Jump to content

punkteringstest av Taunusspindel


Recommended Posts

Hej, allihop!

Nu har jag och en god vän gjort ett mycket seriöst :icon_smartass1: test ...

Detta test går ut på att prova vad som händer med väghållningen vid punktering av ett framdäck i 70kmh och användandet av Taunusspindel.

Det diskuterades för ett par år sedan om Taunusspindeln vara eller inte vara och det som sades var att vid en punktering kunde ratten ryckas

ur händerna vid en framhjulspunktering, detta beroende på den ogynsamma scrubben på 79 mm , allt enligt SFRO ;).

Jag motsatte då detta resonemang och menade att detta inte stämde och jag lovade Gustav (SFRO ) då att när min seven med Taunusspindeln var klar så skulle jag göra

ett dylikt test så vi fick data på vad som skulle kunna hända... så håll i er nu för så här gick det till att göra testet..B)

Införskaffade 1 styck Fiskevåg 0-11kg ( ej Krönt skall tillägas )

1 st 15" fälg med ett slitet michelin lågprofildäck, 195/55-15.

Mina däck som sitter på är Toyo 888 195/5-15 R-däck

1 st GoProkamera ( lånad)

1:a testet gjordes med vänstra toyo däcket tomt på luft, ventilen borttagen :huh: sen ut på en tom industrigata i thn och upp i 70kmh skta men säkert, med

R-däcken märker man INGENTING :icon_sleep: vid normal körning men kör man lite inspirerat så finns det en tendens att tro det är lite för lite luft än normalt :D.

2:a testet gjordes med Michelindäcket och 0.5kg i tryck.

Med hjälp av min assisten så sattes vågen i min lilla ratt ( 110mm ifrån navets centrum) , vi gjorde dock 2 körningar här, en åt var håll då vägen lutade så

vi fick ett snitt på 1,75kg dragkraft i ratten.

3:e testet gjordes med 0.0kg i däcket (ventilen borttagen)

När jag nu startade och accellererade upp sakta så var det ganska trögt upp till 40kmh sen gick det lättare ju närmare 70kmh man kom.

Dragkraften uppgick nu till 3,4kg i ratten,, kontentan av detta test gav att det är inga som helst problem med en punktering i 70kmh att hålla emot

och att ratten skulle ryckas ur handen är inte mer än när man kör över ett brunslock.

Och jag kör med en mycket liten ratt 290mm diameter.

Tillägas är att min bil Caper S7 har orginal Taunusscrub på 79mm , Caster på 6,25 grader , Camber ca 0,25 grader och lite Toe.

Et på 37 på mina Saabfälgar , Taunus har ET39-41 lite olika uppgifter beroende på var man letar.

Enligt min gode vän på saab chassietuning så är scrubben lite känsligare på en framhjulsdriven bil då Tourqe steer kan uppstå men han

menar att på våra bakhjulsdrivna bilar så är det inga problem, det är viktigare att hålla koll på dom andra variablerna i en framvagn än scrubben.

Hoppas detta kan vara något som SFRO kan ta till sig när man nu inte rekomenderar Taunusspindeln , lite konstigt kan man tycka när Westfiled har Taunusgeometri på sina bilar :P

iofs så tror jag dom har Sierra geometri med nuförtiden., finns ju inte många Taunusspindlar kvar på våra skrotar men för den skull ska dom inte uteslutas bara för att någon "tycker"

att dom inte är bra utan några som helst underbyggda tester .

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Kanonbra att någon gjort ett seriöst och riktigt överskådligt test.Alla bilar drar något vid punktering

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Detta bekräftar vad Libell fick erfara vid tävling på Gelleråsen då han körde punka, då med 13" och förmodligen ännu mer scrubb, han märkte ingenting...förutom att det inte var samma grepp då i vissa böjar :wacko:

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: Större risk att man inte märker nåt alls snarare än att man "tappar" bilen, verkar det som. Skulle vara kul att se motsvarande test med en riktig Taunus på orginalhjul och se om det blir nån större effekt där.

