Jonas Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 Ähh nu hittade jag dom...flänslager kallar dom det... http://www.conrad.se/UBC-BEARING-FL%c4NSLAGER-SBPFL,HUS-AV-ST%c5LPL%c5T-BORRH%c5LSDIAMETER-20-MM-HASTIGHET-DYNAMISK-BE.htm?websale8=conrad-sweπ=197168&ci=SHOP_AREA_213335_1101112 SBPFL verkar vara den internationella beteckningen på den typen av lager. http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.XSBPFL&_nkw=SBPFL&_sacat=0&_from=R40 Quote
RSr Posted September 19, 2013 Author Posted September 19, 2013 (edited) Jag är osäker vilken håldiameter det skulle vara, tror det var 25mm. jag har kvar plastadaptern mellan lagret och rattaxeln. Kör även med ett sådant här som stöd på mitten. http://www.conrad.se/UBC-BEARING-ST%c5LAGER-SBBP,-HUSAV-ST%c5LPL%c5T-BORRH%c5LSDIAMETER15-MM-HASTIGHET-DYNAMISK-BELAS.htm?websale8=conrad-sweπ=197102&ci=SHOP_AREA_213335_1101111 Edited September 19, 2013 by RSr Quote
RSr Posted November 18, 2013 Author Posted November 18, 2013 Det jobbas så sakteliga i garaget, Håller på att passa in karossen. Hur har ni andra fäst instrumentbräda och aeroscreen? Har ni kört nitmutter och insexskruv? vad är lämplig storlek? M5 M4? För att få Aeroscreenen lagom låg har jag fått slipa bort lite plast. Har någon ett bra tips vad man skall använda för att plasta igen hålen? Quote
Henke_HJCC Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Slipa undertill så de blir tunt runt hålet. Tejpa på ovansidan med biltemas alu tejp. Plasta från undersidan. Plast finns i små mängder på biltema också :) Quote
Rikard Larsson Posted November 19, 2013 Posted November 19, 2013 Tycker att jag har svårt att få ny polyester att fästa på gammal ibland. Slipar alltid ordentligt med t.ex. 80-papper och tvättar med aceton. Ändå delaminerar det ibland vid lite belastning. Kanske måste slipa mer? Quote
daromer Posted November 19, 2013 Posted November 19, 2013 Slipa/repa gärna med 40 papper som finast. Desto grövre är bättre. Erfarenheten att de släpper hag jag också fått när det varit för små ytor/större belastningar. Svårt att laga. Gärna borra hål igenom så man kan fästa på båda sidor där det behövs. Quote
Henke_HJCC Posted November 19, 2013 Posted November 19, 2013 Om man ska göra rätt ska man plasta från båda hållen så den låses fast. Så när du har dragit bort tejpen så ska du rugga ner de från de hållet också. Då får man inte släppet. Jag har sällan problem med delaminering förutom om delen är gammal (5år+)... Quote
Rikard Larsson Posted November 19, 2013 Posted November 19, 2013 Mitt problem har varit på insidan av bakdelen. Den är färdig och lackad så man vill inte gärna göra något från utsidan :) Har löst sig med epoxi. Quote
RSr Posted November 19, 2013 Author Posted November 19, 2013 Tack för alla råd, får väl prova att kladda lite i helgen. Någon större belastning handlar det inte om, kommer inte ens att synas när Aeroscreenen är på plats. :) Quote
RSr Posted March 24, 2014 Author Posted March 24, 2014 Då har man äntligen fått ur tummen och tillbringat lite tid i garaget. Instrumentbrädan och vindavvisaren inpassade och fastskruvade. Det blev M4 insex med rundad skalle. Har även svetsat fast ett fäste i bågen för backspegeln. Tror det blir betydligt diskretare än originalfästet till spegeln. Quote
steel Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Vad är det för trike i bakgrunden ?? Är du Kapten själv ? Quote
RSr Posted March 24, 2014 Author Posted March 24, 2014 Nä flygmaskinen tillhör en jobbarkompis som lånat lite garageplats för service. Det är inte ofta man tycker att sjuans ram ser löjligt överdimensionerad ut :prop: Quote
RSr Posted January 8, 2015 Author Posted January 8, 2015 Vad ett år går fort.. Jag har skippat MKs lösning och gjort en låda under scuteln där jag har tänkt rymma batteri och elsystemet. Bland annat tänkte jag stoppa dit denna lilla låda. Relälåda med avsäkrade utgångar till alla lysen, blinkers osv. Har också tillverkat nya infästningar till övre bärarmarna fram för att kunna justera lite enklare. Väntar bara på mina nya hylsor som jag inte dög till att svarva själv. Har beställt en massa grejer som är på väg från alla världens hörn. Quote
