Baging Posted February 24, 2011 Author Posted February 24, 2011 Hmmm... men insprutet vet ju var på varvet motorn är? Varför kör man inte 4 separat tändförstärkare och slår gnistan när och där den behövs? Ekonomi as always ;) "The waste spark system is better than having a single coil, and it is cheaper than having a coil on plug." Quote
Pac Posted February 25, 2011 Posted February 25, 2011 OK, tack för förklaringen. Klarar MS att köra 4 separata spolar också? Stiften är oftast kopplade på varsin ände av spolen som matas i mitten på lindningen. Smart att mittmata, man ger ca ½-energin till vardera tändstiftet. Quote
Baging Posted February 25, 2011 Author Posted February 25, 2011 (edited) OK, tack för förklaringen. Klarar MS att köra 4 separata spolar också? Jadå, den klarar det mesta man kan hitta på med smärre modifikationer :) Edited February 25, 2011 by Baging Quote
Baging Posted March 1, 2011 Author Posted March 1, 2011 Ok, kom på att jag hade en gammal folkracestol i ett av dom mer sällan frekventerade garagen, så jag åkte och hämtade hem den i dag... Nu är ju min bil hyggligt smal i sittbrunnen, så man får nog kapa bort en del innan den passar ok... :unsure: Fast kan njurpajsätarna göra skalstolar, så kan jag, eller vad tror ni?? :D :D :D Quote
Pac Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 Det där blir nog kanonbra! Skär bort så mycket du kan, passa in den och kom hit med den så laminerar vi upp den så att den blir stark. Jag kan fixa lite riktat glas som vi kan leka med. :) Borde inte stolsdynan luta upp betydligt mer i framkant? Ändra vinkeln mellan dynan och ryggen hur du vill. Vi kan skarva och styva upp så det räcker när vi lägger på det riktade glaset. Hur tänker du med dyna, skall du ha det i den? Quote
Baging Posted March 1, 2011 Author Posted March 1, 2011 Det där blir nog kanonbra! Skär bort så mycket du kan, passa in den och kom hit med den så laminerar vi upp den så att den blir stark. Jag kan fixa lite riktat glas som vi kan leka med. :) Borde inte stolsdynan luta upp betydligt mer i framkant? Ändra vinkeln mellan dynan och ryggen hur du vill. Vi kan skarva och styva upp så det räcker när vi lägger på det riktade glaset. Hur tänker du med dyna, skall du ha det i den? Jodå, den ska luta betydlig mer bakåt... har bara inte skurit bort tillräckligt för att få ner den ordentligt ;) Det här blir ju nästan larvigt.... skulle räcka att vaddera sidorna i sittbrunnen lite så kunde man ju skippa stol helt... ;) Dyna? Que?? ;) :D :D Quote
Baging Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Inte så mycket nytt att tillföra från garaget, förutom att Jörgen var förbi med en 13" Opel-BBS för test och ett par bättre stötdämpare fram från Lupus.... tveksamt om dom passar bara. Lite för stor ytterdiameter på fjädern verkar det som... Ska testa Opelfälgen bak också och se om det går att ha dom som "väghjul" så man slipper slita på R-däcken i onödan ;) I brist på bättre kikade jag igenom gamla GoPro-filmer och kom på att jag kanske skulle lägga upp en snutt som varning inför våren. Vi syns dåligt i trafiken och tuta kan vara riktigt bra att ha ibland ;) :D Quote
Jocke4U Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Hehe, fina bilder som vanligt....en GoPro blir det att köpa sen :) Quote
cealm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 (edited) Baging: Gillar GoPro filmerna, ljud och bild så bra. Filmen du lade upp nu med solnedgången påminner starkt om allas vår Lucky Luke ---> Lucky Luke rides off alone into the sunset on Jolly Jumper, singing (in English) "I'm a poor lonesome cowboy, and a long way from home...". Edited March 8, 2011 by cealm Quote
Baging Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Tack tack :) Jo, kvaliteten kan man ju inte gnälla på, men vad sägs om det "normala" trafikbeteendet häromkring? :banghead: :D Sen kom det lite inspiration i alla fall under kvällen. Var tvungen att testa stötdämparna lite mer seriöst och se på f*n, det passar, men med vääääldigt liten marginal ;) Trångt blir det ;) Quote
Pac Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Du får hitta lätta smala fjädrar så löser det sig. :) Quote
LUPUS Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Det blir ju en möjlighet att lätta skruven , inte behöver du en HEL skalle att hålla emot med Quote
