Tomas Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 (edited) Hej på er! Börjar bli dags att starta en byggtråd även om det inte kommer att hända så mycket än. Har motorn i garaget nu så den ska poleras upp och bytas kamrem och sånt på. Ska även skaffa en växellåda snart så att det är klart för montering då kittet kommer. Ett kit är beställt från Westfield och den kommer att bestyckas med: Motor: VW 1,8T 20V motor (motorkod AEB) Motorstyrning: VEMS Växellåda: Ford Typ 9 Diff: Ford 7,5" LSD Fälgar: 17" OZ Superturismo black Däck: Toyo Proxes T1-R 205-40/17" Tips och förslag mottages tacksamt under byggets gång Edited August 15, 2011 by Tomas Quote
cealm Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Hej och välkommen in i byggeribranschen för bilar. Hoppas vi kan följa ditt bygge med text och bild i nya tråden. Tips, tja var inte rädd för vikt det går alltid att kompensera med effekt och vrid. Fick jag det sagt också och på plats nummer två i tråden. 7 eller 7,5 tums diffklump går nog bra vilket som. Tänk igenom vad du vill bilen skall vara till och välj lämplig utväxling tex 3,18 3,38 3,62 3,64, 3,92 finns säkert fler utväxlingar. Sedan om du vill ha två svarta spår efter bilen eller om det räcker med ett svart spår......... Det är både för och nackdel med diff / viskodiff. Drake kan mer om fördelar och nackdelar än vad jag kan, eller hur Drake? Quote
Morty Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Skoj med ett 1.8T 20V bygge :) :) Det finns lite att läsa i min byggtråd samt i Magoo's. Vi bygger eller har byggt med samma motorkonfiguration. Jag hade satsat på eftermarknadssprut så du slipper klyddet med startspärrar m.m. + att du slipper luftmängdsmätare. Som CEALM skriver så kolla vad som passar chassit 7 eller 7,5". Utväxling är beroende på vad du ska använda bilen till och diffbroms är bra om du tänker använda vridmomentet. Quote
Krolleg Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Motorstyrning: Original om det går att få igång (startspärr...) eller nåt eftermarknads typ VEMS Prova skicka ett PM till "televinken" här på forumet å fråga han hur han gjorde. Han använde sig av orginal styrningen till sin 1,8T motor. Tog väll ca 7-8månader innan han fick det å funka med otaliga post paket fram å tillbaka till experter i tyskland om jag fattat de hela rätt (endast pratat lite om just detta) :) Quote
Morty Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Hur lätt är det att senare programmera om originalstyrningen vid ev framtida förändringar i motor-setupen? Jag har VEMS så jag ställer frågan av ren nyfikenhet. Quote
Tomas Posted July 9, 2010 Author Posted July 9, 2010 Hur lätt är det att senare programmera om originalstyrningen vid ev framtida förändringar i motor-setupen? Jag har VEMS så jag ställer frågan av ren nyfikenhet. Nä, det är väl säkert också en nackdel med originalstyrningen att den inte går att optimera vilket säkert kan behövas då man har både bättre flöde in och ut ur motorn jämfört med då den satt i en passat. Quote
Magoo Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Det finns numera program att köpa så att du själv kan mappa om orginalstyrsystemet på VAG maskiner men tyvärr finns det ju också några varianter på styrsystem och jag antar att det är bara till den senaste varianten ( aeb motor kan ha en äldre variant) dock kostar ju den programvaran några slantar... håller med föregående talare att ett eftermarknadssystem är nog smidigast. Quote
Jocke4U Posted July 10, 2010 Posted July 10, 2010 Westfield "supporterar" både 7" och 7,5" diffar men skiljer sig lite åt. 7,5" (som jag har) får man slipa av ena hörnet (utsidan), sen är det bolt on. 7" skall man inte behöva slipa av men där behöver man inte slipa av men montera med några distanser då den är smalare. Utväxling skall jag inte säga nåt om....beror ju på hur du skall använda bilen, vilken karaktär du önskar samt övrig konfiguration (motor, vxllåda,..) men jag har börjat med 3,62. Sen är det ju ganska lätt och billig operation att under vintern byta diff till nåt annat. Quote
