Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Har tjuvläst detta forum ett bra tag, och det är väl dags att jag startar en egen projekttråd.

Började egentligen i maj förra året med att jag köpte en ram som jag skulle börja bygga på under vintern. Men det visade sig efter blästring att ramen som var byggd av fordonsgymnasiet i södertälje hade ett par frysskadade rör (stått utomhus i flera år), samt att det bara var 1,5mm gods (inget som SFRO gillar).

Så beställde en ny ram, en del chassiedelar samt kaross från GTS i England. 1 månads utlovad leveranstid blev snabbt till 4 månader och en massa tjat över mail för att få grejerna jag beställt. :angry:

Men igår kom det äntligen en lastbil med ett stort paket från England. :)

Lite korta fakta om drivlinan som kommer hamna i bilen.

Motor: Saab kortmotor med turbo, baserat på ett B206 block utan balansaxlar. Ska spara c:a 17kg i vikt mot ett B204 block.

Växellåda: Opel Omega R25/R28.

Diff: 7,5" 4.27 från Ford Scorpio.

  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Ramen.

post-4695-0-39558800-1330075903_thumb.jpg

Var tvungen att kolla lite passform på karossdelarna. Inte så imponerad, men det är ju glasfiber vi pratar om :lol: .

post-4695-0-63183400-1330075908_thumb.jpg

Provmonterade diffen. Fick slipa lite lätt på diffhuset för att det inte skulle ta i.

post-4695-0-44519600-1330075912_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Posted

Hej

Ramen ser ut att vara till stel axel.Hur har du tänkt dig detta?

Lars

De-dion kanskesmile.gif

Posted

Precis som Lupus och 2fast4u gissat så blir det en De-Dion axel. :)

Blir det en Rorty version eller kom det en med kittet ?

Posted

Blir det en Rorty version eller kom det en med kittet ?

Köpte bärarmar och dionaxeln ihop med ramen och karossen. Den är dock väldigt snarlik rorty-axeln.

Lägger upp lite bilder senare.

Posted (edited)

Fick lite tid i garaget ikväll och provmonterade bakvagnen.

post-4695-0-06774200-1330124906_thumb.jpg

Vet inte hur det var tänkt att panhardstaget skulle passa.

Dels är staget c:a 6cm för kort. Och hade det varit rätt längd hade staget tagit i karossen vid full utfjädring (inringat med rött i bilden).

Kommer få tillverka ett längre panhardstag samt korta av infästningen i axeln ett par cm så att staget löper fritt. Borde väl inte medföra några negativa effekter?

Alternativet är att höja upp fästet i ramen.

post-4695-0-67966700-1330126146_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Posted (edited)

Känner mig lite osäker angående axeln också. Vet inte varför den är svetsad istället för bockad, men det känns lite osäkert.

Ska se om jag kan hitta någon som kan materialröntga axeln åt mig. Håller en bra svets lika bra som ett bockat rör?

Edited by Magnus 2074
Posted

Svetsen behöver du inte oroa dig för det blir ganska låga påkänningar där jämfört med resten av svetsarna.

Skulle t.o.m tänka mig att den flexar mindre med en svets än en bock.

Posted

Magnus 2074: --- Lägger upp lite bilder senare. --- Bra med två bilder men önskar mig fler bilder på din de Dion axel. De bilder som jag önskar mig får gärna vara runt om hela med svetsade fästen, fyrlänk och allt. Kort och gott en bunt med bilder från alla håll hellre en för mycket än en för lite. Tack på förhand.

Bland annat för idéer mm till denna. eller denna.

På något vis har jag "sett ljuset" i vad en de Dion kan tillföra rent bilbyggarmässigt och för mig.

Posted

Magnus 2074: --- Lägger upp lite bilder senare. --- Bra med två bilder men önskar mig fler bilder på din de Dion axel. De bilder som jag önskar mig får gärna vara runt om hela med svetsade fästen, fyrlänk och allt. Kort och gott en bunt med bilder från alla håll hellre en för mycket än en för lite. Tack på förhand.