Baging Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Det blir ju en möjlighet att lätta skruven , inte behöver du en HEL skalle att hålla emot med Exakt! Den lösningen är bäst ;) :D Quote
Krolleg Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Blir det inte mer frigång om du vänder på dämparen? Eller finns det nått i dämparen som gör att den måste sitta med justeringen nedåt? Quote
Baging Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Blir det inte mer frigång om du vänder på dämparen? Eller finns det nått i dämparen som gör att den måste sitta med justeringen nedåt? Jo, det är klart..... men det är lugnt, den får plats fast det är tight :) Nu är det bara att börja forska i frekvenser ;) Quote
Pac Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Om du vill låna två vågar så vet du var de finns. :) Jag kanske missuppfattar alltihop, är det inte coilovers? Skall det inte få plats en fjäder utanpå dem? Och ett P.S. Om du vänder dämparen åt andra hållet får du lägre ofjädrad vikt. :racesmile: Quote
Krolleg Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Och ett P.S. Om du vänder dämparen åt andra hållet får du lägre ofjädrad vikt. :racesmile: Jag tror att nästa bild vi ser på dämparna sitter dom nog åt andra hållet :prop: Quote
Thomas Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 jag tror de ska sitta så för att den ska funka som tänkt. Med justering neråt Quote
Baging Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Om du vill låna två vågar så vet du var de finns. :) Jag kanske missuppfattar alltihop, är det inte coilovers? Skall det inte få plats en fjäder utanpå dem? Och ett P.S. Om du vänder dämparen åt andra hållet får du lägre ofjädrad vikt. :racesmile: Men du, fjädrar väger ju, så jag tänkte att man kanske kan spara nåt kilo där?? ;) :D :D Nejdå. Monterade utan för att jag helt enkelt inte har några fjädrar till dom ännu.... Var bara tvungen att kolla som dom passar fysiskt, vilket dom gör på 10-delen ;) På tal om det, så ska jag smyga ner badrumsvågen i kväll för att kolla en del större delar!!! jag tror de ska sitta så för att den ska funka som tänkt. Med justering neråt Misstänker det också.... pysslar ju en del med liknande konstruktioner på motorcyklar (framgafflar) och skulle man vända på dom, får ventilen ingen funktion.... Sen kan det ju såklart vara en helt annan typ av invärtes konstruktion på dom här dämparna, men som sagt, behöver inte vända på dom eftersom dom får plats :) Quote
Baging Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Jag tror att nästa bild vi ser på dämparna sitter dom nog åt andra hållet :prop: Hahaha, nej, den typen av viktjakt får Pac hålla på med ;) :D Quote
Pac Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Men du, fjädrar väger ju, så jag tänkte att man kanske kan spara nåt kilo där?? ;) :D :DTyvärr är viss vikt av nöden tvungen. Fjädrar tillhör den kategorin.... tror jag! ;)Var bara tvungen att kolla som dom passar fysiskt, vilket dom gör på 10-delen ;)På bilderna ser det ut som om du inte kan få in en fjäder över huvudtaget. Det verkar vara tiiiiiiight!!! På tal om det, så ska jag smyga ner badrumsvågen i kväll för att kolla en del större delar!!! :thumbsup: :D Quote
Baging Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 (edited) På bilderna ser det ut som om du inte kan få in en fjäder över huvudtaget. Det verkar vara tiiiiiiight!!! Jodå, fjädrarna är lugnt! Det var mest avståndet till bulten övre a-armen som var kritiskt :) Kom på att jag bantat undan en rätt rejäl grej! Tändningslås med nycklar!! Där försvann 0,159kg :D Andra vikter om någon är intresserad: Stolar 4,3 kg/st Komplett hjul med R-däck, 205-50/15, 15,8 kg Opel 13" BBS-kopia med 185-nånting, 16,2 kg SPAX-dämpare komplett fram, 2,6 kg SPAX-dämpare utan fjäder, 1,4 kg AVO-dämpare utan fjäder, 1,2 kg Sen kanske en ganska intressant vikt. Hjulupphängning utan hjul men med stötdämpare utan fjäder: 19,8 kg :racesmile: Edited March 9, 2011 by Baging Quote
