Antas Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 (edited) Står i valet och kvalet: ska instrumentbrädan vara den i ek eller mahogny? Vill gärna ha båda men vänder mej nu till alla kreativa och kompetenta forumdeltagare i detta stora i-landsproblem - vilken tycker ni passar bäst? Antas Velar hit och dit utom när jag sitter bakom ratten. Edited May 8, 2012 by Antas Quote
kengren Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 1 - 0 till mahogny! Naturligtvis skall du använda mahogny - ek är visserligen starkare men missfärgas mycket lätt av vatten - det är svårt att behålla eken snygg kenneth på gamla båtar använde man ek till spanten som inte syns, men där styrka behövs - mahogny i övrigt på "allt" som syns Quote
cealm Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Antas: Ingetdera. Det skall vara stålplåt! Eller ta vilket som bara instrumentbrädan, om den nu blir i trä, är mot det mörkare hållet. Quote
Michael Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 mahognymahognymahognymahognymahognymahognymahognymahognymahognymahogny tycker Michael W Quote
Krolleg Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Beror ju helt på vad du har för färg på övriga detaljer på bilen :) Men ja tror på mahogny Quote
2fast4u Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Har du redan gjort bägge varianterna så kan du ju alternera udda resp jämn vecka. Annars är väl mahogny bättre på en finbil va? Quote
Thomas Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Cealm som jag sagt förut. Instrumentbräda = Trä Instrumentpanel = Plåt eller plast. Quote
Micke333 Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Står i valet och kvalet: ska instrumentbrädan vara den i ek eller mahogny? Vill gärna ha båda men vänder mej nu till alla kreativa och kompetenta forumdeltagare i detta stora i-landsproblem - vilken tycker ni passar bäst? Antas Velar hit och dit utom när jag sitter bakom ratten. Om det råder tvivel. Bygg en bil till runt den andra brädan så behöver du bara väja bil du ska sätta dig i ;-) Men peronligen så hade jag nog gått på mahogny linjen. Micke. Quote
Antas Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 Eftersom alla svarar mahogny så blir det ek! Måste ju visa att jag "kan själv"! Nej, till alla ni som har responderat det lutar nog åt mahogny eftersom den bl.a. förefaller se dyrast ut. Iofs fick jag den gratis av en tidigare kollega och "gratis är gott" (=Locost). Eken fick jag betala dyrt för på Ångsågen i Luleå! Min lillasyster tyckte att ek passade bättre än mahogny eftersom den är skandinavisk. Har fått ett råd av en mycket skicklig byggare av flugfiskespön att använda narvsvärta (vad det nu är?) istället för Biltemas mahognybets. Antas Periodisk snickare och lackare - från klarhet till klarlack. Quote
LUPUS Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 (edited) Masur björk ! Om du skall gå på skandinaviskt Edited December 14, 2011 by LUPUS Quote
Antas Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 Jag har en stor vril (vet inte om det är enbart ett norrbottniskt uttryck?) av masurbjörk. Hade ett tag funderingar på att skiva den och limma ihop en instrumentbräda av den. Problemet var att träet är oregelbundet och ger ett "virrvarr" intryck när mindre bitar limmas ihop till en större yta. Ett annat problem är att björk är så fuktkänsligt. Men nu väckte du en tanke - varför inte göra ver 3.0 av instrumentbrädan? Antas Ofta inspirerad omgörare. Quote
Michael Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 narvsvärta=http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=3361 Jag måste säga att jag är skeptisk jag hade valt biltemas och sedan gamaldags båtlack i minst 10 lager med första lagret 50/50 nafta och en liten slipning emällan. Om du sedan fixar mäsingsintrument så jävlar va snygt Tycker Michael W Quote
Antas Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 (edited) Mässinginstrument? Har du någon länk till sådana? Mässing - då måste väl hustrun putsa med "HÄXANS" mässingputs! Tidigare nämnda flugfiskespöbyggare är mycket skicklig hantverkare, han tyckte att jag skulle bygga instrumentkonsollen (se bifogad bild) i mahogny och infoga den i instrumentbrädan. Hans flugspön är i världsklass. Fan, det skulle nog bli "top of the line" med mässing mot mahogny! Hmm.....det verkar bli ver. 4 av instrumentbrädan. OBS! På bilden är instrumentbrädan i ek-modellen och ej lackad. Edited May 8, 2012 by Antas Quote