Bland annat för idéer mm till denna. eller denna.

På något vis har jag "sett ljuset" i vad en de Dion kan tillföra rent bilbyggarmässigt och för mig.

Lite mer bilder på DeDion upphängningen.

post-4695-0-81205300-1330206715_thumb.jpgpost-4695-0-61845300-1330206722_thumb.jpgpost-4695-0-43804800-1330206726_thumb.jpgpost-4695-0-70241400-1330206730_thumb.jpgpost-4695-0-49292400-1330206734_thumb.jpg

Posted

Min dedion känns plötsligt tung ( vilket det är) går det att mäta material tjocklek på tuben någonstans , vore kul som referens ( fram med böjning av balk formeln och se hur overdim man gjort)

Posted (edited)

Min dedion känns plötsligt tung ( vilket det är) går det att mäta material tjocklek på tuben någonstans , vore kul som referens ( fram med böjning av balk formeln och se hur overdim man gjort)

Går tyvärr inte att se.

Men hittade uppgifter på 50x3,5mm (udda tjocklek). Ska maila GTS och se om jag kan få svar. Kan vara intressant att få veta materialval också.

Edited by Magnus 2074
Posted (edited)

Angående GTS: Jeg bestillet masse deler fra de, fikk ingenting og stoppet ordren. Leste litt på forum i UK ang GTS, og det var ikke bra. Du er heldig som har fått varer :)

Blir spennede å følge bygget. Good luck.

Edited by Kghaas
Posted

Angående GTS: Jeg bestillet masse deler fra de, fikk ingenting og stoppet ordren. Leste litt på forum i UK ang GTS, og det var ikke bra. Du er heldig som har fått varer :)

Blir spennede å følge bygget. Good luck.

Hoppas du inte hann betala någon handpenning?

Kan inte rekommendera någon att göra affärer med Darren.

Tar otroligt mycket tid på sig mot vad han lovat, missar att leverera saker man beställt och kan vara omöjlig att nå periodvis.

Posted

Har provmonterat lite av framvagnsdetaljerna idag.

Övre och undre widetrack bärarmar samt dämpare provmonterade.

post-4695-0-27219000-1330374210_thumb.jpg

Wilwood nav och skiva.

post-4695-0-78804700-1330373783_thumb.jpg

Blev lite tight mot spindelleden. Tog även i undre bärarmen vid styrutslag.

post-4695-0-92516900-1330373865_thumb.jpg

Fick vända på skivan för att det skulle gå fritt. Ser lite fel ut, men fungerar ju lika bra.

post-4695-0-56546700-1330373950_thumb.jpg post-4695-0-28654300-1330373966_thumb.jpg

Wilwood midilite.

post-4695-0-76444200-1330374038_thumb.jpg

Bild framifrån.

post-4695-0-19240500-1330374390_thumb.jpg

Posted

Såhär får det bli istället.

Krävs lite mer bearbetning av skivnavet och täcker kylkanalerna lite. Men ser snyggare ut och ger mer plats för bromsoket bakom fälgen sen.

post-4695-0-05166100-1330550224_thumb.jpg

Posted

Har börjat passa in motor och låda. Trångt är bara förnamnet! :wacko:

Har fått kapa lite i ramen där lådan tog i som mest. Och kommer säkert bli mer eftersom....

Lite funderingar på hur jag tänkte bygga om ramen. Verkar detta vettigt? Tar gärna emot tips och ideér :thumbsup:

post-4695-0-16933300-1330717491_thumb.jpg post-4695-0-06102700-1330717501_thumb.jpg

Posted

Ser inga problem med ändringen på första bilden, men om hela tunneln är för smal så hade jag försökt bygga om den från början så den passar din motor/drivlina. Tänk på att du kan flytta hela paketet till höger några centimeter utan att det stör balansen i bilen - du skall ju ändå sitta på vänstersidan...