Link to comment
Share on other sites

Detta testet har jag väntat spänt på, och resultatet var väl ganska väntat?

Vi ska inte bråka med SFRO, dom är ju på vår sida :thumbsup: , men man kan ju börja undra lite om prioriteringarna är helt balanserade.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte debattera saken men några punkter att fundera på om ni vill;

- Vad händer om man bromsar hårt?

- Vad händer om man bromsar hårt och ett hjul kör i ett gupp/en håla?

- Blir det annorlunda med en däckexplosion i 70-90-110 km/h?

- Hur blir det i en bil med annan tyngdpunkt, vikt på framaxeln, caster etc.?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det pinto skriver är viktiga synpunkter,,,men det gäller ju alla bilar dom senarion som beskrivs här ovan.

Det som jag mest undrar över är på vilka grunder och vilka olika tester som gjorts för att Taunusspindeln skulle få sån negativ klang hos SFRO?

Det är inte lätt att få ner en scrub ifrån 79mm till 40mm som SFRO har som maxvärde (rätta mig om jag har fel),vilka fälgar ska man använda?

Taunus har orginal ET 39-41mm på sina fälgar och var hittar man fälgar med ET80 eller mer?

Visst ,man kanske kan svarva nya nav men då kommer kanske andra problem som platsbrist för skivor och ok.

Denna spindel har använts i england bla i säkert 20 år och det verkar inte finnas nån sorts rapport om man läser dom viktigaste kitcartidningarna

som testkör sevens, visst ,finns inget som säger att det inte har hänt något nån gång,

Vi som är födda på 60-talet har för en del kommit i kontakt med Taunus vid bildebuten och kan inte minnas att den ansetts "farlig" på något sätt angående det som diskuteras här.

Jag ägde själv ett par volvo 142 och råkade faktiskt ut för en däckexplosion i 70kmh och det var värre än det jag nu testat,det var ganska kraftigt drag i ratten och den ratten är betydligt större än vad vi använder :lol: ,,

Det verkar mer som om SFRO:s kunskap om just detta med scrub kontra väghållnig är begränsad..inget ont menat om SFRO:s besiktningsmän, för dom gör ett fantastiskt

viktigt jobb :thumbsup: och lägger ner massor av tid för att vi ska kunna bygga våra egna bilar, men, man kan ju alltid lära mer om ämnet.

Man får ju hoppas att det inte går prestige i det hela för då skulle det bli lite tråkigt att diskutera med varandra.

Jag brukar refera till min gode vän som är chassietunare på saab och av honom har jag lärt mig mycket nyttig info och det kommer jag nog göra framöver då han och hans kolleger

har en enorm erfarenhet inom bla inom racingens olika former och när dom säger att man inte behöver haka upp sig på Enbart scrubben som SFRO gjort utan man måste se helheten.

Och läser man lite om chassiegeometri hur saker hänger ihop så inser man att det inte är så enkelt att konstruera en egen framvagn som många verkar tro.. jag vill nog påstå att om man tar en beprövad framvagnsgeometri ifrån vilken bil som helst rakt av och som skulle passa in i vårt koncept så kommer man rätt redan ifrån start.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Faan vad trött man blir, jag brukar normalt inte kommentera saker men det här är löjligt.

Får man inte ha tauns spindeln är det väl bara att strunta i den det finns massor av andra man kan använda, och regelverket uppdateras allt eftersom.

Det är precis som när man inte fick ha kulleder som inte var godkända för dragande kraft, jag körde säkert 800mil med min bil som hade detta utan problem. När jag byggde nästa bil var det bara att använda de som var avsedda för de nya reglerna.

Den samlade kunskapen här på forumet är stor men min åsikt är att allt sådant här bara leder till et snävare regelverk, sen går det att begära dispens för att kunna ha olika lösningar om det kan motiveras.

/John

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Taunusspindeln är att den normalt sett ger felaktig (för stor) skrubbradie.

