Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej på er!

Börjar bli dags att starta en byggtråd även om det inte kommer att hända så mycket än.

Har motorn i garaget nu så den ska poleras upp och bytas kamrem och sånt på. Ska även skaffa en växellåda snart så att det är klart för montering då kittet kommer.

Ett kit är beställt från Westfield och den kommer att bestyckas med:

Motor: VW 1,8T 20V motor (motorkod AEB)

Motorstyrning: VEMS

Växellåda: Ford Typ 9

Diff: Ford 7,5" LSD

Fälgar: 17" OZ Superturismo black

Däck: Toyo Proxes T1-R 205-40/17"

Tips och förslag mottages tacksamt under byggets gång

Edited by Tomas
  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Hej och välkommen in i byggeribranschen för bilar. Hoppas vi kan följa ditt bygge med text och bild i nya tråden.

Tips, tja var inte rädd för vikt det går alltid att kompensera med effekt och vrid. Fick jag det sagt också och på plats nummer två i tråden.

7 eller 7,5 tums diffklump går nog bra vilket som. Tänk igenom vad du vill bilen skall vara till och välj lämplig utväxling tex 3,18 3,38 3,62 3,64, 3,92 finns säkert fler utväxlingar. Sedan om du vill ha två svarta spår efter bilen eller om det räcker med ett svart spår......... Det är både för och nackdel med diff / viskodiff. Drake kan mer om fördelar och nackdelar än vad jag kan, eller hur Drake?

Posted

Skoj med ett 1.8T 20V bygge :) :)

Det finns lite att läsa i min byggtråd samt i Magoo's. Vi bygger eller har byggt med samma motorkonfiguration.

Jag hade satsat på eftermarknadssprut så du slipper klyddet med startspärrar m.m. + att du slipper luftmängdsmätare.

Som CEALM skriver så kolla vad som passar chassit 7 eller 7,5". Utväxling är beroende på vad du ska använda bilen till och diffbroms är bra om du tänker använda vridmomentet.

Posted

Motorstyrning: Original om det går att få igång (startspärr...) eller nåt eftermarknads typ VEMS

Prova skicka ett PM till "televinken" här på forumet å fråga han hur han gjorde.

Han använde sig av orginal styrningen till sin 1,8T motor.

Tog väll ca 7-8månader innan han fick det å funka med otaliga post paket fram å tillbaka till experter i tyskland om jag fattat de hela rätt (endast pratat lite om just detta) :)

Posted

Hur lätt är det att senare programmera om originalstyrningen vid ev framtida förändringar i motor-setupen? Jag har VEMS så jag ställer frågan av ren nyfikenhet.

Posted

Hur lätt är det att senare programmera om originalstyrningen vid ev framtida förändringar i motor-setupen? Jag har VEMS så jag ställer frågan av ren nyfikenhet.

Nä, det är väl säkert också en nackdel med originalstyrningen att den inte går att optimera vilket säkert kan behövas då man har både bättre flöde in och ut ur motorn jämfört med då den satt i en passat.

Posted

Det finns numera program att köpa så att du själv kan mappa om orginalstyrsystemet på VAG maskiner men tyvärr finns det ju också några varianter på styrsystem och jag antar att det är bara till den senaste varianten ( aeb motor kan ha en äldre variant) dock kostar ju den programvaran några slantar... håller med föregående talare att ett eftermarknadssystem är nog smidigast.

Posted

Westfield "supporterar" både 7" och 7,5" diffar men skiljer sig lite åt. 7,5" (som jag har) får man slipa av ena hörnet (utsidan), sen är det bolt on. 7" skall man inte behöva slipa av men där behöver man inte slipa av men montera med några distanser då den är smalare.

Utväxling skall jag inte säga nåt om....beror ju på hur du skall använda bilen, vilken karaktär du önskar samt övrig konfiguration (motor, vxllåda,..) men jag har börjat med 3,62. Sen är det ju ganska lätt och billig operation att under vintern byta diff till nåt annat.

