Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag är osäker vilken håldiameter det skulle vara, tror det var 25mm. jag har kvar plastadaptern mellan lagret och rattaxeln.

Kör även med ett sådant här som stöd på mitten. http://www.conrad.se/UBC-BEARING-ST%c5LAGER-SBBP,-HUSAV-ST%c5LPL%c5T-BORRH%c5LSDIAMETER15-MM-HASTIGHET-DYNAMISK-BELAS.htm?websale8=conrad-sweπ=197102&ci=SHOP_AREA_213335_1101111

Edited by RSr
  • 1 month later...
Posted

Det jobbas så sakteliga i garaget, Håller på att passa in karossen. Hur har ni andra fäst instrumentbräda och aeroscreen? Har ni kört nitmutter och insexskruv? vad är lämplig storlek? M5 M4?

För att få Aeroscreenen lagom låg har jag fått slipa bort lite plast. Har någon ett bra tips vad man skall använda för att plasta igen hålen?

1455985_10152387577664046_533486262_n.jpg

1457611_10152390488084046_1854231523_n.jpg

1452227_10152390488009046_1270621652_n.jpg

Posted

Slipa undertill så de blir tunt runt hålet. Tejpa på ovansidan med biltemas alu tejp. Plasta från undersidan. Plast finns i små mängder på biltema också :)

Posted

Tycker att jag har svårt att få ny polyester att fästa på gammal ibland. Slipar alltid ordentligt med t.ex. 80-papper och tvättar med aceton. Ändå delaminerar det ibland vid lite belastning. Kanske måste slipa mer?

Posted

Slipa/repa gärna med 40 papper som finast. Desto grövre är bättre. Erfarenheten att de släpper hag jag också fått när det varit för små ytor/större belastningar.

Svårt att laga. Gärna borra hål igenom så man kan fästa på båda sidor där det behövs.

Posted

Om man ska göra rätt ska man plasta från båda hållen så den låses fast. Så när du har dragit bort tejpen så ska du rugga ner de från de hållet också. Då får man inte släppet. Jag har sällan problem med delaminering förutom om delen är gammal (5år+)...

Posted

Tack för alla råd, får väl prova att kladda lite i helgen. Någon större belastning handlar det inte om, kommer inte ens att synas när Aeroscreenen är på plats. :)

  • 4 months later...
Posted

Då har man äntligen fått ur tummen och tillbringat lite tid i garaget.

10154050_10152706667954046_269314851_n.jpg

Instrumentbrädan och vindavvisaren inpassade och fastskruvade. Det blev M4 insex med rundad skalle.

10154941_10152706668369046_1801915125_n.jpg

Har även svetsat fast ett fäste i bågen för backspegeln. Tror det blir betydligt diskretare än originalfästet till spegeln.

Posted

Nä flygmaskinen tillhör en jobbarkompis som lånat lite garageplats för service. Det är inte ofta man tycker att sjuans ram ser löjligt överdimensionerad ut :prop:

  • 9 months later...
Posted

Vad ett år går fort..

Jag har skippat MKs lösning och gjort en låda under scuteln där jag har tänkt rymma batteri och elsystemet.

8IMAG0018.jpg

2IMAG0504.jpg

IMAG0502.jpg

Bland annat tänkte jag stoppa dit denna lilla låda. Relälåda med avsäkrade utgångar till alla lysen, blinkers osv.

3IMAG0214.jpg

Har också tillverkat nya infästningar till övre bärarmarna fram för att kunna justera lite enklare.

IMAGcamb.jpg

Väntar bara på mina nya hylsor som jag inte dög till att svarva själv.

Har beställt en massa grejer som är på väg från alla världens hörn.

Posted

Den där relä lådan såg väldigt smutt ut. Har ju en förmåga att bli lite rörigt när man ska få ihop det själv. Den ska googlas !

Mvh Pär

Posted

Det blir nog en sån där i Super V8:an, väldigt finurligt. Inte Locost som du skriver, men när man väl summerar sitt bygge är det inte så mycket som är det.

Mvh Pär

Posted (edited)

Fick min leverans av hylsor till bussningarna i veckan. Kan rekommendera den här killen. http://www.ebay.com/usr/thelatheman?_trksid=p2047675.l2559

Jag fick måttanpassade för samma pris som vanliga och leverans inom en vecka. Svetsade fast styrbrickorna och provade hylsorna. Hoppas det här kommer att funka.

3IMAG0527.jpg

Jag har även punktat fast två kardanfångare idag. Nu återstår bara att lösa designen till den främre kardanen.

IMAG0515.jpg

Edited by RSr
Posted (edited)

Med ovala hål i fästet så skulle jag haft en skapligt stabil bricka mellan hylsan och fästet, eller en svampliknande tvådelad hylsa, så den inte äter sig in i hålen 3817.jpg

Edited by Christer J
Posted

Med ovala hål i fästet så skulle jag haft en skapligt stabil bricka mellan hylsan och fästet, eller en svampliknande tvådelad hylsa, så den inte äter sig in i hålen 3817.jpg

Tack för tipset! En bricka på var sida är ju lätt att fixa.

Posted

Vad är grundtanken med att justera övre infästningen i ramens ända? Är det för att justera caster också?

