Antas Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 (edited) Bromscylindern till Sierran har en varningsfunktion för låg nivå, den kopplas in med 3 (tre) kontaktstift. Märkningen framgår av bilden. Hur ska stiften kopplas in? Den tidigare cylindern från SAAB hade två (2) stift, när jag vänder den upp och ner så bryts kretsen mellan de två stiften (dvs flottören är i sitt högsta läge=full behållare). Enkel inkoppling: T+ till stiftet andra stiftet till jord. SAABs lock passar till Sierrans behållare så enklast är att bara flytta över locket. Då uppstår frågan om de varnar vid samma nivå? Det är väl tveksamt om man behöver varningsfunktionen, men finns den skadar det ju inte om den fyller avsedd funktion. Väntar just nu på att färgen på bromskonsollen ska härda, målade andra lagret kl 06:00 i morse, så att allt kan monteras och bromssystemet fyllas. Antas Edited October 31, 2011 by Antas Quote
Gerhard Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Den tidigare cylindern från SAAB hade två (2) stift, när jag vänder den upp och ner så bryts kretsen mellan de två stiften (dvs flottören är i sitt högsta läge=full behållare). Enkel inkoppling: T+ till stiftet andra stiftet till jord. låter som den visuella varningen när nivån sjunker kommer att bli ett rökmoln :o Quote
Antas Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 Har nu bytt till bromscylinder från en Ford Sierra 2,9 utan ABS men bromsproblemet fortsätter. Min Ford-mekaniker kom förbi och slet sitt hår, det borde fungera men likt förb...fungerar det inte! Har luftat dels manuellt (pumpning på pedalen) och med trycksatt bromscylinder tills det inte kommer ut någon luft ur nipplarna. Trots detta går pedalen lätt och bottnar och bromsverkan är låg. Samtliga ok ger svag bromsverkan. Har kört igenom mer än en liter bromsvätska i systemet dvs fyllt behållaren 7-10 ggr. Har lossat bakre oken och vridit dom så att luftningsnippeln blir högsta punkten. Inga läckage finns i systemet. Cylindern har 3 (tre) bromsrörsuttag. Min Ford-mekaniker rekommenderade att jag skulle dra ett rör från ena uttaget till vänstra oket fram och ett annat rör från andra uttaget till det högra oket fram, bakre kretsen går från det tredje uttaget. Jag pluggade det ena främre uttaget och drog 1 (ett) rör med förgrening till främre oken. Vet inte om det har någon betydelse att dra två rör men tänker prova ändå. Kan det vara så att den nya bromscylindern inte orkar pumpa upp/hålla trycket? Antas i bromsbryderi. Quote
cealm Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Det är ju sanslöst det hela. Principen hydraulik är jätteenkel. Alla bromsok ligger ju emot "nästan" vid noll bromskraft när du sedan trycker på pedalen så är det bara en liten volym som behövs för att sätta åt oken. Skulle din huvudcylinder vara för liten så får du göra två pumptag så tar det. Antingen har du bromsvåg eller dubbla kolvar i en cylinder för att få framkrets och bakkrets. På mina bilar med Volvo original 740 bak och 240 ABS (en oljeingåg) fram har jag 0,625 fram och 0,75 bak. Fungerar klockrent. Jag har bromsvåg. Skillnade på ditt är i volymer inte speciellt mycket och allt är nytt förmodar jag. --- Kan det vara så att den nya bromscylindern inte orkar pumpa upp/hålla trycket? --- Är svaret ja på frågan har du något i systemet som är trasigt. Hydraulik på bromsar eller grävmaskiner eller liknande är i princip inkompressibel och skall vara så. Om du inte har något uppenbart fel i systemet, kopplat fel eller vad som helst och allt är nytt då finns det bara en sak som kan göra att du får för klen bromsverkan och det är utväxlingsförhållandet dvs du har för STOR huvudcylinder. Du orkar inte pressa så det blir någon bromskraft att tala om. DEt är därför man ofta har 0,625 fram för att få kraft volymen räcker gott till volvo 240 ok i alla fall. 0.75 bak är för att inte få så stor kraft där och för att hjälpa bromsvågen. Quote
