Jump to content

Caterham Blackbird S3


Recommended Posts

Lite plywoodbitar och en aluminiserad skyddsduk jag "hittat" på jobbet förvandlade det gapande hålet till ett användbart utrymme.

Tas bort på mindre än en minut med hjälp av skåpknopparna.

Snyggt! Har själv funderat på en liknande lösning. Ska nog ta tag i det så fort jag har bilen rullande.

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt värre.Är kompressorn provkörd också?

Tyvärr är det en bra bit kvar innan nån provkörning kommer att ske men förhoppningsvis nån gång :)/> Har haft lite motgångar och det faktum att aluminiumsvetsningen får delarna att slå sig så mycket gör att jag får göra om en del bitar och hitta på lösningar o nya verktyg för det. Nu när det är säsong föredrar jag dessutom ibland att leka lite med bilen istället för att stå i verkstaden. Banträffarna skapar visserligen förnyad inspiration att verkligen fullfölja bygget, men även nya problem av mer akut natur som måste fixas omgående eller åtminstone innan nästa banträff.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter fadäsen på förra årets Locostträff då jag "spillde" olja nästan hela varvet på Kinnekulle monterade jag en extra oljetrycksgivare och lampa som tänder redan vid 20 psi. Vid landsvägskörning verkar allt ok men vid lite mer långvarigt gasande på banträffar har den lampan tänts vid oroväckande höga varvtal. Det kanske alltid har varit så här (bilen har ju använts för tävling tidigare) men lite oroväckande är det. Ska försöka reda ut det hela och första steget är lite instrumentering för att se vad som egentligen händer.

Mekanisk oljetrycksmätare och oljetempmätare från Autometer har inhandlats och monterats.

post-2279-0-20633600-1371976442_thumb.jpg

Oljetrycket vill jag mäta där det är mest kritiskt och jag gjorde en adapter med den ovanliga M20x1,0 för att ersätta pluggen i huvudoljekanalen då den inte gick att använda p.g.a insexfattningen.

post-2279-0-56053700-1371976426_thumb.jpg

Oljetempgivaren ska monteras i botten på oljetanken så fort jag kan få en anslutning påsvetsad.

Link to comment
Share on other sites

Blackbirdmotorn anses ju ha lite problem med smörjningen då den monteras i en bil om man inte använder torrsumpsystem och inte ens då helt säker enligt somliga. Jag har upptäckt att oljetrycket inte är så högt som det borde vara vid bankörning och kommer att prova 10-50 racingolja och se om det gör någon skillnad.

Hur som helst blir man lite fundersam och på kompressormotorn ska ju dessutom kompressorn och kugghjulen som driver dräneringspumpen i torrsumpsystemet smörjas.

Blackbirdmotorns oljepump är dubbel och ena halvan pumpar bara oljan genom oljekylaren och tillbaka till pumpens inlopp.

post-2279-0-30859300-1372160767_thumb.jpg

Torrsumpsystemet leder returoljan från oljekylaren till tanken och jag undrar om det egentligen hade varit bättre att det varit som orginalet istället. All olja rinner nu med självtryck från tanken genom en ca 1 meter lång slang och sedan genom en rätt så trång borrad kanal i tråget innan den når inloppet till pumpen.

post-2279-0-85787700-1372160785_thumb.jpg

post-2279-0-46154300-1372160813_thumb.jpg

Det är inte helt ovanligt att montera bort balansaxlarna och plugga oljekanalerna dit, och så har jag tänkt göra. På det viset vinner man lite smörjkapacitet till resten av motorn som dessutom svarar lite bättre på gasen.

