Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Efter lång väntan är bygget av Lotus 23:orna i Karlstad äntligen igång. Än så länge är vi fyra som bygger, men några till lurar i vassen (och låter oss andra göra de första misstagen).

Denna tråd tänkte jag använda för att dela med mig av de prövningar som jag otvivelaktigt kommer att drabbas av under bygget.

Planen är i grova drag:

- Egensvetsad ram baserad på orginalritningarna, men med nödvändiga justeringar för valda komponenter.

- Yamaha R1 motor (förgasare)

- Sierra diffklump med diffbrom

- Spindlar fram Wilwood

- Hubbar bak blir egna med Sierra lagerhus och nav. Sierra drivaxlar.

Beräknad byggtid: Vem vet? 5-6 år kanske? Resan är målet! ;-)

Bifogar några bilder med motor och diffklump poserandes.

/Bengt

PS Ber om ursäkt för dålig bildkvalitet (mobil) och storleken. Ska fixa detta...

post-25-125867205761_thumb.jpg

post-25-125867206037_thumb.jpg

post-25-125867206237_thumb.jpg

post-25-125867206435_thumb.jpg

Edited by BeLo
Posted

Hej

Va roligt, skall bli spännande att följa, är det svansmotor på den? Ser ut att bli en väldans kort kardan med den placeringen.

/Fredrik

Posted

Hej

Va roligt, skall bli spännande att följa, är det svansmotor på den? Ser ut att bli en väldans kort kardan med den placeringen.

/Fredrik

Stämmer! 23:an har mittmotor. Orginal satt en rak 4:a kopplad till en Hewland-låda (VW-låda upp och ner med annat innehåll). Jag kommer inte få plats med någon kardan mellan R1:an och diff-klumpen, så det blir bara en hardy-skiva eller någon annan form av ryckutjämning. Ett drev till backen måste också få plats.

Bifogar en bild på önskat slutresultat.

/Bengt

post-25-125883609221_thumb.jpg

Posted (edited)

En trevlig sida med skisser och ritningar

Både Sevenbil och Lotus 23 finns plus en del ritningar på rad och V8 motorer.

Det trevliga med skisserna är att bilarna visar "sitt innehåll i en typ av 3D". Nu förstår jag principen för hur Lotus 23an är byggd. Det blir lättare för mig att följa byggtråden när "innehållet i bilens konstruktion" känns bekant.

Edited by cealm
Posted

En kollegas Lotus 23 (replika) från i somras på Knutstorp.

Har han byggt den på plast från Gråbo? Jag tycker mig känna igen luftintagen i trösklarna (som inte finns orginal).

/Bengt

Posted

Stämmer att det är en av Jan Anderssons 23:or. Kollegan har inte byggt den själv.

Har för mig att vi diskuterat detta i en tråd tidigare när ni precis köpt formarna.

  • 11 months later...
Posted (edited)

Det har inte hänt mycket med 23:an under det senaste året. Det blev mer jobb än väntat med sjuan förra vintern och, och, och... Ursäkter och undanflykter finns det gott om, men nu är det vinter igen och garagetajm!

Håller på och skissar på hjulupphängningar - fortfarande - men saknar nav etc bak för att ha tillgång till alla mått.

I stället har jag ritat lite på den kardansnutt som ska förbinda R1:an med Sierra-diffen.

Det visade sig att den adapter som finns att köpa för montage på R1:ans utgående axel passade uselt till den Volvo-kardan som jag tänkt använda. Min svarvare kunde inte göra splines så det blev till att nyttja Yamahans drev som kapades ner och svarvades till.

Mellan denna adapter sitter som sagt en liten del från en Volvo-kardan. Ingen aning varifrån!?! Får kolla med kompis Olle vid tillfälle. Denna ha i alla fall kulor istället för traditionellt kardankors.

I änden på kardanstumpen sitter en fläns som bultas mot diffklumpen. Mellan denna fläns och diffen kommer ett svänghjul från en VW 1200 att sitta. Det kommer att vara extremt lättat eftersom jag bara är ute efter att använda startkransen för att kunna backa med hjälp av en startmotor.

Svetsade ihop delarna nu ikväll, därefter kommer en sista svarvning att göras för att säkerställa att allt är rakt och centrerat. Håll tummarna för att allt passar till slut!

