Jump to content

CealmSeven Nummer Sju (ev. mittmotor) Lättviktsbil Start 2010-03-27


cealm

Recommended Posts

Det är lika bra att starta den här tråden för jag håller ändå på och jobbar med mittmotorprojeket. En egen byggtråd för varje projekt är bättre.

Tidigare var det den så kallade CealmSeven Tre-Komma-Fem som skulle vara ett mittmotorprojekt och liten bil mm. Så det blev det inte. Det blev istället en traditionell Sevenbil med elmotor.

Jag har fått mycket inspiration till bilen på lite olika håll som tex LocostUSA + videosnuttar med mittmotor Viper, PM , från LocostSweden trådar, mina egan drömmar och vilja samt rent allmänt en del inspiration från helt vanliga feta mittmotor Chevor. Fast jag skall inte bygga så stort utan hålla mig för engångs skull till planen och inte göra eldrift eller treaxlat. Nej, liten bil med små yttermått.

Jag börjar bli rätt klar på konceptet det finns många spår i det från CealmSeven Tre-Komma-Fem. En deDion + "plåthubb och Sierranav med kortade drivaxlar" + liten bilmotor + lite jobb + lite tid = En registrerad bil.

Själva ekvationen är inte så svår egentligen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 350
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

inte ska du ha sierraklump i en mittmotorbil.. vill du ha längdställd motor så finns ju audi som ypperlig donator, även saab 900. annars kör på en konvensionell tvärställd motor, v6 är lite smalare än r4

Link to comment
Share on other sites

Skrev fel i första inlägget bra att ni såg det, Sierraklumpen skall inte med. Det skulle stå plåthubb och Sierranav istället. Det är rättat nu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tänkt en del på denna idag. Men det kommer man inte långt med. Läste på LocostUSA eller möjligen LocostBuilders att Chris Gibbs singel seater har Lotus 22 bland annat som förlaga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_22

Är det någon som har mått eller vet var mått kan finnas för hjulbas och spårvidd på en Lotus 22? Om jag har dom måtten som referens så kan jag tänka vidare (eller börja bygga).

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har jag hittat min småbils-nisch!!!

En Formula Junior. Reglemente

Speciellt viktigt i reglementet för mig är de regler om spårvidd och hjulbas som gäller. Beskrivna i paragraf 6:18 sid 15. I samband med CealmSeven V8 hade jag många tankar kring förhållandet mellan spårvidd och hjulbas. Det jag kom fram till efter mycket resonemang är att dessa tycks förhålla sig till varandra ungefär som Gyllene Snittet dvs spårvidden * 1,6180339887499 är ungefär lika med hjulbasen.

När det blev uppenbart för mig så blev bilbyggandet också mycket enklare.

Jag mätte på CealmSeven, på Volvo V70 på Saab 9000 och minns jag rätt så fanns det ett samband även där. Tillfällighet eller ej men det gör att jag kommer tillämpa detta samband på bilar jag bygger. Liten Mittmotor eller Fet V8 spelar ingen större roll för det matematiska och funktionella förhållandets skull.

Från Wikipedia Matematisk härledning och beräkning

Den gyllene rektangeln Gyllene snittet är det förhållande som erhålls när en sträcka delas i en längre del a och en kortare del b på så vis att hela sträckan a+b förhåller sig till a som a förhåller sig till b:

φ = a/b = 1,618 033 988 749 9 ... eller approximativt 8:5.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

men de kan ju inte stämma, förhållandet kan inte vara linjärt; refererar till spårvidd/hjulbas på en f1:a

ferrari 2005: hjulbas 3050 , spårvidd f/r: 1470/1405 snitt 1437,5 då blir förhållandet 2,12

förhållandet blir en avvägning av kurvtagning och stabilitet; längre hjulbas ger bättre kursstabilitet medans bredare spårvidd ger bättre grepp i kurvorna

