Thomas Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Det finns ett sådant insug spjällhus men det är dyrt och sällsynt. det var Lexmaul som gjorde dem. det finns de som gjort liknande men deras är testat och ger mer effekt än original. original stryper motorn. http://www.ebay.co.uk/itm/Lexmaul-RAM-Induction-C20XE-intake-manifold-for-Vauxhall-Opel-red-top-tuning-/121450478558?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c47033bde Power cap finns också https://www.google.co.in/search?q=intake+manifold+c20xe&biw=1280&bih=831&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=lUs0VOfRH6WfygPxm4CIDg&ved=0CBsQsAQ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 8, 2014 Author Share Posted October 8, 2014 Det finns ett sådant insug spjällhus men det är dyrt och sällsynt. det var Lexmaul som gjorde dem. det finns de som gjort liknande men deras är testat och ger mer effekt än original. original stryper motorn. http://www.ebay.co.uk/itm/Lexmaul-RAM-Induction-C20XE-intake-manifold-for-Vauxhall-Opel-red-top-tuning-/121450478558?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c47033bde Power cap finns också https://www.google.co.in/search?q=intake+manifold+c20xe&biw=1280&bih=831&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=lUs0VOfRH6WfygPxm4CIDg&ved=0CBsQsAQ Jo jag har sett di där Lexamul insugen. Lite väl dyra tycker jag. Vi får se om jag bygger en egen variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 8, 2014 Author Share Posted October 8, 2014 Någon som har tips på en vattenkylare som är lämplig till Seven bilar. Jag har en blytung historia idag som jag tänkte byta till något betydligt lättare. Helst skall det vara något jag kan hämta på skroten för en lagom slant. Volvo 440 läste jag någonstans... Vad kör ni med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Volvo 240/740 kylare från Biltema Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 körde med Polo kylare på min Mk Indy ska köra med samma på min nya Wesfield http://www.bildelar24.com/7270208-schlieckmann-kylare-motorkylning biligare är skroten kanske . :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 8, 2014 Author Share Posted October 8, 2014 körde med Polo kylare på min Mk Indy ska köra med samma på min nya Wesfield http://www.bildelar24.com/7270208-schlieckmann-kylare-motorkylning biligare är skroten kanske . :)/> Den storleken verkar passa, skall ut och mäta lite. Priset var ju precis lagom :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 12, 2014 Author Share Posted October 12, 2014 (edited) I går blev det en 20 mils tur i det vackra höstvädret. Att det kan vara så skoj att köra super seven på krokiga 70 och 90 vägar. Det känns riktigt surt att det snart är vinter, att bygga klart sin sjua på hösten är dålig timing. Jag tätade ett läckage mellan grenrör och första ljudburken, det gjorde att lambdan inte fick fel värden och att motorn gick betydligt bättre än tidigare. Mitt ventil tryckare slammer håller också på att mattas lite. Det jag måste fixa är mina fram bromsar. Höger fram tar före vänster fram när man bromsar lite försiktigare. Har luftat bromsarna flera gånger utan att det hjälpt. Måste ta en titt på ok/skivor/belägg. Edited October 12, 2014 by MickeJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 19, 2014 Author Share Posted October 19, 2014 Jag fortsätter plåga sjuan i höstvädret. Idag lyckades jag få till en 10 mils runda. Hundra mil innan vintervila skall inte vara några problem. Allt har fungerat relativt bra hittills. Jag har haft svårt att bli av med all luft i bromssystemet till frambromsarna, rätt irriterande. Tycker även att bilen är lite nervös i högre farter. Att den är "spårkänslig" kan jag förstå, Cortina spindlar, rätt breda r däck fram, 2.4 varv styrning etc. Är underlaget spårigt, guppigt med lite småsprickor i asfalten så får man hålla i ratten. Bilen sväljer inte det omärkt. Vet inte om det är normalt. Jag skall ta och kontrollera min framvagns inställning. Tror att den inte riktigt stämmer efter att jag höjde bilen en inför reg bes. Hur skulle ändrad toe in alt toe ut inställning kunna förbättra nervositeten, någon som vet? Mina framdäck är rätt slut, nästan slicks, så jag tänkte gå på lite smalare dimension fram till nästa år. Just nu är det 205/60-13" både fram och bak. Best in show - skulle inte tro det hehe... Tre gånger passerade jag hemma utan att parkera, var bara tvungen att ta en liten tur till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 (edited) Ang luft i bromssystemet så kan det vara rätt drygt att bli av med. Tänk på att lufta bromsljuskontakten om du har en tryckgivare i systemet. Jag hade detta problem och vände givaren uppåt och lättade på den medan systemet var under tryck. Ang hjulinställning så är det bra att kolla upp den. Bilarna är lätta och väldigt mycket mer känsliga för förändringar i geometrin än "vanliga" bilar. Börja med lite lätt toe in (t.ex. 0,5 mm) på varje sida och jobba därifrån. Toe out tenderar att bli mer nervöst. Detta är även beroende av hur mycket cambervinkel du har. Har du mycket så kan du ha mer toe out utan att det blir nervöst. Sök på rullningsneutral på rejsa.nu så finns det trådar i detta ämne. Edited October 20, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Ang. däcken så hade jag satsat på 185/60-13. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Just det ja! Toe out i bakvagnen brukar inte vara att rekommendera så se till att du inte har det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Hur skulle ändrad toe in alt toe ut inställning kunna förbättra nervositeten, någon som vet? Min går lugnare med 2 mm toe out, oavsett jag har -1 eller -4 camber. Bara att testa! Jag har bara justerat lite i taget, kørt på kænn, och sedan kollat var jag ligger. Verkar funka bæst med -2 till -3 Camber och -2 Toe (out alltså) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Hej, tack för era inputs. Det kommer att sitta smalare däck fram till nästa år, jag skall ta och testa lite olika toe inställningar. Just nu har jag rätt lite camber 1.7 grader om jag mins rätt. På ett slätt och fint underlag känns det rätt bra, det är när underlaget är ojämnt det blir rätt skumt att köra. Tog sjuan till jobbet idag. Oktober morgon 3 grader och blåsigt - nja det var inte skönt. Tur att det bara är 5 mil. Jag lyckades leja bort hemresan till kompisen, han tog sjuan jag tog hans bil. Det kommer dock inte bli en vana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Friska tag! Jag tänkte ta mig en tur någon dag i helgen, ser fint ut på Söndag. Lite småkörningar blir det varje dag om det inte regnar för mycket Kallt, men kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 23, 2014 Author Share Posted October 23, 2014 Friska tag! Jag tänkte ta mig en tur någon dag i helgen, ser fint ut på Söndag. Lite småkörningar blir det varje dag om det inte regnar för mycket Kallt, men kul. Skönt att höra att det inte bara är jag som "måste" ut en liten sväng varje dag. För det är ju precis som du skriver - så kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Ja det är friskt att åka nu. Mwen lika kul. Bara ut på Blocket och skaffa vinterdäck. Retar väl alltid någon om man tar en tur till den lokala Julmarknaden :image018:/> Har inte beslutat om det blir att besiktiga när jag kommer hem just. för att kunna ta en tur I vinter solen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 (edited) Nästa vecka lovas fint väder, då skall det bli många mil! Har dock en del pyssel för helgen. - Måste svetsa till något som skall ersätta den gjutna slang som ansluter luften till insuget. Befintlig slang håller på att spricka. - Full gas är inte fullt öppet spjäll - usch så illa! Skall se om jag kan ändra lite på utväxlingen av spjällaxel. - Jag läcker lite olja, måste hitta var. - Kamremmen sitter en kugg fel på avgassidan, det måste åtgärdas. - lufta bromsar Sedan är jag good to go! Var förresten och körde på Eskilstuna banan i onsdags. Wacky wednesday time attack. Presterade inte några tider, var mest där för att känna på bilen. Det fungerade bra för att vara premiär. Edited October 24, 2014 by MickeJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 Ang. däcken så hade jag satsat på 185/60-13. 185/60 13 nu beställda. Säsongen är inte slut ännu, nya framdäck behövs :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 körde med Polo kylare på min Mk Indy ska köra med samma på min nya Wesfield http://www.bildelar24.com/7270208-schlieckmann-kylare-motorkylning biligare är skroten kanske . :)/> Det blev en sådan här kylare osso. Inte för funktionen men för att lätta några kilo. Jag skall väga sedan. Den i mässing, som jag har där nu, är rejält tung. Nästa projekt blir att tillverka en alu huv. Min befintliga glasfiber huv väger 12 kilo. Jättebra för besiktning men det var kanske allt :) Jag vill ned under 600 kilo. Väger idag 609, med lättare huv och kylare är det första viktmålet nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 (edited) Åter igen en dag med vackert höstväder. Husse tvättade sin sjua för första gången. Klart att det dokumenterades hehe... Efter tvätt bar det iväg på tur. Lika härligt varje gång. Det skall ju bli kanon väder i veckan, så det blir minst en dag till och från jobbet. Livet som super