Jump to content

Recommended Posts

Hej alla glada forumanvändare. Nu har jag börjat komma igång med bygget som baseras på chassi från Southern GT. Planeringen startade under hösten 2019 och  först tänkte jag beställa från Tornado eftersom Andy var mycket alert med att svara på frågor. Till slut blev det dock en beställning från Mick på SGT våren 2020 då leveranstiden var det som slutligen vägde över. Det verkar även som om ett bygge baserat på SGT når en bättre teknisk standard. Hursomhelst, jag flyttade hem min en av mina söner från England för några månader sedan och passade på att få med mig kaross och chassi, rutor, länkarmar och lite till när jag ändå hade vägarna förbi. Mötet med Mick & Carol samt deras anställda var en positiv erfarenhet och de har kunder som köper allt från kompletta byggsatser och hjälper till med byggandet, till de som köper delar till egna byggen eller uppgraderar byggen baserat på andra leverantörer. Prisnivån på det jag köpte var i stort sett samma som från Tornado eftersom priserna på nätet inte var uppdaterade. I mitt första inlägg vill jag även rikta ett varmt tack till alla ni som bidragit med värdefull information på detta forum!

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Mick och Carol tillsammans med deras anställda driver Southern GT och det framgår med önskvärd tydlighet på tröjan vem som är Mick! Både Mick och Carol är trevliga och bra att göra affärer med, även om det som framgått av tidigare inlägg kan bli lite rörigt med mailkonversation och man får påminna om att få svar ibland. Är trots dessa mindre anmärkningar hittills mycket nöjd med valet av huvudleverantör till projektet.

IMG_20200914_100358.jpg

Link to post
Share on other sites

Spindellederna är reservdel till COrtina Mk 3/4/5 men hade stor sprding i mått, mellan ca 40,2 och 4,3 mm diameter, så jag satte upp dem i svarven och justerade dem med fil till ca 40,05 - på mitten - och svagt koniska så de gick bra att pressa i läge utan att riskera skador på lederna. Länkarmarna är så kraftiga i godset så jag tog det säkre före det osäkra. Med pressade länkarmar i plåt hade det säkert funkat utmärkt att bara pressa i dem trots 3 tiondelars presspassning.

 

 

IMG_20210104_110537.jpg

Link to post
Share on other sites

Så nu är framvagnen monterad. Med 8,5J18 ET 32 och 225/45 blir skrubbradien ca 30 mm (har inte mätt så noggrant eller räknat fram måtten ännu) utan bromsskiva, ca 7 mm till när de är på plats. Mitt bromsval är D2 Racing, 330x32 skivor fram och bak, 8-kolvsok fram och 4-kolvsok bak, så det krävs minst 17" fälgar för frigång. Skrubbradien är ju ett teoretiskt mått som lätt räknas fram ur geometrin, däremot så påverkas köregenskaperna även av camber i relation till skrubb och profilhöjd på däck. Det finns säker flera på forumet som kan detta bättre än mig, men med styvare däck (lägre profilhöjd) kommer högre andel av maktrycket att hamna på innerkanten av däcken jämfört med däck av högre profil och därmed flyttar man in vridmomentcentrum från däckets anläggningscentrum relativt vridningsaxeln mer om med ökande negativ camber. Mick och hans racingkompisar kör vanligen med 15" fälgar och ca 0,7 grader negativ camber som standardinställning med dessa spindlar och upplever inga problem med körbarhet eller problem med broms under sväng in i kurvor.

IMG_20210105_095950.jpg

Link to post
Share on other sites

Snyggt, sedan kan det vara bra att veta att dina spindelleder inte är Cortina Mk3/4/5 eller Taunus 1971-82. De bilarna har en led med stor plåt som skruvas i bärarmen. Det är kanske värt att kolla vad det egentligen är du fått? Engelska kits brukar vara konstruerade för Austin Maxi. Använder man den leden med belastad nedre bärarm (dvs då leden ska bära framvagnens vikt) är vår bedömning från SFRO att man ska hålla sig till max 500 kg axeltryck. Detta då denna led vid våra dragprovningar visat ge med sig vid i storleksordningen 1/4-1/2 lasten som led konstruerad för den belastningen (Volvo 140, Mazda MX-5, Mercedes W124) klarar.