/Bengt

PS Jag jagar 2 st drivaxlar VÄNSTER sida till Sierra, så hör av dig om du har bultade sådana över! DS

post-25-0-19411300-1289516758_thumb.jpg

post-25-0-97841900-1289516768_thumb.jpg

Edited by BeLo
  • 1 month later...
Posted

God Jul och Gott Nytt År på er allihop!

Vilken gänga är det på R1:ans övre motorfästen?

Jag har en motor av årsmodell 2001 och letar lämpliga skruvar till de gängade hål som sitter uppe på cylindern (två till vänster och ett till höger.

Det verkar inte vara standard M10x1,5 och det är svårt att komma åt att se med gängtolken.

Eftersom det finns ett antal byggen med R1-motorer på detta eminenta forum hoppas jag att någon kan bistå med denna information.

Var köper ni skruv med udda gäng? I Karlstad är sortimentet uselt på de flesta ställen.

/Bengt

Posted

MC motorer brukar ha fingängat där. M10x 1,0 eller 1,25. men har för mig 1,0.

  • 3 weeks later...
Posted

Tack för tipset!

Jag har lyckats fastställa att det är M10x1,25 på gängorna, så när jag kommer till Stockholm blir det ett besök för att inhandla 3 st 100 mm långa (om de säljer styckvis).

/Bengt

Posted

Jorå, dom säljer styckvis och det är dyrt som faaan. Fast tre skruvar ruinerar väl ingen. Dom har en prislista på nätet.

Tror jag bränt 5-10 tusen på skruv där, huva!

Posted (edited)

Jag hittade en näve topplocksbult om du vill ha några. Visserligen begagnade, men å andra sidan helt gratis. Med fast bricka och nästan helgängade, det fattas 1 cm. Torx skalle, fast bricka. Art nr 1500-06281B på Meca.

Suttit på en Opel Astra X16XEL

Edited by Christer J
Posted

Har du inte någon MCskrot i närheten, dom borde ha (men kanske inte tillräckligt långa).

Posted (edited)

Jag hittade en näve topplocksbult om du vill ha några. Visserligen begagnade, men å andra sidan helt gratis. Med fast bricka och nästan helgängade, 153mm långa, det fattas 1 cm gänga närmast skallen. Torx skalle, fast bricka. 10.9 Art nr 1500-06281B på Meca.

Suttit på en Opel Astra X16XEL

Edited by Christer J
Posted

Under byggperioden spelar det ingen roll vad det är för skruvar, risken är väl att man glömmer att byta. om det nu behövs!?! Kan undra om även Ford har liknande dimension i toppen? Någon som vet?

/Bengt

Posted

Jag skulle tro att aluminiumen ger med sig innan bulten även om det är en sträckbult, eller?

Posted (edited)

Alla bultar sträcker sig mer eller mindre ( beroende på kvalitet och moment) när man drar åt dom. Det ska alltid finnas en förspänning i bulten som ska följa materialets rörelser vid tex temperaturförändringar och vibrationer. Det skulle lossna annars. Sen att man kallar topplocksbult för sträckbult betyder inte att dom är gjorda utav gummi, utan att dom sträcks när man drar dom, liksom alla andra bultar. Det skulle ta tvärstopp direkt vid kontakt annars, och då lossnar det om ett material krymper mer än bulten när det blir kallt.

I mitt andra jobb så använder man ibland Hydratight verktyg, vilka sträcker bulten med ett bestämt tryck, innan man med fingrarna sätter åt muttern. När man sedan släpper hydraultrycket så drar den sträckta bulten ihop förbandet. Ett väldigt bra sätt att dra bult iom att man helt kan räkna bort friktionen i gänga och bultskalle jämfört med när man momentdrar med momentnyckel eller Hytorc vid höga moment.

Christer.

Edited by Christer J
Posted
... Sen att man kallar topplocksbult för sträckbult betyder inte att dom är gjorda utav gummi, utan att dom sträcks när man drar dom, liksom alla andra bultar...

Nja är det verkligen så? Jag tror att vi får reda ut vad ett sträckförband är för något.

I alla förband krävs inspänning och att bulten flexar. Men det är enbart i ett sträckförband som bulten dras till sin sträckgräns. Sträckbultar dras altså till sin sträckgräns när man drar förbandet och är därmed förbrukade. Anledningen till att de är förbrukade är att det inte går att förutse hur bulten fungerar efter att ha dragits till sin sträckgräns, det blir individberoende.

Men, precis som jonas redan konstaterat så är det ett akademiskt problem i belos fall. Aluminiumen kommer troligtvis att ge vika innan bulten. :)

Det du däremot kan få problem med Belo är om den gängade delen av bulten också sträckts, då passar inte gängorna.