Televinken Posted July 12, 2010 Posted July 12, 2010 (edited) Ta kontakt med Ace Competition i Borås de löste mitt problem med stöldskyddet och är de är verkligt trevliga att ha att göra med. Vad du än gör undvik Chipcenter i växjö de fick ej till det trots evig tid och de har ej trots löfte och otaliga mail och tel samtal inte betalat tillbaka vad de fakturerade mig betraktar dessa som rena skojare varning sprid gärna detta så andra slipper bli lurade av dem. Edited July 12, 2010 by Televinken Quote
Tomas Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 Tackar för all information. På vilken Ford modell hittar man en 7,5" diff? Utväxlingen har jag ingen aning om var man ska börja, men bilen kommer mestadels köras på allmän väg. Quote
cealm Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Scorpio har jag hittat 7,5 tummare på. Men också köpt "över disk". 3:64 är ingen ovanlig Scorpio utväxling. Den borde nog fungera rätt bra i din bil också. Quote
Jocke4U Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 (edited) Tror min (7,5") som jag köpte av "gka" här kom från Sierra 2,9 -89 och har 3.62 i utväxling. Edited July 18, 2010 by Jocke4U Quote
Morty Posted July 18, 2010 Posted July 18, 2010 Skorpiodiffarna är 7,5". 3,64 passar bra med den motorn både för gata och bana. Quote
Tomas Posted August 13, 2010 Author Posted August 13, 2010 Köpte en sierra för en 1000-lapp som jag tänkte plocka växellåda, diff och diverse annat. Dessvärre var det instuckna drivaxlar så diffen passar inte :banghead: Stämmer det att flänsarna ska vara 100mm i diameter för att passa? Läste att Domiseven köpt en scorpiodiff som inte passade och vill undvika att köpa fel själv. Eller finns det något konverteringkit för att få rätt anslutning för axlarna på diffen? Quote
Krolleg Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Jag vet att sierra med ABS har bultade flänsar på diffen (har sån själv) Sen så ska det även vara bultade axlar på sierra 4x4 men då har du även diffbroms. Quote
Tomas Posted September 21, 2010 Author Posted September 21, 2010 Efter en snabb tripp ner till huvudstaden för att hämta bilen så står den äntligen i garaget. Först hann jag dock få ett hjärtstillestånd då fraktbolaget meddelade att de inte hade tänkt lämna ut min bil för att Roadster var skyldig dem pengar. Dessbättre så sansade de sig ganska fort och sa att det gick bra att hämta den. Väl hemma noterade jag att bakre karossdelen hade fått sig en törn och att hälften av bärarmarna som jag beställt pulverlackade hade legat och skaft mot varandra och måste lackas om. Surt men jag har krävt en ny bakdel och kompensation för den förstörda lacken så vi får se var det landar. Har börjat pressa i lite bussningar på de bärarmar som inte behöver lackas om. Någon som förresten vet från vilken bilmodell man ska köpa rattnavet till? Har förresten inte det största garaget här i världen så halva utmaningen blir att få plats med allt... Quote
Tabac Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Hallå där. Spännande med ett nytt projekt. Det finns flera som har garage som inte är så stora. :( Du får utnyttja väggarna och taket att hänga upp saker i. Skaffa t.ex lagerhyllor om du inte redan har. Men hur förvarar man en sådan plastkaross för att det inte ska slå sig ?? Arb.höjden verkar inte vara så stor. Ordentliga arbetsbockar med en stor skiva på skulle jag satsa på- när och om ett liknade projekt blir verklighet. Quote
Tomas Posted October 10, 2010 Author Posted October 10, 2010 Liten uppdatering: De bärmarmar som var lackskadade är nu omlackade och monterade. Motor och växellåda har parats ihop. Bromsarna är på plats och motorn är ilyft och ska passas in lite mer noggrant och sen ska motorfästen tillverkas. Känns som att det går sakta då man måste justera och fixa med nästan varje del man skruvar dit. Men jag antar att det är en del av tjusningen. Väntar på dämparna nu och lite annat som westfield inte har skickat än. Quote