Posted

Ser inga problem med ändringen på första bilden, men om hela tunneln är för smal så hade jag försökt bygga om den från början så den passar din motor/drivlina. Tänk på att du kan flytta hela paketet till höger några centimeter utan att det stör balansen i bilen - du skall ju ändå sitta på vänstersidan...

Vill undvika bygga om allt för mycket. Men om det inte skulle gå att få till på annat sätt så blir jag väl illa tvungen. :(

Synpunkter på följande ombyggnationer? Visst är jag grym på paint-illustrationer? :prop:

I första bilden kapas rött och blått fält ur. Röret boxas efter urkapning. Förstärker bakåt med stag (onödigt?) och i sidled hamnar montageplåten till pedalstället som styvar upp.

Andra bilden är en ändring från förra bilden för att lådan ska gå att hissa ner ytterligare c:a 2cm.

post-4695-0-87915500-1330721072_thumb.jpg post-4695-0-11500100-1330721087_thumb.jpg

Posted

Vill undvika bygga om allt för mycket. Men om det inte skulle gå att få till på annat sätt så blir jag väl illa tvungen. :(

Synpunkter på följande ombyggnationer? Visst är jag grym på paint-illustrationer? :prop:

I första bilden kapas rött och blått fält ur. Röret boxas efter urkapning. Förstärker bakåt med stag (onödigt?) och i sidled hamnar montageplåten till pedalstället som styvar upp.

Andra bilden är en ändring från förra bilden för att lådan ska gå att hissa ner ytterligare c:a 2cm.

post-4695-0-87915500-1330721072_thumb.jpg post-4695-0-11500100-1330721087_thumb.jpg

Hallå! Jag undrar om det inte var Killkenny som hade bockat ett fyrkantrör för att få bättre

plats med växellådan.

Posted

Det känns som drivlinan sitter väldigt lågt. Hur långt ner under ramen är underkant på "sprängkåpan" ?

Posted

Det känns som drivlinan sitter väldigt lågt. Hur långt ner under ramen är underkant på "sprängkåpan" ?

Det var runt 7cm när jag mätte. Har sett att andra har ungefär lika mycket nedstick på sina bilar. Kommer kapa någon cm på sprängkåpan också, så kommer landa på mellan 7-8cm.

Får försöka bygga något slags påkörningsskydd sen.

Posted

Det var runt 7cm när jag mätte. Har sett att andra har ungefär lika mycket nedstick på sina bilar. Kommer kapa någon cm på sprängkåpan också, så kommer landa på mellan 7-8cm.

Får försöka bygga något slags påkörningsskydd sen.

Om du har motor och låda så lågt monterat hur kommer det att påverka bakaxeln - det är ju en sierra diff som skall in eller? Tror att många har motorn 2,5 cm under ramrören, jag skriver tror för jag vet ej. Tycker att det låter lågt.. Tror att SFRO har en åsikt om detta

kenneth

Posted (edited)

Tabac: --- som hade bockat ett fyrkantrör för att få bättre plats med växellådan. ---

Kilkennys tråd, inlägg #921. Fler bilder finns i tidigare inlägg.

IMG_1358-1.jpg

Edited by cealm
Posted

min motor sitter med delningsplanet block/tråg 80 mm upp i ramen, Känns som om det är okej att lådan sticker ner 3-4 cm, men inte mer, har ändå ramen 14-15 cm över marken, visserligen ska jag köra min på vägarna, inte enbart köra på bana. Sticker den ner 7 cm, så blir frigången ganska dålig skulle jag tro,. Trottoarer och vägbulor är ganska hårda,

Posted

Om du har motor och låda så lågt monterat hur kommer det att påverka bakaxeln - det är ju en sierra diff som skall in eller? Tror att många har motorn 2,5 cm under ramrören, jag skriver tror för jag vet ej. Tycker att det låter lågt.. Tror att SFRO har en åsikt om detta

kenneth

Har verkligen kardanvinkeln så stor betydelse sålänge låda och bakdiff ligger i lod och parallellt med varandra?

