Jump to content

Omröstning!


Antas

Recommended Posts

Tack för de uppmuntrande orden!

Så länge hustrun inte kommer med kommentarer brukar det mesta fixa sej. Hennes kommentarer är förödande för tålamodet, trots det har vi varit gifta i +30 år.

Antas

Även benämnd "dövörat".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ja det är verkligen fina träbitar

Tack vare denna tråd så fick jag lack på mina "galler" till Corvetten. Skickade ner dem till Designchrome. Jämför gärna resultat före och efter lackering. Bild på "gallren" före lackering finns i denna tråd på post 30. Så här ser de ut efter lackering.

IMG_1791.jpg

jag är mycket nöjd

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Perfekt!

Detta forum är unikt med alla hjälpsamma, humoristiska, informativa och inspirerande medlemmar.

För mej har det underlättat byggeriet men även medfört merarbete!

Är nu på väg mot min 3:e instrumentbräda, se inlägg 25 ovan. Hustrun har naturligtvis synpunkter men i detta fall väger forumets synpunkter tyngre (om ni träffar henne säg det inte!).

Antas

Tvingad (av hustrun) till garagestädning inför cealms besök på måndag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad månne detta vara?

Nu har byggandet av den 3:e instrumentbrädan påbörjats, ver 3.0.

Denna ska bli utförd i svartbetsad ek. För att få tillräcklig bredd måste två bitar limmas ihop (120+120mm).

Tänkande, design och konstruktion är redan klart iom att jag redan har gjort två instrumentbrädor tidigare.

"Rörhögen" börjar snart bli den "fullbordade".

7 år har det tagit hittills, undrar vad man ska ta sej till efter detta projekt? Näverslöjd och snida ljusstakar? Nääää........det skulle jag aldrig stå ut med!

Link to comment
Share on other sites

Marcos och Morgan kan väl vara lämpliga förebilder.

Måste nog införskaffa en av varje för dissektion - skulle vara intressant att se konstruktionen.

Hmm....trist att såga sönder sådana pärlor - tror att det får anstå tv.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tråd på forumet med en bil i bil eller ram i trä och skala 1:5. Bengt Norells Länk

Det kan finnas en till eller om Bengt N har lagt in bilder i någon annan tråd.

Någon som vet?

Antas börjar ju bli desperat. Han måste ha nya projekt. Hur skall det annars gå?

Link to comment
Share on other sites

Än är desperationen under kontroll, jag har ju mina instrumentbrädor.

Får väl överväga att tillverka en i veckan om situationen blir ohållbar.

Annars blir det väl till att börja om med tillverkning av hundslädar igen, bra terapi för att under vintersäsong avleda från snöslungor.

Hmmm......glömde en sak, jag har ju inga Siberian Huskies numera. Kanske man får låna grannens Spanielvalpar........undrar hur många som behövs för att dra ett ekipage på 100kg?

Antas

Instrumentör.

Link to comment
Share on other sites

Skulle du inte bygga en "strippa" Antas?

Är fortfarande nyfiken på ritningarna du nämnde.

Drömmen vore en 10-12 meter lång elbåt med hjälpsegel.

Hittar du en sådan ritning så hojta till!

Min "strippa" har bordläggningen klar, ska ta ut henne och slipa henne trären snart.

Link to comment
Share on other sites

Det finns 3 objekt som ligger först "in my mind" utan inbördes ordning.

- 3-hjuling av Morgantyp (Pembelton, BRA e.likn). Måste få ut "rörhögen" ur garage/verkstad först.

- "strippa", stor canadensare med vinglasakter(har mallarna till formen). Har tidigare byggt en stor canadensare (GRP) med sidomonterad utombordsmotor.

- isjakt av "Isabella"-typ, helst något mera utvecklad. Säsongen är kort här uppe, snön täcker tidigt åkbara isar. Men de dagar det går - djä...vad det går undan!

-------------------ej prioriterat------------

- byta brädfodring bitvis på huset. Mycket svårstartat projekt!

- tapetsera några rum. Risk (möjlighet?)för skilsmässa!

- justera hängrännor. Har påtalat fallrisken spec. för "äldre" - ingen förståelse från hustrun trots att hon har suttit i Arbetarskyddsstyrelsens styrelse.

- reparera snöslungan (kastar ej ut). Tror att detta får anstå till höstens första stora snöfall!

- fixa till ett antal möbler (hustruns påhitt!).

- mm (fullständigt oinspirerande objekt!)

Som ni ser är pensionärstillvaron fulltecknad.

Idag ska vi fira kompisens 65-årsdag - uj,uj,uj det blir en tung dag i morgon.

Citat ur bibeln: "uppskjut ej till morgondagen vad du kan utföra idag, ty morgondagen har nog av sin plåga". Detta måste väl tolkas så att man rekommenderas att inmundiga ordentligt med vin ikväll eftersom man ändå mår tjyvens i morgon - eller hur?

För att hinna med allt idag måste jag som pensionär skriva detta kl 05:10.

Antas

Livsnjutare som lever som en sjöfågel. Ovan vattenytan glider den majestätiskt fram men under ytan paddlar fötterna som högvarviga propellrar.

Link to comment
Share on other sites

--- För att hinna med allt idag måste jag som pensionär skriva detta kl 05:10 --- Posta 05:56.

Då vet vi alltså att en specifik pensionär behöver 46 minuter att skriva texten. Förstår dig att det tog tid. En stor del av texten var tämligen oinspirerande projekt som rent ut sagt måste varit en kraftansträngning att ens notera.

Link to comment
Share on other sites

"- byta brädfodring bitvis på huset. Mycket svårstartat projekt!"

Tack för att du påminde mej..... Samma här, tycker det är ytterligt svårt att dels starta projektet och dels att hitta villig arbetskraft som jag kan få jaga på under glada tillrop!!! ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Så är den 3:e instrbrädan betsad och provad på plats.

OBS! Den är inte lackad på bilden endast betsad.

Det här börjar likna kvinnors provande av kläder och skor!

Antas

Instrumentör.

Link to comment
Share on other sites

Tur att den inte ska motivmålas i morgon utan endast lackas.

Vi firar kompisens 65-årsdag ikväll och det lär nog bli mindre behagliga efterdyningar i morgon..............

Är huvudet dumt får kroppen lida.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...