Jump to content

CealmSeven Nummer Åtta 3-wheeler Start 2010-08-12


cealm

Recommended Posts

CealmSeven 3-wheeler

Äntligen ett lite annorlunda bygge hos CealmSeven Industries. Jag tar över där föregångarna slutade.

1-hjuling = ledigt

2-hjuling = finns

3-hjuling = finns numera i och med detta köp

4-hjuling = finns ett par

5-hjuling = ledigt

6-hjuling = finns så snart hjulen monteras

7-hjuling och uppåt finns inte (än).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Om det här är ett försök att snika åt sig en chokladtårta med tveksamma metoder så... Din rackare! :angry: Här kämpar en annan med att få isär donatorn och du bara bygger vidare.

...

Men allvarligt talat, lycka till! Det här blir roligt. :D

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

Rohan: Lugn, lugn ... det här är ingen chokladtårta-tråd. Det här är en helt ny tråd som bara är släkt med övriga trådar inom Familjen CealmSeven Industries.

En del trådar inom Familjen är på "On hold" andra på Projektering och någon på Delvis "On hold". Kan detta vara förklaringen till allt "On hold-ande" eller? Igen vet helt säkert, inte ens jag.

Ett tillfälle för mig att fylla tomrummet med 3-wheeler på "ett smidigt sätt". Plus en sak till. Jag kan regga den är 3-wheelern som en MC eller som en bil. Trots MC reg är det B-kort som gäller. Det finns en vissa fördelar att MC-regga. Skall läsa på ordentligt så jag vet vilket som är den bästa varianten innan jag bestämmer mig.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen ett nytt projekt från cealm jag var lite rädd att du skulle bli utan något att bygga.

För ca 30år sedan var jag sugen att bygga en triking det var en liknande (bil)med motoguzzi mc motor

som fanns som byggsats. Det blev ju tyvärr aldrig något med det.Senare ville jag bygga en sevenreplika,

det blev ju inte heller av. Men det blev ju en färdig bil till slut så jag har något att skruva i och köra med.

Lycka till med trehjulingen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla "lycka till".

Det skall bli både kul, spännande, lite ovant och ovanligt för mig att börja jobba med en 3-hjuling. Inte riktigt samma som övriga Sjuor, Traktorer, Grävmskiner eller Bandare som känns mer hemtama kontruktioner. Det är väl förstås vikten på dessa som gör det hela hemtamt, eller vad tror du Drake?

Link to comment
Share on other sites

.... då är det lika bra att bygga på en dragkrok också, eller?

Självklart så ska du ha dragkrok. Tänk vilket ekipage det blir men en liten rund släpvagn i samma design som 3-hjulingen :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Åh herregud, ytterligare ett projekt. Hur många timmar har egentligen dygnet i Arboga?

Helt klart en kul grunka hur som helst, men nog sjutton skulle man väl kunna hänga på en V8 i stället?

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

Inte bara kul, tycker den ser fin ut också.

Lite tillbehör jag redan har som jag tror kommer passa till en 3-wheeler. En skinnluva, ny sådan, som är standard utrustning för T55 förare. Tror det var T55. 50-års present från en FM-kamrat. Jag har ännu inte kört med den "luvan" i någon Sevenbil. Men i en 3-wheeler kommer den vara så "kompletterande".

Grattis family guy Jag tror V8-bacillen med stort B smackar in med full kraft. Bra jobbat Drake att du fick family guy på V8-fall..... men Drake, inget kam-prat med honom, V8-bacill räcker.....

Antal timmar per dygn i Arboga är 14 stycken. En lite udda siffra som är jämn men man vänjer sig.

Link to comment
Share on other sites

En kamrat till mig tyckte den här bilen var en utmärkt förebild. Går jag på hans förslag blir det inte bara biltrådar på "On hold".

2FriendWoodSN_468x282.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I samband med bromsningen i helgen hos Gustaf R så resonerade jag med honom om mina bilbyggen och kommade rad av SFRO 1 och SFRO 2 mm.

Strategin för 3-wheelern är klar nu väntar jag bara på att en V8 kompis med egen lastbil och släp skall komma igång köra betongblock mot Kalmar trakterna så maskinen kan hämtas upp.

Jag tände en myggspiral i verkstaden för det är så ohemult mycket mygg så de störde min städning. Jag måste flytta om en del så innevarande och inkommande projekt får plats tillsammans. Troligen skall byggramen in igen verkstden för att sätta ihop en Mittmotorram eller om jag bygger den ramen utomhus. Bara grundramarna är klara sedan kan man flytta runt utan större problem. Eller hänga upp en ram på väggen till under tiden.

Link to comment
Share on other sites

Med en CV2 som drivkälla på 27 hk, tveksamt...... Isen måste i så fall vara väldigt hal eller asfalten oljad. Jag ser riktigt fram emot att få hem kärran. Hoppas byggruschen drar igång igen efter semestrar och allt i Kalmar med omnejd så de kan börja köra igen. Eller om någon spackelbil kan ta hem den.

