Jump to content

CealmSeven Nummer Åtta 3-wheeler Start 2010-08-12


cealm

Recommended Posts

Antas:

skattebrott = Tveksamt, troligen Nej

nerskräpning = Klockrent Ja

graffitti = Ja

obestämt brott = Tveksamt troligen Nej..........

framförande av obesiktigat ej lagenligt utrustat fordon = Om "bära ram" = framföra då är det Ja annars Nej

oförsäkrat = Är det verkligen krav när man bär en kaross?

Förelåg uppsåt = Klocktrent Ja.

Vad kan straffsatsen bli, Bygga fler bilar eller än värre inte få bygga hur tungt jag vill. NÄ du så elak kan du väl inte vara? Eller?

Straffet kan väl bli att "bygga flera bilar" men med en tung järnkula i kedja runt ankeln. Hmmm....kulans tyngd och material passar väl in i Cealm Inc. företagsfilosofi.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Antas: Du har helt rätt detta är inte från vikingatiden. Vikingarna använde alltid Biltema artno. 36-533 röd 2-komp från 700-talet till 1200-talet (cirka).

Det här är Biltema 36-532 blå 2-komp. Kom först under renässansen.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Du har helt rätt detta är inte från vikingatiden. Vikingarna använde alltid Biltema artno. 36-533 röd 2-komp från 700-talet till 1200-talet (cirka).

Det här är Biltema 36-532 blå 2-komp. Kom först under renässansen.

Hahaha...ditt svar gör mej mållös och det är sällan något sådant inträffar. Jag är hårt tränad i ett 30+ års äktenskap.

Link to comment
Share on other sites

Använder vi samma målarbox? Hoppas du inte betalat fullpris, då har du blivit lurad! :huh:

Ajustdet, äre okej om jag slänger på lite orange om ett par helger, om du är klar tills dess?

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Vi kör samma "målarbox". Jag fick ett bra "ett-par-dagars-pris" med option på någon gång till. Det var en före mig som kört lite grönt i ena hörnet på "målarboxen" därav det bra priset.

Jag bör fixa klart min målning till helgen så kör oranget fullt ut när det är dags för dig, lägg gärna upp en bild så vi vet att det verkligen finns.

Link to comment
Share on other sites

Sågat lite bildel på 3-wheelern dvs Doctor-cealm har lagt två kirurgiska snitt på en plasttorpedplåt. Förresten hur kan det heta plasttorpedplåt när det egentligen är en plasttorpedplast. Nog om det ni förstår vad som är opererat. Torpeden är bortlyft och kommer att målas svart, ja färg alltså..... om någon undrade.

Bilder kommer när målningen finns.....

Link to comment
Share on other sites

Några bilder på bland annat "den där väggen" eller torpeden eller vad den nu kan heta....

3-Wh10juli2Medium.jpg

3-Wh10juli10Medium.jpg

3-Wh10juli9Medium.jpg

Titta så lika en 2CV-framdel och en Jaguar-bakdel är vad avser bromar.

3-Wh10juli7Medium.jpg

3-Wh10juli6Medium.jpg

3-Wh10juli5Medium.jpg

3-Wh10juli4Medium.jpg

3-Wh10juli3Medium.jpg

3-Wh10juli1Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Karossen är målad. Jag var noga att rengöra "målarboxen" Kilkenny så du kan måla orange utan att mitt blåa kladdar ner dina objekt. Jag meddelar dig när det är dags att måla mera.

119_1419Medium.jpg

119_1421Medium.jpg

119_1417Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer golvet att ordna sig på 3-wheelern. Imorgon eller på lördag hämtar jag aluminiumplåt 3 respektive 2mm från en omtänksam bilfabrikör-kollega ett par mil bort.

Får jag lagt golvet på denna så kan jag bygga vidare i projektet.

Link to comment
Share on other sites

Kapade till golvets två delar nyss. Möjligen blev det lite mörka bilder men jag vet att det finns teknisk kunskap och en god portion med fantasi och vilja så därför kan bilderna tolkas korrekt och enkelt hur det hela blev. Personligen tycker jag att resultatet blev bra. Som alltid Finns bild så finns det! Gammalt djungelordspråk.

