LUPUS Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Originalet är ju testat i verkligheten på några 100 ' bilar så den är ju svår slagen ur den vyn, priset är gratis och den lilla nackelden som finns är ju att den pumpar för mycket vid höga varv, men den nackdelen är ju samma för alla med rem driven pump. I mitt fall fanns det absolut ingen plats så det var tillslut ett enkelt val. Att man sedan på 30 sec kan byta drifts temp på motorn är ju oxå positivt, kall motor mer effekt , varm motor mindre slitage och soppa ( eller är det tvärtom ..? tror inte det) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Tyvärr dröjer det ett par månader innan jag kommer köpa scavengepumpen, men hoppas att den kommer få plats även fast det ser lite tight ut. Är frigången mellan pumpens remskiva och styraxeln som jag tror kommer krocka. Väntar fortfarande på svar från Pace ang dimensionerna på remskivan och pumpen. Håll noga koll på Pace gällande beställning, leveranstid etc.. De har en förmåga att agera extremt "engelskt". Jag gav upp efter att de sköt leveranstiden framåt flera gånger och tog inget ansvar för vad de tidigare lovat utan skyllde på allt och inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 19, 2012 Author Share Posted March 19, 2012 Håll noga koll på Pace gällande beställning, leveranstid etc.. De har en förmåga att agera extremt "engelskt". Jag gav upp efter att de sköt leveranstiden framåt flera gånger och tog inget ansvar för vad de tidigare lovat utan skyllde på allt och inget. Jo, precis därför jag tänkte vara ute i god tid med beställningen. Har däremot inte haft problem med leveranserna från Pace förut när jag beställt intercooler-cellpaket (4-5 beställningar). Sen efter att man haft med GTS att göra så har man blivit härdad ang leveranstider. :P Angående kylare...hur stora vattenkylare har ni som kör med Saabmotorer i era bilar? Tänkte främst på tjockleken då. Passar på att beställa ett måttbeställt kylarpaket från Pace samtidigt som oljepumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 25, 2012 Author Share Posted March 25, 2012 Tyckte det började bli dags att slippa ha motorn hängandes i lyften, så har börjat med motorfästena. Fortsätter med resten imorgon.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Märker att allt tar mycket mer tid än man planerat. Men nu sitter iaf motorn på plats, och jag har svetsat klart det mesta av modifieringarna som behövdes på ramen för att den skulle gå i. Motorn kommer sticka upp 30mm ovanför huven, så får bli ett 35mm högt scoop sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Växellådan kom "ganska" nära ramröret är det inte risk att den tar i tror du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 28, 2012 Author Share Posted March 28, 2012 Växellådan kom "ganska" nära ramröret är det inte risk att den tar i tror du? Som det ser ut nu kommer det ta i. Men hade tänkt kapa ur lite och boxa ramröret. Skulle SFRO ha synpunkter på det får jag förstärka upp med stag runtomkring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Ja, trevligt att kunna spara lite vikt. Har tyvärr rostat en del i kylkanalerna precis vid deckplanet, men med T5 packning och ett tunnt lager med hylomar ska det nog hålla tätt. Lägg i PP kemisk metall i porerna, det funkar fint. Ibland är det riktigt djupa sår, men jag har gjort så på många gamla Saabar utan bekymmer. Har tom använts för att spackla kanaler i 250 & 500 cc racerbåtmotorerna som jag pysslat med, och det håller ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Lägg i PP kemisk metall i porerna, det funkar fint. Ibland är det riktigt djupa sår, men jag har gjort så på många gamla Saabar utan bekymmer. Har tom använts för att spackla kanaler i 250 & 500 cc racerbåtmotorerna som jag pysslat med, och det håller ! Tack för tipset! Får lägga på lite kemisk metall innan jag lämnar in blocket för bearbetning sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Kör med en oscillerande 4-kant skak slipmaskin några sekunder så ser du hur ytan ser ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 18, 2012 Author Share Posted April 18, 2012 (edited) Gjort