steel Posted February 13, 2013 Author Posted February 13, 2013 (edited) Hej, Thomas, där fanns det ögongodis, fina grenrör och insug !!Idag har bilen blivit avklädd, börjat helsvetsa det jag kommer åt och skulle göra klart buren när svetstråden tog slut /> Mao tidig kväll.Hittade en manual på svenska till MS Tunerstudio med grundläggande inställningar för mappning, se länk http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf Bra, men problemet som jag tycker när man ska försöka lära sig detta är att det glappar, många kan ingenting och en del kan mycket. De som inte kan, är lite som jag, surrar och ställer dumma frågor. De som kan pratar lite ovanför huvudet. De tar för givet saker som man inte fattar. Men skam den som ger sig. Tänkte jag skriver det som jag klurar ut här, mest för att få det ur huvudet och föra lite anteckningar och tycker någon det är intressant är det bra.Avklädd börjar den se ut som en sandloppaPär Edited May 12, 2016 by steel Quote
kengren Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Hej per för ett år sedan höll jag på med Tunerstudio - kunde inget från början - min resa resulterade i en svensk översättning av Tunerstudio - http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028&st=150 kolla min byggtråd i inlägg 150 finns länk till översättningen - djävlas det så mejla mig så skickar jag den till dig kenneth Quote
steel Posted February 13, 2013 Author Posted February 13, 2013 Hej, Kengren och tack :notworthy:/> Perfekt. precis vad jag letat efter. Nu ligger det nerladdat på datorn ska skriva ut i morgon och läsa på, tack igen. Läste i din byggtråd, vilken fin bil !! Den resan du beskriver med MS från påläsning till uppstart, precis känslan man vill ha. Kollade på klippet på Youtube, härligt klipp i den motorn. Återkommer under vägen med ett antal frågor, var så säker. Pär Quote
cealm Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Farmor Anka tiden är slut. Senaste tre bilderna bevisar det. Mycket snyggt. Jag har svårt att bestämma mig. Jag tycker ju svetsar och "nakna rör" är snyggt. Nu har jag bestämt mig vad jag tycker. Snabbt va? Tvätta ramen med högtryck och eftertvätts med kanske aceton. Klarlacka 4-kantrören och bågen. På med karossen. Klart. Dölj inte en snygg ram med grund- och täckfärg Quote
steel Posted February 14, 2013 Author Posted February 14, 2013 Att kunna bestämma sig snabbt är en styrka :)/> Och jag tackar för förslaget, håller med dig att det är snyggt, men har haft en bild på näthinnan av en mattsvart kaross och klarrött chassie. Men vi får se. Idag har jag inte varit i garaget !!! Hann inte med, men pluggar Tunerstudio Kengren, mkt bra ! Pär Quote
Peter M Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Att kunna bestämma sig snabbt är en styrka :)/>/>/>/>/>/>/>/> Och jag tackar för förslaget, håller med dig att det är snyggt, men har haft en bild på näthinnan av en mattsvart kaross och klarrött chassie. Men vi får se. Karossen är ju röd nu, så jag trodde du skulle satsa på en röd bil med silverfärgat chassie. Får du stenskott (Det får du.) så är det bra att ha en någorlunda likadan kulör på själva plasten. (Sa han som lackade sin mörkgröna kaross ljusblå... :wacko:/>) Ska du ha svart kaross så får du inte glömma eldflames. :thumbsup:/> Quote
steel Posted February 15, 2013 Author Posted February 15, 2013 (edited) Hej, det ligger ju en poäng i det, att den är röd...Blir lite rådvill, känner stressen att jag måste bestämma mig snabbt, benen darrar :unsure:/>/>/> ... Ähh, saker och ting får mogna fram, vi får se.. Kollade MASSA bilder på Hot roddar och Roadsters, men hittade inte riktigt det jag letade efter.( Mattsvart och röd). Idag blev det bara ett par timmar på kvällen, svetsade klart bågen och sågade sönder kardantunneln, måste ju få plats för nedsänkta stolar. ca 41-42 cm på var sida måste till. Pluggar TS Kengren, en del frågeställningar dyker upp. Redovisar dessa senare. Hittade en med samma färg som nu: Pär Edited February 15, 2013 by steel Quote