Vill gärna ha ner motorn så mycket som det är möjligt. Dels för tyngdpunkten, och dels för att jag vill undvika ett scoop i huven.

Ska mäta och se hur mycket gods man kan fräsa bort i underkant på lådans sprängkåpa imorgon.

Oljetråget är inget problem eftersom det blir torrsump.

Posted

Om man ska valsa ett fyrkantsrör så som jag gjort på min bil, så ska man se till att använda en vals där man kan klämma sidorna tight, annars plattas röret till onödigt mycket = svagare konstruktion.

Men jag ser ingen anledning till att inte använda rundrör om man vill det, man kan ju gå upp en storlek om man tycker det "känns vekt".

IMG_0492.jpg

Min kardantunnel är valsad ganska rejält på passagerarsidan. :thumbsup:

Posted

Har verkligen kardanvinkeln så stor betydelse sålänge låda och bakdiff ligger i lod och parallellt med varandra?

Vill gärna ha ner motorn så mycket som det är möjligt. Dels för tyngdpunkten, och dels för att jag vill undvika ett scoop i huven.

Ska mäta och se hur mycket gods man kan fräsa bort i underkant på lådans sprängkåpa imorgon.

Oljetråget är inget problem eftersom det blir torrsump.

Du har rätt. kardanens anslutningar ska vara paralella sedan kan man förskjuta dem i sid o höjdled.

Posted

Har varit en stund i garaget och insett att jag nog kommer bli tvungen att tillverka ett scoop i huven om jag vill ha vettig markfrigång.

För att få plats under huven måste delningen mellan block och topplock hamna 12mm under ovankant på ramen. Då sticker växellådans sprängkåpa ner 92mm!!

Går dock att fräsa bort 20-25mm i nederkant på kåpan, och får då ett nedstick på c:a 70mm. Kanske lite väl mycket även om man tillvekar en redig hasplåt?

Posted

Kolla på Dax Rush's scoop - tycker att de är riktigt snygga och jag lyckades hitta ett liknande på Vallåkraträffen för några år sedan.

Hur hög är din ram mellan undersida undre rör och översida övre rör?

Posted (edited)

Kolla på Dax Rush's scoop - tycker att de är riktigt snygga och jag lyckades hitta ett liknande på Vallåkraträffen för några år sedan.

Hur hög är din ram mellan undersida undre rör och översida övre rör?

Du menar ett sånt här?

Dax Rush Front Quarter Close Up Shot

Det ser lite för klumpigt ut tycker jag, men man skulle ju kunna kapa den lite på höjden förstås.

Ska leta lite på nätet och se vad jag kan hitta för färdiga scoop. Annars får jag låna pluggen som Lupus fick av Morty här på forumet. :thumbsup:

Den här gillade jag annars....sen är frågan vad som blir snyggast. Kolfiber eller i samma färg som bilen (vit)

http://www.carbonmods.co.uk/Products/Carbon-Fibre-Kit-Car-Bonnet-Scoop__CMBSCLG01.aspx

Ramen är 326mm hög.

Edited by Magnus 2074
Posted

Har varit i garaget och knölat ner motorn. Behöver slipa lite till på växellådan för att det ska gå fritt överallt.

Blocket kommer hamna 25mm över ovankant på ramen, vilket gör att lådan kommer hänga ner c:a 50mm innan jag fräser av ytterligare 20mm.

Hoppas 3-4mm frigång mellan ram och låda ska räcka med stumma motorbussningar.

post-4695-0-20455600-1331123057_thumb.jpg

Posted

Har varit i garaget och knölat ner motorn. Behöver slipa lite till på växellådan för att det ska gå fritt överallt.

