Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Arduino-kortet och allt annat till hastighetsmätaren är köpt på ebay. Programmet skrev jag på ett par timmar. Tog en stund att lära sig arduino-syntaxen och hur interrupts fungerade.

Displayerna är 25 mm höga och lyser på ca halva styrkan i filmen.

speedo01.thumb.jpg.0e49c75ae83f17ae8ecbbfc3d77ebeba.jpg

speedo02.thumb.jpg.c2b5dc7dfe43c358dd42754746888ac1.jpg

Ville inte borra i spindeln så jag gjorde ett klämfäste som dessutom kommer att limmas när allt är utprovat.

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Har nog lagt 4 kg spackel på rumpan... Såhär i efterhand sköt jag mig i foten gällande bakdelen. Gjorde en form och gjöt glasfiber på den. Efftersom jag bara skulle ha en bakdel gjorde jag ingen negativ form utan behöll delen som den var för att spackla den snygg. Fast det har nog både blivit dyrare och tagit längre tid med all spackling. Well, well, man lär sig. Blir nog bra i alla fall.

bak04.thumb.jpg.db7b8f466ad7bbcbb5f3c0a1b1ee0553.jpg

Stadigt blev det med allt spackel.

bil08.thumb.jpg.8fe21bf097ccc70d1afd044e903d7d2e.jpg

Scoopet ditlimmat.

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Känns konstikgt, börjar få ont om saker att göra klart på bilen. Kanske snart dags att boka SFRO 2?

Belysning återstår i alla fall.

belysning01.thumb.jpg.0d82b5f368f746be5380497d9d6ccf2e.jpg

Utprovning av vinklar.

belysning02.thumb.jpg.f2e4529ff04b7fde62921f7f6d5fc4a2.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Det är väl en skön känsla, snart är du ute på vägarna och njuter.

Posted (edited)

Det känns som sagt konstigt. Jag har hela tiden trott att jag hade jättemycket kvar, men jag vet inte riktigt vad det skulle va.

Skärmarna ska monteras iaf, så nu har jag gett mig in i det mytomspunna landet skärmfäste... Får se hur min idé funkar.

5 mm stålplåt och 5x35 mm plattjärn. Plattjärnet är böjt i ett stycke. Tanken är att det ska fjädra istället för att knäckas.

framskarm11.thumb.jpg.df6d8edeebcb3a15e4b2d752e4eb7ff0.jpg

Utprovat och punktat. Bultarna är M16 och håller även bromsoket. Eventuellt kommer det ett stag fram till styrledsbulten.

framskarm12.thumb.jpg.0fe3cced8f3e5b79c95a33ffb5051f38.jpg

Helsvetsat, skönt att få elda på lite ordentligt med herr Esab.

framskarm13.thumb.jpg.afbb2f20da283bbc24d533703c36e85e.jpg

Lossnar nog inte i första taget.

framskarm14.thumb.jpg.7cceebe1546052b7305352da84077d64.jpg

Provskärm på. Ska antingen slipa till och lacka svart eller gjuta ny i kolfiber.

framskarm15.thumb.jpg.fcd1eb499404fa0097c390045e0107e1.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Fortsätter med småpill.

J-vligt störigt att jag missade bullerprovet i helgen. Missade inte som i misslyckades utan såg inte mailet.

Mailade från min jobbadress om att jag var intresserad för ett par veckor sedan. 22.15 i fredags kom ett mail om att det var bullerprov på söndag. Läser sällan mina jobbmail på helgen.

1,5 dygns framförhållning dessutom, kanon :thumbsdown:

Hade såklart ingen transport redo, och det fick mig att tänka. 790:- kostar det att hyra biltransport och det kommer jag behöva ett par gånger. Bor centralt så allt är inom 3 mils radie.

Så nu håller jag på att bygga en tow-bar (tack Cealm för inspiration, skickar lite frågor senare).

