Jump to content

Recommended Posts

Posted

insugslängden kan du bela på hälften och även 4 delar men du tappar vrid men pulserna stämmer.

en original Xe där är varvstoppet tror jag 6800rpm. Och deras svaga del är vevstaksbultarna 10,9. Det är samma på 1,6 1,8 ltrs. de byter man till ARP o då tål den 7500rpm med marginal. En del säger 7800rpm. men nej.

Jag har H-profil med ARP 2000 bultar. Dessa stakar är även lättare minns ej men ant 120 eller 160gram lättare och ska tåla 9000rpm o 600 hkr. Mina Accralite Kolvar är lite lättare också. 1mm toppring o 1,2 på skrapen o 2,8 på oljeringen.

Men har du std kammar så behöver du nog inte upp mer än kanske max 7200rpm. V-fjädrarna brukar hänga med i alla fall till 7500 utan problem. Jag varvar min 7600rpm.

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

insugslängden kan du bela på hälften och även 4 delar men du tappar vrid men pulserna stämmer.

en original Xe där är varvstoppet tror jag 6800rpm. Och deras svaga del är vevstaksbultarna 10,9. Det är samma på 1,6 1,8 ltrs. de byter man till ARP o då tål den 7500rpm med marginal. En del säger 7800rpm. men nej.

Jag har H-profil med ARP 2000 bultar. Dessa stakar är även lättare minns ej men ant 120 eller 160gram lättare och ska tåla 9000rpm o 600 hkr. Mina Accralite Kolvar är lite lättare också. 1mm toppring o 1,2 på skrapen o 2,8 på oljeringen.

Men har du std kammar så behöver du nog inte upp mer än kanske max 7200rpm. V-fjädrarna brukar hänga med i alla fall till 7500 utan problem. Jag varvar min 7600rpm.

Ja, kan jag dra den till 7200 är jag nöjd ;) 7600 lär ju låta rätt fint antar jag? ;)

Ok, då får det bli en beställning av ARP-bult då..... vad är det för fabrikat på dina stakar?

Posted

Jag köpte dem i England och är el märkta. På Ebay brukar det finnas för 3000:-

Posted (edited)

Jistanes vilkan fart du har fått upp! :)

Hur var det med insugslängden?

Lite bondtrim: med ett stoppur(eller denelektroniska varianten "smartphone") mäter du dina 0-100-tider och justerar rörlängden efter snabbaste tiden. Det ger inte max toppeffekt men väl max "arbete"(=integrerat moment) vilket är ganska bra det med.

Vill man justera dem otimalt behövar man en rullande landsväg och det har du ju ingen än... (Det här är kanske bra motivation för att skaffa en sådan ??? ;))

Det är lite knevligt att göra justerbara trattar för mappningen, men det är inte omöjligt. :)

Vad har du för innerdiameter där tratten ansluter till spjällhuset? Är det runt? Kan du lägga upp en närbild?

Edited by Pac
Posted

52mm är det där i intaget.

52 mm, renarama stupröret! :racesmile:

Tack, med en bild och ytterdiameter-måttet så kan jag börja skissa på hur de justerbara trattarna kan anpassas. :)

Posted

Jag köpte dem i England och är el märkta. På Ebay brukar det finnas för 3000:-

Ok. Kikade lite och det finns ju lite varianter att välja på.... dom här bl.a.

http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-c20let-c20xe-z20let-z20leh-steel-h-beam-rods-/110758532349?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19c9b914fd

Jistanes vilkan fart du har fått upp! :)

Lite bondtrim: med ett stoppur(eller denelektroniska varianten "smartphone") mäter du dina 0-100-tider och justerar rörlängden efter snabbaste tiden. Det ger inte max toppeffekt men väl max "arbete"(=integrerat moment) vilket är ganska bra det med.

Vill man justera dem otimalt behövar man en rullande landsväg och det har du ju ingen än... (Det här är kanske bra motivation för att skaffa en sådan ??? ;))

Det är lite knevligt att göra justerbara trattar för mappningen, men det är inte omöjligt. :)

Vad har du för innerdiameter där tratten ansluter till spjällhuset? Är det runt? Kan du lägga upp en närbild?