steel Posted January 9, 2015 Posted January 9, 2015 Den där relä lådan såg väldigt smutt ut. Har ju en förmåga att bli lite rörigt när man ska få ihop det själv. Den ska googlas ! Mvh Pär Quote
RSr Posted January 9, 2015 Author Posted January 9, 2015 Den där relä lådan såg väldigt smutt ut. Har ju en förmåga att bli lite rörigt när man ska få ihop det själv. Den ska googlas ! Mvh Pär Köpte den av PPF http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1772&controller=product&id_lang=7 kanske inte helt Locost men fruktansvärt enkelt.. :lol: Quote
steel Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 Det blir nog en sån där i Super V8:an, väldigt finurligt. Inte Locost som du skriver, men när man väl summerar sitt bygge är det inte så mycket som är det. Mvh Pär Quote
RSr Posted January 10, 2015 Author Posted January 10, 2015 (edited) Fick min leverans av hylsor till bussningarna i veckan. Kan rekommendera den här killen. http://www.ebay.com/usr/thelatheman?_trksid=p2047675.l2559 Jag fick måttanpassade för samma pris som vanliga och leverans inom en vecka. Svetsade fast styrbrickorna och provade hylsorna. Hoppas det här kommer att funka. Jag har även punktat fast två kardanfångare idag. Nu återstår bara att lösa designen till den främre kardanen. Edited January 10, 2015 by RSr Quote
Christer J Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 (edited) Med ovala hål i fästet så skulle jag haft en skapligt stabil bricka mellan hylsan och fästet, eller en svampliknande tvådelad hylsa, så den inte äter sig in i hålen Edited January 10, 2015 by Christer J Quote
RSr Posted January 10, 2015 Author Posted January 10, 2015 Med ovala hål i fästet så skulle jag haft en skapligt stabil bricka mellan hylsan och fästet, eller en svampliknande tvådelad hylsa, så den inte äter sig in i hålen Tack för tipset! En bricka på var sida är ju lätt att fixa. Quote
Morty Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 Vad är grundtanken med att justera övre infästningen i ramens ända? Är det för att justera caster också? Blir det inte lätt att man råkar ändra både caster och camber samt påverka bumpsteer när man justerar där? Många frågor blev det :unsure: Quote
RSr Posted January 10, 2015 Author Posted January 10, 2015 (edited) Vad är grundtanken med att justera övre infästningen i ramens ända? Är det för att justera caster också? Blir det inte lätt att man råkar ändra både caster och camber samt påverka bumpsteer när man justerar där? Många frågor blev det :unsure:/>/>/> Tanken var att få mer caster genom att ha distenser på sidan av bussningen så att bärarmen kommer längre bak. Sen att kunna finjustera camber. Enda möjligheten annars till camberjustering är genom att skruva in P-änden ett helt varv. Och som bärarmen ser ut på R modellen var det inte så enkelt att sätta justeringen längst ut som jag sett många andra ha. Edited January 11, 2015 by RSr Quote
Morty Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Om du utöver dina nya fina infästningar ersätter övre yttre leden (transit) med ett ledlager kan du enkelt lossa på det och justera i halvvarv. Då riskerar du inte att ändra caster. Det är vanligt att Caterham har denna lösningen för att enkelt justera camber. Quote
RSr Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 (edited) Om du utöver dina nya fina infästningar ersätter övre yttre leden (transit) med ett ledlager kan du enkelt lossa på det och justera i halvvarv. Då riskerar du inte att ändra caster. Det är vanligt att Caterham har denna lösningen för att enkelt justera camber. Hmm låter ju mycket enklare :lol: Du råkar inte ha en länk eller en bild Edited January 11, 2015 by RSr Quote
