Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skar bara på insidan, men formen på skärmen ändras en del när man böjer den eftersom ytter radien blir samma som innan. Böjer man mycket blir den som en tratt (ovansidan lutar mot bilen).

Kanten på mina skärmar lutade en hel del utåt från början så för min del gjorde det inget att formen ändrades.

Om ovansidan på skärmen är horisontell från början (sett bakifrån) så ser det nog konstigt ut om man bara skär på insidan. Då kommer skärmen att se ut som en tratt med största sidan i ytterkant. Svårt att avgöra exakt på bilden hur dina skärmar ser ut, men du kanske skulle behöva skära även i ytterkant för att undvika trattfenomenet.

Vet inte hur lätt det är att få det snyggt då dock??

/Peter

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Jag bygde på mina skärmar, inte speciellt svårt, du behöver bara göra 2 mallar. En i kartong för att veta hur lånt ut den ska gå och ansluta snyggt mot karossen och en i tunnplåt som du monterar på skärmen som följer den rundade formen. Sen ritar du av kartongformen på plåten med en lämplig penna så får du hur långt ut du behöver plasta. Plasta och slipa in till rätt form.

http://rejsa.nu/im/_garage/2206-new_2006-04-11-cimg1697.jpg

Posted (edited)

Ok, så här blir det.... det blir en kombination av tipsen jag fått!

Dels har jag skurit ut trianglar ur innerkanten på skärmen vilket fungerade kanon! Fick ihop radien lite men dock inte tillräckligt, vilket gör att dom måste byggas på lite mot avrundningen på karossen... dock betydligt mindre nu än innan ;)

Tack för tipsen :)

post-3582-0-71657800-1296320105_thumb.jpg

post-3582-0-75506800-1296321463_thumb.jpg

Edited by Baging
Posted

Hmmm Baging, vill minnas jag läst i tråden att du fotograferar en del. Hur kan det då komma sig att vi bara ser "rumpjusteringen" på bilen med ett före och ett efter kort. borde det inte varit några kort däremellan?

Obs bara en fundering, inget annat eller?

Posted

Hmmm Baging, vill minnas jag läst i tråden att du fotograferar en del. Hur kan det då komma sig att vi bara ser "rumpjusteringen" på bilen med ett före och ett efter kort. borde det inte varit några kort däremellan?

Obs bara en fundering, inget annat eller?

Oj.... händerna fulla av verktyg ;)

Njaej... har nån enstaka mellanbild, men det är ganska rättfram saker så det kändes inte som att det skulle vara av intresse..... ungefär...... :)

Sen blir kameran grymt skitig av dammet.... det ska den iofs klara men... :)

Så! Nu känns det som att jag har på fötterna med ursäkter!!! ;)

Posted

Ok, då får väl gå för denna "skämkonverteringsgång" då men nästa gång då får du fylla på med ursäkter om det saknas bilder ........

Posted

Ok, då får väl gå för denna "skämkonverteringsgång" då men nästa gång då får du fylla på med ursäkter om det saknas bilder ........

Puuuuhhhh,,,,, :)

Ska kika igenom det jag tagit senaste dagarna och se om det finns något vettigt :)

Posted

Vet inte om det är så mycket att visa egentligen.... om inte annat kan ni ju förfasas över mitt röriga garage ;) :D

DSC_3233.jpg

DSC_3239.jpg

DSC_3252.jpg

DSC_3262.jpg

Hmmm..... en diffuser skulle göra sej fint här ;)

Posted

Snyggt! Både bilen och garaget :D

Man ser skillnaden på bilderna från din superduperkamera jämför med min pocketkamera :)

Posted

Tack tack!

Nej Jocke..... garaget är inte snyggt :) Vi har det snyggt på firman, men hemma ser det förj*vligt ut :)

Firmaverkstan. Fast nu är väggen till bänkrummet målad ;)

IMG_1190_2.jpg

Man får ju hoppas att det blir aningens skillnad på en hygglig Nikonglugg och en motsvarande pocket :) Fast ibland undrar man varför man släpar runt på 1.5 kg kamera med tanke på kvaliteten på en del pocketkameror.....

Posted (edited)

Ram och allt på bilderna! Stiligt Baging! :)

Edited by Pac
Posted

Bra bilder Baging, tackar. Så gräslig är väl ändå inte hemmaverkstaden.

Posted

Ram och allt på bilderna! Stiligt Baging! :)

Haha, jo... en action i Photoshop som gör dom med ett klick. Måste ju ändå ändra storleken ;)

Bra bilder Baging, tackar. Så gräslig är väl ändå inte hemmaverkstaden.

