Magnus 2074 Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Hej, Har tjuvläst detta forum ett bra tag, och det är väl dags att jag startar en egen projekttråd. Började egentligen i maj förra året med att jag köpte en ram som jag skulle börja bygga på under vintern. Men det visade sig efter blästring att ramen som var byggd av fordonsgymnasiet i södertälje hade ett par frysskadade rör (stått utomhus i flera år), samt att det bara var 1,5mm gods (inget som SFRO gillar). Så beställde en ny ram, en del chassiedelar samt kaross från GTS i England. 1 månads utlovad leveranstid blev snabbt till 4 månader och en massa tjat över mail för att få grejerna jag beställt. :angry: Men igår kom det äntligen en lastbil med ett stort paket från England. :) Lite korta fakta om drivlinan som kommer hamna i bilen. Motor: Saab kortmotor med turbo, baserat på ett B206 block utan balansaxlar. Ska spara c:a 17kg i vikt mot ett B204 block. Växellåda: Opel Omega R25/R28. Diff: 7,5" 4.27 från Ford Scorpio. Quote
Magnus 2074 Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 (edited) Ramen. Var tvungen att kolla lite passform på karossdelarna. Inte så imponerad, men det är ju glasfiber vi pratar om :lol: . Provmonterade diffen. Fick slipa lite lätt på diffhuset för att det inte skulle ta i. Edited February 24, 2012 by Magnus 2074 Quote
lassen50 Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Hej Ramen ser ut att vara till stel axel.Hur har du tänkt dig detta? Lars Quote
LUPUS Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Hej Ramen ser ut att vara till stel axel.Hur har du tänkt dig detta? Lars De-dion kanske Quote
2fast4u Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 (edited) deDion ser det ut som edit: Äsch, jag var inte snabbast Edited February 24, 2012 by 2fast4u Quote
Magnus 2074 Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 Precis som Lupus och 2fast4u gissat så blir det en De-Dion axel. :) Quote
LUPUS Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Precis som Lupus och 2fast4u gissat så blir det en De-Dion axel. :) Blir det en Rorty version eller kom det en med kittet ? Quote
Magnus 2074 Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 Blir det en Rorty version eller kom det en med kittet ? Köpte bärarmar och dionaxeln ihop med ramen och karossen. Den är dock väldigt snarlik rorty-axeln. Lägger upp lite bilder senare. Quote
Magnus 2074 Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 (edited) Fick lite tid i garaget ikväll och provmonterade bakvagnen. Vet inte hur det var tänkt att panhardstaget skulle passa. Dels är staget c:a 6cm för kort. Och hade det varit rätt längd hade staget tagit i karossen vid full utfjädring (inringat med rött i bilden). Kommer få tillverka ett längre panhardstag samt korta av infästningen i axeln ett par cm så att staget löper fritt. Borde väl inte medföra några negativa effekter? Alternativet är att höja upp fästet i ramen. Edited February 24, 2012 by Magnus 2074 Quote
Magnus 2074 Posted February 24, 2012 Author Posted February 24, 2012 (edited) Känner mig lite osäker angående axeln också. Vet inte varför den är svetsad istället för bockad, men det känns lite osäkert. Ska se om jag kan hitta någon som kan materialröntga axeln åt mig. Håller en bra svets lika bra som ett bockat rör? Edited February 25, 2012 by Magnus 2074 Quote
Gerhard Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Svetsen behöver du inte oroa dig för det blir ganska låga påkänningar där jämfört med resten av svetsarna. Skulle t.o.m tänka mig att den flexar mindre med en svets än en bock. Quote
cealm Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Magnus 2074: --- Lägger upp lite bilder senare. --- Bra med två bilder men önskar mig fler bilder på din de Dion axel. De bilder som jag önskar mig får gärna vara runt om hela med svetsade fästen, fyrlänk och allt. Kort och gott en bunt med bilder från alla håll hellre en för mycket än en för lite. Tack på förhand. Bland annat för idéer mm till denna. eller denna. På något vis har jag "sett ljuset" i vad en de Dion kan tillföra rent bilbyggarmässigt och för mig. Quote