RSr Posted February 16, 2013 Posted February 16, 2013 Här är några bilder på en bil som rullat här i Skellefteå. Quote
RSr Posted February 16, 2013 Posted February 16, 2013 Har jag missat vilka fälgar du tänkt använda? Det är ju ganska avgörande inför färgval. /Rickard Quote
steel Posted February 16, 2013 Author Posted February 16, 2013 (edited) Hej, det där var en fin kärra. Intressant hur chassiet var uppbyggt. Det blir snikvariant till en början, Volvo 16" Glt. Men får se hur det faller sig, drar det ut lite tidsmässigt kanske det blir lite fetare grejor. Idag ingen verkstad heller, ej tid. Men i morgon blir det heldag :lol:/>/> Åberg och jag fick till det med hämtning av huv och kylarmaskering, överlämning med hjälp av Preem macken i Falun. Fick en knuff med färgvalet....gelcoaten hade en annan färg..... Pär Edited February 16, 2013 by steel Quote
D_J Posted February 17, 2013 Posted February 17, 2013 Mkt coolt bygge! Ska bli spännande att följa den här tråden! Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2 Quote
steel Posted February 17, 2013 Author Posted February 17, 2013 Hej, tack. Idag har karossen lyfts på med ett gäng glada pojkar ( Gubbar ) varav två är locostbyggare från Tolvsbo. De är lite blyga och har inte lagt upp någon tråd, än. Som ni ser är kylarmaskeringen och huven svart. När man ser det så här kanske det inte vore så dumt med röd bil. Kylarmaskeringen ska ner ca 20 mm. Monterade ihop handbromsbakarna, skivorna och hjulen. Grovt kan man bredda 1 tum inåt och 2 tum utåt då jag har 850 fälgar på 740 axel och klara spårvidden. Dessa fälgar är 7 tum så 10 tummare kan gå bra. Satte dit 740 handbromsspak med vajrar. Här ser man även nerchoppningen av kardanen. Nu är det 420 mm bredd på varje sida upptill. Och trångt som vanligt. I och med att stolen i princip ska sitta på golvet stämde ju inte rattstången :angry:/> Fick börja med att skära loss den svetsade rattjusteringen, men det vart inte tillräckligt så hela fästet rök till slut. Sedan blev jag trött på allt flyttande av grejor, det var ju det jag inte skulle göra denna gången :banghead:/> . Pär Quote
cealm Posted February 18, 2013 Posted February 18, 2013 Du lyckades bra med bågen steel. Jag tycker man kan säga att båge och karossen är i harmoni. Vad katten!!! ---- De är lite blyga och har inte lagt upp någon tråd --- Locostbyggare, blyga?? Nu får du ta dem i tukt och förmaning steel. Du tar ansvar och befäl för byggtrådar från det "gäng glada pojkar ( Gubbar ) varav två är locostbyggare från Tolvsbo". Skall vi säga att de har en vecka på sig med trådarna? Det är alls inget ohemult krav, tvärtom det gott om tid. Quote
steel Posted February 18, 2013 Author Posted February 18, 2013 Hej, Cealm . Jag har tjatat på dem och skall fortsätta tjata, tar det på mitt ansvar !! Idag har ratten sänkts 40 mm, hänken till rattjusteringen har tillverkats, är nog väldigt bra att ha justering på ratten. Har problem att kravla mig i och ur nu och då är ju inte karossen i vägen. Provmonterade hela bromsvågen och fixade länkaget även där. Blev en ratio på ca 1:6 så nu orkar man nog får hejd på bilen. Gjorde fäste till gasvajern, kan nu gasa full gas utan problem !! Satte även dit växelreglaget till automaten. Har nu räknat ut att jag ska använda reglaget till P, R N och D. När D läggs i åker ettan i samtidigt som paddlarna aktiveras varefter man växlar upp och ner via dessa. Sedan en finess till: på lådan finns det en solenoid som sköter hur hårt lådan växlar, när man lägger spänning på ventilen växlar lådan mjukt och fint tar man bort den pangar växlarna i som i sportläget. I megasquirt finns det ett antal extra utgångar som man kan ställa upp lite olika vilkor för om de ska dra eller inte. Tex under 3000 varv på motorn drar man utgången och över 3000 varv släpper man den. Dvs man kan ligga och smyga lite grann men så fort man gasar pangar det på :prop:/> Pär Quote
