Antas Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 (edited) Enl Haynes har 2,8/2,9 bara vx-låda typ N. Är det samma som typ 9? Kopplingen är märkt "TYP MF 242" och "Motorcraft 098319", det förefaller som om den är originalkopplingen. Bifogar två bilder på vx-lådan. Fråga: vilken typ av vx-låda är det? Antas Trött på årets första dag, undrar varför? Edited September 5, 2011 by Antas Quote
Antas Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 Tack för klargörandet. Undrar varför Haynes anger att 2,8/2,9 bara har vx-låda typ N. Typ N är alltså synonymt med typ 9. Antas Livet börjar återvända efter gårdagen, tack och lov! Quote
kengren Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 (edited) Tack för klargörandet. Undrar varför Haynes anger att 2,8/2,9 bara har vx-låda typ N. Typ N är alltså synonymt med typ 9. Antas Livet börjar återvända efter gårdagen, tack och lov! ta detta med en nypa salt - tror att det finns olika typer av typ 9 lådor, tror att ingående axel kan skilja mellan de olika modellerna, tror att den låda som du har är kraftigare och tål mer effekt kengren Edited January 1, 2011 by kengren Quote
Morty Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Typ 9 lådan som sitter efter en 2,8 har längre ingående axel, kraftigare lagring och annan utväxling (bl.a. längre etta) än de som sitter efter fyrorna. Jag har en likadan i min bil och det var riktigt svårt att få tag på en när jag letade. Hittade en i hela Sverige som var till salu. Quote
Antas Posted January 1, 2011 Author Posted January 1, 2011 Hmm...skiljer vx-lådan (Typ 9)mellan 2,8 och 2,9 ? 2,8 slutade tillverkas -88 varefter 2,9 tog över. Denna koppling tycks passa 2,9 med Typ 9 mellan 86-94 http://cgi.ebay.co.uk/Clutch-Kit-FORD-SCORPIO-2-9-86-94-/220663765058?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item336095d842 Tacksam för alla synpunkter innan jag beställer. Antas Quote
Morty Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Är tyvärr inte speciellt "Ford:ig", men 2,9:an fick väl MT75 lådan?? Om kopplingen är samma kan jag inte svara på eftersom jag kör Audimotor innan min växellåda. Quote
Thomas Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-gearbox-all.html http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford.html kolla runt lite eller hör med dem. men här är bilder på växellådan i alla fall. Quote
Kenneth Lundblad Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Hej Lite kopplings info //Kenneth Quote
Antas Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 Intressant tabell! Tyvärr innehöll den ingen info om Scorpio V6 2,9 -88. Har du den informationen i dina källor? Quote
therealpinto Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 2.9 har i praktiken inte sålts med Typ 9/Typ N men som alltid med Ford finns det undantag. Tidiga Scorpio 2.9 (utan kat förmodligen) kan ha haft typ 9 men de såldes knappt i Sverige. Lådan på bilden kommer ju från en Scorpio (elektrisk hastighetsgivare) med V6, så mycket går att se. MT-75 och typ 9 funkar med samma koppling, men MT-75 brukar ha en tryckplatta av modell "low lift", den kan funka sämre med Typ 9 kopplingsmekanik (kopplingsarm, pedal etc). /Gustaf Quote
super7 Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 MT-75 och typ 9 funkar med samma koppling, men MT-75 brukar ha en tryckplatta av modell "low lift", den kan funka sämre med Typ 9 kopplingsmekanik (kopplingsarm, pedal etc). Jag har kört med bägge typerna av vxl låda, det som man skall köra med är Caprins urtrampnings lager när man använder Typ-9 lådan. //Nisse Quote
Antas Posted January 2, 2011 Author Posted January 2, 2011 "2.9 har i praktiken inte sålts med Typ 9/Typ N men som alltid med Ford finns det undantag. Tidiga Scorpio 2.9 (utan kat förmodligen) kan ha haft typ 9 men de såldes knappt i Sverige." Min donator hade katalysator. Quote
therealpinto Posted January 2, 2011 Posted January 2, 2011 Jag har kört med bägge typerna av vxl låda, det som man skall köra med är Caprins urtrampnings lager när man använder Typ-9 lådan. //Nisse Ja, men det är inte lådan utan kopplingen som spelar in med "low lift" tryckplattor ;-) Köper man koppling till MT-75 brukar man få "low lift" tryckplatta som sagt. /Gustaf Quote
Thomas Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 (edited) På denna Ebay länken så är det koppling för TYP9 lådan http://cgi.ebay.co.uk/Clutch-Kit-FORD-SCORPIO-2-9-86-94-/220663765058?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item336095d842 86-94 så då borde det sålts sådana med Typ 9 låda? kanske mindre antal i Sverige Är splinesen de samma för bägge lådorna? Edited January 3, 2011 by Thomas Quote
therealpinto Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 Det är samma splines. Bara för att en reservdelstillverkare listar att lådorna fanns, betyder det inte att de sålts i praktiken ;-) Men som sagt, Ford kan man aldrig lita på... /Gustaf Quote
super7 Posted January 3, 2011 Posted January 3, 2011 Ja, men det är inte lådan utan kopplingen som spelar in med "low lift" tryckplattor ;-) Köper man koppling till MT-75 brukar man få "low lift" tryckplatta som sagt. /Gustaf Ja...men för att få lämpligt läge på kopplings armen då man kör med low lift tryckplattan på Typ-9 lådan så passar det bäst med Caprins urtrampnings lager. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.