Jump to content

Recommended Posts

Posted

Man undrar ju var dom där plastbitarna kommer i från. Kamdrivningen är starkt misstänkt. :)

post-60-128354821055_thumb.jpg

post-60-128354825138_thumb.jpg

Posted

Det är troligen från nån kamkedjelöpskena. vilken motor är det.

Posted

Jag gissar vilt på att det är en B235R motor från en 00:a...

Här är en bild på de delar som ingår i kam och balansaxeldrivningen.

post-696-128363164088_thumb.jpg

Vet inte om delarna fortfarande är lika billga på SAAB, men det är mycket jobb....

Har du mätt kamkedjespännaren?

Posted

Rätt!

Motorn på min gamla saab (9-5 Aero -00) har börjat att låta som en diesel. Så nu skall det renoveras. Motorn är urplockad (vilket jobb!!!) och kamkedjekittet är inköpt (1813:- kostade det). Nu så jag dock att jag behöver lager också.

Det jävliga är att jag har dragit av en grenrörspinnbult. Sen har jag ju givetvis brutit av en skruvurtagare i bulten, så nu kan jag inte borra ur den rackarn. Så det kanske blir att byta topp också. Man är ju en riksklåpare.

post-60-12836950624_thumb.jpg

Posted

Föressten

Är det nån som vet ifall det skiljer på toppar mellan Aeorn (B235R) och en vanlig 2,3 (B235E).

Posted

Jag tror inte det skiljer mellan topparna. På långmotorn skilde det inget och jag har inte hört nångång att det skulle skilja på dessa.

Jag antar att din grenrörsbult är under planet så att säga så man inte kan svetsa i den.

Men kanske du har möjlighet att glödga den (grispicken) och löpa ur härdningen?

Grispick är något jag i stirt sett aldrig använder för de jäklarna går lätt av.

Jag försöker borra i mitten. börjar med ett litet borr 2,5-3,0 mm sedan öka i steg 0,5 mm åt gången och lyckas man hålla det i mitten så slutar man med 6,8 mm på en M8 eller nån 10 del under så brukar man kunna plocka ur resterna av pinnskruven eller i med gängtapp i hålet o rensa. Jag lyckades faktiskt med 2 styck i veckan.

Posted

De tidiga B2*5E topparna har andra avgasventiler. Vad jag vet är det samma som sitter på motorerna efter bytet från 170 till 185hk (2,3:orna).

Posted

enda urdragarna som fungera är torx av bra kvalitet , alla andra urdragare är kass, borra så stort du kan och slå i en bra torx :thumbsup:

Posted

Gillar inte heller dom här skruvutdragaraba, men den här var inte konsik som grispitten är. Men det gick av ändå.

Har glödgat några ggr och lyckats borra bort en bit i taget, men nu är det så långt in i toppen så det är svårt att glödga utan att smälta aluminiumet längre ut.

Jag ska prova med lite nya stift på dremeln och se ifall jag kan få bort den, Sen blir det nog helicoil-gänga och med att gängorna kommer att vara dåliga.

Tydligen har jag Nimonic-ventiler och det kom senare på den "vanliga" 235an. frågan är bara när. Vill ju helst slippa att byta över ventiler och jox.

Posted

Sen har jag ju givetvis brutit av en skruvurtagare i bulten, så nu kan jag inte borra ur den rackarn.

Om du inte lyckas slipa ur resterna så finns det utrustning för att gnista ur hårda saker.Används tex för att gnista ur brutna gängfräsar.Kolla med någon lokal CNC-firma eller verktygsmakare./Anders
Posted

säger inte att det är rätt men när jag dragit av pinnbultar brukar jag lägga en bricka över hålet och svetsa i hålet med migen. när jag kommit upp över brick nivå svetsa fast en lång/koppel mutter på brickan... sen låta skiten kallna ordentligt.. sedan lossa.. ofta får värmen pinnbulten att lossna..

Posted

har försökt med det också. Men brottytan var för långt in i hålet så det gick inte att få en bra svets.

Posted

När man svetsar så så är det inte bara värmen som gör sitt utan när bulten svalnar så krymper den lite också och lossnar lättare.