steel Posted February 19, 2013 Author Posted February 19, 2013 Idag har avgassystemet byggts om för att förhindra brännmärken i rumpan hos passageraren. Dessutom blev det en 3" downpipe, har även beställt en till ljuddämpare slimline som ska sitta under golvet vid passageraren. Gjorde även klart kylsystemet med rör i kardan och dragning av slang samt fästen åt dessa. Satte expansionskärlet fram på det extra motorfästet. Byggde om och monterade dit locostfästet till pumpen och filtret, tyvärr vart det där jag tänlte sätta batteriet... Fick knuten till styrväxeln idag, tyvärr har svarvarkillen influensa så kortningen av styraxeln har inte blivit av. Synd annars hade jag vågat beställa byggbes. Fick mail av Acidsheep ( hjcc.se ) att stolarna och skärmarna var klara. Ska bli kul att se om stolarna får plats. Tog en motivations bild: Pär Quote
steel Posted February 20, 2013 Author Posted February 20, 2013 (edited) Har släpat hem ytterligare en donatorbil till allas förtjusning, en 960 med endast 140000 mil på mätaren. Fräsch automatlåda med alla reglage och multilänk bakaxel, mao alla roliga delar til ytterligare ett bygge :)/>/>/> . Skitsnygga fälgar !! Fick stolarna idag, jättefina, men de fick inte plats !!! Skruvade loss Cobra stolarna från 7:an i desperation och provade, de fick inte heller plats :mad:/>/>/> Får platsbygga ett par i alu och försöka limma dit nån stoppning. Satt bekvämt på en plåt med sittunderlägg på golvet. När man var liten och byggde lådbilar satt man ju på en brädlapp och det gick ju bra. Pär Edited February 20, 2013 by steel Quote
cealm Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 steel: --- Satt bekvämt på en plåt med sittunderlägg på golvet. --- Skönt nu är jag inte ensam längre. Jag har alltid tyckt att plåtstol "on the rocks" är bästa sittunderlaget. Jag har ännu inte bestämt mig för om stålplåt eller al-plåt är bekvämast. stålplåten vinner nog i längden. Personligen kör jag 1,25 till 1,5mm av kvalité MS49. MS49 är en mycket mycket "trög rostad" plåt. Dock ej rostfri. Lätt svetsbar med MIG. Ena bilen har en liten nätt skiva liggunderlag limmad med ett ljusblått diskret galontäcke som är popnitat på plats. Bilen som såldes blev produktutvecklad även inom stolsområdet. Det var rena plåtstolar och inget annat. Jag brukde ha en IKEA Borris dörrmatta att sitta på. För ryggen ingen stoppning. Stolar av plåttyp är standard hos CealmSeven Industries. Fast det var synd att dina planerade stolar vägrade att passa. Men du kommer inte ångra "plåtstolar". Quote
steel Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 (edited) Hej, Cealm. Skönt att vi då är iaf två med "plåtbak" okänslig för träsmak. Lite synd på stolarna, men de går väl att sälja eller får man väl bygga ytterligare en bil men risken är väl att man fått smak på plåtstolar. Det där med IKEA Borris dörrmatta lät ju lite lustigt :)/>/> Gjorde klart avgassystemet idag med slimline Simmons dämpare. Har nu turbon , slimline Simmons och en modell biltema stor längst bak, det borde få ner bullret till rimlig nivå trots 3".Har ingen erfarenhet av detta. På sjuan satte jag bara Volvos största bakdämpare som sidepipe och den hörs knappt. Har iofs katalysator på den men vet ej om den dämpar något. Tänkte förresten ta bort katten på den, montera sportfilter och sätta i chippet jag har innan våren kommer. Pär Edited February 21, 2013 by steel Quote