Se och njut av de två fina bilderna.

c728b.jpg

C728c.jpg

Bild två liknar faktiskt en ultraljudsbild, hmmm taget med en SonyEricsson Cedar. Den kan kanske mer än vad som är specificerat. Skall kolla lite extra i manualen.

Link to comment
Share on other sites

Skall borra popnithål i golvplåtar och ram, slipa lite och sedan grundmåla golvet och täckmåla golvet. När golvet är fastpoppat så borde jag kunna klä på MC-n igen.

Link to comment
Share on other sites

3-wheelern i verkstaden. Undrar just varför jag inte är där och jobbar?

C729b.jpg

Eller är jag det? Det ser ut att ha "golvats" här.

C729d.jpg

Va? Sittplats också?

C729e.jpg

Får gå in på web och kolla om jag jobbar eller ej. Misstänker på goda grunder ett ej!

Link to comment
Share on other sites

Två extra 20x20x2 fyrkantrör insvetsade som stöd för golvplåten. Borde funnits där redan från början eftersom det är just där man kliver ner på golvet när man skall gå in i 3-wheelern. Nu finns de där i alla fall.

Grundfärgen torr och golvplåtarnas nersida är målad. Imorgon lägger jag dem på plats fast först skall jag sy in ett par fästen till stolarna. När det är klart och plåtarna på plats och popnitning är färdig då kan jag måla golvets översida.

Fordonet är lätt baktill. Jag kan enkelt lyfta upp bakhjulet på en pall så det blev lättare att komma åt och svetsa undersidan för golvplåtstöden (20x20x2).

En liten mörk och suddig bild.

C729h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stolsfästen insvetsade, målade och klara.

C730c.jpg

På väg in med golvet.

C730d.jpg

Golvet färdigmålat.

C730e.jpg

När golvet torkat skall karossen på bilen igen.

Link to comment
Share on other sites

Omgörning pågår. Undrar just hur den som påbörjade ramen tänkt? Troligen så här: Kommer jag någonsin byta hjul på denna? Svaret blev ett Nej.

Så ställde han upp ett bahjul och byggde ramen tajt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har länge suktat efter en 3-hjuling modell Morgan. Har funderat på hur jag ska beställa ritningar utan hustruns vetskap, hon har obstruerat kraftigt när jag diskret har fört nästa projekt på tal.

Ritningar kan beställas här: http://www.bra-cars.com/html/plans.html

Heja på Calle!!!!!

Antas

Smygbeställare.

Link to comment
Share on other sites

Har försökt men det har ingen effekt.

För några år sedan fick hon en överhandsfräs, inte fan var hon nöjd ändå. Ska prova med en större motorsåg.

Kvinnor är otacksamma.

Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag kan annars beställa åt 3-wheeler ritningen åt dig utan annan kostnad än de verkliga kostnaderna. Sedan skickar jag ritningen i ett "Diskret kuvert" till Luleå alternativit via en personlig kurir som också går att ordna.

Gjort om bilens bakdel så nu kan man om än med lite besvär ta bort hjulet utan att dissekera hela fordonet.

En dålig bild bifogas.

C731b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har länge suktat efter en 3-hjuling modell Morgan. Har funderat på hur jag ska beställa ritningar utan hustruns vetskap, hon har obstruerat kraftigt när jag diskret har fört nästa projekt på tal.

Ritningar kan beställas här: http://www.bra-cars.com/html/plans.html

Heja på Calle!!!!!

Antas

Smygbeställare.

Vi skulle kunna dela på kostnaden eftersom jag åxå är lite intresserad... fast frugan blir väl inte gladare för det....

/Tony

(Cealm, förlåt för trådkapningen...)

Edited by TonysGarage
Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mej hade du vissa funderingar på CV2 tändsystemet.

Köpte en bok "Bilens Elektriska......." på Biltema och hittade ett intressant avsnitt på sid 6:16 (varför i helve...kan inte engelsmännen numrera sidorna som vanligt folk!) avsnitt 13.

Jag bortser från alla regler vad avser upphovsrätt och kopierar.

Antas

Upphovsrättsbrottsling.

Link to comment
Share on other sites

Citroen på teknikens framkant alltså...... Inte illa för en 2CV.

- Fäste för växelkryckan tillverkat och fastsatt så nu går det bra att växla också.

- Hittat en fransk klurig justering av handbromsen, verkar vara en vettig lösning gjord av ett team franska bilingenjörer.

