Jump to content

Jakes Lättviktsbygge, i trafik!


jake

Recommended Posts

Kan även ge er alla et finfint tips gällande chassienummret. Ta det här typsnittet och skriv ut, tejpa sedan fast pappret och tjörna i varje punkt (automatkörnare e fint)...Blir skitsnyggt :)

Grattis till besiktningen.

Och tack för tipset, kommer väl till pass då jag ska fixa chassie nummer inom kort :)

Link to comment
Share on other sites

Skänt att nåt har gått bra den här veckan. Står nu med bilen på garageuppfarten i snön och en spindeled där bultarna har gått av och resten sitter fast... ska ta väck hela skiten nu i snöstormen tänkte jag.... :banghead:

Får tänkta lite på lotusen när det är som motigast :wub:

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag konfunderad... fick hem papper från transportstyrelsen om ursprungskontroll??

Jag skall bifoga,

kvitton på alla delar OK!

intyg från SFRO, efter förbesiktning och bullerprov

redogörelse för hur tillverkningen gått till och vilka delar som ingår.

Känns som något man gör efter SFRO2an.... Eller är det helt normalt??

Link to comment
Share on other sites

gjorde min efter sfro2 , pratade med dom på telefon och det dom speciellt ville ha är en liten beskrivning på

hur man kommit över delar såsom motor, växellåda etc , priset på delarna var inte viktigt alls och då jag skrev att en

del delar har man fått gratis och det räckte.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

--- Behövs rattlås eller ej? ---

Stöldskydd

26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.

När jag besiktade min se7en hörde jag mig för med försäkringsbolaget om det skulle fungera med en avtagbar ratt, inga problem tyckte dom :thumbsup:

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

MEN SUCK!!! Transportstyrelsen jiddrar vidare. fick nedslag på min komplettering. :banghead:

1. Jag har ett I med i chassienummret har de fått för sig, det är en 1 (ETTA)... Jaja

2. giltighetstiden på identitetsbeviset är inte ifylld... jag fyller väl i 2100-01-01, ska väl räcka :D

Link to comment
Share on other sites

---- Jag har ett I med i chassienummret har de fått för sig, det är en 1 (ETTA)... Jaja ----

Det är ett par olika tecken som inte är tillåtna I är ett av dem som översätts till en 1 (etta).

4.2.1 Användning av bokstäverna I, O och Q samt bindestreck, asterisker och

andra särskilda tecken utöver de symboler som anges i sista stycket i

3.1.2 är inte tillåten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

---- Jag har ett I med i chassienummret har de fått för sig, det är en 1 (ETTA)... Jaja ----

Det är ett par olika tecken som inte är tillåtna I är ett av dem som översätts till en 1 (etta).

4.2.1 Användning av bokstäverna I, O och Q samt bindestreck, asterisker och

andra särskilda tecken utöver de symboler som anges i sista stycket i

3.1.2 är inte tillåten.

Jag skrev fel....

Jag har en 1 (ETTA) med i chassiemummret och i ansökan om ursprungskontroll så står mitt chassienummer skriviet på rätt sätt med en 1 (ETTA).

:banghead: Men av någon anledning så har jag fått tillbaka pappret IGEN från trasportstyrelsen om att jag har ett I (Ingvar). så nu vill dom ha in nytt papper IGEN men rätt chassienummer OSV.

Jag undrar hur svårt kan det vara vi har två tecken som ser ut som ett vertikalt streck | ... den som ser ut som ett vertikalt steck skall vara och tolkas som en ETTA.

Tvivlar väl på att det här går att lösa med ett telefonsamtal där jag förklarar det här enkla faktumet för dem :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

jake: Ibland är det visst svårt, till och med mycket svårt. Prova med ett telsamtal så kanske det löser sig trots allt.

Till andra blir det ett mycket tydligt tips för det du råkat ut för dvs använd inte tecken som Transportstyrelsen har svårt för.

Lycka till med telsamtalet.

Link to comment
Share on other sites

HAHAHA!

Jag fick till svar att jag använt FEL typsnitt 1 (ETT) måste ha en liten vinpel högst upp så de kan tydligt se att det är en 1 (ETTA). Jag förslog att han skulle dra dit en med en penna, men den rövaren gick inte. My ansökan krävs :516:

Link to comment
Share on other sites

Man får ta Transportstyrelsen som en utmaning i att behålla sitt lugn........När de är nöjda så kan papperskvarnen fortsätta mala mot målet ett regnummer. Nej speciellt typsnitt skall vi inte behöva (än), personligen kör jag med "Dot-Matrix-utskrift" och sedan klistrar jag pappret på ramen och tar en körnare och bankar till i varje "Dot-Matrix-prick". Storlek på tecken är cirka 20mm det blir tydligt och bra.

Utdrag ur VVFS 2003:22:

5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning.

Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.

Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut.

Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av efter-monterade utrustningsdetaljer.

