Jump to content

Saab7


Recommended Posts

>Thomas

Nej, pumpen suger från termostathuset i topplocket fast några dm underifrån och med expansionskärlet påstucket mellan som avluftning.

Drifttemperaturen har legat mellan 77-85 grader vid normal körning. Problemet har varit när man gett full gas.

Vid en av de första provkörningarna jag gjorde lyckades jag glömma bort att jag hade ryckt ur kabeln till pumpen och körde ett par km utan med en rejäl kokning som resultat (fontän) Misstänker att det kan ha skadat packningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det Evans Cooling du tänker på?

Var själv inställd på att använda det, men efter en del googlande blev det

DEI Radiator Relief istället.

Men i mitt fall var det problem med kylkapacitet som startade googlandet.

Link to comment
Share on other sites

Bilderna på hur packningen såg ut.

Packning1.th.jpg Packning2.th.jpg

Materialet som saknas i packningen satt inte fast på topplocket, så förmodligen ingen skada som uppstod när man lyfte på toppen.

Men kan inte se något tecken på att gaser blåst förbi cylinderringarna.

Är det möjligt att packningen kokat sönder som på bilden den gången jag glömde ha pumpen igång, med följd att det hamnar stillastående vatten nära cylindern som sen kokar vid hårt gaspådrag?

Hursom så verkar toppen har klarat sig riktigt bra. Mätte med stållinjal och bladmått kors och tvärs över hela ytan och ingenstans är toleransen större än 5 hundradelar (tunnaste bladmåttet jag hade). Borde bara vara att smälla på igen?

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

>Thomas

Nej, pumpen suger från termostathuset i topplocket fast några dm underifrån och med expansionskärlet påstucket mellan som avluftning.

Drifttemperaturen har legat mellan 77-85 grader vid normal körning. Problemet har varit när man gett full gas.

Vid en av de första provkörningarna jag gjorde lyckades jag glömma bort att jag hade ryckt ur kabeln till pumpen och körde ett par km utan med en rejäl kokning som resultat (fontän) Misstänker att det kan ha skadat packningen.

Om normaltempen ligger där du skriver så är den mkt låg, ska vara mellan 88-92 grader, kommer att dra mer bränsle osv.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Ang bränslet, så går gränsen för warm-up i trionic vid 70 grader.

Många som trimmar och kör bana brukar byta till en 80-graders termostat.

82 är original i turbomotorerna på 9000

Link to comment
Share on other sites

Var är packningsbiten som fattas. Water Wetter t.ex. har jag inte testat men några droppar Yes i kylsystemet brukar jag ha. jag kör destillerat med så slipper man kalkavlagringar/beläggningar.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Enligt saabs verkstadshandbok 9000 85-95 så är termostatens öppningstemperatur 4-cyl 89grader +-2 (ligger du under detta så är termostaten inte okej eller fasnat i öppet läge.) och på 6-cyl 92grader +1/-2

Trionic behöver ha dessa värden korrekta annars så arbetar systemet inte optimalt.

Systemets kokpunkt 124 grader

Expansisiontankens tryckventil ,öppningstryck 0,9-1,2bar

Kylvätska 50/50 blandning

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Liten update.

Har bytt topplockspackning, och nu verkar problemen försvunnit. Har gasat ganska hårt utan att det börjat spruta en massa vatten. :thumbsup:

Däremot när man stänger av motorn så upptäckte jag med den nya slangdragningen direkt till kärlet, att vattnet i turbon tenderar till att koka.

Istället för en stråle med vatten när pumpen är igång låter det lite som en vattenkokare och det kommer ånga istället. Så man får låta pumpen gå några minuter efter avstängning....

Sen på vägen hem från provturen hände det något spännande....gashäng! :o :skull:

Har gasvajerdragningen bara ett par cm ifrån downpipen och sen 2 lager med värmeisolerande fiber-silikonslang över. Uppenbarligen var inte detta tillräckligt, så teflonröret som vajern löper i smälte och kärvade fast vid en fullgasacceleration på 3:an. Hade som tur var sinnesnärvaro att direkt trampa ur kopplingen och slå ifrån tändningen och rädda situationen.

Så det blir att expressbeställa hem 2st nya vajrar från England ikväll så man kanske hinner åka lite till helgen igen. Givetvis med ny vajerdragning på den svala sidan av motorn.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som jag stör mig lite på....