Jckssn Posted October 10, 2010 Posted October 10, 2010 Skojj med en till sjua i Piteå, börjar vara några stycken i närområdet nu. Bra motorval också. Är skapligt sugen på att sätta igång med ett eget bygge snart, får se hur garage-frågan löser sig i vinter. Mvh Jocke Quote
Tomas Posted November 5, 2010 Author Posted November 5, 2010 Har gjort lite mer på bilen nu. Motor/växellåda är på plats, bilen står på hjul och bränslerören är dragna, pedalstället modifierat samt lite annat. Tyvärr var mina "fulhjul" 13" och jag har lite större bromsskivor så jag fick skruva loss oken för att få dit hjulen. Nåja man kan inte få allt... Quote
RSr Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Ser ju lovande ut :thumbsup: . Roligt med någon mer som bygger sjua här uppe. Bygger själv en MK Indy R med R1 motor. Ligger lite efter dig, letar fälgar så jag kan ställa ner den på golvet. Hade ju varit intresant med ett studiebesök nån gång. Vad har du tänk för "fin" fälgar sen? //Rickad Quote
Tomas Posted November 7, 2010 Author Posted November 7, 2010 Åhå, coolt med mc motor! Finns några sjuor i Piteå och i Luleå byggs det ju en del också, har lite dålig koll på hur många färdiga det finns i ske-å. Är bara komma förbi om du är i krokarna, tittar gärna på din också vid tillfälle. Man lär sig alltid nåt nytt och får några bra ideér. OZ Superturismo GT (Black) står högt på önskelistan vad gäller finhjulen. Hoppas hinna SFRO 1 innan jul och det ser väl inte omöjligt ut i dagsläget. Quote
Tomas Posted December 3, 2010 Author Posted December 3, 2010 SFRO 1 utfördes idag på förmiddagen. Gick riktigt bra tycker jag, fixa styrstopp var enda anmärkningen. Bromsoksadaptrarna tar emot bärarmarna vid fullt rattutslag, troligtvis för att jag har Westfields korta styrarmar. Bara sätta full fart nu mot :racesmile: Quote
Tomas Posted March 12, 2011 Author Posted March 12, 2011 Lämnade in ramen på blästring och sedan pulverlack några veckor före jul. Blästringsfirman hade tyvärr ingen större brådska och sedan när den äntligen var klar så hade inte pulverlackaren plats för den pga ombyggnationer. Så först i slutet av förra veckan fick jag tillbaka den från lack. Lyckligtvis så var det lagom till ledigveckan på jobbet (finns fördelar med att jobba skiftgång hehe) så det var bara att bosätta sig i garaget och jobba på. Konstigt hur mycket tid det tar ändå men det kanske är för att man har roligt som tiden går fort? Var för någon vecka sedan ner till grannkommunen i söder och inhandlade en ljuddämpare från Speedtech. De hade en passande demodämpare som jag fick till hyfsad peng. Även motorstyrningen är inköpt. Det blev VEMS som handlades via svensk återförsäljare. Har i veckan monterat tillbaka hjulupphängningen och dragit färdigt bränsle och bromsrören (nästan har 2 bromsrör kvar). Har även spikat fast en del plåtar och lite kolfiber Ska lyfta i motorn igen till veckan och beställa rören så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Ska även svetsa färdigt ställningen för tanken och lämna in den på pulverlack. Sen borde bakre karossdelarna gå att passa in och montera... sommaren kommer med oroväckande hastighet nu känns det som.. Quote
joaba Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Lämnade in ramen på blästring och sedan pulverlack några veckor före jul. Blästringsfirman hade tyvärr ingen större brådska och sedan när den äntligen var klar så hade inte pulverlackaren plats för den pga ombyggnationer. Så först i slutet av förra veckan fick jag tillbaka den från lack. Lyckligtvis så var det lagom till ledigveckan på jobbet (finns fördelar med att jobba skiftgång hehe) så det var bara att bosätta sig i garaget och jobba på. Konstigt hur mycket tid det tar ändå men det kanske är för att man har roligt som tiden går fort? Var för någon vecka sedan ner till grannkommunen i söder och inhandlade en ljuddämpare från Speedtech. De hade en passande demodämpare som jag fick till hyfsad peng. Även motorstyrningen är inköpt. Det blev