LUPUS Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Jodå, fjädrarna är lugnt! Det var mest avståndet till bulten övre a-armen som var kritiskt :) Kom på att jag bantat undan en rätt rejäl grej! Tändningslås med nycklar!! Där försvann 0,159kg :D Andra vikter om någon är intresserad: Stolar 4,3 kg/st Komplett hjul med R-däck, 205-50/15, 15,8 kg Opel 13" BBS-kopia med 185-nånting, 16,2 kg SPAX-dämpare komplett fram, 2,6 kg SPAX-dämpare utan fjäder, 1,4 kg AVO-dämpare utan fjäder, 1,2 kg Sen kanske en ganska intressant vikt. Hjulupphängning utan hjul men med stötdämpare utan fjäder: 19,8 kg :racesmile: på min mig inte om att jag har två stål dämpare bak istället för mina avo ovan,,,,,, fan va snål man var när man köpte längre dämpare. Quote
Baging Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 på min mig inte om att jag har två stål dämpare bak istället för mina avo ovan,,,,,, fan va snål man var när man köpte längre dämpare. Fast du kan trösta dej med att mina stål-spax bara väger 0.2 mer än AVO'na ;) :) Quote
LUPUS Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 (edited) Fast du kan trösta dej med att mina stål-spax bara väger 0.2 mer än AVO'na ;) :) Jo men vad blir det i % Jag är ju bara "ta ur hela jädra bakaxeln" och svetsa ett nytt fäste från att kunna använde dem ( = kommer aldrig att hända) Edited March 10, 2011 by LUPUS Quote
Pac Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 (edited) Kom på att jag bantat undan en rätt rejäl grej! Tändningslås med nycklar!! Där försvann 0,159kg :DAll vikt som kan tas bort är intressant. Tänk dig att du hittar 10 platser till du kan ta bort 160g, då har du helt plötsligt 1,6 kilo. SÅ det är bara att leta vidare. Det finns mer att ta av. :D Komplett hjul med R-däck, 205-50/15, 15,8 kg Opel 13" BBS-kopia med 185-nånting, 16,2 kg Det var tunga fälgar på de där... Du får jaga tag i lättare prylar! Den vikten skall ju inte bara lyftas av hjulupphängningarna, de agerar gyro också... :( Sen kanske en ganska intressant vikt. Hjulupphängning utan hjul men med stötdämpare utan fjäder: 19,8 kg :racesmile: Nu börjar det likna basdata för frekvensberäkningar... :) F=M*A borde gå att använda på något sätt. Problemet är väl att man förutom ren massa även har en masströghet att räkna med. Undrar hur en sådan beräkning ser ut, någon som har funderat genom det och har en formel att dela med sig av? P.S. "Sök och du skall finna!" :D http://www.timskelton.com/lightning/race_prep/suspension/springs.htm Edited March 10, 2011 by Pac Quote
Christer J Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Jag kör ju med en massa ofjädrad vikt pga 940 bakaxeln. Den är rensad från originalfästena på klumpen, men fyrlänksfästena är väl ung lika tunga. Men varför har de bromsoket bakåt? Det ökar ju pendelns vikt bakåt i förhållande till infästningarna. Mina ok ska sitta framåtvända, det beror mest på att P bromshävarmarna skulle ta i ramen annars, men kanske ger det någon liten förbättring iom att pendelns TP hamnar längre fram. I frågan om beräkningen bör väl hänsyn tas till hur långt ut viss massa finns och rörelsen är ju mindre in mot infästningarna, kanske enklare att testa än att räkna på.. Quote
Baging Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Det vore ju fint att kunna göra en bounce-test, men det blir ju lite svårt med coilovers.... :) Måste rota fram ett gammalt slitet Direzza och se vad det väger..... en ungefärlig referens på fälgvikten vore ju bra i jämförelsesyfte.... Quote
Pac Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Dina fälgar är nog ganska tunga, ca 10 kilo/st skulle jag tippa. Quote
stigge Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 apropå ingenting, jag slötittade lite Youtube och ramlade över Top Gear-avsnittet där bilen dyker upp en kort stund. Kolla vid 0.50 ungefär. http://www.youtube.com/watch?v=RWRoyCRU9Ks sorry om jag är tvåa på pucken. Quote
Pac Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Att den bara varit med som "statist" gör inget. Det är riktigt coolt att bilen varit med i top gear. :D Quote
Baging Posted May 7, 2011 Author Posted May 7, 2011 Att den bara varit med som "statist" gör inget. Det är riktigt coolt att bilen varit med i top gear. :D Biltema stod på listan i dag för lite smågrejer till verkstan och självklart fanns det grejer som skulle kunna passa på Lådbilen.... funderar på mindre dubbla lyktor om det ser bra ut, eller eventuellt dela på dom och köra singel lampor? Dom är 10cm i diameter, H4-insatser och E-märkta.... vad tror ni? :) ;) Quote