Blocket kommer hamna 25mm över ovankant på ramen, vilket gör att lådan kommer hänga ner c:a 50mm innan jag fräser av ytterligare 20mm.

Hoppas 3-4mm frigång mellan ram och låda ska räcka med stumma motorbussningar.

post-4695-0-20455600-1331123057_thumb.jpg

najs b206

Posted

najs b206

Ja, trevligt att kunna spara lite vikt. Har tyvärr rostat en del i kylkanalerna precis vid deckplanet, men med T5 packning och ett tunnt lager med hylomar ska det nog hålla tätt.

Posted

Lite beslutsångest...ska man bygga eller förbereda plats för krängningshämmare fram?

Eftersom bilen kommer användas för bankörning kan det vara trevligt att kunna ställa balansen.

Posted

Man kommer väldigt långt bara genom att räkna lite på fjädrar etc när det gäller en sjua. Jag hade nöjt mig med att förbereda för det...

Posted (edited)

Man kommer väldigt långt bara genom att räkna lite på fjädrar etc när det gäller en sjua. Jag hade nöjt mig med att förbereda för det...

Jag har än så länge inte känt behov av krängare men kanske kommer det om man börjar köra fortare och mera på bana och därmed fått tid att sortera ut bilen, jag har i princip förberett i mitt huvud så det skulle fungera men inte byggt (har pushrods med vippor så krängaren kommer hamna inne i bilen bilen)

Edited by LUPUS
Posted

Kommer att vänta med kränghämmaren, men försöka bereda plats om det blir möjligt.

Annars går det ganska så långsamt just nu.

Har fått hem torrsumpstanken, och den får precis plats framför motorn. :thumbsup:

Ser dock ut att bli lite tight för oljepumpen mellan vattenpump, oljefilterhus och styraxeln. I värsta fall får jag använda mig av en elektrisk vattenpump.

post-4695-0-46909800-1332007143_thumb.jpg

Posted

Jag kör elektrisk vattenpump och det förenklar en hel del gällande platsbrist

Posted

Provade att dra igång min elektriska vattenpump idag (Davies Craig EWP). Kortis i styrenheten..... härlig kvalitet på nya saker :thumbsdown:

Posted

Jag har haft en sönder rostad givare. Så kvaliteten .... tja så där , men finns det konkurrenter ? Och det skall tilläggas kanon support från Australien , nya grejer på 7 dagar trots att garantin var ute

Posted

Min givare verkar vara "fuckad". Vad har du för mätvärde på din givare? Min är det oändligt motstånd i :blink:

Posted

Jag har haft lite "stök" med min(a) EWP digital controller.

1:a funkade inte från start (i alla fall inte vad jag hann notera), fick en ny från DaviesCraig utan tjafs

2:a funkade ett tag men sen blev det kortis i den och kokade motorn. Säkringen gick. Fick en ny från DaviesCraig men fick lova att jag hade kopplat rätt vilket dom menade att jag inte hade gjort och att jag inte hade mer än +15V.

3:e har jag inte ännu monterat för att jag vill inte blåsa den också...

Så givaren,...har inte kollat upp den. Kan inte starta bilen just nu men skulle givaren kunna orsaka kortis?! Funktionen blir ju solklart lidande men kortis..

Posted

Just nu är jag nöjd med att det ser ut att fungera med original vattenpump i mitt evighetsprojekt... :hypocrite:

Posted

Verkar onekligen vara bäst att behålla original vattenpump.

Tyvärr dröjer det ett par månader innan jag kommer köpa scavengepumpen, men hoppas att den kommer få plats även fast det ser lite tight ut.

Är frigången mellan pumpens remskiva och styraxeln som jag tror kommer krocka. Väntar fortfarande på svar från Pace ang dimensionerna på remskivan och pumpen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...