Jump to content

Saab7


Recommended Posts

Idag dök pop-off ventilen upp med expressbud.

Med tanke på hur hård fjädern i ventilen var ( ungefär som original dumpventil) börjar jag fundera på vad högt vevhustryck egentligen är.

Det lilla som blåste i returanslutningen från turbon i tråget är troligen inte ens i närheten av att kunna öppna ventilen.

Höll man fingret för hålet märktes ingenting, höll man handen nån cm ifrån kunde man känna att det "andades" lite.

Men kanske byggs upp högre tryck i vevhuset efter en stunds körning av motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte ta tag i saken och göra klart den sista elen på bilen.

Saknar fortfarande givare för hastighetssignalen till Trionicsystemet. Kikade på Elfa och hittade denna. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-581-41&toc=0&q=famid101301

Skulle den fungera bra tro? PNP slutande, 4000Hz, 12V

Har en adapter med 13 st frästa klackar mellan växellåda och kardanaxel. Utväxlingen på 5ans växel är 0,845. (8000rpm/0,845x13)/60= 2051Hz

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Den nya givaren jag satte på kardan-bultarna skrev jag inte upp vilken modell :( :banghead: ...och har inte hittat kvittot heller (jag brukar spara på allt sånt :banghead: ) Återkommer om jag hittar nåt

Link to comment
Share on other sites

Lugnt,

Men givaren jag hittade på Elfa med 12v fyrkantspuls borde fungera.

Har hunnit grundlacka karossdelarna också.

Körde med epoxigrund istället för slipgrund. Har fått härda/sjunka i 2 veckor nu och ska snart börja slipas inför topplacken. :)

post-4695-0-31729200-1390738459_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Både NPN och PNP går att få fungerande. Jag har kört med både NPN och PNP, en i testbänk och en på bilen. Trodde givarna var identiska, men det var olika. Löste det med en transistor och två motstånd.

Även sinusvåg går att få till för den delen. Det gäller bara att få fram en 12 V fyrkantsvåg. Just nu tar jag signal från volvobakaxeln. En VR-sensor som ger ut en sinusvåg av varierande amplitud, fyrkantsvågen fixas med en LM1815.

Hör av dig om du behöver hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Tomten kom sent i år. Fick hem diffbromsen i veckan. Får hjälp med monteringen och renoveringen av diffen, och förhoppningsvis är den färdig om 2 veckor.

post-4695-0-52066800-1391207421_thumb.jpg

Var också och hämtade upp ett par vingfästen i 5mm alu från vattenskärningen igår.

post-4695-0-09145200-1391207447_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oljeläckaget från turbons axeltätningar avhjälptes inte av att öppna upp vevhusventilationen.

Däremot så hade jag 30graders lutning på oljeanslutningarna,och efter att ha vridit lagerdelen till 10 grader försvann problemet. :)

Bara att bygga om oljereturen lite så den inte ligger så nära avgashuset så kan jag varmköra motorn ordentligt för första gången.

Link to comment
Share on other sites

Normalt så sitter oljans retur rakt neråt ( det får heller inte ha för liten diam ) om den sitter lite för mycket vinklat så kan det byggas upp ett för högt tryck/volym vid lagret som inte hinner evakueras i tid och då trycks en del olja ut fel väg.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick tillbaka diffen i torsdags, så hela kvällen gick åt till att tokmeka på bilen.

Blev en hel del gjort....diff och kardanaxel monterades, hjulupphängningen kom på plats liksom bromsrör och bromsar.

post-4695-0-35347000-1394284721_thumb.jpg post-4695-0-99172900-1394284751_thumb.jpg post-4695-0-76163500-1394284769_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vackert..

En fråga, krymplacken du har på ventilkåpan. Jag köpte Plastkote Wrinkle paint och den har inte härdat ännu, målade i Måndags! På gamla rallybilen hade jag nån annan sort tror jag, och har för mig att den torkade som det stod på burken efter en timme eller så. Undrar om jag målat för tjockt och att ytskiktet blivit för tätt och om det löser upp sig om jag sprayar på mer?

Hur funkade det för dig? Det blir jäkla snyggt i alla fall.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Vackert..

En fråga, krymplacken du har på ventilkåpan. Jag köpte Plastkote Wrinkle paint och den har inte härdat ännu, målade i Måndags! På gamla rallybilen hade jag nån annan sort tror jag, och har för mig att den torkade som det stod på burken efter en timme eller så. Undrar om jag målat för tjockt och att ytskiktet blivit för tätt och om det löser upp sig om jag sprayar på mer?

Hur funkade det för dig? Det blir jäkla snyggt i alla fall.

Christer J

Jag har också lackat med Plastikote wrinkle paint, fast med bra resultat.

Sökte på nätet hur man skulle lacka för bästa resultat. Lackade 3 jämna tjocka lager med 10min mellanrum och lät det härda i ett dygn. Tog 5-6 timmar innan lacken började skrynkla sig.