Posted (edited)

P.S. alla topplocksbultar är inte sträckbultar. På gamla hederliga spisar kan man återanvända bultarna. :)

Edited by Pac
Posted

Det är väl inte så att det finns speciella typer av bult som heter sträckbult. Hur man sedan belastar den vid montage är ju en helt annan sak. Man kan ju dra alla bultar till sin sträckgräns eller över den, och därmed töja dom. Långa bult sträcks ju mer än en kort vid samma moment. Därför har man längre bult i en konstruktion där det förväntas större rörelser pga temp eller belastningar för att ha mer marginal till töjning och därmed minimera risken att det ska lossna när det kallnar eller avlastas.

I detta fallet är alla bult fortfarande 153 mm långa, så jag tvivlar på att de är överbelastade och gängorna kommer fortfarande att passa.

Att sedan vissa topplocksbult släpper / töjs beror ju endast på hur hårt dom sträckts vid montaget. Där skulle man kunna gå så långt som vid de extremare fallen jag jobbar med, att ha olika moment på samma bultförband, beroende på vilket smörjmedel man använder. Det kan skilja uppemot 30% på olika smörjmedel i klämkraft vid samma åtdragningsmoment, det påverkar därmed en hel del på hur mycket man sträcker bulten.

Posted (edited)

Jovisst, sträckbultar är det man normalt använder i sträckförband. Man kan använda normala bult också men då vet man inte var på bultens längd sträckningen uppstår. En sträckbult har normalt någon väldefinierad yta (ofta en midja) där sträckningen skall uppstå.

Ett sträckförband dras med vinklar. Man använder alltså gängstigningen och en viss vinkel för att kunna definiera kraften i bulten. Det gör man just därför att vanlig momentdragning ofta skiljer ganska mycket beroende på om man drar torrt eller blött.

P.S. att dina sträckbultar är lika långa efter användning betyder inte att de inte sträckts. När man använder sträckbultar i fabriksmontering är de ofta identiska när man demonterar dem, men de är likaväl förbrukade. Så återanvänd ALDRIG bultar som dras med vinklar. Andra gången de dras blir inte krafterna det de skall bli.

Edited by Pac
Posted (edited)

och varför skulla jag quota mig själv då? :blink: Jag ville ju bara editera det därmed sträckbultens midja. :icon_oops:

Edited by Pac
Posted

Jäpp. om man återanvänder sträckbultar i t.ex. topplock så ska du se att några alltid är utsträckta och är mjuka=förbrukade. Att gängan passar i samma hål tro jag det, man sträckar inte ut gängan i det gänghål den sitter monterad i för då hade du inte fått bort den.Den sträcks utanför det området.

Man gör gänga hela vägen för att den ska agera gummiband istället för midja=samma sak.

Men som nån sa de gamla typerna t.ex. Volvo B20 kunde man använda hur många ggr som helst i princip.

Posted

på kompisens sportvagnsmotor , 283hk sug opel 2,0 , som satt i gsi modellen bla, båging har denna motor i sin 7.

på dessa toppbultar skulle man slå in ett körnslag i bultskallen vid losstagning, max 3st sen så skulle dom bytas då dom ansetts förbrukade .

allt enligt opel själva.

jörgen

Posted (edited)

Jag har samma motor och originalbultarna ska bytas var gång. men har han de bultarna om den är så trimmad? Jag kör med ARP och Cometic packning. För har han ha den effekten så måste det varvas och det tar på bultarna.

Edited by Thomas
Posted

motorn är byggd i tyskland och kan varvas, tror det var 8600 rpm men han har inte varit över 8400rpm än.

frågade honom om bultarna igen och det var inte orginal som du misstänkte, heller ej arp utan nåt annat.

jörgen

  • 6 months later...
  • 5 months later...
Posted

Just hemkommen från Marocko för att packa om väskan för en veckas jobb i Mumbai, kan jag meddela att det inte händer mycket i garaget (som vanligt). För tillfället har Lotus 23-ramen flyttats från bygg-bordet för ett mellanspel som förhoppningsvis ska leda till en isjakt. Inte helt optimalt att snickra trä i Lotus-verkstaden, men vad gör man!?!

