Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Posts

    1,196
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    119

Kjelland28 last won the day on April 28

Kjelland28 had the most liked content!

Reputation

764 Excellent

About Kjelland28

  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

7,840 profile views
  1. Ok hur skulle det vara om du tar bort den del som är längst in mot mitten på kolven och behåller squish måttet uppåt på det som är kvar. egenligen utökar förbränningsrummet i kolven
  2. Varför skulle det spika mer om du ökar avståndet ? Möjligtvis så kan omrörandet av gas i förbränningsrummet precis innan antändning bli lite påverkad men att det skulle orsaka spikningar har jag svårt att tro, skarpa kanter i kombination med väldigt mager blandning, eller hos gamla motorer påkoksningar brukar väl vara det vanligaste orsakerna eller för hög tändning vid ett givet laddtryck vid överladdning. Som Per förslår dubbla packningar, är det stålpackningar så borde det inte ställa till problem mer än remlängd och timing justering.
  3. Det här med kompet har du funderat på en tjockare packning ? Jag har suttit och räknat på statiska kompet i min B18 med nya toppen och det blir 9,98:1 med 2 mm planing och B20 ventiler och 1,2 mm packning och 10,75:1 med 0,85 packning en lite tjockare stålpackning och det kanske räcker en bit.
  4. Släpp mutterna ett par varv, värm öglan och sen knacka till ganska hårt på sidan av öglan med ett rejält mothåll på andra sidan så ska det släppa, i värsta fall så finns det avdragare till dom där att köpa. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/chassidelar/framvagn-och-bakvagn/spindelleder/spindelledsavdragare-justerbar-2000040236?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwvpy5BhDTARIsAHSilyk2DrB5XQYPmO2FWycpf8jAuSiXXVjTrePBNxtZe9n6RxbjfeXab1caAgVyEALw_wcB
  5. Om du bara har 2 knutar så måste du ha en teleskopdel på axeln så att det kan tryckas ihop vid krock.
  6. Liten uppdatering. mitt i husköpande och röjande efter att mor flyttat till hemmet så blev det en stund över att bygga bil igen. 🙂 Det blev montage av Vw typ 1 bromsoljebehållare samt färdigställade av chokewire splitten. kvar att fixa med är tankavluftning och få igång elen. Fick tag i ett original blinkrelä så får vi se om det funkar samt att klura ut varför strömmen inte går som den ska i GT-instrumentet.
  7. senaste nytt H7 LED som är godkänd för väg. https://www.conrad.se/sv/p/osram-led-glodlampa-night-breaker-led-h7-16-w-3049057.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=3049057&cq_src=google_ads&cq_cmp=17814325372&cq_term=&cq_plac=&cq_net=x&cq_plt=gp&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE+-+PMAX+-+NonBrand+-++Middle+-+Revenue&utm_id=17814325372&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7Py4BhCbARIsAMMx-_LuIYqGIBUarbklvY2piax9t6RdQol-DM-XerfQXe90of-49r2dInwaAslLEALw_wcB&refresh=true
  8. Varför vill du göra det ? På en så pass modern motor brukar det finnas en tanke bakom de där formerna, d v s de ska skapa swirl och tumble i förbränningsrummet för en bättre förbränning. Jag skulle leta efter böcker i ämnet innan jag satte slipen i en topp. 10,5:1 låter väl rätt ok i statisk komp
  9. Jag gjorde den här kalkylmodellen till min bil och den verkar ha stämt alla grå fält ska man inte röra det är automatska beräkningar https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qEveBTtxB1kzSLaURKOHGNY3hP7ryD-1aUN2Q_M3DHY/edit?usp=sharing
  10. Vad var anledningen till att du behöver bygga om det ? För vekt eller fel placerat?
  11. Du behöver veta hur långt slag du ska ha men kan du ju mäta på de gamla. Ska du använda de gamla fjädrarna ? Om inte så kan det vara bra att ta reda på deras fjäderkonstant.
  12. Som du kunde se i länken så är det leasing bolaget som, om det finns något som kan ligga utanför normalt på en bil som körts i normalt bruk, ska begära ersättning, Bil-Nilsson eller vem det nu är som du hämtat bilen hos är bara en leverantör till leasingbolaget och dom har ingen rätt att kräva dig på pengar för ev. skador. 🙂 Bara att säga att du enbart tar emot fakturor från leasing bolaget när det gäller bilen.
  13. Det där är en liten djungel. t ex. så ska du inte betala återförsäljaren för bucklor utan det ska komma från leasingfirman. och en viss mängd bucklor ingår i normalt slitage men många firmor låter leasingtagaren få betala deras kostnad för att iordningställa bilen inför nästa försäljning. kolla med konsumentombudsmannen så kan du säkert slippa lite onödiga kostnader. vill du dra ut bucklan själv så finns ju bosse bildoktormetoden ! limma på en smältlimstav och låt den kallna ordentligt dr sen ut bucklan med en serie försiktiga ryck, akta så att du inte repar lacken med något verktyg bara. Sen gäller det att få bort allt lim och polera lacken igen https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/problem-med-leasad-bil-eller-leasingavtal/
  14. Där har du tankt klart alltså ! 🙂 kunde inte låta bli ! 🙂
  15. Om vevaxelflänsen är tjock och du har tillräckligt långa skruvar så kan du förbättra klämlängden genom att ta bort några mm gängor i början på hålen i vevaxeln.
×
×
  • Create New...