vedde Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Hej Sprang pÄ en trÄd idag som fick mig att bli nyfiken pÄ hur jag skall montera motorn. En del sÀger att jag skall montera den sÄ trÄgpackningen Àr horisontell men andra har jag lÀst sÀger trÄgbotten horisontell.(Ja det Àr en viss skillnad) PÄ alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln sÄ har de trÄget horisontellt. Min stilla undran blir dÄ bör man inte ha motorn med trÄget plant som tillverkaren har tÀnkt sig? Jag tÀnker frÀmst pÄ oljepickupen och det som kan gÄ fel dÀr. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar. ALLA tips emottages gÀrna dÄ jag hÄller pÄ med motor montering just nu. :notworthy: /Fredrik Quote
RSr Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Hej Sprang pÄ en trÄd idag som fick mig att bli nyfiken pÄ hur jag skall montera motorn. En del sÀger att jag skall montera den sÄ trÄgpackningen Àr horisontell men andra har jag lÀst sÀger trÄgbotten horisontell.(Ja det Àr en viss skillnad) PÄ alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln sÄ har de trÄget horisontellt. Min stilla undran blir dÄ bör man inte ha motorn med trÄget plant som tillverkaren har tÀnkt sig? Jag tÀnker frÀmst pÄ oljepickupen och det som kan gÄ fel dÀr. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar. ALLA tips emottages gÀrna dÄ jag hÄller pÄ med motor montering just nu. :notworthy: /Fredrik Hej. Gick ut i garaget och kollade hur det ser ut pÄ min bil.. Mina motorfÀsten Àr gjorda sÄ att trÄgpackningen ligger i linje med undersidan. (Orginal frÄn MK) Motorn Àr en R1 2002. //Rickard Quote
Baging Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 TrÄgets undersida Àr horisontell i motorcykelchassit.... kika pÄ bilden sÄ ser du hur pickupen (#5) ligger precis i botten pÄ trÄget.... Kunde jag vÀlja, monterade jag den som den sitter i chassit pÄ cykeln :) Quote
Thomas Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Jag tror bÀgge alternativen kan funka, bara man sÀtter oljepickupen dÀrefter. Quote
vedde Posted February 28, 2012 Author Posted February 28, 2012 Hej Jo, jag hittade bilden ovan ocksĂ„ i mina gömmor och om man ser pĂ„ pickupen(6) sĂ„ kommer den pĂ„ skam om man följer trĂ„gpackningen med risk för lite torrsug vid hĂ„rda svĂ€ngar Ă„t vĂ€nster. Dock har jag plĂ„ten i botten som skall stoppa detta men tycker Ă€ndĂ„ att med ett plant trĂ„g sĂ„ borde det minska ev risker? Thomas - Pickupen sitter dĂ€r den sitter och kommer inte att modifieras. Fördelen med plant trĂ„g blir ju ocksĂ„ en lĂ€gre motor = större lutning ger lĂ€gre höjd. Ăr det nĂ„gon som ser nĂ„gra nackdelar med plant trĂ„g alternativet? Ăr det nĂ„gon som vet hur det ser ut pĂ„ MNR? de har ju lite modernt tĂ€nk med motorn Ă€ven lite snett vad jag har förstĂ„tt. /Fredrik Quote
fege Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 PÄ min MNR sÄ sitter motorn sÄ att trÄgbotten Àr plan mot botten. Det finns nog nÄgon bild i början av min trÄd dÀr man kan se motorn i det bara chassiet. Min trÄd Quote
Jonas Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Att montera den som pÄ hojen (sÄ att Yamaha loggan Àr vÄgrÀtt)kan ju aldrig vara fel men Ä andra sidan sÄ Àr det mÄnga som gÄr efter trÄgpackningen utan att ha haft nÄgra problem. Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller pÄ bakslangen sÄ "tolleransen" Àr nog rÀtt stor. BÄda vinklarna och allt dÀr mellan verkar ha anvÀnts och Àr ok. http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=35439 Quote
vedde Posted February 28, 2012 Author Posted February 28, 2012 OK! Tack Jonas och Fege :notworthy: . DÄ kan jag sÀtta den som det passar mig mellan dessa vinklar - :lol: DÄ blir det lÀttare att fÄ till det som jag vill. Nu kör vi! NÀr jag kan lÄna svetsen i alla fall :icon_oops: /Fredrik Quote
