Jump to content

Jörgen och Pärs 7:or


Recommended Posts

Hej, vi är två rumpmasar som börjat bygga varsin 7:a. De ritningar vi använder är en kombination av Mc Sorley 7+4, BELO, LETO och BOE7 där vi fått framvagnsgeometrin och en del delar till spindlar och bärarmar.

Jörgen bygger med rödmotor GLT 16 V och M45 och jag med vitmotor GLT 20 V och M90.

Vi använder båda 740 bakaxel och 740 fjäderben fram.

Byggstart var 100115.

Mobilkameran är kass varför bildkvaliteten är lite sisådär.

post-3428-126743201332_thumb.jpg

post-3428-12674320324_thumb.jpg

post-3428-126743205324_thumb.jpg

post-3428-126743207235_thumb.jpg

post-3428-126743209066_thumb.jpg

post-3428-126743211188_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack, Cealm. Läst om dina bilar i forumet och blivit inspirerad. Har även en Cobra på g.

Har en del kontakt med Michael Söderfelt som jag förstod var en bekant med dig. Vi har bägge fastnat i Roadster träsket. 7:a bygget sker i ren frustration. Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Vad kul med fler "dubbel-byggare". Jo, Michael S har jag haft kontakt med en del och han har även varit på besök i CealmSeven fabriken.

DEt visade sig att jag förutom en kardan + yoke råkade ha en eftertraktad liten ynka nippel till styrningen på en Scorpio. Just den lilla nippeln som Ford slutat tillverka som reservdel. Han fick min för jag behövde inte den och så skulle han göra en ritning och lägga ut på CROCS så andra kan tillverka. Originalen rostar sönder.

Hur långt har ni kommit med Cobrorna eller är det en Cobra?

Link to comment
Share on other sites

Snygg Cobra och vad bra den gör sig med snö i bakgrunden........

För mig får du gärna ta lite mer bilder på Cobra-ramen och lägga in i tråden så konstruktionens helhet syns med ramskenor, fram och bakvagn mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Texten försvann visst. Har choppar ner en 850 handbroms och monterat S/V 40 ok och handbromswirar. Svetsat en tank i 1mm plåt och anpassat den för 850:s pump. Monterat pedalstället fått dit gaspedalen och wire. Satt dit servot ( Nissan Micra ) flyttat på tomgångsventilen. Fått dit luftburken. Gjort fästen för säkerhetsbältena. Försökt fippla till shuttlen och få till nån låda för elektroniken.

Väntar på en knut till styrväxeln sedan är det dags för Sfro 1, pratat med min besiktningsman så det blir förhoppningsvis snart.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tack, för det. Följer era trådar och inspireras av energi och hantverksskicklighet. Fick fel knut till styrväxeln och ringde och undrade när jag kunde få en som passade, visade sig att det bara fanns polerade hemma i den storleken

som passade 240 :s styrväxel, så det blir lite bling bling i alla fall.

När det gäller rattstänger ock knutar kan jag verkligen rekomendera Mooneyes Sweden, han har alla kombinationer av knutar som passar mot dubbel d. Inget lågprisalternativ, men det blir bra.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

risken är att det skrivs in i papperen och då måste den alltid vara där, är den inte där vid bes. så behöver du inte ha den men jag tror att ingen skulle säga något om du använder den

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kul att burna?? Nej nej. Det är JÄTTEKUL! Körde idag ut min 9000 efter att ha satt i en sprillans ny automatväxellåda och renoverat motorn. Resonerade som vi gjorde med racerbåtarna, de fick bli lite mer än handvarma ett par gånger innan man släppte i dom i vattnet med 14000 varv. Hur skulle man annars göra med dom? de dog ju under 10000 varv, och paddla till land var inget option...

Det blev i alla fall en fin rökare innan jag kom tillbaka efter en kilometers inkörning. Det som inte dödar, det härdar..

Christer som återigen kan lämna bomärken på RV50.516.gifoch återgå till 7 bygget.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

:lol: Helt rätt inställning, men det var inte förrän jag dragit ur den på 3:an som jag började fundera på om jag skruvat fast allting och om bromsarna verkligen tog....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

En sån elegant bil!!!!!! Riktigt fin.

