Jump to content

CealmSeven Nummer Sju (ev. mittmotor) Lättviktsbil Start 2010-03-27


cealm

Recommended Posts

Drake: Intressant förra inlägg, lite kort möjligen men tydligt i alla fall. Någon gång kommer jag nog på hur jag skall läsa det.

Svetsat en liten skvätt idag på El-bils ramen. Därefter tog jag in hjullastren så jag fick hjälp med Galleri Assartorp vernisage. Nu hänger ett nytt konstverk på väggen, denna gång El-bils ramen. Borde nog fixa skumpa och / eller Pommac samt snittar eller crustader kanske.

GalleriAssartorp1.jpg

GalleriAssartorp2.jpg

Gott om plats nu. 6x4 bilen skall flyttas bakåt eller framåt kanske det är och parkeras för diverse bärarmssvetsning under "konstverket". Bredvid 6x4 viker jag ner ramjiggen och ställer en motorlyft bakom med en Audimotor och drivlina hängande under. Då kan jag bygga en Mittmotorram. En CealmSeven Industries Mittmotor LW ram.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 350
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är 6x4 ramen i rätt läge. Ramjiggen i rätt läge. Motorlyft i rätt läge. Audi drivlinan i rätt läge. Nya rambalkar ligger på ramjiggen i nästan rätt läge.

Det mest rätta läget på mig nu vore horisontellt och att sova. Undrar just varför jag inte gör det? Har säkert bara med diciplin att göra.....

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jo, jag misstänker kaffet också. Jag skulle aldrig tagit den där påtåren 1995 i maj som var mitt senaste kaffeintag. Varför? Men det gick inte att tacka nej till påtåren. Mycket kan man tacka nej till men inte vid det här tillfället... så jag får skylla mig själv att jag blir man lite onödigt vaken så här drygt 15 år senare.

Fick veta av Drake nyss att Scorpio har 108 mm inre drivknutar, har alltid trott dessa varit 100 mm. Så går det när man tror och inte mäter. Lilla inre knuten är på 100 mm.

Kollade också på MECA. AUDI 80 och Golf tex verkar ha mycket gemensamt, tex inre drivknutar. Det blir att mäta på AUDIn. Kanske den också är 100 mm och den lilla passar. Kan det vara så bra. Jag får tro det till det blir mätt imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Fick veta av Drake nyss att Scorpio har 108 mm inre drivknutar, har alltid trott dessa varit 100 mm. Så går det när man tror och inte mäter. Lilla inre knuten är på 100 mm.

Jag kör med en 7,5" Scorpio diff och har ytterliggare en som ska ersätta den befintliga i vinter. Båda diffarna har 100mm inre drivknutar.

Vad jag läst är det väl endast en viss Sierra Cosworth modell som har de större??

Link to comment
Share on other sites

Frukostkaffe till krukväxterna?

Måste som parentes delge bilfabrikör Kilkenny denna vetskap om kaffets nytta. Ett tips från mig efter att ha läst expertens råd: Var försiktig med kaffet till dina verkstads-krukväxter.

Fråga:

Har av en trädgårdskunnig dam i Tyskland fått lära mig att vattna blommor med te och kaffe som blir över efter frukosten. Detta samlas i en kanna och används sedan när det är dags att vattna. Har detta någon näringsverkan? Kan det vara nyttigt för blommorna/krukväxterna?

Svar:

Det finns många gamla huskurer för krukväxter, mer eller mindre lyckosamma. Jag känner inte till hur växter reagerar på kaffe, men vet att förr i världen var det vanligt att man vattnade krukväxterna med kallt te. Anledningen var att det fungerade avskräckande mot små svarta flugor i jorden - sorgmyggor. Det finns hur mycket hokuspokus som helst kring växtskötsel, men jag skulle inte våga testa på mina krukväxter.

Link to comment
Share on other sites

Här på jobbet finns en lite större krukväxt (nån slags fikus tror jag) som står lite illa till bredvid kaffebryggaren på mitt kontor. Så om man vill ta nytt kaffe utan att tömma ev. gammalt kallt i närmsta vask som är säkert 20 meter bort (jag vet, långt), så hamnar det i blomman. Den lever och frodas i alla fall.

Värre var det med julstjärnan som fick snaps på julbordet...

Link to comment
Share on other sites

Vissa Skorpor har stora knutarna. Inte alla sa jag!