Link to comment
Share on other sites

F1 och Ferrari kanske är annorlunda än V70, Saab 9000 eller CealmSeven bilar. JAg skall mäta och kolla över räkneexemplen. Det kan ju vara så att jag kommer ihåg fel ......... mäter imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Swift motorn jag har sedan tidigare som var avsedd för Tre-Komma-Fem bilen (som nu är på väg mot elbil)hade en Samurajlåda. Är det någon Swift-motor-bilbyggare som har kvar sin "vanliga tvärställda växellåda". Hel eller trasig är inte det absolut viktigaste men jag skulle vilja ha måtten. Sitter Swiftmotorn framför eller bakom eller ovanpå växellådan i original.

Link to comment
Share on other sites

När man förlänger ramar och räddar glaciärer så finns det också gott om tid att tänka. Får man dessutom besök från Svensk bilprovnings representat som har god koll på bilar av olika sorter.

Mina motorförslag på egen hand

- FIAT 127 Abarth motor och växellåda

- Golf motor och väsellåda årsmodell mellan 90-94 cirka för där är priserna ok

- Swift med framhjulsdrift

- Fiesta

SBP representats förslag:

- Audi 80 eller vad den hette med längsställd motor framhjulsdriven. Intressant

- Kadett framhjulsdriven

Båda dess förslag råkar finnas hos, visade det sig, gemensamma bekanta.

Vad kan det finnas för fler småmotorpaket med längsställd motor och framhjulsdrift.

Förslag mottages gärna.

Link to comment
Share on other sites

Är inte 900 rätt "feta i bredd". Annars är iden inte dum. Jag kör ju själv 9000 200hk modellen. Nej jag skall inte ta den.....

Link to comment
Share on other sites

Lite Google och det fanns en hel bunt med Alfa Boxer.

1.2 L (1186 cc/72 in³)

1.3 L (1286 cc/78 in³)

1.4 L (1350 cc/82 in³)

1.5 L (1490 cc/90 in³)

1.7 L (1712 cc/104 in³)

Man lär så länge forumet och Google är öppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört flera Alfor med Boxer, mycket kompakt motor.

Har en i stort sätt kopplet 1500 motor liggande.

Har en 1200 ny bordad med portade toppar.

Kan tänka mig att släppa detta om du är intresserad?

Frakt inga större problem till Arboga :)

Jobbar på ett företag som har viss verksamhet där :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter som vi skulle byta telenummer med varandra och resonera mer kring Alfa-motorer. Anar vilket företag du menar med verksanhet i både Linköping och Arboga.

Link to comment
Share on other sites

Klokt inlägg på Locostbuilders forum. Varför lägga ner en massa byggenergi på en "singel seater" när man kan göra det enkelt utan att bygga ------- >>>>>>>>>>>

Singelseateride.jpg

Link to comment
Share on other sites

AUDI!

framhjulsdriven audi har längdställd motor, från 1,6/100hk(a4) och uppåt, r4, v6 & v8 turbo, diesel etc...

såvitt jag vet är det bara A2, A3 och TT som har tvärställda motorer i audis familj.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall ringa en granne som bor en mil bort från Assartorp. Han skall visst ha en AUDI men A4 låter modernt. Jag tror den bara heter "siffror". När jag ringt så vet jag:

- vad den heter modellbeteckning

- om den finns kvar

- om jag kan åka och titta på den

- om det är något för mig.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag vad han hade för bil, det var en Audi 100 2,3 L femma. För stort. Men han hade en bil till. En Volvo 460 med trasig motor. Undrar hur stort eller smått det är. Är det samma bultdelning mm på den motorn som på "vanliga" B230? Bilen var billig i alla fall. 500kr får jag den för men sedan skall det vara användbart innan jag släpar hem en extra bil. Då kommer nog inte panoramaprogrammet klara bilden längre.....

Vad tror ni om Volvo möjligheten. Kör eller Glöm?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Motorn har jag glömt från början men jag tänker om det finns någon annan mer vanlig motor som passar bolt on. Andra alternativet är att ta någon annan (ofransk) motor och anpassa för växellådan kanske är bra.