6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna.

Höjden på bokstäver och siffror i primär identifierings-märkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock mins-kas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell.

Höjden på bokstäver och siffror i sekundär identifierings-märkning skall vara minst 4 mm.7 § Inom en tioårsperiod får två eller flera fordon av sam-ma fabrikat eller märke inte ha samma identifieringsmärk-ning.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att de håller på såhär för att de ska ha något att göra och kunna visa upp för ledningen hur lång tid varje ärende tar. Medan de i själva verket kunde klara sig med 1/3 del av personalstyrkan och därför kunna ta 1/3 av avgiften..

Myndiheter och statliga bolag = ingen förändring/förbättring

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu fått ett papper från trasportstyrelsen med den torra formuleringen:

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen beviljar din ansökan om ursprungskontroll :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Är lite dålig på att uppdatera.

Har pysslat lite ikväll. Provmonterat motor och låda. Under ser det bra ut, behövar bara ta upp två små hål i plåten för oljepluggen i lådan (kanske skulle göra en för motorn också trots att det inte behövs utrymmesmässigt.

Har kolition med orinal vattendragning som jag inte tagit bort från swiftmotorn än. Samt att insuget ligger otrevligt nära ramen :/... hade hoppats på att slippa ge mig i kast med motorn, ska se om det andra insuget som min kollega har liggande inte går lika djupt (men det gå å andra sidan frammåt) blir trångt med noskonen istället..

Jag tyckte väl att det gått lite väl bra nu ett tag :D

post-3351-0-06840700-1299881537_thumb.jpg

post-3351-0-46546000-1299881552_thumb.jpg

post-3351-0-64401900-1299881563_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lägger in några bilder som visar hur mitt insug hamnar i förhållande till ramen.

Jättetack, mitt insug ser, fullständigt annorlunda ut. Blir te att jaga tag i ett sånt insug då :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle behöva ett tanklock att svetsa fast på tanken. ca 10 cm högt är lagom.

Någon som har något förslag om var jag kan inhandla ett dylikt? Slakta en jeepdunk? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

oj har inte uppdaterat på ett tag :icon_oops:

Bygget har iallafall gått frammåt :D och jag har satt ett datum för rollout till 27 juni. :515:

Några välgrundade frågor har jag.

1. Behövs indikation för blinkers? (gröna pilar för höger och vänster)

2. Behövs en lampa med heljus symbol?

3. får man ha hojjblinkers?? (E11)

4. Tutknapp på brädan måste den ha "rätt symbol"

5. Behöver en nippel 7/16 - 20 till mina wilwood mastercylindrar (reservoarsidan) jag hittar bara med 24gängor/tum... TIPS?

6.

post-3351-0-63535300-1304702360_thumb.jpg

post-3351-0-52947100-1304702375_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

1. Behövs indikation för blinkers? (gröna pilar för höger och vänster) Ja, det räcker iofs med en, men grön är krav.

2. Behövs en lampa med heljus symbol? Ja, blå.

3. får man ha hojjblinkers?? (E11) Nej.

4. Tutknapp på brädan måste den ha "rätt symbol" Symbol eller text "tuta"

5. Behöver en nippel 7/16 - 20 till mina wilwood mastercylindrar (reservoarsidan) jag hittar bara med 24gängor/tum... TIPS? Kollar i morrn.

6.

Link to comment
Share on other sites

Allt finns i VVFS 2003:22. utom möjligen Wilwood-frågan annars behandlar VVFS-en just reglerna för våra kära bilbyggen.

1. Behövs indikation för blinkers? (gröna pilar för höger och vänster)

Ja indikator krävs, antingen ljud eller ljus. Ljud endast om du verkligen kan höra tickandet när kör dvs glöm det i en Sevenbil. Alltså Grön lampa med rätt intervall på blinkfrekvensen vid hel blinker och snabbare vid trasig. Finns att läsa i Körriktningsvisare..........................................................139

OBSERVERA särskilt §87 och §90!!!!!!!!!!!!

2. Behövs en lampa med heljus symbol?

Glöm symbol om du vill Färg = Blå

Finns att läsa Helljusstrålkastare, inklusive fjärr- och kurvstrålkastare129

3. får man ha hojjblinkers?? (E11) Rätt märkning skall användas för rätt kategori på rätt placering se figur 3 sid 141.

4. Tutknapp på brädan måste den ha "rätt symbol"

Tutknapp behöver inget mer än att fungera. Läs mer i ----------------------- 22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare

5. Behöver en nippel 7/16 - 20 till mina wilwood mastercylindrar (reservoarsidan) jag hittar bara med 24gängor/tum... TIPS?

Inte den blekaste aning finns överhuvudtaget inte nämnt i VVFS 2003:22. Men nästan allt annat är bara att googla på reglerna i VVFS 2003:22 som är Boken med STORT B (eller Regelverket med STORT R) för oss bilfabrikörer.