kengren Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Mässinginstrument? Har du någon länk till sådana? Mässing - då måste väl hustrun putsa med "HÄXANS" mässingputs! Tidigare nämnda flugfiskespöbyggare är mycket skicklig hantverkare, han tyckte att jag skulle bygga instrumentkonsollen (se bifogad bild) i mahogny och infoga den i instrumentbrädan. Hans flugspön är i världsklass. Fan, det skulle nog bli "top of the line" med mässing mot mahogny! Hmm.....det verkar bli ver. 4 av instrumentbrädan. OBS! På bilden är instrumentbrädan i ek-modellen och ej lackad. Kolla denna länk - https://www.europaspares.com/197/GAUGES/SMITHS_TAILOR_MADE_GAUGES.html - här kan du till och med få guldfärgade kenneth Quote
chrilla Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 (edited) Naej nu kan jag inte va tyst längre, vill inte göra smygreklam så ni får se det som ren information. Kolla min länk designchrome , ni kan få vilken inredning ni vill och allting klarlackas med 4 varv klarlack av bästa bilkvalitet. OBS det är inte vinyl utan färg som läggs på genom att doppa i ett bad. Tyvärr inte locost men inte mycket dyrare än vanlig lackering och naturligtvis specialpriser för forummedlämmar :) Edited December 15, 2011 by chrilla Quote
kengren Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Naej nu kan jag inte va tyst längre, vill inte göra smygreklam så ni får se det som ren information. Kolla min länk designchrome , ni kan få vilken inredning ni vill och allting klarlackas med 4 varv klarlack av bästa bilkvalitet. OBS det är inte vinyl utan färg som läggs på genom att doppa i ett bad. Tyvärr inte locost men inte mycket dyrare än vanlig lackering och naturligtvis specialpriser för forummedlämmar :) Har varit in och tittat på din sida - snygga jobb. Har skickat ett mejl till dig på ett galler till corvetten som jag skulle vilja få lackerat kenneth Quote
Antas Posted December 15, 2011 Author Posted December 15, 2011 Naej nu kan jag inte va tyst längre, vill inte göra smygreklam så ni får se det som ren information. Kolla min länk designchrome , ni kan få vilken inredning ni vill och allting klarlackas med 4 varv klarlack av bästa bilkvalitet. OBS det är inte vinyl utan färg som läggs på genom att doppa i ett bad. Tyvärr inte locost men inte mycket dyrare än vanlig lackering och naturligtvis specialpriser för forummedlämmar :) Kan du ge exempel på priser? Quote
chrilla Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Kan du ge exempel på priser? Lite exempel kan jag ge, men det bästa är att maila en bild på det ni vill ha gjort, eftersom det inte bara är storleken som avgör utan även underarbete och hur komplex detaljen är. Fälgar ca 1500:- st, inredning BMW 3ser 3500:-, backspeglar 600:-st, vapen 2000:-st(med speciell gummiklarlack på), alla priser utan rabatt! Quote
chrilla Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Har varit in och tittat på din sida - snygga jobb. Har skickat ett mejl till dig på ett galler till corvetten som jag skulle vilja få lackerat kenneth Har svarat! Quote
RSr Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Svartbetsa ekskivan, borde passa bra mot resten av bilen. Quote
Antas Posted December 15, 2011 Author Posted December 15, 2011 Ahhh, varför kom du inte med det förslaget tidigare! Har aldrig tänkt tanken på svartbetsning. Problemet är att jag redan har lackat ekbrädan med klarlack. Nåja, jag får väl fundera på ver.5 längre fram. Hustrun kommer att bli galen (ännu mer!) när jag nämner ver.5. Hmm.....kanske borde hålla tyst.... Kommer nog att prova att betsa en ekbit svart. Antas Tidsmiljonär? Quote
Antas Posted December 15, 2011 Author Posted December 15, 2011 Kolfiber, äkta vara - snyggt och dyrt. Här gäller LOCOST-principen dvs det ska vara billigt men se dyrt ut! Quote
Christer J Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Året är 2011. Kolfiber för tusan! Hehe.. Det är väl bara att bränna ekbrädan lite. Blir ju träkol!! Skämt åsido, du har ju kolfiberpaneler på andra ställen och jag är väl lite mer inne på ett enhetligt utseende, så jag håller med Både Pelle och RSr. Quote
kengren Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Hej christian jag har skickat ner mina galler till dig - så här ser de ut - På gamla Revell byggsatser var dessa kromfärgade - jag har alltid tyckt att det har sett bra ut. För några år sedan fick jag tag i en extra uppsättning av dessa galler. Hade läst på nätet att de var kromade under färgen. Många timmar har lagts ner för att göra ren dem, tyvärr var kromet av mycket dålig kvalité. De är gjorda av någon form av gjutmetal. Det är svårt att få till det bra med kromning. Nu när jag har varit inne på christians sida så kändes det som en befrielse - DE SKALL MÅLAS kenneth Quote