Nja, fart å fart.... kul med nya grejer som känns som att det kan bli riktigt bra :)

Har ju loggern att ta tider med, men det borde funka bättre typ 50-130.... 0-100 tider är ju rejält svårt att få till jämna... spinner för lätt ;)

Justerbar trattlängd låter spännande! Kan man få det att fungera under drift tro?? ;) :D

52 mm, renarama stupröret! :racesmile:

Tack, med en bild och ytterdiameter-måttet så kan jag börja skissa på hur de justerbara trattarna kan anpassas. :)

Skall försöka komma ihåg det i dag... skall strax ner i garaget igen ;)

Posted

52mm i intaget och koniska ner till 41,5-42mm

Baging de stakarna har samma spec. som mina.Och kanske är samma.

Posted

jag har sett en trimfirma som bl.a. trimmar vw och de har trattar som ändrar längd. men men var heter de? de har dubbla ventilfjädrar till Volvo också.

Posted (edited)

jag har sett en trimfirma som bl.a. trimmar vw och de har trattar som ändrar längd. men men var heter de? de har dubbla ventilfjädrar till Volvo också.

Det vore klart intressant att få titta på lite bilder från hur de gör Thomas. Om du kommer på vilka det är så klistra gärna in en länk.

Försök få tag på stakar där de "spräckt" loss storändan. "Spräckning" ger en större anläggningsyta och ger bättre styrning av den lösa delen jämfört med de vackra ytorna som de där stakarna har.

Justerbar trattlängd låter spännande! Kan man få det att fungera under drift tro?? ;) :D

Allting går, men det är nyutvecklig för mig snarare än att använda redan befintligt... Så, javisst, om det går att hitta ett enkelt koncept: why not?

Själva modellen för hur insugslängden skall styras bör nog anpassas efter åtminstone luftfuktighet och lufttryck. Jag tror också att man har svårt att optimera det hela om man inte kommer upp på rullande landsväg. Men som vanligt kanske man inte skall gå "över bord" med hur avancerat man skall göra det. Ju fler frihetsgrader desto mer komplicerat blir det att få en juste optimering. "KISS" är nog tillämpligt även här. ;)

Enklast är kanske att ha två längder som man växlar mellan mha en vakumklocka som man styr på något sätt vid ett fixt varvtal?

Edited by Pac
Posted

styrning av vevstaks storänden sker med cylindrisk pinne och det bör klara sig.När det är draget så är det friktionsband. I våra motorer så funkar dessa kalas.

Posted

Hahaha, det var liksom bara på skoj med justerbara längder under drift, men JP har ju löst det snyggt och relativt okomplicerat :)

Lite bilder på husen:

IMG_20111030181746.jpg

IMG_20111030181857.jpg

Och så fick ett par gamla styrstag till en Birel-kart nytt liv som bränslerör mellan husen :)

IMG_20111030182001.jpg

Posted

Jahaja, dom tunna bränslerören blev en tankevurpa..... det är ju bra om det finns tillräckligt med gods för en o-ring också? ;) :D

Gjort nya i kväll. Betydligt grövre för att kunna planfräsas och gängas för en AN-6 anslutning!

1.jpg

0.jpg

Posted (edited)

Jag kan kompensera "övervikten" i bränslerören med superlätta trattar om du vill. :D

När du nu har tillgång till en svarv... Kan du inte svarva ett rör så att det ser ut exakt som inloppet till en förgasare? Det kulle verkligen underlätta för att göra trattar. [:)]

Edited by Pac
Posted

Snyggt värre. Det blir bra detta.

Tack tack! Tror bryggan kan bli kanon :)

Jag kan kompensera "övervikten" i bränslerören med superlätta trattar om du vill. :D

När du nu har tillgång till en svarv... Kan du inte svarva ett rör så att det ser ut exakt som inloppet till en förgasare? Det kulle verkligen underlätta för att göra trattar. [:)]

Oj, vet inte om jag har material.... skall kolla! Vet att det ämnet jag hämtade senast är 50 ytter, så det räcker ju inte, men skall kolla om min leverantör har nån spillbit ;)

Ska du köra fördelare eller "Coilpack"?