Posted

Tråkigt när pinnbult går av. Det som funkat bäst för mig hittills är Snapon vänstergående borr, oftast kommer bulten redan när borret kommit in en bit. Funkar inte det så drar jag i Snapon urdragare som liknar en konisk vänstervriden skruv. Det går inte att jämföra billiga grispittar med dessa som verkligen fungerar och håller.

Posted

NU är en rackarn ute!!!!!

Dremel och mycket tålamod så kom den ut. lyckades till och med spara några gängor.

Posted

Fast det var inte en dremel, utan en dremelwannabe (ferm) :)

Men nu är det fulingen ute i allfall. När jag var klar gick jag raka spåret in från garaget, så att jag inte ställde till med nåt mer tok.

Beställde nya bultar i samband med alla andra delar (lager, packboxar, etc)

Posted

Hur mycket har din motor gått? Min 9-3 -00 har gått drygt 17k nu. Kanske börjar bli dags... :-P

Posted

Den har gått 26k.

Jag mätte kamkedjespännaren och den har gått ut 18.4 milimeter.Tror att max är 15.

Posted

Rätt - 15 mm är gränsen.

>>gka

Har din Saab T7 eller T5? Den äldre T5-motorn har inte denna typen av problem...

Posted

Kamkedjan slits även i äldre motorer, men det är så väldigt individuellt beroende på körsätt som kallstarter och småkörningar, oljekvalitet och framför allt att den är bytt i tid. Märkligt nog upplever jag mer problem med oljeförbruknngen i 9-5 jfr 9-3 trots att det sitter samma motorer i dom. Största problemet är väl eg oljeförbrukningen och att många inte kollar oljan förrän det är för sent. Många bilar som kommer in för service har ingen olja på stickan och det kan komma ur 2 liter när man tappar ur dom. Ventilerna tickar klart och tydligt på många bilar. Då gäller det att förklara för kunden att den drar olja och varför man skickar med dom en liter extra. Om du ändå rivit ur motorn rekommenderar jag kolvringsbyte samtidigt. Inte ovanligt med 2 mm ringgap på dom.Christer.

Posted

nä jag orkar inte byta ringar.... även om jag kanske borde. Då måste jag ju lyfta på toppen, med allt vad det innebär.

fast kanske ändå........

Måste man byta topplocksbultar?

Posted

Efter vad jag sett hittills så kan jag starkt rekommendera ett kolvringsbyte nu när du ändå har motorn ur. Använd nya bultar.

Posted

fasen, jag vill ju bygga ihop motorn i helgen

får kolla med den lokala bildelsnasaren om han kan skaka fram ringar, packningar, bultar

Posted

En Saabmek jag känner till påstår att man kan använda toppbultarna upp till 3 gånger. Bl.a. efterdras ibland topparna med samma bultar och packning av Saabverkstäder.

Posted

Kan säga att i Autodata står det "byt skruvar" NEJ så de ska inte bytas.

1 drag 40nm 2:a draget 60nm sedan vinkeldra 90 grader och då ska man smörja bultgängorna med motorolja samt under bultskallarna o ev bricka. men se till att gängorna i blocket är tomma på vätska samt rena i gängor o rensa gärna med gängtapp.

Posted

Du kommer att märka att bultarna sitter i det närmaste löst, speciellt dom yttre. Visst drar man om bultarna i Saaben, men iom att dom uppenbarligen töjer sig med tiden så brukar jag ändå byta dom. Använd smörjmedlet som medföljer dom nya bultarna, då momentet är beräknat med tanke på friktionen med just det smörjmedlet. Klämkraften kan variera med upp till 30% enbart med olika smörjmedel. Tex om du använder Molykote 1000 som liknar det som brukar följa med nya bult, och jämför med hjullagerfett eller motorolja. Av tillfört vridmoment när du drar bulten så tar friktionen i gängan och under bult/mutterskallen så mycket kraft att endast 10-12% blir över till klämkraft. Därför drar man med låga moment i två steg för att friktionskraften inte ska bli alltför avgörande, och vinkeldrar sedan för att sträcka bulten till rätt klämkraft. Och som Thomas säger, det ska vara rent och gå lätt hela gängan. Christer J.