Eller är det glöm på alltihopa??

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är kanske nu jag få nytta av Swiften jag köpte förut. Har resonerat med r Anders idag och fått info om Swiftmotorn och dess växellåda i den framhjulsdrivna versionen. En bild på motorpaketet finns i r Anders tråd och direkt i starten.

Då måste jag hitta en framhjulsdriven Swift låda att sätta ihop med Swiftmotorn. Någon som har en låda till övers?

Link to comment
Share on other sites

Nu med senaste kompletteringen med 25x25x3 så finns gott om materiel i form av fyrkantrör till bilen.

Jag har hunnit tänka mycket på den här enkelsitsiga bilen och vad jag vill göra för något och hur jag vill göra det hela. Men än är inget kapat eller svetsat.

Är det något sånt här jag behöver få tag på (obs tänker inte ta den som troligen finns på v70 bilen)

PR12Pic02.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej, det sitter en liknande i 850:an som jag plockat motorn ur. Du passerar kanske här om du ska till Stefan i Borlänge, den är din mot avhämtning.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Det börjar bli dags att kapa och bygga i den är tråden tycker jag så det blir en bil någon gång. Tankarna hur jag vill bygga maskinen börjar ta form för varje dag (och natt). I första skedet bygger jag bilens bakdel med motor och hjulupphängning. Det är fritt att börja med närhelst jag vill och känner för.

Med ett 850 växellinkage så borde den tidgare tekniskt knöliga växelstyrning bli betydligt lättare att tillverka i alla fall vill jag att det blir så.

Vid besöket hos family guyså såg jag stabilt, lätthanterligt och bra byggbord i trä "live". Frågan är om jag inte skulle göra ett likande?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Garagebesök igår och snart får jag garagebesök igen. Kul.

Idag är det family guy som kommer på visit när han passerar Arboga. Det var av honom jag köpte en laddning 25x25x3 rör för någon månad sedan. Bitar av rören är insvetsade i 6x4 bilen. Vi har nog delad vårdnad om rören då. Det är så lätt att svetsa 3 mm gods. Varför bygger inte alla bilar i 3mm gods? Undrar verkligen. Kanske för att alla andra är duktiga med svetsen och klarar 2mm lika lätt som 3mm. Så kan det vara för vikten är det väl ändå ingen som bryr sig i, eller?

Liten mittmotorbil. Just det! Varför bygger jag inte på den. Förklaringen är enkel, det beror inte på att annat ligger för i byggkön för det har ingen betydelse eller att plats saknas. Vill man bara så ordnar man plats. Ramar som ligger i byggkö kan hängas upp på väggen som konstinstallation en stund. I alla fall så länge väggen klarar av det. Fint blir det också.

Nej det är att jag vill köpa Chris Gibbs bok Singel Seater. Att det ska vara så segt att få ut den från förlaget. Igår skrev jag till Chriss G och frågade. Något svar har inte kommit än men jag utgår från att det kommer. Till Sommaren 2010 eller hösten 2010 har jag hört som "release-tillfälle" men varför inte Våren 2010 och tex datumet 2010-05-29. Det är om jag får önska.

Jag håller mittmotorbygget "stand by" till jag får klorna i boken och kan se om jag skall bygga helt, delvis eller inte alls efter den. Oavsett vilket så är det en stor nytta att få se hans lösning. Skulle kunna börja direkt utan boken för jag vet redan hur jag vill ha bilen efterom jag läst måtten mm i Formula Junior reglementet. Grundmåtten finns där men varför uppfinna ett hjul till när det kommer en bok (snart) som kan användas inom spannet 0 till 100 procent.

Läste på Haynes forumet om bilen igår och hittade lite information om vilka motorer den är "grundbyggd för".

Fireblade=inget för mig. Fin motor men nej.

