Jump to content

Välja motor, MC vs SAAB


Mange

Recommended Posts

Hej, Jag håller på o bygger en locost och har jätte svårt att bestämma mig för vilken motor jag skall använda, Det jag har kommit fram till att välja mellan är antingen en MC motor eller en SAAB motor, så nu lägger jag över ansvaret på er :) vad tycker ni? och i så fall vilken MC motor eller vilken SAAB motor?

Link to comment
Share on other sites

Snabbast på bana är bec.

Tror du Kimmen kommer hålla med där , är det inte en Honda BIL motor där smile.gif och direkt sist kommer han väl inte ........

Men frågan är nog hur du tänker utnyttja bilen och vilket ljud du är ute efter , själv skulle jag aldrig byta bort mina 400 Nm i saab motorn, men jag kan hålla med om att ljudet i små doser av en mc är nice

Link to comment
Share on other sites

Vad säger din dröm om hur du vill ha bilen?

Min var BEC från början, men jag insåg att jag ville testa den innan jag hade råd så jag startade med CEC och nu bygger jag om efter min dröm. Kanske fel väg att gå men nu vet jag så mycket mer om bilen och jag har mognat in i BEC på ett annat sätt.

Mitt råd:

Har du råd? - Bygg det du helst vill ha, cec eller bec är det bara du som kan avgöra.

Lite försiktigare med utgifterna? - cec är nog billigast,snabbast och lättast att få bes. på hjul.

Tid, pengar och drömmen om bilen skulle jag säga avgör valet!

Avgör själv, annars kan du bara skylla på någon annan!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vad säger din dröm om hur du vill ha bilen?

Min var BEC från början, men jag insåg att jag ville testa den innan jag hade råd så jag startade med CEC och nu bygger jag om efter min dröm. Kanske fel väg att gå men nu vet jag så mycket mer om bilen och jag har mognat in i BEC på ett annat sätt.

Mitt råd:

Har du råd? - Bygg det du helst vill ha, cec eller bec är det bara du som kan avgöra.

Lite försiktigare med utgifterna? - cec är nog billigast,snabbast och lättast att få bes. på hjul.

Tid, pengar och drömmen om bilen skulle jag säga avgör valet!

Avgör själv, annars kan du bara skylla på någon annan!

/Fredrik

okej, Nu lutar det åt att det blir SAAB :) enklar, billigare o de finns mer delar. i så fall återstår den stora frågan..... överladd eller inte?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte SAAB men jag trodde alla hade överladd?

Frågan är väl mer: Hur mycket överladd du kommer undan med hos SBP?

Men som regel gäller väl: Mer pulver = mer kul. :prop:

Finns massor med Saab sjuor här och de som byggt är mycket kunniga :notworthy: . Sök och läs deras byggtrådar och fråga dem sedan så du inte hamnar i de vanligaste fällorna.

Lycka till!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tror du Kimmen kommer hålla med där , är det inte en Honda BIL motor där smile.gif och direkt sist kommer han väl inte ........

Hehe, det berömda undantaget?

Angående överladd eller inte. Är lite som "vill du ha bacon eller inte?".

Bygger man en sådan här bil är man intresserad av fart (ja, jag vet, det finns undantag här också). Det finns saab-motorer utan turbo, men B204-generationen med turbo är ju som gjord för att trimmas. Att dubbla effekten från 150 till 300 hk är varken svårt eller särskillt dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig en nackdel med turbo, och det är om man vill köra mycket konbana. Bättre att ha riktigt bra respons än mycket effekt i det fallet, tycker jag. Annars är det nog mest en smakfråga vad det gäller motorkaraktär, ljud osv. Det är klart, vill man ha 300 hästar så är det inte så mycket snack om saken.

Och om man inte ska ha turbo så är det frågan om man ska ha en Saabmotor. Det är nästan ingen som sugtrimmar saabmotorer, så en Zetec kanske är ett bättre sugmotoralternativ...

Link to comment
Share on other sites

okej, Nu lutar det åt att det blir SAAB :) enklar, billigare o de finns mer delar. i så fall återstår den stora frågan..... överladd eller inte?