Antas Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 (edited) Det märkliga är att det är samma fel både med SAABs och Fords cylindrar. På SAAB-cylindern honade jag loppet och bytte packningar men det blev ingen förändring. Samtliga ok har jag bytt packningar på, inga läckage finns. Undrar om det kan bli någon luftficka på något mystiskt ställe, i mitt tänkande borde det i så fall vara i huvudcylindern. Efter ett mycket omfattande luftande finner jag det osannolikt. Hydraulik är enkla mekaniska system och borde fungera - men nix! Edited July 17, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Ja antingen fel utväxling eller luft. "fjädrar" pedalen = luft. De bak ok du har. har du kollat hur de sitter på originalbilen med tanke på lutning och så? Luftnippeln kanske inte är högsta punkten alltid för det kan gå en kanal till nippeln. Har du tittat på beläggen så de ligger "på" när bromsen är släppt? Quote
Pac Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 (edited) Trots detta går pedalen lätt och bottnar och bromsverkan är låg... Jag har följt din tråd antas och har precis som du svårt att fatta varför det beter sig som det gör. Vad händer om du pumpar med pedalen? Kan det vara så att den nya bromscylindern inte orkar pumpa upp/hålla trycket? Det låter osannolikt om du inte vänt packningarna fel(vilket du redan kollat...), då borde det läcka tillbaks. Kan du se att det gör det? Edited July 17, 2011 by Pac Quote
Thomas Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Du kan kontrollera på t.ex. följande sätt. Lyft bort oken på t.ex. bakaxeln ok ta ur beläggen och lås kolven med skruvtving eller nåt annat emellan. prova om det är skillnad. Gör tvärtom o prova fram. eller ännu bättre koppla ur bakkretsen fram på huvudcylindern genom att ta bort rört och blocka med luftnippel. och sedan på andra kretsen med bakre inkopplad o luftad. Det är inte så att du har nåt vajsing på glidkolvarna så det är skivorna som flexar????? Quote
Antas Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 Jag har reparerat och luftat många bromssystem i mina dagar men aldrig träffat på något som detta. ”Fel utväxling” -Tveksamt. Pedalen går att föra ända tills kolven bottnar i cylindern ”Luft” -Pedalen fjädrar inte. ”De bak ok du har. har du kollat hur de sitter på originalbilen med tanke på lutning och så?” -När jag tar lös dom och placerar dom som originalmontaget blir det ingen skillnad. Ska vrida dom med lite olika vinklar imorgon och prova igen. ” Har du tittat på beläggen så de ligger "på" när bromsen är släppt?” -Bromsbeläggen ligger inte på. ”Vad händer om du pumpar med pedalen?” -Inget, den går lätt och i botten varje gång. Det går inte att ”pumpa upp” trycket. ”.....vänt packningarna fel(vilket du redan kollat...), då borde det läcka tillbaks. Kan du se att det gör det? -Sierra-cylindern har jag inte öppnat och kollat. På SAAB-cylindern bytte jag packningar. Öppnade den igen och dubbelkollade - samtliga var rättvända. Tack till alla ni som funderar och engagerar er. Antas Quote
Antas Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 Du kan kontrollera på t.ex. följande sätt. Lyft bort oken på t.ex. bakaxeln ok ta ur beläggen och lås kolven med skruvtving eller nåt annat emellan. prova om det är skillnad. Gör tvärtom o prova fram. eller ännu bättre koppla ur bakkretsen fram på huvudcylindern genom att ta bort rört och blocka med luftnippel. och sedan på andra kretsen med bakre inkopplad o luftad. Det är inte så att du har nåt vajsing på glidkolvarna så det är skivorna som flexar????? "...ta ur beläggen och lås kolven med skruvtving" -redan gjort ett antal gånger. "...koppla ur bakkretsen fram på huvudcylindern..." Smart! Det ska jag prova i morgon. Quote