Blir det inte lätt att man råkar ändra både caster och camber samt påverka bumpsteer när man justerar där?

Många frågor blev det :unsure:

Posted (edited)

Vad är grundtanken med att justera övre infästningen i ramens ända? Är det för att justera caster också?

Blir det inte lätt att man råkar ändra både caster och camber samt påverka bumpsteer när man justerar där?

Många frågor blev det :unsure:/>/>/>

Tanken var att få mer caster genom att ha distenser på sidan av bussningen så att bärarmen kommer längre bak. Sen att kunna finjustera camber. Enda möjligheten annars till camberjustering är genom att skruva in P-änden ett helt varv. Och som bärarmen ser ut på R modellen var det inte så enkelt att sätta justeringen längst ut som jag sett många andra ha.

Edited by RSr
Posted

Om du utöver dina nya fina infästningar ersätter övre yttre leden (transit) med ett ledlager kan du enkelt lossa på det och justera i halvvarv. Då riskerar du inte att ändra caster. Det är vanligt att Caterham har denna lösningen för att enkelt justera camber.

Posted (edited)

Om du utöver dina nya fina infästningar ersätter övre yttre leden (transit) med ett ledlager kan du enkelt lossa på det och justera i halvvarv. Då riskerar du inte att ändra caster. Det är vanligt att Caterham har denna lösningen för att enkelt justera camber.

Hmm låter ju mycket enklare :lol: Du råkar inte ha en länk eller en bild

Edited by RSr
Posted

Har inte kollat igenom hela din byggtråd på ett tag nu, men jag gissar på att du använder Sierrans främre spindlar.

Då skulle du kunna ersätta "svampen" med en som det passar ett ledlager till istället. Den enklaste varianten är ett M18x1,5 lager som då passar rakt in i den befintliga bärarmen. M18 är rejält överdimensionerat så du behöver inte fundera på den saken i alla fall :)

Här är bild på något liknande, men inte Caterham. Obs! Bara övre leden, den undre leden på denna bilden kommer bli säkert bli överbelastad.

post-696-0-70888700-1420977614_thumb.jpg

Delarna som används till Caterham ser ut så här, dock blir det svårt att nå undre muttern på en Sierra spindel. Därav förslaget med den nya "svampen" där gängan kan göras i den så du slipper muttern eller bulten beroende på lösning.

post-696-0-52003800-1420977706_thumb.jpg

Posted (edited)

Jo det stämmer att jag använder Sierrans spindel.

Då blir det till å klura lite.. :blink:/> Jag har varit ut en sväng i garaget och demonterat på ena sidan för att kunna mäta å fundera. :huh:/>

Edited by RSr
  • 1 month later...
Posted

Vad säger experterna som åker med R1 motor. Har jag tänkt rätt med kylsystemet?

10991426_10153600150294046_7783637557848933876_o.jpg

Posted

Idag fick jag en leverans av knappar från Elfa.. Har lite provisoriskt kopplat delar av elsystemet för att testa hur Leash Electronics boxen fungerar.

Rätt smidig lite sak.

10847591_10153615896744046_1704192694542422649_o.jpg

Posted

Vad säger experterna som åker med R1 motor. Har jag tänkt rätt med kylsystemet?

10991426_10153600150294046_7783637557848933876_o.jpg

Så är min kopplad och det funkar bra!

  • 1 month later...
Posted

Efter en ordentlig städning av garaget i helgen har bygglusten återvänt. Först byggde jag klart växling systemet. (Hoppas det funkar i verkligheten!)

Eftersom jag inte kommer att ha blinkersspak och tyckte att det blev konstigt med knappar på ratten monterade blinkersknapparna på växelpaddlarna istället. Tror det kan fungera rätt bra.

11046363_10153759983814046_1878410545958

10422171_10153759984074046_1278575119873

Jag har också rivit ur motorn för lite inspektion, rengöring och modifiering. Började med botten och skall montera baffelplåten i "tråget".

10982867_10153759984434046_1469899139305

Oljefiltret satt som Helvetet! provade alla möjliga avdragare och pollygrip.. Det blev tillslut att slå en fälgnyckel genom filtret för att orka vrida runt det.

11062650_10153759984854046_7359939082381

  • 3 months later...
Posted

Ni andra som kör med R1 motor, har ni kvar oljenivågivaren i tråget och använder dess funktion eller har ni plockat bort den?

Posted (edited)

Kör du med original elsystem/mätare finns det väl inte någon anledning att inte koppla in den?

Edited by Jonas
Posted (edited)

Man spar vikten av en kabel... ;)

Skämt å sido så kör jag med en Digidash 2 och har helt enkelt inte kopplat in den och inte funderat mer på det helt enkelt.

Edited by fege
Posted

Kör du med original elsystem/mätare finns det väl inte någon anledning att inte koppla in den?

Jo om den inte fungerar.. : )

Posted

Jag har min i och kör med original instument, den lyser rött lite då och då men jag bortser från den. Jag kollar alltid i siktglaset innan jag kör iväg. Annars måste man täta håletvmed något annat vilket verkar jobbigt.

Posted

Då blir det att koppla in ett motstånd istället för givaren mot kabelhärvan men ha kvar givaren i tråget. Blir nog enklast så

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...