steel Posted March 7, 2013 Author Posted March 7, 2013 Hej, då är vi på banan igen. Sportlov och pannrum, varit rörmokarlärling och murare. Pust, nu är det varmt i garaget, frågan är om det främjar byggtakten ? Har börjat förbereda för byggbesiktning, kom på att jag glömt bältena men nu är de på plats: Har funderat kring plåtstolarna och kommit fram till en lösning: Har svetsat bågar som nackstöd och kommer att klä hela bakgaveln med alu som går upp jäms bågarna. Då kan man sy klädsel som man hänger över dessa och ner mot sittplatsen och fäster så att det blir en stolsklädsel. Själva sittplatsen blir golvet vilket jag böjer en plåt efter rumpan och upp som sidostöd. Kommer att få delarna till styrväxeln i morgon, kan då fixa till styrningen i helgen, riva isär allt helsvetsa och plocka ihop för klar bil byggbesiktning i veckan :lol:/> Pär Quote
steel Posted March 8, 2013 Author Posted March 8, 2013 Hej, fick framvagnsdelarna idag och satte ihop styrväxeln och monterade denna. Hade styraxeln sen förut (Mooneyes Sweden) dubbel DD och behövde bara anpassa längden. Noll bumpsteer :lol:/> , alltid skönt när det stämmer! Förlängarna 75 mm svarvade i samma material som Atlas Copcos borrar, segt och starkt. Knuten är Borgesen 37-2 eller 9/16-36 med dd 3/4, samt kollappsbar axel dd 3/4. Känns som ett stort steg när det går att styra, är ju ganska bra att kunna det :prop:/> Pär Quote
steel Posted March 10, 2013 Author Posted March 10, 2013 Har nu rivit isär och börjat helsvetsa. Ser nu att det vart klent med trianguleringen kring motorn på högersidan, där sitter turbon, avgas och insug till turbon. Svårt att få till. Satte dit monteringsjärn i kardantunneln för alla slangar, rör och elkablar ca cc 200 mm. Vände på chassiet för att kunna komma åt och svetsa lite lättare, var ganska lätt kanske runt 80-100 kg men så är jag ju iofs väldigt stark :)/> Pär Quote
steel Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 (edited) Hej, tackar svenneboy ! Har svetsat och lockat och svetsat och hackat :angry:/>/>/> loppor, blir alldeles allergiskt mot dem. Vet inte om jag ställer in svetsen fel eller vad det är, man vill ju kräma på så att det smälter ihop riktigt. NÄhä gick inte att ladda upp bilder !! Edited March 11, 2013 by steel Quote
Peter M Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 Hej, tackar svenneboy ! Har svetsat och lockat och svetsat och hackat :angry:/>/>/>/> loppor, blir alldeles allergiskt mot dem. Vet inte om jag ställer in svetsen fel eller vad det är, man vill ju kräma på så att det smälter ihop riktigt. NÄhä gick inte att ladda upp bilder !! He he... Tur det finns vinkelslip. Visst blir man helt galen när svetsen går som en dröm ända tills man ska svetsa nåt viktigt. Då börjar den spotta och fräsa. :banghead: Quote
Peter M Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 (edited) Dubbelpost. (Fick ett mycket mystiskt felmeddelande). Edited March 11, 2013 by Peter M Quote
Rikard Larsson Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Vet inte om jag ställer in svetsen fel eller vad det är, man vill ju kräma på så att det smälter ihop riktigt. Mig eller tig? Quote
steel Posted March 12, 2013 Author Posted March 12, 2013 Hej, kör med MIG. Och som sagt tur det finns vinkelslip, kör med lamelltrissa för att snygga till. Och Peter precis som du säger jämt när det ska viktigt spottar det och fräser det. Har krypit runt och knackat med mejsel och hammare på de ställen man inte kommer åt med vinkelslipen, irriterande. Har svetsat dit mina plåtsitsar och fixat batterihylla. Nu är allt färdigsvetsat och nu ska det monteras ihop för byggbesiktning. Städade ut jiggen och sopade och röjde lite. Mycket trevligare. Pär Quote