Nämn en Scorpio med de stora knutarna :515:

Den motorstarkaste Scorpio som tillverkades var 2,9-24V (Cosworth utvecklad) och den hade 100mm knutar. Jag har en sådan diff i min bil.

108mm knutarna satt i de bakhjulsdrivna Sierra Cosworth, eller??

Link to comment
Share on other sites

Enklast att göra en adapterring med Audi 80 delning och fälla in bultskallarna som håller mot växellådan. Sierra knut med rätt anpassning till adapterringen utåt. Korta drivaxeln till lämplig längd. Det blir den mest "rena konstruktion".

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Frena: Jag har inte bygget något på någon bil under ett par veckor samt (nästan) varit helt tyst på forumet också. Men jag tänker på bygger en hel del (emellanåt).

Jag har gett upp Chris Gibbs singel seater och väljer en egen väg istället men om han någon gång kommer ut med boken kommer jag så klart köpa den för att få se hur hans lösning ser ut.

Tack för info om mässan i slutet av oktober. Kanske boken skyndas på då?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motorvalet är klart sedan tidigare en Audi 80.

Jag hade lite olika förslag tidigare bland annat Clio. Jag fick två Clio bilar gratis. Nr 1 skrotades motorn ur rätt omgående och bilen till bilhimlen. Nr två blev lite mer seg på gården men nu är även den skrotad och knuffas upp på trailen med hjulastaren.

Link to comment
Share on other sites

Idag transporterades Clion till skroten. Vem vet vi kanske träffar dess omsmälta plåt i det nästa livet som skroten är starten på.....

20101017115.jpg

20101017116.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En allmän fråga till MK byggare på forumet (kanske OT i denna tråd men har kollat med trådstartaren och det är ok att fråga och svara):

Inom vilket intervall bygger man en MK och då menar jag en tex "standard MK Indy". Bestyckad men begagnad motor, Pinto kanske, inköp av Sierra, funktionella stolar, ingen lyx och inte bara en spånskiva att sitta på. Är spannet 60 kkr som min och 85 kkr som max eller? Heller inte motivlack för 10 tusentals kr och fälgar och däck för stora belopp utan en vanlig uppsättning färg och däck.

Eller är det 70 till 95 som är mer realistiskt? (För reg räknar jag alltid 10 kkr allt inkluderat.)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej Cealm!

De två senaste MK bilarna jag byggde (Den svarta och den Röda) se mer på www.teamseven.se kostade ca 95.000kr kompletta och reggade på gatan.

Man får lägga på lite delar på MK delux kit som gör att det landar på ca 56000kr hemma med frakt.

Donator Sierra upp ToM 1987 års modell om man skall kunna ta både motor och växelåda, 0-10000kr

Alla besiktingar ca 10000kr

Belysning el kabel batteri ca 5000kr

Instrument ca 5000kr

Ratt och tre punktsbälten ca 3000kr

Fälgar däck 7000kr

Renovering motor låda ?

Jag tror att du hamnar runt 85000kr och 100000kr för en MK i "standardutförande, jag tror att det skulle vara möjligt om man gör en del modifieringar själv av donator dela och använder tex instrument från donatorn och inte kör med hel kaross att man skulle kunna komma ner i 65000-70000kr klar på gatan.

MK delux kit ca 35000kr beroende på pundets kurs

då har du chassi, stötdämpare, bromsrör, stålspunna bromsslangar, kaross för hela bilen, aluminium till golv, bussningar och bultar till hjulupphängning osv..

Kompleterande delar för ca 11000kr

Låsbart tanklock

Aluminium tank

Kortad och balanserad kardanaxel (Skickas i förväg till MK)

Modifierat oljesump med pickup Skickas i förväg till MK)

Stolar i glasfiber 2 st

Styrväxelförlängare och styrstång undre del

Nya spindlar fram modifierade

kylare

Fläkt till kylare

Frakt till Mk för modifiering av delar om man vill och är själv ca 2000kr

Frakt hem för hela kitet om man är själv ca 8000kr

Link to comment
Share on other sites

Ibland vet man mer än man själv kommer ihåg. Skulle precis skicka ut en fråga om någon hade måtten på en Pinto, bredd, höjd, längd mm.

Så såg jag BeLo tråden med Lotus 23 (riktig finbil). Hitta i den tråden ett ett eget inlägg. Gissa om jag blev snopen när jag själv besvarat dagens fråga redan den 22 november 2009 - 11:08. Dvs den fråga som jag inte hunnit ställa än.