Gör det förmodligen så enkelt som möjligt först, så initialt blir det fördelaren..... annars har jag kikat lite på VW/Audis COP-grejor...... Dom skall ju ha inbyggd förstärkare vad jag förstått? :)

Posted

Oj, vet inte om jag har material.... skall kolla! Vet att det ämnet jag hämtade senast är 50 ytter, så det räcker ju inte, men skall kolla om min leverantör har nån spillbit ;)

Det behöver bara vara hårt och tätt. Plast funkar bra.

Men det är klart, om du kan göra den i guld blir jag otroligt tacksam. ;) :D

Posted

jag har en opel coilpack med förstärkare och även utan förstärkare över.

Jag kör med coilpack och använder boxens (MBE) slutsteg

Posted

Det behöver bara vara hårt och tätt. Plast funkar bra.

Men det är klart, om du kan göra den i guld blir jag otroligt tacksam. ;) :D

Hahaha, jodu.... hade jag råd att göra spjällhuskopior i guld hade det nog stått en 599XX på parkeringen hemma ;) :D

jag har en opel coilpack med förstärkare och även utan förstärkare över.

Jag kör med coilpack och använder boxens (MBE) slutsteg

Bra att veta!! Börjar dock med enklast tänkbara tills funktionen känns stabil.... sen kan det säkert bli bättre prylar ;)

Posted

Det ser fint ut Stefan! Nu kommer den alltså gå ännu värre... Huga! :)

Hahaha, ja det återstår ju att se iofs ;) :D

Posted

Ok, då är det strax ner i garaget igen för att svarva det sista röret till bränslet....

Alla distanser klara och allting inmätt och centrerat mot portarna. Nu är det bara småsaker kvar innan man kan säga att det är klart :)

1.jpg

Posted

Det blir kanon. Och du ska se att det blir skillnad med dessa spjäll,koniska för att hålla uppe gashastigheten.

Posted (edited)

Det där ser riktigt bra ut!

- Hur har du förlängt/ändrat längden på synkningsmekaniken mellan spjällen? Bild?

- Har du någon aning om i vilket spann trattlängden hamnar?

Edited by Pac
Posted

Synkningen hade jag svetsat på små metallplattor på när jag hade dem. inte de vackraste men funktionella

Posted

Är det dina svetsar Thomas så är det säkert klockrent. Jag funderar i precis de här banorna om/när det blir nybygge så en bild hade varit fint.

Posted

Det där ser riktigt bra ut!

- Hur har du förlängt/ändrat längden på synkningsmekaniken mellan spjällen? Bild?

- Har du någon aning om i vilket spann trattlängden hamnar?

Fixar bild asap, men det är inga konstigheter.... som Thomas skriver är det bara förlängningsplattor svetsade på spjället. Jag fick däremot korta ner den i mitten eftersom jag spaceat(!) ihop allihopa till cc 93mm :)

Trattlängden har jag i dagsläget ingen aning om. Måste ta reda på vad det är för kammar i maskin innan det går att räkna på det.....

Posted

Ok, ett steg närmare..... snart klart om man bara får tiden att spendera i garaget :)

Har bara en anslutning kvar att borra och gänga. Sen kan jag montera ihop bryggan slutgiltigt.....

Så här blir anslutningarna:

1.jpg

Och så här ser det ut på bryggan.....

Om Krolleg skulle känna igen slangarna (vilket han borde göra) så är det inte så konstigt, eftersom dom är utbytta i serviceintervall på en C-130 ;)

2.jpg

Posted

Då var spjällhuset klart! Nya tätningar överallt och allt ser helt ok ut funktionsmässigt! Enda kvar att göra är synkningen på plats :)

7.jpg

Sen måste man ju göra en mockup så man ser att det faktiskt nånstans kan fungera på plats också, så det är gjort nu :)

5.jpg

1.jpg

Posted (edited)

Det blev mycket snyggt. Synkningen på plats, det låter intressant har du något förslag på nätsida där synkning beskrivs? Mätare eller slang, vad använder du?

kenneth

Edited by kengren
Posted

Jag skulle tro att han använder mätare, 1 på varje som man gör på MC, det brukar jag göra och Baging har MC verkstad så de grejorna har han nog.