Visst KAN man bygga en bil med stor skrubb som duger (eller är bra) men då ska man pricka ett gäng andra parametrar. Därför känner jag att vi snarare gör byggarna en otjänst genom att INTE sätta en gräns på skrubb/styrradie. Om man från börjar designar bilen för liten skrubbradie blir det lättare att få den att fungera bra och risken för att man vid slutbesiktningen upptäcker beteende som kräver omkonstruktion blir mindre.

Jag har också kört Taunus som bruksbil (många Taunus) och kör ju Capri som hobbybil nu (som också har för stor skrubbradie). Visst går det men det är inte bra. Skulle jag bygga en bil från grunden skulle jag inte bygga in fel som jag kan undvika.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej Gustaf

du börjar med att skriva att scrubben är "felaktig ,för stor , scrubradie" vilket får många att tro att det är en etablerad "sanning" vilket det INTE

är för dom som jobbar inom branschen (tillverka bilar ) och om man letar i litteraturen om framvagnsgeometri så stämmer inte det som du skriver.

Scrubben är inte en avgörande del av en bra/säker väghållning, med detta resonemang så borde det exvis varit livsfarligt att tävla inom Karting vilket jag gjorde

under nästan 8 år och där scrubbradien hade fått dom flesta att tappa hakan, skulle jag överföra den scrubben på min bil som Karten hade så skulle det nog bli

ca 150 -170mm och min kart hade en rätt bra väghållning :lol: och punkteringar var vanligt men inte slets ratten ur händerna på mig direkt, trögtstyrd måste man

medge att en Tävlingskart är.

Jag tror nog att du vet/känner till att av dom flesta sk erkända experter i världen som har skrivit böcker om detta så brukar det stå att där den förlängda linjen av KPI

vinkeln möter marken så BÖR den ligga inom däckets slitbana, om den hamnar utanför denna så KAN det upplevas mer trögstyrt, ingenstans står det att väghållningen blir sämre av stor scrub.

Jag tycker bara att det ska vara rätt info som kommer fram och som kan vara till hjälp för nya byggare.

Om man nu inte vill ha Taunusspindeln gör det ordentlig och ta och förbjud den för vidare användning , men då ska det vara på väl underbyggda tester och inte godtyckligt tyckande och felaktiga påstående.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Taunusspindeln är att den normalt sett ger felaktig (för stor) skrubbradie.

Visst KAN man bygga en bil med stor skrubb som duger (eller är bra) men då ska man pricka ett gäng andra parametrar. Därför känner jag att vi snarare gör byggarna en otjänst genom att INTE sätta en gräns på skrubb/styrradie. Om man från börjar designar bilen för liten skrubbradie blir det lättare att få den att fungera bra och risken för att man vid slutbesiktningen upptäcker beteende som kräver omkonstruktion blir mindre.

Jag har också kört Taunus som bruksbil (många Taunus) och kör ju Capri som hobbybil nu (som också har för stor skrubbradie). Visst går det men det är inte bra. Skulle jag bygga en bil från grunden skulle jag inte bygga in fel som jag kan undvika.

/Gustaf

Tack för förklaringen, det är en rimlig ansats att försöka guida snarare än att ge "förkunnanden".

Bry dig inte om att Jörgen hoppar på dig för SFROs ställningstagande i sitt inlägg här ovan, det är ett lågvattenmärke som faller på sin egen orimlighet.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det är precis som när man inte fick ha kulleder som inte var godkända för dragande kraft, jag körde säkert 800mil med min bil som hade detta utan problem.

Det är faktiskt ett bra exempel. Daffe körde med "fel" kulleder utan bekymmer. Vet många med honom som gjort/gör detsamma.