Fiesta=varför inte. Jag fick en Fiesta bil igår av en bekant som jag åt lunch med. Av en tillfällighet frågade han om jag var intresserad av en "gratis-hämtbil". Sen på eftermiddagen läste jag om singel Seatern och ser Fiesta......why not?

FIAT Abarth=motorerna 2 stycken finns hemma redan så det är möjligt också men växelföraren ett problem. Det problemet kanske kan lösas via steel försorg om hans V70 växellinkage finns kvar.

V8=dreggel dreggel dreggel----->>>> Chris G skrev att en sådan kanske kanske fick plats. Jag har en extra Cheva V8 hemma. Undrar vilken låda jag måste ha. Stod inget om det.

Här går man alltså i väntan tider på en bok. Kom igen nu förlaget och "vräk ut" boken på marknaden. Vad är det att vänta på???

Link to comment
Share on other sites

Min bekant kollade "ge-bort-Fiestan" och det verkar lovande att växellådan endast har en ingång som hanterar växlarna. Vad kan man säga om en Fiesta motor. Bra? Dåliga? Mittemellan bra och dålig?

Förmodligen rätt liten och rätt lätt motorpaket. Eller är det bättre att ta Swiftmotorn jag redan har och köpa en "framhjulslåda" till den? Fast jag tror Swiftarna har separata växelförare och det är ju inte kul alls.

Link to comment
Share on other sites

Bumpar upp frågan igen.... Vad kan man säga om en Fiesta motor och drivlina? Bra? Dåliga? Mittemellan bra och dålig? ...

Är Fiesta bilarna så dåliga så alla svimmat i självförsvar och jag också borde gjort det?

Skämt åsido så här skriver Chris G på Haynes forumet i höstas:

--- It's a steel spaceframe with GRP and aluminium bodywork. The prototype has a Honda Fireblade engine but the bay is designed to take most 4 cylinder motorcycle engines. The bay is physically large enough to take the Audi 4 and 5 cylinder engines/gearboxes (and possibly the V8) but I don't know if there'll be much detail for the car engines. The diff in the prototype is a Sierra unit modified to chain drive, I'm hoping to include modification details for the Ford escort/fiesta diff as well. The front and rear uprights are fabricated to take ford hubs. ---

Näst sista meningen är den jag funderar på: Menar han att man skall ta en Fiesta drivlina eller bara ta växellåda och diff och sätta en BEC på det? Fiesta är väl framhjulsdriven men Escort då? Är det framhjulsdrift?

I vilket fall får jag en Fiesta om jag vill ha den. Skall åka och titta och klappa på den idag. Skippar jag den Fiestan så kommer den med all säkerhet bli en testbil för att se hur den kan skjutas sönder mest effektivt med hagel och annat...........

Link to comment
Share on other sites

De är ganska tåliga drivlinor. jag tror nog inte han sätter en BEC på en Fordlåda. Men har ändrat den till kedjedrift men antagligen med en Fordmotor på.

Link to comment
Share on other sites

tycker det låter som han tänker använda endast själva diffen från escort/fiesta. då alltså inte huset utan bara de roterande bitarna, byta ut kugghjulet mot ett kedjedrev. kanske en fiesta diff väger mindre än en sierra?

honda d16z6? 1,6 125hk från civic esi? lätt å stark motor, låda finns både med wire och hydraulisk koppling. dock är det bara en ingång till växellänkaget

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte tillför något men jag har en känsla av att Engelsmän gärna använder Ford för att dom har bra tillgång till delar och att det anses vara ett engelskt märke, inte för att dom är mest lämpade, vi vill gärna använda Volvo och Saab på samma grunder.

Liten effektiv motor från en framhjulsdriven småbil, kolla in japanerna.

Personligen finns det bara ett val för en liten bil med mittmotor, MC motor från en japansk sporthoj.

Men var och en bygger det som känns bäst.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att han bara tänkte ta vissa delar. Första gången jag läste inlägget från Gibbs läste jag det som hela drivlinan men efter att ha läst det några gånger igen är det nog bara delar.

