rollexe Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Lägger upp en tråd på detta forum för att få respons och tips under bygget. Har även en tråd på rejsa men vill ta del av kunskaperna på detta forum också. Beskrivning av bygget Mittmotorbygge med Saab 9000 2.0 t (lätttrycksturbo) vilket kommer att vara donator bilen till mycket av delarna. Chassi Rörrams konstruktion. Kaross Egen byggd Motor och låda Saab 9000 2.0t (lätttrycks turbo på 150hk) Framvagn Spindlar volvo 140 med ventilerade skivor och 240 bromsok (4kolv, 2krets) Dubbla a-armar egen konstruktion. Bakvagn Framnav Saab 95 med drivknut från saab 900 och drivaxlarna från 9000. Vilket passar varandra och dessutom ökar spårvidden 40mm. Vikt strävar efter ca 700kg eller mini vikt mot 150hk, tomvikt 640kg tjänstevikt 720kg. Det som hänt hittills är att jag börjat med karosspluggen och tittat på hjulupphägningen (ska få det simulerat) och börjat med en modell av chassit i skala 1/5. Quote
Morty Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Jag följer tråden på Rejsa men är "väldigt sällan" aktiv på det forumet. Ser fram emot uppdateringarna då bygget är riktigt intressant. :thumbsup: :thumbsup: Länk : http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67634 Quote
cealm Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Trevligt bygge, välkommen till det här forumet också rollexe. Quote
kengren Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Trevligt bygge, välkommen till det här forumet också rollexe. trevligt bygge- kan du inte hålla dig på detta forum - jag kommer att följa din resa kenneth Quote
gka Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Häftigt, sämre förebild till karossen kan man ju ha! :D Hur gör du med rutor, har du hittat något som passar? Quote
hox Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Hä,haru killarna som har svaren. Rejsa är mera köra än fippla. Coolers / H Quote
Kilkenny Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Nu är du tvungen att ösa på med bilder, vi vill se MERA!!! :racesmile: Quote
papabear Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Imponerande jobb med pluggen måste jag säga! Blir mycket intressant att se hur det artar sig. Quote
rollexe Posted April 9, 2011 Author Posted April 9, 2011 Lite mera info om hur det gått hittills. Rutan kommer ifrån en Lotus Elise och jag har fått måttat av den, har även byggt en rutmall.Karossen är i 6 delar front, bakparti, trösklar och dörrar. Visar med bilder :D Quote
kengren Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 Lite mera info om hur det gått hittills. Rutan kommer ifrån en Lotus Elise och jag har fått måttat av den, har även byggt en rutmall.Karossen är i 6 delar front, bakparti, trösklar och dörrar. Visar med bilder :D mycket imponerande - jag vill se mer kenneth Quote
cealm Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 (edited) Fin "bil". DEt kommer blir en intressant fortsättning med tråden, det är jag helt övertygad om. Varför ser pluggtillverkning så lätt ut men är så förbaskat svårt att göra. Eller så är det bara min totala ovana i ämnet. Edit tillägg: --- Framnav Saab 95 --- Menar du gamla V4 95 eller Saab 9-5? Det ser intressant ut för mig med naven fast i en annan typ av bygge. Edited April 9, 2011 by cealm Quote
cealm Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 (edited) Utöver Sevenbilar och annat jag bygger eller vill bygga så vill jag bygga en hybridbil. Det kan vara vara en VW Polo / Golf, Peugeot 205, Daewo Matiz eller liknande. Det skall vara en framhjulsdriven bil. Jag behåller ordinarie drivlina men byter och gör om bakdelen. Kellys hemsida Kelly. Navmotorer börar så smått dyka upp både prisvärda och funktionella men då mäste man tillverka lite mer som bromshållare mm mm. De nav du hade eller andra passande kan monteras in och sedan ätter man in dubbla permanentmagnet motorer, de är små men kraftiga och prisvärda genom att såga och bygga lite i bakdelen på bilen. vips så har man en hybrid. Lite tyngre än om man kör hel eldrift men ändå lockande. När jag besiktade härom sistens så var det en Peugeot 205 inne för kontroll. Upplyft och fin var den. Såklart man dök in under och kollade hur den bilens bakdel såg ut. Såg bra ut med bultade nav. Det här är sånt som jag tänker ständigt på, jag har några kärror som skall få regplåtar men det går bara inte att sluta tänka på olika projekt. Edited April 9, 2011 by cealm Quote