Finns inget direkt krav på parkeringsljus mer än att du skall kunna ha det tänt. Stöldskydd och försäkringsbolag ger indirekt vägledning.

Tänk så här, du måste av någon anledning ställa bilen och parkeringsljuset måste vara tänt. Om du byggt så nyckeln måste vara i bilen innebär det att:

- Stöldskyddet blir dåligt, en körbar bil med nyckel i (se VVFS 2003:22 sök på Stöldskydd). samt försäkringsbolaget synpunkter, nog så viktiga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, det blev inga feta däck i nån j...la säck som nån rödvit fjant skulle dela ut. Vet nån var jag jan få tag på smalare bakskärmar. Mvh Pär

Edit : de jag har nu är 357 mm.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bra bilder, såg ett par saker som vi kommer ha nästan lika på bilarna.

PS glöm inte DRAGKROKEN. för den är väl inplanerad om inte planera in den den är guld värd att ha..... fråga mig jag vet... fråga inte Drake för han förstår inte frågan. Inte ens om man skriver frågan väldigt sakta på tangentbordet.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tror på dig när du säger att den är guld värd, man får inte med sig speciellt mycket gejor annars. Men har inte planerat för en, det tar liksom emot....

Ska se om jag hittar vad som är lika.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

---- det tar liksom emot.... --- Det är en Sevenbyggartröskel det här med dragkrok (för Drake en utopi) men ....

En Cobra är ingen "räserbil" normalt då skulle de vara byggda annorlunda det är en sportbil med cruisingegenskaper så några ynka kilo i en dragkrok är inget att dra sig för men jag lovar att montera en i efterskott när man upptäckt vad bra det skulle vara att ha en liten EU kärra med sig när man är på väg till bekanta eller vandrarhem eller liknande är inte kul att upptäcka. Krångligt, ny vägning, ny besiktning mm. I det här skedet får du allt på köpet utan annan kostnad än bygget plus lite material.

Du har en poäng i din tveksamhet det är att Cobror har bagagerum om än rätt begränsat men väg vad en krok typad för en EU kärra väger och den summan kan lätt sparas in om det är nödvändigt på tex mindre med bränsle.

Utan att skämta ta en allvarlig fundering, det är nu det är enkelt att tillföra värde, det öppnar också för betydligt fler köpare och eventualiteter vid en tänkbar försäljning. Alla är inte "räserbils-frälsta" utan kan se det som mycket positivt med dragkroksmöjligheten. Titta i mina trådar hur krokarna är byggda och tänk på att mina är byggda för att klara dragvikter upp till bilens egenvikt. På V8an = 1280 kg men jag "beställde bara en "dragvikt på 900 kg för att slippa diskussioner. Det blev ingen diskussion, SBP sade bara OK direkt, inget problem med 900 kg.

En EU kärra blir runt 400 kg dragvikt = nästan ingenting.

Tipset och argumenten är nu framförda till bilfabrikören för slutgiltigt beslut.

Link to comment
Share on other sites

om du reggar ett amatörbyggt fordon med dragkrok så får du bygga dragkroken sj

älv , det får du inte göra i efterhand när bilen redan är registreringsbesiktigad :( frågade detta

vid min regbas.

för att få bygga dragkrokar som tillbehör ska man tydligen vara reggad firma med vissa tillstånd

och även kunna skicka med en installationsbeskrivning.

för en 10-15 år sedan fick man bygga sina drag själv men inte numer med undantag av det fösta jahg skrev.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Nja, kanske inte riktigt så utan du får bygga dragkrok själv även på en redan reggad bil. Det är rätt vanligt att jänkebilar får nya hembyggda dragkrokar. Jag har flera bekanta i Arboga-trakten som utrustat sina jänkejärn med drag senaste åren. Däremot behöver du en godkänd kula, finns tex hos Autoexpertern. Du behöver en "bra konstruktion" på uppfästning mm så du får lite dragvikt till din "ägghusvagn" eller vad man nu vill ha efter bilen.

Men att bygga krok i efterhand är besvärligt på en sjua eller Cobra för det är svetsning som normalt gäller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ja, det ligger en poäng i dina agrument Cealm, kan inte säga annat. 7:an väger dessutom lätt pga min motor på

170 frustande hästar. Ska ta en rejäl funderande angående detta. Spontant är chassina nylackade men det hindrar

ju inte en vinkelslip och pensel. Hmmm

Link to comment
Share on other sites

steel: Helt rätt att fundera nu ditt beslut gör mig glad. Skulle Drake bråka tar jag hand om honom........