Om du INTE skall ha överladd är det väl lite onödigt med en saab motor det är ju ändå där du får hela fördelen. det säljs ju en komplett drivlina här på forat för ett pris som är under vad en renoverings sats till en pinto kostar (tror jag)

En 9000 2.0t med 150 Hp går rakt igenom bilprovningen helt enligt reglerna ( och nej jag är inte

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte SAAB men jag trodde alla hade överladd?

Frågan är väl mer: Hur mycket överladd du kommer undan med hos SBP?

Men som regel gäller väl: Mer pulver = mer kul. :prop:

Finns massor med Saab sjuor här och de som byggt är mycket kunniga :notworthy: . Sök och läs deras byggtrådar och fråga dem sedan så du inte hamnar i de vanligaste fällorna.

Lycka till!

/Fredrik

Ne alla är inte överladdade men dom flesta :) finns ju en 2.0t lättrycksturbo på 150hk som borde fungera :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också jävig :) men vill ha en lättkörd och bekväm bil på gata (vrid) och pulver när det gäller. Jag nyttjar bilen till 99% på gata (så här långt) och den funkar mycket bra, ryter lagom utan att bli tröttsamt. När vi var ute och körde ett gäng (3 st med SAAB och 1 st med BEC) så var det en som fick piska motorn mer ;) ...fast den låter jäkligt gött.

Ångrar inte valet så här långt....men som sagt smaken är som baken...

Link to comment
Share on other sites

Välj en Saabturbo. En till nackdel förutom responsen är väl att den saknar det där goa insugsljudet som bara ett par riktiga spjällhus eller ett par Weberförgasare kan åstadkomma.

(Ja, jag är jävig)

okej :) det med insugsljudet gör att jag faktiskt är sugen på CEC utan överladd.... men det är ju kul med mer effekt :)

Link to comment
Share on other sites

Responsen på våra saabmotorer, dom flesta i gänget kör nog 2L motorn,är omedelbar då vridet ligger över 280nm ifrån 1500rpm, Lupus

har nog ännu mer he he... Jockes går mycket bra den med, min egen ligger nog på ca 200hp och har minst effekt.

I princip så kan jag köra på 5:an i 30km och trampa fullt och det drar iväg bra ända upp till varvstoppet på 6400rpm.

Ska du köra landsväg 99% så ta saab motorn, ska du köra 99% bana ta mc motor hypocrite.gif

Saab motorn (9000) klarar med org vev, stakar och kolvar 400hp så hållbarheten finns där.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat både turbomotor och sugmotor i samma bil. Började med turbo men bytte till sugis för att kunna klassa in i Roadsport reglementet utan att vikta 600kg.

Det stämmer som Jörgen skriver,

huvudsak gata = turbo. Dvs går att gubbköra, bra knuff utan att växla ner, ännu bättre med aktiv växling och inga problem med ljudnivån, billiga bonus hästkrafter/vrid och hållbart

huvudsak bana = sugmotor, går att klassa in vettigt i tex Roadsport, mer och direktare känsla på gränsen, ljudet (också ett problem vid bankörning), dyra bonus hästkrafter

+ för BEC är sekventiell växellåda på köpet. För liknande på CEC räkna med ca 40000kr för bara växellådan...

Link to comment
Share on other sites

Responsen på våra saabmotorer, dom flesta i gänget kör nog 2L motorn,är omedelbar då vridet ligger över 280nm ifrån 1500rpm, Lupus

har nog ännu mer he he... Jockes går mycket bra den med, min egen ligger nog på ca 200hp och har minst effekt.

I princip så kan jag köra på 5:an i 30km och trampa fullt och det drar iväg bra ända upp till varvstoppet på 6400rpm.

Ska du köra landsväg 99% så ta saab motorn, ska du köra 99% bana ta mc motor hypocrite.gif

Saab motorn (9000) klarar med org vev, stakar och kolvar 400hp så hållbarheten finns där.