Dessutom funderar jag på om man inte kunde använda den delen av oljepumpen som är till oljekylaren för att smörja kompressorn o tidigare nämnda kugghjul för att inte "stjäla" oljetryck från ram- och vevlager. Min tanke var att använda någon form av ventil så att inget flöde går till kylaren förrän ett visst oljetryck uppnåtts. På det viset kanske man även i någon mån hindrar oljekylarkretsen att "tjuva" olja om det är begränsad tillgång vid pumpens inlopp.

post-2279-0-86660300-1372160803_thumb.jpg

Lite fria funderingar från min sida och vore tacksam för kommentarer. :)/>/>

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Min första tanke är att 1-2 bars ventilen kommer att börja pulsera.

Dvs när den öppnar oljekylkretsen så faller trycket och den stänger.

Kanske skulle funka att lägga kompressoroljan i serie efter oljekylaren, och ha en tryckbegränsare

mellan oljekyl och kompressor, då passerar all olja kylaren och kompressorn får det den behöver och resten går genom tryckbegränsaren till tank.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tänkte inte på det.

Min tanke var att "ventilen" skulle fungera som övertrycksventilen i huvudsmörjsystemet och hålla ett jämnt tryck för att sedan låda överskottet läcka förbi. I detta fallet läcka förbi till kylaren istället för som brukligt är, till tråget eller tanken.

Funderar på om det är en definitionsfråga då jag inte har full koll på vad grejerna egentligen heter, skrev "ventil" och du sedan nämnde "tryckbegränsare" som en alternativ lösning. Tryckbegränsare låter för mig som övertrycksventil och visst skulle man kunna ha den efter kylaren eftersom både slangar o kylare ska hålla för lite tryck.

Någon kommentar till det faktum att man i torrsumpsystemet leder returoljan från kylaren till tanken istället för som på orginalet till pumpens inlopp. För mig verkar det lite onödigt att det ska upp i tanken igen o virvla runt o sedan trängas med övrig olja på väg till pumpens inlopp.

Jag misstänker att det flödar ganska stor mängd olja genom kylaren eftersom den enda restriktionen är just kylaren och slangarna. Hela den mängden plus det som går åt för att smörja motorn måste ju komma tillbaka till pumpens inlopp igen och från tanken är det genom självtryck via lång slang och genom en trång borrad kanal.

Om den kom direkt till pumpinloppet istället skulle ju oljan i tanken få längre tid på sig att avluftas. Avluftningen av oljan som kommer från dräneringspumpen kan tänkas vara ett problem, har jag sett i andra forumsdiskussioner. Särskilt med en så liten tank som jag har i bilen.

Tack för svaret förresten . :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag provade först med Q8 SBK racing 10W-50 istället för Biltemas helsyntetiska 10W-40 mc-olja och konstaterade att oljetrycket blev lite bättre när motorn var varm. Ingen stor skillnad utan egentligen bara vad man kunde förvänta sig av viskositetshöjningen.

Jag har fortfarande inte någon oljetempmätare men på tryckmätaren verkade det som att efter en tids körning på höga varv (bankörning) tar oljan slut för om man lugnar ner sig en stund så verkar allt normalt igen. Det kan kanske också kan vara luft i oljan.

Inför Locostträffen på Kinnekulle byggde jag om oljekylarkretsen så att det blev som Honda hade gjort från början. D.v.s returen från oljekylare gick tillbaka in i motorn, till "smörjpumpsidans" inlopp och det verkar fungera :)/>.

Har även kört några gånger på Gröndal efteråt. Visst sjunker trycket väldigt mycket när oljan blir varm men det verkar som att problemet med att oljan tar slut/pumpen suger luft är löst, eller åtminstone har blivit bättre.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har inte hänt så mycket med kompressormotorn under sommarmånaderna men nu har jag kommit igång lite grann igen.

Redovisar först lite av det som trots allt gjordes under försommaren.