Posted (edited)

Ta kontakt med Ace Competition i Borås de löste mitt problem med stöldskyddet och är de är verkligt trevliga att ha att göra med. Vad du än gör undvik Chipcenter i växjö de fick ej till det trots evig tid och de har ej trots löfte och otaliga mail och tel samtal inte betalat tillbaka vad de fakturerade mig betraktar dessa som rena skojare varning sprid gärna detta så andra slipper bli lurade av dem.

Edited by Televinken
Posted

Tackar för all information. På vilken Ford modell hittar man en 7,5" diff? Utväxlingen har jag ingen aning om var man ska börja, men bilen kommer mestadels köras på allmän väg.

Posted

Scorpio har jag hittat 7,5 tummare på. Men också köpt "över disk". 3:64 är ingen ovanlig Scorpio utväxling. Den borde nog fungera rätt bra i din bil också.

Posted (edited)

Tror min (7,5") som jag köpte av "gka" här kom från Sierra 2,9 -89 och har 3.62 i utväxling.

Edited by Jocke4U
Posted

Skorpiodiffarna är 7,5". 3,64 passar bra med den motorn både för gata och bana.

  • 4 weeks later...
Posted

Köpte en sierra för en 1000-lapp som jag tänkte plocka växellåda, diff och diverse annat. Dessvärre var det instuckna drivaxlar så diffen passar inte :banghead:

Stämmer det att flänsarna ska vara 100mm i diameter för att passa? Läste att Domiseven köpt en scorpiodiff som inte passade och vill undvika att köpa fel själv.

Eller finns det något konverteringkit för att få rätt anslutning för axlarna på diffen?

Posted

Jag vet att sierra med ABS har bultade flänsar på diffen (har sån själv) Sen så ska det även vara bultade axlar på sierra 4x4 men då har du även diffbroms.

  • 1 month later...
Posted

Efter en snabb tripp ner till huvudstaden för att hämta bilen så står den äntligen i garaget. Först hann jag dock få ett hjärtstillestånd då fraktbolaget meddelade att de inte hade tänkt lämna ut min bil för att Roadster var skyldig dem pengar. Dessbättre så sansade de sig ganska fort och sa att det gick bra att hämta den.

Väl hemma noterade jag att bakre karossdelen hade fått sig en törn och att hälften av bärarmarna som jag beställt pulverlackade hade legat och skaft mot varandra och måste lackas om. Surt men jag har krävt en ny bakdel och kompensation för den förstörda lacken så vi får se var det landar.

Har börjat pressa i lite bussningar på de bärarmar som inte behöver lackas om.

Någon som förresten vet från vilken bilmodell man ska köpa rattnavet till?

Har förresten inte det största garaget här i världen så halva utmaningen blir att få plats med allt...

post-3580-093562900 1285096604_thumb.jpg

post-3580-030033900 1285096616_thumb.jpg

post-3580-069522800 1285096625_thumb.jpg

post-3580-050415500 1285096637_thumb.jpg

Posted

Hallå där.

Spännande med ett nytt projekt. Det finns flera som har garage som inte är så stora. :(

Du får utnyttja väggarna och taket att hänga upp saker i. Skaffa t.ex lagerhyllor om du

inte redan har. Men hur förvarar man en sådan plastkaross för att det inte ska slå sig ??

Arb.höjden verkar inte vara så stor. Ordentliga arbetsbockar med en stor skiva på skulle jag satsa på-

när och om ett liknade projekt blir verklighet.

  • 3 weeks later...
Posted

Liten uppdatering: De bärmarmar som var lackskadade är nu omlackade och monterade. Motor och växellåda har parats ihop. Bromsarna är på plats och motorn är ilyft och ska passas in lite mer noggrant och sen ska motorfästen tillverkas. Känns som att det går sakta då man måste justera och fixa med nästan varje del man skruvar dit. Men jag antar att det är en del av tjusningen. Väntar på dämparna nu och lite annat som westfield inte har skickat än.

post-3580-076769600 1286706825_thumb.jpg

post-3580-019512800 1286706839_thumb.jpg

Posted

Skojj med en till sjua i Piteå, börjar vara några stycken i närområdet nu.

