Rikard Larsson Posted April 22, 2012 Author Posted April 22, 2012 (edited) Arduino-kortet och allt annat till hastighetsmätaren är köpt på ebay. Programmet skrev jag på ett par timmar. Tog en stund att lära sig arduino-syntaxen och hur interrupts fungerade. Displayerna är 25 mm höga och lyser på ca halva styrkan i filmen. Ville inte borra i spindeln så jag gjorde ett klämfäste som dessutom kommer att limmas när allt är utprovat. Edited February 10, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted April 22, 2012 Author Posted April 22, 2012 (edited) Oups, mitt fel. Hade satt den som privat :) Edited April 24, 2012 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted April 24, 2012 Author Posted April 24, 2012 (edited) Har nog lagt 4 kg spackel på rumpan... Såhär i efterhand sköt jag mig i foten gällande bakdelen. Gjorde en form och gjöt glasfiber på den. Efftersom jag bara skulle ha en bakdel gjorde jag ingen negativ form utan behöll delen som den var för att spackla den snygg. Fast det har nog både blivit dyrare och tagit längre tid med all spackling. Well, well, man lär sig. Blir nog bra i alla fall. Stadigt blev det med allt spackel. Scoopet ditlimmat. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted April 25, 2012 Author Posted April 25, 2012 (edited) Känns konstikgt, börjar få ont om saker att göra klart på bilen. Kanske snart dags att boka SFRO 2? Belysning återstår i alla fall. Utprovning av vinklar. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Thomas Posted April 25, 2012 Posted April 25, 2012 Det är väl en skön känsla, snart är du ute på vägarna och njuter. Quote
Rikard Larsson Posted April 26, 2012 Author Posted April 26, 2012 (edited) Det känns som sagt konstigt. Jag har hela tiden trott att jag hade jättemycket kvar, men jag vet inte riktigt vad det skulle va. Skärmarna ska monteras iaf, så nu har jag gett mig in i det mytomspunna landet skärmfäste... Får se hur min idé funkar. 5 mm stålplåt och 5x35 mm plattjärn. Plattjärnet är böjt i ett stycke. Tanken är att det ska fjädra istället för att knäckas. Utprovat och punktat. Bultarna är M16 och håller även bromsoket. Eventuellt kommer det ett stag fram till styrledsbulten. Helsvetsat, skönt att få elda på lite ordentligt med herr Esab. Lossnar nog inte i första taget. Provskärm på. Ska antingen slipa till och lacka svart eller gjuta ny i kolfiber. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2012 Author Posted May 3, 2012 (edited) Fortsätter med småpill. J-vligt störigt att jag missade bullerprovet i helgen. Missade inte som i misslyckades utan såg inte mailet. Mailade från min jobbadress om att jag var intresserad för ett par veckor sedan. 22.15 i fredags kom ett mail om att det var bullerprov på söndag. Läser sällan mina jobbmail på helgen. 1,5 dygns framförhållning dessutom, kanon Hade såklart ingen transport redo, och det fick mig att tänka. 790:- kostar det att hyra biltransport och det kommer jag behöva ett par gånger. Bor centralt så allt är inom 3 mils radie. Så nu håller jag på att bygga en tow-bar (tack Cealm för inspiration, skickar lite frågor senare). Monterade en separat behållare till kopplingsvätskan, den gamla lösningen med "parasitslang" till bromsvätskan blev aldrig bra p.g.a. konstig slangrutt. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2012 Author Posted May 3, 2012 (edited) Början till towbar. Mittenröret som ligger löst ska svetsas fast i chassit. Det vita röret är som en lång sprint. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted May 5, 2012 Author Posted May 5, 2012 (edited) Det tar sig. Status just nu. Röret svetsat i chassit med förstärkningsplåtar. Med towbaren monterad. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
cealm Posted May 5, 2012 Posted May 5, 2012 Rikard L: Det glädjer mig att du bygger Tow-bar. Kommer troligen aldrig att ångra dig. Ett tips på vägen är att verkligen staga den delen som kulhandsken skall sitta på. Föreslår att du låter röret som kulhandsken sitter på "gå igenom" spetsen på "A" en bit och sedan sätter du ett stag tvärs över som är ansluten till varje ben på "A" samt kulhandskeröret. Det är verkligen stora krafter som skall igenom, speciellt om du kör sakta och måste svänga brant. Quote
Rikard Larsson Posted May 6, 2012 Author Posted May 6, 2012 Det har du rätt i. Tänkte mest på de dragande och tryckande krafterna. Fast jag tror kulhandskeröret böjs utanför A:et innan svetsarna spricker, och då hjälper inte genomgående rör. Ska köpa kulhandske idag och ta en försiktig tur runt kvarteret. Quote