ktm_micke Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Måste bara säga att jag är imponerad av byggtakten. Du har kommit längre på 2 månader än jag på 1,5 år trots jag varit i garaget i snitt 3-4 kvällar i veckan. Jobbar jag baklänges? Är jag inte tillräckligt fokuserad? Städar jag garaget för ofta? Kanske gör det nytta att du byggt e n 7:a tidigare då kanske man inte behöver "gär om gör rätt" så mycke. Bra jobbat Pär Quote
Rikard Larsson Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 De gånger det sprätter när jag svetsar brukar bero på skitig metall (olja, färg etc) eller snålt med gas. Mängden gas som kommer till smältan kan var får liten p.g.a. bl.a. glömd kran på tuben :), blåst (kanske inte inomhus), om man börjar svetsa dragande istället för tryckande (men då ligger man på gränsen med inställd gasmängd) och skit i gasmunstycket (svetsloppor som täpper till). Håller för övrigt med om att det är alltid klydd när det är som viktigast eller svårast att göra om... Quote
Christer J Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Det kn ju också vara diodfel i svetsen, då blir det inte så snyggt heller, eller strul i slangpaketet. Dessutom gillar väl inte SFRO att man slipar svetsarna? Quote
Thomas Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 En dålig jordklämma kan också ställa till med mycket. Quote
steel Posted March 14, 2013 Author Posted March 14, 2013 (edited) Hej, största anledningen att det går lite fortare nu är nog att jag byggt en sjua förut. Man "lånar " alla lösningar från den och saker som man fastande på då gör man inte nu. Problemet med MIGen är inte själva svetsen man gör, utan lopporna som blir omkring. Har exprimenterat lite och konstaterat att svetsvinkeln har stor betydelse, när man krämar på kommer det ju mycket tråd och blir vinkeln flack spottar den massvis av nämnda loppor och då såklart där det syns mest och där man inte kommer åt att slipa. Pär Edited March 14, 2013 by steel Quote
steel Posted March 14, 2013 Author Posted March 14, 2013 Hej, ska testa det. Tror jag har inställt ca 20 minutliter ?? när jag trycker på knappen. Pär Quote
Rikard Larsson Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Det låter i och för sig inte för lite. Kommer gasen fram ordentligt? Tänker på läckande slangpaket, skit i munstycket osv. Trä en 5-liters plastpåse över handtaget och klocka när den fylls. Quote
Thomas Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 (edited) Kan du oljan ytan bredvid eller ta på svetsspray? Eller skyla den med en plåtbit?. Edited March 14, 2013 by Thomas Quote
Jonas Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 20L/min måste räcka mer än väl! Jag kör med 7-8L/min, inomhus. Quote
Rikard Larsson Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Om flödet är för högt kan det bli turbulens och kass p.g.a. det. Så du kanske ska sänka? Quote
cealm Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Mellan 5 och 8 liter per minut. 20 liter blir rätt dyrt också........ Sidan 13 spalt 2. Där finns tumregler för flödet. Där finns också vad som händer om flödet är för högt = luft kan "dras / sugas" in i svetssmältan. Hela PDF-en är värd att studera. Quote
kengren Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Mellan 5 och 8 liter per minut. 20 liter blir rätt dyrt också........ Sidan 13 spalt 2. Där finns tumregler för flödet. Där finns också vad som händer om flödet är för högt = luft kan "dras / sugas" in i svetssmältan. Hela PDF-en är värd att studera. Jag kör också bara 5 till 8 liter i minuten kenneth Quote
