Jump to content

Cheva smallblock i Gibbsram?


family guy

Recommended Posts

Det här är förmodligen den dummaste fråga jag ställt här på forumet, men är det rötmånad så är det.

Jag har råkat hamna i dåligt sällskap på sista tiden och utsätts nu för otillbörlig påverkan beträffande val av motor. Eftersom jag är närmast sjukligt lättpåverkad saknar jag förmågan att omedelbart sortera bort hugskott som dessa och vänder mig därför till det samlade kunnandet och tyckandet här på forumet för att få hjälp.

Här kommer frågan: Är det möjligt att använda en Cheva smallblock i en Gibbs-ram? Den är byggd i 25x25x2, finns det några utsikter att få den godkänd med en så stor och tung motor genom att förstärka den med ytterligare triangulering eller måste det till grövre dimensioner från början?

Vad gäller utrymme tycker jag inte att det ser omöjligt ut, har tagit lite mått på en 305:a och det verkar funka.

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

Nja du får prata med SFRO. vi här kan inte avgöra om de godkänner den och knappast utan förstärkningar och dem får de anvisa. Jag skulle nog ha gjort i 30x30x3mm

Men Rovers 8:a väger inte så mycket. Klart Chevy är snorbilligt.

Link to comment
Share on other sites

Jorå, det håller!

Förstärk lite vid motorfästena bara. Jag har ju locost-bärarmar till min Cobra och Marlon sa inget om det.

Det är väl inte allt för svårt att byta några profiler om det skulle behövas?

Brum-brum!

Link to comment
Share on other sites

Från början tänkte jag Pinto med insprutning från en 88:ans Sierra, en sån har jag stående hemma. Sen började jag vela och tänkte att Zetec 2.0 från en äldre Mondeo skulle vara fina fisken, mest för att få en lite trevligare och nättare motor.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle troligen inte godta Cheva smallblock i en normal Locostram i 25x25x2 mm material. Möjligen i en extra triangulerad och förstärkt ram men det är mycket tveksamt, med så tung motor brukar man behöva grövre material för att vara säker.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju iofs full förståelse för tanken på rejäl spis, men domedagsvrid i en seven blir mest jobbigt att köra på vägen (tycker det jazzar lätt i regnet redan med min lilla V6:a), och på banan vill man helst ha några % mer vikt på bakaxeln än framaxeln; det är svårt nog att få ner några större effekter i backen ändå.

Varför inte en "lagom" V6:a i aluminium? ;) Kompakt, kan bli lättare än en 4:a med gjutjärnsblock, och man kan få över 3 liter med närmare 100 hästar/litern om man väljer något modernt japanskt. Sedan finns ju alltid kompressor. (Eller turbo, om man gillar det, och verkligen vet vad man håller på med, men jag är lite skeptisk till den lösningen om man ska köra bana...)

Nu ska ju nämnas att jag egentligen tycker att den här sortens bilar gör sig bäst på banan, och jag är inte mycket för att kompromissa rent allmänt. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väl egentligen inte för effektens skull som det lockar med en vinkel. Det är nog först och främst det magnifika motorljudet samt inte minst attityden. Med smallblock i en sjua har man även ett ben i hotroddingen så att säga..

Link to comment
Share on other sites

Ljudet!

Bara det är skäl nog.

Mjo, det hade ju en hel del inverkan på mitt motorval, ska ju erkännas. Det är ju dock lite smaksak också. ;)

Sedan är det ju så klart värt en del jobb att inte göra som alla andra, om man nu är lagd åt det hållet! :D

EDIT: Ska det vara V8 så ska det låta så här:

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Bygg med V8!!!!

Du kommer inte ångra dig. Sök på tex Aussie Mods på Google. Det är en typ av förstärkning finns säkert fler sätt..

Kan göra så här också. Gå in på McSorleys sida och ta ut PDF en med 7442E ramen. Såga av din ramframdel tillräckligt långt bak och passa ihop med en nybyggd 7442E framdel.

Spara sedan den Gibbs fram del du kapat bort eller sälj den till mig.

Lite jobb på byggbordet men det är lätt att passa ihop. Men först en konstakt med din SFRO.

Link to comment
Share on other sites

Men hur mycket är det som behöver förstärkas då?

Ungefär allt så det brukar vara bättre att börja med en ny ram i rätt material direkt, än att försöka lappa och förstärka en befintlig ram.

Seven med V8 är kul på sitt sätt, kan bli en bra kompromiss mellan rod och sportvagn men det kräver att man bygger efter de förutsättningar som gäller.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Den gode Gustaf har nog en poäng med att det är bäst att få det rätt från början, frågan är bara om jag har den mentala styrkan att börja om igen. Fast å andra sidan krävs en icke oansenlig styrka att motstå den lömska V8-bacillen också..