cealm Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 (edited) --- kulhandskeröret böjs utanför A:et innan svetsarna spricker ---- Inte mina rör, det är nästan ämnesrör med rätt ytterdiameter för att passa direkt utan en förminskare som man ibland får med kulhandskarna. Sedan är mina tow-bar inte så lätta som de kanske kunde vara. Den till V8an är ändå kraftigare. V8an är så tung så där går det åt grov utrustning, den andra bilen har kanske ett lite överdimensionerat drag. Möjligen.... Edited May 6, 2012 by cealm Quote
cealm Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Lite mer info. Broschyr från Transportstyrelsen eller VVFS 2003:20 kap 4 är bra info också. Quote
Morty Posted May 6, 2012 Posted May 6, 2012 Ska bli skoj at se bilder från när du drar bilen upp till Kinnekulle med "tow bar" :racesmile: Quote
Rikard Larsson Posted May 7, 2012 Author Posted May 7, 2012 Lite drygt 40 mil va? Med Cealms matematik tar det i max 30 km/h lite under 10 timmar. Till sådant blir det släp... Men runt kvarteret gick utmärkt :D Quote
Rikard Larsson Posted May 7, 2012 Author Posted May 7, 2012 (edited) Tackar! Allt gick bra utom att svärfar drog ena bakfälgen på en trottoarkant. Inget skevt eller böjt. Måste tacka dig Cealm också för inspirationen till tow-bar. Har skrivit ut lite papper att visa ev. konstaplar 🙂 Som sprint att hålla fast röret blev det en "ögleskruv". Den får sitta där som bogseringögla när towbaren inte är monterad. Monterade ett hjul så man kan köra runt med towbaren lite utan att det skrapar i. Funderar på att göra någon utfälld mojäng liknande vanliga stödhjul till släp så kulhandsken kommer upp så högt att man ser den sittandes i förarsätet. Var lite meckigt att placera sjuan rätt i förhållande till dragkroken när man inte såg något. Har fuskat ihop belysning och lgf-skylt. Drar fast det med buntband i bågen. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted May 11, 2012 Author Posted May 11, 2012 (edited) Byggde en liten snabb jigg för att snygga till kanterna på mina hemmagjorda framskärmar. Konturen av skärmen utsågad i en träbit. Bara att dra skärmen igenom mackapären så blev kanten jämn och fin. Har samma profil på bakskärmarna, fast de är bredare. Så det blir lätt att modda till bakskärmarna. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Antas Posted May 11, 2012 Posted May 11, 2012 (edited) Smart! Den konstruktionen kopierar jag utan skärm....flåt, skam ska det stå, i kroppen. Har i pipelinen att tillverka bredare skärmar (vinterjobb). När jag "snyggade till" mina råskärmar kapade jag med vinkelslipen längs efter skärmen. Resultatet blev hack i skärmkanten som fick fyllas ut med PP glasfiberspackel. Vilken tjocklek har du på slipskivan? Antas Kopiatör Edited May 11, 2012 by Antas Quote
Rikard Larsson Posted May 11, 2012 Author Posted May 11, 2012 Det är en vanlig navrondell för stål. 6 mm? Man kan lyckas få jack i skärmen på detta sättet också om man inte är stadig på hand. Quote
Rikard Larsson Posted May 14, 2012 Author Posted May 14, 2012 Blev en rejäl provkörning igår med hemmagjort bullerprov. Tog tow-baren och drog till en inhägnad parkering. Körde runt i 45 minuter och hade med mig ett måttband och en bra decibelmätare (http://www.kjell.com/48284). Blev väl inte helt vetenskapligt, men en indikation i alla fall. Kom fram till följande: 78-82 db beroende på växel och sida. Hoppas det stämmer. Måste fixa vevhusvetilationen. Är visst inte så bra med ett hål rakt in i ventilkåpan, blir lite kladdigt runt om. Bakbromsarna låser lite före frambromsarna, får skruva mer på reduceringsventilen. Hemmabyggda hastighetsmätaren fungerar utärkt och uppdaterar hastigheten snyggt och prydligt utan lagg, flimmer eller oregelbundenheter. Det är inte jättetråkigt att köra :racesmile: Bjöd min sambo på hennes första åktur, ganska kul. Quote
Rikard Larsson Posted May 15, 2012 Author Posted May 15, 2012 En lite tråkigare provkörningsfilm. Det enda lite spännande är däcksläppet vid 0:17... Quote
Peter M Posted May 15, 2012 Posted May 15, 2012 Byggde en liten snabb jigg för att snygga till kanterna på mina hemmagjorda framskärmar. Konturen av skärmen utsågad i en träbit. Bara att dra skärmen igenom mackapären så blev kanten jämn och fin. Har samma profil på bakskärmarna, fast de är bredare. Så det blir lätt att modda till bakskärmarna. Eh? Jag sågar all glasfiber med en tryckluftsdriven sticksåg (Biltema). Sågar som smör och skadar inte kanten alls. För att få riktigt bra sågblad tar jag Bosch sticksågsblad (Fintandade för aluminium.) och stoppar i tryckluftsågen. Originalbladen är inte alls lika bra. Som bonus ryker det inte alls. Det dammar en del men det fixar man genom att följa efter med dammsugaren med andra handen. Quote