Köpte du färgen i sverige? Tyckte det var konstigt att instruktionerna på sprayburken var helt annorlunda mot beskrivingarna jag hade hittat på nätet. Så slet bort den påklistrade översättningen och under fanns en helt annan instruktion som sa samma sak som jag hade läst.

Borde gå att kräva en ny sprayburk därifrån du köpte den om så är fallet.

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder!

Sugen på att köra? ;)/>

Tack :)

Haha, skojar du!? :eclipsee_steering:

Närmar sig en första provkörning runt villakvarteret vilken vecka som helst nu.

Var lite sen med att skicka in pappren för ursprungskontrollen (fick iväg dem idag), så hoppas ärendet går fort så man hinner boka en besiktning i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också lackat med Plastikote wrinkle paint, fast med bra resultat.

Sökte på nätet hur man skulle lacka för bästa resultat. Lackade 3 jämna tjocka lager med 10min mellanrum och lät det härda i ett dygn. Tog 5-6 timmar innan lacken började skrynkla sig.

Köpte du färgen i sverige? Tyckte det var konstigt att instruktionerna på sprayburken var helt annorlunda mot beskrivingarna jag hade hittat på nätet. Så slet bort den påklistrade översättningen och under fanns en helt annan instruktion som sa samma sak som jag hade läst.

Borde gå att kräva en ny sprayburk därifrån du köpte den om så är fallet.

Jag med. Sökte på nätet på HowTo och de flesta rekommenderade flera tunna lager med 5 min emellan och sen går man på med värmepistol och värmer på. Var lite nervös först för det såg inte alls ut som jag ville men efter mycket värme så kunde man se något hända och då gick det sen snabbt :) Det var nog det roligaste jag har målat :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter mycket strul med T5Suite (inte det mest användarvänliga programmet) så går motorn att köra.....om än väldigt knackigt.

Har provat lite olika startmappar för 875cc spridare och ingen har fungerat något vidare bra. Med en originalmapp och T5 wizard hamnade jag någorlunda rätt och lyckades skutta runt 2 varv i närområdet efter lite justeringar.

Såklart gick det inte helt smärtfritt....höll på att göra på mig när kylarvätskan kokade och plötsligt sprutade ner hela passagerarsidan med vatten....hade glömt koppla in kontakten till pumpens styrenhet :banghead: . Inget verkar ha tagit skada dock. :notworthy:

Bildbevis på att bilen varit ute. :)

IMG1261.th.jpg IMG1262.th.jpg IMG1267.th.jpg

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Nä, den fick jag ingen ordning på alls.

Startade hyfsat på tomgång efter lite uppfetning, sen gick det tokmagert på vanliga bränslemappen.

Vet inte om det är kamaxlarna som påverkar såpass mycket?

Målet nu är att få den någorlunda körbar och sedan mappa den i bänk nån gång i maj.

Link to comment
Share on other sites

Tomgångsmapparna ska man aldrig röra i princip, dom är mycket svåra att få till bra.

Vassa kamaxlar gör tomgången väldigt orolig och det kan vara lite knepigt att få till det bra.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

kolla bränsletrycket. så himla vassa kammar har du väl inte om du har Turbo?

Har man väldigt vassa i en sugmotor så är det bäst att köra utan lmm. och ha en ecu som går på trottel o varvtal.

Link to comment
Share on other sites

Hur justerar man tomgången utan att pilla i tomgångsmapparna?

Som sagt riktigt lurigt...ena stunden går det fett, nästa magert.

Sen har motorn en tendens till att stanna på tomgång efter man har varvat upp så generatorn går in. Kan man kontrollera att tomgångsmotorn arbetar på något vettigt sätt?

Bränsletrycket är för tillfället på 3bar, men funderar på att ställa ner det till 2,5bar.

Kamaxlarna har 276 graders duration och 11,5mm i lyft. Kammarna är klockade på 2,1mm(insug) och 1,7mm(avgas) vid ÖD efter Enems rekomendationer.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Kolla vilken mapp den går på när du kör live . en del mjukvaror kör inte den separata tomgångs mappen ( vet inte varför) . Mina 630cc tror jag har svårt att ge så lite soppa som behövs vid tomgång så jag ligger på 920rpm. Med dina spridare skall väl va lite bättre på korta tider.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som den kör på den separata tomgångsmappen, motorn svarar iaf live på ändringar jag gör där. DC på spridarna vid tomgång är knappt 3%, men som du säger är 875:orna bättre på korta tider,

Link to comment
Share on other sites

Om det går tungt vid sväng så spelar Ackerman roll också. Och rakt fram så är det som Gerhard säger toe som kan göra den tungrullad. Rullar bakaxeln tungt om du hissar bilen och snurrar på kardan? Då är det något allvarligt fel och du ska riva och Kolla vr felet sitter. Inshimsad riktigt?