Monterade en separat behållare till kopplingsvätskan, den gamla lösningen med "parasitslang" till bromsvätskan blev aldrig bra p.g.a. konstig slangrutt.

kopplingvatskebehallare.jpg.4470f9cb6f5351efcdac957507e7d12c.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Början till towbar. Mittenröret som ligger löst ska svetsas fast i chassit. Det vita röret är som en lång sprint.

towbar01.thumb.jpg.8b9c46f23884e60ee30e18af5e4d66fe.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Det tar sig.

towbar02.thumb.jpg.57d83c279cba6d7d2fd539961afa7c05.jpg

Status just nu.

towbar03.thumb.jpg.f297b06b44c3c71d3aa8727c5036664f.jpg

Röret svetsat i chassit med förstärkningsplåtar.

towbar04.thumb.jpg.6587c4108ca6c7c8e206373f22667e36.jpg

Med towbaren monterad.

Edited by Rikard Larsson
Posted

Rikard L: Det glädjer mig att du bygger Tow-bar. Kommer troligen aldrig att ångra dig.

Ett tips på vägen är att verkligen staga den delen som kulhandsken skall sitta på. Föreslår att du låter röret som kulhandsken sitter på "gå igenom" spetsen på "A" en bit och sedan sätter du ett stag tvärs över som är ansluten till varje ben på "A" samt kulhandskeröret.

Det är verkligen stora krafter som skall igenom, speciellt om du kör sakta och måste svänga brant.

CIMG2517%20(Small).JPG

Posted

Det har du rätt i. Tänkte mest på de dragande och tryckande krafterna. Fast jag tror kulhandskeröret böjs utanför A:et innan svetsarna spricker, och då hjälper inte genomgående rör.

Ska köpa kulhandske idag och ta en försiktig tur runt kvarteret.

Posted (edited)

--- kulhandskeröret böjs utanför A:et innan svetsarna spricker ----

Inte mina rör, det är nästan ämnesrör med rätt ytterdiameter för att passa direkt utan en förminskare som man ibland får med kulhandskarna. Sedan är mina tow-bar inte så lätta som de kanske kunde vara. Den till V8an är ändå kraftigare.

V8an är så tung så där går det åt grov utrustning, den andra bilen har kanske ett lite överdimensionerat drag. Möjligen....

Edited by cealm
Posted

Ska bli skoj at se bilder från när du drar bilen upp till Kinnekulle med "tow bar" :racesmile:

Posted

Lite drygt 40 mil va? Med Cealms matematik tar det i max 30 km/h lite under 10 timmar. Till sådant blir det släp...

Men runt kvarteret gick utmärkt :D

Posted (edited)

Tackar! Allt gick bra utom att svärfar drog ena bakfälgen på en trottoarkant. Inget skevt eller böjt.

Måste tacka dig Cealm också för inspirationen till tow-bar. Har skrivit ut lite papper att visa ev. konstaplar 🙂

towbar07.thumb.jpg.71d14e3f54be483f23f3f9c76d1ad317.jpg

Som sprint att hålla fast röret blev det en "ögleskruv". Den får sitta där som bogseringögla när towbaren inte är monterad.

towbar06.thumb.jpg.69fd51ce653fb970792d1c039939eaeb.jpg

Monterade ett hjul så man kan köra runt med towbaren lite utan att det skrapar i. Funderar på att göra någon utfälld mojäng liknande vanliga stödhjul till släp så kulhandsken kommer upp så högt att man ser den sittandes i förarsätet. Var lite meckigt att placera sjuan rätt i förhållande till dragkroken när man inte såg något.

towbar05.thumb.jpg.4d925a56ec28b422951c6c7e424159c0.jpg

Har fuskat ihop belysning och lgf-skylt. Drar fast det med buntband i bågen.

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Byggde en liten snabb jigg för att snygga till kanterna på mina hemmagjorda framskärmar.

Konturen av skärmen utsågad i en träbit. Bara att dra skärmen igenom mackapären så blev kanten jämn och fin.