Här är plenumet, gavlarna och rören för intercoolern hopdragna med gängstänger inför svetsning. Wellpappsmodell av intercoolerlådan.

post-2279-0-11742300-1375966045_thumb.jpg

Fick åka till svetsaren många gånger för att få ihop det. Första vändan sattes plenum, gavlar, rören och locket på ovansidan dit.

post-2279-0-97808800-1375966060_thumb.jpg

Nästa vända svetsades plåtarna som ersatte wellpappen på bak- och undersida dit.

post-2279-0-02136900-1375966078_thumb.jpg

Tredje turen till svetsaren släpade jag med hela motorn med stativ o allt för att den lilla biten mellan intercoolern o kompressorn skulle passas in. Men först tillverkades "den lilla biten" av ett stycke massiv aluminium.

post-2279-0-63621200-1375966089_thumb.jpg

En slanganslutning för att kunna koppla ihop avlastningsventilen med intercoolern svetsades också dit.

post-2279-0-32855600-1375966144_thumb.jpg

Så här ser det ut nu.

post-2279-0-39382600-1375966103_thumb.jpg

post-2279-0-43757200-1375966124_thumb.jpg

Tyvärr har svetsningen gjort att delarna inte längre är raka.

Tuberna som kylstavarna ska sitta i är krökta så att stavarna inte går att få in. Jag måste på något vis borra ur dom och sätta in raka foderrör i dom.

Gavlarna har krökt sig så att de måste planas för att vattenblocken ska ha en chans att hålla tätt. Det är i o för sig inte så stort problem och jag kanske t.o.m kan göra det med mina egna maskiner.

Det drar dock med sig andra problem då hela intercoolerlådan blir smalare och vattenblocken måste nog göras om. Fixeringen av kylstavarna måste också modifieras.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att rören typ laminova inte går i .?

Precis, man kan se krökningen i röret med blotta ögat då den är ca 1,5 -2 mm på mitten av röret. Fick in laminovastavarna ungefär till en tredjedel sen var det stopp. :(

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem köpte ett rör med lite mindre diam , slitsa det en bit in trädde på slippapper och drev med borrmaskin och körde fram och tillbaka tills det passa

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem köpte ett rör med lite mindre diam , slitsa det en bit in trädde på slippapper och drev med borrmaskin och körde fram och tillbaka tills det passa

Har funderat i dom banorna också men är rädd att rören blir lite väl stora innan jag får i laminovastavarna. O då kan man ju tappa en del av kylfunktionen eftersom en stor del av luften strömma förbi utanför kylflänsarna.

Kanske om man kunde räta rören lite grand först o ta det sista med din metod. Men lådan är styv nu när den är ihopsvetsad.

Hade lite problem att räta plattan som trattarna sitter i när plenumextruderingen var påsvetsad och rören/hela lådan lär vara mycket styvare än så.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har hänt en hel del under sommaren, både roligt och tråkigt. Motorbygget har därför stått rätt så still men i helgen gjorde jag en ventil/fördelningsblock för olja, Tanken är att den med hjälp av en fjäderbelastad kolv ska tvinga en del av oljan som är på väg till oljekylaren att smörja kompressorn och dreven till torrsumppumpen. Hoppas jag tänkt rätt och att detta kommer att fungera.

Här är de ingående delarna. Oljan som är på väg till kylaren kommer in i gaveln till höger och bromsas av den fjäderbelastade kolven som syns till vänster. När oljetrycket höjs pressas kolven bakåt och oljan flödar förbi och ut genom den större AN-adaptern vänd neråt på bilden och vidare till kylaren. De små AN-4 anslutningarna kommer att monteras mellan inloppet och kolven och leda olja till kompressor och pumpdreven. Jag vet inte ännu hur ventilen kommer att monteras i bilen och har därför väntat med att montera AN-adaptrarna till dess att jag vet lämpligaste placering med tanke på slangdragningen.

post-2279-0-65857000-1380482843_thumb.jpg

Här kan man se insidan som påminner om en tvåtaktscylinder med sina överströmskanaler.

post-2279-0-12734300-1380482855_thumb.jpg

Här hopmonterad.

post-2279-0-84214900-1380482864_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kompressorn satt ursprungligen mellan topplocken på en V-6 och dräneringen från de båda lagerhusen var rakt ner i V:et på motorn. Jag hade från början tänkt borra och svetsa dit slanganslutningar ovanpå växellådan och göra likadant. Men jag har ångrat mig då jag inte vill riskera att motorblocket slår sig vid svetsningen.