Thomas Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Beläggen ska inte gå tillbaka när du släpper pedalen. Endast trycket ska bli 0 så hjulen kan rulla. För rör sig t.ex. inte glidkolvarna så "fjädrar" allt istället och beläggena åker ifrån skivan. Du har väl glidkolvarna kvar? Quote
Antas Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 "Du har väl glidkolvarna kvar?" -allt är monterat som originaloken. Du menar väl "glidkolvar" = "styrpinnar"? Quote
Thomas Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Jäpp de "pinnar" som gör att oket kan glida då beläggen slits och kolven går längre ut. Quote
Antas Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 De är smorda efter alla beskrivningar och kontrollerade att de glider lätt. Quote
cealm Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 (edited) Antas: Imorgon när du provat enligt inlägg 60 och det inte ger lösningen då finns det bara en sak kvar: - Biltema och nya ok samt -eventuellt ny huvudcylinder såvida den inte redan är ny men oken är väl begagnade just nu eller hur? Edit: tillägg. Kom på en sak. DEt kan inte vara så att dina bromsslangar har separerat invändigt så de "stänger sig själva vid tryck). Edited July 17, 2011 by cealm Quote
therealpinto Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Har man vanliga bromsslangar (gummi) kan man också använda en svetstång eller liknande med tejp runt käftarna för att "stänga av" ett ok i taget. Då brukar man kunna isolera problemet. Om det bottnar med alla slangar "avstängda", testa med att blockera utgångarna på cylindern direkt. Att begagnade huvudcylindrar som legat ett tag börjar läcka är inte ovanligt, det kan ju vara så att Sierracylindern är kass. Jag har en 25,4mm Sierracylinder i Kåge som du gärna får låna om du vill/behöver. SMS till 070-560 54 19 i så fall. /Gustaf Quote
Antas Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 Jag har stålomspunna slangar. Tack för det fina erbjudandet Gustav! Återkommer efter ytterligare tester. Jag ska kolla på Auto Ohjanperä i morgon om det finns repsatser till Sierracylindern, till SAABens cylinder kostade satsen 59 SEK. Någon som har synpunkter på min Fordmekanikers rekommendation om att dra två bromsrör från cylinderns två uttag till vardera framok? Jag har som tidigare sagt dragit 1 (ett) rör med ett T-stycke närmare oken. Quote
Thomas Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Att bägge huvudcylindrarna beter sig exakt likadant är möjligt men liten möjlighet så där skulle inte jag leta förrän det andra är uteslutet. Tryck inte ihop dina stålomspunna slangar, det kan skada stålet och då är de kass.Utan som Gustaf skriver om du har Gummislangar kan du testa men gärna tejpa runt dem för att minimera skador. Om du använder 1 eller 2 utgångar på huvudcylindern ska inte spela någon roll för de jag haft isär så går ju bägge till samma ställe inne i den,bara 2 utgångar. Ligger slangarna i någon stor höjdskillnad. böjar? Quote
Jonas Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Ett annat alternativ är att ta loss alla slangar från oken och plugga dom. Blir pedalen "stum" då så är det bara att koppla in oken igen ett efter ett. (Får du fortfarande inget tryck så plugga fram eller bak kretsen direkt på huvudcylindern) Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 Nyss hemkommen efter en räd på lokala Fordverkstan. De säger att i original är bakre oken monterade på ovansidan av skivan. Oken uppges vara mycket känsliga för lutningar vid luftning. Jag har monterat oken stående på baksidan av skivan men har tagit loss dom och lagt dom på ovansidan vid luftningen, ska prova med lite olika vinklar och lufta igen. Ska även prova att plugga samtliga ok och prova om