Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Jag kan både slipa och lacka feltemafärg så det både blir repigt och rinner alldeles gratis 😃👍
  3. Saker sker INTE i rätt ordning , istället för att skruva ihop i mellan dagarna skruvades det sönder mera..... Alla rutor ur av två anledningar det har läckt i varenda gammal gummi list och blir pölar på golvet trots 3-4 varv med feltemas kletigaste svarta sörja I princip var gummit så gammalt / sprucket så det läckte liiite över allt rakt igenom. Nya lister går att köpa på meter så det borde gå att få ihop Framrutorna, lite oklart om det verkligen är laminerat, står säkerhets glas och de mesta källorna hävdar att den lilla stämpel som finns skall vara ok (ej orginal rutor) men det är lätt att skära nya platta rutor och då blir de oxå rep fria. Nya 2.0 toppfarten kräver oxå att det verkligen är lamminerat Tyvärr kom det oxå lite mera rost, 3 kluriga hörn under listerna. 70 år gör väl sitt 🙂 Så nu är det istället ett andra varv pensel och epoxifärg inne och under + skrapa asfalts mattor i taket och inner skärmar ( riktigt skit jobb blir små olje flisor som smälter på kläder ) Borde gå att börja stoppa i nya ljudmattor snart Letar lackerare oxå men svårt att hitta någon som löser det i tid ( eller vettigt pris)
  4. Men varför kan jag inte använda Mo Unit som bränslepumprelä? Jag tänker att även startmotorn ska gå via Mo Unit. Både bränslepumprelät(Mo Unit) och Startmotorn ska styras via Mo Unit som får signaler från styrboxen. Tänker att startmotorn får signal när jag slår på en switch(samma som tändning på nyckeln). Sedan har jag en fjädrande knapp som ger signal till startmotorn. Tänker jag helt fel?
  5. Bränslepumprelät styrs från T5 boxen och ska inte kopplas till Mo Unit, och kabeln till startmotorn kommer från tändlåset från början.
  6. Hej, slipar vidare på skärmarna, har inte riktigt tålamod. Filler och spackel, använde för grovt papper och blev massor med repor. Slipa på. Lackade första lagret med Biltema färg och alldeles för tunn färg. Gör om ! Ingen bild på det misslyckandet. Även börjat fixa med Jeepfronten. Mall att bygga på. Limmat 2 varv med markisolering. Börjat forma med rasp, elhyvel och sandpapper. Riktigt kul. Hepp !
  7. Efter mycket mekande och justerande fick jag 3D printern att leverera godkänt resultat så jag kunde tillverka resterande gavlarna till vingarna. I dessa gavlar har jag insatser av aluminium med gängor. Sedan kunde jag laminera gavlarna med kolfiber och sedan limma gavlarna på cellkärnan.
  8. Medans jag klurade hur jag ville lösa sista för kylkretsarna så passade jag på o ta lite översiktsbilder idag. Det händer ju tyvärr väldigt sällan, så varför inte liksom? Hur gjorde ni andra med luftningsledning från radiatorn? Har någon vild ide om att dra ett 3/16 bromsrör framifrån o bak då det är enkelt o gömma o finns bra med nipplar o genomföringar för sådant system för att kunna slingra det hela vägen bak till expansionskärlet. Men blir innerdiametern för liten kanske? Vill samtidigt inte nalla på kylarens kylkapacitet, så minsta möjliga som klarar o lufta känns väl rimligt, men vart går gränsen?
  9. Last week
  10. Hallå. Jag har börjat koppla in min Mo Unit till bilen. Tänker att den får styra alla lampor, tuta, fläkt, mm. Men även startmotor, bränslepump, mm Lampor mm tror jag är den lätta biten. Det kluriga är att veta vilka kablar från motorstyrningen som styr bränsle och startmotor. Är det någon som har ett bra elschema för inkoppling av Mo Unit till huvudrelä, bränslepump och startmotor. Gärna till en Saab T5 :):):)
  11. Jag har ett V0.4.3d. Det finns en tom "Reset DSBL" kontaktpunkt på kortet, där jag har sett att några andra har en jumper-sockel. Dock fanns det inte med någon sådan i mitt kit. Jag funderar på om detta kanske motsvarar din switch? Jag har inte hittat någon information om detta någonstans, så jag ska nog lägga ut en fråga på Speeduino-forumet.
