Jump to content

Saab7


Recommended Posts

Originalet är ju testat i verkligheten på några 100 ' bilar så den är ju svår slagen ur den vyn, priset är gratis och den lilla nackelden som finns är ju att den pumpar för mycket vid höga varv, men den nackdelen är ju samma för alla med rem driven pump.

I mitt fall fanns det absolut ingen plats så det var tillslut ett enkelt val. Att man sedan på 30 sec kan byta drifts temp på motorn är ju oxå positivt, kall motor mer effekt , varm motor mindre slitage och soppa ( eller är det tvärtom ..? tror inte det)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tyvärr dröjer det ett par månader innan jag kommer köpa scavengepumpen, men hoppas att den kommer få plats även fast det ser lite tight ut.

Är frigången mellan pumpens remskiva och styraxeln som jag tror kommer krocka. Väntar fortfarande på svar från Pace ang dimensionerna på remskivan och pumpen.

Håll noga koll på Pace gällande beställning, leveranstid etc.. De har en förmåga att agera extremt "engelskt". Jag gav upp efter att de sköt leveranstiden framåt flera gånger och tog inget ansvar för vad de tidigare lovat utan skyllde på allt och inget.

Link to comment
Share on other sites

Håll noga koll på Pace gällande beställning, leveranstid etc.. De har en förmåga att agera extremt "engelskt". Jag gav upp efter att de sköt leveranstiden framåt flera gånger och tog inget ansvar för vad de tidigare lovat utan skyllde på allt och inget.

Jo, precis därför jag tänkte vara ute i god tid med beställningen. Har däremot inte haft problem med leveranserna från Pace förut när jag beställt intercooler-cellpaket (4-5 beställningar).

Sen efter att man haft med GTS att göra så har man blivit härdad ang leveranstider. :P

Angående kylare...hur stora vattenkylare har ni som kör med Saabmotorer i era bilar? Tänkte främst på tjockleken då.

Passar på att beställa ett måttbeställt kylarpaket från Pace samtidigt som oljepumpen.

Link to comment
Share on other sites

Märker att allt tar mycket mer tid än man planerat.

Men nu sitter iaf motorn på plats, och jag har svetsat klart det mesta av modifieringarna som behövdes på ramen för att den skulle gå i.

Motorn kommer sticka upp 30mm ovanför huven, så får bli ett 35mm högt scoop sen.

post-4695-0-02844700-1332877562_thumb.jpg post-4695-0-97338900-1332877574_thumb.jpg post-4695-0-51144300-1332877654_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Växellådan kom "ganska" nära ramröret är det inte risk att den tar i tror du?

Som det ser ut nu kommer det ta i. Men hade tänkt kapa ur lite och boxa ramröret.

Skulle SFRO ha synpunkter på det får jag förstärka upp med stag runtomkring.

Link to comment
Share on other sites

Ja, trevligt att kunna spara lite vikt. Har tyvärr rostat en del i kylkanalerna precis vid deckplanet, men med T5 packning och ett tunnt lager med hylomar ska det nog hålla tätt.

Lägg i PP kemisk metall i porerna, det funkar fint. Ibland är det riktigt djupa sår, men jag har gjort så på många gamla Saabar utan bekymmer. Har tom använts för att spackla kanaler i 250 & 500 cc racerbåtmotorerna som jag pysslat med, och det håller !

Link to comment
Share on other sites

Lägg i PP kemisk metall i porerna, det funkar fint. Ibland är det riktigt djupa sår, men jag har gjort så på många gamla Saabar utan bekymmer. Har tom använts för att spackla kanaler i 250 & 500 cc racerbåtmotorerna som jag pysslat med, och det håller !

Tack för tipset!

Får lägga på lite kemisk metall innan jag lämnar in blocket för bearbetning sen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjort klart för pedalstället och kortat Escortstyrväxeln för att undvika bumpsteer.

post-4695-0-01910200-1334743682_thumb.jpgpost-4695-0-25263200-1334743695_thumb.jpg

post-4695-0-18904100-1334743707_thumb.jpg

Var tvungen att bygga om och flytta upp kopplingscylindern så den inte krockade med snedstaget i ramen.

post-4695-0-76503000-1334743893_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma bekymmer med kopplingscylindern på min och valde att sätta den i "offset" mot pedalen för att kunna behålla utväxlingsförhållandet (hävarmen).

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma bekymmer med kopplingscylindern på min och valde att sätta den i "offset" mot pedalen för att kunna behålla utväxlingsförhållandet (hävarmen).

Jo, jag tänkte göra likadant först men tyckte det blev "snyggare" såhär.

Är ju bara bra att få lite styrketräning i vänsterbenet. ;)

Tror dock inte det kommer bli så extremt tungtrampat.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Inte så tätt mellan uppdateringarna här.