- Fäste för rattstången tillverkat

Inga bilder så därför finns inte ovanstående eller rättare sagt bilder finns men inte inlänkate till Photobucket än.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mej hade du vissa funderingar på CV2 tändsystemet.

Köpte en bok "Bilens Elektriska......." på Biltema och hittade ett intressant avsnitt på sid 6:16 (varför i helve...kan inte engelsmännen numrera sidorna som vanligt folk!) avsnitt 13.

Jag bortser från alla regler vad avser upphovsrätt och kopierar.

Antas

Upphovsrättsbrottsling.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Igår kom jag som sagt längre med bilen, sorry menar såklart motorcykeln.

Här är en uruselbild som skall visa rattstångsfästet men visar mest ingenting.

C731d.jpg

Nytillverkat fäste för växelkrycka före målning

C731c.jpg

-och efter målning

C731e.jpg

Link to comment
Share on other sites

En intressant test vore att publicera bilderna på det nymålade verkstadsgolvet i blått. Sedan ta bort biderna och gå ut efter cirka 10 minuter och kolla om verkstadsgolvet i "målarboxen" är återställt? För Bild = finns, Ingen bild = Finns inte. Rules of LocostSweden!

Jo, det där borde fungera utmärkt; jag brukar göra på ungefär detta vis innan jul varje år:

Slå på datorn.

Skapa en ny mapp som heter "Damm och Smuts"

Tryck på "Ta Bort" mappen "Damm och Smuts"

Då kommer den otroliga frågan från Bill Gates & Co;

"Vill du ta bort Damm och Smuts permanent?"

Svar "JA"

Julstädningen avklarat!

Borde nog funka på samma vis med "målarboxen" :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Gulf62: Jajamen så funkar The Rules.

Det är suveränt om man råkat göra fel av någon anledning.

Thomas: Gelcoat är väl en överskattad produkt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag ut och morra lite i verkstaden. Välkommen på elektroniskt studiebesök. Får se hur länge jag står ut med skärm och fotstegsmotering. 1 minut, 2 minuter eller så länge som 5 minuter?

Det är väl bara att kolla det inläggs tidsstämpel och tidsstämpeln på nästkommande inlägg.

Link to comment
Share on other sites

21:55 till 22:37 (cirka) då blev jag klar med skärm / fotstegsmonteringen. Bilder kommer strax så jobbet verkligen finns.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu är karossen fastsatt på ramen men ett stort antal 3,2x15mm popnitar. Det som eventuellt är kvar att göra är att sätta en plåtskoning på de två ställen jag fick såga av karossen för att överhuvudtaget kunna separera ram och kaross. För SFRO 2 och regbes har det ingen som helst betydelse.

Då är det antingen dags att ställa undan fordonet eller ge sig på och installera nödvändiga komponeneter för att starta motorn.

Link to comment
Share on other sites

Plockade fram 2CV motorns nya fina dubbeltändspole och den ligger just nu mitt framför tangentbordet. Kan det vara en vink till mig att installera tändspolen och prova om 2CV motorn är tändvillig?

Återkommer med information senare när jag vet mer i ärendet

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kan informera att 3-wheelerns 2CV motor har tänt på båda cylindrarna.

Provade utan förgasare med direktinprutning dvs en spruta med lämplig mängd bensin här och var blandat med startgas.

En härlig bränslesoppa och vilket liv det blev utan ljuddämpare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Rangerat om bilar, tex 3-wheelern flyttas enklast genom att lyfta den med hjullastaren och köra den som en skottkärra till sin nya plats.

C714a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Idag på förmiddagen skall jag göra ett studiebesök hos en 2CV-guru. Tyckte han nämnde 9 stycken 2CV som rullande kan ha hört fel men troligen inte. Tar förmodligen en Sevenbil dit för V70 bilen är full med Anglia delar plus har ett släp fullt med mer Anglia delar kopplat till sig.

Lite rått och blött ute men inget regn (än).

Alternativ 2 = Att koppla loss "Anglia-släpet" och åka med fullastad V70.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Förgasaren på 2CV motorn är monterad. Knackade fram en förgasarfotpackning (Biltema) och sedan packningsklister (Biltema). Det där packningsklistrert var nog det kletigaste klistret jag träffat på men det håller tätt hoppas jag. Med den kletigheten....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...