All Activity
- Today
-
Självbevarelsedrift? Om dom inte kan ersätta rutan då kommer du få pengar i handen eller pengar för att skrota bilen. Ingen av dom två kommer lösa din trasiga ruta.
-
Arto started following GT40 vindruta GRUPPKÖP
-
Jag tänker att efter besiktning behövs ingen ruta liggandes om man har en försäkring som täcker.
-
Insugstrattars form och funktion
super7 replied to HovstaSX360's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Motor trimning är ett intressant ämne. För det vill jag påstå att detta är om man dra det till sin spets. Jag har en massa motor trimmare i min kompis krets och man försöker ju lära sig så mycket man kan. En sak som dom flesta har som grundregel men kan så klart tummas på vid plastbrist, är att avståndet från tratt kanten till väggen på luftburken skall minst vara halva diametern av spjälldiametern tex 50 mm spjäll då är min måttet 25 mm. //Nisse -
swedishGT40 started following GT40 vindruta GRUPPKÖP
-
Jag behöver beställa ny vindruta(rutor) till min bil och har kollat lite på att få ned kostnaden aningen. Prissättningen är som följande: 1 off - £348 ~ 6333 sek inkl. moms och tullavgift per ruta 3 off - £321 each ~ 5842 sek inkl. moms och tullavgift per ruta. 5 off - £309 each ~ 5624 sek inkl. moms och tullavgift per ruta. Verkar inte hända så mycket mer efter 3+ rutor. Priset är för en ruta som mäter C = 633mm på höjden på mitten med B = 1492mm mellan a-stolparnas hörn. Är det fler som är intresserade för en sambeställning? Finns även ruta som är C = 622mm hög med B = 1490mm mellan a-stolparna som ligger ca 100£ lägre än den rutan jag speccat ovan. (se måttreferens i bild nedan) Dom är DOT märkta och godkända, går även att få dem med värme i och det är ca 100£ påslag om det önskas. (vilket man skulle haft om man planerat bättre o slippa kladda med värmepaket) Jag väntar ett par veckor max innan jag behöver lägga order. Är vi några stycken så blir rutorna billigare och vi delar på frakkostnaden som ligger på ca 250£. (kan öka lite med många rutor) Min rekommendation är att köpa två rutor när man ändå beställer så man slipper hamna i samma sits som jag nu har där det är svindyrt att få hem en enda ruta. Därav är samfrakt och beställning att föredra. Om vi får ihop några stycken så kommer jag kräva beloppet i samband med att fakturan för ordern kommit in så vi vet att alla har betalt och det inte blir strul efter leveransen.
-
Insugstrattars form och funktion
HovstaSX360 replied to HovstaSX360's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Om jag minns rätt så var det så att min kamrat med GT40:n kopplade ihop motorgången med att bakrutan var blöt av bensin. Kanske inte hade varit ett problem med insprutning som har spridarna närmare motorn. Detta behandlas i någon mån i artikeln jag länkade med bilder på en ring av bränsledimma en bit utanför tratten. -
Tack Gustaf Är olikheten bara öron eller inte mellan skivor och trummor? Eller också lagerstorleken? Tänker att jag vill inte ha med öron utan köra med en separat platta för oken, som en konverteringssats för trummor till skivor. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
De är olika på skivor (med öron för ok) vs trummor (utan öron). Lagerhållarna för skivor finns i två varianter, för 253 respektive 273 mm skiva (öronen är "längre"). 273 mm skiva satt på Cosworth och en del Scorpio V6 (framförallt kombi, 24v). Lagerhållare från Scorpio passar Sierra (även Scorpio 1995-98).
-
Kollade nu, jag har 68mm YD på mina idag. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
- Yesterday
-
Om du har så kan vi byta grejor på årsmötet. Har inte mer brått än så. [emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
Insugstrattars form och funktion
tpau replied to HovstaSX360's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Annan intressant läsning från någon som kör motor dynor och flödesbänk. https://www.emeraldm3d.com/articles/emr-adj-length-intake/ /T -
Kommande bygge: Midlana "Special Edition, (4g63??)+01E DQS"
highXspeed replied to highXspeed's topic in Bygga
Halloj! Som jag tidigare skrivit så har jag tänkt köra med 4G63 motor. Men åkte på ett litet bakslag. Motorn jag har är en tidig modell så kommer använda en nyare. Varför? Jo för det blir mkt enklare och få ihop den med växellådan senare. Alltså den motorn som kallas 7 bult. Men när jag fick höra att bara ett sånt block kostar 15000 renoverat utan innehåll så drog jag öronen åt mig. Men efter mkt googlande så löste det sig. 🙂 Sparar lite på detta tills jag hämtat motorn så kommer det en uppdatering gällande motorn. -
Den største differansen er at Yamaha har gått fra Mitsubishi styreenhet på 2005mod R1 til Denso på 2010mod FZ1. Hvor skille går er jeg usikker på. Om det er ved overgangen fra gamle FZS1000 Fazer til FZ1. Eller om det generelt er ett skille mellom R1 og gateversjonene. Mer om ledningsnett kommer når jeg har fått satt meg skikkelig inn i det.