Har samma profil på bakskärmarna, fast de är bredare. Så det blir lätt att modda till bakskärmarna.

framskarm17.thumb.jpg.f2dc86b81f41b5ded1491cb589a0baa2.jpg

framskarm16.thumb.jpg.bb41e082516351b58eb05689368dfc78.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Smart!

Den konstruktionen kopierar jag utan skärm....flåt, skam ska det stå, i kroppen.

Har i pipelinen att tillverka bredare skärmar (vinterjobb).

När jag "snyggade till" mina råskärmar kapade jag med vinkelslipen längs efter skärmen. Resultatet blev hack i skärmkanten som fick fyllas ut med PP glasfiberspackel.

Vilken tjocklek har du på slipskivan?

Antas

Kopiatör

Edited by Antas
Posted

Blev en rejäl provkörning igår med hemmagjort bullerprov. Tog tow-baren och drog till en inhägnad parkering. Körde runt i 45 minuter och hade med mig ett måttband och en bra decibelmätare (http://www.kjell.com/48284). Blev väl inte helt vetenskapligt, men en indikation i alla fall.

Kom fram till följande:

78-82 db beroende på växel och sida. Hoppas det stämmer.

Måste fixa vevhusvetilationen. Är visst inte så bra med ett hål rakt in i ventilkåpan, blir lite kladdigt runt om.

Bakbromsarna låser lite före frambromsarna, får skruva mer på reduceringsventilen.

Hemmabyggda hastighetsmätaren fungerar utärkt och uppdaterar hastigheten snyggt och prydligt utan lagg, flimmer eller oregelbundenheter.

Det är inte jättetråkigt att köra :racesmile:

Bjöd min sambo på hennes första åktur, ganska kul.

Posted

Byggde en liten snabb jigg för att snygga till kanterna på mina hemmagjorda framskärmar.

Konturen av skärmen utsågad i en träbit. Bara att dra skärmen igenom mackapären så blev kanten jämn och fin.

Har samma profil på bakskärmarna, fast de är bredare. Så det blir lätt att modda till bakskärmarna.

Eh?

Jag sågar all glasfiber med en tryckluftsdriven sticksåg (Biltema).

Sågar som smör och skadar inte kanten alls.

För att få riktigt bra sågblad tar jag Bosch sticksågsblad (Fintandade för aluminium.) och stoppar i tryckluftsågen. Originalbladen är inte alls lika bra.

Som bonus ryker det inte alls. Det dammar en del men det fixar man genom att följa efter med dammsugaren med andra handen.

Posted

--- Var lite meckigt att placera sjuan rätt i förhållande till dragkroken när man inte såg något. ---

Du kommer lära dig tow-"barens" hemlighet när du övat. Själv har jag svart bälte i "koppla tow-bar". Du behöver inga pinnar att sikta mot. Backa mot Sevenbilen så rakt du kan men inte helt mot utan 50 cm eller 100 com (om du har asfalt). Så kollar du läget på kulhandsken mot kroken sedan styr du Sevenbilen mot kroken så du får upp kulhandsken. Det sista du gör är att styra vänster eller höger beroende på vilken sida handsken hänger på kroken. Har du nu gjort rätt så ploppar kulhansken ner av sig själv på dragkroken.

När du lyckats med detta tillräckligt många gånger då kan du få ett grönt bälte i "koppla tow-bar mot bil". Detta kan utfärdas efter intyg från SWEDAC eller mig.

  • 2 weeks later...
Posted

Trevligt att råkas idag och att se ditt bygge i verkligheten.

Välkommen till Oxie för lite däcksparkande i mitt garage.

