Bushido Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 Hejsan! Ursäkta en antagligen väldigt dum fråga, men jag kan inte så mycket om sånt här... Nykomling, kan man väl säga:) Hur som helst, har sett en hel del sevenbyggen på motorer som ursprungligen satt i framhjulsdrivna bilar, och nu undrar jag hur man löser det med drivningen till bakhjulen istället. Får man byta växellåda helt eller hur funkar det? Funderar för fullt på vad jag ska välja för motor till mitt bygge, och det hade ju underlättat om det inte vore alltför krångligt och dyrt att använda motorn från en framhjulsdriven bil då de är både vanligare och billigare än många bakhjulsdrivna alternativ... Mvh Anton. Quote
Jay-c Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 ja man får byta växellåda, en del har växellådor som passar rakt på och på en del motorer får man bygga en adapterplatta. ford zetec/duratec från focus, tillsammans med en type 9 låda är en ganska vanlig kombination. kör man mc motor behöver man dock inte byta växellåda.. någon speciell motor du siktat in dig på? Quote
cealm Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 (edited) ---- Ursäkta en antagligen väldigt dum fråga --- Det är sällan det finns dumma frågor. Det är nog mer svaren som är problemet....... Till frågan. Vissa motorer som är tvärställda passar mer eller mindre rakt av på "vanliga lådor". Kan behöva en del justeringar, tex Vissa Saab mot T9 låda osv. Annars kan du tillverka en adapter antingen med en lämplig plåt eller såga lite i lådan och para ihop med en lämplig sprängkåpa. Vidhåller Swift alternativet eftersom du vill jobba i skaplig "flugvikt", lätt och laddad med "power" om du vill. Där finns det "bolt-on" lådor. Rätt låda och sedan rätt lamell så är det enkelt att skruva ihop. Äh förresten, byggen McSorley 442E och häll i en Cheva V8a 305 (350). Då har du allt du behöver riktigt jänkejärn. Edited December 14, 2010 by cealm Quote
Bushido Posted December 14, 2010 Author Posted December 14, 2010 ja man får byta växellåda, en del har växellådor som passar rakt på och på en del motorer får man bygga en adapterplatta. ford zetec/duratec från focus, tillsammans med en type 9 låda är en ganska vanlig kombination. kör man mc motor behöver man dock inte byta växellåda.. någon speciell motor du siktat in dig på? Ett rakt och enkelt svar, tack för det! Får man fråga vad en type 9 låda är? Kommer den från någon speciell bil eller? Det är ju fördelen med mc-motor, att den är liten, lätt kompakt och med inbyggd låda. Men samtidigt hopar ju sig problemen som uppkommer runtikring, som avsaknaden av backväxel, dålig hållbarhet, avsaknad av servo osv... Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, men som varandes fattig student så kommer kostnad spela en hyfsat stor roll. Det jag vill är väl att bygga så bra som möjligt så billigt som möjligt helt enkelt. Så tanken var väl att hitta en billig donatorbil med lämplig effekt och motorvikt. Swift (som cealm) pratar om) är helt klart ett alternativ om nu snurran är så lätt som man hört, men samtidigt är den inte särskilt motorstark... Skulle nog vilja ha åtminstone en 140-170 hästar... Swift GTI-motor med turbo kanske? :lol: Quote
Bushido Posted December 14, 2010 Author Posted December 14, 2010 ---- Ursäkta en antagligen väldigt dum fråga --- Det är sällan det finns dumma frågor. Det är nog mer svaren som är problemet....... Till frågan. Vissa motorer som är tvärställda passar mer eller mindre rakt av på "vanliga lådor". Kan behöva en del justeringar, tex Vissa Saab mot T9 låda osv. Annars kan du tillverka en adapter antingen med en lämplig plåt eller såga lite i lådan och para ihop med en lämplig sprängkåpa. Vidhåller Swift alternativet eftersom du vill jobba i skaplig "flugvikt", lätt och laddad med "power" om du vill. Där finns det "bolt-on" lådor. Rätt låda och sedan rätt lamell så är det enkelt att skruva ihop. Äh förresten, byggen McSorley 442E och häll i en Cheva V8a 305 (350). Då har du allt du behöver riktigt jänkejärn. Förstår, men hur vet man då vilka motorer som passar med vilka lådor? Och var får man tag på en bolt on låda, är det begagnat som gäller eller köpa nytt? Swift är väldigt intressant med tanke på vikten, men effekt är ju också något som lockar... En 70-hästars motor känns i minsta laget... Men bolt on låda låter skönt. Hur trimvänlig är en swiftmotor? V8 är definitivt något jag är sugen på, men till första bygget så ska jag nog satsa på flugvikt och vikt/effekt-förhållande. Slagvolym och muller kan bli bil nr 2! Quote