Oljeinloppet och ena dräneringen var bara att borra o gänga för sina respektive anslutningar. Vid dräneringen ovanför kopplingen var det alltför trångt för en enkel lösning. Först frästes den befintliga slangstosen på kompressorn bort. Dessutom tog jag några mm till för att skapa mer utrymme.

post-2279-0-51366500-1381589110_thumb.jpg

Delar till en horisontell dräneringskanal tillverkades och löddes ihop.

post-2279-0-77582100-1381589128_thumb.jpg

post-2279-0-90279800-1381589145_thumb.jpg

Här ser man hur trångt det är över kopplingen. En vinklad slangbit behövs för att ansluta till slangstosen som sitter på den borttagna balansaxelns plats.

post-2279-0-32341500-1381589160_thumb.jpg

Jag behöver en 90-110 grader vinklad slangbit med ganska liten radie, tunna väggar och 19mm innerdiameter. Biltemas färdiga krökar är för klumpiga. Jag hoppas på att kunna hitta något från nån motorcykel då dom ju brukar ha rätt så kompakta installationer. Jag är självklart glad för tips på slang om ni vet nån.

Link to comment
Share on other sites

Då var det dags att montera ihop kompressorn igen men det verkar som om axlarna växt eller lagerbanorna krymp medan den varit isärplockad. Första försöket resulterade i att inre lagerbanan och alla kulorna i ett av lagren åkte ut på golvet. Som tur var hittade jag alltihop igen o kunde sätta ihop lagret igen.

post-2279-0-70040500-1381833570_thumb.jpg

Vid andra försöket värmde jag upp lagerbanorna och kylde axlarna. Kulhållarna i lagren är inte av metall och jag ville inte värma direkt på dom så jag fick anledning att prova ett knep jag snappat upp nånstans (kanske detta forum). Svarvade till en stång som gick lätt in i lagren och värmde på den utstickande delen.

post-2279-0-46693900-1381833617_thumb.jpg

Eftersom den inre lagerbanan åkte ut så lätt vid första försöket så tillverkade jag ett mothåll som jag skruvade dit innan jag bankade in axeln.

post-2279-0-40845500-1381833635_thumb.jpg

Till vänster är stången att värma på. Mässingsbiten med en lång bult i gjorde jag för att det skulle vara enklare/snabbare att rikta upp mothållet när det skruvades fast.

post-2279-0-09808600-1381833602_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Turbotrimmarna på CBRXX-forumet brukar använda en tjockare toppackning som Cometic tillverkar på beställning. Jag försökte köpa en sådan direkt från Cometic men kommunikationen med dom var lite seg så jag kontaktade Erik Marklund på McExpress. Han hade använt Cometicpackningarna men hade inget på lager längre. För övrigt tyckte han att det som fungerade bäst var att separera en orginalpackning och ersätta det mellersta av de tre skikten med en aluminiumplåt. Sedan sprayade han VHT kopparspray mellan skikten. Jag bestämde mig för att följa hans rekommendation.

post-2279-0-48400400-1382100100_thumb.jpg

Det tog en god stund att såga till plåtbiten jag köpt på en reklamfirma och när jag äntligen var klar och skulle dra bort den vita skyddsfilmen visade det sig att det var transparent film på vitlackad plåt :mad:/> . Några timmar till med rakblad o fint våtslippapper så var det klart i alla fall.

post-2279-0-03786600-1382100119_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara få veta vad vitsen att tillföra smörjmedel mellan två tätningsytor kan tillföra mer än ökad risk för rörelser?? Alltså blåst packning... I övrigt är jag lika imponerad av ditt kompressorbygge som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara få veta vad vitsen att tillföra smörjmedel mellan två tätningsytor kan tillföra mer än ökad risk för rörelser?? Alltså blåst packning... I övrigt är jag lika imponerad av ditt kompressorbygge som vanligt.