Link to comment
Share on other sites

Diffen är monterad av en erkänt duktig (vad jag hört) pensionär som sysslar med växellådor och diffar på sin fritid.

Hissar man upp hela bakvagnen och vrider på ett hjul går det också tungt. Har inte provat snurra kardan....det ska alltså gå lätt att snurra kardanaxeln med handkraft?

Link to comment
Share on other sites

Efter mycket strul med T5Suite (inte det mest användarvänliga programmet) så går motorn att köra.....om än väldigt knackigt.

Har provat lite olika startmappar för 875cc spridare och ingen har fungerat något vidare bra. Med en originalmapp och T5 wizard hamnade jag någorlunda rätt och lyckades skutta runt 2 varv i närområdet efter lite justeringar.

Såklart gick det inte helt smärtfritt....höll på att göra på mig när kylarvätskan kokade och plötsligt sprutade ner hela passagerarsidan med vatten....hade glömt koppla in kontakten till pumpens styrenhet :banghead:/> . Inget verkar ha tagit skada dock. :notworthy:/>

Bildbevis på att bilen varit ute. :)/>

IMG1261.th.jpg IMG1262.th.jpg IMG1267.th.jpg

Du som har så snyggt och prydligt ska ha ett snyggare expantionskärl :)

http://www.ebay.com/itm/131116514820?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Link to comment
Share on other sites

Verkar som den kör på den separata tomgångsmappen, motorn svarar iaf live på ändringar jag gör där. DC på spridarna vid tomgång är knappt 3%, men som du säger är 875:orna bättre på korta tider,

Har du stängt av smalbands Lamdan när du pillar ? Om man pillar samtidigt och lamdan inte fixar att reglera på en stund brukar den balla ur och gå i någon slags limphome. Tror att den timar ut på att korsa från fett till magert på ca 30sec och då ger den fan i det , har för mig det har stört mig lite.

Så om du inte stängt av allt och gör en helt manuell approach skulle jag göra så. ( autotune verkar funka dåligt på tomgång konstigt nog)

Men kammarna kan ju vara en ganska stor faktor + insug , lär ju inte va helt orginal där direkt , kan va så enkelt som att du behöver lite tid att justera

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Lambdaregleringen har jag inte pillat på alls. Ska prova det nästa gång. Tack!

Nä, bromsen ligger inte på. Reagerade på att diffen var tung att driva runt redan innan monteringen. Innan bromsen monterades snurrade den lätt...efter orkade man knappt snurra för hand på någon av axlarna.

Link to comment
Share on other sites

har du kollat så spjälägeskontakten indikerar tomgångsläge till datorn/ECU.n

Har du bägge hjulen i luften och friläge så ska det inte vara speciellt trögt.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är det ju oxå bra om inga fel koder finns , men det har du säkert kollat smile.gif

Det är inte alltid självklart vad alla felkoder ger för följder, internet / service böcker misstänker jag inte täcker allt, speciellt när man är inne och samtidigt försöker ändra cal data.

Link to comment
Share on other sites

Du har inte haft isär (kortat/förlängt kablar) kontakten till tomgångsmotorn nån gång och fått dompå fel ställe eller

dålig kontakt? (backade stift)

Tomgångsmotorn på 9000 är känd för att kunna krångla efter ett antal tusen mil, beckar igen inuti av gammal oljedimma,

och då hinner den inte med attt justera och du får en helt omöjlig tomgång som du kan försöka få till bra till döddagar

, bästa sättet att lösa upp detta är typ med diesel eller liknande, bensin är inte så bra.

Känner du på den rörliga delen inuti så ska den gå lätt och inte trögt.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Kolla förresten så att alla spridare ger bensin. Jag körde runt med 3 spridare (bränt drivsteg i boxen) och fick dålig tomgång. Framför allt när jag bytte till större spridare.

Men det gick utmärkt att köra bullerprov, SFRO2 och regbesiktning på 3 cylindrar :)

Link to comment
Share on other sites

>Thomas

Ja, motorstyrningen indikerar på "idle" med spjället stängt. Tror att det har med lambdaregleringen som Lupus tipsade om.

>Jörgen

Det klickar i tomgångsmotorn när tändningen slås på, och den öppnar fint om man kopplar på spänning på den. Vet däremot inte hur den reglerar under drift.

Kan ska prova att koppla ur den och se om det blir någon skillnad.

>Rikard

Är helt nya flödesmatchade spridare och tycker inte motorn låter som att den går på 3 cylindrar. Stiften tyckte jag såg likadana ut också senast jag kollade.

Lät och gick inte motorn väldigt konstigt på 3 cylindrar? =D

Innan jag tänkte fortsätta pilla med sprutet står hållare till framskärmarna först på tur. Stänkte grus nåt så förbannat... ;)

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Spjället har lite grundöppning. Finns det nån regel hur mycket? Tomgången ligger på ca 900rpm.

Idag kom beskedet om godkänd ursprungskontroll.

Så besiktning bokad 10/6 och mappning 5/5. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...