Jay-c Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 type 9 är en växellåda från mindre, bakhjulsdrivna ford bilar t.ex Sierra Servo är ingenting man behöver på en såpas lätt bil, hade inget styrservo på min honda crx som då väger ca 600kg över framaxeln vilket är mer än totala vikten för en lätt locost, fungerade utmärkt. bromsservo (booster) kan man koppla till insuget på en motorcykelmotor lika som en bilmotor. Thornard har en smidig lösning på backväxel som man kan kika på om man vill köra mc motor eller köpa en Quaife reverse box. fam. Hahlin har bevisat flera gånger att det går att bygga duktigt snabb sjua med volvo 240/740 som donator.. såhär ser jag de: lätt bil => mc motor t.ex hayabusa, går att turboladda enkelt om man vill ha mer effekt stark bil => chevrolet smallblock V8, billig att trimma. dock ganska tung kompromiss => stark ~2,0l+ motor dvs Honda S2000/Civic type-r/accord, ford duratec, halvstarka, halvlätta alu-4:or billig => sierra, volvo 240 etc. dvs standard bakhjulsdriven donatorbilsdrivlina Quote
Thomas Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 (edited) Häng inte upp dig på typ9 Ford låda. Kör du t.ex. Volvo kan man ta volvos låda Saab (Gm blocket) kan man ta Opel Omega A o B låda (från OHC motorn C 20 ne och V6) och då även till vissa opelmotorer (ohc) som 16v gsi och calibra turbo motorn och opels 8 v ohc motor. jag t.ex. har opels 16v gsi motor och körde med omega A låda men har sedan 2 år svetsat om en BMW låda som jag hat numera. Edited December 14, 2010 by Thomas Quote
Christer J Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 Omega B låda till Saabmotorn från 900 och 9000 94 och nyare. Men även 9-3 & 9-5 om man vill krångla till det för sig. Quote
Thomas Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 (edited) du kan ha både A o B. A med C20 ne motor. B V6 har hydraulkoppling och lite starkare sägs det. Men den kallas R28 eller R25/28 Den till 8v c20ne heter R25 Men det finns även till CIH motorn (cam in head ,,men inte overhead cam) och den har ett annat bultmönster och passar ej Edited December 14, 2010 by Thomas Quote
Christer J Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 OK. Jag har en låda hemma som är märkt R25R28 med startmotorn på vänster sida som inte passar på Saaben, trodde det gällde alla Omega A. Till salu om någon är intresserad. 1000:- Quote
Bushido Posted December 14, 2010 Author Posted December 14, 2010 Häng inte upp dig på typ9 Ford låda. Kör du t.ex. Volvo kan man ta volvos låda Saab (Gm blocket) kan man ta Opel Omega A o B låda (från OHC motorn C 20 ne och V6) och då även till vissa opelmotorer (ohc) som 16v gsi och calibra turbo motorn och opels 8 v ohc motor. jag t.ex. har opels 16v gsi motor och körde med omega A låda men har sedan 2 år svetsat om en BMW låda som jag hat numera. Tack så mycket, bra med tips där! Då har jag ju lite att välja på:) Är det någon som kan tipsa om en motor med så bra vikt/effekt-förhållande som möjligt? Swift är ju lätta, men ganska svaga... Någon som vet något?:) type 9 är en växellåda från mindre, bakhjulsdrivna ford bilar t.ex Sierra Servo är ingenting man behöver på en såpas lätt bil, hade inget styrservo på min honda crx som då väger ca 600kg över framaxeln vilket är mer än totala vikten för en lätt locost, fungerade utmärkt. bromsservo (booster) kan man koppla till insuget på en motorcykelmotor lika som en bilmotor. Thornard har en smidig lösning på backväxel som man kan kika på om man vill köra mc motor eller köpa en Quaife reverse box. fam. Hahlin har bevisat flera gånger att det går att bygga duktigt snabb sjua med volvo 240/740 som donator.. såhär ser jag de: lätt bil => mc motor t.ex hayabusa, går att turboladda enkelt om man vill ha mer effekt stark bil => chevrolet smallblock V8, billig att trimma. dock ganska tung kompromiss => stark ~2,0l+ motor dvs Honda S2000/Civic type-r/accord, ford duratec, halvstarka, halvlätta alu-4:or billig => sierra, volvo 240 etc. dvs standard bakhjulsdriven donatorbilsdrivlina Jag förstår. Det har du nog i och för sig rätt i ja. Vi har en betydligt mycket tyngre audi som heller ej har styrservo, och även om den väl kan vara lite mekig när man ska ha runt den på trånga ställen så är det ju inga problem när man väl rullar. Ska kolla in hans lösning, tack för tipset! Saken är dock den att jag är lite anti just mot 240/740-modellerna på