Kolla i min V8a tråd och i min 6x4 tråd så samt i elbilstråden så ser du hur jag gjort dragkroksanordningen. Möjligheten att ha en kärra på släp är inte dum...

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Nja, kanske inte riktigt så utan du får bygga dragkrok själv även på en redan reggad bil. Det är rätt vanligt att jänkebilar får nya hembyggda dragkrokar. Jag har flera bekanta i Arboga-trakten som utrustat sina jänkejärn med drag senaste åren. Däremot behöver du en godkänd kula, finns tex hos Autoexpertern. Du behöver en "bra konstruktion" på uppfästning mm så du får lite dragvikt till din "ägghusvagn" eller vad man nu vill ha efter bilen.

Men att bygga krok i efterhand är besvärligt på en sjua eller Cobra för det är svetsning som normalt gäller.

hej cealm,

enligt bilprovningen finns det inga kulor som är "godkända" för dragkrok ,då man INTE får tillverka en krok överhuvudtaget till bil själv som redan är reggad.

detta är vad dom sa till mig på min regbesiktning när jag undrade vad som gällde, visst kan besiktningen ha fel, har ju hänt förut. ;) men du kanske kan nysta i detta mer...

att det finns personer som har byggt sitt eget drag på senare tid vet jag också om, men när man frågar lite noggrannare så kryper det fram många gånger att draget tas av

till bes,, undrar varför :D

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Mina bekanta har tillverkat och regbesiktat och har krokarna i drift. Jag själv hade en 11,5 m2 Cadillac som jag ville ha drag på och fick tips hur jag skulle göra för att få den egna krokenenheten godkänd. Nu hann jag sälja den bilen innan det blev aktuellt.

Godkända krokar är lagervara, cirka 300 kr eller om det var 389kr, krok som bultas med 2 stycken M16 mot ett balkfäste på bilen. Dessa blir min nya standard, på CealmSeven V8 har jag kula med mutter. Jag hade personlig kontakt med fordonsbyrån innan jag tillverkade första krokfästet.

Däremot är regeln så att krokenheten får INTE svetsas till bilen. Fråga mig jag hade gjort allt färdigt på CealmSeven v8a och fick då veta något som jag sjläv borde läst att kroken MÅSTE vara skruvad till bilen. I CealmSeven v8a tråden beskrivs detta som ett mindre kirurgist ingrepp som skiljde krokenhet från bilenhet. Sedan svetsades det lite plattor här och var och runt 10 bult som håller ihop konstruktionen plus några portalspecialare för att K-länken skulle gå fri.

Med det blev alla lyckliga. Fordonsbyrån sade dock att kanske skulle SBP godkänna min svetsade konstruktion men det var tveksamt. Så varför krångla lite viknelslip och borrmaskin och några morrande på mig själv som missat detta så var man på plan igen med en 900kg skruvad krok.

Link to comment
Share on other sites

hej igen :prop:

på våra bilar är det ju tillåtet , men på gamla jänkebilar som är äldre än 30 år, kan det vara andra regler som gäller? eller tror du det är samma regler rakt av?

man börjar ju undra när man får uppgifter som varierar :prop:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: 30 år? Ja det var en synpunkt. Vet inte riktigt det. Spontant känns det udda att man skulle ha ytterligare en 30 års-regel utöver skatt + vinterdäck och lite annat.

Jag satt faktiskt och läste Vägtrafikförordningen igårkväll. Berodde inte på att jag hade svårt att sova eller så utan för jag ville läsa den även om det låter udda. Fast jag läste bara den för att hitta lagstödet för snökedjor. Drake har ju varit ute och vinglat med Cobran utan vinterskodd bil. Skäms på sig! Jag letade rätt på reglerna och möjligheten för honom att köra lagligt utan vinterdäck men med snökedjor plus sommardäck vilket anses som likvärdig utrustning som "vinterdäck" under förutsättning att alla fyra hjulen har kedjor. Kedje-Cobra.

Undrar varför han inte nappar på möjligheten? Konstig Drake..... eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...