Jörgen

Jag har skruvat en hel del SAAB innan så tar jag bilmotor blir det självklart SAAB :) sen verkar det finnas mycket kompetens om just SAAB sjuor här :) men är det bara 2.0 från -94 som passar med opel låda? elelr passar 2.3 -94 och framåt också? men det är alu block på 2.0an o gjutjärna på 2.3an va? mycket frågor nu:P

Link to comment
Share on other sites

Samma gjutjärnsblock 2,0 & 2,3. Det skiljer i slaglängd mellan 2,0 & 2,3. Anledningen till att man väljer 9000 2,0 ltt är att den bara har 150 hk mot 2,3 ans 170 hk, och då klarar man 15 kw/100 kg lättare. 900 har ju 185 hk då den inte finns i ltt utförande förrän 1999 då den i 9-3 modell har 154 hk. Kryllar av 9000 94-98 2,0 ltt för några tusenlappar, och jag rekommenderar starkt att köpa en komplett bil att ta delarna ur. Omega B låda ska det vara tillsammans med Saab från 1994 och framåt.

Link to comment
Share on other sites

förutom ovan så tycker jag personligen att det är bra att kunna varva 7000rpm och det kan man enligt "forat" göra med lite bättre säkerhets marginal med 2,0 motorn.

Men som sagt det största skälet är nog effekten på motornumret. i verkligheten finns det ingen som kan se skillnad på en 2.0 och en 2.3 om man byter ventil kåpa

själv har jag en 900 talaldega motor med 9000 insug avgas

Edit : som en ren praktiskt detalj så finns det för övrigt inte EN enda motor man kan läsa motornumret på då de sitter i vatten sprejen genom kylet = salt och att själva numret endast är etsat / körnat med mycket grunda nummer. En motor från sverige som gått 10 år i salt sprej kan du troligtvis inte läsa numret på.

När jag regga min hänvisa jag till nummer skylten på min skrotade donator för referens till motornummer.

EDIT2: överkurs , för en 7:a skall man annars använda saab 900 från 94 års modell av SUG varianten den har INTE balans axlar och väger ca 17 kilo mindre, denna motor behöver dock få kolvar från en turbo + olje spray munstyckena inborrade vilket är en liten manöver

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Samma gjutjärnsblock 2,0 & 2,3. Det skiljer i slaglängd mellan 2,0 & 2,3. Anledningen till att man väljer 9000 2,0 ltt är att den bara har 150 hk mot 2,3 ans 170 hk, och då klarar man 15 kw/100 kg lättare. 900 har ju 185 hk då den inte finns i ltt utförande förrän 1999 då den i 9-3 modell har 154 hk. Kryllar av 9000 94-98 2,0 ltt för några tusenlappar, och jag rekommenderar starkt att köpa en komplett bil att ta delarna ur. Omega B låda ska det vara tillsammans med Saab från 1994 och framåt.

jaha när kom alu blocket då? eller e de jag som drömt att det finns? :P

Link to comment
Share on other sites

jaha när kom alu blocket då? eller e de jag som drömt att det finns? :P

Kom 2003 9-3 men den vill du inte ha.

Inga billiga växelådor som passar rakt av och T8 styrsystem som mer eller mindre kräver en komplett 9-3 runt för att fungera och klenare motor rent effekt mässigt. Finns en liten vikt vinst men frågan är hur stor den är om man väger fullt påklädda motorer. Sedan är og inte de motorerna så billiga heller.

Så gjut järn is da shit prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Kom 2003 9-3 men den vill du inte ha.

Inga billiga växelådor som passar rakt av och T8 styrsystem som mer eller mindre kräver en komplett 9-3 runt för att fungera och klenare motor rent effekt mässigt. Finns en liten vikt vinst men frågan är hur stor den är om man väger fullt påklädda motorer. Sedan är og inte de motorerna så billiga heller.

Så gjut järn is da shit prop.gif

ok då blir det en järnspis :P vet du om kolvarna från og900 T16 passar i en saab ng900 2.0 utan turbo? alltså så man kan turbo konvertera den?

Link to comment
Share on other sites

ok då blir det en järnspis :P vet du om kolvarna från og900 T16 passar i en saab ng900 2.0 utan turbo? alltså så man kan turbo konvertera den?

ingen aning, men då 900 ng är i princip gratis så är det väl bara att ta från "rätt" motor och konvertera.