Rikard Larsson Posted May 15, 2012 Author Posted May 15, 2012 Jiggen var mest för att få perfekt form. Visst kunde jag ritat noga och kört med sticksågen, men detta blev skitbra. Quote
cealm Posted May 15, 2012 Posted May 15, 2012 --- Var lite meckigt att placera sjuan rätt i förhållande till dragkroken när man inte såg något. --- Du kommer lära dig tow-"barens" hemlighet när du övat. Själv har jag svart bälte i "koppla tow-bar". Du behöver inga pinnar att sikta mot. Backa mot Sevenbilen så rakt du kan men inte helt mot utan 50 cm eller 100 com (om du har asfalt). Så kollar du läget på kulhandsken mot kroken sedan styr du Sevenbilen mot kroken så du får upp kulhandsken. Det sista du gör är att styra vänster eller höger beroende på vilken sida handsken hänger på kroken. Har du nu gjort rätt så ploppar kulhansken ner av sig själv på dragkroken. När du lyckats med detta tillräckligt många gånger då kan du få ett grönt bälte i "koppla tow-bar mot bil". Detta kan utfärdas efter intyg från SWEDAC eller mig. Quote
Peter M Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Trevligt att råkas idag och att se ditt bygge i verkligheten. Välkommen till Oxie för lite däcksparkande i mitt garage. Quote
Rikard Larsson Posted May 30, 2012 Author Posted May 30, 2012 Tack själv. Hade gärna tjatat längre om inte kakelfixen varit blandad. Quote
Rikard Larsson Posted June 1, 2012 Author Posted June 1, 2012 (edited) Vänstersidan klar för SFRO 2 🙂 Skärmarna sitter där, belysningen och backspegel likaså. Bara att repetera på högersidan. Besiktningslampor. Ja, det är ett vinkelbeslag 🙂 Besiktningsplacering av sidoblinkers. Omöjligt att få till synligheten bakåt utan utstickande sidoblinkers. Besiktningsljuddämpare. Ska byta lastspännaren mot plåtband. Men det höll för 45 minuters buskörning. Från en Volvo S40. Bra storlek, form och dämpning. Edited February 9, 2022 by Rikard Larsson Quote
Christer J Posted June 1, 2012 Posted June 1, 2012 Mycket tjusiga lösningar Lycka till med besiktningen! Quote
Rikard Larsson Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 (edited) Fixat lite med allt-utom-motor-elen. Har nu fungerande ljus runt om, indikatorlampor i instrumentpanelen och tuta. Monterade också en laddtrycksmätare och in in your face varningslampa för oljetrycket. Blev även en fjärrkontrollerad startspärr. Bryter tändningen (inte den med gnistor), så varken bensinpump eller ECU får ström utan att man tryckt på fjärrkontrollen. När motorn är igång går det inte att bryta tändningen med fjärrkontrollen så att men inte råkar "fick-trycka". Knappen att öppna bagageluckan kommer nog inte till användning... Kort demo: Edited February 10, 2022 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 (edited) Mittbackspgel från en Volvo-något (hyfsat modern). Gick att vända fästet upp-och-ner och skruva i scutteln. Vevhusventilationsburk av avgasrör och blandade vvs-detaljer. Kran så jag kan tömma den. Ska enligt uppgift inte behövas särskillt ofta. Monterad Edited February 10, 2022 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted June 11, 2012 Posted June 11, 2012 ## När motorn är igång går det inte att bryta tändningen med fjärrkontrollen så att men inte råkar "fick-trycka". <br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(250, 251, 252); "> ## Hade din "låda" en sån feature eller koppla du lite egna relän för detta. Jag vill absolut inte lita på en 2 dollars kina krets för att riskera att döda motorn under omkörning och en håll krets låter bra, gärna switchande mekanisk krets. Funderar på att bara bryta starten , men då kan man ju fortfarande putta igång bilen = mindre bra stöldskydd Quote
Rikard Larsson Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 Funderar på att bara bryta starten , men då kan man ju fortfarande putta igång bilen = mindre bra stöldskydd Great minds think alike :) Tänkte exakt samma sak, sen är det skönt att bilen är helt död med belysning och så. Jag kopplade ett relä parallellt över lådans inbyggda relä. Mitt extrarelä får ström från samma ställe som bränslepumpen, så med andra ord om pumpen går så kan man inte bryta med fjärren. Quote