Posted

Jag skulle tro att han använder mätare, 1 på varje som man gör på MC, det brukar jag göra och Baging har MC verkstad så de grejorna har han nog.

Du gissar rätt Thomas :)

Jo, dom mätare jag har i dag är vanliga vaacuummätare som finns lite överallt att köpa. Hade tidigare mätare med kvicksilverstaplar som är betydligt stabilare, men dom går inte att få tag på längre....

Brukar göra som så, att jag först kollar bryggan mot en ljuskälla. Kika så att alla spalter är ungefär lika stora, sen kollar/justerar jag med mätare under drift.... tårtbitsenkelt ;)

Testade faktiskt på Alfan med sina Webrar att synka med grov slang in i förgasarhalsen som man lyssnar i. Fungerade riktigt bra. Man hör större skillnad på ljudet än vad man kan tro.... hade mätare på insuget för att verifiera och det var inte långt ifrån perfekt :)

Mätarna jag använder i dag är enkla.... man kan skaffa 4 st universal om man vill, men här är en bild på mina....

tool_carb_sync_gauges.jpg

Posted

Har du inga strypkranar så du får ner pulserna?

Jag har ett liknande ditt fast med 6 mätare. Kompisen har CBX:ar

Nåt liknande det du söker? http://www.ebay.co.u...=item43a2454398

Jodå. Sitter små plastkranar som stryper. Fungerar, men som sagt, det finns bättre..... ren bekvämlighet att jag inte köpt bättre ;)

Dom där Carbtune verkar helt ok och klart prisvärda. €68 med frakt från England. Får nog förnya verkstan lite nu tror jag ;)

Carbtune

Posted

Ok, då börjar det mindre roliga jobbet att få runda portar att passa mot ovala ;)

2.jpg

Posted

Vad använder du för frässtift?

Oj, nåt gammalt jag hade till den uråldriga Dremeln..... vanligt med spånskärade spår....

Alla bra grejer ligger på jobbet, inklusive kompressorn, så jag får ta vad jag har.... ;)

Ska åka förbi järnhandeln i dag och se om det finns nya bättre stift....

Posted

Dom skär når djävulskt. men det blir sylvassa spån så alla skydd man kan ha plus städa väl efteråt. jag har såna så jag vet.

Posted

Jafyf*n....själva portandet är väl ingen fara, men att få in dom där sylvassa spånorna precis överallt gör att man drar sej i det längsta.... Man kanske skulle ta och tejpa skarven mellan handskar och tröja? ;) :D

Jo, rödsprit är kanon. Funkar även ganska bra med fett också, speciellt om man vill begränsa spånspridningen ;)

Posted

Nuså, nu skall väl avverkningen inte vara ett problem? ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-3582-13220543652032_thumb.jpg

Posted

Nu börjar det likna nåt. Jo de avverkar bra i aluminium men som sagt akta för spånor särskilt ögonen. Det blir som att skära i smör.

  • 3 weeks later...
Posted

Ok, då har insugsplattan levererats hem under kvällen :)

Ser riktigt bra ut i svetsarna!!!

Nya VAG COP-spolarna fick jag i går, så nu väntar jag bara på MS-2 dotterbordet och kabelstam så bör det vara komplett.....

Provtryckte bränsleledningar och anslutningar i går utan problem. :)

post-3582-13233835013588_thumb.jpg

Posted

Ok, lite har det hänt i garaget nu :)

Fick insugsplattan från svetsningen igår, så nu är det provmonterat och allting ser helt ok ut! Gott om plats och betydligt mindre sk*t i motorrummet än med Motronic'en ;)

Nu väntar jag bara på lite AN4-anslutningar, MS-kort och kabelstam, sen är det bara att börja koppla in :)

Lite finputs runt skarvarna på insidan är kvar att göra.

6.jpg

Inga platsproblem.... skulle man vilja, får nog ett Pipercrossfilter plats innanför huven....

1.jpg

Kvar att svetsa är vattenkanalen, men den blir nog inget problem ;)

4.jpg

Alltid kul att kunna kika rakt ner på insugstallrikarna ;)

4.jpg

Gott om plats innanför karossen alltså!

Skall bygga wirefäste och snygga till gasrullen lite, sen ser det nog helt ok ut! :)

7.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...