Beslut, beslut...

Link to comment
Share on other sites

Då blir det nog lite problem med vikt/effekt-förhållandet. unsure.gif

En 305:a har väl inte mer vrid än vad en turbospis har? Orginal 305:a alltså, sen att allt kommer redan från tomgång borde inte påverka hållfastheten.

Att nån sen skulle få för sig att trimma efter besiktning finner jag osannolikt! Dessutom är det ju förbjudet. prop.giflaugh.gif

Klä bilfan i 2 mm stålplåt och svetsa fast den så kommer den att hålla för en BB.

Link to comment
Share on other sites

Så sant, så sant! Dylik tung kriminalitet förekommer nog dessbättre endast på film, att någon seriös LoCostbyggare skulle hemfalla åt sådant moraliskt förfall är en rent befängd tanke.

Emellertid kan det ju inte vara helt fel att bygga grovt från början, att bygga ramen är ju dessutom ganska roligt.

Hittade några klipp på en Amerikansk LoCost med Ford 302:a, skall vad jag förstår vara byggd på en McSorley 442 ram. Tycker dock att rören inte verkar vara grövre än 25x25, men det kan vara mitt dåliga ögonmått som spökar.

http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1586

Link to comment
Share on other sites

hamn bygger i 1,25 tum = 31,75mm utom kardantunneln 3/4 = 19mm

Och man ska inte hänga upp sig på hur de bygger på andra ställen, ta England som ofta bygger i 1,6mm rör! = för klent

Link to comment
Share on other sites

Nja du får prata med SFRO. vi här kan inte avgöra om de godkänner den och knappast utan förstärkningar och dem får de anvisa. Jag skulle nog ha gjort i 30x30x3mm

Men Rovers 8:a väger inte så mycket. Klart Chevy är snorbilligt.

Det skulle vara roligt att se en ingenjör beräkna på chassien å grejer för våra bilar.

Med tanke på att motorfästena på en C-130 hercules ser ut att vara starka nog för typ en bilmotor men i faktum håller en motor på ca 2500kg och 4500hk utan att gå sönder :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns en rätt bra sammanställning på beräkningar av framförallt vridstyvhet på Locostram (kitcaranalysis.doc eller så). En "bokram" är inte så imponerande...

Ramen ska ju inte bara klara motorpaketets egenvikt utan också hantera vridmoment på olika sätt. Det är rätt komplext, minst sagt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....nu blir jag lite orolig!

Jag bygger med Ford V6 2,9, den motorn väger ca 160 kg. Är den att anse som "stor" motor?

Chassirören är 25x25x2. Golv, ryggplåt, kardantunnel är klädd med 1,25 mm plåt.

För att styva upp chassit runt motorpartiet har jag svetsat in hörnförstärkningar i 2 mm plåt. Viktökningen som förstärkningarna medför är försumbar.

Triangelförstärkningarna på högra bilden är gjorda efter diskussioner med Hansi Kobes (professor i fordonsdesign), han ansåg att de inte var nödvändiga men om man skulle förstärka så var detta ett rekommendabelt sätt.

Vad har SFRO för synpunkter?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Är det 160 kg för bara motorn eller inklusive växellåda? 160 kg är ju inte så tungt det är väl ungefär som ett B230 drivpaket väger. Min V8 bils drivpaket räknar jag med väger en hundring till ungefär, dvs någonstans 260 eller kanske 300 kg å andra sidan har jag lite grövre rör och plåt som kompensation,. Det tyckte SFRO representanen om (eller i alla fall respekterade) när han vaknade igen efter att fått luktsalt......

Link to comment
Share on other sites

ja en ram ska tåla gung i tjälskott vridningar m.mm.m. och inte utmattas under många tusen mils körning, man vill inte att den ska gå av utav utmattning.

Link to comment
Share on other sites

160 kg är motorvikten om jag inte är felunderrättad. Har för mej att Fords V6 och Volvo B230 har ungefär samma vikt.

Motorfästen vilar på 4 mm plåt som sträcker sej fram och förbi bakre u-fästet för bärarmen. Detta gjorde jag enbart för att göra chassit styvare i motorpartiet.

Link to comment
Share on other sites

Både B230, Pinto och Ford V6 kan anses som "tunga" motorer i en Locost men den vikten är nästan norm i Sverige och därför ligger SFROs "grundkrav" på 2 mm gods. Cheva smallblock är i sammanhanget snarare "dubbeltung" ;-)

Bygger man med typ B230 eller sexa bör man göra de justeringar i chassit som rekommenderas i analysen ovan, då brukar det fungera.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för måttuppgifterna, de lär komma till nytta.