pedalen blir stum. Tänker tillverka "pluggar" enl. Thomas metod. Nu ut i verkstan för nya matcher med bromssystemet! Antas Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 (edited) Har luftat bakre kretsen och vridit bakre oken - ingen förändring. Pluggat bakre kretsen och luftat främre oken igen - ingen förändring (pedalen går lätt i botten). Börjar luta åt att det är huvudcylindern som felar. Antas Edited July 18, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 plugga bägge kretsarna då. Och det skulle varit kul att gjort detsamma med din tidigare huvudcylinder. Om du trampar blixtsnabbt är det lika ändå? Du kanske har tryckt ut främre kolven så den fastnat i främre läget? Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 Efter luncherandet ska jag plugga samtliga utlopp ur huvudcylindern. "Om du trampar blixtsnabbt är det lika ändå?" -ingen skillnad. Den bygger inte upp något tryck. Kommer nog att öppna Sierrans huvudcylinder för att kontrollera loppet. Börjar fundera på att ändå köpa ett Volvo 240 ok på Biltema och prova. Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 A never ending story! Har pluggat samtliga utgångar i cylindern - pedalen stum, alltså fungerar huvudcylindern. Pluggade bakre kretsen och vänstra främre oket - pedalen stum och bra, fjädrar inte. Bromsen fungerar på högra hjulet (hjulet låses). Pluggade bakre kretsen och högra främre oket - pedalen stum och bra, fjädrar inte och bromsen på vänster sida fungerar (hjulet låses). Pluggade båda främre kretsarna, kopplade in bakre kretsen, luftade båda bakre oken 5-7 ggr, pedalen blir stummare och bottnar inte - känns normal. Kopplade in samtliga kretsar - pedalen bottnar. Har lämnat verkstan för att tänka en stund! Bromsarna har nu tagit 5 dagar av arbete och fungerar likt förb...inte. Jag hade tänkt premiärstarta motorn förra veckan men si det har inte gått. Före lunch störde jag "therealpinto" med ett telefonsamtal, han var tjänstvillig som vanligt. Fick rådet att prova att pumpa bromsvätska bakvägen genom oken. Som "pump" dög en vanlig oljekanna. Ska nog prova den metoden också. Antas Mot nya djärva obromsade mål! Quote
super7 Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Pluggade båda främre kretsarna, kopplade in bakre kretsen, luftade båda bakre oken 5-7 ggr, pedalen blir stummare och bottnar inte - känns normal.Kopplade in samtliga kretsar - pedalen bottnar. Har du grejer så du kan plugga ena främre kretsen och ansluta bägge främre oken på den andra kretsen fram? Är också i bromsmeks branschen för tillfället då bilprovningen tyckte att jag har för stor skillnad mellan höger och vänster bakbroms :mad: //Nisse Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 Jodå, jag har pluggar tillverkade enl "Thomas" metod nämnd tidigare. Det finns bara en krets fram men med rör till vardera oket, varje rör ansluter till cylindern med egen nippel dock har cylinderns båda uttag förbindelse med varandra. Detta gör att det går lika bra att använda ett rör från cylindern, grena detta till båda oken och plugga det andra uttaget på cylindern. Har just kommit hem efter att ha inhandlat en smörjkanna på Clas Olson för att prova "therealpinto" - metoden nämnd ovan. Jag har fan i mej snart provat allt! Tänker snart övergå till att dricka bromsvätska istället för billigt vin! Antas Uppgiven men inte uppriven. Quote
