Jump to content

Storlek på bränsletank?


Recommended Posts

Hej, tänkte kolla med er hur stor tank ni tror blir lagom? har tänkt köra med en R1 motor, så funderar på att använda en 20liters tank. eller blir det för lite? har ingen aning om vad en R1 motor kommer att dra.

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du en byggtråd?

Glöm inte att lägga den i tråden under BEC för alla oss som bygger BEC. Då blir det lättare att hitta varandra.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9576

Min är ca: 30 liter men jag körde med Pinto innan.

/Fredrik

japp de har ja men den ligger under "våra bilar" kasnke ska flytta den? :)(http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9452)

ok men räcker 30 liter?

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Min tank är en båttank upphittad på en soptipp. Rostfri plåt och passade som "handen i handsken" i "rörhögen".

Den undre "bulan" är catchtanken på ca 2 liter. Catchtankens utformning tillkom efter bra synpunkter och råd av forumdeltagarna.

Total volym 30 liter.

Kör med Ford 2,9 V6 så jag räknar med att tanka ofta - fullt i tanken, tomt i börsen!

Med min form på tanken kommer tankmätaren att sjunka långsamt från början men få en sjuhelve....fart på slutet, det gäller att vara uppmärksam!

Jag är van vid små tankar, motorcykeln (Suzuki Intruder 1400) har bara ca 13 liters tankvolym. Det gäller att hela tiden planera räckvidd, dist till tankställe - påminner om flygning.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Min är 24 liter och visst det räcker men det hade inte skadat med 30 liters så slipper man tanka så ofta för när jag är ute och kör så kör jag mellan 10-20 mil och det innebär att varje gång jag ska köra så får jag tanka. Och jag kör V-power och det är inte säkert man hittar det överallt.

Link to comment
Share on other sites

Min är 24 liter och visst det räcker men det hade inte skadat med 30 liters så slipper man tanka så ofta för när jag är ute och kör så kör jag mellan 10-20 mil och det innebär att varje gång jag ska köra så får jag tanka. Och jag kör V-power och det är inte säkert man hittar det överallt.

okej men vad har du för motor i din?

Link to comment
Share on other sites

Börja med att bestämma vilket mål du har för din körning. När du är klar där så tar du bränsleförbrukning och volym. Det finns flera på forumet som har R1-or så där kan du få info om förbrukning för gara, konbana, bana typ Kinnekulle mm. PM-a tex anbla så har du förbruknings info på gata och Gröndal Eskilstuna, kanske Gelleråsen också.

Hur ofta vill du tanka enligt ditt mål?

Jag hade 36 eller 39 liters tank på min första Seven. För mycket nu kör jag med en svetsad Jeepdunk på 20 liter och det fungerar jättebra. Utöver det har jag gjort ett fäste baktill för att ha en 5L dunk med som reserv. Hittils har jag inte fyllt den dunken med bränsle utan 20L tanken räcker gott.

På CealmSeven V8 jag jag 56 (59) L stor tank. Det är väl egentligen för stor tank det också för jag kör ju inte med bilen. Nuvarande målbild för körning skulle lätt täckas med en 5L dunk i plåt. Nu får bilen ha sin stora tank jag tänker inte byta den. Säljer kanske bilen istället för en billig penning.

Kort versionen är: Först mål för ditt Sevenåkande. Därefter bestäm hur ofta du vill tanka. MEd den ekvationen får du tankvolymen given.

Link to comment
Share on other sites

japp de har ja men den ligger under "våra bilar" kasnke ska flytta den? :)(http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9452)

ok men räcker 30 liter?

//Mathias

Nä flytta den inte men lägg ett inlägg och en länk till din tråd så man kan hitta alla BEC trådar från en plats. Många har namn på sina byggtrådar så man inte förstår att de bygger BEC vilket gör det svårt att leta fram dem.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Min tank är på ca 35 liter. Efter 25-30 mil behöver man i vilket fall sträcka på benen och ta en rast, så den funkar även på långfärder.

Tanken är bara 10 cm i bakkant och följer ramens lutning i underkant. På så sätt blir det "massor" av bagageutrymme kvar.

Motorn är en Pinto med bränsle förbrukning från 0,8 och uppåt beroende på fart och körning.

/Bengt

post-25-0-32105700-1323814161_thumb.jpg

post-25-0-20642700-1323814178_thumb.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Min tank är på ca 35 liter. Efter 25-30 mil behöver man i vilket fall sträcka på benen och ta en rast, så den funkar även på långfärder.