Antas Posted December 15, 2011 Author Posted December 15, 2011 Detta forum är en Guds gåva till mänskligheten och mest till bilbyggare! Alla hjälp, kontakter, råd&dåd och inspiration kan man inte få någon annanstans. God bless all of you, som amerikanska presidenter brukar säga men nu sagt av en ogudaktig! Antas Nödhjälpsfrågare. Quote
Jocke4U Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Säger kolfiber jag med även om mahogny är snyggt (på båtar :) ). Du har ju redan fusk-kolfiber och att skaffa lite mer och klistra på ....för du hade väl kolfiber-plast på mittkonsolen = enhetligt ;) Quote
RSr Posted December 16, 2011 Posted December 16, 2011 Ahhh, varför kom du inte med det förslaget tidigare! Har aldrig tänkt tanken på svartbetsning. Problemet är att jag redan har lackat ekbrädan med klarlack. Nåja, jag får väl fundera på ver.5 längre fram. Hustrun kommer att bli galen (ännu mer!) när jag nämner ver.5. Hmm.....kanske borde hålla tyst.... Kommer nog att prova att betsa en ekbit svart. Antas Tidsmiljonär? Tyckar jag du skall göra. Alltså både att hålla tyst med planerna för frun och testa på en provbit. Själv gillar jag när man har rätt få färger på bygget, max två basfärger och kanske en till för lite färgsättning på mindre detaljer (tex svart/alu + röd till vissa detaljer) Quote
Antas Posted December 16, 2011 Author Posted December 16, 2011 Kommer att besöka färgaffärer i morgon för att försöka få tag på svart bets som går att överlacka. Det finns tydligen många olika typer av bets, de måste vara kompatibla med lämpliga lacker. Antas På betsett, hmm...på bettet ska det nog vara. Quote
kengren Posted December 16, 2011 Posted December 16, 2011 Kommer att besöka färgaffärer i morgon för att försöka få tag på svart bets som går att överlacka. Det finns tydligen många olika typer av bets, de måste vara kompatibla med lämpliga lacker. Antas På betsett, hmm...på bettet ska det nog vara. Hej Antas jag har en gammal bok vars titel är "Gamla kemiska Tekniska Recept" författaren är Hjalmar Larsson, han var kamrat med Claes Ohlsson Insjö. I denna bok finns ett gammalt recept på ekbets; Ekbets Mörk ton: 50 g kaliumpermanganat, 500 g kasselerbrunt, kokas en timme med 1 liter destilerat vatten och filtreras. Ljus ton 100 g shellack, 50 g borax, kokas i 1 liter destilerat vatten och filtreras vid behov. Var du hittar ingredienserna vet jag inte men det är locost - jag förväntar mig att du i riktig norrländsk engagemang testar Kenneth Quote
Antas Posted December 17, 2011 Author Posted December 17, 2011 (edited) Idag har svart bets inhandlats. Gjorde ett test på en eksticka och jämförde med den lackade instrumentbrädan (lackad 3 ggr utan slipning emellan). Betsade ekstickan i två partier - 1 betsning och 2 betsningar. Med 2 ggr blev det betydligt mörkare men med ekstrukturen väl synlig, vilket jag tycker att den ska vara. Antas Mot nya ver. xxx. Edited May 8, 2012 by Antas Quote
Antas Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 (edited) Hela verkstan är nerdammad av ek- och mahognyslipningen. Har kommit på en bra metod att få bort dammet, blåser med tryckluften och håller slangar från två dammsugare i närheten - det fungerar! På bilden syns trädetaljerna i ek (instrumentbrädan till vänster är oljad och lackad), båda sidor är färdiga. Mahognydetaljerna kräver mera formning och slipning. Håller på att samla mod att göra svartbetsade detaljer. Hustrun blir väl ännu galnare - hon påstår att jag drar in slipdamm i huset!!!!! Antas Omgörare. Edited May 14, 2012 by Antas Quote
kengren Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Hela verkstan är nerdammad av ek- och mahognyslipningen. Har kommit på en bra metod att få bort dammet, blåser med tryckluften och håller slangar från två dammsugare i närheten - det fungerar! På bilden syns trädetaljerna i ek (instrumentbrädan till vänster är oljad och lackad), båda sidor är färdiga. Mahognydetaljerna kräver mera formning och slipning. Håller på att samla mod att göra svartbetsade detaljer. Hustrun blir väl ännu galnare - hon påstår att jag drar in slipdamm i huset!!!!! Antas Omgörare. Det ser jättebra ut kenneth Quote
Thomas Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Ja slipdamm det kan leta sig fram överallt. jag slipade ett golv förra året och trots dammsugare på hela tiden så hade dammet trängt sig in överallt. Quote