Magnus 2074 Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Magnus 2074: --- Lägger upp lite bilder senare. --- Bra med två bilder men önskar mig fler bilder på din de Dion axel. De bilder som jag önskar mig får gärna vara runt om hela med svetsade fästen, fyrlänk och allt. Kort och gott en bunt med bilder från alla håll hellre en för mycket än en för lite. Tack på förhand. Bland annat för idéer mm till denna. eller denna. På något vis har jag "sett ljuset" i vad en de Dion kan tillföra rent bilbyggarmässigt och för mig. Lite mer bilder på DeDion upphängningen. Quote
LUPUS Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Min dedion känns plötsligt tung ( vilket det är) går det att mäta material tjocklek på tuben någonstans , vore kul som referens ( fram med böjning av balk formeln och se hur overdim man gjort) Quote
cealm Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 Tack så mycket Magnus 2074. Precis det jag ville se på din bil. Quote
Magnus 2074 Posted February 26, 2012 Author Posted February 26, 2012 (edited) Min dedion känns plötsligt tung ( vilket det är) går det att mäta material tjocklek på tuben någonstans , vore kul som referens ( fram med böjning av balk formeln och se hur overdim man gjort) Går tyvärr inte att se. Men hittade uppgifter på 50x3,5mm (udda tjocklek). Ska maila GTS och se om jag kan få svar. Kan vara intressant att få veta materialval också. Edited February 26, 2012 by Magnus 2074 Quote
Kghaas Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 (edited) Angående GTS: Jeg bestillet masse deler fra de, fikk ingenting og stoppet ordren. Leste litt på forum i UK ang GTS, og det var ikke bra. Du er heldig som har fått varer :) Blir spennede å følge bygget. Good luck. Edited February 26, 2012 by Kghaas Quote
Magnus 2074 Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Angående GTS: Jeg bestillet masse deler fra de, fikk ingenting og stoppet ordren. Leste litt på forum i UK ang GTS, og det var ikke bra. Du er heldig som har fått varer :) Blir spennede å følge bygget. Good luck. Hoppas du inte hann betala någon handpenning? Kan inte rekommendera någon att göra affärer med Darren. Tar otroligt mycket tid på sig mot vad han lovat, missar att leverera saker man beställt och kan vara omöjlig att nå periodvis. Quote
Magnus 2074 Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Har provmonterat lite av framvagnsdetaljerna idag. Övre och undre widetrack bärarmar samt dämpare provmonterade. Wilwood nav och skiva. Blev lite tight mot spindelleden. Tog även i undre bärarmen vid styrutslag. Fick vända på skivan för att det skulle gå fritt. Ser lite fel ut, men fungerar ju lika bra. Wilwood midilite. Bild framifrån. Quote
Magnus 2074 Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 Såhär får det bli istället. Krävs lite mer bearbetning av skivnavet och täcker kylkanalerna lite. Men ser snyggare ut och ger mer plats för bromsoket bakom fälgen sen. Quote
Magnus 2074 Posted March 2, 2012 Author Posted March 2, 2012 Har börjat passa in motor och låda. Trångt är bara förnamnet! :wacko: Har fått kapa lite i ramen där lådan tog i som mest. Och kommer säkert bli mer eftersom.... Lite funderingar på hur jag tänkte bygga om ramen. Verkar detta vettigt? Tar gärna emot tips och ideér :thumbsup: Quote
Sonett7 Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Ser inga problem med ändringen på första bilden, men om hela tunneln är för smal så hade jag försökt bygga om den från början så den passar din motor/drivlina. Tänk på att du kan flytta hela paketet till höger några centimeter utan att det stör balansen i bilen - du skall ju ändå sitta på vänstersidan... Quote