Gustaf

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hej Gustaf,

Tack för att du är så engagerad och svarar på inlägg helt spontant på forum. Jag har läst många av dina inlägg i andras trådar senaste åren och försöker ta lärdom. Jag köpte först sänkta Wilwood spindlar baserat på rekommendation i bygghandboken och försökte få ihop geometrin med dem, men övergav det spåret till slut. När jag frågat Mick på SGT om vanliga problem på framvagnen och vad hans racingkompisar råkat ut för så är det i princip att för SGT kan 4-kolvsoken från Wilwood med skivor anpassade för 15" fälgar vara i klenaste laget vid tuff körning och för en annan relativt välrenommerad brittisk aktör som säljer GT40 kit att undre bärarmarna fram kan vika sig när man kör över curbs, troligen en kombination av lite sämre konstruktion och att den andra aktören rekommenderar betydligt hårdare fjädrar. Men val av däck/fälg och stötdämparinställning bidrar så klart också till dynamiken.

Vikten på bilen landar troligen på på ca 980-1000 kg tom. Totalvikten med förare och passagerare blir ca 1220 kg, 2x75kg + ca 60 kg bensin och liiite handbagage. Axeltryck fram blir då ca 512 kg vid 42% av vikten fram. Är SFROs bedömning strikt 500kg eller är det möjligt att köra vidare utan att bygga om med andra spindelleder? Har tänkt använde Optima Yellow top 38 Ah batteri som väger 11,6 kg. Att ändra placeringen från front till bakre kant av höger tröskel är ett annat alternativ för att sänka axeltrycket fram. 

P.S. När jag kör genom Kåge, vilket inte sker så ofta nuförtiden, brukar jag passa på att bunkra bröd från Kåge Tunnbröd! Önskar det fanns lika bra tunnbröd på mina breddgrader! D.S.

Link to post
Share on other sites

Tack!

Det bästa är att du pratar med din besiktningsman (Peder om du bor i Halmstad, om du inte hellre tar dig till Ludde i Alingsås). I våra egna riktlinjer skriver vi cirka 500 kg, ocv cirka är väl just det...cirka 🙂

Har du vägarna förbi Kåge, hör av dig så kan jag bjuda på kaffe (och kanske tunnbröd) 🙂

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Tillägg, det är nog inte Austin Maxi heller, den sitter ju med två skruvar.

Leverantören borde veta vad det är för grejer, om du inte kollat redan så är det nog bra att göra det. Oftast är pressade leder som den där gjorda för att ta belastningen så det kanske är ett icke-problem ändå.

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Som jag skrev tidigare i tråden försökte jag bygga med spindlar från Wilwood, bl.a. för att kunna montera bromsar av samma fabrikat. Min kontakt från SFRO föreslog 330 mm Volvobromsar för att klara kraven för dispens för högre effekt, så på ett bromskit till Volvo XC90. När började räkna på bromskrafterna kom jag fram till att Volvobromsarna, som hade mindre skivor bak, inte var helt idealiska och började leta alternativ med lika stora skivor fram och bak. Efter lite letande dök det upp en annons på ed bromskit från D2 Racing med bromsoksadaptrar och hattar för Volvo 850. Eftersom hjulhubbara jag beställt har PCD 5x112 tog jag hjälp av en mycket god vän som hjälpte mig att borra nya hål i hattarna. Till sin hjälp tog han också fram en 3D-printad centreringsfixtur.

IMG_20210118_221240.jpg

Link to post
Share on other sites

De främre bromsoksadaptrarna modifierade jag något i helgen så nu passar delarna bra. Nu återstår att svarva navringar eftersom hubbarna är 3 mm mindre i diameter än hattarna. Får låna en lite svarv igen av min gode vän L framöver.

IMG_20210117_185836.jpg

IMG_20210117_190703.jpg

IMG_20210117_190739.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...