cealm Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Antas: --- Tänker snart övergå till att dricka bromsvätska istället för billigt vin! --- Vad kommer du välja DOT4 eller LHM (den gröna olja som Citroen har som original). --- Jag har fan i mej snart provat allt! --- Våld?? Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 (edited) Det blir nog DOT5, lite krav på smak har jag! DOT4 kräver käpp, parkbänk och duvor. Våld och hot om våld är inte acceptabelt pga min tidigare yrkesbana, har dock börjat fundera alltmer på "nödvärnsrätten". Edited July 18, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Funkar det inte med våld så ta till mer våld. Felet måste vara att du använder Ford grejer. Nä skämt åsido. Detta kräver tankeverksamhet. men nu ska jag ut o meka Sunbeam. Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 (edited) Har nu pumpat och återigen pumpat med "therealpinto"-metoden men det fungerar inte. När jag trycker bromsvätska bakvägen genom systemet rinner det ut mycket genom gängorna mellan nippel och ok. Främre kretsen är pluggad och jag luftar bara bakre kretsen, ibland blir pedalen stummare men ibland går den till botten. Hustrun har trampat och trampat och trampat på pedalen tills hon inte orkar mera. Varje gång jag luftar bakre oken brukar det komma ut lite luft men jag misstänker att det är luft som smiter förbi gängorna mellan luftningsnippeln och oket. Hela systemet är genomluftat med ca 3 liter vätska som används flera gånger. Tror att varje ok bak är luftat minst 15 ggr, lika många gånger är behållaren fylld. Uppdatering en tim senare. I ren desperation har jag nyss använt gängtape på luftningsnipplarna bak. Nippeln verkar nu inte få någon tjyvpassage av luft mellan nippel och ok. Endast ren bromsvätska utan luft kommer ut men likt förb...går pedalen i botten. Edited July 18, 2011 by Antas Quote
cealm Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Antas: Vill bara uppdatera mig lite. Allt utom de stålomspunnna slangarna plus nipplar är "begagnade"? Jag har bara ett råd i så fall. Köp nytt runt om. För min del kör jag alltid med nya cylindrar och ok. Om det bror på det eller bara tur det vet jag inte men jag har aödrig haft problem att få bromsarna funegrande och inställda. Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 I morgon ska jag ta bort bromskraftsregulatorn (Wilwood)i bakkretsen och prova att lufta. Beroende på resultatet kommer nästa steg att bli att plugga T-stycket som fördelar till vänster och höger ok bak. Tänker prova att lufta ett ok i taget. Samtliga ok är renoverade. Något som detta har jag aldrig träffat på under 45 års skruvande i bilar och andra fordon, mycket märkligt. Quote
cealm Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Antas: Tålamod det är något som denna tråd bevisar att du har. ---- Hustrun har trampat och trampat och trampat på pedalen tills hon inte orkar mera ---- I vilket fall du slitit ut frun eller ej är ännu inte känt men vi kommer säkert få rapport. Det du inte har men borde ha är vad man använder inom hydruliken en tryckmätare inom hydraulik sker luftningen genom stömming av sig självt. Du måste ordna en luftning på den men det är lätt. Sedan är det bara att koppla in den från huvudcylinder och steg för steg utåt och kolla vilket tryck du har vid varje punkt. Quote
anbla Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Hej För några år sedan försökte jag spola ett antal liter bromsväska genom systemet för att lufta bak bromsarna. Mina bromsar direkt efter luftningen verkade fungera ok men sedan gick pedalen i botten, tre snabba tramp på pedalen och fick viss bromsverkan tillbaka (tryckluftsbromsar). Det var inte roligt att åka ut på Gelleråsen i tron om att bromsarna var ok, det blev inte ens ett helt varv den gången. Till slut hittade jag felet banjobulten till bromscylindern var inte tät, tog tjuvluft vid helt uppsläppt pedal, jag drog bulten och sedan inga återkommande problem luftningarna går nu lätt att göra, frun ställer fortfarande upp vid dessa tillfällen. //Anders Quote