Tanken är bara 10 cm i bakkant och följer ramens lutning i underkant. På så sätt blir det "massor" av bagageutrymme kvar.

Motorn är en Pinto med bränsle förbrukning från 0,8 och uppåt beroende på fart och körning.

/Bengt

Snacka om smart genomtänkt design - med facit i hand skulle man haft denna tank som mall

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort helt annorlunda. En stående tank på var sida mellan ryggstödet och bakaxeln. 18+20 Liter, form som en Jeepdunk ungefär. I och med att jag gjort ramen olik alla andra och hela karossdelen bakom bakaxeln som en hel demonterbar låda i aluminium så har jag plats för Ca 210 liter bagage.

006.jpg?t=1268361204

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort helt annorlunda. En stående tank på var sida mellan ryggstödet och bakaxeln. 18+20 Liter, form som en Jeepdunk ungefär. I och med att jag gjort ramen olik alla andra och hela karossdelen bakom bakaxeln som en hel demonterbar låda i aluminium så har jag plats för Ca 210 liter bagage.

006.jpg?t=1268361204

Jag blir helt imponerad - så här efteråt skulle man ha lagt ner betydligt mer arbete på att "tittat" på hur andra har löst sina byggen - tänk om det skulle finnas ett galleri med exempelvis tankar, bärarmar, instrumentbräda etc... Då skulle man kunnat se på vilka olika sätt olika personer har löst sina byggen. På någon stans skulle också ritningar av olika slag vara upplagda på vårt forum. När man håller på och bygger så är man så uppe i jobbet så man glömmer att kolla vad andra har gjort. Ingen kritik på forumet för utan det så skulle jag aldrig ha fått ihop mitt bygge.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Kenneth. Forumet innehåller en hel del olika lösningar, om man tar sig tid att läsa alla trådar. Likaså håller jag med att man är lite inne i byggandet ibland och därför inte uppdaterar sin byggtråd heller! Min senaste var i Maj... Men det har inte hänt så mycket sedan dess iofs. I mitt fall gillade besiktningsmannen att tanken satt mer skyddat på detta viset.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir helt imponerad - så här efteråt skulle man ha lagt ner betydligt mer arbete på att "tittat" på hur andra har löst sina byggen - tänk om det skulle finnas ett galleri med exempelvis tankar, bärarmar, instrumentbräda etc... Då skulle man kunnat se på vilka olika sätt olika personer har löst sina byggen. På någon stans skulle också ritningar av olika slag vara upplagda på vårt forum. När man håller på och bygger så är man så uppe i jobbet så man glömmer att kolla vad andra har gjort. Ingen kritik på forumet för utan det så skulle jag aldrig ha fått ihop mitt bygge.

kenneth

Håller med Kenneth attd et borde finnas ett ritnings forum :) eller i alal fall ett forum där man kan ladda upp bilder på sina lösningar. Förövrigt har ja köpt tank nu :) blev en 20 liters alu tank men funderar på att ha två 4 liters catchtankar med men får se :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte detta är typisk forum information utan kommer tillbaka till en wiki med olika sidor som beskriver lösningar uppdelade i sektioner....men håller med om att samla återanvändbar information på ett ställe....men forum är för att diskutera inte för att dokumentera.

Link to comment
Share on other sites

När vi är inne på bränsletank... Om man ska bygga en formsydd tank.

Vad är lämpligast i säkerhetssynpunkt, att montera tanken närma ryggstödet (så att den kommer så långt ifrån bakänden av bilen som möjligt) eller så långt bak som möjligt (för att få den så långt ifrån förare/passagerare som möjligt)?

Link to comment
Share on other sites

Prata med din besiktningsman. När jag pratade om min ide med tanken framför axeln tyckte han att det ar en bra ide iom att den sitter lite bättre till vid ev påkörning bakifrån, likaså om man bygger den ovanför axeln. Tanken blir då inte stötfångare vid mindre smällar. Avståndet till föraren, ja det rör sig om 40 cm skillnad, 30 liter bensin i en spräckt tank ger troligtvis ett större eldhav än så.

Link to comment
Share on other sites

Min SFRO-besiktningsman sa att det spelade ingen roll i denna typen av bil. Blir man påkörd ligger man tillräckligt risigt på det ändå....

Jag hade först bränsletanken ovanför diffen och då på 36 liter för att addera lite vikt inför vägningen, nu är den placerad bakom och krympt till 20 liter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...