Har börjat lite smått med kylarinstallationen som blev väldigt kompakt. Det är på håret att tryckrören till intercoolern kommer få plats under noskonen.

Torrsumpspumpen har kommit hem också, som jag ska försöka skissa ihop ett fäste till under helgen.

post-4695-0-87876500-1336758437_thumb.jpgpost-4695-0-43819600-1336758445_thumb.jpgpost-4695-0-40743400-1336758451_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Inte så tätt mellan uppdateringarna här.

Har börjat lite smått med kylarinstallationen som blev väldigt kompakt. Det är på håret att tryckrören till intercoolern kommer få plats under noskonen.

Torrsumpspumpen har kommit hem också, som jag ska försöka skissa ihop ett fäste till under helgen.

post-4695-0-87876500-1336758437_thumb.jpgpost-4695-0-43819600-1336758445_thumb.jpgpost-4695-0-40743400-1336758451_thumb.jpg

För alla prylnissar så lägger jag upp en bild på oljepumpen också. ;)

post-4695-0-47212000-1336903618_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Najs, då jag har lite problem med oljetrycket så kan du gärna skriva/fota mer om ditt torrsump-system :)

Absolut!

Kommer lägga upp bilder på systemet löpande allt eftersom det blir färdigt. Änsålänge är det bara halvfärdigt i teorin, så det återstår att se om det kommer fungera i praktiken också.

Tanken är iaf att ha 2st sugsteg som matar oljan från tråget till oljetanken. Sen får originalpumpen suga olja från oljetanken istället för igenom sugsilen i tråget.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått tillbaka kylarna från Stefan som svetsat dem åt mig.

Tycker installationen blev riktigt bra.

Provade att ställa i stolarna också för att se var jag ska placera rattstången i höjdled.

Stolarna var visst 44cm breda istället för 42cm som det stod på Demon Tweeks hemsida, så jag behövde kapa lite på stolens falsade kant med dremeln. Blev faktiskt riktigt snyggt, och inget man tänker på.

Demon Tweeks erbjöd mig 10% rabatt på nästa beställning pga felskrivningen på deras hemsida. Passade ju bra då jag hade tänkt beställa fälgar och bälten därifrån lite senare.

post-4695-0-70578300-1338405014_thumb.jpgpost-4695-0-42589100-1338405037_thumb.jpgpost-4695-0-03376900-1338405077_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser tjusigt ut med kylarna. Var har du köpt cellpaketen?

Jag ska byta ut och snygga till min fruktansvärt fula kylare och IC någon gång. Och vi har samma motor, så du är en bra försökskanin.

Intercoolern och oljekylaren köpte jag hos KL-Racing. Vattenkylaren är måttbeställd från Pace i England.

Går inte att klämma in mer under noskonen än såhär, så jag hoppas det kommer fungera bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte hänt så mycket med bilen senaste tiden. Semester, en massa måsten med huset samt en defekt Audi A4 -01 jag fick gratis har tagit sin tid.

Lite värmning på ett par kallödningar i kombiinstrumentet fick ordning på flipperspelet i panelen och en ny kedjesträckare fick tyst på oljudet vid tomgång.

Får nog tjäna som ny bruksbil då min gamla 9000Aero har börjat vittra bort.

Har iaf hunnit att storstäda i garaget i veckan.

Helt sjukt vad mycket bråte man hinner samla på sig på bara ett par år. Men ett par vändor till tippen senare blev det betydligt rymligare.

Så nu när det är lite ordning blev man motiverad att börja skruva med lådbilen igen.

Under tiden jag väntar på att få tillbaka kardan och bromsoksadaptrarna från maskinbearbetningen tänkte jag göra klart fästet för torrsumpspumpen och få klart rattstången.

post-4695-0-04541400-1342786685_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har måttat klart pumpen och byggt så axlarna till kuggstången går fritt förbi idag.

Bör man konstruera någon slags spännanordning för pumpen? Eller duger det med att schimsa med brickor bakom pumpen för att få rätt spänning?

Tänkte använda en kuggrem med stålkord.

post-4695-0-37611100-1342879324_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det räcker att schimsa avståndet. Enligt pumptillverkarna ska det inte vara någon direkt spänning på remmen. Jag kan ta av och på min rem utan att lossa pump eller remhjulet på vevaxeln.

Link to comment
Share on other sites

post-4695-0-04541400-1342786685_thumb.jpg

de där fälgarna hoppas jag du tänker testa med , säkert jätte tunga men ser ju hel rätt ut på en sån här bil/motor koncept , fan att man körde 5 bult

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Ledsen om jag måste göra er besvikna, men kommer inte att använda aero16 fälgarna. :(

Styrradien kommer landa på c:a 40mm med ET27 som fälgarna har. Jag vill helst inte över 25mm.