steel Posted March 14, 2013 Author Posted March 14, 2013 Hej, tack för alla synpunkter och ESAB:s broschyr var verkligen informativ, man skulle ha läst den innan man började. Har nu kolla flödet och det var inställt på 11 minutliter, lite högt mao. Ska sänka och testa. Har nu lite högtidstunder i garaget, fick idag upp den på hjul. Man får lite feedback om man tänkt rätt med markfrigång och karosshöjd osv. Riktigt kul och det blir fränt vill jag lova. Jobbar på en Youtube film med olika steg i monteringen som troligen kommer att ha bejublad premiär på måndag, har bjudit in en rad potentater ( frugan och barnen ). Här syns det som ktm micke påpekat tidigare, med att det blir trångt vid coilovern, funderar på att förlänga armarna på övre a-armen, finns justering kvar vid transitleden. Pär Quote
Thomas Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 Men går de emot? det blir väl större avstånd vid nerfjädring Quote
steel Posted March 15, 2013 Author Posted March 15, 2013 (edited) Hej, de ligger emot när de är helt utfjädrade. Det räkte med att bara ställa ner chassiet på hjul så gick de ifrån. Vet inte vad SFRO tycker om det. Pär Edited March 15, 2013 by steel Quote
Morty Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 (edited) Tänk på att det rör sig en hel del när du kör också. Det kan bli låsning i fjädringsrörelsena om det tar emot och då riskerar man väldigt okonsekventa köregenskaper. I övrigt så håller jag helt med dig, den kommer bli j-vligt frän :thumbsup:/> Edited March 16, 2013 by Morty Quote
Peter M Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Hej, de ligger emot när de är helt utfjädrade. Det räkte med att bara ställa ner chassiet på hjul så gick de ifrån. Vet inte vad SFRO tycker om det. Pär Du kan ju alltid begränsa droop. Quote
steel Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 Risken är nog överhängande att det kommer att knirka när det fjädrar ut, helst som morty skriver att det rör sig lite i bussningarna och risken är väl att det nyper.. Vill inte luta coiloversen mer heller, sedan upptäckte jag att transitleden bottnar i utfjädrat läge så jag måste luta hylsan för justeringen. Så den enklaste lösningen blir nog att flytta ut hylsan 10 mm och luta den lite uppåt i utkant. Är nu klar för byggbesikting, allt är på plats förutom intercoolern och oljekylet. Trädde på karossen och provmonterade kylarmaskeringen och huven, den ska fortfarande ner 20 mm så jag får göra om fästet till intercoolern. Filmer kommer i morgon som utlovat, berättarrösten kommer att prata utrikiska. Pär Quote
Rikard Larsson Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Så jävla cool. Riktigt bra att du fixade till störtbågarna :thumbsup: Quote
Karlskrona Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Kan bara stämma in i kören:) sååå bra detta blir!!! Www.locost.bloggplatsen.se Quote
steel Posted March 18, 2013 Author Posted March 18, 2013 Hej och tack allihop ! Har byggbesiktat idag !! Gustaf Ridderstolpe hade vägarna förbi så han kunde besikta med väldigt kort varsel. Vart bara småsaker som han anmärkte på, några plåtbitar som förstärkning vid örona fram till a-armarna. En förstärkningsplåt vid turbosidan på chassiet, det som jag själv tyckte var lite tomt. Knirket vid a-armarna och coiloversen, kortning av hylsan. Ett extra fäste vid tanken så den inte välter framåt om man skulle krocka. Sedan var han lite tveksam bak, vid k-länken, på bärarmar som jag knäckte lite vid infästningen, men det skulle han kolla upp. Så man kan väl säga att det gick väldigt bra :lol:/> med tanke på att det var egen design. Skulle sänka huven ca 20 mm, men det var inte så enkelt i vanlig ordning. Fick kapa bort både fästet till intercoolern och oljekylaren. Så gör om gör rätt. Utlovade filmen renderar för tillfället, tar ett halv sekel med den uppkopplingen vi har, men den kommer. Pär Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.