Nja, gillar egentligen inte att ha det rörigt omkring mej, men så hemskt är det väl inte kanske :)

Posted (edited)

Lördagstrött av någon konstig anledning, så i stället för garaget har förmiddagen fått gå till att utforska videofunktionerna i loggern till bilen :)

Dåligt synkad i början men blir bättre efter en stund. Fel film mot loggerdatan, men var tvungen att testa ;)

Edit: Bytt filmsnutt mot en som fungerade bättre....

Edited by Baging
Posted (edited)

Hehehe, först hade jag tänkt skriva "Men du, varför låg du så länge bakom en sierran som husvangnskörde??? :blink: ;)". Men nu när våren är i antågande får man kanske tona ner kaxigheten lite. :D

Nej, dags att dra igång eftermiddagspasset i garaget. :)

Edited by Pac
Posted (edited)

Var ju tvungen att värma upp däcken lite ;)

Edited by Baging
Posted

Tackar för studiebesöket igår kväll, titt & tjöt lättar alltid upp i vintermörkret.

Suget efter en egen bil minskade inte direkt...

/Martin

Posted

Tackar för studiebesöket igår kväll, titt & tjöt lättar alltid upp i vintermörkret.

Suget efter en egen bil minskade inte direkt...

/Martin

Tack själv, alltid kul med spontanträffar :)

Posted

Jaha, det är inte bra med trötta helger..... kort på delar och material har gjort att det stått still i garaget sedan i Fredags och i stället har jag tillbringat tiden med dator, internet och ebay....

Det känns som att spjällhus från en Hayabusa eller GSXR1000 är helt realistiska alternativ. För runt 1500:- inklusive frakten kan man få ett Hayabusa spjällhus med TPS och spridare från USA. Klart överkomligt.

Styrsystem känns som att det är Megasquirt som gäller..... måste bara forska mer i versioner och utföranden. Känns som att det där håller på att bli en djungel i sej själv. Tanken är att göra det så enkelt som möjligt från början och utveckla efterhand. Så fördelaren får sitta kvar så länge....

Sen har tankar om bakre diffuser börjat röra sej i huvudet. Behöver ju inte vara speciellt krångligt i rent experimentsyfte..... suck.... det är lättare att vara i garaget och jobba med dom me omedelbara problem man har ;) :D

Posted

haha det där med vad man ska ha för MS är exakt som du känner. Ju mer man läser på ju mer inser man att man inte vet :D

Har du några funderinar kan vi ta det via PM. Jag har ju som du kanske kommer ihåg ett GSXR 1000 spjällhus jag ska ha på min motor. Å även ett MS. Så jag kanske ligger några timmars läsande framför dig.

Posted

Ja antingen MS eller MBE som är ett engelskt som bl.a. ENEM säljer och SBD i england. Där använder du givarna som de är på Opelmotorn. Behöver bara en TPS o Lufttemp

Posted

Jag går i exakt likadana tankar som du. MC spjällhus och MegaSquirt på en c20xe motor. Gör du först så

kan jag kopiera :lol:

Posted

haha det där med vad man ska ha för MS är exakt som du känner. Ju mer man läser på ju mer inser man att man inte vet :D

Har du några funderinar kan vi ta det via PM. Jag har ju som du kanske kommer ihåg ett GSXR 1000 spjällhus jag ska ha på min motor. Å även ett MS. Så jag kanske ligger några timmars läsande framför dig.

Jamen dåså, då kan jag stänga ner alla 22 websidor man skickas runt i :)

Ja antingen MS eller MBE som är ett engelskt som bl.a. ENEM säljer och SBD i england. Där använder du givarna som de är på Opelmotorn. Behöver bara en TPS o Lufttemp

Har kikat en del på MBE och det känns klart kompetent.... dock måste jag kika på ekonomin i första hand.... ;)

TPS'en verkar sitta kvar på dom flesta spjällhusen och jag hoppas och tror att jag har en IAT-sensor från en CBR1000RR liggande på firman...

Jag går i exakt likadana tankar som du. MC spjällhus och MegaSquirt på en c20xe motor. Gör du först så

kan jag kopiera :lol:

Hehe, precis samma tankar som jag har med både Kristoffer och Thomas ;) :D

Ingen som funderat på diffuser då?? ;)

Posted

Jag kör MBE och GSXR 1000 spjäll men ev. ska jag byta dem.

Hehe, jag vet :) Sitter och frenetiskt letar bilder på din installation.... har du möjligen någon direktlänk till byggtråd eller bilder kanske?? :)

Dina 1000-hus, hur stor bore är dom? Verkar ju finnas lite varianter på borr där beroende på årsmodell??

Varför byta?? Värre grejor på g?? ;)

Posted (edited)

De är 52-42 konade. nä jag vill komma närmare insugskanalen med själva spjället så antingen kapar jag ner eller en kombination med ZX12 spjäll som jag ligger på.Jag tänker behålla totala längden från tratten o till toppen då det skulle innebära att jag får tillverka nya trattar och det är lite bök. konat är bäst. Det motverkar turbulens och ökar gashastigheten. jag tror inte jag har några bilder. men jag har SBD insug för Weber först mot toppen sedan lite hammapul. Men du som är i MC branchen. Suzukis insugsgummin från GSXR passar mot Weber insuget.