Så förmodligen blir det Team Dynamics Pro Race eller OZ Racing Ultraleggera i 15" med ET40 eller ET45 istället.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Sitter ju på den Combon själv td, och är mycket nöjd , special dimension ur fabrik för skit pengar extra. Men i mitt inre minne hade det sett bra

Ut med Aero

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Har gissat att det var någon del som saknades på rattstången då jag har alldeles för mycket spel längsled i ratten.

Saknar en plasthylsa som ska sitta bakom navet. Möjligtvis någon som har en sån liggandes eller vet art.nr på delen? (Ford Sierra)

post-4695-0-10975200-1343623095_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du gjort första SFRO? Tänkte på dina slipade svetsar.

Nej det har jag inte gjort ännu. Köpte som sagt en färdigsvetsad ram från England som var slipad vid leverans.

Finns åtminstone 2st bilar till i Sverige byggda på likadana ramar som blivit godkända.

Skulle inte vara något problem enligt min SFRO-kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Blev en sen kväll i garaget igår, men hann kapa klart och punkta ihop röret.

Eftersom jag inte äger någon TIG-svets så får jag snällt vänta till nästa vecka med att få hjälp att svetsa resten.

Nu verkar adaptrarna till bromsoken och kardanaxeln vara på G också. Lämnade in ritningarna i slutet av maj, så det blir inte en dag för tidigt.

Såhär blev iaf röret.

post-4695-0-81472200-1344937971_thumb.jpg post-4695-0-08319700-1344937965_thumb.jpg

Med respiratorn provmonterad.

post-4695-0-10183400-1344938006_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt grenrör (ditt alltså...)

Vad siktar du på för effekt med tanke på att extraktorgrenrör på saab inte brukar komma in i bilden förrän vid ganska höga siffror :)/>

Tack!

Hade nöjt mig med ett originalgrenrör också, men pga platsbrist fick det bli ett hemmasnickrat istället. (sen ser det ju lite "fränare" ut också) ;)/>

Någonstans kring xxxhk@8000rpm tänkte jag mig med den elakaste mappningen....troligen mindre i gatmappen.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Snyggt å så en lastbilsturbo :)

Hehe, ja nästan.

Fick tag på en GT3071R/AR 0.64 till ett så bra pris att jag inte kunde låta bli. Hade planerat att skaffa en GT2860RS som egentligen är mer lämplig.

Men är inte omöjligt att jag byter till mig en sådan istället innan bygget är färdigt.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Hur står sig en 19T#7 mot GT2860RS på en 2.0?

Om jag kommer ihåg rätt när jag titta för 5 år sedan ( är väl egentligen bara att friska upp minnet med att titta i en turbo kurva ) så var det ungefär samma topp effekt men GT är bättre på att svara ( spool upp) , är i allafall mycket nöjd med min GT28RS

http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien.html priserna verkar ju oxå ha sjunkit med typ 50 % , nästan samma som USA priser

Verkar vara samma pris http://www.turbomeck.se/TD04-19T då hade jag tagit den kullagrade med inconell prop.gif

Hm GT 30 ..... det lär ju bli 151 hp på den motorn

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag hämtat adaptrarna till bromsoken som äntligen har blivit färdigfrästa efter mina ritningar, och se på fan....allt passade i verkligheten också! ;)

Blev inga lättviktare direkt, men lär inte gå sönder i första taget. Materialet är 7075-T6 Aluminium.

Adaptern för kardanaxeln får jag tålmodigt vänta på någon vecka till.

post-4695-0-11913700-1345654387_thumb.jpg post-4695-0-96446500-1345654397_thumb.jpg

post-4695-0-30781600-1345654404_thumb.jpg post-4695-0-31512700-1345654303_thumb.jpg

Har tillverkat konförband som jag fällt in i bågen för den delbara buren.

post-4695-0-38966200-1345654636_thumb.jpg post-4695-0-12669200-1345654653_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har börjat fixa med den delbara buren nu i helgen. Tog med bilen till Snowball racing i Eskilstuna och fick hjälp med bockning samt notchning av rören.

Får se om den blir klar i veckan....är ju lite beroende av andra eftersom buren måste TIG-svetsas.

Tycker nog annars att jag fick till proportionerna på buren helrätt. :)

post-4695-0-38707000-1346613888_thumb.jpgpost-4695-0-39538300-1346613894_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fint bygge du håller på med.

Givetvis finner jag lösningar som jag skulle vilja implementera på mitt bygge.

Jag skall till att bygga en bur och gillade dina konförband :notworthy: och på så sätt kunna ta bort delar av buren.

Har du svarvat fram delarna själv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...