Posted (edited)

Vänstersidan klar för SFRO 2 🙂

Skärmarna sitter där, belysningen och backspegel likaså. Bara att repetera på högersidan.

belysning02.thumb.jpg.41e53004153dbc2262cb30ac669d3afa.jpg

Besiktningslampor. Ja, det är ett vinkelbeslag 🙂

backspegel01.thumb.jpg.125e14e93d869de602769a8d7ebe3acd.jpg

Besiktningsplacering av sidoblinkers. Omöjligt att få till synligheten bakåt utan utstickande sidoblinkers.

backspegel02.thumb.jpg.4d5ff1cc52c13de10cae2045b5e815dc.jpg

bakskarm04.thumb.jpg.ce27d42c7ce8f413fcf8ffa24f9f3b4e.jpg

avgas01.thumb.jpg.50eeaab92071d44b045f668da2f89a48.jpg

Besiktningsljuddämpare. Ska byta lastspännaren mot plåtband. Men det höll för 45 minuters buskörning.

avgas02.thumb.jpg.e4f52735f1c6fed047bdad8529a152de.jpg

Från en Volvo S40. Bra storlek, form och dämpning.

Edited by Rikard Larsson
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Fixat lite med allt-utom-motor-elen. Har nu fungerande ljus runt om, indikatorlampor i instrumentpanelen och tuta. Monterade också en laddtrycksmätare och in in your face varningslampa för oljetrycket.

Blev även en fjärrkontrollerad startspärr. Bryter tändningen (inte den med gnistor), så varken bensinpump eller ECU får ström utan att man tryckt på fjärrkontrollen. När motorn är igång går det inte att bryta tändningen med fjärrkontrollen så att men inte råkar "fick-trycka". Knappen att öppna bagageluckan kommer nog inte till användning...

fjarr01.thumb.JPG.42886d8b06b4b664a6eb27aca8e17a04.JPG

Kort demo:

Edited by Rikard Larsson
Posted (edited)

Mittbackspgel från en Volvo-något (hyfsat modern). Gick att vända fästet upp-och-ner och skruva i scutteln.

mittspegel01.thumb.JPG.a00c8754a2ca08cbb538f4b7a69681b1.JPG

Vevhusventilationsburk av avgasrör och blandade vvs-detaljer. Kran så jag kan tömma den. Ska enligt uppgift inte behövas särskillt ofta.

vevhusventilation01.thumb.jpg.03f07afa191005b5c06bb8a185c915c8.jpg

Monterad

vevhusventilation02.thumb.jpg.da022830145936e4e4da1c10d64eecc4.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

##

När motorn är igång går det inte att bryta tändningen med fjärrkontrollen så att men inte råkar "fick-trycka". <br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(250, 251, 252); ">

##

Hade din "låda" en sån feature eller koppla du lite egna relän för detta. Jag vill absolut inte lita på en 2 dollars kina krets för att riskera att döda motorn under omkörning och en håll krets låter bra, gärna switchande mekanisk krets.

Funderar på att bara bryta starten , men då kan man ju fortfarande putta igång bilen = mindre bra stöldskydd

Posted

Funderar på att bara bryta starten , men då kan man ju fortfarande putta igång bilen = mindre bra stöldskydd

Great minds think alike :) Tänkte exakt samma sak, sen är det skönt att bilen är helt död med belysning och så.

Jag kopplade ett relä parallellt över lådans inbyggda relä. Mitt extrarelä får ström från samma ställe som bränslepumpen, så med andra ord om pumpen går så kan man inte bryta med fjärren.

Posted

Great minds think alike :) Tänkte exakt samma sak, sen är det skönt att bilen är helt död med belysning och så.

Jag kopplade ett relä parallellt över lådans inbyggda relä. Mitt extrarelä får ström från samma ställe som bränslepumpen, så med andra ord om pumpen går så kan man inte bryta med fjärren.

mao har du bränsle pumpens matning som håll krets till "tändning till" remoten

Posted (edited)

Så här är det kopplat. För att huvudreläet ska dra krävs att strömbrytaren för tändning är till och ett av de andra reläna är aktiverade. Extrareläet blir aktiverat samtidigt som bränslepumpen (när motorn går).

startsparr.png.2870d537f55ffff8fe257caae13c6aeb.png

Edited by Rikard Larsson
Posted

Hmm , jag jordar mitt huvudrelä från knappen i panelen men det borde ju bli exact samma sak fast tvärtom blink.gif

Får nog ut och koppla lite till helgen

Posted

Smidigt med fjärrkontroll, var har du fått tag på den?