/Bengt

post-25-0-75678600-1326657346_thumb.jpg

post-25-0-30606300-1326657350_thumb.jpg

Posted

Jag har snickrat lite på inredningen i garaget, så min sjua ser ungefär likadan ut som din i dagsläget. Funderar på om man kan sätta upp skenor i taket och dela av en hörna med plast, typ som ett duschdraperi som man kan ta bort när det inte behövs...

Posted

Hej Antas!

Jag har snott måtten från en Isabella som en kompis har, men jag har gjort en egen ritning och bygger en kropp i 4 mm björkplywood.

Om den seglar ok lägger jag ut ritningarna!

+25 grader i Mumbai! Saknar inte isjakten det minsta...

/Bengt

Posted (edited)

Jag är mycket intresserad av ritningarna. Vad har du tänkt dej för segel?

Har länge tänkt bygga en Isabella alt. DN-jakt.

Isabellan förefaller enklare. Tyvärr blir isarna snabbt täckta med snö här uppe i de civiliserade regionerna. Isjaktsäsongen är kort och oberäknelig men det gäller att vara förberedd när tillfälle ges utanför Locost-säsongen.

Har sett att en del här seglar jakt på isvägarna ut till öarna - djä......vad det går undan!

Antas

Säsonggränsgångare.

Edited by Antas
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted

Nu var det länge sedan sist igen...

Helgen har ägnats åt vårstädning - av garaget. Så nu är all (nåja) såg- och hyvelspån undanröjda och isjaktsprojektet undanställt.

Av någon outgrundlig anledning lyckas de flesta projekt bli betydligt mer omfattande än avsett. Man tänker sig att jag ska bara... Men när jag ändå håller på... osv.osv. Nåja, resan är målet och då är det ju bra om resan blir lång!?! ;-)

Vintern och isarna försvann helt plötsligt så jag ställer om siktet på nästa säsong.

Byggbordet bofolkas åter av 23-ramen, men innan jag återupptar det projektet ska 7:an fixas lite. Motorn ska ur för byte av lite packningar i ett försök att få Pinton tät(are). Dessutom har döttrarna dumpat var sin Golf där den ena behöver ny topplockspackning och den andra en ny koppling. Idel nöjen...

Som kompensation för dålig frekvens på uppdateringarna så bifogas några extra bilder.

Hälsningar,

Bengt

post-25-0-68039300-1334609118_thumb.jpg

post-25-0-56804200-1334609130_thumb.jpg

post-25-0-58672300-1334609126_thumb.jpg

post-25-0-21945700-1334609125_thumb.jpg

post-25-0-64526600-1334609123_thumb.jpg

post-25-0-84142300-1334609121_thumb.jpg

post-25-0-23711900-1334609120_thumb.jpg

post-25-0-03670200-1334609117_thumb.jpg

  • 4 months later...
Posted

Hej!

Det har inte hänt mycket under sommaren varken på Lotus 23 eller isjaktsfronten. Istället har räcken till verandan målats och monterats m.m. En del åkande med 7:an har det blivit förståss. :-)

Planen närmast är att göra klart isjakten - INNAN isen försvinner denna gång.

Jag har några gamla surfriggar som jag kommer att nyttja, så det blir en hjälpmast som sitter stagad i jakten som sedan surfriggen fästs i. Funkar på Isabella-jakterna, så det borde duga på min också.

/Bengt

  • 4 months later...
Posted (edited)

Nu har äntligen isjakten stått på egna medar med full riggning och allt verkar fungera. Det enda som var bristfälligt vid testtillfället var vinden som trots SMHIs utlovade 5 m/s bestod av några halvhjärtade vindilar. Huvudsaken var att få verifierat att allt gick att sätta ihop, så att jag inte står i perfekta förhållanden och inser att jag saknar en tamp eller något...

Hur den är att segla med återstår alltså att se. Missa inte den spännande fortsättningen! ;)/>

/Bengt

PS I Karlstad har det varit (och är) plusgrader. Det positiva med det är att snön på isen har smält och det vatten som nu ligger på isen borde kunna ge skaplig is om det bara blir lite kallt någon gång! DS

post-25-0-00078200-1357418439_thumb.jpg

Edited by BeLo
  • 1 month later...
Posted (edited)

Tuff isjakt!

Och kul att det blivit plats i garaget igen för 23:an;)

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

Edited by D_J
Posted (edited)

Våren och sommaren är snart här - tom i dessa centrala delar av Riket!

När du gjorde chassit till lotus 23:an utgick du från den enkla ritningen i denna länk

Eller har du hittat andra ritningar?

Edited by Antas

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...