Jump to content

VWestfield 1,8T


Recommended Posts

1000- tack till alla som hjälpt mig med alla frågor som uppstår under ett sådant här bygge. Jo känns riktigt roligt att det gick vägen idag. Hade körnat in chassinumret men det var inte godkänt utan det skulle vara stansat. Lyckligtvis hade de stansar och en slägga där som jag fick låna och banka in ett nytt chassinummer. Även hastighetsmätaren visade fel efter att jag justerat givaren närmare magneterna igår kväll. Men efter ett par varv runt bilprovningen med en GPS så snabbjusterade jag in hastighetsmätaren så det blev ok!

Nu är det bara fila på lite detaljer medan jag väntar på skyltarna och sen blir det ut och gasa!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tomas: --- Hade körnat in chassinumret men det var inte godkänt utan det skulle vara stansat. ---

Intressant. Där har vi en skillnad till i tillämpning av regelverket, dvs alla är vi styrda av exakt samma regler men reglerna tillämpas olika på olika ställen i kontrollprocesserna landert runt. Din SBP har läst 4 kap i VVFS 2003:22 med speciell betoning på just ordet "Stansad". På det viset har han rätt men lägger man betoningen på §6 i VVFS 2003:22 och "Varaktighet" så säger den:

5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning.

Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.

Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut.

Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av efter-monterade utrustningsdetaljer.

6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna.

Höjden på bokstäver och siffror i primär identifierings-märkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock mins-kas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell.

Höjden på bokstäver och siffror i sekundär identifierings-märkning skall vara minst 4 mm.

SBP har inte fel men är numret slaget med körnare och rejäla körnslag och bilen i övrigt är felfri så tycker jag att bilfabrikören löst uppgiften även med körnade chassinummer.

Varför tycker jag det? Det är svårt att få till bra stansade chassinummer i efterhand. Det är nog svårt innan man svetsar dit ramrörert och har möjlighet att banka med mothåll. Körnare däremot är lätt och enkel att anbringa chassinummer med. Det kräver inget speciellt mothåll och ger ändå ett bra varaktigt intryck plus att man kan utöka textstorleken. Jag har text storlek på över 20mm.

Då är det bara att lägga informationen om din SBP-regbes och chassinummer till handlingarna och för säkerhets skull stansa in chassinummer någonstans som "reserv". Jag kommer fortsätta med körnslaget chassinummer men vill heller inte bli tvungen att stå på SBP och stansa.

Bra att det löste sig ändå.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Min besiktningsman skickade genast frågan till den tekniska avdelningen/supporten på transportstyrelsen. Efter en stund fick han till svar att ett körnat nummer INTE kunde likställas med ett stansat. Det löste sig ju ändå för min del men det kan väl vara på sin plats att aldrig rekommendera något annat än stansat för framtida byggare

Link to comment
Share on other sites

Bra att sånt här kommer fram för i byggskedet är det enklare att stansa dvs få det tillräckligt bra innan man svetsar dit fyrkantröret.

Jag har två reggade bevis på att Körnat chassinummer är godkänt och tillåtet........

Summeringen bör vara att SFRO som träffar alla i byggbesiktionen tydligt påtalar att det chassienummer som man i byggbesiktningen kommer överens om skall stansas för att vara säker på att det går igenom vid SBP regbes.

SFRO behöver justera sin text på hemsidan, dvs använda ordet stansa genomgående, nu står det stämpla på ett ställe. Konsekvent terminologi gör det lättare för alla.

Det är ett direkt fel i stycke ett nedan att SFRO tilldelar chassienummer. I stycke två däremot som står i motsats till stycke ett så är det mer korrekt beskrivet. Dock inte helt korrekt.

Utdrag ur SFRO.com

Nyhet 09 07 01: Transportstyrelsen har lagt en tidsgräns på 5 år från byggbesiktning till slutbesiktning hos oss. Det innebär att efter 5 år måste ny byggbesiktning utföras, nytt chassi-nummer tilldelas och ny avgift erläggas.

Kontakta din besiktningsman innan du stämplar in ditt chassienummer.

OBS: SFRO tilldelar chassienummer

Chassinumret

Min 7 mm högt , börjar på YVVB0+ blankettnummer (4 siffror) + 8 egna tecken, skall vara stansat till byggbesiktning är avslutad.

Du skall även stansa ett sekundärt chassie-nummer, min 4 mm högt. Tänk på att det finns några tecken som är otillåtna:

Link to comment
Share on other sites

Käns ju lite konstigt att det inte skulle vara tillåtet efter som t.ex

KTM kör med det på sina motorcyklar.

post-417-0-25547100-1313492445_thumb.jpg

Tror att motornumret på min Hayabusamotor också är av samma modell.

Det kanske vore bra att flytta den här diskussionen till en egen tråd?

Link to comment
Share on other sites

fortsätter OF

Jag fick min stansade plåt underkänd på grund av att den inte ansågs svetsad "varaktigt", den var tiggad i ramen och naturligtvis går den att skära bort den om man vill det wacko.gif efter diskussion då detta var enda underkännandet blev jag senare godkänd med på plats i besiknings hallen körnat chassi nummer ..... banghead.gif

det är nog lite si och så med bedömnings grunderna

Link to comment
Share on other sites

Det går att skära bort ramrör också. Vilka petitesser de håller på med.