Seså ut och bygg eller in och spackla.......

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Visste jag kunde lita på dig, men du bygger väl kanske för bra så det inte går åt så mycket justeringsspackel........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

3-hjulingen är en liten söt "sak". Jag har ännu inte bestämt mig om den är ful eller snygg. Troligen "ful- snygg" men i vilket fall rolig. En provstart för att se om motorn snurrar igång utan större insats vore trevligt.

27 hk eller vad är en CV2 motor på, tror jag läste det någonstans. Vilka på forumet kan räcka upp handen med CV2-motor-kunskap? Det kommer jag alldeles säkert behöva under driftsättningen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

3-hjulingen är en liten söt "sak". Jag har ännu inte bestämt mig om den är ful eller snygg. Troligen "ful- snygg" men i vilket fall rolig. En provstart för att se om motorn snurrar igång utan större insats vore trevligt.

27 hk eller vad är en CV2 motor på, tror jag läste det någonstans. Vilka på forumet kan räcka upp handen med CV2-motor-kunskap? Det kommer jag alldeles säkert behöva under driftsättningen.

Jag är också "taggad" på att bygga en 3-hjuling (NEJ! Ingen barncykel!)ung. som den klassiska Morgan. Håller på att bygga upp styrka och argument för att övertyga hustrun. När vi träffades på 70-talet hade hon "broderad Afganpäls" och läste på "Sopis" (Socialhögskolan). Själv var jag klädd i vit skjorta, slips och kavaj. Vilket djä...par! Hon kanske veknar om jag vädjar till hennes kulturella studentvänsterhjärta och nämner Citroen CV2 utan att ta upp motordetaljer och hjulupphängningar?

Kolla in denna: http://www.algonet.se/~bkm/threewhe.htm

Han har använt en CV2 som donator.

Vem har motorkunskap om CV2? Kolla med "kultureliten" från 70-talet. Mjaa...det var nog otänkt, de är och var nog knappast intresserade av motorer, snarare imagen som CV2, basker och duffel gav. Duffeln kunde utan risk bytas mot grön Fjällrävenjacka utan att bryta mot kulturkoden.

Antas i ett höstkyligt Luleå (föredrar numera svetsoverall som finkläder)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

var det inte nån version av morgan 3-wheeler som hade en moto-guzzi v2 moterad längst fram? finns ju stora 2,3 liters v2 i amerikat till HD, dom hade nog passat bra på en sån så man får lite mer vrid :)

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med drivning på bakhjulet är att den lätt går upp på två hjul och lätt tippar, alla mc-motorer driver på bakhjulet.

CV2 driver på framhjulen, när den lyfter ena framhjulet spinner det pga diffen och faller då ner igen, liten tippningsrisk.

Hörde att det ultimata partytricket med drift på bakhjulet är att köra på två hjul med ena framhjulet i luften. Häftigt! Bara det talar för mc-motor.

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #27 från Antas.

Ikväll tog jag kontakt med Bertil K som byggt den ursnygga 3-hjulingen som Antas länkade till. Trevlig kille. Vi kommer utbyta bilder och erfarenheter samt att jag får tips på länkar, inköpsställen för CV2 materiel och goda byggråd, motorråd mm

Det här ser jag fram emot och det är verkligen kul att hitta en 3-hjuls-släkting till min lilla 3-hjulare.

Link to comment
Share on other sites

Ett stort problem med att slakta en CV2 är att man nog får hela kultureliten som jagar en land och rike runt!

Håller med om att Bertil Ks bygge är ursnyggt!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

27 hk eller vad är en CV2 motor på, tror jag läste det någonstans. Vilka på forumet kan räcka upp handen med CV2-motor-kunskap? Det kommer jag alldeles säkert behöva under driftsättningen.

Jag kan tändföljden :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, få se nu måste jag tänka till ordentligt här Gerhard, jag gissar på ettan först och sedan tvåan. Var det rätt gissat......?

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, få se nu måste jag tänka till ordentligt här Gerhard, jag gissar på ettan först och sedan tvåan. Var det rätt gissat......?

Det beror på i vilken takt du startar motorn, ibland tänder 2:an före 1:an och 1:an kan på inget sätt köra om 2:an för att ta täten :blink: :blink: :prop:

Link to comment
Share on other sites

Det här bjuder jag på..... Tändföljden är helt ok med 1 eller 2 först men var f-n sitter fördelaren på motorn. Finns inte antydan till hål för lös fördelare, hål för tändkablar till inbyggd fördelare eller vilken sorts fördelare som helst. Motorn har ingen tändföljd hittills i alla fall. Tror jag hittat en liten undangömd kondensator men sen?????????????????????