Det är ett jäkla oljud från någon eller några delar av transmissionen (växellåda, kardan, diff, drivaxlar).

Skorrar som tusan vid motorbroms, och klonkar en del om man råka köra lite ryckigt.

Jag tror det är växllådan som är orsaken. Vill minnas att jag läst någonstans att R25/28 lådorna kan föra lite oljud.

För övrigt är oljud kanske något man får leva med om man har kardanaxel utan hardyskivor och bakdiffen stumt monterad i ramen?

Hur är det för er andra?

Link to comment
Share on other sites

Tur du inte var i en amerikansk actionfilm. Då hade du inte kunnat frikoppla, lägga i friläge eller slå av tändningen. Dessutom hade bromsarna kärvat :)/>

Haha, ja...och det hela hade slutat i en stor explosion. :lol:

Link to comment
Share on other sites

"Har bytt topplockspackning, och nu verkar problemen försvunnit. Har gasat ganska hårt utan att det börjat spruta en massa vatten. :thumbsup:style="border: 0px; vertical-align: middle; color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);"> <br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">Däremot när man stänger av motorn så upptäckte jag med den nya slangdragningen direkt till kärlet, att vattnet i turbon tenderar till att koka.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">Istället för en stråle med vatten när pumpen är igång låter det lite som en vattenkokare och det kommer ånga istället. Så man får låta pumpen gå några minuter efter avstängning...."

På saab orginal turbo vattenrör så är utgående lite större diameter än inkommande just för att förhindra punktkokning i turbon,man får en självcirkulation en bra lång

stund efter när motorn stängs av och pumpen slutat gå.

Detta pratade jag med killarna på saab motorlabb en gång i tiden och det är tydligen mkt viktigt att man har det som orginal just för att spara turbon.

Om du har möjlighet så koppla utgående direkt till toppen som på orginal så är du säkrare prop.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Apropå gashäng. En bekant som körde rallycross i tidernas begynnelse berättade att han bytt ut gaswiren då den kärvade. Direkt efter start i ett heat hängde den sig igen på fullgas in i första kurvan. Ett avbrutet heat var enda skadan.

Det visade sig att startmotorströmmen jordade via gaswiren som då blev bränd och ojämn. Jag har för mig att de glömt bort jordledningen vid ett motorbyte.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Jag sparade den gamla slangen, så det finns möjlighet att koppla om som det var förut igen.

Däremot så kokade det i turbon då också, vilket var en av anledningarna att jag drog om returslangen.

Kanske borde prova att montera en an8 slang istället för an6 på returen och se om det gör någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Gashäng var lite väl spännade för mig. Att bilen går som skjuten ur en kanon är tillräckligt nog. Hoppas detta var en engångsföreteelse.

Sen hoppas jag få testa bilen lite på ett flygfält eller bana snart. Måste få ett begrepp om vart gränserna för greppet ligger...speciellt med kalla r-däck.

Just nu har jag överdrivet stor respekt för bilen och fegar ordentligt så fort det svänger lite.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som jag stör mig lite på....

Det är ett jäkla oljud från någon eller några delar av transmissionen (växellåda, kardan, diff, drivaxlar).

Skorrar som tusan vid motorbroms, och klonkar en del om man råka köra lite ryckigt.

Jag tror det är växllådan som är orsaken. Vill minnas att jag läst någonstans att R25/28 lådorna kan föra lite oljud.

För övrigt är oljud kanske något man får leva med om man har kardanaxel utan hardyskivor och bakdiffen stumt monterad i ramen?

Hur är det för er andra?

Jag har också ett liknande missljud som jag stör mig väldigt mycket på och har tänkt att ta upp det här för idéer men inte ännu kommit till skott :blink:

Märker missljudet speciellt när man kör sakta på 2:an inne i stan och ger lite gas, ungefär som det är något resonansljud men har testat att isolera/dämpa diverse plåtar ifall det är något sådan men utan resultat.

Står jag still med kopplingen uppsläppt och duttar med gasen så kan man höra detta fast inte så mycket som i fallet ovan. Frikopplar jag stillastående blir det tyst.

Jag kör med Redline Shockproof Superlight i lådan.