Jag kan inte förklara varför, jag bara litar på Erik Marklunds erfarenhet i det här fallet.

Helst hade jag nog köpt Cometicpackningen i alla fall. Det hade varit både enklare o billigare men visste inte när eller ens om jag skulle få någon.

Nu sitter toppen plats i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Är man petig så kanske man alltid finjusterar kamtimingen. Med en tjockare toppackning har jag definitivt ändrat kamtimingen och gör därför kamdreven justerbara. På avgaskammens drev sitter på Hondan även ett triggerhjul med tre osymmetriskt placerade tänder för kamlägesgivaren. För att kunna justera kammarna måste jag nu bestämma mig för vilken konfiguration på triggerhjulen jag ska använda.

post-2279-0-76543700-1382252367_thumb.jpg

Efter lite läsning på Megasquirtsidorna bestämmer jag mig för att ta bort en tand på vervaxeln så att det blir ett 12-1 hjul. Kamaxelhjulet rensas så att det bara blir en tand kvar.

post-2279-0-28825200-1382252423_thumb.jpg

Min gamla gradskiva från Vajnsåhajns plockades fram ur gömmorna och nu är det "tajmat o klart i minsta detalj"

post-2279-0-54130400-1382252390_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är triggerhjulet ursvarvat och fastlödat på den inre klokopplingen som här syns med sin flexibla "spider".

Triggerhjulet har dessutom blivit av med en tand.

post-2279-0-16340100-1382639311_thumb.jpg

Den yttre klokopplingen har lödats fast på sin axel som fått ett kilspår och en M18x1,5 gänga.

post-2279-0-69721600-1382639321_thumb.jpg

På bilderna ovan syns styrhylsorna till tändkåpan. Jag ville ha sådana på några av "pelarna" som sitter mellan mina kåpor.

post-2279-0-74468400-1382639350_thumb.jpg

När skruvhålen borrades tidigare försökte jag att göra försänkningen för hylsorna genom att borra med större borr från samma position men det fungerande inte så bra. Försänkningen centrerade dåligt med skruvhålet.

En försänkare för M4 har rätt diameter för mina styrhylsor. Som styrning till försänkaren svarvade jag en mässingsstump så att den passade både i skruvhålet och på försänkarens nos.

Den måste sitta tillräckligt tight i skruvhålet så att den inte ramlar igenom men ända tillräckligt löst för att kunna skjuta den igenom hålet när man matar ner försänkaren.

Skulle den ramla igenom för lätt kan man kanske hålla emot underifrån med nåt verktyg så att man inte förlorar styrningen för försänkaren.

Lite omständig metod men resultatet blev i alla fall acceptabel centrering

post-2279-0-74675300-1382639357_thumb.jpg.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fräst till den slutliga formen på den yttre kåpans utsida och holkat ur den på insidan.

Kåpan har fått ett avrinningshål för att hålla oljenivån i växelhuset konstant.

Den lilla rörstumpen är till för att leda olja från avrinningshålet tillbaka till motorn.

post-2279-0-85574100-1382791442_thumb.jpg

Här syns röret fastklämt mellan kåporna.

post-2279-0-62067700-1382791453_thumb.jpg

För att kunna montera alla tändspolarna likadant byggdes ventilkåpan om med ett litet "torn" som fick en horisontell slanganslutning.

post-2279-0-11042800-1382791472_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har nu justerat in lagerlägena för remdrivningen.

Först behövde jag göra en tillfällig vevaxelförlängning som riktades så gott jag kunde (0.02mm)i linje med vevaxeln.

post-2279-0-86562400-1384006830_thumb.jpg

Sedan sattes kåpan på plats. Efter det kunde lagerhållaren med lager träs på axeln och skruvas fast i kåpan. Lagerläget i ytterkåpan justerades sedan på samma vis.