Thomas Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Du har regulatorn åt rätt håll in-ut? Skruva den i botten. Titta på dina belägg och skivor hur de rör sig vid pedaltryck. kolla efter läckor. det behövs ytterst lite för att det ska j-klas Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 Hej För några år sedan försökte jag spola ett antal liter bromsväska genom systemet för att lufta bak bromsarna. Mina bromsar direkt efter luftningen verkade fungera ok men sedan gick pedalen i botten, tre snabba tramp på pedalen och fick viss bromsverkan tillbaka (tryckluftsbromsar). Det var inte roligt att åka ut på Gelleråsen i tron om att bromsarna var ok, det blev inte ens ett helt varv den gången. Till slut hittade jag felet banjobulten till bromscylindern var inte tät, tog tjuvluft vid helt uppsläppt pedal, jag drog bulten och sedan inga återkommande problem luftningarna går nu lätt att göra, frun ställer fortfarande upp vid dessa tillfällen. //Anders Jag har banjobultar vid oken, ska kolla dom. Quote
Antas Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 (edited) Du har regulatorn åt rätt håll in-ut? Skruva den i botten. Titta på dina belägg och skivor hur de rör sig vid pedaltryck. kolla efter läckor. det behövs ytterst lite för att det ska j-klas Ska dubbelkolla regulatorn i morgon. Varför ska regulatorn skruvas i botten (=största begränsning av bromskraften bak)? Borde det inte vara tvärt om dvs uppskruvad allt som går (max genomströmning av bromsvätska). Om jag har förstått regulatorns funktion rätt så borde den bara strypa vätskeflödet och då har väl flödesriktningen ingen betydelse. Om jag inte minns fel hade den någon markering för ut/in och jag monterade efter markeringen. Jag har inte sett några läckor ännu, ska dubbelkolla det också. Edited July 18, 2011 by Antas Quote
Morty Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Mina bakre bromsok (Sierra/Scorpio) var ett helsike att lufta. I princip helt omöjligt genom att pumpa med pedalen. Jag är tvungen att lossa oken och lyfta upp dem så att nippeln pekar rakt upp samtidigt som jag har tryck på behållaren med en Luftman. Quote
Antas Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 (edited) Kort morgonrapport. Enbart bakre kretsen inkopplad. Följde Mortys synpunkter. Banjobulten på bakre oken drogs åt hårdare (kopparbrickor på båda sidorna om banjon). Oken förflyttades så att luftningsnippeln kom rakt upp. Luftning-lite luft kom ut, bromspedalen fast med kort rörelselängd, Yiiipeeee! Glad i hågen kopplade jag in vänstra främre oket (med bakre kretsen inkopplad) efter kontrolldragning av samtliga nipplar - luftning. Pedalen går nästan i botten! Dålig bromsverkan på framhjulet. Tänker tillverka en träkloss för att spärra kolven och därefter vrida oket i olika vinklar för att försöka få ut ev. luft. Luftningen kommer att ske med enbart vänstra främre oket inkopplat därefter samma procedur med högra oket. Thomas: regulatorn är vänd åt rätt håll - dubbelkollat. Edited July 19, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Bra. på rätt väg. På Min Summit regulator instruktion står följande.(SUM-G3905) http://static.summitracing.com/global/images/instructions/sum-g3905.pdf min är svart http://shopping.aol.com/sum-g3905-summit-racing-brake-proportioning-valves/773322357 Pressure is reduced to a maximum of 57% of inlet pressure by turning the knob counter-clockwise (all the way out) For full line pressure turn the knob clockwise (all the way in) Alltså fullt inskruvad Quote
Antas Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Eftermiddagsuppdatering om bromshelve....,... Ibland blir man låst i det egna tänkandet även om det låter otroligt (!). En kompis kom förbi och övertog pedaltrampandet efter min uttjänta hustru. Nu låses samtliga hjul men pedalen går för djupt. Kompisen kom med den brillianta idén, flytta upp gaffeln på pedalen och minska utväxlingen. Detta ger längre slaglängd och pedalen kommer inte att gå så djupt. Jag har nog haft för stor utväxling, pedalrörelsen är lång (stången in i cylindern får kort rörelselängd)och går lätt. Att jag inte tänkte denna simpla tanke själv....... Eftermiddagen ska gå till att riva ut pedalställ, parallellförflytta bromscylindern uppåt och flytta upp stångens infästning på pedalen. Därefter förnyade luftningsaktiviteter! Håll tummarna att det blir bra. Antas Bromsreviderare. Quote