Vad beträffar användningsområdet så lär nog tyngdpunkten ligga på trivsamma kvällsturer i relativt måttliga farter, därför sätter jag stort värde på ljudupplevelsen också.

Link to comment
Share on other sites

Nu fattar jag ingenting Kilkenny. Du menar väl inte på allvar att en snigel låter bra? En kompressor kanske, kanske, men riktiga mororer suger!

Nuförtiden så kan mn ju köpa "dumpar" som visslar, fy fan vad fjolligt!!!

Link to comment
Share on other sites

Planen får nog bli att bygga en ny ram i lite grövre dimension, vet dock inte om jag ska bygga McSorley eller prova med en Gibbs-ram i 30x30. Tror nog att jag lägger upp det så att jag skaffar en lämplig smallblock och i bästa fall även en T5-låda och provar hur mycket plats den tar i min nuvarande ram.

Nästa fråga är om jag ska använda Sierradiff (Gibbs-ram) eller köra med Volvoaxel(McSorley. Sierradiffen har jag ju faktiskt hemma, men en Volvoaxel kostar å andra sidan inte många kronor heller. Finns det några speciella fördelar respektive nackdelar med de bägge koncepten?

Sen har vi ju det där med vilken smallblock man törs sätta i utan att överkrida tillåten effekt. Om man nu (väldigt löst underbyggt) ponerar att tjänstevikten hamnar på ca 900 kg och max tillåten effekt är 15 kW/100 kg så hamnar man på 135 kW eller ca 180 hk om man så vill. En 350 i sitt allra suraste vanutförande levererar väl trots allt ca 200 hk?

Frågan är alltså om man vågar prova med exempelvis denna motor?

Hur kan man rimligtvis bära sig åt för att ta reda på vilken effekt en dylik pjäs har? De här lite äldre spisarna är väl sällan helt i originalskick heller.

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

Kolla på: http://www.nastyz28.com/chevy-engine-code-stampings.php

Där kan man bland annat se att en 75:ans Corvette för Californien hade 165 HP, med 350 och fyrportare. Obs, bara en snabbkoll från min sida. Det finns många ruskigt slöa varianter av både smallblock och bigblockmotorer.......

Vis av egen erfarnhet: Köp en fungerande motor och bygg bilen kring först. Trimma och motorrenovera kan du göra på en extramotor när bilen väl är klar.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Schysst länk, har man ett motornummer så verkar all info finnas tillgänglig. Fast visst är det SAE-hästar de räknar med, det är ju en Amerikansk sida? Borde väl i och för sig inte vara några problem att räkna om till kW.

Jag tänkte nog i princip nöja mig med en motor som går runt. Hörde att det till och med finns mockupmotorer i glasfiber som används av särskilt frekventa byggare, dessvärre kostar nog en sådan betydligt mer än en bättre begagnad äkta vara.

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte så ovanligt med van/pickupmotorer på runt 160-180 hk i Sverige.

Delad bakvagn eller stel är mycket en fråga om tycke och smak. Men för de flesta är det enklare att bygga en stel axel som fås att fungera bra, än en delad. Ska man köra V8 med delad axel är det klokt att använda den större 7,5" Forddiffen (Scorpio, Sierra V6).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag kan mycket väl tänka mig en Volvoaxel, tänkte bara om det kanske fanns några speciella nackdelar tillsammans med den relativt korta kardanaxeln.

Sen tänkte jag nog också använda Sierraspindlarna som jag har och då får jag ju olika bultmönster fram och bak. Detta är väl kanske i och för sig inget större problem.

Link to comment
Share on other sites

Stelaxel och K-länk är ett bra val också. Du slipper panhardstaget som själv värdefullt "bränsleutrymme". Med en V8a ombord är det bra att ha 50 liter med sig eller i alla 40-45 liter. Min V8a har nästan 60 liter med på färden

Link to comment
Share on other sites

Min har ca trettitre och det kommer jag 30 mil på. Då är man ändå så pissnödig så det är dags att stanna. 515.gif

Måste ju tänka lite på vikten också. Ja, inte du då förstås, Calle.wink.gif

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, man får vara lätt på högerfoten! Men vi höll jämt tempo med dom andra ormarna på både motorväg och slingriga småvägar, lite drifting på grus höll det också för, men på asfalt så vetefan. Min verkar dra 1,1 på landsväg, men då är motorn rätt sliten och med lätt ojusterad förgasare och tändning. Borde gå att komma under litern med en sån spinkemotor som jag har. 250 pållar och 1000 kg blir rätt ekonomiskt, men vet dom med större LS-motorer som drar ännu mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...