Man kan se att det stora hålet i kåpan inte var helt koncentriskt med vevaxeln. Eftersom jag har en klokoppling med en flexibel spider tror jag inte att det är absolut kritiskt att det är helt i linje men spidern lär hålla längre ju mindre det rör på sig.

post-2279-0-32676700-1384006843_thumb.jpg

Det normala stället att kolla tändningen är ju inte enkelt tillgängligt längre så jag gjorde ett nytt på utsidan av motorn.

Jag fräste till en aluminiumbit med en en liten förhöjd ribba för att använda som referenslinje.

post-2279-0-17790000-1384006868_thumb.jpg

Den målades svart och ribban putsades av och skruvades på kåpan.

Remhjulets ytterkant fick en liten urfräsning på var sida om det som skulle bli markör. Lite mer svart färg så blev markören tydligare.

post-2279-0-07323100-1384006884_thumb.jpg

När ytterkåpan sitter på plats blir det lite svårare att se men jag hoppas att det ska fungera.

post-2279-0-18956500-1384006876_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Martin, roligt att bilderna uppskattas.

Idag har jag fixat med oljeledningar.

Min oljefördelare/tryckregulator har blivit av med lite överflödigt material, fått sin slutliga utformning och ett fäste.

Pilarna visar var ledningar till o från oljekylaren ska kopplas in. Nu sitter där en tillfällig slang för provkörning utan kylare.

post-2279-0-31346800-1384103138_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kompressorbygget har stannat upp lite under mina funderingar på en lösning vad gäller de krokiga intercoolerrören. Har googlat "DIY linebore" och liknande. Vilket resulterat i en del läsning och tittande på youtubefilmer. Jag fick en ide som möjligen är genomförbar i min svarv och beställde delar till en fixtur att montera på tvärsliden. Jag fick delarna lite före jul men då hade jag redan satt igång en elsanering i bilen så fixturen har fått vänta.

post-2279-0-70222500-1389040455_thumb.jpg

Medan jag väntade på delarna tänkte jag börja med elen till motorn.

Eftersom tanken var att det ska vara lätt att byta mellan motorerna så vill jag ha en kabelstam som innehåller all chassiel och det som är gemensamt för båda motorerna. Motorerna får varsin unik härva.

Från början var det meningen att jag skulle starta motorn i en lös ställning utanför bilen. Först måste jag bestämma plats för Megasquirtet så att ledningslängder skulle bli rätt när motorn senare ska monteras i bilen. Eftersom lådan är ganska stor krävdes lite omflyttning av grejer bakom instrumentbrädan.

Scutteln demonterades och härvorna plockades isär och ritades upp på papper. En hel del märkliga lösningar upptäcktes och det blev nästan en totalsanering av elsystemet. Endast en kort bit av kabelstammen mellan växelspaken och bagagerummet lämnades orörd.

post-2279-0-97184500-1389040468_thumb.jpg

Ser lite rörigt ut när man är mitt inne i det men blev ganska bra till slut.

post-2279-0-92663800-1389040480_thumb.jpg

Passade på att byta strömställare för att få det lite mer enhetligt och ändrade dessutom layouten till en lite mindre rörig. Var dock lite begränsad av befintliga hål i instrumentbrädan.

Kommer nästa säsong dessutom kunna njuta av lyxen att ha tändningslås med nyckel, fungerande bränslenivåmätare och säkerhetsfinessen som möjliggör start endast om friläge är i eller kopplingspedalen trampats ner.

post-2279-0-88706800-1389040489_thumb.jpg

Kontakten som kopplar ihop orginalmotorns unika el med bilen kommer från Biltema. Passade på att sätta dit likadana till fram o baklysen.

post-2279-0-60942800-1389040504_thumb.jpg

Motorerna har olika generatorer och laddningsregulatorer så därför använde jag ett kopplingstycke mellan laddningsregulator och kabelstam. Den här kommer från modellflygvärlden. Inom elflyget vill man ha små lätta saker som håller för stora strömmar i alla fall. Den här ska vara för upp till 90 A .