VEMS som handlades via svensk återförsäljare. Har i veckan monterat tillbaka hjulupphängningen och dragit färdigt bränsle och bromsrören (nästan har 2 bromsrör kvar). Har även spikat fast en del plåtar och lite kolfiber Ska lyfta i motorn igen till veckan och beställa rören så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Ska även svetsa färdigt ställningen för tanken och lämna in den på pulverlack. Sen borde bakre karossdelarna gå att passa in och montera... sommaren kommer med oroväckande hastighet nu känns det som.. Snyggt jobbat ser bra ut :) Håller med dig, tiden går fort nu. Quote
Jocke4U Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Snyggt! Kolfiber-bakstycket är det egengjort eller köpt? Carbonmods? Quote
Tomas Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Det är från carbonmods. Har även köpt sidostyckena :-) Quote
Tomas Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Kunde inte låta bli att hänga dit lite karossdelar idag Quote
Guest micke r1 Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 kanske har du löst de ? men dom där 100 mm flänsarna passar rakt av på en med insticks axel,du behöver bara lätta på locket för att klämma dit 2 st lås ringar. Dock är de olika längd på dom ber på om de sitter en visco i den Har sånt där ligger om de är intresant ? Quote
Tomas Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Tack Micke men jag har skaffat en 7,5" viscodiff med rätt mått redan Quote
Rikard Larsson Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Snygga saker där du. Kan inte bestämma mig för vad som är snyggast av fälgarna, tanken och ljuddämparen :thumbsup: Quote
Tomas Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 -Det var tajt, som flickan sa men nu är den på plats. Motorn alltså :) Sorry för en dålig mobilbild Quote
Thomas Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Jaså Motorn. Blev hon inte besviken då? :hypocrite: Det ser bra ut. och motorn långt bak :thumbsup: Quote
Kilkenny Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 (edited) Ser ut som du har gott om plats, släng dit en turbo till :thumbsup: Edited March 22, 2011 by Kilkenny Quote
Morty Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Både motorutrymmet och kardantunneln ser stort ut i förhållande till MK:n. Ser bra ut :thumbsup: Quote
Tomas Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 Motorn är som sagt på plats. Blev nästan gråtfärdig innan jag fick motorn dit den skulle. Det är fort man tänker lite fel då man försöker tänka på allt samtidigt. Har några millimeter tillgodo mot torpedväggen. Bak börjar den bli relativt färdig. Montera tankgivaren och hastighetsmätarsensorn som är kvar på att-göra-listan. Har tänkt att montera soppapumpen och filtret på en gummiupphängd plåt. Har dragit bak de kablar som jag har kommit fram till att jag behöver (hoppas att jag inte glömt något....) Har beställt lite rostfria rör och böjar idag så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Börjat fundera på det elektriska också. Behöver man sätta relän på allting tex backlampa, signalhorn, dimljus osv? Quote
Jocke4U Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Tjena Tomas, Skall du ha "bagaget" monterat? Provmonterat? Tror knappt det får plats med filter/pump så högt... Dina lampor är det dom hos SVC i UK? Godkända? // Jocke Quote
Thomas Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Du behöver inte relä på signalhorn eller backlampa men på dimljus hade jag monterat relä. Quote
Tomas Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 jo jag har tänkt ha bagaget. Har gjort en liten tankemiss ändå så att jag måste nog kapa av botten på bagaget och flytta upp botten. Annars tar det mot öronen som håller fast plåtbanden till tanken. Själva bagageutrymmet har väldigt låg prio just nu. Lyktorna är från SVC men säljs även av andra firmor och de är märkta HR så det borde betyda att de är godkända för helljus men inte halvljus om jag förstått det hela rätt. De ska väl vara märkta HCR för att va godkända för både hel och halvljus. Men tyvärr har jag inte hittat några andra som ser ut för nått. Får väl bli en "besiktningslösning".... Quote