OFT fortsätter (sorry)

det påpeka jag, mena att jag tror jag kan skarva rör utan att det syns om nu ett rör skulle vara mera varaktigt än en svetsad plåt , svaret var att det syns när de röntgar rören blink.gif någonstans där gav jag upp och börja hålla med honom i allt han sa.

men jag tog mig igenom och tror en del av detta var pågrund av att detta var samma veva som bilprovningen fick reda på att det skull få konkursens tror de blev över nitiska

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lite så det är. Man är ju helt i händerna på den besiktningsman man hamnar hos. Känns inte som att det är så stor vits med att protestera mot vissa av deras åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Tomas: --- Man är ju helt i händerna på den besiktningsman man hamnar hos --- Nixi Pixi kommer aldrig hålla med om det oavsett om det är i en SBP besiktning eller någon annan typ av besiktning men jag och de flesta andra kan bli tvungna att förhålla sig till det faktum att du kan ha rätt, kanske till och med har rätt.

Det är regelverket som styr och inget annat. Fast såklart hur kul är det att inte få rätt förrän i överklagandet och med det så kan inte bilen godkännas förrän överklagandet är behandlat. Kan ju ta någon eller några månader. Där är det en fördel med att ha en eller flera bilar ........

Link to comment
Share on other sites

Cealm: Naturligtvis har du rätt i att det är regelverket som styr men det jag menar är att det verkar ändå finnas utrymme för egna tolkningar bland besiktningsmännen. Jag fick ju tex nedslag på körnat chassinummer, andra får på att ratten styr tillbaka för dåligt osv trots att andra fått godkänt med likadana tillvägagångssätt.

Link to comment
Share on other sites

Tomas: ---- det verkar ändå finnas utrymme för egna tolkningar bland besiktningsmännen --- Jovisst, lite körnslag eller stansning är hanterbart och med senaste resonemanget i några trådar så kör jag stansning som grund på kommande bilar för att slippa problem trots att jag har två godkända körnare med regplåtar.

Det som stör mig är i olika trådar både nu och förut på olika besiktningsforum, där SBP är ett av dessa är att skillnaderna kan vara stora på väsentliga punkter. DEt är bara att söka i forumet senaste året så hittar man lätt resonemang som fälls på ett ställe och frias i en annan landsända. Det här stör mig mycket. Men så kommer det nog att vara fortsättningsvis också så vi får leva med det och anpassa oss.

Därför är det jättebra att sånt kommer upp och oavsett om det är SBP eller någon anna väsentlig besiktning.

Nu är budet alltså Stans som reglerna egentligen säger. Då kör vi väl stans då. JAg har en hel uppsättning från Biltema och får jag användning av den......

Link to comment
Share on other sites

Så kommer det alltid vara så länge som det är människor som läser och exekverar ett regelverk.

Tror inte det finns en solklar definition av vad som avses när det skrivs "Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram". Om man pressar/stansar en eller flera gånger för att skapa "Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna." borde vara helt ointressant.

Enligt mig, troligen SFRO (i alla fall min SFRO kontakt) och bevisligen flera SBP-godkännare så kan stans vara en körnare eller annat verktyg som klarar uppgiften att skapa märkingen som uppfyller kraven ang storlekar, varaktighet och läsbarhet. Men som sagt det är ju människor och människor kan ha en dålig dag så bedömningen kan skilja sig och olika människor tycker olika.

Jag hoppas på en bra dag när jag får rulla in i besiktningshallen och bl.a. får mitt chassinummer granskat (stansat med körnare). Skulle det bli en diskussion som inte går att komma runt muntligen är det ju bara att göra som Tomas (eller chansa på annan station).

// Jocke - som fick kommentaren om chassinumret "oj, det var lätt att läsa" på bullerprovet

Link to comment
Share on other sites

Suck, en sak till att ta upp med ASB / Transportstyrelsen.

Jag tycker ju att ett läsbart, tydligt körnat chassinummer är mycket bättre än de skeva svårlästa stansade nummer man annars brukar få. Jag har rekommenderat körnare i 1-2-3 år nu och det här är första gången jag hör nån som har bekymmer.

Men grattis till regbes!

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tackar så mycket!

jo är väl rätt så nöjd med digidashen, är enkel att ställa in. Smidigt då alla givare följer med också.

Ibland vill den däremot tappa hastigheten för någon sekund, kan vara mitt fel också då jag inte använde originalkabeln till hastighetsgivare då jag blev tvungen att skarva den.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Länge sedan jag uppdaterade tråden. Har inte hänt någonting på bilen under vintern av diverse orsaker. Är rätt nöjd med hur den går men skulle vilja ha lite mer mos från motorn, går ju att höja laddtrycket lite så det är väl inget större problem egentligen. Har lite småfix att göra under nästa vecka innan den ska ställas ut på Race I Norr's vårträff nästa helg här i Piteå.

Idag blev suget för stort och snön har till stor del försvunnit här i norr så det var bara ställa på den och ut och gasa lite :)

post-3580-0-82818500-1335552976_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...