I vilket fall tar jag en Seventur och kolla på Fiestan och samtidigt hälsar på min bekant. Det är bara två mil bort och soligt ute så en tripp kan passa. Nackdelen är att sista 6km är grus......

Skall jag ha BEC vill jag ha en boxer-BMW. Haft en BMW R100RT i ett förhistoriskt liv (plus ytterligare en BMW som jag inte kommer ihåg storleken på)

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag hur Fiesta ser ut i motorrummet.

Bra saker:

- billig = noll kronor

- växelföraren är med en ingång och i bilens längdriktning

- kopplingsarmen föredömligt lätt att komma åt

Ett par frågor:

- Är det bara Fiesta motorer som passar mot en Fiesta-låda eller finns det andra motorer som går "bolt-on"

- Vad tål en Fiesta växellåda och diff?

Link to comment
Share on other sites

Får troligen ett Locostforummedlemsgaragebesök idag. I alla fall hoppas jag att det kan takta in. Rätt bra att bo där två E-vägar går ihop (E18/E20).

Link to comment
Share on other sites

De äldre Fordmotorerna hade samma anslutning mot lådan oavsett vilken motor eller låda det var så passade de emellan sig.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det låter bra. Då tror jag jag tar Fiestan.

Fick Locostforummedlemsgaragebesök idag som planerat. Kul att vi kunde träffas i Assartorp vedde.

Nu när du lämnat in allt hos Transportstyrelsen så är det bara att hänga på telefonen till Bilprovningen för så snart ursprungskontrollen är klar skramlar det till i Jack-Pot-Data-apparaten och Bilprovningen får Ärendenummret att boka regbesiktningestid på.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag inte längre. Nu vet jag. Ringde nyss och tackade ja till bilen.

Bilen är en:

Fabrikat: FORD FIESTA 1.1 L VIP ---- >>>> VIP låter väl trevligt?

Fordonsår: 1978

Drivmedel 1: BENSIN

Motoreffekt, kw: 39,0 ------- >>> 52,9 hk

Effektnorm: DIN

Från Wikipedia:

Nästan alla Fiesta såldes i Sverige med den gamla 1,1-liters Kent-motorn på 53 hkr ända fram till 1987 då katalysatorkraven gjorde att modernare motorer kom.

Min kamrat blir glad att bli av med bilen och jag får en bil som (kan) vara användbar i ett mittmotorprojekt. Jag gör nog som vanligt dvs "skrotar" bilen utan att ta den av trailen. När jag är klar är det bara att kroka på igen och köra det kvarvarande till skrot.

Kanske inte ett optimalt drivlineval men det är ett val i alla fall och billigt glöm föralldel inte det......

Kent-motor låter mycket bekant i Locost-kretsar. Hmmm finns det bara en typ av Kent-motorer? Finns väl fler eftersom Kent styr varifrån motorn kommer. Eller har jag fel?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Visst är det så. Växellinkage med en ingång är ju så man får ståpäls bara att tänka på det. Så mycket enklare med bygget. 53 hk,,, hmmm 17 hk mindre än i min FIAT Abarth motor som är på 80hk. Vilken race-rova.

I dagarna blev jag erbjuden (kanske gratis) två Renault Clio. Ibland undrar jag om det kanske skulle vara idé att starta ett bildagis som extragren i CealmSeven fabrikens tjänstekatalog. Men då skall väl Skolinspektionen in och gröta. Det får räcka med Transportstyrelsen.

Undrar om Clio, eller var det verkligen Clio, det var något smått i alla fall. Jo, frågan är om de också har ståpälsväxellinkage? Ingen vet än eller vet någon hur det brukar vara på Clio? Jag vet ju inte ens årsmodell och färg på de småbilarna. Kanske rostbruna men det brukar inte påverka växellådan och övrig drivlina. Bara priset på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Kentmotorn finns även i Escort 1,3 o 1,6ltr. Lotus baserade sin motor på den och Ford BDA är baserad på den. de är slitstarka

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...