Jump to content

Jckssn

Forumdeltagare
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Jckssn

  • Birthday 05/20/1985

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Piteå

Profile Fields

  • Namn
    Joakim Eriksson
  • Ort
    Piteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

2,964 profile views
  1. Jo tillpassning etc bökar till det lite, men inte så mycket att det skulle göra något. En ordentlig rörnotch så ska det inte vara några problem. Sen är det mycket roligare att tig:a rör jämfört med profiler! Däremot lär det ju skilja en del i pris, ska kolla upp lite hur mycket det skiljer prismässigt.
  2. Söndag och man har toksurfat på olika sidor och kikat på chassin. Hittade då en del chassin som byggs i rör istället för fyrkantsprofil. Bildexempel Hemmabyggt chassi Mnr chassi Vad är fördelarna / nackdelarna att bygga med runda rör istället? Vilken dimension / tjocklek på rören bör man använda?
  3. Skojj med en till sjua i Piteå, börjar vara några stycken i närområdet nu. Bra motorval också. Är skapligt sugen på att sätta igång med ett eget bygge snart, får se hur garage-frågan löser sig i vinter. Mvh Jocke
  4. Jckssn

    Pilleridiot

    Finns det inte möjlighet att när man registrerar sig, ha en fråga på svenska? Man tycker att det borde filtrera bort rätt mycket skumt folk.
  5. Bygg ordentliga kardanringar, om kardanen går av på fel ställe så kommer den att fungera som en elvisp, några remmar kommer inte att vara särskilt långvariga som skydd. Valsa plattjärn i 10mm's godstjocklek, en fördel kan vara att köra dom bultbara i ovansidan av kardantunneln, för att förenkla eventuell service om man måste bort med kardan nån gång! /Jocke
  6. Audi 5cyl turbo orginal använder jag, hyffsat smidigt finns till rätt kurs lite här och där också. Givaren fungerar bra tillsammans med Vems. 67mm innerdiameter har jag för mig. /Jocke
  7. Stiligt! Angående insuget, är det polerat eller lackat? Bra glans iaf :) Jag har också pressat trattar i rostfritt, hade inga problem att pressa ut dom rätt ordentligt. http://213.114.116.154/Jckssn/bilder/DSC00580-small.JPG /Jocke
  8. Kanon, man börjat få lite rätsida på det här med bakaxlar nu! Man har ju bara snöat in på audi-grejjer förut. Där är allt relativt simpelt :) Det bästa skulle ju vara en alubakaxel. Men dom verkar väldigt svåra att få tag på. Vilken axel är lämpligast att använda ur spårviddssynpunkt med Belo's ritningar? 240/740/940 har ju alla olika bredd. /Jocke
  9. Blev en 5-växlad getrag 265. Tydligen lite halvsvåra att få tag på med lös sprängkåpa, men nu har man en iaf. Inget byggande börjat ännu. Massor ogjort på audin fortfarande. /Jocke
  10. Problemet när man svetsar fast rostfritt i svartstål är att det kommer börja att rosta, visst kommer det hålla ändå. Men hur stiligt är det med polerade störtbågar som har rostangrepp längst ner Det finns särskild övergångstråd att använda när man svetsar svart mot rostfritt, det näst bästa är att använda rostfri tråd. Använd dock inte vanlig svart tråd, det kommer att spricka. Men jag är av den åsikten att går det att svetsa så går det bannemig att bulta, visst kommer plattorna bli special men det är bästa lösningen. Några bilder på hur din ram ser ut? Kanske går att komma med några tips. /Jocke
  11. Med turbomotor får man väl ändå anse att momenten motorn spottar ur sig är ganska höga? Är aluminumhusen samma som 1030 husen, att man kan eftermontera en diff i dom? Mycket frågor, men när man bara skruvat med quattro-drivlinor är det många nya dörrar som öppnats :) /Jocke