Morty Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Har inte kollat igenom hela din byggtråd på ett tag nu, men jag gissar på att du använder Sierrans främre spindlar. Då skulle du kunna ersätta "svampen" med en som det passar ett ledlager till istället. Den enklaste varianten är ett M18x1,5 lager som då passar rakt in i den befintliga bärarmen. M18 är rejält överdimensionerat så du behöver inte fundera på den saken i alla fall :) Här är bild på något liknande, men inte Caterham. Obs! Bara övre leden, den undre leden på denna bilden kommer bli säkert bli överbelastad. Delarna som används till Caterham ser ut så här, dock blir det svårt att nå undre muttern på en Sierra spindel. Därav förslaget med den nya "svampen" där gängan kan göras i den så du slipper muttern eller bulten beroende på lösning. Quote
RSr Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 (edited) Jo det stämmer att jag använder Sierrans spindel. Då blir det till å klura lite.. :blink:/> Jag har varit ut en sväng i garaget och demonterat på ena sidan för att kunna mäta å fundera. :huh:/> Edited January 11, 2015 by RSr Quote
RSr Posted February 18, 2015 Author Posted February 18, 2015 Vad säger experterna som åker med R1 motor. Har jag tänkt rätt med kylsystemet? Quote
RSr Posted February 23, 2015 Author Posted February 23, 2015 Idag fick jag en leverans av knappar från Elfa.. Har lite provisoriskt kopplat delar av elsystemet för att testa hur Leash Electronics boxen fungerar. Rätt smidig lite sak. Quote
fege Posted February 23, 2015 Posted February 23, 2015 Vad säger experterna som åker med R1 motor. Har jag tänkt rätt med kylsystemet? Så är min kopplad och det funkar bra! Quote
RSr Posted April 15, 2015 Author Posted April 15, 2015 Efter en ordentlig städning av garaget i helgen har bygglusten återvänt. Först byggde jag klart växling systemet. (Hoppas det funkar i verkligheten!) Eftersom jag inte kommer att ha blinkersspak och tyckte att det blev konstigt med knappar på ratten monterade blinkersknapparna på växelpaddlarna istället. Tror det kan fungera rätt bra. Jag har också rivit ur motorn för lite inspektion, rengöring och modifiering. Började med botten och skall montera baffelplåten i "tråget". Oljefiltret satt som Helvetet! provade alla möjliga avdragare och pollygrip.. Det blev tillslut att slå en fälgnyckel genom filtret för att orka vrida runt det. Quote
RSr Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 Ni andra som kör med R1 motor, har ni kvar oljenivågivaren i tråget och använder dess funktion eller har ni plockat bort den? Quote
fege Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Min sitter kvar men använd inte. Kollar i nivåglaset med jämna mellanrum. Quote
Jonas Posted August 13, 2015 Posted August 13, 2015 (edited) Kör du med original elsystem/mätare finns det väl inte någon anledning att inte koppla in den? Edited August 13, 2015 by Jonas Quote
fege Posted August 13, 2015 Posted August 13, 2015 (edited) Man spar vikten av en kabel... ;) Skämt å sido så kör jag med en Digidash 2 och har helt enkelt inte kopplat in den och inte funderat mer på det helt enkelt. Edited August 13, 2015 by fege Quote
RSr Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 Kör du med original elsystem/mätare finns det väl inte någon anledning att inte koppla in den? Jo om den inte fungerar.. : ) Quote
vedde Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Jag har min i och kör med original instument, den lyser rött lite då och då men jag bortser från den. Jag kollar alltid i siktglaset innan jag kör iväg. Annars måste man täta håletvmed något annat vilket verkar jobbigt. Quote
RSr Posted August 17, 2015 Author Posted August 17, 2015 Då blir det att koppla in ett motstånd istället för givaren mot kabelhärvan men ha kvar givaren i tråget. Blir nog enklast så Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.