Morty Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 (edited) Hej! Nu är det dags att starta en byggtråd för mitt lilla projekt. Jag bygger en MK Indy enligt följande spec.. Motor: VAG:s 1,8 turbo 20 ventiler Växellåda: Ford typ 9 från en V6:a Difff: Ford Scorpio 24V med viscokoppling Styrsystem: VEMS I dagsläget är det mest provmontering och rengöring och ytbehandling på komponenter som gäller. Jag väntar på min sprängkåpa från Holland innnan jag kan börja passa in motor och växellåda i ramen. Ett par bilder från nära nutid: Överblick! Bakvagn! Oroa er inte diffen ska glasbästras och klarlackas... Framvagn! Ska kontrollera "bump steer" innan mer händer här. Baknavsdelar innan och efter blästring plus målning. Kommmentera och tipsa gärna på roliga och bra förbättringar. Mvh Magnus Edited April 10, 2012 by Morty Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 Se där ja. Tjusigt. Bygger du bil i ett hörn av vardagsrummet eller har du städat garaget inför fotograferingen? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 7, 2007 Author Share Posted March 7, 2007 Nej, det är allt en hörna av garaget. I vardagsrummet är det stökigare eftersom de två små terroristerna får härja fritt där.... Gjorde vid denna delen av garaget för att kunna bygga bilen i någorlunda ordning. Får se hur länge jag kan hålla det städat... Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 Trevligt. Köpte du sprängkåpan av www.bellhousings.eu ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 Hej Trevligt med en sjua till i Skåne :racesmile: Du vet väl att ingående axel i Typ9 lådan skiljer på V6an tror den är lite längre. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 7, 2007 Author Share Posted March 7, 2007 Stämmer att jag har beställt sprängkåpan från www.bellhousings.eu eller www.TigerSportscars.nl. Har inte fått den än, men de svarar samma dag på alla mail och man får bilder och förklaringar på precis allt man frågar. Lite annan stil än Mk-sportscars...... Jag vet att ingående axel i lådan är längre på V6-lådan. Antingen byter jag den eller svarvar om den så den passar till motor, koppling och låda. Är det så enkelt att någon har en ingående axel för en fyrcylindrig motor liggandes så är jag intresserad. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Gott ett bygge med bra val av rova ;) kör hårt nu :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Är det verkligen tillåtet att visa sådana där garagebilder på forumet? Får någon av våra kvinnor se bilderna får vi byggare inte en lugn stund! :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Varför det? Jag har byggt separata förråd för cyklar och trädgårdsutrustning. Kvinnan har inte varit i garaget på månader... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 det ser bra ut. lycka till o kör hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Du tar väl av dig skorna innan du går in i garaget :prop: Finns det någon färdigbyggd bil i Sverige med denna typ av motor ? Jag åker en A6 själv med 1,8T och dom går ganska bra faktiskt trots tung bil, så det borde bli roligt i en sjua :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 19, 2007 Author Share Posted March 19, 2007 Det går sakta framåt och den sista tiden känns det som jag bara blästrar och målar. Bakre bromsoken börjar likna något. Efter blästring och grundmålning. Efter färg och nya packningar, dammskydd och bälgar Angående frambromsar. Hur stor kolvarea kan man ha till en 0,625" bromscylinder? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Är intresserad av lådan om du tänker byta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 19, 2007 Author Share Posted March 19, 2007 Jag tror inte att du är intresserad av min växellåda när jag "behöver" byta den, eftersom jag tänker montera den och se om den håller. Skulle det vara så att den inte håller så för det bli en annan drevsats från BHG som tål mer. Är det svårt att hitta en typ 9 från V6:orna? Jag hade det i alla fall. Fann endast en sådan när jag letade på nätet, så den fick jag handla. Om någon saknar en sprängkåpa för att montera en Ford V6:a till typ9 lådan så har jag en som ligger och skräpar i garaget. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 bhg vad är det för företag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 20, 2007 Author Share Posted March 20, 2007 Fick tipset av Tiger Sportscars i Holland och dess delar verkar vara starkare och billigare än Quaife. Mvh Magnus http://www.bghgeartech.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 3, 2007 Author Share Posted April 3, 2007 Var och krängde på nya sommardäck på bruksbilen och passade då på att beställa hem fälgar till projektet. Valet föll på en OZ Ultraleggera 7*15" ca 5,3kg tung. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Skitsnygga fälgar. Har alltid gillat dem och var nära att köpa själv, men jag ville ha bredare än vad som fanns... :burnout: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 25, 2007 Author Share Posted April 25, 2007 Nu har mina fälgar kommit. Jag tog hem en i går för att se att den passade innan jag kränger på några gamla däck som jag hade liggande i garaget. Känner att det är ingen större mening att lägga färska R-däck på fälgarna nu och åldra dem till bakelit innan bilen är färdig. Kontrollvägde fälgarna och 5,3 kg verkar stämma bra. Ha dé Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Snyggt! Och lätt! Mina fälgar och däck väger ca. 23 kg styck!!! Men det ska kompenseras med VRID! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 23kg? Helgjutna dumpersdäck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 8, 2007 Author Share Posted May 8, 2007 Nu har äntligen sprängkåpan kommit efter sju svåra år.... Ingen tung sak så det är många kronor/kilo, men det är väl det som gör en sjua. Passar på att lämna mitt bidrag i "Pimp my diff" debatten. Glasblästrad och klarlackat gjutgods. Nya RF bultar och olja. Sen har jag en fråga till framför allt er som byggt med Ford skivbromsok bak. De stålomspunna slangarna som jag fick med i satsen har raka anslutningar. Dessa passar mindre bra utan jag skulle vilja ha banjokopplingar eller 90° anslutningar mot oken. Finns det banjokopplingar att köpa löst som adapter (Gänga M10*1mm)? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 nu när du har fått sprängkåpan kan man passa på å fråga vad för svänghjul du skall ha samt vilken diam på svänghjul du får plats med i kåpan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 (edited) Hej Morty Roadsterbil har lite slangkopplingar och banjokopplingar. Vet inte om det passar dig. Edited May 8, 2007 by Arrowsmith onödig citering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 8, 2007 Author Share Posted May 8, 2007 Magoo, jag har inga bra mått, däremot en bild med måttband på ett svänghjul som Tiger Sportscars skickade till mig. Sorin, tack för tipset. Ska kolla deras hemsida om jag hittar det jag söker. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 19, 2007 Author Share Posted May 19, 2007 Igår fredag hade vi klämdag från jobbet så jag passade på att åka in ändå och låna exprimentverkstaden. Där finns det tillgång till en del av maskinerna som jag inte har hemma. Tanken var att modifiera oljetråget så att jag kan hänga in motor/växellåda så fort jag har slutfört min växellådslobotomi. Kapade tråget i höjd med sprängkåpans kant och fräste den sedan för att få en plan yta. Snidade ut en 4mm alu.plåt för att täcka "Hålet" Svetsade den på plats Svarvade ut en hylsa till Saab 9-5 oljeplugg (M14*1,5mm) som jag hade liggandes hemma. Denna är klart mindre än VAG:s original. Fräste ut ett hål och svetsade in den i nivå med botten. Nu minskade jag oljemängden med 0,6 liter och så fort jag har motorn på plats i bilen får jag fundera ut hur jag ska addera oljevolymen och ev. baffla sumpen. Precis när jag var färdig ringde Kenneth Lundblad som hade varit och lämnat en CD med info. om växellådan. Ett Super Tack från mig!! Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Sen har jag en fråga till framför allt er som byggt med Ford skivbromsok bak. De stålomspunna slangarna som jag fick med i satsen har raka anslutningar. Dessa passar mindre bra utan jag skulle vilja ha banjokopplingar eller 90° anslutningar mot oken. Finns det banjokopplingar att köpa löst som adapter (Gänga M10*1mm)?Mvh Magnus Hej Kolla med Hydroscand ligger på vägen mot Anderslöv på höger sida dom har det mesta i slang och kopplingar. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 ett tips att tänka på är att du kan sätta dit oljefiltret från en vag diesel (dom har större volym iaf dieslar från golf mk1 & mk2) detta är åxå ett plus då de längsmonterade 20v motorerna hade en förmåga att coxa i pljepumpen pga för litet filter, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 VW har juh tagit fram ett större filter för alla 20vT motorerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Nu minskade jag oljemängden med 0,6 liter och så fort jag har motorn på plats i bilen får jag fundera ut hur jag ska addera oljevolymen och ev. baffla sumpen. En oljekylare och slangar ökade vi volymen med, och det fungerade till belåtemhet. Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 19, 2007 Author Share Posted May 19, 2007 Det sitter ett gigantiskt oljefilter på motorn nu (rymmer säkert nästan 1 liter olja) och det kan stämma att VAG ändrat på filterna efter "oil sludge" problemen. Tyvärr sätter filtret/silen i olje "pick up:n" igen p.g.a. av oljeutfällningarna så filtret hjälper bara till viss del. Det jag är rädd för är att oljepumpen kommer att suga luft om jag inte bafflar och samtidigt återställer oljevolymen i tråget. Att installera ytterliggare en oljekylare adderar volym, men inte kring olje pick up:n. Är det någon som har koll på hur andra med 1,8t motorn har gjort? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Jag kanske inte svarar på just din fråga men varför tar du inte och sätter på ett vanligt plåttråg. Enklare att bygga om tycker jag iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 26, 2007 Author Share Posted May 26, 2007 Det snabba svaret på den frågan är att jag har inget plåttråg, men däremot ett i aluminium. En annan fråga är oljereturen från turbon. Hur pass noga är det att den ligger över oljenivån? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 den SKA ligga över oljenivån och ingen "snok" på slangen dit från turbon heller får det vara... raka spåret för oljan och ingen restriktion ska det vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 tråg från en gammal 1.6L/1.8L motor tvärsmonterad passar dvs kr/pl etc..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Vad är det som gör att oljereturen måste vara över oljenivån? Bildas det gaser eller ånga som måste ventileras? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 den SKA ligga över oljenivån och ingen "snok" på slangen dit från turbon heller får det vara...raka spåret för oljan och ingen restriktion ska det vara. men varför ska den ligga ovanför ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 26, 2007 Author Share Posted May 26, 2007 Gissar på att det är för att det inte ska kunna bildas tryck i oljelagringen. Kanske risk för att blåsa tätningarna i sådana fall. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Oljan måste kunna rinna tillbaka obehindrat ner i tråget eftersom det endast är självfall på tillbakavägen till blocket. Kan den inte det så blir det invändigt tryck i lagerhuset på turbon och du kommer trycka ut olja genom tätningarna i turbon och det blir blårök och eländen i långa banor. Ett av problemen sägs även vara att med bristfällig retur riskerar man hämma oljeväxlingen i lagerhuset eftersom det inte garanterar invändig automatisk avrinning och evakuering utan att du kan få cirkulationsfria platser där stillastående olja kan överhetta och koksa. Om det stämmer eller ej det vet jag inte, det är en hörsägen. Samma strul blir det naturligtvis då om du har för klen oljereturledning. Det rekomenderas även att det aldrig får vara mer än 15graders lutning på oljereturledningen i förhållande till horisontalplanet. Kom även ihåg att kolla över vevhusventilationen eftersom det trycket går upp i oljereturen från turbon och ställer till samma elände.... Det är inte fel med rejält tilltagen ventilation av den anledningen, särskilt inte om du har en maskin som varit med ett tag och har en del "blow-by" vid kolvringarna. Ta till rör så det räcker till oljereturen....Oljan efter turbon kan vara rejält luftblandad och skummad efter avkastarbrickorna i turbon. Den håller därför större volym än annars och flödet till turbon är inte ovanligt att det ligger runt 1-2 liter i min. beroende på aggregatstorlek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Tack! äntligen nån som kan förklara mer än "det ska vara så" "Det rekomenderas även att det aldrig får vara mer än 15graders lutning på oljereturledningen i förhållande till horisontalplanet. " ska det inte vara mindre än 15 grader ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Tackar för en bra förklaring! 1-2 l/min det var ganska mycket olja det, jag hade nån tanke om att man kanske kunde mellanlagra oljan i en ventilerad catchtank och sen från den leda tillbaka oljan i tråget. Men med det flödet så kanske det inte funkar så bra. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 15 graders avvikelse från lodlinjen d.v.s. utloppet ska peka neråt. gjorde lite dåliga förklarande bilder.... Notera kröken på returröret på den sista, inte optimalt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 dumfråga.. kan man ?? ha en pump som spolar/pumpar oljan till en lämplig plats?? mekaniskt driven så flödet är progresivt..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 på oljereturen menar du eller? varför skulle man vilja ha det i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 tja om man nu av någon anledning, är tvungen att placera turbon så returen blir i ogynnsam vinkel.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 28, 2007 Share Posted May 28, 2007 det klart det måste gå om man nu vill det. En liten uppsamlings tank och en torrsumpspump som pumpar tillbaka det till motorn måste funka.... eller varför inte en tvåstegs torrsumpspump och ett separat oljesystem till bara turbon för den delen när man ändå håller på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 Liten uppdatering efter semestern som innebar mest jobb med hus och trädgård. Växellådan ihopsatt med nya lager, synkringar, packboxar m.m.. Köpte delar till växellådan från www.maintrainltd.com. Kopplingslamell (Ford) och tryckplatta (Audi) lyckades en kille på Mekonomen leta upp utan ett reg.nummer och han var dessutom "service minded".. Magoo undrade innnan vilken diameter jag kan ha på kopplingen. Nu vet jag svaret 228mm. Sprängkåpan passade efter smärre modifiering eftersom jag har en växellåda med kort axel till bottenstockslagringen. Hydraulisk slavcylinder från nyare Mondeo. Väl ihopmonterad med motorn fick jag hängt in paketet i chassiet. Fick tyvärr montera det 50mm längre fram än tänkt eftersom växellådan krockade med ett rör i kardantunneln. Svetsade om oljetråget idag för att rymma lite extra olja, bilder kommer senare. I morgon blir det till att göra växellådsfäste efter arbetet. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Så rent och vackert. Glasblästrat lådan också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 (edited) Hej! Tittade på bilderna på MK-chassiet, och blev förvånad att de inte triangulerat runt framvagnen?? Är det inte lite klent, vad gäller vridstyvheten i framvagnen? Tycker generellt det är lite triangelerat! Någon som har en bra motivering. m :D h Janne Edited August 7, 2007 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 7, 2007 Author Share Posted August 7, 2007 Japp, aluminiumdelarna är glasblästrade och gjutjärnet sandblästrat innan målning. Angående trianguleringen så kan jag på något sätt hålla med. Har själv tänkt addera lite framför allt i kardantunneln så fort jag vet var alla delarna kommer. Framvagnen får gärna kommenteras av de som kan det bättre än mig själv. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.