Edited by Thomas
Posted

Inte jag men Kimmen på rejsa har byggt en på sin 7a, värt att studera om du inte redan gjort det?

Kanonbild! Tack! Kikat en del på dom som finns och det är väl lite som vi pratade om i garaget. Kanske inte skall göra raketforskning av det utan experimentera på ett sätt som känns vettigt :)

Har t.o.m. tankar på att göra ett test i tunn plywood. Skulle det fungera bra kan man ju antingen gjuta en i plast eller gå på med aluskivor......

Problemet är väl egentligen att det blir svårt att mäta skillnaden. Antar att man kan se om laterala g ökar i loggern på ställen där man vet vad den brukar prestera. Ja, förutom beteendeförändring om man känner någon :)

Förresten, vi pratade ju om tider på Anderstorp. Hittade vad Peeter (tidigare ägare) kört runt på. 1.50 tydligen. Bra eller a*us? :)

post-3582-0-03017900-1297071439_thumb.jpg

Posted

De är 52-42 konade. nä jag vill komma närmare insugskanalen med själva spjället så antingen kapar jag ner eller en kombination med ZX12 spjäll som jag ligger på.Jag tänker behålla totala längden från tratten o till toppen då det skulle innebära att jag får tillverka nya trattar och det är lite bök. konat är bäst. Det motverkar turbulens och ökar gashastigheten. jag tror inte jag har några bilder. men jag har SBD insug för Weber först mot toppen sedan lite hammapul. Men du som är i MC branchen. Suzukis insugsgummin från GSXR passar mot Weber insuget.

Insugsdelen bör inte ställa till problem tycker jag.... har en duktig verkstad i stan jag brukar anlita för alujobb :)

Varför vill du komma närmare med spjällen? Responstid eller??

Posted

...

Förresten, vi pratade ju om tider på Anderstorp. Hittade vad Peeter (tidigare ägare) kört runt på. 1.50 tydligen. Bra eller a*us? :)

Jag hade varit nöjd eftersom jag inte åkt under 2 minuter, men det är ju jag det, en mer normalkompetent förare har kanske andra referenser.

Attans vad åksugen jag e nu... känns i magen, eller e jag hungrig tro? Jag får fixa lite mat och kolla vad det är.

Posted (edited)

Bästa sidan för info om MS tycker jag är http://www.msextra.com trycker man på product information så finns en mycket bra tabell på oliheterna mellan olika MS

Edited by Krolleg
Posted
... Suzukis insugsgummin från GSXR passar mot Weber insuget.

Det var väldigt intressant info! :) Vet du om senare GSXR årsmodeller, där TBna är två och två, passar?

Posted

Bäst är de äldre då kan man justera avståndet exakt efter motorn

Posted

Bästa sidan för info om MS tycker jag är http://www.msextra.com trycker man på product information så finns en mycket bra tabell på oliheterna mellan olika MS

Kanon! Måste få lite mer grepp om detta!!

Sen hör det till saken att jag har en kompis i Göteborg som visade sej ha 2st MS1 troligen version 2.2. Gamla, ja, men gratis ;)

Får förhoppningsvis upp dom till helgen för vidare laborering....

Bäst är de äldre då kan man justera avståndet exakt efter motorn

Jag tänker tvärtom här.... mitt insug kommer tillverkas efter dom mått som bryggan har. Finns det andra fördelar med dom nyare om man bortser från breddjusteringen??

Posted

Att man inte behöver synka mer än mittre paret. Men om man flyttar de så kan du hålla samma avstånd som cylindrarna= raka kanaler =+

Posted

Sen hör det till saken att jag har en kompis i Göteborg som visade sej ha 2st MS1 troligen version 2.2. Gamla, ja, men gratis ;)

Får förhoppningsvis upp dom till helgen för vidare laborering....

Aha nice. Men så länge du inte ska köra tändning via MS så fungerar ju 2.2 :)

Posted

Att man inte behöver synka mer än mittre paret. Men om man flyttar de så kan du hålla samma avstånd som cylindrarna= raka kanaler =+

Ahh, självklart...... täääänktente på det ;) :D

KL Racing säljer ju färdiga insugsflänsar i alu till C20X för 450:- Det är väl det som blir utgångsmaterialet..... har du några tankar runt det?

Hmm, kanske skulle kika på ett CBR1000RR-sprut med dubbla injektorer?? ;)

Aha nice. Men så länge du inte ska köra tändning via MS så fungerar ju 2.2 :)

Exakt. Och vad jag kan se och förstå skall det ju gå att mappa tändningen även i MS1 men med sämre upplösning än i MS2 (0,3 grader mot 0,1 grad).... eller??? :D

Ju mindre delar på järnspettet desto bättre i början innan man fått koll på allting......