rollexe Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 Tänkte lägga upp flera bilder men det gick inte verkar som jag använt för mycket MB. :( Vad kan vara fel? Quote
kengren Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Tänkte lägga upp flera bilder men det gick inte verkar som jag använt för mycket MB. :( Vad kan vara fel? när jag skulle lägga ut bilder så blev jag rekommenderad att använda photobucket.com en gratisserver som man lägger upp bilderna på. när man sedan skriver ett inlägg på vårt forum så går man ut på photobucket och kopierar img code - denna img code klistrar man sedan in i sitt inlägg - det känns lite klumpigt från början men det fungerar bra kenneth ps det finns också någon tråd på vårt forum som förklarar detta bättre ds Quote
rollexe Posted April 19, 2011 Author Posted April 19, 2011 Nytt försök http://i1194.photobucket.com/albums/aa372/rollexe33/Pagani-Zonda-002.jpg[/img]"]Zonda http://i1194.photobucket.com/albums/aa372/rollexe33/PB080007.jpg[/img]"]Teckning Quote
rollexe Posted April 28, 2011 Author Posted April 28, 2011 Har jobbat med chassit till bygget. Har ej byggt något liknande förut och tar därför gärna emot förslag till förbättringar :) Lättare att ändra denna modell en den i full skala Quote
Kilkenny Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 (edited) Dom där snedsträvorna som löper förbi kardantunneln på utsidan borde du kunna kombinera med själva tunneln, så får du mer plats för sätena. Nä förresten, jag ser fel, tror jag. :) Edited April 28, 2011 by Kilkenny Quote
Johan Lekås Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Var rör det sig när du bänder i din fina modell? Lite idéer Quote
Tabac Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Har jobbat med chassit till bygget. Har ej byggt något liknande förut och tar därför gärna emot förslag till förbättringar :) Lättare att ändra denna modell en den i full skala Hallå! Jag såg att det fanns en artikel i branchtidningen för uppfinnare och konstruktörer: Uppfinnaren & Konstruktören. Artikeln hette; Modellen: Från ide till färdig produkt. www.uppfinnaren.com Sen kan jag rekommendera boken: Racing and Sportscar Chassis Design. Författare är de båda före detta Lotuskonstruktörerna Mike Costin ? och Keith Duckwort ? (De bildade senare firman; Cosworth) I boken ser man bilder på bl.a Lolas olika chassin och chassin från andra racingbilar och sportbilar. Boken tar upp lämpliga rördimensioner och lämpligt mtrl. och hur man kan sammansfoga rör och även förstyvande plåtsektioner. Men den boken är nog omöjlig att få tag i idag. Undrar om inte Belo nämnde att han hade en kopia på den boken ? (förresten; Tack Belo för åkturen uppe vid Gelleråsen för några år sedan.) Jag skulle ev. kunna dra kopior ur boken och skicka. Quote
clueless Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 hej, ursäkta offtopic(?) men blev intresserad av boken/kopia, hur kan man få tag på en sådan? :) MVH Emanuel Quote
Tabac Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 (edited) hej, ursäkta offtopic(?) men blev intresserad av boken/kopia, hur kan man få tag på en sådan? :) MVH Emanuel Hallå! Ja du kan ju höra med MarGie Bookshop i Sthlm. om den möjligen går att beställa. www.margie.se Den kanske går att beställa från någon engelsk bokaffär annars, eller lägg in en annons på e-bay. Eller det kanske går att göra en lista på välsorterade bokaffärer i England och sedan höra med dem,- en i taget. Jag ber om ursäkt ang. författare. Författare till denna bok är: Michael Costin och David Phipps ! Det var ev. Michael Costins bror och Keith Duckworth som startade firman; Coswort. Hoppas det löser sig. Edited April 29, 2011 by Tabac Quote
TonysGarage Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote
gka Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Snyggt jobbat med modellbygget. Eventuella förbättringar kanske kan ses lättare om man ser var på ramen du har tänkt dig fästen till hjulupphängningar, stötdämpare, motor osv? Quote
rollexe Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Tackar för förslagen till förbättringar. Ritat in punkter för motorfästen (gul), stötdempare (blå) och infästning för a-arm (röd) Vad det gäller bak kommer främre delan av a-armen att gå rakt ut och stötdämparen ligger i linje med denna fästpunkt om ni förstår vad jag menar. :) Quote
clueless Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 Hallå! Ja du kan ju höra med MarGie Bookshop i Sthlm. om den möjligen går att beställa. www.margie.se Den kanske går att beställa från någon engelsk bokaffär annars, eller lägg in en annons på e-bay. Eller det kanske går att göra en lista på välsorterade bokaffärer i England och sedan höra med dem,- en i taget. Jag ber om ursäkt ang. författare. Författare till denna bok är: Michael Costin och David Phipps ! Det var ev. Michael Costins bror och Keith Duckworth som startade firman; Coswort. Hoppas det löser sig. hej! tack för tipsen, letandet är verkligen något man kan utveckla. lycka till me byggandet rollexe, följer tråden me stort intresse! Quote
kengren Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 (edited) den där boken är inte lätt att få tag på - det är många år sedan den trycktes - begagnade finns på amazon http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=+Costin+och+Phipps&x=0&y=0 Skall man investera/placera pengar i böcker så tror jag att denna bok är en bra investering - den blir nog svårare och svårare att få tag på kenneth Edited May 2, 2011 by kengren Quote
kengren Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 hej! tack för tipsen, letandet är verkligen något man kan utveckla. lycka till me byggandet rollexe, följer tråden me stort intresse! den där boken är inte lätt att få tag i "samlarvärde?" se sökresultat på amazon http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=+Costin+och+Phipps&x=0&y=0 kenneth Quote
clueless Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 den där boken är inte lätt att få tag i "samlarvärde?" se sökresultat på amazon http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=+Costin+och+Phipps&x=0&y=0 kenneth hm ja det låter knepigt men det är inte boken i sig jag är intresserad av utan mer kunskapen i ämnet.. några tips? jag hoppas inte trådförfattaren tar illa upp :icon_oops: Quote
rollexe Posted May 3, 2011 Author Posted May 3, 2011 Har ändrat lite på chassimodellen efter förslag. Har även byggt upp för tröskeln och hoppas att en svag punkt vid dörrfäster är bättre. Jag är också intresserad av förslag till förbättringar men det gör inget om andra för hjälp med sina frågor på denna tråd. Mera förslag till förbättringar :) Quote
kengren Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 Clueless om det är kunskap du är ute efter så kan du googla bokens titel "racing and sportcar chassie design" med tillägget pdf - så kommer du att hitta många ställen där denna pdf-fil finns - tyvärr så vill nog många av sajterna ha betalt i någon form - personligen så har jag laddat ner filen (132 Mbyte) gratis på någon sajt men kommer inte ihåg på vilken. Boken är på 85 sidor och ger en mycket bra beskrivning av sportvagnens utveckling fram till 70-talet kenneth Quote
stigge Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 jag kanske har boken i datamaskinen hemma, ska kolla när jag återkommer till Ruotsi - är i Suomi just nu. Quote
clueless Posted May 3, 2011 Posted May 3, 2011 hittat den! tack för tipsen, det är aldrig försent att lära sig att google är ens bästa vän :prop: Quote
rollexe Posted May 4, 2011 Author Posted May 4, 2011 Har ändrat på modellen och tagit bort tröskelhållaren, tycker inte den gjorde något på styvheten. Satt dit lite stag i framändan.Nu känns modellen vridstyv men tar ändå gärna emot förbättringar Det som är den svaga punkten nu är vid dörrfästet men det kommer att tittas över när chassit byggs och man ser hur mycket plats det finns till stag som styvar upp det. Quote
