Jump to content

Lowflyer

Forumdeltagare
  • Posts

    75
  • Joined

  • Last visited

Reputation

4 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jan Dersjö
  • Ort
    Eskilstuna
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

3,869 profile views
  1. Hej. Körde tyvärr på en grej som stack upp och gjorde ett fint hål i oljetråget på min sjua. Nu när jag skall ta ner det för reparation får jag inte loss det från motorn. Tråget har släppt från packningen, men det verkar som att det hakar fast i något. Troligen sugsilen som fastnar på någon skvalpplåt? Någon som vet om det brukar gå att ta loss tråget utan att lossa svänghjulet eller remskivan först? Eller måste man ha ur hela motorn för denna operation? Motor C20XE, Opel Kadett GSi 16V 2-liter. MVH Janne
  2. Kit från en nedlagd firma. Jag har inte byggt bilen själv heller. Är väl kapabel att sno ihop ett par bärarmar själv, men har absolut ingen som helst lust att kladda med plastning.
  3. Jag fick besked idag. Jag skall lämna bilen på valfri verkstad och de skall skicka kostnad till försäkringsbolaget innan reparation. Beslutet är oåterkallerligt. (?) Så nu blir det att leta lämplig firma. Fick tips av en kompis på "Brovallen Design AB". Någon som har haft med dem att göra? Bu eller bä?
  4. Ja, men man fick ju träffa en annan Seven-ägare man inte kände till. Vi får hålla kontakten så kommer jag förbi ditt garage vid tillfälle!
  5. Hej. Tyvärr inträffade det som inte får hända i fredags, jag fick släpp och körde av vägen med sjuan. Passerade ett grunt dike och där någonstans hände det grejer. Hur brukar försäkringsbolaget lösa detta? (Bilsport). Jag gissar att det finns tre lösningar: *Jag får en slant för att fixa det själv *De anvisar en verkstad som får laga bilen *De löser in bilen Om man hamnar i fall 2 ovan, har ni några rekommendationer på firmor som faktiskt klarar av att jobba på våra bilar och får det bra? Saker som hände var dels krokiga bärarmar, men också en del plastjobb och spruckna/buliga delar i rostfritt (Avgassystemet). . Har ni andra behövt använda försäkringen, och har ni i så fall erfarenheter ni vill dela med er av? /Janne
  6. Är det en symmetrisk fyrkant på hålen? på kardanen jag har sitter hålen inte kvadratiskt utan rektangulärt om man säger så.
  7. Vet du vad det är för åtdragningsmoment på den muttern? Jag har ingen Sierramanual.....
  8. Någon som har måtten för hålen på Sierrans medbingare? Bultdelningen alltså. Jag skall bygga en ny kardan nu och har letat som en galning på forumet, men jag hittar det inte nu. Vet att jag har läst det någonstans.... Finns det styrningar vore det fint med radien och djup på dessa också då jag troligen kommer att få svarva till en övergång mellan kardanens fläns och diffens medbringare. /Janne
  9. Det är precis i den riktningen mina tankar går just nu. Tack för att du delar med dig av ditt kunnande Gustav. Jag har läst många inlägg av dig och de är alltid proffsiga måste jag säga.
  10. Tack så hemskt mycket för att du tar dig tid att skriva om bilens historia och uppbyggnad Micke! Det uppskattar jag verkligen. Den där Darren verkar ha varit en "egen" figur. Jag hittade ett långt kvitto från en motorfirma, det verkar stämma att den blev renoverad med bland annat slipad vev. Går väldigt fint i alla fall. Vad jag har förstått är motorn standard/otrimmad? Är det original styrbox också? Kan bromsskivorna fram vara Scorpio? Gjorde du någonsin en professionell hjulinställning på den? Jag hittar inga mätprotokoll. Hade varit kul att veta vad den stod på i original så att säga. Att styrväxeln var ny och av snabbvariant var bra info, det hade jag inte koll på. (Enda sjuan jag kört så man har ju inte så mycket referens) Ratten är en OMP snap-off nuförtiden. MVH Janne
  11. Nisse: Var det denna fälg du refererade till längre upp i inlägget? Vilken modell/årtal på Citroen kommer fälgen i så fall från? /Janne
  12. Jag har svarv, fräs och delningsapparat så det där borde man kunna få ihop utan alltför mycket besvär. Får väl köpa mig en Sierrakardan att slakta misstänker jag. Kör du med två vanliga knutar och glidskarv (splines) på själva kardanaxeln? Förr i tiden när jag höll på med en Escort mk2 vill jag minnas att knutarna var nitade/stukade och inte hade några låsringar. Är det så på Sierrorna också? Finns det förslag på andra knutar typ Volvo eller så som passar på Sierrans bakaxelfläns?
  13. Som rubriken lyder. Jag skulle vilja ha lite tips på hur ni byggt era kardaner. Ev. Hardyskiva, ev. mellanlager, ev. glidskarv, knutkors osv. Bomba med bilder på era lösningar och ange gärna donatormodeller samt om någon firma har varit inblandad i tillverkningen/inköpet. MVH Jan Dersjö, Eskilstuna
×
×
  • Create New...