Bra motorval också.

Är skapligt sugen på att sätta igång med ett eget bygge snart, får se hur garage-frågan löser sig i vinter.

Mvh Jocke

  • 4 weeks later...
Posted

Har gjort lite mer på bilen nu. Motor/växellåda är på plats, bilen står på hjul och bränslerören är dragna, pedalstället modifierat samt lite annat. Tyvärr var mina "fulhjul" 13" och jag har lite större bromsskivor så jag fick skruva loss oken för att få dit hjulen. Nåja man kan inte få allt...

post-3580-0-49909300-1288980238_thumb.jpg

post-3580-0-04890300-1288980247_thumb.jpg

Posted

Ser ju lovande ut :thumbsup: . Roligt med någon mer som bygger sjua här uppe. Bygger själv en MK Indy R med R1 motor. Ligger lite efter dig, letar fälgar så jag kan ställa ner den på golvet. Hade ju varit intresant med ett studiebesök nån gång. Vad har du tänk för "fin" fälgar sen?

//Rickad

Posted

Åhå, coolt med mc motor! Finns några sjuor i Piteå och i Luleå byggs det ju en del också, har lite dålig koll på hur många färdiga det finns i ske-å. Är bara komma förbi om du är i krokarna, tittar gärna på din också vid tillfälle. Man lär sig alltid nåt nytt och får några bra ideér. OZ Superturismo GT (Black) står högt på önskelistan vad gäller finhjulen. Hoppas hinna SFRO 1 innan jul och det ser väl inte omöjligt ut i dagsläget.

  • 4 weeks later...
Posted

SFRO 1 utfördes idag på förmiddagen. Gick riktigt bra tycker jag, fixa styrstopp var enda anmärkningen. Bromsoksadaptrarna tar emot bärarmarna vid fullt rattutslag, troligtvis för att jag har Westfields korta styrarmar. Bara sätta full fart nu mot :racesmile:

  • 3 months later...
Posted

Lämnade in ramen på blästring och sedan pulverlack några veckor före jul. Blästringsfirman hade tyvärr ingen större brådska och sedan när den äntligen var klar så hade inte pulverlackaren plats för den pga ombyggnationer. Så först i slutet av förra veckan fick jag tillbaka den från lack. Lyckligtvis så var det lagom till ledigveckan på jobbet (finns fördelar med att jobba skiftgång hehe) så det var bara att bosätta sig i garaget och jobba på. Konstigt hur mycket tid det tar ändå men det kanske är för att man har roligt som tiden går fort?

Var för någon vecka sedan ner till grannkommunen i söder och inhandlade en ljuddämpare från Speedtech. De hade en passande demodämpare som jag fick till hyfsad peng. Även motorstyrningen är inköpt. Det blev VEMS som handlades via svensk återförsäljare.

Har i veckan monterat tillbaka hjulupphängningen och dragit färdigt bränsle och bromsrören (nästan har 2 bromsrör kvar). Har även spikat fast en del plåtar och lite kolfiber

Ska lyfta i motorn igen till veckan och beställa rören så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Ska även svetsa färdigt ställningen för tanken och lämna in den på pulverlack. Sen borde bakre karossdelarna gå att passa in och montera... sommaren kommer med oroväckande hastighet nu känns det som..

post-3580-0-94505400-1299952710_thumb.jpg

post-3580-0-90343400-1299952718_thumb.jpg

post-3580-0-34298700-1299952727_thumb.jpg

post-3580-0-39246500-1299952734_thumb.jpg

post-3580-0-92323500-1299952743_thumb.jpg

Posted

Lämnade in ramen på blästring och sedan pulverlack några veckor före jul. Blästringsfirman hade tyvärr ingen större brådska och sedan när den äntligen var klar så hade inte pulverlackaren plats för den pga ombyggnationer. Så först i slutet av förra veckan fick jag tillbaka den från lack. Lyckligtvis så var det lagom till ledigveckan på jobbet (finns fördelar med att jobba skiftgång hehe) så det var bara att bosätta sig i garaget och jobba på. Konstigt hur mycket tid det tar ändå men det kanske är för att man har roligt som tiden går fort?