Thomas Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Har du möjlighet till bur så gör det mycket på vridstyvheten,särskilt med ett kryss i taket Quote
Tabac Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Har ändrat på modellen och tagit bort tröskelhållaren, tycker inte den gjorde något på styvheten. Satt dit lite stag i framändan.Nu känns modellen vridstyv men tar ändå gärna emot förbättringar Det som är den svaga punkten nu är vid dörrfästet men det kommer att tittas över när chassit byggs och man ser hur mycket plats det finns till stag som styvar upp det. Hallå! Det finns en Webbsida med mycket text och mycket bilder där du kanske kan få några bra tips. www.mulsannescorner.com Quote
rollexe Posted May 12, 2011 Author Posted May 12, 2011 Kommer att lägga bygget på is över sommaren då det blir tillökning i famlijen men har sågat isär karossen för att till hösten göra färdigt alla delar för avgjutning. Kommar även då att börja med chassit om allt går efter planerna. Quote
Jonas Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 Men du måste ju ha någon sysselsättning när det ammas! :-) Quote
stuff Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 En liten fundering: Måste du ha öppningsbara dörrar? Bilen ser ju inte ut att bli särskillt hög så då kanske det går att klättra i och ur precis som man göra med en super seven. Om du kunde skippa dörrarna så går det ju att bygga chassits sidor högre och därmed styvare Quote
rollexe Posted May 12, 2011 Author Posted May 12, 2011 Har haft funderinga kring detta och tror att det blir bättre med öppningsbara dörrar, det blir lite för högt att "gå" in i bilen. Överkanten på dörren är ca 75cm. Tycker även att det känns som mera bil med öppningsbara dörrar. Om jag senare märker att chassit blir för svagt får jag väll ändra mig. Quote
Johan Lekås Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 Har ändrat på modellen och tagit bort tröskelhållaren, tycker inte den gjorde något på styvheten. Satt dit lite stag i framändan.Nu känns modellen vridstyv men tar ändå gärna emot förbättringar Det som är den svaga punkten nu är vid dörrfästet men det kommer att tittas över när chassit byggs och man ser hur mycket plats det finns till stag som styvar upp det. Känns smickrande när nån tar ens råd på allvar (hoppas jag tänker rätt typ :unsure: ) Lite fler idéer i bifogad bild Karossen: Fantastisk känsla för form du har! Snyggt! Quote
rollexe Posted May 18, 2011 Author Posted May 18, 2011 Har ändrat på chassimodellen och har en fråga om det går att ha plåten på detta vis eller om det blir mycket svagare. Tanken är att denna plåt blir hållare till tröskeln. Kommer att ha större rör vid den svagare punkten så att belastningen blir upp och nertill på röret som förslaget innan. Jobbar lite med karossen när tid finns så att det ev under hösten går att plasta av den. Quote
Tabac Posted May 18, 2011 Posted May 18, 2011 Har ändrat på chassimodellen och har en fråga om det går att ha plåten på detta vis eller om det blir mycket svagare. Tanken är att denna plåt blir hållare till tröskeln. Kommer att ha större rör vid den svagare punkten så att belastningen blir upp och nertill på röret som förslaget innan. Jobbar lite med karossen när tid finns så att det ev under hösten går att plasta av den. Hallå! Jag är ingen chassi-expert på något vis. Men Domnarvet har tagit fram en plåt som är tre gånger starkare än ett vanligt plattjärn. Jag tror den kallas "Domexplåt". Så det går säkert att få den tillräckligt stark om man vet hur man ska göra. Hur man ska få den att bli en del av konstruktionen. Sportbilen "Dodge Viper" som vann SM för några år sedan, där den ena föraren hette Thed Björk- den hade dörrtrösklar gjorda av Titanplåt. Jag vet det eftersom jag pratade med den person som tillverkade dessa dörrtrösklar. Titan är ju ett dyrt material, så det behöver man ju inte ha naturligtvis. Om man inte jagar vikt förstås. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.