Peter M Posted April 30, 2013 Author Share Posted April 30, 2013 Måste vara nån manlig gen för min fru bara... "Jaha?" :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Monterade VVT-delete kitet idag och tog sen en liten testrunda. Verkar väligt lovande. Vi får se vad resultatet blir vid nästa besök hos motorbromsaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Off topic! Bredbandslamdamätaren jag köpte av dej flipprar fram vackra siffror som till min stora glädje är obegripliga för passagerare. Mätaren fungerar med andra ord helt tillfyllest. Antas Mätarnörd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 (edited) Off topic! Bredbandslamdamätaren jag köpte av dej flipprar fram vackra siffror som till min stora glädje är obegripliga för passagerare. Mätaren fungerar med andra ord helt tillfyllest. Antas Mätarnörd. Ha ha. Då fungerar den precis som min. Om man får en riktigt rädd passagerare så ber man dem kolla så att AFR inte understiger 13 när man ger benet. Visst hör man: "OIIIIH!", men de kräks i alla fall inte i ens knä. Man kan ha mätaren till andra ändamål, men varför bli teknisk? Edited May 8, 2013 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Har haft problem med misständningar på höga varv och även vid vanlig "cruising". Det har känts som att motorn missar, lite grand, men bara väldigt diffust. Efter att ha kollat "allt" och inte hittat något fel fanns det bara en sak kvar att testa. En annan tändspole. Den jag hade var en skum "No-Name" från Ebay. Åkte till skroten och köpte en Ford original. Det tog fem minuter att byta och sen... VRÅÅÅÅL! :banana: Nu går bilen klockrent och drar till varvstoppet utan minsta misständning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Härligt när man löser problem!! Kul lördagsmeck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Gjorde en liten film som visar hur smidigt det är att klä av min kärra. Ganska smidigt att kunna ta av karossen, tvätta den och sen sätta tillbaks den igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Imponerande. Får se om man kan göra någonting liknande själv. Tror dock du har ett par konstruktionslösningar som jag kanske inte vill/törs ge mig in på så jag kommer aldrig få det så smidigt. Har dessutom FW body så skiljer lite där med. PS Hade du fuskat och kopplat loss lamporna innan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Imponerande. Får se om man kan göra någonting liknande själv. Tror dock du har ett par konstruktionslösningar som jag kanske inte vill/törs ge mig in på så jag kommer aldrig få det så smidigt. Har dessutom FW body så skiljer lite där med. PS Hade du fuskat och kopplat loss lamporna innan? Nä, inget fusk. Du kan se att jag sticker ner armen en bra bit. Det är för att skruva loss snabbkontakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Imorgon blir det en ny runda på rullande landsväg. Ska bli kul att se ifall den stelopererade insugskammen gjort nytta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Det blev inga 200 hästar, men 192 kusar är rätt OK för en helt orörd standardmotor. Får väl fixa riktiga kammar och höja kompet till vintern. Vi vred hit och dit på kammarna, men den gav maxeffekt redan vid 6500 hur vi än vred. Alltså skulle den må bra av räserkammar. Den har ett ganska sjukt vrid nu. 200 Nm på bakhjulen. :blink: Det känns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Det blev inga 200 hästar, men 192 kusar är rätt OK för en helt orörd standardmotor. Får väl fixa riktiga kammar och höja kompet till vintern. Vi vred hit och dit på kammarna, men den gav maxeffekt redan vid 6500 hur vi än vred. Alltså skulle den må bra av räserkammar. Den har ett ganska sjukt vrid nu. 200 Nm på bakhjulen. :blink:/> Det känns. Det är bara att gratulera - 192 hk på en helt orörd standardmotor är väl perfekt, vad den sedan kommer att ge med högre komp och andra kammar kommer att bli en trevlig resa.... kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Det är bara att gratulera - 192 hk på en helt orörd standardmotor är väl perfekt, vad den sedan kommer att ge med högre komp och andra kammar kommer att bli en trevlig resa.... kenneth Jo, man får väl vara nöjd med resultatet. Vridmomentet indikerar ju att motorn andas väldigt bra. Återstår bara att hitta någon som säljer kompetenta kammar. ST-motorn är lite speciell, så kammarna är inte direkt gratis... Å andra sidan kan man glädja sig åt en tämligen skottsäker bottendel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Härligt att höra! Då får väl jag köpa en ny turbo så jag kan hänga på :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Härligt att höra! Då får väl jag köpa en ny turbo så jag kan hänga på :)/> Din blir nog snabbare än min när det är rak väg. Det är helt OK. Kör du ifrån mig i kurvorna blir jag däremot lite brydd. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Min gode vän Henrik Månsson kom förbi med sina vågar ikväll. Nu är cornerweight OK. Bilen är 10 kilo tyngre än jag hade räknat med. 615 kilo med mig i och full tank. Nåja, den blir lättare med nya bakaxeln. Visserligen i fel ände, men ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Härligt att den är så lätt. Jag är glad om min kommer under 750 med mig i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Det var en lätt BEC det. Vikt är HK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Det var en lätt BEC det. Vikt är HK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Det var en lätt BEC det. Vikt är HK BEC ??? :blink: Det sitter en gjutjärnsspis från Ford i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 f-låt. Jag menade CEC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 f-låt. Jag menade CEC. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 16, 2013 Author Share Posted July 16, 2013 Semestertider. Körde publik på Svenskt Sportvagngsmeeting två dagar sträck. Råkade ut för ett totalhaveri precis innan sista rundan. O-ringen på röret till oljestickan sprack och därför rök det rätt ordentligt under huven. Såg ut som katastrof men tog fem minuter att fixa. Sådana fel är helt OK. Imorgon är det fint väder i Skåne, så jag tänkte dra ner till hamnen och kolla dragracing.. Någon som är på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Ser att du Vaper Dachlog, funkar den som den ska?. Jag har köpt en men den funkar inge vidare. Hastighetsmätarn är helt ok , men varvräknaren lever ett helt eget liv.Jag kör med cdi tändning från yamaha fj 1100 på min zetec så enda alternativet jag har som jag ser är linda kabeln runt en av tändkablarna. Funkar inge vidare , svajar upp o ner plus plötsliga hopp upp o ner. Har provat allt som står i manualen plus att jag isolerat kabeln med hölje från koaxialkabel efter tips från supporten. Jag ger upp./ Pelle :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Ser att du Vaper Dachlog, funkar den som den ska?. Jag har köpt en men den funkar inge vidare. Hastighetsmätarn är helt ok , men varvräknaren lever ett helt eget liv.Jag kör med cdi tändning från yamaha fj 1100 på min zetec så enda alternativet jag har som jag ser är linda kabeln runt en av tändkablarna. Funkar inge vidare , svajar upp o ner plus plötsliga hopp upp o ner. Har provat allt som står i manualen plus att jag isolerat kabeln med hölje från koaxialkabel efter tips från supporten. Jag ger upp./ Pelle :banghead:/> Nej, min är helt jävla värdelös. Ska ha en Dash2 när jag orkar riva i elen. Förmodligen till vintern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 ok då har man köpt grisen i säcken tydligen. :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 ok då har man köpt grisen i säcken tydligen. :mad:/> Går att sälja till den som har en quad. Funkar visst bra på såna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Har du koll på hur stark din motor till parkeringsbromsen är? Provade att dra i ena wiren för hand för att se vilken bromsverkan jag fick och med all min kraft (onekligen högst begränsad) så märktes det inte att jag bromsad överhuvudtaget. Jag hade hoppats att 750Nm skulle vara gott nog men nu är jag skeptisk och funderar på om man kanske behöver 4000Nm eller mer. Kraften blir ju dessutom halverad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 750 N (inte Nm) är runt 75 kg, det drar man inte för hand i en tunn wire hur som helst. 4000 N, eller 400 kg, lär böja bilen bilen på mitten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Fast det är inte hela sanningen. Det blir 75/2 och även om jag inte drog i närheten av 37kg, hade skruvat fast handtag på wiren, så hade jag samtidigt noll bromsverkan. Jag tyckte också att 750 Nm kanske borde räcka men nu är jag väldigt tveksam. Spelar det roll att bromsarna är helt oanvända? Blir kanske bättre om de använts lite först? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Har för mig att Peters motor är specad till ungefär den kraften, 350 N, och att det knakar i vajrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Är man lite Uppfinnar-Jocke så fixar man så att båda vajrarna drar mot varandra. Då försvinner problemet med halverad kraft. :) Min ställmotor är specad till 350 N vid kontinuerlig drift, alltså är den kapabel att dra betydligt mer än så. Gissar på minst det dubbla. Ja det knakar i vajrarna. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Tackar, då räcker det i alla fall med 750Nm i så fall. 5cm slaglängd räcker i din lösning? Tycker det borde göra det. Beror säkerligen iofs på vad man har för ok. Är du helt säker på att du inte halverar kraften i din lösning? Nu var det bra länge sedan man studerade krafter men det känns som att även din lösning halverar kraften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 16, 2013 Author Share Posted August 16, 2013 Tackar, då räcker det i alla fall med 750Nm i så fall. 5cm slaglängd räcker i din lösning? Tycker det borde göra det. Beror säkerligen iofs på vad man har för ok. Är du helt säker på att du inte halverar kraften i din lösning? Nu var det bra länge sedan man studerade krafter men det känns som att även din lösning halverar kraften. Om du kollar hur jag löst draganordningen så ser du att när det drar i ena vajern så håller den andra emot. Enligt Newton har alla krafter en motkraft som är lika stor. :icon_smartass1: Med andra ord. Drar jag 350 N i ena oket så håller det andra oket emot med samma kraft. Ringde en firma som gör handikappanpassningar och de använde samma ställmotor som jag med en liknande lösning för att inte tappa dragkraft. Det var så jag hittade "rätt" ställmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hej Roligt att se ditt bygge och snacka lite, Ditt bygge ser verkligen lika bra ut i verkligheten som på bild. Min grabb var nöjd med körningen trots att det bara blev 1 riktig repa vi kollade som snabbast när vi kom hem troligen en drivaxel som gav upp. video från hans 60fot på 1,44 Micke K Halmstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted September 15, 2013 Author Share Posted September 15, 2013 Tack Micke. Det var verkligen kul att se din grabbs fina 142:a. Hade ett gäng såna som vinterbil på 80-talet, men de var inte rikigt lika snabba. :) Ni gör fina jobb i garaget du och grabben. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Har ett nytt projekt på G och därför är min bil till salu. Jag finns på 0737-808045 om ni vet någon som vill ha en räserbil som även funkar som utställningsbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Ojdå, såpass! Hoppas att det nya projektet är av sådan art att vi får följa det här också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 :o Det får vi snacka om på fikan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Tack för besöket igår! Mkt fin bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Tack för besöket igår! Mkt fin bil! Tack själv. Hoppas du fick massor av inspiration. Ska se om jag hittar filen på elsystemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Asbolut! Hade varit kanon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Fullständigt Off Topic, men här är anledningen till att Hyper 8:an fått konkurrens om uppmärksamheten. Får skylla på min kära hustru... Vi satt ute och fikade när grannen vrålade förbi med sin åttaliters Corvette. "Det låter döfränt." sa hon. "Va?" sa jag, "Gillar du V8:or?" "Jaaa." "Eh, jag vet en Camaro 69 som är till salu för rätt pengar..." "KÖP DEN!" Ja, på den vägen är det... (Allt för husfridens skull...) :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Bara skaffa en skinnväst och låta håret växa, så är även den biten hemma :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Fet! Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Den har ju ingen motor :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Den har ju ingen motor :prop:/> Det har den visst. Den råkar bara stå framför bilen just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 En liten varning för Biltemas nya relähållare. Köpte ett gäng idag för att kunna modifiera elsystemet lite, men upptäckte att den nya typen av relähållare inte funkar. Innan kunde man peta loss de fula kablar som satt i från början och stoppa i sina egna kablar med nakna kabelskor och de satt som berget. Nu har de bytt design och därmed är relähållarna värdelösa. Visst kan man stoppa i sina egna kabelskor, men de ramlar ut igen. Får åka till Swedol och se om de har kvar den gamla hederliga modellen. Blä! :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Swedol har inte relähållare i sortimentet, men Abkati har flatstiftshylsor med nabb så nu är problemet löst. De flesta biltillbehörsbutiker tar hem grejer från Abkati. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Swedol har inte relähållare i sortimentet, men Abkati har flatstiftshylsor med nabb så nu är problemet löst. De flesta biltillbehörsbutiker tar hem grejer från Abkati. Eller Cargo. Enormt sortiment på bilel. köper alla mina eldelar därifrån. Dock en grossist, så det blir genom bildelsbutiker också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.