Var för någon vecka sedan ner till grannkommunen i söder och inhandlade en ljuddämpare från Speedtech. De hade en passande demodämpare som jag fick till hyfsad peng. Även motorstyrningen är inköpt. Det blev VEMS som handlades via svensk återförsäljare.

Har i veckan monterat tillbaka hjulupphängningen och dragit färdigt bränsle och bromsrören (nästan har 2 bromsrör kvar). Har även spikat fast en del plåtar och lite kolfiber

Ska lyfta i motorn igen till veckan och beställa rören så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Ska även svetsa färdigt ställningen för tanken och lämna in den på pulverlack. Sen borde bakre karossdelarna gå att passa in och montera... sommaren kommer med oroväckande hastighet nu känns det som..

Snyggt jobbat ser bra ut :) Håller med dig, tiden går fort nu.

Guest micke r1
Posted

kanske har du löst de ?

men dom där 100 mm flänsarna passar rakt av på en med insticks axel,du behöver bara lätta på locket

för att klämma dit 2 st lås ringar.

Dock är de olika längd på dom ber på om de sitter en visco i den

Har sånt där ligger om de är intresant ?

Posted

Tack Micke men jag har skaffat en 7,5" viscodiff med rätt mått redan

  • 2 weeks later...
Posted

-Det var tajt, som flickan sa men nu är den på plats. Motorn alltså :)

Sorry för en dålig mobilbild

post-3580-0-70199100-1300817927_thumb.jpg

Posted

Jaså Motorn. Blev hon inte besviken då? :hypocrite:

Det ser bra ut. och motorn långt bak :thumbsup:

Posted (edited)

Ser ut som du har gott om plats, släng dit en turbo till :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Posted

Både motorutrymmet och kardantunneln ser stort ut i förhållande till MK:n. Ser bra ut :thumbsup:

Posted

Motorn är som sagt på plats. Blev nästan gråtfärdig innan jag fick motorn dit den skulle. Det är fort man tänker lite fel då man försöker tänka på allt samtidigt. Har några millimeter tillgodo mot torpedväggen.

Bak börjar den bli relativt färdig. Montera tankgivaren och hastighetsmätarsensorn som är kvar på att-göra-listan. Har tänkt att montera soppapumpen och filtret på en gummiupphängd plåt. Har dragit bak de kablar som jag har kommit fram till att jag behöver (hoppas att jag inte glömt något....)

Har beställt lite rostfria rör och böjar idag så att jag kan bygga färdigt avgassystemet.

Börjat fundera på det elektriska också. Behöver man sätta relän på allting tex backlampa, signalhorn, dimljus osv?

post-3580-0-22974700-1301332015_thumb.jpg

post-3580-0-74865000-1301332038_thumb.jpg

post-3580-0-91248200-1301332048_thumb.jpg

Posted

Tjena Tomas,

Skall du ha "bagaget" monterat? Provmonterat? Tror knappt det får plats med filter/pump så högt...

Dina lampor är det dom hos SVC i UK? Godkända?

// Jocke

Posted

Du behöver inte relä på signalhorn eller backlampa men på dimljus hade jag monterat relä.

Posted

jo jag har tänkt ha bagaget. Har gjort en liten tankemiss ändå så att jag måste nog kapa av botten på bagaget och flytta upp botten. Annars tar det mot öronen som håller fast plåtbanden till tanken. Själva bagageutrymmet har väldigt låg prio just nu.

Lyktorna är från SVC men säljs även av andra firmor och de är märkta HR så det borde betyda att de är godkända för helljus men inte halvljus om jag förstått det hela rätt. De ska väl vara märkta HCR för att va godkända för både hel och halvljus.

Men tyvärr har jag inte hittat några andra som ser ut för nått. Får väl bli en "besiktningslösning"....

Posted (edited)

Beror helt på vad du har för strömbrytare för de olika funktionerna.