seven ägare är rätt jävla gött! Edited October 26, 2014 by MickeJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted November 3, 2014 Author Share Posted November 3, 2014 idag var det julafton hemma hos mig. Hårda paket. Ny vattenkylare, vevaxelgivare, oljetrycksgivare och urtrampningslager. Vädret är på super seven entusiastens sida. Det blev några timmars körning i helgen. Målet var 100 mil innan vinterdvalan. Det målet är uppnått, med råge. Jag kommer köra november ut, eller så länge det är barmark. Väntar på mina nya framdäck. De gamla r däcken som sitter fram är nästan blankslitna och har ett obefintligt grepp. Hoppas att de kommer nu i veckan så bilen kan vara omskodd till nästa helg. Köpte mig Nankang NS-2r däck. Det skall bli intressant att se hur de är. Till Porsche Boxstern inför året köpte jag Federal 595 RSR, ett annat budget däck av sportigare typ. De däcken har jag varit extremt nöjd med. Tyvärr hittade jag inte Federal däcken i önskad storlek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 (edited) Köpte du med treadwear 120 eller 180 på NS-2R däcken? Jag har 180 och dom är hala, funkar på gatan men inte så bra på bana. Syns hur halt det är på Youtube med min bil. MickeR1 blir "omkörd", lägger sig bakom och puttrar på 6an och luktar på gummit Edited November 3, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted November 9, 2014 Author Share Posted November 9, 2014 Det var självklart de lite hårdare däcken jag köpte :blink:/> Vi får se om de duger något till på min kärra. Det var bara till framhjulen, bak får jag se vad det blir. De som sitter där nu, yokahama 048or, de är inte slitna men rätt gamla och torra. Jag har även börjat planera för lite uppgraderingar. Original c20xe insug/spjällhus sitter inte optimalt i en super seven, så jag bestämde mig för att köra med separata spjällhus. Det blir Suzuki GSX-R1000 prylar med ett moddat original insug. Totalkostnad under 2000kr, vilket jag tycker är billigt. Inte mina prylar på bilden, men mitt blir likadant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted November 29, 2014 Author Share Posted November 29, 2014 Då är säsongen över och min super seven har gått i ide. Där skall hon få stanna till mars 2015. Garaget hemma behövs för annan bil. Det skall dock byggas ny motor till sjuan. Den ser inte så stöddig ut bredvid x antal meter Oldsmobile hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 (edited) Jaha då var det dags att börja förbereda sig inför säsongen. I April är det körning på Eskilstuna banan och då tänkte jag vara med och gasa. Till årets säsong är följande tänkt: - 4 nya däck - Bygga klart och installera den delrenoverade motorn. - Installera 4p bälte - Montera ny kylare - Tillverka en ny motorhuv - Skaffa en Tonneau cover - Mjukare fjädrar bak - Half doors - Fräckare backspeglar - LSD Inga stora projekt, utan lagom med pyssel. Fokus kommer vara på att köra så mycket som möjligt, både banträffar och gata. Edited March 15, 2015 by MickeJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 Fick första paketet med nya delar idag, skoj. ARP bultar till vevstakarna, topplocksbultar och nya tryckare. Nu saknas bara ett insug som är beställt. Det skall slaktas och sedan skall det byggas om att passa för GSXR spjällhusen. Jag står lite i valet och kvalet, spendera ännu mer pengar och löpa linan ut, eller nöja mig här och köra 2015 med det jag har. Hjärtat säger DTA sprut och värre kamaxlar, hjärnan säger stop! Vi får se vem som vinner den dragkampen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 20, 2015 Share Posted March 20, 2015 Hoppas att hjärtat vinner dragkampen, dock så hade jag nog funderat över valet av sprut då DTA har gått i kånken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted March 21, 2015 Author Share Posted March 21, 2015 Det verkar som hjärtat vinner igen, som vanligt... Nu är jag dock väldigt kluven gällande vilket insprutningssystem jag skall välja. Har kört med Megasquirt i en annan bil tidigare. Det fungerade ok och är klart billigast, men jag vet inte om det känns lika pålitligt som tex ett Haltech eller ett OMEX eller dyl, men det är ju som alltid en balans mellan pengar och bang. DTA var för att jag såg ett beg DTA S40pro för en lagom slant. Vi får se, jag får klura lite på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 VEMS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted March 24, 2015 Author Share Posted March 24, 2015 (edited) Idag när jag satt och puttrade hem från jobbet konstaterade jag att det är varmare ute nu än det var när jag tog sjuan till jobbet sista gången innan vintern. Jag fick en sådan lust att