  12. Söker en DD knut i båda ändar så jag kan få till en skarv till. Inget med splines. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
  13. Kan tillägga att jag hade exakt samma problem fram till att jag hittade den där brytaren. Därefter har jag haft någon enstaka omstart.
  14. Det här är lite den tunga och frustrerande biten med speeduino (och megasquirt) man kan göra väldigt mycket själv men måste också förstå och kunna en massa. Nu när dessutom Google blivit så mycket sämre så är det tungt. På mitt speeduino kort (0.4.4.d) ser det ut så här Vilket speeduino kort kör du? /T
  15. Mapp kabel till ett Link G4 sprut köpes
  16. Tack Tobbe. Nej jag har ingen brytare, utan måste tydligen sätta in en jumper på en reset-pin på Arduinon enligt Wikin. Förstår dock inte hur och var, det är inte direkt glasklart i wikin. Men du kan nog ha rätt i att det är någon form av reset som bryter systemet. Att den startar om när jag ansluter datorn via USB tyder ju på att reset-funktionen inte är rätt.
  17. Färdigt. Dags o klura hur jag vill ha motorns oljesystem.
  18. Inte så mycket uppdateringar här men jag vill tipsa att alla som har Instagram att gå in och titta på detta bygge. Fantastiskt fint bygge! https://www.instagram.com/garaget_7?igsh=Y3NlbG51NzFta3Rl
  19. Monterat o nästan klart. Återstår slangfästen så jag kan kapa o skruva på sista slangändarna bara. Vart tight mot medbringaren, men går fritt med marginal nog 😁
  20. Idag blev jag väldigt nöjd med lösningen på hur jag skulle sammanfoga övre och undre vinghalvor. Problemet är att det var en väldigt liten kontaktyta i vingens framkant, i princip bara tjockleken på vingskalen. Jag har sett många andra lösningar på olika forum men inte sett detta sätt tidigare. Jag limmade ihop halvorna i bakkant först, nästa två parallella ytor., enkelt. När det hade härdat blötte jag in sex stycken kolfibertrådar (tow) i epoxi sedan drog jag in dem i vingframkanten med hjälp av en ståltråd, bankade lite i framkanten så att de sjönk in ordentligt, klart ✅
  21. Vart för trångt med AN kopplingar på båda sidor pumpen som jag var rädd för. Men då det gick att demontera o vrida pumphuset 180° så kunde jag sy ihop det med rillad koppling på ena sidan. Får avsluta slangen snyggt med svart tejp o klämringar på kopplingen så blir det acceptabelt och kompakt. Hålet för vänstra kopplingen i bild ska tas upp aningen mer för att ge några grader till o vrida kopplingen på.
  22. Lite finlir under veckan, monterat bromsrör och bromsslangar, slang till koppling, monterat torkarmotor, tillverkat ett kylrör mellan topparna, piffat lite å målat ventilkåporna. Bara resten kvar dårå....
  23. Det beror ju på hur mycket styrutslag man vill ha, om man skall korta huset eller inte.
  24. dom har bara +-50mm i slag dock så jag fick korta huset lite extra och då blev det 3,3 rattvarv mellan stoppen ca
  25. Då är styrningen klar förutom eldragningen till elservon, även bromssystem och gaspedal är klart. Ska nu mäta upp kabel längder för att kunna bygga klart elkablarna till motorn.
  26. Hej, har nu legat i en del. Tillverkat växelspak. Satt dit stolar och bälten. Börjat med skärmarna. Modifierat de bakre till mindre fyrkantiga. Här ser man även magnesiumfälgarna. Kommer bättre bild. Plastat skärmkanter bak. Lyckades kalibrera tempgivarna, tog 2 minuter, Youtube är fantastiskt. Startat upp och börjat mappa tomgång osv, kul ! Tyvärr gick röranslutningen för värmepaketet av vid insugs manifoldet, plasten hade blivit förstörd av den begagnade gummislangen!? Sprutade kylarvatten i tak och hela bilen, inte kul. Blir dock väldigt mycket avgaser i garaget vid mappningen. Funderar på att fixa allt runtomkring och sedan lämna iväg finmappningen till proffs.
  27. Vad tror ni om nedan som infästning för rutor o annat i karossen? Tänkte köra m4*8. Är gjort för båtskrov som troligen är tjockare, men ger en blind botten så det inte läcker igenom. Frågan är hur bra det sitter, och om der fäster väl i glasfibern? (Lär troligen köra i en klick lim eller polyesterharts vid iskruvning)
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...