  • 3 weeks later...
Posted

Liten uppdatering

Nu har motorn varit tillbaka i sin plats i bilen. Den funkar ganska bra. Har lite strul med luft i kopplingen samt vacumslangar som hoppar av (bypassventilen)

Sen har jag nåt tjall på framvagnen. Det fungerar att åka rakt fram men när man svänger hårt åt vänster, typ i en rondell så lever det rövare i fram. Precis som nåt kuggar över och vibrerar. Så jag måste kolla lager/drivknut.

Annars har det gått bra.

Posted

Liten uppdatering

Nu har motorn varit tillbaka i sin plats i bilen. Den funkar ganska bra. Har lite strul med luft i kopplingen samt vacumslangar som hoppar av (bypassventilen)

Sen har jag nåt tjall på framvagnen. Det fungerar att åka rakt fram men när man svänger hårt åt vänster, typ i en rondell så lever det rövare i fram. Precis som nåt kuggar över och vibrerar. Så jag måste kolla lager/drivknut.

Annars har det gått bra.

när jag köpte slangarna till kopplingen (tror att vi har samma kombination) fick jag rådet att lufta kopplingen bakvägen - påstods att det skulle vara lättare att få bort luften då - är själv medveten om att det inte skall vara så lätt att lufta kopplingen - gruvar mig lite

om man skall lufta kopplingen bakvägen kanske man kan använda en tratt - vet ej om det är speciellt smart - nyfiken på hur du löste det

kenneth lundgren

Posted

Jag har provat alla möjliga sätt.

Det som har funkat bäst är en gammal hederlig "luftman". Enligt WIS så ska man först suga ner vätskan med en sug. Sen koppla på nåt luftman liknande jox på behållaren och lufta vidare. Det framgår inte riktigt hur dom menar.

post-60-048352200 1285700553_thumb.jpg

Posted

Man trycksätter bromsvätskebehållaren. Antingen med luft, och riskerar då att blåsa in luft när bromsvätskan sjunker. Tänk på att facket till kopplingen är ganska litet. Eller så använder man ett luftningsaggregat som i princip är en behållare med bromsvätska som är trycksatt och som hela tiden fyller behållaren med vätska medans man tömmer vid slavcylindern..

Posted

jäpp. Eller så fyller du baklänges via luftnippeln för just kopplingen kan vara bökig.

Sedan brukar de självlufta när man pumpat den tillräcklig många ggr..

Posted

knaset med framvagnen verkar löst nu. det var nog så enkelt att motorn satt lite löst.

Posted

knaset med framvagnen verkar löst nu. det var nog så enkelt att motorn satt lite löst.

Fick du skruvar över vid första försöket :)

Posted (edited)

ha ha, inga skurvar över

Men jag brukar skruva åt saker löst först så att man ser att allt passar. Nu hade jag emellertid glömt att efterdra en.

Nu spinner den som en katt efter en tallrik varm mjölk. Tror dock inte att jag har fått tillbaka alla 230 hästarna. Men några verkar ha kommit hem.

Det är ju en gammal dam den här bilen, så jag stressar henne in för mycket. Max 80 knyck!

notan för renoveringen blev:

5 tusen för nya delar, kamkedjekit, lager, packningar, filter, olja

2 tusen för delar som jag upptäckte var trasiga (hade sönder) i samband med renoveringen. typ drivaxeldamasker, generatorfäste, backventiler, slangar, genrörsbultar

På det stora hela har det gått bra. Jag hade aldrig "mekat" med en saabmotor innan, så det var mycket nytt.

Det man kan säja är, om man jämför med zetec/duratet så är allt större. Alla skruvar är en dim större, allt är grövre och tyngre.

Sen finns det lite lösningar som man funderar på om inte Saab ingenjörerna hade lite otur när dom tänkte, men vad vet jag, dom hade säkert sina skäl.

Jag valde att lyfta ur motorn, enligt WIS så ska den tas nedåt. Men jag har inte den platsen i mitt garage så jag följde nedan beskrivning.

http://www.serioussaab.co.uk/Procs_pages/proc_pages/p_pwrunitrem.html

Den är mycket utförlig, men saknar viss viktigt information, märkte jag.

Nu hoppas jag att bilen skall gå i ett par år till. Den har ju blivit som en kär vän.

Jag har kört/ägt den sen den var ny (10 år och 26k mil) och den har varit med om 3 dödsfall i familjen, två födslar, husbygge,bröllop, bilbygge. En sån vänskap släpper man inte i första taget.

Edited by Micael

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...