vedde Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Hej Sprang på en tråd idag som fick mig att bli nyfiken på hur jag skall montera motorn. En del säger att jag skall montera den så trågpackningen är horisontell men andra har jag läst säger trågbotten horisontell.(Ja det är en viss skillnad) På alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln så har de tråget horisontellt. Min stilla undran blir då bör man inte ha motorn med tråget plant som tillverkaren har tänkt sig? Jag tänker främst på oljepickupen och det som kan gå fel där. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar. ALLA tips emottages gärna då jag håller på med motor montering just nu. :notworthy: /Fredrik Quote
RSr Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Hej Sprang på en tråd idag som fick mig att bli nyfiken på hur jag skall montera motorn. En del säger att jag skall montera den så trågpackningen är horisontell men andra har jag läst säger trågbotten horisontell.(Ja det är en viss skillnad) På alla bilder av Yamaha R1 med motorn i cyckeln så har de tråget horisontellt. Min stilla undran blir då bör man inte ha motorn med tråget plant som tillverkaren har tänkt sig? Jag tänker främst på oljepickupen och det som kan gå fel där. Jag har en Baffle plate i botten för er som undrar. ALLA tips emottages gärna då jag håller på med motor montering just nu. :notworthy: /Fredrik Hej. Gick ut i garaget och kollade hur det ser ut på min bil.. Mina motorfästen är gjorda så att trågpackningen ligger i linje med undersidan. (Orginal från MK) Motorn är en R1 2002. //Rickard Quote
Baging Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Trågets undersida är horisontell i motorcykelchassit.... kika på bilden så ser du hur pickupen (#5) ligger precis i botten på tråget.... Kunde jag välja, monterade jag den som den sitter i chassit på cykeln :) Quote
Thomas Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Jag tror bägge alternativen kan funka, bara man sätter oljepickupen därefter. Quote
vedde Posted February 28, 2012 Author Posted February 28, 2012 Hej Jo, jag hittade bilden ovan också i mina gömmor och om man ser på pickupen(6) så kommer den på skam om man följer trågpackningen med risk för lite torrsug vid hårda svängar åt vänster. Dock har jag plåten i botten som skall stoppa detta men tycker ändå att med ett plant tråg så borde det minska ev risker? Thomas - Pickupen sitter där den sitter och kommer inte att modifieras. Fördelen med plant tråg blir ju också en lägre motor = större lutning ger lägre höjd. Är det någon som ser några nackdelar med plant tråg alternativet? Är det någon som vet hur det ser ut på MNR? de har ju lite modernt tänk med motorn även lite snett vad jag har förstått. /Fredrik Quote
fege Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 På min MNR så sitter motorn så att trågbotten är plan mot botten. Det finns nog någon bild i början av min tråd där man kan se motorn i det bara chassiet. Min tråd Quote
Jonas Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Att montera den som på hojen (så att Yamaha loggan är vågrätt)kan ju aldrig vara fel men å andra sidan så är det många som går efter trågpackningen utan att ha haft några problem. Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller på bakslangen så "tolleransen" är nog rätt stor. Båda vinklarna och allt där mellan verkar ha använts och är ok. http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=35439 Quote
vedde Posted February 28, 2012 Author Posted February 28, 2012 OK! Tack Jonas och Fege :notworthy: . Då kan jag sätta den som det passar mig mellan dessa vinklar - :lol: Då blir det lättare att få till det som jag vill. Nu kör vi! När jag kan låna svetsen i alla fall :icon_oops: /Fredrik Quote
Baging Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Att montera den som på hojen (så att Yamaha loggan är vågrätt)kan ju aldrig vara fel men å andra sidan så är det många som går efter trågpackningen utan att ha haft några problem. Motorn tappar ju inte oljetrycket för att man kör i en brant backe eller på bakslangen så "tolleransen" är nog rätt stor. Båda vinklarna och allt där mellan verkar ha använts och är ok. http://www.locostbui...d.php?tid=35439 Sen tar faktiskt tillverkarna hänsyn till att den här typen av motorcyklar ibland framförs med framhjulet en bra bit ovanför markplanet ;) Mej veterligen är den enda som tar skada från långa wheelies, ZZR1100 av dom första årsmodellerna.... dom skar helt enkelt efter 200 meter :D Quote
vedde Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 Vad händer då om man gör långa "stoppies"? :blink: Dvs rullar långt på framslangen. :prop: /Fredrik Quote
Jonas Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 Då går motorn bara på tomgång så det är inte så kritiskt! Quote
vedde Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 He he Tack för all hjälp grabbar, hoppas vi ses på Locostfestivalen. :racesmile: /Fredrik Quote
vedde Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Hej Lutar åt att det blir ett mellanting fast närmare tråget vågrätt. Bilder i min tråd när jag svetsat fästen för den intresserade. /Fredrik Quote
Klubbsson Posted December 15, 2018 Posted December 15, 2018 Hittade en gammal tråd på ett aktuellt problem men vad är slutsatsen? ● tråget? ● trågpackningen? ● Yammaha loggan? Skulle helst se att trågpackningen skulle funka som horizontalplan. Det logiska är nog dock som den står. Quote
Kjelland28 Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Antar att det är oljetråget som styr lutningen men det är inte säkert att det ska vara i horisontalplanet utan det ska nog vara i en sån vinkel att oljan kommer dit den ska bäst (snabbast) kolla hur motorn satt i MC'n sen kan det ju ändå behövas nåt skvalpskott i tråget eftersom motorn nu kommer att utsättas för g-krafter 90 mot vad den är konstruerad för. 🙂 Quote
sorin Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Har du inga nivå linjer på oljenivåglaset ? Har för mig att på CBR finns det så det är lättare att ha det rät vinklat . Quote
vedde Posted December 17, 2018 Author Posted December 17, 2018 Jag körde utan större problem med det som jag skrev - nästan horisontell trågbotten. Kolla i min tråd. /Vedde Quote
Klubbsson Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Tack för alla tips 🙂 Jag kan inte se några streck i glaset, hojen har jag inte kvar alla delar försvann ganska fort på blocket. Jag är förvånad hur mycket motor man kan få för så lite pengar, har kostat mig ca 2000kr och lite arbete. Cadmodellen jag har så sitter det ett annat oljetråg, det har ej en plan botten. Den ena vinkeln är som den på bilden men den andra vinkeln följer trågpackningen,dom två vinklarna möts på mitten, så jag antar att det finns flera varianter. Jag antar att den enda lösningen blir att procka loss tråget och kolla vart oljan tas, när man ändå är där och river så kan man ju sätta dit en skvalpplåt. Använder ni alla tillgängliga fästhål för att hålla motorn på plats? 4 grunda fram och två genomgående bak? Har sett lite varianter på det. Quote
fege Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Lite sent på bollen men i alla fall... 🙂 Min sitter precis som din gör på bilden ovan (trågbotten plan). Jag har skvalpplåt i min och fyller den med olja upp till överkant av glaset. Har fungerat prickfritt hittills på bana både med R-däck och slicks. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.