Om du vill kan du ju sätta en 100 Amp brytare på tutan om du vill. Då behöver du ju inte enns relä för 10 tutor... Skämt å sido men många lite kraftigare brytare tål ju 10A utan problem.

Har du 2st dimmljus på 50W styck så drar dessa 100W/12V=8,33A alltså t.ex. en 10A brytare fungerar mer än tillräckligt.

Denna tål ju t.ex. 20 A

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare-rektangular1/

Edited by Krolleg
Posted

Motorn är som sagt på plats. Blev nästan gråtfärdig innan jag fick motorn dit den skulle. Det är fort man tänker lite fel då man försöker tänka på allt samtidigt. Har några millimeter tillgodo mot torpedväggen.

Bak börjar den bli relativt färdig. Montera tankgivaren och hastighetsmätarsensorn som är kvar på att-göra-listan. Har tänkt att montera soppapumpen och filtret på en gummiupphängd plåt. Har dragit bak de kablar som jag har kommit fram till att jag behöver (hoppas att jag inte glömt något....)

Har beställt lite rostfria rör och böjar idag så att jag kan bygga färdigt avgassystemet.

Börjat fundera på det elektriska också. Behöver man sätta relän på allting tex backlampa, signalhorn, dimljus osv?

Trevligt med ytterligare ett bygge som nyttjar VAG pryttlar.

Det som slår mig är det det ser ut att vara gott om plats i motorutrymmet på en Westfield (kan ju iofs vara en synvilla skapad av kameran).

Såhär ser det ut i motorrummet på min Esther med samma typ av motor.

11_03_28_2.jpg

11_03_28_3.jpg

Tight för turbon ,generator å startmotor i mitt fall.

11_03_28_6.jpg

snickra på det är kul med fler som valt VAG som donator.

Posted

Beror helt på vad du har för strömbrytare för de olika funktionerna.

Om du vill kan du ju sätta en 100 Amp brytare på tutan om du vill. Då behöver du ju inte enns relä för 10 tutor... Skämt å sido men många lite kraftigare brytare tål ju 10A utan problem.

Har du 2st dimmljus på 50W styck så drar dessa 100W/12V=8,33A alltså t.ex. en 10A brytare fungerar mer än tillräckligt.

Denna tål ju t.ex. 20 A

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare-rektangular1/

Håller o håller. Ett tag. jag litar inte på brytare där utan vill ha relä för spänningsfall m.m. Tappar man 1 volt så tappar du minst 30% av ljuset. En brytare är ofta inte dammtät.

Posted

Sen är det kanske inte så smidigt med grova kablar till alla brytare. Dessutom sliter av- och påslag av kraftiga laster på kontaktblecken, speciellt om man ligger på övre gränsen. Visst kan man byta utslitna brytare, man jag byter hellre relä. Förslitningsskador på sjuors elsystem är nog i och för sig sällsynta, används ju inte lika mycket som vanliga bilar.

Posted

Har jobbat på lite i veckan också men våren är snabbare än mig just nu.

Har fått dit bakre delen av karossen och passat in den mot sidorna. Passformen är väl inte helt perfekt utan man får ta någon sort medelväg för att få det acceptabelt. Börjat dra lite trådar också, köpte ett skyddshölje som jag drog framifrån och bak och i den ligger kablarna för belysning, tankmätare, hastighetsgivare och soppapump. Drog en 4mm2 kabel till soppapumpen. Skyddshöljet nitade jag fast i gummiklädda klammer.

Belysningelektroniken kommer sitta i en apparatlåda och motorstyrningen på en gångjärnsförsedd plåt bredvid som man då kan fälla ner om man behöver komma åt något sen.

Har fått hem lite rostfria rörböjar också så jag ska tillverka avgasystemet till veckan är tanken. Måste först skära ut en fläns mot turbon bara i hävvydutty rostfritt.

post-3580-0-93244100-1301741916_thumb.jpg

post-3580-0-11783600-1301741924_thumb.jpg

post-3580-0-91719900-1301741930_thumb.jpg

post-3580-0-15671000-1301741939_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...