grund av den fjortisstämpel de dras med... Fått för mig att de är bra tunga jävla as också, men jag kanske har fel? Är motorerna lätta i förhållande till effekten de får ut? Den listan ser väldigt vettig ut, håller med. Tror att jag siktar på att bygga någon typ av billig lätt kompromiss :lol: Budget kommer som sagt spela stor roll i mitt bygge, men samtidigt vill jag ju ha bästa möjliga vikt/effekt-förhållande för pengarna. Så det blir väl en så lätt bil som möjligt med en så stark motor som möjligt för så lite pengar som möjligt. Kompromissernas kompromiss :lol: Tack ska du ha för tips och råd:) OK. Jag har en låda hemma som är märkt R25R28 med startmotorn på vänster sida som inte passar på Saaben, trodde det gällde alla Omega A. Till salu om någon är intresserad. 1000:- Vad passar den på för motor? Quote
Thomas Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 (edited) Opel CIH motorer (Cam in head) inte OHC overhead cam. dvs Raka 6:or och troligen gamla 1,9 2,0 2,2 2,4 l motorn med gjutgjärnstopp med kam i toppen Den som är mest använd o passar SAAB o opels 16v o C20ne 8v bl annat har startmotorns på motorns högra sida= insugssida på opeln o SAAB en Edited December 14, 2010 by Thomas Quote
Jay-c Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 en volvo 240/740 motor typ b230e har orginal ca116hk och väger ungefär 165kg, grejen med dom är att dom är gratis och väldigt stryktåliga, på grund av rally finns det massa trimkunskaper också. man kan få mycket ork för lite pengar. ungefär som en chava smallblock fast mindre :P en stadig 4:a i aluminium väger lite mindre ca 150kg(typ 2,0 honda, audi, ford) cheva smallblock i gjutgärn väger typ 260kg, 220 me alu toppar & insug en hayabusa motor väger ca 100kg inkl låda, det är alltså nästan hälften av en större 4:a från en bil.. värt att tänka på är att man bara får ha 15kw/100kg dvs en bil med tjänstevikt på 700kg får ha 142hk. dehär med fjortisstämpel kan du ju strunta i, det är ändå bara drivlinan som ska tas ;) Quote
Thomas Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 Volvos motorer är stryktålig och går många mil.Finns i många utföranden med o utan turbo. förgasare.insprut. -Effekter från ca 100hkr till 182hkr i std utf. Billiga trimdelar. Nästan alla trimfirmor har delar till dem och lätt att hitta begagnat. Och som jay.c säger kunskap om trimning finns det gott om. likadant med deras drivlinor. starka och lätta att finna och delar finns. Quote
Bushido Posted December 15, 2010 Author Posted December 15, 2010 Tack för input grabbar, ska fundera lite på vad jag har för alternativ och sådär så får vi se sen:) Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska köra med åt det lättare hållet (mc-motor) eller mer åt kompromisshållet (alufyra). Finns ju som sagt både fördelar och nackdelar med båda... Hur som helst, denna veckan är det tentavecka så jag har lite fullt upp. Tentade linjär algebra igår, tror att det gick helt ok... Och på fredag är det endimensionell analys delkurs två som väntar. Men sen är det jullov och bygget drar (förhoppningsvis) igång! Ska försöka ta mig ut till malmö metallteknik (en metallåtervinningscentral/stålverk som ligger straxt utanför lund...) på fredag eftermiddag om jag hinner för att se om de har rör och fyrkantsprofiler i lämpliga dimensioner. De har dock ovanan att låta "vanligt" stål ligga utomhus och skräpa... Men förhoppningsvis har de lite fina, icke rosttäckta, bitar någonstans också som jag kan handla. Vi får se. Sen ska det letas donatorbil samt säljas min bruksbil (som jag ändå inte använder. Någon som är intresserad av en civic automat 92:a?) för att få lite spons till bygget och plats ute på gården. Det känns som att det börjar röra på sig! Förresten, angående motorer... Byggs det inte på bmw? Deras motorer har ju hyfsad effekt, och bakhjulsdrivna är de ju... Men de kanske är tunga som as, eller? Quote
Antas Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Kom ihåg att begära certifikat på rören. Quote
Bushido Posted December 15, 2010 Author Posted December 15, 2010 Kom ihåg att begära certifikat på rören. Tack för tipset, ska göra! Quote