Måste nog säga att jag:

- 1 är imponerad av mig själv

och / eller

- 2 är ovanligt glömsk.

Jag tackar mig själv för svaret och återkommer kanske med följdfrågor om ett år som jag strax skall besvara.... eller?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen hittade jag dokumentet.

Läser man 1976L0114 mot SFRO info så är det något som inte stämmer. Min tolkning (tills annat sägs eller bevisas) är att Bilfabrikören har position 6 till 11 samt position 15 till 17 att disponera och inte som det står på SFRO hemsida där SFRO anser att position 6 till 9 skall ange SFRO-blanketten nummer (YVVB0+ SFRO-blankettnummer (4 siffror) + 8 egna tecken). YVVBOCEALM7???003

--- Där jag angett frågetecken i Chassinumret (?) --->I det fall tillverkaren framställer mindre än 500 fordon per år skall det tredje tecknet alltid vara 9. För identifiering av sådana tillverkare skall den behöriga myndigheten som nämns ovan även ange det tredje, fjärde och femte tecknet i den tredje delen

Bra att jag hittade det dokumentet. Jag har läst det här tidigare men tappat bort länken och letat och letat och letat och äntligen hittat.

Jag vill inte att SFRO tar några tecken i chassinumret som är mina. Som det står i 1976L0114 kan jag om jag vill överlåta tecken men det är en helt annan sak mot SFRO.com infon.

Från www.sfro.com

Chassinumret

Min 7 mm högt , börjar på YVVB0+ blankettnummer (4 siffror) + 8 egna tecken, skall vara stansat till byggbesiktning är avslutad.

Du skall även stansa ett sekundärt chassie-nummer, min 4 mm högt. Tänk på att det finns några tecken som är otillåtna:

I(Ingvar), O (Olle), Q, Å, Ä eller Ö. Dessa tecken kan inte användas i systemet

Från 1976L0114.

-----

3.1 Det skall vara angivet på tillverkarskylten, och även på chassit, ramen

eller någon annan liknande del.

3.1.1 Det skall bestå av tre delar.

3.1.1.1 Den första delen skall bestå av en kod som tilldelats fordonstillverkaren,

för att göra det möjligt att identifiera honom. Koden skall bestå av

tre tecken, bokstäver eller siffror som tilldelas av en behörig myndighet

i det land där tillverkaren har sin huvudsakliga verksamhet, i samverkan

med den agentur som är representant för den internationella standardiseringsorganisationen

ISO. Det första tecknet anger ett geografiskt

område, det andra ett land inom ett geografiskt område och det tredje

en särskild tillverkare.

I det fall tillverkaren framställer mindre än 500 fordon per år skall det

tredje tecknet alltid vara 9. För identifiering av sådana tillverkare

skall den behöriga myndigheten som nämns ovan även ange det tredje,

fjärde och femte tecknet i den tredje delen.

3.1.1.2 Den andra delen skall bestå av sex tecken (bokstäver eller siffror) som

skall ange fordonets allmänna egenskaper. Om ett eller flera av dessa

tecken inte utnyttjas av tillverkaren, skall de lediga teckenpositionerna

fyllas med alfabetiska eller numeriska tecken efter tillverkarens eget

val

.3.1.1.3 Den tredje delen, som består av åtta tecken, av vilka de fyra sista måste

vara numeriska, skall tillsammans med de två andra delarna medge en

entydig identifiering av ett specifikt fordon. Varje outnyttjad teckenposition

skall fyllas med en nolla så att det totala antalet nödvändiga

tecken uppnås.

3.1.2 Alla delarnas tecken skall, när detta är möjligt, anges på samma rad.

I undantagsfall får de av tekniska skäl även anges på två rader. I detta

senare fall får dock ingen del delas mellan två rader. Början och slutet

på varje rad måste markeras med en symbol som varken är en arabisk

siffra eller en romersk bokstav, och som inte kan förväxlas med sådana

tecken. Detta krav kan dock frångås i de fall där numret anges på

endast en rad på tillverkarskylten. Det är även tillåtet att placera sådan

symbol mellan de tre delarna på en rad (punkt 3.1.1).

Det får inte finnas något mellanrum mellan tecknen.

------

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Systemet med att stoppa in SFROs blankettnummer i fordonets ID-nummer är en överenskommelse med Transportstyrelsen och när man får fart på de nya reglerna kommer det med all säkerhet finnas med där.