Men ändå så hände det att lederna hoppade isär. SFRO tog action och gjorde våra bilar säkrare. :thumbsup: (och då tillhör jag ändå de som fick kontrurera om mitt i bygget p.g.a. ändringen)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Pac, vad menar du med att det är ett påhopp på Gustav ? och ett lågvattenmärke :blink: och vad är det som är orimligt ? du som gillar lite tekniska detaljer och dylikt, om du själv letar info om det som jag skrivit så kommer du nog se att det mesta som jag sagt stämmer,

Detta testet är inte menat som något påhopp på Gustav eller SFRO utan ett test som vi pratade om långt innan din tid här på forumet och som jag nu har en möjlighet att kunna genomföra

OCH när man då gör detta så anses det tydligen av vissa inte vara relevant info :( visst.. detta testet har ingen budget på miljoner i anslag och 5 ingenjörer till förfogande men det kan ju vara en hjälp och ny info för SFRO när någon nu gör ett dylikt test .

När det gäller kulleder så är det en helt annan sak , en kulled är konstruerad för drag/tryckkrafter i olika riktningar och att då SFRO går in och säger att en viss kulled som inte

är konstruerad för att användas som nedre led på våra bilar inte kan godkännas är precis så som SFRO ska agera, för den infon om kulleder är inte speciellt svår att få tag i.

Men att sen gå ut och säga att en viss spindel är felkonstruerad utan att kunna underbygga detta påstående med relevant fakta eller tester som går att verifiera anser jag är lite åt det felaktiga hållet ,

Jag ställer gärna min bil till förfogande för vidare provkörning för alla som är seriöst intresserade av att prova på en "farlig" spindelkonstruktion :lol:

bara att höra av sig...

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Camber spelar stor roll också ifall scrub ska vara känslig eller inte.

Jag tycker Jörgen har rätt här. Ibland så föds såna här förbud utan att det är så vetenskapligt testat mer än kanske någon besiktigat en felbyggd bil med dessa spindlar.(Eller med framvagnsinställning åt skogen)

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bra info på wikipedia om scrub faktiskt, bra info om positiv, negativ och 0 i scrub.

Och hur bromsbortfall /punktering påverkar bilen i olika situationer.MIn Länk

Håll till godo :)

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Pac, vad menar du med att det är ett påhopp på Gustav ? och ett lågvattenmärke :blink: och vad är det som är orimligt ?...

Jörgen, att gå på "therealpinto" och KRÄVA förklaringar när han försöker ge en förklaring till SFROs ståndpunkt är att lika med ställa en individ(="therealpinto") och en organisation(=SFRO). DVS du gör "therealpinto" = SFRO, vilket vi ju alla vet är fel...

"therealpinto" gör oss en tjänst när han försöker förklara, inte tvärt om. Så istället för att ge sig på honom skall vi vara tacksamma för att han försöker.

Inlägget du skrev var aggresivt och krävande vilket gör det orimligt och inget att bry sig om.

...du som gillar lite tekniska detaljer och dylikt, om du själv letar info om det som jag skrivit så kommer du nog se att det mesta som jag sagt stämmer,

Detta testet är inte menat som något påhopp på Gustav eller SFRO utan ett test som vi pratade om långt innan din tid här på forumet och som jag nu har en möjlighet att kunna genomföra

OCH när man då gör detta så anses det tydligen av vissa inte vara relevant info :( visst.. detta testet har ingen budget på miljoner i anslag och 5 ingenjörer till förfogande men det kan ju vara en hjälp och ny info för SFRO när någon nu gör ett dylikt test .

Jörgen, läs det jag skrev igen. Inte på något ställe har jag tagit ställning till de fakta och mätningar du fört fram och jag har absolut inte sagt att det är irrelevant info!

Vad är det här för tramsigheter! Sluta lägga ord i min mun eller tolka in saker som jag inte skriver. Jag är en enkel människa som enbart menar det jag skriver, inget annat.

I det här diskussionsklimatet känns det totalt meningslöst att bidra med bilder/inlägg/tips/ideér/..., är det inte bättre att vi gemensamt främjar klimatet vi haft på våra fikastunder i vinter istället?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Egentligen borde jag inte diskutera detta alls, men jag gör ett inlägg till i alla fall.