Link to comment
Share on other sites

Jag har 500-600m till Håkans Hobby, fast jag vet inte om han fortfarande håller på med hobbygrejerna, det är några år sedan jag hade anledning att göra ett besök.

Kontakterna kommer från HobbyKing i Kina.

Jag har till o från pysslat med modellflyg och för några år sedan lyckades jag till o med att lära mig flyga med dom. Har varit lugnt med modellflyget sedan jag köpte Caterhamen men har flera ofärdiga byggen som står o väntar. Det är tyvärr på det viset att jag är mästare på att inte avsluta mina projekt.

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja Håkans hobby har man besökt många gånger, fast det är länge sedan nu.

Jag har allt en hel del icke färdigtställda projekt inom modelfyget, så du är inte ensam.

Har man kanske sett dig på Ikaros fältet på Pilängen?

Oj nu blev det nog lite off-topic.

Måste erkänna att jag till lika med de flesta på forumet är imponerad och nyfiken på hur detta bygge kommer sluta. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag är också nyfiken på hur/om det ska sluta eller bli ännu ett i raden av oavslutade projekt.

Det är snart fyra år sedan jag började jobba i Norge och efter det har jag nog inte flugit.

Jag hade precis avancerat från skevrodertrainern till en ARF semiskalamustang så jag har inte flugit mycket.

Åker dock ut till Pilängen då o då för att kolla lite.

Link to comment
Share on other sites

Det är lätt att få motorstopp när man startar med min Blackbird. Jag har velat prova med lite längre slaglängd på kopplingspedalen och det finns ett extra hål i pedalarmen för det.

Samtidigt vill jag rätta till vad som måste vara en blunder från Caterhams sida. Gaffellänken sitter helt vid sidan av i stället för på var sida om kopplingsarmen.

Sätter man gaffeln rätt så hamnar tryckstången så snett att det ena hålet inte går att använda pga den skarpa vinkeln. Gaffellänkens ena hål hade masserats upp och var ovalt. Sprinten var också sliten o fjädern som var avsedd att ta upp det första spelet i kopplingen var dessutom av. Det var mycket glapp i detta länkage.

post-2279-0-69320500-1389396980_thumb.jpg

Först bockade jag manöverarmen på kopplingspedalen så att den hamnade i linje med kopplingscylindern.

Sedan borrade jag ur ena sidan av gaffellänken och lödde dit en bussning/mutter Och svarvade en ny bult. Att det blev en kombinerad bussning/mutter beror på att jag villa göra det så litet jag kunde eftersom bromsljuskontakten sitter så nära. Bulten har en ansats så att den kan dras åt utan att klämma gaffellänken.

post-2279-0-41426800-1389396988_thumb.jpg

Jag har länge letat efter en ersättare för den trasiga fjädern men inte lyckats. Så jag gjorde en själv i svarven.

Eftersom jag inte har tillräckligt stor längdmatning i svarven fick jag flytta tvärsliden i relation till chucken helt för hand. Notera mina hjälpskalor i vit tape på veven o chucken.

post-2279-0-84341800-1389396972_thumb.jpg

Jag gjorde några fjäderbrickor så att fjädern inta bara skulle hänga på tryckstången. Den ena har en styrning som passar i kopplingscylindern och den andra en styrning på tryckstången.

post-2279-0-61969100-1389396964_thumb.jpg

Monterat o klart. Här syns bockningen av kopplingsarmen och även microbrytaren som slår till när kopplingspedalen är nertrampad.

post-2279-0-90845900-1389396994_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Toppentråd :checkeredflag:

För min del behöver du inte bli klar med bilen så länge du fortsätter att själv fundera ut och tillverka dina lösningar samt delar med dig till oss andra :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tack, roligt att tråden upskattas.

För mig är det en extra dimension av bygget och kan ibland ge mig lite extra motivation att göra nånting färdigt. Får ju dessutom lite nytta av kameran i smartphonen som annars bara används som laptimer.