Krolleg Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 (edited) Beror helt på vad du har för strömbrytare för de olika funktionerna. Om du vill kan du ju sätta en 100 Amp brytare på tutan om du vill. Då behöver du ju inte enns relä för 10 tutor... Skämt å sido men många lite kraftigare brytare tål ju 10A utan problem. Har du 2st dimmljus på 50W styck så drar dessa 100W/12V=8,33A alltså t.ex. en 10A brytare fungerar mer än tillräckligt. Denna tål ju t.ex. 20 A http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare-rektangular1/ Edited March 28, 2011 by Krolleg Quote
Magoo Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Motorn är som sagt på plats. Blev nästan gråtfärdig innan jag fick motorn dit den skulle. Det är fort man tänker lite fel då man försöker tänka på allt samtidigt. Har några millimeter tillgodo mot torpedväggen. Bak börjar den bli relativt färdig. Montera tankgivaren och hastighetsmätarsensorn som är kvar på att-göra-listan. Har tänkt att montera soppapumpen och filtret på en gummiupphängd plåt. Har dragit bak de kablar som jag har kommit fram till att jag behöver (hoppas att jag inte glömt något....) Har beställt lite rostfria rör och böjar idag så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Börjat fundera på det elektriska också. Behöver man sätta relän på allting tex backlampa, signalhorn, dimljus osv? Trevligt med ytterligare ett bygge som nyttjar VAG pryttlar. Det som slår mig är det det ser ut att vara gott om plats i motorutrymmet på en Westfield (kan ju iofs vara en synvilla skapad av kameran). Såhär ser det ut i motorrummet på min Esther med samma typ av motor. Tight för turbon ,generator å startmotor i mitt fall. snickra på det är kul med fler som valt VAG som donator. Quote
Thomas Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Beror helt på vad du har för strömbrytare för de olika funktionerna. Om du vill kan du ju sätta en 100 Amp brytare på tutan om du vill. Då behöver du ju inte enns relä för 10 tutor... Skämt å sido men många lite kraftigare brytare tål ju 10A utan problem. Har du 2st dimmljus på 50W styck så drar dessa 100W/12V=8,33A alltså t.ex. en 10A brytare fungerar mer än tillräckligt. Denna tål ju t.ex. 20 A http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare-rektangular1/ Håller o håller. Ett tag. jag litar inte på brytare där utan vill ha relä för spänningsfall m.m. Tappar man 1 volt så tappar du minst 30% av ljuset. En brytare är ofta inte dammtät. Quote
Rikard Larsson Posted March 29, 2011 Posted March 29, 2011 Sen är det kanske inte så smidigt med grova kablar till alla brytare. Dessutom sliter av- och påslag av kraftiga laster på kontaktblecken, speciellt om man ligger på övre gränsen. Visst kan man byta utslitna brytare, man jag byter hellre relä. Förslitningsskador på sjuors elsystem är nog i och för sig sällsynta, används ju inte lika mycket som vanliga bilar. Quote
Tomas Posted April 2, 2011 Author Posted April 2, 2011 Har jobbat på lite i veckan också men våren är snabbare än mig just nu. Har fått dit bakre delen av karossen och passat in den mot sidorna. Passformen är väl inte helt perfekt utan man får ta någon sort medelväg för att få det acceptabelt. Börjat dra lite trådar också, köpte ett skyddshölje som jag drog framifrån och bak och i den ligger kablarna för belysning, tankmätare, hastighetsgivare och soppapump. Drog en 4mm2 kabel till soppapumpen. Skyddshöljet nitade jag fast i gummiklädda klammer. Belysningelektroniken kommer sitta i en apparatlåda och motorstyrningen på en gångjärnsförsedd plåt bredvid som man då kan fälla ner om man behöver komma åt något sen. Har fått hem lite rostfria rörböjar också så jag ska tillverka avgasystemet till veckan är tanken. Måste först skära ut en fläns mot turbon bara i hävvydutty rostfritt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.