Posted

Hmm , jag jordar mitt huvudrelä från knappen i panelen men det borde ju bli exact samma sak fast tvärtom blink.gif

Får nog ut och koppla lite till helgen

Ja det borde det. De två parallellkopplade reläna ligger ju bara på vägen, om det är på 12 V eller jord kan kvitta, bara de bryter.

Posted (edited)

Fixade tankavluftning modell locost. Två backventiler från närmsta akvarieaffär á 19:-. Var lite rädd att de skulle vara öppna i rätt riktning hela tiden. Men de är täta tills man blåser lite.

En i var riktning kombinerat med slang som hänger ner under tanken så ventilerna hamnar över tanken om (när?) man voltar.

tankavluftning01.thumb.jpg.ae069b1489d3336333337ffadd5c8359.jpg

Slangen inte monterad på bilden.

Gjorde ett "hus" till hastighetsmätaren. Har ingen TIG så jag lödade ihop aluminiumprofiler.

hastighetsmatare01.thumb.jpg.59711f0846803f41e67b2bf52cafb5fb.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

En fundering varför backventiler när det sitter en åt varje håll det betyder ju att det alltid är öppet, eller?

Posted

Tål Akvarieventilerna petroleum/ångor?

Absolut! Hur länge vet jag dock inte :icon_oops: Tänker och hoppas att ångorna inte är så aggresiva.

En fundering varför backventiler när det sitter en åt varje håll det betyder ju att det alltid är öppet, eller?

Nästan. De är täta tills man blåser lite. Så det är tätt till det behöver ventileras p.g.a. temperaturväxling eller annat.

Luktar faktiskt mindre bensin i garaget. Hade ett 8 mm öppet hål rakt upp ur tanken innan.

Posted (edited)

Lite färg på hastighetsmätarhuset.

hastighetsmatare02.thumb.jpg.2d56533b9a11f258f42d452ab32f8e8f.jpg

Här ser man försänkningen så det blir lite skugga på displayen. Svårläst i direkt solljus annars. Inte så snyggt med "råa" displayer. Testade med solfilm över, blev snyggt men den jag hade var för mörk. Har beställt ljusare solfim att testa med.

hastighetsmatare03.thumb.jpg.2a2a2b86d3ab1f8bf62f7089c813fbc7.jpg

Edited by Rikard Larsson
  • 1 month later...
Posted

Hei Rikard, ser tidligere i tråden at du har en oljelekkasje mellom gir og motor,har du fått fikset den?

Hvis ikke så er det nok ditt adapter til slavesylinder som er feilen. I den sitter det en simring rundt utgående aksel på girboks som du flytter frem så den ikke har anlegg for å tette lenger. Dropp det adaptret du har og lag en hylse som du setter mellom lager og cluchsylinderen istedenfor.Ble kansjke litt dårlig forklart,men du skjønner kansjke hva jeg mener.

Posted (edited)

Tack för inputen. Jag förstår precis vad du menar faktiskt.

Läckaget är borta. Det var nog som jag trodde att en felaktig bult gjorde att växellådan och motorn delade lite på sig när man frikopplade.

O-ringen (simring, vilket underbart ord 🙂 ) på slavcylinder går in i adaptern och tätar. Adaptern går in några mm i växellådan och där är det tätat med packningslim.

Och om det hade läckt från växellådan hade det varit växellådaolja som droppade.

adapter_slavcylinder.jpg.565c6293245cda3d52e66848a06bb096.jpg

Edited by Rikard Larsson

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...