Jump to content

Saab7


Recommended Posts

Fick ett paket från England i veckan, så jag satte kapen i motorhuven. Hade marginalerna på min sida så tryckröret från kompressorhuset hamnade under scoopet. :thumbsup:/>/>

post-4695-0-72176100-1365778641_thumb.jpg post-4695-0-16215000-1365778648_thumb.jpg post-4695-0-26205800-1365778696_thumb.jpg

Insuget börjar ta form också.

post-4695-0-96689300-1365778719_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser bra ut

Kan man få måtten på scoopet

Längd-bredd och höjd. Även intresserad av totalpris hemma i Sverige

Lars

Scoopet är c:a 530x530mm och 65mm högt. Totalpriset blev inte billigt.....1500kr. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att luften ska fördelas bättre i insuget så att alla cylindrarna flödar lika bra.

Kan kontrolleras genom mätning av avgastempen efter varje avgasport, men det blir lite överkurs för mig.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Hoppas få till lite finish på spjället efter trumlingen.

Tänkte först eloxera alla rör och insuget, men är osäker på resultatet då det är en salig blandning av svets, olika legeringar och gjutet gods.

>Rikard.

Haha, ja då förstår jag varför du blev fundersam. :)

Sen vet jag inte hur mycket prestandaökning det ger. Men har man en seriös topp är det lika bra att göra så bra man kan på resten av andningsvägarna också.

Om inte annat ser det ju lite rejsigt ut. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Så var insuget svetsat och klart

Tänkte eventuellt skicka iväg det på trumling nästa vecka. Någon som har erfarenheter av det?

Jag har sett några trumlingsmaskiner in action, så min fråga är vilket resultat du vill uppnå ??

Annars ser det väldit fint ut på bilderna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla uppmuntrande kommentarer. :)

>Tabac

Är inte ute efter superputs, utan snygg, homogen slät yta.

Killen (bekant till en kompis) som skulle åka ner till firman som trumlade i småland nästa vecka sa åt mig att glasblästra delarna innan.

Bra eller anus? Går det att polera såpass grova delar i en trumlare?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte direkt om man polerar i en trumlingsmaskin ??

Men om grejerna blir finblästrade, det tror jag skulle bli snyggt.

Då får du en fin jämn matt yta, om det är det du är ute efter ??

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var just polera man gjorde förutom grada av detaljer beroende på material i trumlaren. Ganska vanligt att guldsmeder polerar smycken i en liten trumlingsmaskin.

Kan tänka mig en matt yta, men den måste vara lätt att hålla ren. En obehandlad glasblästrad yta är hopplös.

Maskinbearbetade delar i en mix av valnötsskal blir det iaf väldigt fint resultat av.

http://www.glacern.com/sols_blog

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har haft lite problem med att gasvajern kärvar när jag använt vanlig bromsvajer till cykel.

Efter tips från Rikard Larsson köpte jag en vajer från RCS på Ebay och nu funkar det skitbra! :notworthy:/>/> :thumbsup:/>/>

Blev så glad att jag hängde på buren och lite plast för att få en hint hur lådbilen kommer se ut färdig sen.

post-4695-0-75218900-1370185042_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kul att det fungerade för dig också :)/>/>/>/>/>/>/>

Ja, riktigt skönt faktiskt! Annars upptäckte jag häromdan att vajern på våran Nissan Almera GTI som vi ska köra årets skrotbilsrejs med på Mantorp i höst hade en lång vajer som nog hade fungerat utmärkt också. Ett tips till er som bor nära en välsorterad skrot. :)/>/>

Annars har det mest blivit lite småplock med bilen. Plastat lite på bakskärmarna och börjat fixa lite med elen och instrumentpanelen bl.a.

post-4695-0-06656100-1372489806_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är väl inget fel att över-dimensionera--Om man vill sova gott om natten.

Den lilla vikt du tjänar på att inte över-dimensionera tror jag du har svårt att

tillgodogöra dig.

Jag såg på den engelska Tiger-owners-klubbens Forumsida att det var några som hade fått

sina fästöron böjda. Det skapar bara problem. Till vilken nytta ??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Länge sedan uppdatering nu.

Bröllopsplanering och strul med båten tog upp stor del av semestern. Så har inte hunnit med mycket mer än att svetsat klart det sista på ramen och lämnat den på lack.

Var och hämtade hem den idag, och det såg jättebra ut.

Så snart dags att börja dra bromsrör och montera paneler. :)/>

post-4695-0-01065100-1377118096_thumb.jpg post-4695-0-00206900-1377118104_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

>Frena

Det är pulverlack. Blev själv förvånad över priset när jag hämtade ramen igår.

Fick ge 2500kr för blästring, pulvergrund och pulvercoating.

>Rikard

Tack! Gifte mig i lördags :wub: och allt blev väldigt lyckat, speciellt festen! :banana:

Tips till er andra som planerar bröllopsfest....med ett bra band, fri bar och en duktig bartender är det svårt att misslyckas. :D

Link to comment
Share on other sites

>Frena

Det är pulverlack. Blev själv förvånad över priset när jag hämtade ramen igår.

Fick ge 2500kr för blästring, pulvergrund och pulvercoating.

Det var ju helt okej!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...