Jay-c Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 bmw:s sexor = gjutgärn = tungt, sen är dom rätt långa och därför svåra att få in i ett kort seven chassie, nog främst därför dom inte används så flitigt. deras alu-v8:or från t.ex 540, nya m3 etc. är mumsiga :) och deras fyror är väl som alla andra fyror typ. Honda S2000 är den som jag ser det i särklass bästa donatorn för drivlina i en seven, 240hk orginal utan överladdning och en enorm trimpotential. Kanske göra som Acke att först bygga med volvosnurra och sen byta upp sig till en "superdupermotor" när man har råd? jag tycker man ska lägga krutet på dom delarna som är besvärligare att byta ut, dvs en väl påkostad ram med god hjulupphängning. Bromsar, hjul, motor, stolar är ganska enkelt att uppgradera i efterhand.. Quote
Bushido Posted December 15, 2010 Author Posted December 15, 2010 bmw:s sexor = gjutgärn = tungt, sen är dom rätt långa och därför svåra att få in i ett kort seven chassie, nog främst därför dom inte används så flitigt. deras alu-v8:or från t.ex 540, nya m3 etc. är mumsiga :) och deras fyror är väl som alla andra fyror typ. Honda S2000 är den som jag ser det i särklass bästa donatorn för drivlina i en seven, 240hk orginal utan överladdning och en enorm trimpotential. Kanske göra som Acke att först bygga med volvosnurra och sen byta upp sig till en "superdupermotor" när man har råd? jag tycker man ska lägga krutet på dom delarna som är besvärligare att byta ut, dvs en väl påkostad ram med god hjulupphängning. Bromsar, hjul, motor, stolar är ganska enkelt att uppgradera i efterhand.. Ah, förstår. Fyrorna har ju eventuellt lite potential då, i och med att man får låda och allt på köpet menar jag då det är bakhjulsdrivet från början. Låter som en mumsig motor, men låter samtidigt dyrt... Men det är helt klart en vettig poäng, ska göra som du säger. Men det skadar ju inte att ändå försöka få tag på bästa möjliga direkt liksom:) Får se vad jag hittar helt enkelt. Quote
sorin Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Har en Duratec om du är intresserad http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8676 Ha det bra Sorin Quote
Bushido Posted December 15, 2010 Author Posted December 15, 2010 Har en Duratec om du är intresserad http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8676 Ha det bra Sorin Tack för erbjudandet, men jag tror nog att jag bör leta efter en komplett donatorbil snarare än att köpa lite delar här och var. Men tack ändå! Mvh Anton. Quote
Krolleg Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Ska du ha så mycket som möjligt från en å samma bil för att hålla kostnaden nere så är ju en sierra bra val (sierra med Pinto motor å inte DOCH motorn). Vill du ha lättare å kraftigare motor än pinton så köp en zetec 2,0 på skroten som kostar runt 3-6000 Quote
Bushido Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 Ska du ha så mycket som möjligt från en å samma bil för att hålla kostnaden nere så är ju en sierra bra val (sierra med Pinto motor å inte DOCH motorn). Vill du ha lättare å kraftigare motor än pinton så köp en zetec 2,0 på skroten som kostar runt 3-6000 Tack för tipset! Letar för fullt efter en sierra men hittar inget vidare billigt i närheten... varför är pinton bättre? Hur vet man vad bilen har? Skrot är ju alltid en idé också ja, bra tips! Tack ska du ha:) Quote
Thomas Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) Pinto ät inte "bättre" men billigare om man ska trimma vidare sedan och DOHC är lite bredare. sedan vet jag inte om det skiljer nåt på kolvar o stakars kvalite. men kolla på Ford forum. http://www.fordclubsweden.se/ http://www.burtonpower.com/ skogens har mycket trevlig läsning http://skogenracing.myftp.org/ här lite om att Dohc har mer effekt o tåligare växellåda http://skogenracing.editboard.com/t6299-motor-konvertering-dohc-pinto?highlight=DOHC http://skogenracing.editboard.com/search?mode=searchbox&search_keywords=DOHC&show_results=topics Edited December 16, 2010 by Thomas Quote
Rohan Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Skillnaden pinto vs. DOHC är väl att till den senare finns det typ två trimdelar och till pinton finns hela Storbritannien fullt. Har själv en pinto i garaget som jag velar om, finns många alternativ som skulle vara roligare. Om jag vore dig skulle jag försöka få tag i en av de sista Sierrorna med typ9-låda (på knoppen har du fyra växlar framåt och två bakåt) men med pinto med insprut. Är väl bara ett år som kombinationen fanns så det är väl lite besvärligt att få tag i. Angående priset, när jag åkt en bit och köpt min Sierra för 4000 så dröjde det inte många veckor innan det fanns minst fem stycken precis precis här hemma och mellan 1000 och 2000 kronor. :P Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.