  12. Vilken bil ska man ta bakaxeln ifrån för att få en lämlig spårvidd? 140/240/740/940 ? 1030/1031? Bakaxel.se har fina kompletta renoverade axlar med torsendiff. Tror en sån diff skulle fungera riktigt bra på en sjua! http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPa...;products_id=93 Men tänkte jag att man kanske skulle ragga upp en 240 1030 med aluminiumkåpa, runt 10kg lättare är guld värt om man ska köra stel bakaxel! Passar det att sätta in en sån här http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPa...;products_id=28 själv i en aluklump? Kommer aluklumparna att hålla för körning på strippen, eller ska man då offra dom där kilona och använda sig av en 1030/1031? Vad brukar dom ligga i för pris ungefär? Har sett några med bara Budgivning (brukar vara ett dåligt tecken) Planerad effekt kommer ligga runt 350-400hk vid strippkörning finns det volvogrejjer med ovanstående diff som klarar av det? /Jocke
  13. Har nu idag letat runt efter lådor, verkar som att Borg Warner T5 är ruskigt dyra eftersom dom förknippas med cosworth :thumbsdown: Därför har jag kikat på Getrag 265 med lös sprängkåpa, dels billigare och ska dessutom tåla mer :thumbsup: Blir naturligtvis mer meck med att para ihop motorn med växellådan än att köpa färdig adapter, men jag har en skjuten 4cyl-låda som får agera donator! Pris på Getrag 265 ligger på runt 2500-5000kr medans B&W T-5 verkar börja på 5000kr. Annonserade ut en massa grejjer jag har haft liggandes alldeles för länge så man kan köpa in lite mer speedparts till sjuan... :racesmile: /Jocke
  14. Eddy; Jag såg den annonsen, men jag kommer inte köpa på mig några karossdelar nu. Kommer i första hand köpa grejjer till drivlinan. Motor har jag, saknar växellåda/sprängkåpa/bakaxel. Det vitala för att bygga chassi mao. Men tack iaf! :) /Jocke
  15. Jahopp, då har man alltså åkt på Sevensjukan, är det en giltig ursäkt att vara hemma från jobbet? ;) Har kikat på en del bilar genom tiderna och har egentligen inte varit speciellt intresserad av en Seven fram tills nu. Tanken att bygga något från grunden har alltid intresserat mig och när jag börjar rannsaka mig själv är det en sommarbil som en Seven jag är ute efter. Tyvärr blev man frälst (är man frälst eller är det en sjuka egentligen?) när man har som mest att göra på sin andra bil, men jag har lovat mig själv att bygga klart den innan jag börjar med sjuan! ( http://www.garaget.org/?car=51294 nuvarande busbil) Tanken är att använda bilen på gatan , strippen och banträffar. Jag bor rätt högt upp i landet så det blir nog mest konbaneträffar, men det passar ju bilarna alldeles utmärkt! Övermotoriserade grejjer gillar jag, så kommer det också att bli. Upplägg efter en del surfande här på forumet och lite bollkastande till Magoo Chassi: Jobbar som licenssvetsare så tänkte göra allt själv, tänkte utgå från Belo's ritningar, dom verkar riktigt vettiga :thumbsup: Kommer kompletteras med fullbur Motor: Audi 2,0 liters 16v ACE Fyrcylindrig skapelse Samma motorkoncept jag kört med i busbilen sommaren 2007 dvs; Vems motorstyrning Holset hx40 turbo ABF-kammar Något portad topp Orginal kompsänkt bottendel Tänkte köra på E85 , visst får man registrera med det? Man vill ju naturligtvis köra miljöbil ... :hypocrite: Drivlina: Getrag 265 Volvo bakaxel (Vilken bil ska man ta den från ifall man vill använda sig av Belo's ritningar?) Hittade på blocket lite olika diff-alternativ till volvoaxlarna, finns både olika lockers med även torsendiff det blir något sådant då det verkar smått omöjligt att hitta lamelldiffade volvoaxlar. Drivlinan blir inte sådär jätte locost, men jag vill inte börja bygga om den när man börjar skruva på laddtrycksskruven. Bättre bygga stadigt från början! Sen är det rätt tomt för tillfället, skulle föredra 4x100 i bultcirkel. Helst vill man få på 13-14" hjul för banaåka också. Tips jag söker; Bromsar Framvagn Vars hittar man billiga karossdelar? Kommer nog en massa frågor framöver! Blir mest till att börja samla material/delar nu fram tills audin är klar för sommaren. Sen ska det byggas chassi :) /Jocke Eriksson
×
×
  • Create New...