-
Når det kommer til traktlengden så ser man tydelig hva som er ment for turtall og ikke. traktene til R1 måler 36mm lengde mens traktene til FZ1 måler 65mm lengde. radie etc er likt på begge.
-
-
Da har jeg gått til investering i enda en 1000ccm motor. Denne gangen en 150hk utgave av 5VY fra FZ1-S fra 2010. Selv om 5VY ble erstattet tidlig i sitt liv i R1 fortsatte Yamaha å benytte betegnelsen på motoren i Fazer’n noen år til. Jeg skal forsøke å vise de største forskjellene mellom de to. Motorene ser ved første øyekast like ut. vi kan starte med eksosmanifold. Det er spart kr på FZ1 manifolden. Den er mye tyngre enn R1 sin. R1 har 4-1 med exup’n ganske så tett innpå sammenføyinga fra 4-1 runner, mens FZ1 har 4-2-1 manifold. Antar at det er for å flytte registret noe ned og gi større arbeidsområde. Dimensjonene ellers er like det samme er lengden på primær rørene. mer kommer…
-
I en GT 40 tråd skrev någon nyligen om sina problem med frigång mot bakrutan och platta respektive välvda rutor. Följande relaterar inte till den GT40:in då den hade ett luftfilter och problemet gällde mekanisk frigång. Det påminde mig dock om en bekant som hade stående webrar på sin GT40 och problem med motorgången, som han trodde hade att göra med närheten till bakrutan. Han försökte lösa det genom att med en varmluftspistol göra rutan mer välvd. Hur det gick minns jag inte men i samband med det hittade jag en intressant artikel om trattars utformning som jag nyligen hittade igen. Kändes inte rätt att peta in det i GT40 tråden då det inte relaterade till hans problem så det fick bli här i stället. RET_Bellmouth_Sept.pdf
-
Hej, tänkte (än så länge) enligt följande: Simpbms, inkopplat och funkar. Precharge och kontaktorer via Simpbms.. men vi brände drivsteget i bms på precharge relät, spolen endast 3 ohm, utgången tålde inte den belastningen. Openinverter LDU drop in logic board styr Teslainvertern och då flyttade vi över styrningen kontaktorerna dit. Funkar ! Laddaren Tesla gen2 11kW , Damien M:s charger controller kort. Ej testat. Mätning av inverter för att kolla att allt är ok. Check ! Vi kopplade upp oss mot invertern och gick efter Damien:s instruktionsvideo. Ställde parametrar och gjorde alla test. Precharge, minus och plus kontaktorerna funkade som det skulle. Kopplade in en modul 23 volt i serie med ett värmeelement parallellt med en 30A bilsäkring. Motorn spann igång hur fint som helst fram och back. Kopplade på hela packet. Framåt inga problem, bakåt...problem !?? Overcurrent och tvärstopp. Mätning av inverter, transistorer förstörda. Katastrof !!! Inverter skrot. Analys och frågor ställda på openinverter forum. Alla parametrar korrekta. Troligen inverter skadad från början. Fortsättning följer.
-
Tack! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
- Last week
-
Jag har, men osäker på modell. Får kolla i helgen
-
Söker svänghjul passande SAAB B234 för 240mm tryckplatta.
-
Tack för att du kollade. [emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
Kollade i garaget och hade bara ett par, tyvärr och det behöver jag till mitt bygge.
-
janne85 started following Duratec motor
-
Efter noga eftertanke så blir det annan drivlinan i projektet så Duratecen är till salu. Gått långt (31000) men gick bra vid urtagandet ur en Ford Mondeo 2005:a 2,0 liters med 145hk Inkl startmotor,generator,tändspolar,grenrörsfläns,svänghjul,koppling,spridare och spridarbrygga Tror kabelstammen också finns kvar i en låda nånstans Växellåda och drivaxlarna ingår om man vill ha de. Pris: 2000kr eller bud Har även en helt ny K03S turbo Pris: 1400kr Finns utanför Vara i Västragötaland 070-2388764 //Janne Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Nu har jag dissikerat startmotorn och mätt fram att OD1 kan vara allt från 46-50mm, OD2 bör vara 2-3mm större än jag har idag (har 25,6 idag, så 27,6-28mm blir bra) 10 tänder, ID1 12mm, L1 ca 58mm. Nedan passar in på dessa kriterier, och vinnaren blir SD0044 som kommer passa ypperligt istället för dagens bendixdrev. Stort tack @Christer J som tipsade om idén 🙂 Fixade lite anslutningar på expansionskärlet också, men ingen behöver kommentera mina svetsar. Vet redan att det blir kattskit. Tills plötsligt när jag fick till halva cirkeln runt lilla anslutningen. Måste vart både månen o stjärnor som stod i rad just då 🤣
-
Jag kollar garaget ikväll