Vore kanon att fixa det då det nästan är lite skämmigt när man glider i stan och man tycker det skramlar utav tusan; sen är det ju inte helt tyst från skrammel/gnissel då karossen rör sig och bussningar gnisslar....men ändå är detta skorrande irriterande.

Link to comment
Share on other sites

Allt sitter mer öppet i en 7:a. en vanlig bil låter med fast det är mer isolerat. har man rutan nere så kan man höra ljud då med. Det är stålbitar som utför jobbet och helt tyst kan man inte få det.

Link to comment
Share on other sites

Allt sitter mer öppet i en 7:a. en vanlig bil låter med fast det är mer isolerat. har man rutan nere så kan man höra ljud då med. Det är stålbitar som utför jobbet och helt tyst kan man inte få det.

Absolut, det håller jag med om fast tycker ändå att det låter mer än det borde....eller så får jag helt sonika ordna mer av "riktigt" ljud via en mindre ljuddämpare :D :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

>Tabac

Vilka bussningar? ;)

<Jocke

Låter som att vi har samma problem. Har du mycket resonansljud vid motorbroms också?

Kör även jag med red lines shockproofolja, men tror inte det skulle bli tystare ned någon annan olja.

En lösning skulle vara att få dit en hardyskiva eller bussningar till bakdiffen.

Link to comment
Share on other sites

Står jag still med kopplingen uppsläppt och duttar med gasen så kan man höra detta fast inte så mycket som i fallet ovan. Frikopplar jag stillastående blir det tyst.

Urtrampningslagret som för liv när det inte är under belastning kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jag har dubbla Hardy skivor (typ omega 3000 orginal) och i min är det mest diffen som låter fan på motor broms inte lådan, det är nog dock rent slitage relaterat och egentligen inget jag bryr mig om , diffen är ju trots allt bultad rakt i bilen

Link to comment
Share on other sites

<Jocke

Låter som att vi har samma problem. Har du mycket resonansljud vid motorbroms också?

Möjligen på lägre växlar, i högre hastighet hör jag inte nåt iallafall.

Link to comment
Share on other sites

>Tabac

Vilka bussningar? ;)

Jag menar bussningar till länkarmar och andra mekaniska saker som Växelhus--

växellåda och så kanske karosseri. Om det nu används bussningar till kaross ??

Link to comment
Share on other sites

>Tabac

Vilka bussningar? ;)/>

Jag menar bussningar till länkarmar och andra mekaniska saker som Växelhus--

växellåda och så kanske karosseri. Om det nu används bussningar till kaross ??

Säkert vibrerar det lite om täckplåtarna som bara är skruvade på runt kardantunneln, men tror största anledningen är obefintlig vibrationsdämpning på drivlinan.

Har inga missljud från chassiet i övrigt.

Annars är bilen up and running igen. Otroligt snabb leverans från Demon Tweeks i England...hade grejerna jag beställde hemma dagen efter.

Blev förutom en ny vajer en extra i reserv (otroligt följsamma och mjuka vajrar), ett par handskar och en longacre vidvinkel backspegel som verkligen behövs. Sikten bakåt i de små men snygga sidobackpeglarna är ganska dålig och med hjälm på är det lätt att missa någon bil.

Link to comment
Share on other sites

Har provat växelvajrar, både vanliga och teflonlagda.

Var inte nöjd med någon av dem då de kärvar aningens i höljet med den längden jag behövde. Gasen kändes "tung" och vid snabbt gasavsläpp hann inte pedalen följa foten utan lite fördröjning.

Skillnaden med riktig gaswire är stor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gopro vs Sony HDR AV 100.. Jag köpte Sony pga priset man betalar för Gopronamnet, bild och ljudkvalite (stereomikrofoner är inbyggda) och finesser, tex GPS, slowmotion, sekvensbildtagning osv. Playmemories programmet är gratis och passar mig alldeles utmärkt iom att jag inte bryr mig så mycket om alla gadgets och appar som finns. Dock uppdaterar gps lite för sällan, film kommer efter Söndagen..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Kommer nog ändå gå på en Gopro även om jag kikat lite på Sonyn också.

Alla fästen till Gopro passar även till SJ4000.

Lekte lite med Racerender och fick ihop film med hastighet och tidtagning. Ska betala licensen så man kan klippa ihop lite längre klipp sen.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...