Magnus 2074 Posted March 2, 2012 Author Posted March 2, 2012 Ser inga problem med ändringen på första bilden, men om hela tunneln är för smal så hade jag försökt bygga om den från början så den passar din motor/drivlina. Tänk på att du kan flytta hela paketet till höger några centimeter utan att det stör balansen i bilen - du skall ju ändå sitta på vänstersidan... Vill undvika bygga om allt för mycket. Men om det inte skulle gå att få till på annat sätt så blir jag väl illa tvungen. :( Synpunkter på följande ombyggnationer? Visst är jag grym på paint-illustrationer? :prop: I första bilden kapas rött och blått fält ur. Röret boxas efter urkapning. Förstärker bakåt med stag (onödigt?) och i sidled hamnar montageplåten till pedalstället som styvar upp. Andra bilden är en ändring från förra bilden för att lådan ska gå att hissa ner ytterligare c:a 2cm. Quote
Tabac Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Vill undvika bygga om allt för mycket. Men om det inte skulle gå att få till på annat sätt så blir jag väl illa tvungen. :( Synpunkter på följande ombyggnationer? Visst är jag grym på paint-illustrationer? :prop: I första bilden kapas rött och blått fält ur. Röret boxas efter urkapning. Förstärker bakåt med stag (onödigt?) och i sidled hamnar montageplåten till pedalstället som styvar upp. Andra bilden är en ändring från förra bilden för att lådan ska gå att hissa ner ytterligare c:a 2cm. Hallå! Jag undrar om det inte var Killkenny som hade bockat ett fyrkantrör för att få bättre plats med växellådan. Quote
Jocke4U Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Det känns som drivlinan sitter väldigt lågt. Hur långt ner under ramen är underkant på "sprängkåpan" ? Quote
Magnus 2074 Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 Det känns som drivlinan sitter väldigt lågt. Hur långt ner under ramen är underkant på "sprängkåpan" ? Det var runt 7cm när jag mätte. Har sett att andra har ungefär lika mycket nedstick på sina bilar. Kommer kapa någon cm på sprängkåpan också, så kommer landa på mellan 7-8cm. Får försöka bygga något slags påkörningsskydd sen. Quote
kengren Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Det var runt 7cm när jag mätte. Har sett att andra har ungefär lika mycket nedstick på sina bilar. Kommer kapa någon cm på sprängkåpan också, så kommer landa på mellan 7-8cm. Får försöka bygga något slags påkörningsskydd sen. Om du har motor och låda så lågt monterat hur kommer det att påverka bakaxeln - det är ju en sierra diff som skall in eller? Tror att många har motorn 2,5 cm under ramrören, jag skriver tror för jag vet ej. Tycker att det låter lågt.. Tror att SFRO har en åsikt om detta kenneth Quote
cealm Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 (edited) Tabac: --- som hade bockat ett fyrkantrör för att få bättre plats med växellådan. --- Kilkennys tråd, inlägg #921. Fler bilder finns i tidigare inlägg. Edited March 3, 2012 by cealm Quote
Christer J Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 min motor sitter med delningsplanet block/tråg 80 mm upp i ramen, Känns som om det är okej att lådan sticker ner 3-4 cm, men inte mer, har ändå ramen 14-15 cm över marken, visserligen ska jag köra min på vägarna, inte enbart köra på bana. Sticker den ner 7 cm, så blir frigången ganska dålig skulle jag tro,. Trottoarer och vägbulor är ganska hårda, Quote
Magnus 2074 Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 Om du har motor och låda så lågt monterat hur kommer det att påverka bakaxeln - det är ju en sierra diff som skall in eller? Tror att många har motorn 2,5 cm under ramrören, jag skriver tror för jag vet ej. Tycker att det låter lågt.. Tror att SFRO har en åsikt om detta kenneth Har verkligen kardanvinkeln så stor betydelse sålänge låda och bakdiff ligger i lod och parallellt med varandra? Vill gärna ha ner motorn så mycket som det är möjligt. Dels för tyngdpunkten, och dels för att jag vill undvika ett scoop i huven. Ska mäta och se hur mycket gods man kan fräsa bort i underkant på lådans sprängkåpa imorgon. Oljetråget är inget problem eftersom det blir torrsump. Quote