Posted

Exakt. Och vad jag kan se och förstå skall det ju gå att mappa tändningen även i MS1 men med sämre upplösning än i MS2 (0,3 grader mot 0,1 grad).... eller??? :D

Ju mindre delar på järnspettet desto bättre i början innan man fått koll på allting......

Jo så har jag fattat de med. iaf med 3,0. Men jag har även ramllat förbi moddar på 2.2 som gör detta möjligt. så länge du kör med extrakoden. Å den är inga problem att ladda in så länge du har en dator med 32-bit windows. 64 fungerar ikke (har testat många timmar). å om du inte har eller inte hinner skaffa USB -> seriell adapter så har jag en som fungerar du kan låna. :) men dom kostar typ 150:- å köpa.

Posted

om du inte har eller inte hinner skaffa USB -> seriell adapter så har jag en som fungerar du kan låna. :) men dom kostar typ 150:- å köpa.

Tack, men har ett gäng på jobbet..... av någon märklig (säkrare protokoll kanske) anledning envisas alla att köra seriell kommunikation i sina boxar där man byter ut styrprogramvaran..... har tom en gammal XP-burk till bänken med hårdvaru serieportar på för att det fungerar bättre ;)

Posted

Det är inga problem att köra tändningen via MS1 med V2.2 kort.

Det finns många olika alternativ men ett enkelt och smidigt är

MSnEDIS med Fords fördelarlösa EDIS tändning.

Kolla EDIS alternativet "Baging" enkelt och funktionellt alternativ.

Posted (edited)

för mig på mitt MBE så funka inte USB--Serie adapter. provat 3 olika proffs modeller.

vissa funktioner kan funka men inte allt. så jag har en äldre laptop med serieport. (det går även att beställa serieport när man köper ny burk) sedan har jag 12v--220v vxl-spänning converter som jag tar med när vi åker o mappar på väg. Baging kolla insugen på SBD o QED

finns för rakställda o lutande motorer http://www.sbdev.co.uk/Inlet_Manifolds/2L_Inlet_Manifolds.htm

http://www.sbdev.co.uk/Engine_Management_Systems/ECU/MBE_ECU&Software.htm

http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/inlet-manifolds-and-carburettors

Kl:s var faktiskt den första jag sett med vattenkanalen vid 1:ans cyl, de man hittar annars har inte den och den ska man ha.

http://cgi.ebay.co.uk/Vauxhall-Redtop-C20XE-Weber-Webber-Dellorto-manifold-/330527764608?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf4fd7080

Edited by Thomas
Posted

Det är inga problem att köra tändningen via MS1 med V2.2 kort.

Det finns många olika alternativ men ett enkelt och smidigt är

MSnEDIS med Fords fördelarlösa EDIS tändning.

Kolla EDIS alternativet "Baging" enkelt och funktionellt alternativ.

Sicken jungel.... setat i snart 2 dar nu och kikat på en halv miljon MS-sidor och blir knappt klok på versioner och extrakoder och..... ;) :D

Gör nog som så, att jag väntar tills jag fått hem dom 2 system som är på väg, så får vi se var det är för versioner och utgår därifrån.

Sen hittade jag detta. Vet ju inte hur det stämmer med verkligheten, men ändå ;)

"Ford EDIS system – many people run this system but it’s not really practical for an xe/let, as fords use 36-1 trigger wheels, and you need many ford parts, it’s extra wiring, messy, and pointless as you have all you need on your Vauxhall engine."

Posted

för mig på mitt MBE så funka inte USB--Serie adapter. provat 3 olika proffs modeller.

vissa funktioner kan funka men inte allt. så jag har en äldre laptop med serieport. (det går även att beställa serieport när man köper ny burk) sedan har jag 12v--220v vxl-spänning converter som jag tar med när vi åker o mappar på väg. Baging kolla insugen på SBD o QED

finns för rakställda o lutande motorer http://www.sbdev.co....t_Manifolds.htm

http://www.sbdev.co....CU&Software.htm

http://qedmotorsport...nd-carburettors

Kl:s var faktiskt den första jag sett med vattenkanalen vid 1:ans cyl, de man hittar annars har inte den och den ska man ha.

http://cgi.ebay.co.u...=item4cf4fd7080

Tack för länkarna! :) Blev positivt förvånad över priserna.... får kika vidare på det där!!

Posted

Jag kör MSII V3.0 med extrakoden till min Suzukispis.

Erfarenheten därifrån säger att man skall akta sig för lågimpediva spridare. De skapar störningar som är svåra att komma till rätta med. Tror det gäller även MS1. Det är samma grundkort.

/Peter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...