väcka Maya1 ur vinterdvalan och köra en sväng. Tyvärr får det vänta ett tag till :doh: Mina nya Toyo r888 bakdäck var färdiga för leverans idag, :D VEMS, jo jag har funderat på det alternativet. Vi får se, tänkte hitta något beg för att få bättre ekonomi på det hela. Edited March 24, 2015 by MickeJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Nu är det nära, på torsdag kommer hon äntligen hem från vinterförvaringen. Nya däck står och väntar: "nya" motorn snart klar. Den 9:e maj är det körning på Gelleråsen med jobbet, då måste allt vara klart. Vad vore livet utan lite stressmek. Det blir för övrigt första riktiga besöket på bana för Maya1 om vi bortser från några varv på Gröndals banan i Eskilstuna förra året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Xe motor trevligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Kul! Hoppas allt går som de ska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Kul! Hoppas allt går som de ska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 (edited) Kul! Hoppas allt går som de ska. Trippel post ;) Edited April 13, 2015 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 Det går inte fort, men det går i vart fall framåt. Nu är motorn i stort sett ihop. Det är oljesumpen, svänghjul och koppling som skall dit. Plenum tillverkas, axel för TPS och ett fäste, svänghjul och koppling samt sumpen. Ny kamrem, spännare och rullar skall också monteras. Jag står i och velar lite, jag har ett svänghjul av äldre typ, det är ca 2 kilo lättare än det tyngre som satt i bilen. Då passar tyvärr inte tryckplattan, utan jag måste köpa en ny. Frågan om det är värt det, märker jag ens de två kilona? Det ser bra ut inför 9/5 på Gelleråsen. Tryter tiden kan jag sätta dit original insuget och slippa en massa extra jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 19, 2015 Share Posted April 19, 2015 Har du det platta lätta svänghjulet. och det tyngre är det pott typ? Till det platta så passar SAAB tryckplatta gänga om till M8 bara så är tryckplattan från SAAB exakt likadan 9-3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Har du det platta lätta svänghjulet. och det tyngre är det pott typ? Till det platta så passar SAAB tryckplatta gänga om till M8 bara så är tryckplattan från SAAB exakt likadan 9-3 Exakt så. Det som satt på motorn när jag lyfte ur var den nyare pot typen av svänghjul. Jag hade har även ett äldre platt som vänger mindre. Saab 93 tryckplattan - vilka motorer, årtal? Tänkte pallra mig över till skroten och se om jag hittar ett för en billig slant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 9-3 turbo eller viggen men det räcker med vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Till 99% säker på B204 B205 Alltså 2,0 150.185hkr -98-03 o plant svänghjul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted May 8, 2015 Author Share Posted May 8, 2015 (edited) I morgon bitti bär det av till Gelleråsen för lite körning med jobbets motorklubb. Stressmek som vanligt för att hinna få ihop allt, men nu är motor i bilen, den startar och alla läckage är fixade. Skall hinna provköra lite mer imorgon bitti innan vi lastar. Skall bli skoj att äntligen komma igång och köra lite. Edited May 8, 2015 by MickeJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Då var man hemma igen efter en dag med mer strul än körning, suck. Fick ihop det sista på bilen i morse, lastade och for iväg. Hade motorproblem hela dagen, ingen kraft över 3000rpm. Vi körde ändå, fick växla tidigt hrmf... På femte köpasset så gick ena staget till höger framskärm av och vi beslöt att lasta och åka hem. Trots strul och stress så var det skoj. Bilen kändes lättkörd och trygg, även framdäcken, Nankan ns2r, fungerade. Nästa körning är planerad till Mantorp track monday i början av Juni. Till dess måste jag få fart på motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Vad har du för styrsystem på motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 det är original med fördelare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 (edited) Med 4 separata spjäll Suzukji antagligen. hur har du luftmassemetern Vad händer vid 3000 rpm Edited May 9, 2015 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Nej jag kör motorn med original insuget, blev inte tid att göra klart spjällhus lösningen. Det som händer vid ca 3000rpm, det börjar misstända och bluddra, ingen ork. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Håller den bränsletrycket vid belastning? Vevaxelgivaren Hallgivaren i fördelaren Väldigt stort tändstifts gap Fel på elektroniken till tändspolen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.