klart för pedalstället och kortat Escortstyrväxeln för att undvika bumpsteer. Var tvungen att bygga om och flytta upp kopplingscylindern så den inte krockade med snedstaget i ramen. Edited April 18, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 Jag hade samma bekymmer med kopplingscylindern på min och valde att sätta den i "offset" mot pedalen för att kunna behålla utväxlingsförhållandet (hävarmen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 18, 2012 Author Share Posted April 18, 2012 (edited) Jag hade samma bekymmer med kopplingscylindern på min och valde att sätta den i "offset" mot pedalen för att kunna behålla utväxlingsförhållandet (hävarmen). Jo, jag tänkte göra likadant först men tyckte det blev "snyggare" såhär. Är ju bara bra att få lite styrketräning i vänsterbenet. ;) Tror dock inte det kommer bli så extremt tungtrampat. Edited May 11, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 (edited) Inte så tätt mellan uppdateringarna här. Har börjat lite smått med kylarinstallationen som blev väldigt kompakt. Det är på håret att tryckrören till intercoolern kommer få plats under noskonen. Torrsumpspumpen har kommit hem också, som jag ska försöka skissa ihop ett fäste till under helgen. Edited May 11, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted May 13, 2012 Author Share Posted May 13, 2012 Inte så tätt mellan uppdateringarna här. Har börjat lite smått med kylarinstallationen som blev väldigt kompakt. Det är på håret att tryckrören till intercoolern kommer få plats under noskonen. Torrsumpspumpen har kommit hem också, som jag ska försöka skissa ihop ett fäste till under helgen. För alla prylnissar så lägger jag upp en bild på oljepumpen också. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 13, 2012 Share Posted May 13, 2012 Najs, då jag har lite problem med oljetrycket så kan du gärna skriva/fota mer om ditt torrsump-system :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 (edited) Najs, då jag har lite problem med oljetrycket så kan du gärna skriva/fota mer om ditt torrsump-system :) Absolut! Kommer lägga upp bilder på systemet löpande allt eftersom det blir färdigt. Änsålänge är det bara halvfärdigt i teorin, så det återstår att se om det kommer fungera i praktiken också. Tanken är iaf att ha 2st sugsteg som matar oljan från tråget till oljetanken. Sen får originalpumpen suga olja från oljetanken istället för igenom sugsilen i tråget. Edited May 15, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 (edited) Lite delar av vad som ska bli oljepumpens kuggremsdrivning på vevaxeln. Edited May 15, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted May 30, 2012 Author Share Posted May 30, 2012 Har fått tillbaka kylarna från Stefan som svetsat dem åt mig. Tycker installationen blev riktigt bra. Provade att ställa i stolarna också för att se var jag ska placera rattstången i höjdled. Stolarna var visst 44cm breda istället för 42cm som det stod på Demon Tweeks hemsida, så jag behövde kapa lite på stolens falsade kant med dremeln. Blev faktiskt riktigt snyggt, och inget man tänker på. Demon Tweeks erbjöd mig 10% rabatt på nästa beställning pga felskrivningen på deras hemsida. Passade ju bra då jag hade tänkt beställa fälgar och bälten därifrån lite senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Ser tjusigt ut med kylarna. Var har du köpt cellpaketen? Jag ska byta ut och snygga till min fruktansvärt fula kylare och IC någon gång. Och vi har samma motor, så du är en bra försökskanin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted May 31, 2012 Author Share Posted May 31, 2012 Ser tjusigt ut med kylarna. Var har du köpt cellpaketen? Jag ska byta ut och snygga till min fruktansvärt fula kylare och IC någon gång. Och vi har samma motor, så du är en bra försökskanin. Intercoolern och oljekylaren köpte jag hos KL-Racing. Vattenkylaren är måttbeställd från Pace i England. Går inte att klämma in mer under noskonen än såhär, så jag hoppas det kommer fungera bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 20, 2012 Author Share Posted July 20, 2012 Har inte hänt så mycket med bilen senaste tiden. Semester, en