Krolleg Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Kolfiber, äkta vara - snyggt och dyrt. Här gäller LOCOST-principen dvs det ska vara billigt men se dyrt ut! Köp "kolfiber" vinylfilm. Jag köpte en noname film på ebay för en hundringn för 100*70cm inkl frakt. LOCOST och ser dyrt ut. Kolla min byggtråd :) Quote
Antas Posted December 21, 2011 Author Posted December 21, 2011 Framstegen går sakta framåt, den nya läderratten är på plats. Kunde inte låta bli att temporärt sätta dit instrumentbrädorna. Det är väl motsvarigheten till kvinnors provande av kläder och frisyrer. Antas Förmodligen på väg mot ver. xxx (svartbetsad ek). Quote
kengren Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Framstegen går sakta framåt, den nya läderratten är på plats. Kunde inte låta bli att temporärt sätta dit instrumentbrädorna. Det är väl motsvarigheten till kvinnors provande av kläder och frisyrer. Antas Förmodligen på väg mot ver. xxx (svartbetsad ek). Det är inte ofta kvinnor kommer till tals på denna sida - men här kommer min hustrus åsikter - den av ek är snyggare - den i mahogny skulle passa bättre i en båt kenneth Quote
Antas Posted December 21, 2011 Author Posted December 21, 2011 Roligt att din kvinna tar till orda i detta manliga forum för den manligaste av bilar. Själv har jag suttit i verkstan och "torrkört" ikväll för att repa mod att bygga en ver. xxx, dvs en instrumentbräda i svartbetsad ek. Antas Konstant byggare, hmmm.....konstaterad byggare. Quote
cealm Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Lös våndan Antas. Kommer du ihåg mobiltelefonens ungdomsår (90-talet). Nuförtiden byts hela mobilen förut byttes bara skalet beror förmodligen på att en mobil idag kostar som ett skal kostade förut. Gör samma sak. Se till att du kan byta instrumentbräda enkelt för brädorna är väl i formen lika? Du gillar ju att bygga och utmanas. PS kom ihåg att städa upp i garaget för om du har lager på lager av damm så är du i en möjlig "bombverkstad" om du skulle få för dig att starta svetsen eller skärbrännaren eller gasolbrännaren. Damm kan bli "explosivt" Till något helt annat. Dessa j---vla mygg Expedierade två stycken precis nu medan jag skriver det här inlägget. Normalexpediering per dag nuförtiden i december är 1 till 3 stycken. Jag vet var de kommer ifrån, nej inte Norrland, utan det är från intagen björkved som de parkerat i och när veden kommer in men innan den åker i vedpannan så vaknar de till liv och ställer till förtret. Quote
Antas Posted December 21, 2011 Author Posted December 21, 2011 "det är från intagen björkved som de parkerat i och när veden kommer in men innan den åker i vedpannan så vaknar de till liv och ställer till förtret" Det gäller att elda utav helve.....! "Nuförtiden byts hela mobilen förut byttes bara skalet" Problemet för en analog gubbe som mej är att jag inte ids lära mej nya system eller funktioner. Varför kunde man inte behålla NMT-systemet? Antas Analog ombyggare. Se där- alltid något nytt! Quote
gka Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Det är inte ofta kvinnor kommer till tals på denna sida - men här kommer min hustrus åsikter - den av ek är snyggare - den i mahogny skulle passa bättre i en båt kenneth Jag håller med. Eken ser bättre ihop med instrument och läder, mahognyn ser mer gammaldags ut. Quote
Thomas Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Vi har gammeldags bilar. Jag kan inte hjälpa det men jag är väldigt förtjust i mahogny och gamla ting. Quote
Antas Posted December 22, 2011 Author Posted December 22, 2011 Så var då de sista trädetaljerna tillverkade och oljade (ek) och betsade (mahogny), återstår lackning 6-8 gånger och avslutas med 1-2 lager halvmatt lack. Hmm..."sista" ska nog tolkas som mindre trovärdigt eftersom mitt enkla huvud har börjat fyllas med planer på svartbetsad ek. De böjda detaljerna ska vara ovanför bakskärmarna och de raka delarna på övre ramröret i sittbrunnen. Som vanligt är man aldrig nöjd med slipningen men jag har nu slagit näven i skruvstycket och fattat beslutet - nu räcker det! Eftersom jag har åsatts verkstadsförbud i julhelgen får jag väl smyga ut dit under "största möjliga tystnad" och fortsätta detta viktiga värv. Årsavgiften för 2012 är med glädje och förtröstan betald. Antas Garagesmygare. Quote
Unaimed Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Jag måste bara säga att jag är imponerad av ditt kvalitetsarbete och tålamod för att få till en del helt rätt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.