blåst (kanske inte inomhus), om man börjar svetsa dragande istället för tryckande (men då ligger man på gränsen med inställd gasmängd) och skit i gasmunstycket (svetsloppor som täpper till).

Håller för övrigt med om att det är alltid klydd när det är som viktigast eller svårast att göra om...

Link to comment
Share on other sites

Hej, största anledningen att det går lite fortare nu är nog att jag byggt en sjua förut. Man "lånar " alla lösningar från den och saker som man fastande på då gör man inte nu.

Problemet med MIGen är inte själva svetsen man gör, utan lopporna som blir omkring. Har exprimenterat lite och konstaterat att svetsvinkeln har stor betydelse, när man krämar på kommer det ju mycket tråd och blir vinkeln flack spottar den massvis av nämnda loppor och då såklart där det syns mest och där man inte kommer åt att slipa.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Mellan 5 och 8 liter per minut. 20 liter blir rätt dyrt också........

Sidan 13 spalt 2.

Där finns tumregler för flödet. Där finns också vad som händer om flödet är för högt = luft kan "dras / sugas" in i svetssmältan. Hela PDF-en är värd att studera.

Link to comment
Share on other sites

Mellan 5 och 8 liter per minut. 20 liter blir rätt dyrt också........

Sidan 13 spalt 2.

Där finns tumregler för flödet. Där finns också vad som händer om flödet är för högt = luft kan "dras / sugas" in i svetssmältan. Hela PDF-en är värd att studera.

Jag kör också bara 5 till 8 liter i minuten

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för alla synpunkter och ESAB:s broschyr var verkligen informativ, man skulle ha läst den innan man började. Har nu kolla flödet och det var inställt på 11 minutliter, lite högt mao. Ska sänka och testa.

Har nu lite högtidstunder i garaget, fick idag upp den på hjul. Man får lite feedback om man tänkt rätt med markfrigång och karosshöjd osv. Riktigt kul och det blir fränt vill jag lova.

Jobbar på en Youtube film med olika steg i monteringen som troligen kommer att ha bejublad premiär på måndag, har bjudit in en rad potentater ( frugan och barnen ).

post-3428-0-07332700-1363295292_thumb.jpg

post-3428-0-39287900-1363295232_thumb.jpg

Här syns det som ktm micke påpekat tidigare, med att det blir trångt vid coilovern, funderar på att förlänga armarna på övre a-armen, finns justering kvar vid transitleden.

post-3428-0-09381900-1363295505_thumb.jpg

post-3428-0-54290200-1363295564_thumb.jpg

post-3428-0-89753900-1363295602_thumb.jpg

post-3428-0-71514800-1363295619_thumb.jpg

Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, de ligger emot när de är helt utfjädrade. Det räkte med att bara ställa ner chassiet på hjul så gick de ifrån. Vet inte vad SFRO tycker om det.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det rör sig en hel del när du kör också. Det kan bli låsning i fjädringsrörelsena om det tar emot och då riskerar man väldigt okonsekventa köregenskaper.

I övrigt så håller jag helt med dig, den kommer bli j-vligt frän :thumbsup:/>

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Risken är nog överhängande att det kommer att knirka när det fjädrar ut, helst som morty skriver att det rör sig lite i bussningarna och risken är väl att det nyper.. Vill inte luta coiloversen mer heller, sedan upptäckte jag att transitleden bottnar i utfjädrat läge så jag måste luta hylsan för justeringen. Så den enklaste lösningen blir nog att flytta ut hylsan 10 mm och luta den lite uppåt i utkant.

Är nu klar för byggbesikting, allt är på plats förutom intercoolern och oljekylet.

post-3428-0-01704600-1363550890_thumb.jpg

post-3428-0-89532900-1363550908_thumb.jpg

post-3428-0-61185600-1363550924_thumb.jpg

post-3428-0-10337000-1363550941_thumb.jpg

Trädde på karossen och provmonterade kylarmaskeringen och huven, den ska fortfarande ner 20 mm så jag får göra om fästet till intercoolern.

post-3428-0-22338100-1363551081_thumb.jpg

post-3428-0-92167800-1363551103_thumb.jpg

post-3428-0-07304800-1363551124_thumb.jpg

post-3428-0-31528000-1363551137_thumb.jpg

Filmer kommer i morgon som utlovat, berättarrösten kommer att prata utrikiska.

Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack allihop !

Har byggbesiktat idag !! Gustaf Ridderstolpe hade vägarna förbi så han kunde besikta med väldigt kort varsel. Vart bara småsaker som han anmärkte på, några plåtbitar som förstärkning vid örona fram till a-armarna. En förstärkningsplåt vid turbosidan på chassiet, det som jag själv tyckte var lite tomt. Knirket vid a-armarna och coiloversen, kortning av hylsan. Ett extra fäste vid tanken så den inte välter framåt om man skulle krocka. Sedan var han lite tveksam bak, vid k-länken, på bärarmar som jag knäckte lite vid infästningen, men det skulle han kolla upp.

Så man kan väl säga att det gick väldigt bra :lol:/> med tanke på att det var egen design.

Skulle sänka huven ca 20 mm, men det var inte så enkelt i vanlig ordning. Fick kapa bort både fästet till intercoolern och oljekylaren. Så gör om gör rätt.

post-3428-0-86326700-1363635435_thumb.jpg

Utlovade filmen renderar för tillfället, tar ett halv sekel med den uppkopplingen vi har, men den kommer.

Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...