Ja, jag hävdar att en original Taunusspindel är felkonstruerad (på 1960-talet, för en familjebil) i en sportbil som byggs 2011.

Jag har inte läst alla böcker som handlar om chassigeometri, förmodligen inte ens hälften. Men jag har ännu inte sett någon som förespråkar en stor styrradie (och med "stor" menar jag över 50-60 mm nånstans), om man kan välja att inte ha det. Herb Adams "Chassis Engineering" säger på sidan 46 "If any of these components* can be made to minimize the scrub radius, there will be an improvement in handling, control and steering effort".

* (wheel offset, wheel and tire width, brake rotor width and the design of the knuckle)

Tittar man på modernare bilar som Mazda MX-5/Miata, nyare Corvette, McLaren F1 osv. så designas de med liten skrubbradie (0-20 mm cirka), det kanske man inte gör utan anledning.

De tävlingsbilar som har haft eller fortsätter ha stor styrradie har det normalt sett för att det finns andra begränsningar som gör att man får kompromissa. Krav på små hjul så att bromsarna inte får plats, krav på originallängd på bärarmar eller liknande. En gokart är ju ett rätt speciellt fordon, utan differential, utan hjulfjödring (bara chassiflex) så att jämföra med en sån blir väl lite tokigt.

Innan SFRO gick ut med dessa riktlinjer hade vi en lång, lång intern diskussion och jag ser inte att riktlinjerna kommer att ändras. Samtidigt vet ni ju att varje bil bedöms individuellt. Jörgens bil har godkänts trots "för stor" styrradie (eller hur?), förmodligen för att man bedömde att den ändå fungerade tillräckligt bra. Det här punkteringstestet kanske är ett tecken på att SFRO gjorde rätt bedömning där...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej,

tack för att du svarar Gustav, det är därför det är så värdefullt att ha dig på detta forum då du tar dig tid att svara och hjälpa oss så gott du kan :thumbsup:

du kommer med viktig och intressant info om hur ni hanterat "taunusspindelns" problematik och det är bra,, sen kanske vi har olika syn på om man ska kalla den

felkonstruerad eller ej,,det beror väl lite på vad man är ute efter, själv vill jag ha mycket "feedback" tillbaka genom ratten, kommer väl ifrån Kartingtävlandet ;)

nu har jag dock kört min bil 400 mil ca och jag kan nog hålla med att den är lite tungjobbad i styrningen vid aktiv körning så kanske kommer jag minska ner scrubben lite :prop: för att göra det lite lättare att svänga.

Jag vill bara att man inte ska säga att något är felkonstruerat eller farligt om det nu inte kan påvisas vara så, länken till wikipedia som jag la upp ,där beskrevs både det positiva och negativa med stor positiv scrub bla,

Den erfarenheten jag har och införskaffar mig pågående säger inte någonstans att det skulle vara "farligt" med stor positiv scrub ,MEN det finns faktiskt en sak som tas upp på wiki

och det är om man har ett diagonalt bromskretssystem där man tappar bromskraften fram på ena sidan så kan det komma att hända att ratten "rycks" ur händerna vid stor positiv scrub,, så där har Gustav en poäng,,sen har väl ingen sjua överhuvudtaget ett diagonalt bromskretssystem ? eller kanske det finns nån ?

När det gäller min sjua så "fungerade den tillräckligt bra " är inte riktigt sant , den bedömdes vara mycket mycket bra fungerande ..:lol: .

Testet som gjordes visade väl egentligen att det inte var något fara vid en punktering med Taunusspindeln, blev lite trögare i ratten men inte mycket mer.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Pac

När man läser dit svar så häpnar jag över hur du kan missupfatta vad jag skriver :o

Hoppas inte Gustav tog det så som du gjorde för det var inte menat som att jag "kräver" att Gustav svarar.