Anledningen är att både SFRO och Transportstyrelsen tycker att SFROs blankettnummer bör knytas till fordonets identitet på ett enkelt sätt. Vi har försökt andra varianter men detta är tills vidare det enda som verkar fungera och bli sökbart i trafikregistret på ett vettigt sätt. Det finns flera skäl till att koppla ihop informationen. Det kanske viktigaste är att det ger framtida ägare av amatörbyggen möjlighet att kontakta SFRO och få ut information från besiktningsprotokollet. Det kan vara vilken typ av bromsar fordonet har (hade...) så att man hitta reservdelar, till exempel.

Får man lite nyfiket fråga vad du ska "ha" siffrorna i ID-numret till? ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

--- Får man lite nyfiket fråga vad du ska "ha" siffrorna i ID-numret till? ;-) ---

Helt ok att vara lite nyfiken. Orsaken är: Jag fick ett svar tidigare "att SFRO skulle ha dessa tecken till blankettnumret" Jag visste att så är inte fallet reglerna säger något annat men kunde inte för mitt liv hitta stället förrän idag! Reglerna ger inte SFRO rätt till andra fältet såvida inte bilfabrikaten överlåter dessa tecken.

Det är inte bara siffror utan det är sex tecken (bokstäver eller siffror)

Jag vill att alla mina bilar jag bygger heter CEALMSEVEN nu går inte det rent praktiskt eftersom teckengrupp tre inte tillåter bilfabrikören alla tecken. Jag måste förkorta till CEALM7 och sedan kör jag en nummerserie.

Man kan visst knyta SFRO mot Transportstyrelsen men egentligen finns det inget skäl till det eftersom en gatregistrerad bil är från det ögonblicket den är godkänd och dataskrivs in i fordonsdatabasen så övergår bilen till en "Fordonsdatabasregistrerad bil"dvs som vilken annan Volvo, BMW eller Honda eller vilket bilmärke som helst. På sidan två i besiktningsunderlaget skrivs alla relevanta data som är relevanta från SFRO protokollet in. Kort och gott SFRO protokollet är historia då det fyller en funktion tills ögonblicket bilen är "upptänd" i fordonsdatabasen.

--- Det kanske viktigaste är att det ger framtida ägare av amatörbyggen möjlighet att kontakta SFRO och få ut information från besiktningsprotokollet. Det kan vara vilken typ av bromsar fordonet har (hade...) så att man hitta reservdelar, till exempel. ---

Njaaa det håller väl inte riktigt som argument. Det här skriver man in på sid 2 i regbeviset. Mycket bättre än att krångla med ett SFRO-besiktningsprotokoll. Det är Fordonsdatabasen som är originalet, SFRO protokollet är en underlag till Fordonsdatabasen. Kom överens om det istället så får Transportstyrelsen en över tiden hållbar lösning där alla kan hitta riktiga data. Inte något "mittemellen nästan bra lösning".

Plus att jag vill ha kontroll över den del av chassinummergrupperna som reglerna ger mig. Jag släpper inte detta förrän eventuella regler tvingar mig. Mina andra bilar heter redan CEALMSEVEN + lite siffor och en bokstav. Jag har CEALMSEVEN Industries mer på allvar nu så kopplingar finns varför jag tycker chassinumret är viktigt även om jag måste kompromissa till CEALM7.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med.

Till att börja med, bilen "heter" vad du anger i fältet fabrikat och det styr du helt själv.

Jag anser inte heller att alla relevanta data från SFRO-protokollet för över till registreringsbeviset.

Ett exempel på ett ovanligt välfyllt regbevis:

-----------

CHASSINUMMER PLACERAT PÅ HÖGER RAMBALK I MOTORRUM SAMT HÖGER RAMBALK

I PASSAGERARUTRYMME.

KAROSSERI: TVÅ SITS ÖPPEN.

RAM: FYRKANTS PROFILRÖR.

MOTOR: CHEVA 305.

VÄXELLÅDA: BORGER O WARNER T5.

FRAMVAGN: EGEN TILLVEKNING.

BAKVAGN: EGEN TILLVERKNING, VOLVO 740.

BROMSAR FRAM: VOLVO.

BROMSAR BAK: VOLVO.

STYRNING: VOLVO 240.

T12A AMATÖRBYGGT FORDON

T13E ÅRSMODELLBETECKNINGEN AVSER SAMMANSÄTTNINGSÅRET

T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 204 G/KM.

UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

T31MA DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG (BENSIN)

RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL).

-----

Det framgår inte vilka Volvobromsar, vilken typ av framvagn/bakvagn (delad, stel) etc etc. bilen har.

En annan viktig sak är möjligheten att bakvägen hitta protokollet. Säg att ett amatörbygge som bytt ägare 2-3 gånger råkar ut för en olycka, och man vill kolla upp hur det egentligen var konstruerat. Utan koppling mellan regnr och protokollsnummer är det nästan omöjligt att hitta. Det finns också en poäng i att kunna fastställa hur fordonet egentligen såg ut vid SFRO-besiktningen. Är det samma motor som nu? Har någon byggt om framvagnen?

Jag håller med om att det borde finnas enklare system men SFRO har jobbat med att få till något i 10-15 år. När möjligheten till slut öppnade sig tyckte vi den var en så bra lösning som man kan vänta sig.

När ett amatörbygge är registrerat så är det en enstycksgodkänd, nationellt godkänd, bil, så den är inte på samma nivå som en Volvo, Honda eller vad man nu vill jämföra sig med.

Reglerna lär komma ut på remiss och då har man ju möjlighet att påverka vad som står där.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Therealpinto: --- Det framgår inte vilka Volvobromsar, vilken typ av framvagn/bakvagn (delad, stel) etc etc. bilen har. ---

Tycker mig känna igen exemplet på regbevis, CealmSeven V8

Och det är precis det som är bristen och SFRO bör driva att relevanta data överförs från SFRO protokollet till fordonsdatabasen och lagras där och inte som nu bara vissa data. Förslaget med en koppling bara till SFRO protokollet är inte hållbart över tiden tyvärr.

Låt säga att SFRO försvinner som ensamt "försystem" dvs någon får för sig att tex konkurrensutsätta SFRO av någon helt oförklarlig anledning. Sånt är ju populärt nuförtiden. Skall då två eller tre eller fem olika organisationers blankettsystem "knökas in" som blankettsystemreferens? Någon av de eventuellt nya aktörerna kanske inte ens använder blankettnummer utan har ett annat system för att identifiera och referera bilarna till.

Gör rätt direkt och registrera de data som är värdefulla, tex bromsar, motorer mm och andra bra data / uppgifter som du nämner inlägget i det grunddatabärande systemet som är Fordonsdatabasen. Det är vad SFRO bör driva som utveckling för ett hållbart system.

--- Jag håller med om att det borde finnas enklare system men SFRO har jobbat med att få till något i 10-15 år. När möjligheten till slut öppnade sig tyckte vi den var en så bra lösning som man kan vänta sig. ---

Jag hoppas du funderar kring mitt förslag och jag nästan säker på att du håller med mig att fordonsdatabasen bör hålla alla uppgifter för helhetens skull. Sedan kan SFRO eller vilka andra som helst vara försystem / blanketter.

Då blir det hållbart över tiden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oftast (hittills) vid sökning på Formula Junior så är det mest "påklädda bilar" och jag ville ju se "avklädda bilar" (obs bilar!!!).

Länken gav mycket info hur de små Formulabilarna ser ut innanför skalet.

Att vänta ut Chris Gibbs bok verkar vara svårt. Jag hinner säkert bli pensionär en eller kanske två gånger innan den kommer ut från tryckeriet.

Håller med dig Amoz att man kan gå upp något tiotal år i modernitet utan att det stör allt för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Vore jag riktigt smart nu så borde jag bränna ihop Lättviktsramen när det finns plats i verkstaden. Byggram, motorlyft med upphängd Audimotor (tillsammans med lite annat) står klara inne i verkstaden och bara väntar på att får några ramrör svetsat runt sig........ även om jag inte skulle hinna klart till den 14 januari kan jag lyfta ut Lättviktramen med ramjigg (den väger ju inte så mycket....) och fortsätta bygget utomhus.

Jag har byggt bil utomhus på vintern förut så det är ingen nyhet. Alla först skall jag skissa på bilen och bästämma spårvidd. Formula Junior reglementet, here I come......

Så skall "pöjken" Drake ha en byggtråd och ett album på CROCS, tror han jag har all tid i världen.......

Link to comment
Share on other sites

2fast4u: Tackar. Solglasögon, trenchcoat, skinnhandskar och öronsnäcka är inkopplad.........Scchhhh spionering pågår.......