cealm Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Vilka är dina nuvarande mått på pedalstället, ungefär. Vridcentrum för pedalen och hur högt ovanför det sitter fästet för bromsstången och vilket mått i bilens längsled har du mellan pedalens vridcentrum och bromsstångens. En paintskiss. Quote
Thomas Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Eftermiddagsuppdatering om bromshelve....,... Ibland blir man låst i det egna tänkandet även om det låter otroligt (!). En kompis kom förbi och övertog pedaltrampandet efter min uttjänta hustru. Nu låses samtliga hjul men pedalen går för djupt. Kompisen kom med den brillianta idén, flytta upp gaffeln på pedalen och minska utväxlingen. Detta ger längre slaglängd och pedalen kommer inte att gå så djupt. Jag har nog haft för stor utväxling, pedalrörelsen är lång (stången in i cylindern får kort rörelselängd)och går lätt. Att jag inte tänkte denna simpla tanke själv....... Eftermiddagen ska gå till att riva ut pedalställ, parallellförflytta bromscylindern uppåt och flytta upp stångens infästning på pedalen. Därefter förnyade luftningsaktiviteter! Håll tummarna att det blir bra. Antas Bromsreviderare. Det har jag frågat dig om tidigare. men då var det som det skulle sa du. lite bättre brukar det bli sedan när beläggen slitit in sig efter skivan. Är de nya? begade kan vara avsmalnande så kolv o belägg sviktar Quote
Antas Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Efter sju sorger och åtta bedrövelser, nu fungerar bromssystemet!!!!!! Det hela var mycket enklare än vad jag hade antagit från början. Kompisen som kom hit är inte speciellt tekniskt lagd - hmm...han har traktor så visst tekniskt kunnande besitter han - men han kom med den förlösande problemlösningen! Cealm: jag hade för kort avstånd mellan pedalens nedersta vridpunkt och vridpunkten för hävarmen, har inte mätt men jag tror att det kan vara ca 30 mm. Eftersom Sierracylindern hade kortare rörelseväg än SAABcylindern gjorde jag misstaget att flytta ner hävarmens infästningspunkt. När jag flyttade upp den vridpunkten ca 15 mm blev pedalens slaglängd perfekt och den sjunker relativt lite om jag trampar allt jag kan. Tänk att något så besvärligt kunde vara så enkelt. Ibland ler Herran tom mot de ogudaktiga. Alla hjul låses vid bromsning och släpper när pedalen släpps upp. Ett stort TACK till er alla som har bistått med råd och dåd och engagerat er. Okej då, jag erkänner att jag bor i en avkrok i detta land där kulturen dvs förekomsten av Locostbyggare är lika gles som befolkningen i länet (2,6 inv/km2). Antas Äntligen mot nya bromsade mål! Quote
Jocke4U Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Grattis! Skönt att det löste sig! Seså, när är det bara nya mål och lösningar...UPPSTART!! :racesmile: Quote
Thomas Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Jag brukar mäta också slaglängden så man kan nyttja hela huvudcylinderns slaglängd om det skulle behövas Quote
cealm Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Grattis Antas. Då har vi bara kvar svaret på frågan hur frun mår? --- befolkningen i länet (2,6 inv/km2). --- I de elektroniska livet är via all lika tätbefolkade eller obefolkade. Quote
Antas Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Svaret på din fråga: jag ligger lågt ett tag framöver! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.