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle börja göra i ordning fixturen för att räta intercoolerrören kom jag först inte ihåg hur jag hade tänkt det hela. Några riktiga ritningar hade jag förstås inte gjort men som tur var hade jag sparat mina nerklottrade anteckningar som hjälpte mig minnas.

post-2279-0-38694100-1389734284_thumb.jpg

Tre sidor av plåtarna borrades o gängades. Medan jag gjorde det här kom jag att tänka på Ingvar Kamprad, undrar varför det ?

post-2279-0-11541600-1389734309_thumb.jpg

En liten bit på väg. De trekantiga gavlarna är borrade/gängade på alla tre sidorna för att kunna montera intercoolern åt olika håll och i olika vinklar. Detta för att kunna centrera alla tre hålen mitt för chucken.

Utformningen av intercoolern gör att jag bara kan centrera ett av de tre hålen per montering.

post-2279-0-50848300-1389734322_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har byggt vidare på riktverktyget. Fixturen är tänkt att först användas för att om möjligt räta tuberna och senare för lineborrning.

Min tanke är att föra in en kamaxel i tuberna och genom att rotera den tvinga tuberna att bli raka. Lite optimistiskt kanske, men går det så blir det lite mindre borrning senare.

Kamkurvan gjordes i fräsen och för att kompensera för spel i lagringarna och återfjädring i tuberna lät jag loben bli lite högre än vad som egentligen skulle passa i tuben.

post-2279-0-08437700-1390156407_thumb.jpg

För att kunna föra in kamaxeln var det nödvändigt att använda en bussning i ena änden av axlen.

post-2279-0-32135700-1390156416_thumb.jpg

I de fyra tomma hålen monteras stödhylsor som ska ta emot vridmomenten när kamaxeln ska roteras. Detta för att skona gängorna som senare ska användas till kylvattenanslutningarna.

post-2279-0-21010700-1390156425_thumb.jpg

Nu ska det bara vara att vrida kamaxeln men först ska en rejäl hävstång svetsas på kamaxeln. Funderar på att värma upp intercoolern i ugnen först men det blir förstås lite bökigare att montera i fixturen då.

post-2279-0-37143600-1390156436_thumb.jpg

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Haha, tack Rickard. Jag lämnade in min bruksbil hos en lokal bilmek för att fixa några besiktningstvåor och han delade INTE ut några applåder för mitt senaste bromsbeläggsbyte. Glidpinnarna satt snett eller var krökta, antagligen p.g.a mitt burdusa sätt att pressa tillbaka kolvarna :icon_oops:/> .

Har haft lite framgång hemma i alla fall. Det verkar som att riktningsverktyget fungerade, åtminstone lite grand.

Det gick lättare än väntat att snurra kamaxeln och jag kunde känna att det blev skillnad i motståndet att snurra den. Kanske skulle ha gjort kamloben ännu lite högre.

Det blir i alla fall lite borrning för att få det helt rakt.

post-2279-0-84191600-1390672868_thumb.jpg

post-2279-0-12451900-1390672877_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan. Fasen va fint det blir! Du är duktig på handen! :notworthy:

Du skrev att du kanske skulle köra motorn breve. Jag har en bekant som köpte en bromsbänk för någon månad sedan. Jag träffade honom igår och då berättade han att han hade sprungit på en motorbänk också. Så om du är intresserad så finns det en motorbänk i Vagnhärads trakten. Men du kanske har någon som är närmare. Bara ett tips! :)

Trevlig Söndag!

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Björn. En motorbänk kan vara intressant om man kan spara lite arbete på det o den inte är för klumpig. Jag har lite dåligt med utrymme och hade egentligen tänkt att bygga vidare på den ställning jag har i motorstativet så att den kan ställas på golvet. Har också funderat på om det kanske vore enklare att bara plocka bort standardmotorn och använda bilen istället. Särskilt nu när jag har förberett elsystemet för enkla byten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...