Jump to content

TrĂ„get eller trĂ„gpackning horisontellt -R1?  

3 members have voted

1. 1. Skall motorn monteras med TrÄget eller trÄgpackning horisontellt -R1?

• SjĂ€lvklart TrĂ„gpackningen!
      0
    • Utan tvivel TrĂ„get!

Recommended Posts

Posted

Hej

Sprang pÄ en trÄd idag som fick mig att bli nyfiken pÄ hur jag skall montera motorn. En del sÀger att jag skall montera den sÄ trÄgpackningen Àr horisontell men andra har jag lÀst sÀger trÄgbotten horisontell.(Ja det Àr en viss skillnad)

PÄ alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln sÄ har de trÄget horisontellt.

Min stilla undran blir dÄ bör man inte ha motorn med trÄget plant som tillverkaren har tÀnkt sig? Jag tÀnker frÀmst pÄ oljepickupen och det som kan gÄ fel dÀr. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar.

ALLA tips emottages gÀrna dÄ jag hÄller pÄ med motor montering just nu. :notworthy:

/Fredrik

Posted

Hej

Sprang pÄ en trÄd idag som fick mig att bli nyfiken pÄ hur jag skall montera motorn. En del sÀger att jag skall montera den sÄ trÄgpackningen Àr horisontell men andra har jag lÀst sÀger trÄgbotten horisontell.(Ja det Àr en viss skillnad)

PÄ alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln sÄ har de trÄget horisontellt.

Min stilla undran blir dÄ bör man inte ha motorn med trÄget plant som tillverkaren har tÀnkt sig? Jag tÀnker frÀmst pÄ oljepickupen och det som kan gÄ fel dÀr. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar.

ALLA tips emottages gÀrna dÄ jag hÄller pÄ med motor montering just nu. :notworthy:

/Fredrik

Hej. Gick ut i garaget och kollade hur det ser ut pÄ min bil..

Mina motorfÀsten Àr gjorda sÄ att trÄgpackningen ligger i linje med undersidan. (Orginal frÄn MK) Motorn Àr en R1 2002.

//Rickard

Posted

TrÄgets undersida Àr horisontell i motorcykelchassit.... kika pÄ bilden sÄ ser du hur pickupen (#5) ligger precis i botten pÄ trÄget.... Kunde jag vÀlja, monterade jag den som den sitter i chassit pÄ cykeln :)

r1.jpg

Posted

Jag tror bÀgge alternativen kan funka, bara man sÀtter oljepickupen dÀrefter.

Posted

Hej

Jo, jag hittade bilden ovan ocksÄ i mina gömmor och om man ser pÄ pickupen(6) sÄ kommer den pÄ skam om man följer trÄgpackningen med risk för lite torrsug vid hÄrda svÀngar Ät vÀnster. Dock har jag plÄten i botten som skall stoppa detta men tycker ÀndÄ att med ett plant trÄg sÄ borde det minska ev risker?

Thomas - Pickupen sitter dÀr den sitter och kommer inte att modifieras.

Fördelen med plant trÄg blir ju ocksÄ en lÀgre motor = större lutning ger lÀgre höjd.

Är det nĂ„gon som ser nĂ„gra nackdelar med plant trĂ„g alternativet?

Är det nĂ„gon som vet hur det ser ut pĂ„ MNR? de har ju lite modernt tĂ€nk med motorn Ă€ven lite snett vad jag har förstĂ„tt.

/Fredrik

Posted

PÄ min MNR sÄ sitter motorn sÄ att trÄgbotten Àr plan mot botten. Det finns nog nÄgon bild i början av min trÄd dÀr man kan se motorn i det bara chassiet.

Min trÄd

Posted

Att montera den som pÄ hojen (sÄ att Yamaha loggan Àr vÄgrÀtt)kan ju aldrig vara fel men Ä andra sidan sÄ Àr det mÄnga som gÄr efter trÄgpackningen utan att ha haft nÄgra problem.

Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller pÄ bakslangen sÄ "tolleransen" Àr nog rÀtt stor.

BÄda vinklarna och allt dÀr mellan verkar ha anvÀnts och Àr ok.

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=35439

Posted

OK!

Tack Jonas och Fege :notworthy: . DÄ kan jag sÀtta den som det passar mig mellan dessa vinklar - :lol:

DÄ blir det lÀttare att fÄ till det som jag vill.