massa måsten med huset samt en defekt Audi A4 -01 jag fick gratis har tagit sin tid. Lite värmning på ett par kallödningar i kombiinstrumentet fick ordning på flipperspelet i panelen och en ny kedjesträckare fick tyst på oljudet vid tomgång. Får nog tjäna som ny bruksbil då min gamla 9000Aero har börjat vittra bort. Har iaf hunnit att storstäda i garaget i veckan. Helt sjukt vad mycket bråte man hinner samla på sig på bara ett par år. Men ett par vändor till tippen senare blev det betydligt rymligare. Så nu när det är lite ordning blev man motiverad att börja skruva med lådbilen igen. Under tiden jag väntar på att få tillbaka kardan och bromsoksadaptrarna från maskinbearbetningen tänkte jag göra klart fästet för torrsumpspumpen och få klart rattstången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 21, 2012 Author Share Posted July 21, 2012 Har måttat klart pumpen och byggt så axlarna till kuggstången går fritt förbi idag. Bör man konstruera någon slags spännanordning för pumpen? Eller duger det med att schimsa med brickor bakom pumpen för att få rätt spänning? Tänkte använda en kuggrem med stålkord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 Det räcker att schimsa avståndet. Enligt pumptillverkarna ska det inte vara någon direkt spänning på remmen. Jag kan ta av och på min rem utan att lossa pump eller remhjulet på vevaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 21, 2012 Author Share Posted July 21, 2012 Fan så bra, precis vad jag ville höra. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 (edited) de där fälgarna hoppas jag du tänker testa med , säkert jätte tunga men ser ju hel rätt ut på en sån här bil/motor koncept , fan att man körde 5 bult Edited July 22, 2012 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Hade samma fälgidé i början och tycker också att de ser riktigt bra ut! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Hade samma fälgidé i början och tycker också att de ser riktigt bra ut! :thumbsup: Jag vet var det ligger 4 stycken i fint skick (inte mina dock) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 23, 2012 Author Share Posted July 23, 2012 (edited) Ledsen om jag måste göra er besvikna, men kommer inte att använda aero16 fälgarna. :( Styrradien kommer landa på c:a 40mm med ET27 som fälgarna har. Jag vill helst inte över 25mm. Så förmodligen blir det Team Dynamics Pro Race eller OZ Racing Ultraleggera i 15" med ET40 eller ET45 istället. Edited July 23, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 23, 2012 Share Posted July 23, 2012 (edited) Sitter ju på den Combon själv td, och är mycket nöjd , special dimension ur fabrik för skit pengar extra. Men i mitt inre minne hade det sett bra Ut med Aero Edited July 23, 2012 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 30, 2012 Author Share Posted July 30, 2012 (edited) Har gissat att det var någon del som saknades på rattstången då jag har alldeles för mycket spel längsled i ratten. Saknar en plasthylsa som ska sitta bakom navet. Möjligtvis någon som har en sån liggandes eller vet art.nr på delen? (Ford Sierra) Edited July 30, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 31, 2012 Author Share Posted July 31, 2012 Fick tag på en plasthylsa hos den lokala skroten. Var lite spännande att skruva bort ratten med ett 20cm stort getingbo i mittkonsollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 Skaffade en turbo häromveckan, så har börjat snickra lite på grenröret. Jäkligt trångt, men tror att jag kommer få till det ganska så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 Har du gjort första SFRO? Tänkte på dina slipade svetsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 Vilken turbo har du skaffat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 Har du gjort första SFRO? Tänkte på dina slipade svetsar. Nej det har jag inte gjort ännu. Köpte som sagt en färdigsvetsad ram från England som var slipad vid leverans. Finns åtminstone 2st bilar till i Sverige byggda på likadana ramar som blivit godkända. Skulle inte vara något problem enligt min SFRO-kontakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 (edited) Vilken turbo har du skaffat? Det är en Garret och med T25 fläns, men i övrigt håller jag det lite hemligt tillsvidare. ;) Edited August 10, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Blev en sen kväll i garaget igår, men hann kapa klart och punkta ihop röret. Eftersom jag inte äger någon TIG-svets så får jag snällt vänta till nästa vecka med att få hjälp att svetsa resten. Nu verkar adaptrarna till bromsoken och kardanaxeln vara på G också. Lämnade in ritningarna i slutet av maj, så det blir inte en dag för tidigt. Såhär blev iaf röret. Med respiratorn provmonterad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 (edited) Mycket snyggt - konstigt att headers/grenrör är så snygga och lika fina att se på varje gång kenneth Edited August 14, 2012 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Mycket snyggt - konstigt att headers/grenrör är så snygga och lika fina att se på varje gång kenneth ....med vissa undantag. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Snyggt grenrör (ditt alltså...) Vad siktar du på för effekt med tanke på att extraktorgrenrör på saab inte brukar komma in i bilden förrän vid ganska höga siffror :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Snyggt å så en lastbilsturbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 (edited) Snyggt grenrör (ditt alltså...) Vad siktar du på för effekt med tanke på att extraktorgrenrör på saab inte brukar komma in i bilden förrän vid ganska höga siffror :)/> Tack! Hade nöjt mig med ett originalgrenrör också, men pga platsbrist fick det bli ett hemmasnickrat istället. (sen ser det ju lite "fränare" ut också) ;)/> Någonstans kring xxxhk@8000rpm tänkte jag mig med den elakaste mappningen....troligen mindre i gatmappen. Edited November 22, 2013 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 (edited) Snyggt å så en lastbilsturbo :) Hehe, ja nästan. Fick tag på en GT3071R/AR 0.64 till ett så bra pris att jag inte kunde låta bli. Hade planerat att skaffa en GT2860RS som egentligen är mer lämplig. Men är inte omöjligt att jag byter till mig en sådan istället innan bygget är färdigt. Edited August 14, 2012 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Hur står sig en 19T#7 mot GT2860RS på en 2.0? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Hur står sig en 19T#7 mot GT2860RS på en 2.0? Om jag kommer ihåg rätt när jag titta för 5 år sedan ( är väl egentligen bara att friska upp minnet med att titta i en turbo kurva ) så var det ungefär samma topp effekt men GT är bättre på att svara ( spool upp) , är i allafall mycket nöjd med min GT28RS http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien.html priserna verkar ju oxå ha sjunkit med typ 50 % , nästan samma som USA priser Verkar vara samma pris http://www.turbomeck.se/TD04-19T då hade jag tagit den kullagrade med inconell Hm GT 30 ..... det lär ju bli 151 hp på den motorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Idag har jag hämtat adaptrarna till bromsoken som äntligen har blivit färdigfrästa efter mina ritningar, och se på fan....allt passade i verkligheten också! ;) Blev inga lättviktare direkt, men lär inte gå sönder i första taget. Materialet är 7075-T6 Aluminium. Adaptern för kardanaxeln får jag tålmodigt vänta på någon vecka till. Har tillverkat konförband som jag fällt in i bågen för den delbara buren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Snyggt :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 Har börjat fixa med den delbara buren nu i helgen. Tog med bilen till Snowball racing i Eskilstuna och fick hjälp med bockning samt notchning av rören. Får se om den blir klar i veckan....är ju lite beroende av andra eftersom buren måste TIG-svetsas. Tycker nog annars att jag fick till proportionerna på buren helrätt. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Fint bygge du håller på med. Givetvis finner jag lösningar som jag skulle vilja implementera på mitt bygge. Jag skall till att bygga en bur och gillade dina konförband :notworthy: och på så sätt kunna ta bort delar av buren. Har du svarvat fram delarna själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.