När ni skrattat färdigt kanske min kommande Googling gjort att jag hittat fördelaren och är lycklig igen. I vilket fall har jag fått in bilen i verkstaden tillsammans med en byggram till en LW-bil samt 6x4 bilen och förresten också elbilen. Det är bara bilarna som kan köras som får stå ute. Kanske borde sälja av någon bil för att lösa platsfrågan

Edit Tillägg: Aha, Men de tekniska finesserna slutar inte med det. 2CV hade också direkttändning långt innan begreppet uppfanns. Istället för en fördelare som behöver en massa service hade 2CV en dubbel tändspole som verkade direkt på de två tändstiften. Lika enkelt som genialiskt.

Hmm undrar hur detta kopplas. Det är alltså tändspolar jag letar efter plus kanske någon typ av koppling till motorn för dessa.

Lite fakta:

Premiär: 1948

Antal tillverkade: 3 872 573

Antal cylindrar: boxer-2

Cylindervolym: 375-602cc

Effekt: 9-33 hk

Toppfart: 60-115 km/h

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som bilen inte har tändföljd heller. Både ettan och tvåan "skjuter samtidigt". Hmmm "wasted spark"? Då hade jag inte rätt på tändföljden. Det här är en tekniskt avancerad motor. Väl i klass med rymdteknologi. Nu letar jag alltså efter två lösa tändspolar och en "styrkabel" från någon typ av fördelare. Fördelaren misstänker jag var den sitter men vem kan vara säker? En stark lampa och en inspektionsspegel så kanske någon utgång går att hitta.

Link to comment
Share on other sites

rent teoretiskt kan man på en boxer 2:a ha så att båda cylindrarna smäller samtidigt, eller vartannat. men "lost fire" är ju inte ett ovanligt begrepp, smart och enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Med lite ljus så hittade jag kontakten från brytarspetsarna.Provade också funktionen. Det fungerade.Då är det dubbla tändspolar som skall kopplas in.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ordnat en inloggning hos "der Franzose". Grundpris för en dubbeltändspole = 39 Euro. Skall titta över om det är något mer jag behöver, troligen vettigt att köpa tändspolefästen för ett par Euro till kanske tändstift och tändkablar också.

Skall bli intressant och se vad slutpriset, allt inkluderat till Assartorp, blir.

Det var bra länkar jag fått tips på från alla. Mycket att läsa.

Kollade också vad en helt ny CV2 motor kostar, mest som info och referens. Finns tydligen minst två alternativ av "utbytesmotor-företag". En cirka 600 cm3 motor kostar 8 till 14 kkr.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

om man leker med tanken att använda en boxermotor från t.ex bmw gs1200, är det bara då att förlänga mellanaxeln mellan växellåda och sving med ett extra stödlager? känns som det skulle kunna vara ett enkelt sätt att få en bra motor och dessutom bättre tillgång till reservdelar.. och bakhjulsdrift är mycket fräckare/roligare än framhjulsdrift :P

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Cealm, här är motorn du ska ha.

post-2913-056015600 1286460857_thumb.jpg :racesmile:

Den räcker troligen i orginal, men går alldeles utmärkt att kompressorkonvertera.

Lösningen på drivningen, kommer här.

post-2913-011411000 1286460942_thumb.jpg

Bakhjulsdrift ska du naturligtvis ha, men se till att få ett däck med lite bredd, min 355mm.

Det är lättare att balansera vid bakhjulsåkning då. :prop:

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, motorn ser bekant ut men är lessen Thornad, den kommer inte klara av "bakhjulsåkning" inte ens med en kompressor eller två. Såvida jag inte backar.......

Nu skall jag bara fixa till ett litet elektroniskt VISA kort och beställa grejor från "der Franzose". Jag har varit ute i verkstaden och klappat om lill-bilen. En bekant ansåg att motorn borde poleras till "skinande al". DEt där att polera är inte riktigt min grej men kan det finnas något "kladd eller blött" som man kan ha på och vips så blänker aluminiumen. Möjligen att jag skulle kunna torka lite med en tra men bara lite. Visst har han en poäng med blank aluminium men allt jobb. Jag har ju sett en tråd på forumet om en blankpolerad MC. Snyggt men jag kommer inte lägga den tiden, några år på polering......

Vänta kanske det var en invit till att han VILL ploera motorn åt mig, så korakt att jag inte förstod det direkt. Problemet kanske är löst.

Köpte en 940 igår. Skall vara en "hot-standby-vinter-bil". Kommer traila till besiktningen och se om det blir någon arbetslista eller inte. Bra kaross och motorn startar och väldigt billig och grön.

Link to comment
Share on other sites

Näää det är inte kul att polera.

Förresten det kanske är en metod, tillfälligt avbrott för Googling.

Åter igen efter färdig-Googling, kulpolera låter som motorn måste plockas isär och köras i en stor maskin. Citronsyra fanns också med på en länk samt mässingborse, autosol. Eller en bekant..........Skall ta upp det imorgon med honom....

Link to comment
Share on other sites

Nu är det beställt från "der franzose" tändspole, brytarspetsar, några packningar till insug och utblås samt kondensator och tändstift.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...