Nja skall jag bli klar med bygget för du hinner mäta behöver jag mycket försprång.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

2fast4u: Vilket snyggt bygge. Strax är alla bilder på bilen och ram tankade. rejsa servern vägrade att svara just nu så, kanske fick lite jobb mitt i serverns kvällskaffe. Då kan jag gå in här och ÖSA beröm över bygget. Det bara att du suger i dig!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bra "nakenbilder" du hade på ramen också.........

Link to comment
Share on other sites

Rejsa-servern vaknade till liv och nu är alla bilder jag ville ha plockade.

Såg speciellt en bild som "rörde mig nästan till tårar".

Titta vad han har, Tandem-boggie med tvillingmontage till bilen. Så snyggt!!!!!

2920_2010-07-22-pict8459.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jobb att göra: Här är Jokerna. Just nu finns inget svetsat alls men det finns material och en byggjigg på plats och som tar plats i verkstaden som dessutom har motorn hängande över sig i en motorlyft. För två dagar sedan var jag övertygad att rätt metod är att köra ihop en ram och sedan lagra bilen. Med gårdagens bilköp är det bättre att jobba med den här som ett "ännu inte svetsat objekt". Det tar så mycket mindre plats då men är ändå något som jag kan jobba med. Lättviktsbilen är enda orsaken att byggjiggen står i verkstaden just nu. Å andra sidan lyfter jag ut byggjiggen så försenas Lättviktsbygget rejält om det ens kan påbörjas 2011. Såvida inte jag beslutar mig för att bygga den bilen utomhus helt eller delvis.

Slits mellan "olika viljor"[/i. Innan 14 januari måste jag vara klar med vad jag skall göra på Lättvikts-projektet.

Link to comment
Share on other sites

--- Slits mellan "olika viljor". Innan 14 januari måste jag vara klar med vad jag skall göra på Lättvikts-projektet.----

Nu är slitande med viljorna klart. Lättviktsbygge sker utomhus om jag drar igång det i vinter. Mest beroende på att jag lyft ut byggramen till förmån för andra bilar inne verkstaden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gått och tittat på Audi-motorn för att klara ut hur bakdelen med hjulupphängning och motor skall se ut. De Dion eller vanliga bärarmar? Tänk om jag kunde komma fram till vilket som är enklast att göra. på en bild med liten spårvidd och lång växellåda.

Idéer mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

"vanlig" delad bakvagn är nog enklast, med de-dion får du ju bekymmer att axeln måste gå runt växellådan. hur gör du med inpassning av drivaxlar?

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt Jay-c. Det blir kortning av Sierra axel. En adapter ring med rätt delning mot audi och motsvarande rätt delning mot Sierra utåt. Så kapning och kortning.

Link to comment
Share on other sites

Spelar det någon roll på en de Dion om vinkeln på "grovröret mellan hjulen" går en bra bit bakåt för att undvika att krocka med växellådan. Panhardstaget kan ju sitta innanför istället eller det kanske går att ha en K-länk. Jag tittade på lite bilder från r Anders och Micaels bilar som jag hade i datorn. Deras "grovrörs-vinkling" är en bit. Kanske inte så mycket som jag behöver men ändå. Det är trångt också för en delad bakaxel. Sprängkåpa och växellåda slåss om utrymmet.

Min fråga är alltså finns det någon "naturlag" inom bilbranschen som säger att vinklingen för ett de Dion "grovrör" inte får vara men än ......?

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Kanske är så enkelt. Gå en dimension på grovröret. Fast å andra sidan är ju alla krafter där infästningen till länkarmar och dämrare sitter. Grovröret häller väl mest spårvidden konstant plus att det finns öron för bärarmar och dämpare. Men några extra mm skadar inte även om det är en "Lättviktsbil". Jag har ju runt 13000 gram att spendera upp till 450000gram bilvikt.

Link to comment
Share on other sites

Gått och tittat på Audi-motorn för att klara ut hur bakdelen med hjulupphängning och motor skall se ut. De Dion eller vanliga bärarmar? Tänk om jag kunde komma fram till vilket som är enklast att göra. på en bild med liten spårvidd och lång växellåda.

Idéer mottages tacksamt.

Lite bilder på gammelbilar som inspiration (och motpol till Ove's fantastiska skapelse®) http://www.comp.fi/brands_hatch_04.htm

Edited by MarcuZ
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...