Jag tycker det är juste av Gustav att svara mig angående testet som gjordes och vill bara ha lite mer info om vad som föranledde

ståndpunkten ifrån SFRO.

Du skrev att du är en enkel människa, vi som träffat dig kan nog säga att det är du inte ;) och det menar jag inte som något negativt.

När det gäller ställningstagande så tycker jag det verkar som du i ditt första inlägg redan hade tagit ställning för SFRO och inte behöver bry sig

om vad jag skriver,, så uppfattade jag det ,så nu frågar jag bara i all vänlighet, har du själv försökt införskaffa info om framvagnsgeometri innan du hoppar in i en diskussion och tycker till ?

Vi kanske får mer tillfällen att tjöta i sommar på kinnekulleträffar eller nåt annat .:)

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Tänker inte gå in i "debatten" men jag skulle väldigt gärna få ett par sakupplysningar som jag faktiskt funderat på ett tag till och från när spindelfrågor kommer upp.

Det är tillgång och efterfrågan: Personligen har jag hittills bara Volvo 140 spindlar fram på mina driftade bilar. Numera kan man inte säga att dessa spindlar växer på "trän" men de finns att köpa begagnade, inte nya vad jag vet.

Sierra spindlar finns gott om nya i England.

För mig är det ett val om man kör Sierra fram eller Volvo. Som bilabrikör känner jag mig mera som en "Volvo-spindel" dvs för mig hör dessa ihop med lite större bilar, kanske lite tyngre bilar, 16 tums däck istället för 13 tum är fullt normalt mm. Lite grovt uttryckt och kan vara hur fel som helst men så upplever jag det hos mig.

Då har ni bakgrunden.

Vad gör jag om Volvo 140 / 164 spindlarna tar slut och jag inte vill bygga med Sierra? Nu bygger jag flera bilar med Sierra och det är helt ok men vad finns det för vettigt tillgängliga andra alternativ. Miata har jag hört ibland. 140/164 och Sierra är ju lätta att använda och allt är enkelt med dem.

Drake är inte tillåten att skriva - avvändd en komplett lastbilsframvagn för den passar rakt av på dina bilar. Då var det sagt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skall inte kommentera tester eller uttalanden men bara poängtera några saker..

1) icon_star.pngicon_star.pngicon_star.pngicon_star.pngicon_star.png till Gustaf som engagerar sig på detta forum både som "privatperson" och "SFRO-representant". Det är mycket värdefullt att dig som bollplank

2) All information, både teoretisk och praktisk, positiv och negativ hjälper oss att bli bättre. Sen finns det så klart olika synsätt på vad som är bra. Så tack Jörgen för tiden du har lagt ner för att testa olika scenarion

3) Det finns regler och lagar i vårt samhälle i vårt samhälle som skall följas. Dessa har olika allvarlighetsgrad och det finns olika tolkningar på dessa. Det finns instanser som har beslutsrätt i sådana frågor och sådana beslut skall andra följa. Så för att bedöma om vad som är rätt eller fel måste sättas i sitt sammanhang. SFRO har ju i vårt arbete en beslutsrätt som en förlängd arm till transportstyrelsen. För att hjälpa oss så drar SFRO upp generella rekommendationer som skall se till att felen minskas men för att kunna ta beslut måste det sättas i sitt sammanhang. T.ex. så kan man använda rekommenderade produkter/del-lösningar som i sitt sammanhang blir direkt livsfarlig.

4) Att skriva tankar, synpunkter på ett forum leder ofta till olika tolkningar och ibland missförstånd. Att diskutera känsliga ämnen i skrift är ofta dåligt. Face 2 face diskussioner är lååångt mycket bättre. Detta vet jag från erfarenheter i mitt jobb där för ofta hamnar i tråkiga diskussioner som i ett f2f möte snabbt reds ut.

...sen finns det ju mer perspektiv.

Tack all på detta forum som gör det levande och givande.