Kilkenny Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Om man ska valsa ett fyrkantsrör så som jag gjort på min bil, så ska man se till att använda en vals där man kan klämma sidorna tight, annars plattas röret till onödigt mycket = svagare konstruktion. Men jag ser ingen anledning till att inte använda rundrör om man vill det, man kan ju gå upp en storlek om man tycker det "känns vekt". Min kardantunnel är valsad ganska rejält på passagerarsidan. :thumbsup: Quote
Thomas Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Har verkligen kardanvinkeln så stor betydelse sålänge låda och bakdiff ligger i lod och parallellt med varandra? Vill gärna ha ner motorn så mycket som det är möjligt. Dels för tyngdpunkten, och dels för att jag vill undvika ett scoop i huven. Ska mäta och se hur mycket gods man kan fräsa bort i underkant på lådans sprängkåpa imorgon. Oljetråget är inget problem eftersom det blir torrsump. Du har rätt. kardanens anslutningar ska vara paralella sedan kan man förskjuta dem i sid o höjdled. Quote
Magnus 2074 Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Har varit en stund i garaget och insett att jag nog kommer bli tvungen att tillverka ett scoop i huven om jag vill ha vettig markfrigång. För att få plats under huven måste delningen mellan block och topplock hamna 12mm under ovankant på ramen. Då sticker växellådans sprängkåpa ner 92mm!! Går dock att fräsa bort 20-25mm i nederkant på kåpan, och får då ett nedstick på c:a 70mm. Kanske lite väl mycket även om man tillvekar en redig hasplåt? Quote
Sonett7 Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Kolla på Dax Rush's scoop - tycker att de är riktigt snygga och jag lyckades hitta ett liknande på Vallåkraträffen för några år sedan. Hur hög är din ram mellan undersida undre rör och översida övre rör? Quote
Magnus 2074 Posted March 5, 2012 Author Posted March 5, 2012 (edited) Kolla på Dax Rush's scoop - tycker att de är riktigt snygga och jag lyckades hitta ett liknande på Vallåkraträffen för några år sedan. Hur hög är din ram mellan undersida undre rör och översida övre rör? Du menar ett sånt här? Det ser lite för klumpigt ut tycker jag, men man skulle ju kunna kapa den lite på höjden förstås. Ska leta lite på nätet och se vad jag kan hitta för färdiga scoop. Annars får jag låna pluggen som Lupus fick av Morty här på forumet. :thumbsup: Den här gillade jag annars....sen är frågan vad som blir snyggast. Kolfiber eller i samma färg som bilen (vit) http://www.carbonmods.co.uk/Products/Carbon-Fibre-Kit-Car-Bonnet-Scoop__CMBSCLG01.aspx Ramen är 326mm hög. Edited March 5, 2012 by Magnus 2074 Quote
Magnus 2074 Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Har varit i garaget och knölat ner motorn. Behöver slipa lite till på växellådan för att det ska gå fritt överallt. Blocket kommer hamna 25mm över ovankant på ramen, vilket gör att lådan kommer hänga ner c:a 50mm innan jag fräser av ytterligare 20mm. Hoppas 3-4mm frigång mellan ram och låda ska räcka med stumma motorbussningar. Quote
LUPUS Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Har varit i garaget och knölat ner motorn. Behöver slipa lite till på växellådan för att det ska gå fritt överallt. Blocket kommer hamna 25mm över ovankant på ramen, vilket gör att lådan kommer hänga ner c:a 50mm innan jag fräser av ytterligare 20mm. Hoppas 3-4mm frigång mellan ram och låda ska räcka med stumma motorbussningar. najs b206 Quote