Link to comment
Share on other sites

ingen aning, men då 900 ng är i princip gratis så är det väl bara att ta från "rätt" motor och konvertera.

a för ja kollade blocket lite snabbt o det finns ju hur många ng900 som helst o dom e nästan gratis :) men... alla är 2.0 sug.... men det är väl vara till att vänta tills en 900/9000 2.0 ltt dyker upp billigt :)

Link to comment
Share on other sites

a för ja kollade blocket lite snabbt o det finns ju hur många ng900 som helst o dom e nästan gratis :) men... alla är 2.0 sug.... men det är väl vara till att vänta tills en 900/9000 2.0 ltt dyker upp billigt :)

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9320&st=0

Vet dock inte skick eller hur komplett den är men den sparar ju lite tid att både får låda och motor på samma gång och borde vara en bra combo OM du inte vill ha en komplett bil för eventuella andra bra att ha saker som b.-pump, kabel härvor osv

Link to comment
Share on other sites

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9320&st=0

Vet dock inte skick eller hur komplett den är men den sparar ju lite tid att både får låda och motor på samma gång och borde vara en bra combo OM du inte vill ha en komplett bil för eventuella andra bra att ha saker som b.-pump, kabel härvor osv

hum de va ju helt klart intressant :P men.. behöver nog bromsar,bränslepump, a o allmänt andra knappar o dyligt :) men tack ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Om ja säger Opel Omega v6a då? plus låda o bak diff vad säger folket här då? :P

Tyngre ..... mera gjutjärn och ingen turbo :prop.gif

( eller i och för sig är saab V6:an samma familj så den finns ju assymetriskt laddad men nja , jag röstar skull.gif )

Bak diff från 3000 och låda från en 2.0omegan använder ju jag så där är det biggrin.gif men skulle nog rekommendera sierra saker i bak , enklare då alla andra använder det.

Link to comment
Share on other sites

Tyngre ..... mera gjutjärn och ingen turbo :prop.gif

( eller i och för sig är saab V6:an samma familj så den finns ju assymetriskt laddad men nja , jag röstar skull.gif )

Bak diff från 3000 och låda från en 2.0omegan använder ju jag så där är det biggrin.gif men skulle nog rekommendera sierra saker i bak , enklare då alla andra använder det.

okej :) men hur mycket effekt behöver man för att de ska vara riktigt kul? ungefär :)

Link to comment
Share on other sites

okej :) men hur mycket effekt behöver man för att de ska vara riktigt kul? ungefär :)

Jag tror du har jätte kul med orginal 150 Hp saab, Om du sedan bekämpar VIKT så blir inte hp frågan så viktig längre.

Link to comment
Share on other sites

Beror mest på vilka andra krav man har tex om låg bilvikt är väsentligt. Är vikten inte styrande så är heller inte 299hk omöjligt. Min V8a Seven är god för 12,8 x 20,3 = 260hk utan att ens tulla ett kilogram på VVFS 2003:22 vikt/effekt förhållande.

Bygg bilen för en skattevikt på 1472kg och då är du hemma med BMW V8 på 299hk.

Jag har många bra tips att ge dig för att du skall lyckas med den skattevikten.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Antar det var du som skrev frågan på http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21&start=75 som LUPUS svarade på ;)

Jag har startmotorn på högersidan. Omega B från 1994-1999

http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Omega#Omega_B och min är från en X25XE

Annan info http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html

EDIT: Sen finns det en del info i forumet om du söker, jag har ställt liknande frågor :)

EDIT2:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7571&st=0&p=74573&hl=omega&fromsearch=1entry74573

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Antar det var du som skrev frågan på http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21&start=75 som LUPUS svarade på ;)

Jag har startmotorn på högersidan. Omega B från 1994-1999

http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Omega#Omega_B och min är från en X25XE

Annan info http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html

EDIT: Sen finns det en del info i forumet om du söker, jag har ställt liknande frågor :)

EDIT2:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7571&st=0&p=74573&hl=omega&fromsearch=1entry74573

ne den frågan är jag oskylldig till faktiskt :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...