LUPUS Posted June 11, 2012 Posted June 11, 2012 Great minds think alike :) Tänkte exakt samma sak, sen är det skönt att bilen är helt död med belysning och så. Jag kopplade ett relä parallellt över lådans inbyggda relä. Mitt extrarelä får ström från samma ställe som bränslepumpen, så med andra ord om pumpen går så kan man inte bryta med fjärren. mao har du bränsle pumpens matning som håll krets till "tändning till" remoten Quote
Rikard Larsson Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 (edited) Så här är det kopplat. För att huvudreläet ska dra krävs att strömbrytaren för tändning är till och ett av de andra reläna är aktiverade. Extrareläet blir aktiverat samtidigt som bränslepumpen (när motorn går). Edited February 10, 2022 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted June 11, 2012 Posted June 11, 2012 Hmm , jag jordar mitt huvudrelä från knappen i panelen men det borde ju bli exact samma sak fast tvärtom Får nog ut och koppla lite till helgen Quote
gka Posted June 11, 2012 Posted June 11, 2012 Smidigt med fjärrkontroll, var har du fått tag på den? Quote
Rikard Larsson Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 Hmm , jag jordar mitt huvudrelä från knappen i panelen men det borde ju bli exact samma sak fast tvärtom Får nog ut och koppla lite till helgen Ja det borde det. De två parallellkopplade reläna ligger ju bara på vägen, om det är på 12 V eller jord kan kvitta, bara de bryter. Quote
Rikard Larsson Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 Smidigt med fjärrkontroll, var har du fått tag på den? 150:- http://www.ebay.com/itm/Car-2x-Remote-security-Central-Lock-Locking-Keyless-Entry-System-Set-100m-1-/251075672181?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7546b875 Quote
Rikard Larsson Posted June 18, 2012 Author Posted June 18, 2012 (edited) Fixade tankavluftning modell locost. Två backventiler från närmsta akvarieaffär á 19:-. Var lite rädd att de skulle vara öppna i rätt riktning hela tiden. Men de är täta tills man blåser lite. En i var riktning kombinerat med slang som hänger ner under tanken så ventilerna hamnar över tanken om (när?) man voltar. Slangen inte monterad på bilden. Gjorde ett "hus" till hastighetsmätaren. Har ingen TIG så jag lödade ihop aluminiumprofiler. Edited February 10, 2022 by Rikard Larsson Quote
joaba Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 En fundering varför backventiler när det sitter en åt varje håll det betyder ju att det alltid är öppet, eller? Quote
Rikard Larsson Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Tål Akvarieventilerna petroleum/ångor? Absolut! Hur länge vet jag dock inte :icon_oops: Tänker och hoppas att ångorna inte är så aggresiva. En fundering varför backventiler när det sitter en åt varje håll det betyder ju att det alltid är öppet, eller? Nästan. De är täta tills man blåser lite. Så det är tätt till det behöver ventileras p.g.a. temperaturväxling eller annat. Luktar faktiskt mindre bensin i garaget. Hade ett 8 mm öppet hål rakt upp ur tanken innan. Quote
Rikard Larsson Posted June 20, 2012 Author Posted June 20, 2012 (edited) Lite färg på hastighetsmätarhuset. Här ser man försänkningen så det blir lite skugga på displayen. Svårläst i direkt solljus annars. Inte så snyggt med "råa" displayer. Testade med solfilm över, blev snyggt men den jag hade var för mörk. Har beställt ljusare solfim att testa med. Edited February 10, 2022 by Rikard Larsson Quote
Jan Norway Posted August 8, 2012 Posted August 8, 2012 Hei Rikard, ser tidligere i tråden at du har en oljelekkasje mellom gir og motor,har du fått fikset den? Hvis ikke så er det nok ditt adapter til slavesylinder som er feilen. I den sitter det en simring rundt utgående aksel på girboks som du flytter frem så den ikke har anlegg for å tette lenger. Dropp det adaptret du har og lag en hylse som du setter mellom lager og cluchsylinderen istedenfor.Ble kansjke litt dårlig forklart,men du skjønner kansjke hva jeg mener. Quote
Christer J Posted August 9, 2012 Posted August 9, 2012 Det är så jag och Jocke har löst det. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=90809 Christer. Quote
Rikard Larsson Posted August 9, 2012 Author Posted August 9, 2012 (edited) Tack för inputen. Jag förstår precis vad du menar faktiskt. Läckaget är borta. Det var nog som jag trodde att en felaktig bult gjorde att växellådan och motorn delade lite på sig när man frikopplade. O-ringen (simring, vilket underbart ord 🙂 ) på slavcylinder går in i adaptern och tätar. Adaptern går in några mm i växellådan och där är det tätat med packningslim. Och om det hade läckt från växellådan hade det varit växellådaolja som droppade. Edited February 10, 2022 by Rikard Larsson Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.