Nähäpp, nu blir det frukost och sen ut i garaget...ha en underbar vårdag i solen (eller i garaget)

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se att vi är på väg tillbaks till lite go och vänlig fikastämning. :) Sånt gillar jag. :thumbsup:

Jörgen, du skrev:

Pac

När man läser dit svar så häpnar jag över hur du kan missupfatta vad jag skriver :o

Hoppas inte Gustav tog det så som du gjorde för det var inte menat som att jag "kräver" att Gustav svarar.

Jag tycker det är juste av Gustav att svara mig angående testet som gjordes och vill bara ha lite mer info om vad som föranledde ståndpunkten ifrån SFRO.

Det var precis så jag tolkade Gustaf/therealpinto också. Men ditt sätt att uttrycka dina frågor till Gustaf är av en helt annan dimension än det du nu visar. Du kanske inte har koll på att VERSALER är nästan som att SKRIKA?

Enda anledningen till att jag, som du skriver "hoppade in" i diskussionen var hur du behandlade Gustaf. Gustaf är en tillgång och jag tycker att vi skall behandla honom som det. :)

När det gäller ställningstagande så tycker jag det verkar som du i ditt första inlägg redan hade tagit ställning för SFRO och inte behöver bry sig

om vad jag skriver,, så uppfattade jag det, så nu frågar jag bara i all vänlighet, har du själv försökt införskaffa info om framvagnsgeometri innan du hoppar in i en diskussion och tycker till ?

Nej, där måste det vara fler missförstånd som skett. Det finns inga undermeningar så läs inte in något som inte står där. När du enbart läser det som står så ser du att jag inte har tagit ställning i sakfrågan och så kommer det att förbli.

Så med all respekt Jörgen, jag passar på diskussionsinviten eftersom jag inte tycker att det finns några poler att diskutera och att diskussionsklimatet skapar för många missförstånd.

Vi kanske får mer tillfällen att tjöta i sommar på kinnekulleträffar eller nåt annat .:)

Det låter som en betydligt bättre klimat för en dialog. Annars vet du var jag bor, kaffekokaren är alltid på så sväng förbi när du har tid. :)

Nu tänker jag följa Jockes exempel och gå ner i garaget igen. :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Kommer många goa tjötar dagar i sommar :prop:

Pac,

jag ska ju vara med på Tjolöholm så om du har tid att komma dit så blir vi nog ett gäng sjuor.

, och det där med versaler tänkte jag faktiskt inte på men när du nu påpekade det så märkte jag att det blev lite konstigt.:thumbsup:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Vad gör jag om Volvo 140 / 164 spindlarna tar slut och jag inte vill bygga med Sierra? Nu bygger jag flera bilar med Sierra och det är helt ok men vad finns det för vettigt tillgängliga andra alternativ. Miata har jag hört ibland. 140/164 och Sierra är ju lätta att använda och allt är enkelt med dem.

[/size]

Jag skulle titta noga på BMW, åtminstone E36 har en spindel med bultat McPhersonrör som ser ut att vara rätt smidig att bygga med. Även Volvo 960 av senare modell kan vara värd att kolla på.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag var hemma hos en komis som bygger med E39 spindlar igår och fick klämma och känna lite. Den spindeln är fantastiskt lätt jämfört med Sierra. För att inte tala om de lätta fina fram-kaliprarna!! :thumbsup:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

31211092854-GENUINE.jpg

Det var en aluminiumgjutning med en påskruvad Hub. Jag tror inte att det var M-serie utan en helt vanlig/standard E39. Calipern var en-kolvs i ALU så det var nog ingen M-specialare.

212.png

Jag blev riktigt avundsjuk på vikten där faktiskt. Jag skall fråga honom nästa gång vi träffas om det är M-specialprylar eller vanliga standard grejor. Det är standardgrejor från en vanlig E39.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Citroen C5 framok, dom har dessutom inbyggd p broms för överraskning vid handbromsvändningarprop.gif Jag kanske ska ta och kolla på bilarna jag får in och starta en tråd med tänkbara delar. Har lite uppgifter att börja med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...