Baging Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Att montera den som pÄ hojen (sÄ att Yamaha loggan Àr vÄgrÀtt)kan ju aldrig vara fel men Ä andra sidan sÄ Àr det mÄnga som gÄr efter trÄgpackningen utan att ha haft nÄgra problem. Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller pÄ bakslangen sÄ "tolleransen" Àr nog rÀtt stor. BÄda vinklarna och allt dÀr mellan verkar ha anvÀnts och Àr ok. http://www.locostbui...d.php?tid=35439 Sen tar faktiskt tillverkarna hÀnsyn till att den hÀr typen av motorcyklar ibland framförs med framhjulet en bra bit ovanför markplanet ;) Mej veterligen Àr den enda som tar skada frÄn lÄnga wheelies, ZZR1100 av dom första Ärsmodellerna.... dom skar helt enkelt efter 200 meter :D Quote
vedde Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 Vad hÀnder dÄ om man gör lÄnga "stoppies"? :blink: Dvs rullar lÄngt pÄ framslangen. :prop: /Fredrik Quote
Jonas Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 DÄ gÄr motorn bara pÄ tomgÄng sÄ det Àr inte sÄ kritiskt! Quote
vedde Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 He he Tack för all hjÀlp grabbar, hoppas vi ses pÄ Locostfestivalen. :racesmile: /Fredrik Quote
vedde Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Hej Lutar Ät att det blir ett mellanting fast nÀrmare trÄget vÄgrÀtt. Bilder i min trÄd nÀr jag svetsat fÀsten för den intresserade. /Fredrik Quote
Klubbsson Posted December 15, 2018 Posted December 15, 2018 Hittade en gammal trĂ„d pĂ„ ett aktuellt problem men vad Ă€r slutsatsen? â trĂ„get? â trĂ„gpackningen? â Yammaha loggan? Skulle helst se att trĂ„gpackningen skulle funka som horizontalplan. Det logiska Ă€r nog dock som den stĂ„r.  Quote
Kjelland28 Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Antar att det Ă€r oljetrĂ„get som styr lutningen men det Ă€r inte sĂ€kert att det ska vara i horisontalplanet utan det ska nog vara i en sĂ„n vinkel att oljan kommer dit den ska bĂ€st (snabbast) kolla hur motorn satt i MC'n sen kan det ju Ă€ndĂ„ behövas nĂ„t skvalpskott i trĂ„get eftersom motorn nu kommer att utsĂ€ttas för g-krafter 90 mot vad den Ă€r konstruerad för.  đ  Quote
sorin Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Har du inga nivÄ linjer pÄ oljenivÄglaset ? Har för mig att pÄ CBR finns det sÄ det Àr lÀttare att ha det rÀt vinklat . Quote
vedde Posted December 17, 2018 Author Posted December 17, 2018 Jag körde utan större problem med det som jag skrev - nÀstan horisontell trÄgbotten. Kolla i min trÄd. /Vedde Quote
Klubbsson Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Tack för alla tips đ Jag kan inte se nĂ„gra streck i glaset, hojen har jag inte kvar alla delar försvann ganska fort pĂ„ blocket. Jag Ă€r förvĂ„nad hur mycket motor man kan fĂ„ för sĂ„ lite pengar, har kostat mig ca 2000kr och lite arbete. Cadmodellen jag har sĂ„ sitter det ett annat oljetrĂ„g, det har ej en plan botten. Den ena vinkeln Ă€r som den pĂ„ bilden men den andra vinkeln följer trĂ„gpackningen,dom tvĂ„ vinklarna möts pĂ„ mitten, sĂ„ jag antar att det finns flera varianter. Jag antar att den enda lösningen blir att procka loss trĂ„get och kolla vart oljan tas, nĂ€r man Ă€ndĂ„ Ă€r dĂ€r och river sĂ„ kan man ju sĂ€tta dit en skvalpplĂ„t. AnvĂ€nder ni alla tillgĂ€ngliga fĂ€sthĂ„l för att hĂ„lla motorn pĂ„ plats? 4 grunda fram och tvĂ„ genomgĂ„ende bak? Har sett lite varianter pĂ„ det. Quote
fege Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Lite sent pĂ„ bollen men i alla fall... đ Min sitter precis som din gör pĂ„ bilden ovan (trĂ„gbotten plan). Jag har skvalpplĂ„t i min och fyller den med olja upp till överkant av glaset. Har fungerat prickfritt hittills pĂ„ bana bĂ„de med R-dĂ€ck och slicks. 1 Quote
Recommended Posts