Lycka till jake med bygget.

En del frågor ovan kan tyckas vara Ja eller Nej eller Grönt eller Blått Eller Gult eller något annat MEN man måste alltid alltid läsa VVFS 2003:22 för det kan finns tillägg i paragraferna så man inte bygger in felaktigheter eller glömmer saker och en nitisk regbesiktningsman slår ner på det. Tex §87 blinkers att bara svara som jag gör ovan grön indikatorlampa eller ljud kan rendera dig en icke godkänd regbesiktning. Så är det fast jag tror inte du får backning på det. ½87 är ett kravtilläg som måste uppfyllas för bilen skall vara godkänd för blinkerssystemet.

Sorry jake om jag är lite "övertydlig" i mitt VVFS 2003:22-ande men på något sätt vill jag tjata fram att bygger man bil måste det regelverket läsas från pärm till pärm. Sedan är det bara att kolla i innehållsförteckningen bläddra till rätt sida och Vips så har man svaret. DEt enda del som är lite "råddig" är just den delen som beskriver kategori 1 eller 2 eller 5 , nja katergori 5 är lätt och 2-an också men kategori 1 den kräver en del.........

Ett ytterligare lycka till jake och vill man inte skriva ut VVFS 2003:22 har det gått att få en inbunden och fin från Transportstyrelsen, tror till och med utan kostnad. Möjligen frakten, kanske.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

kanske inte vad du söker men kan du visa bild?

Dessa bromsnipplar med rör på kan man sätta slang på ?

wilwood har väl annars?

Link to comment
Share on other sites

Sådär pinaler beställada. har säkert glömt något, men men..

Sedan så gick jag på MINAN DELUX igår, är skitnere :'(. En av grenrörsbultarna hade ärgat fast i toppen och gått av så inget stack ut. fäste på borrmall borrade ur bulten , men matrealet i bulten var inte homogent så borren driftade nedåt med ett ovalt hål so följd OCH ner i alut utanför. inte värre än att gänga nytt då tänkte jag. Men tji att dra en gängtapp i hälften alu och andra halvan stål går inte. Testade att pilla och slå ut den lilla biten som sitter kvar. Men tji den har ärgat fast nåt så in i. testade då att borra med en liten borr i perifirin för att kunna få ut stålet och sedan helicoila, Men tji borrfan gick av ==>

Jag måste ha fram en ny motor, till vilken jag saknar pengar i dagsläget :banghead: ... kommer att tappa flera månader i byggtid pga det här :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Trist när det händer sånt. Jag kör alltid med vänstergående Snapon borr, och de flesta bult kommer ut utan urdragare. Det är värt lite extra med kvalitetsborr. Men ta och köp en sån här istället och prova. SLIP Det går faktiskt ganska bra att slipa ur bult och borr.

Link to comment
Share on other sites

Har sökt vänstergående borrar för bultutdragning dock inte hitta några.

Var finns dessa "godbitar" att köpa?

Antas

Huvudlösa bultars fiende (låter som ett av Fantomens ordspråk)

Link to comment
Share on other sites

det går att slipa med borrmaskin och slipstift också om ekonomin inte tillåter köp av slipmaskin.

Vänstergående borr brukar industrileverantörer ta fram.

http://www.verktygshopen.se/Shop/Index.php?sArtModelId=60375L lite dyra här men industrileverantörerna brukar ha lösvikt

Link to comment
Share on other sites

Precis. Där handlar man ju det mesta nu för tiden. jag har 3 paket på ingång och fick 2 förra veckan. mkt billigare än här. Ja Tradera kan ibland lysa upp.

Link to comment
Share on other sites

Satt och surade nu på jobbet... och några kollegor tyckte så synd om mig så dom åkte hem till mig och slipade ur resterna och fipplade men kem och vips så satt det en pinnbult i hålet :racesmile: ... ibland har man tur :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

great. Wurth har ju bra gänginsatser om hålet blivit för stort. men man kan själv ta en grov skruv (bult) och kapa av det man behöver och borra hål i mitten o gänga så har man en gänginsats.

Link to comment
Share on other sites

På bult i alu så brukar jag prova att svetsa fast en mutter på bulten funkar även om den gått av en bit ner då bygger man upp med svets så man kommer en bit utanför matr och trär en mutter utanpå och svetsar fast den i svetsen sen brukar d släppa lätt iom att man har fått värmt upp ordentligt med svetsen.

D finns ju lösgängor som heter Recoil som är mycket prisvärda jämfört med Helicoil, har en del storlekar själv (sen har jag ju tillgång till många sorter på mitt jobb)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har inte uppdaterat på ett tag då jag har haft ett litet stickspår på G. :racesmile:

Bara att dra elen då... samt att dra in 3fas i garaget :hypocrite:

post-3351-0-45981700-1307032133_thumb.jpg

post-3351-0-14867200-1307032150_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...