Magnus 2074 Posted March 8, 2012 Author Posted March 8, 2012 najs b206 Ja, trevligt att kunna spara lite vikt. Har tyvärr rostat en del i kylkanalerna precis vid deckplanet, men med T5 packning och ett tunnt lager med hylomar ska det nog hålla tätt. Quote
Magnus 2074 Posted March 12, 2012 Author Posted March 12, 2012 Lite beslutsångest...ska man bygga eller förbereda plats för krängningshämmare fram? Eftersom bilen kommer användas för bankörning kan det vara trevligt att kunna ställa balansen. Quote
Sonett7 Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Man kommer väldigt långt bara genom att räkna lite på fjädrar etc när det gäller en sjua. Jag hade nöjt mig med att förbereda för det... Quote
LUPUS Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 (edited) Man kommer väldigt långt bara genom att räkna lite på fjädrar etc när det gäller en sjua. Jag hade nöjt mig med att förbereda för det... Jag har än så länge inte känt behov av krängare men kanske kommer det om man börjar köra fortare och mera på bana och därmed fått tid att sortera ut bilen, jag har i princip förberett i mitt huvud så det skulle fungera men inte byggt (har pushrods med vippor så krängaren kommer hamna inne i bilen bilen) Edited March 13, 2012 by LUPUS Quote
Magnus 2074 Posted March 17, 2012 Author Posted March 17, 2012 Kommer att vänta med kränghämmaren, men försöka bereda plats om det blir möjligt. Annars går det ganska så långsamt just nu. Har fått hem torrsumpstanken, och den får precis plats framför motorn. :thumbsup: Ser dock ut att bli lite tight för oljepumpen mellan vattenpump, oljefilterhus och styraxeln. I värsta fall får jag använda mig av en elektrisk vattenpump. Quote
Jocke4U Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Jag kör elektrisk vattenpump och det förenklar en hel del gällande platsbrist Quote
Morty Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Provade att dra igång min elektriska vattenpump idag (Davies Craig EWP). Kortis i styrenheten..... härlig kvalitet på nya saker :thumbsdown: Quote
LUPUS Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Jag har haft en sönder rostad givare. Så kvaliteten .... tja så där , men finns det konkurrenter ? Och det skall tilläggas kanon support från Australien , nya grejer på 7 dagar trots att garantin var ute Quote
Morty Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Min givare verkar vara "fuckad". Vad har du för mätvärde på din givare? Min är det oändligt motstånd i :blink: Quote
Jocke4U Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Jag har haft lite "stök" med min(a) EWP digital controller. 1:a funkade inte från start (i alla fall inte vad jag hann notera), fick en ny från DaviesCraig utan tjafs 2:a funkade ett tag men sen blev det kortis i den och kokade motorn. Säkringen gick. Fick en ny från DaviesCraig men fick lova att jag hade kopplat rätt vilket dom menade att jag inte hade gjort och att jag inte hade mer än +15V. 3:e har jag inte ännu monterat för att jag vill inte blåsa den också... Så givaren,...har inte kollat upp den. Kan inte starta bilen just nu men skulle givaren kunna orsaka kortis?! Funktionen blir ju solklart lidande men kortis.. Quote
Sonett7 Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Just nu är jag nöjd med att det ser ut att fungera med original vattenpump i mitt evighetsprojekt... :hypocrite: Quote
LUPUS Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Morty -- http://www.locostswe...=0 sonnet7 vet du vilka cooola klister märken du missar då Quote
Magnus 2074 Posted March 19, 2012 Author Posted March 19, 2012 Verkar onekligen vara bäst att behålla original vattenpump. Tyvärr dröjer det ett par månader innan jag kommer köpa scavengepumpen, men hoppas att den kommer få plats även fast det ser lite tight ut. Är frigången mellan pumpens remskiva och styraxeln som jag tror kommer krocka. Väntar fortfarande på svar från Pace ang dimensionerna på remskivan och pumpen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.