Nu kör vi!

NÀr jag kan lÄna svetsen i alla fall :icon_oops:

/Fredrik

Posted

Att montera den som pÄ hojen (sÄ att Yamaha loggan Àr vÄgrÀtt)kan ju aldrig vara fel men Ä andra sidan sÄ Àr det mÄnga som gÄr efter trÄgpackningen utan att ha haft nÄgra problem.

Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller pÄ bakslangen sÄ "tolleransen" Àr nog rÀtt stor.

BÄda vinklarna och allt dÀr mellan verkar ha anvÀnts och Àr ok.

http://www.locostbui...d.php?tid=35439

Sen tar faktiskt tillverkarna hÀnsyn till att den hÀr typen av motorcyklar ibland framförs med framhjulet en bra bit ovanför markplanet ;)

Mej veterligen Àr den enda som tar skada frÄn lÄnga wheelies, ZZR1100 av dom första Ärsmodellerna.... dom skar helt enkelt efter 200 meter :D

Posted

Vad hÀnder dÄ om man gör lÄnga "stoppies"? :blink:

Dvs rullar lÄngt pÄ framslangen. :prop:

/Fredrik

Posted

DÄ gÄr motorn bara pÄ tomgÄng sÄ det Àr inte sÄ kritiskt!

Posted

He he

Tack för all hjÀlp grabbar, hoppas vi ses pÄ Locostfestivalen. :racesmile:

/Fredrik

Posted

Hej

Lutar Ät att det blir ett mellanting fast nÀrmare trÄget vÄgrÀtt.

Bilder i min trÄd nÀr jag svetsat fÀsten för den intresserade.

/Fredrik

• 6 years later...
Posted

Hittade en gammal trÄd pÄ ett aktuellt problem men vad Àr slutsatsen? 

● trĂ„get?

● trĂ„gpackningen?

● Yammaha loggan?

Skulle helst se att trÄgpackningen skulle funka som horizontalplan. Det logiska Àr nog dock som den stÄr.

20181215_114651.jpg

Posted

Antar att det Ă€r oljetrĂ„get som styr lutningen men det Ă€r inte sĂ€kert att det ska vara i horisontalplanet utan det ska nog vara i en sĂ„n vinkel att oljan kommer dit den ska bĂ€st (snabbast) kolla hur motorn satt i MC'n sen kan det ju Ă€ndĂ„ behövas nĂ„t skvalpskott i trĂ„get eftersom motorn nu kommer att utsĂ€ttas för g-krafter 90 mot vad den Ă€r konstruerad för.  🙂  

Posted

Har du inga nivÄ linjer pÄ oljenivÄglaset ? Har för mig att pÄ CBR finns det sÄ det Àr lÀttare att ha det rÀt vinklat .

20181215_114651.thumb.jpg.f1ecb3678de639ef0ab6ae14546b6c51.jpg

Posted

Jag körde utan större problem med det som jag skrev - nÀstan horisontell trÄgbotten. 

Kolla i min trÄd.

/Vedde

Posted

Tack för alla tips 🙂

Jag kan inte se nÄgra streck i glaset, hojen har jag inte kvar alla delar försvann ganska fort pÄ blocket. Jag Àr förvÄnad hur mycket motor man kan fÄ för sÄ lite pengar, har kostat mig ca 2000kr och lite arbete.  Cadmodellen jag har sÄ sitter det ett annat oljetrÄg, det har ej en plan botten. Den ena vinkeln Àr som den pÄ bilden men den andra vinkeln följer trÄgpackningen,dom tvÄ vinklarna möts pÄ mitten, sÄ jag antar att det finns flera varianter.

Jag antar att den enda lösningen blir att procka loss trÄget och kolla vart oljan tas, nÀr man ÀndÄ Àr dÀr och river sÄ kan man ju sÀtta dit en skvalpplÄt.

AnvÀnder ni alla tillgÀngliga fÀsthÄl för att hÄlla motorn pÄ plats? 4 grunda fram och tvÄ genomgÄende bak?  Har sett lite varianter pÄ det.

Posted

Lite sent pĂ„ bollen men i alla fall... 🙂

Min sitter precis som din gör pÄ bilden ovan (trÄgbotten plan). Jag har skvalpplÄt i min och fyller den med olja upp till överkant av glaset. Har fungerat prickfritt hittills pÄ bana bÄde med R-dÀck och slicks.

• Thanks 1