pelleöberg Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Var inne på samma ide på dessa lampor men har inte kommit till skott ännu hur jag ska göra. / Pelle :lol: Quote
Baging Posted May 7, 2011 Author Posted May 7, 2011 (edited) Kikade igen och bestämde mej för enkelmontage.... det var bara att bulta isär dom. Sen borrade jag ur nitarna ur fästena till gamla pottorna och flyttade över dom till nya pottorna. Hålen passade rakt på, så det var simpelt :) Några kass bilder som kanske visar ungefär hur det blev i alla fall... Fast nu blev ju blinkerslamporna jättelika i jämförelse :blink: :D Edited May 7, 2011 by Baging Quote
Krolleg Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Det blev nice :) Men du får fixa klart bilen snart. Fortsätter du i den här takten hinner jag snart klar med min före :prop: Quote
Pac Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Hoppla! Det där blev ju riktigt bra! :) Har de hel och halv i en och samma lampa eller blir det operation ombyggnad av halvljuslampan? Quote
Jocke4U Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Snyggt, gillar dess form i profil men även att de är mindre. Hade satt på sådana om de bara hade klarat SBP regbesiktning då de inte har rätt märkning :( Quote
Baging Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Det blev nice :) Men du får fixa klart bilen snart. Fortsätter du i den här takten hinner jag snart klar med min före :prop: Jajajajajaaaaaaa :) Är för stunden glad om jag får nån timme på helgen med bilen..... kan ju lungt säga att jag har "en del" att göra på firman ;) Hoppla! Det där blev ju riktigt bra! :) Har de hel och halv i en och samma lampa eller blir det operation ombyggnad av halvljuslampan? Nix, det sitter standard H4 i, så det borde nog funka bra :) Snyggt, gillar dess form i profil men även att de är mindre. Hade satt på sådana om de bara hade klarat SBP regbesiktning då de inte har rätt märkning :( Det finns ju en tid efter regbesiktningen också ;) :) Quote
Pac Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 (edited) Nix, det sitter standard H4 i, så det borde nog funka bra :) Mums! Är det två identiska lampor i samma armatur? Har du en våg så du kan väga den? Det ser riktigt bra ut på bilden du tagit. Aningen mer strömlinjeformad än stoppspaden som satt där innan... :D För att fullända får du prova ut "whiskers" också. ;). Edited May 8, 2011 by Pac Quote
Baging Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Mums! Är det två identiska lampor i samma armatur? Har du en våg så du kan väga den? Det ser riktigt bra ut på bilden du tagit. Aningen mer strömlinjeformad än stoppspaden som satt där innan... :D För att fullända får du prova ut "whiskers" också. ;). Jo, två identiska lampor hopskruvade till ett par.... var bara att plocka isär :) Ja, vill få ner profilen fram lite grann..... sen kom ju viktminskningen som grädde på moset ;) Quote
Baging Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Sådärja, då var i alla fall det klart! Klart mycket bättre i mina ögon.... fast ni får stå ut med en suddig bild ;) Quote
Baging Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Elegant! :) Hahaha, tack tack :) Då är det ju bara resten kvar då ;) :D Quote
Janne L Posted May 9, 2011 Posted May 9, 2011 Inte rätt E-märkning, Jocke?? Shit åxå, jag har ju samma märkning på mina huvudstrålkastare. Jag trodde jag hade rätt märkning?? Vad skall märkninge vara. Strålkastaren har hel/halv och positionsljus??? M :D h Janne Quote
Jocke4U Posted May 9, 2011 Posted May 9, 2011 (edited) Normalt har godkända HCR märking för Halogen ( H ) Halvljus ( C ) och Helljus ( R ). Troligen har dom även A för positionslampa, kan finnas pilar om sidan spelar roll. Står lite mer info här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=549&st=0&p=5398entry5398 Stefan's lampor har (vad man kan se) HR (har inte tittat på dom i verkliga livet) Edited May 9, 2011 by Jocke4U Quote
Janne L Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Tusan! Då åker man väl på att byta ut dem! De ger väl antagligen fel ljusbild. Får ringa och fråga SFRO-besikningsman. m :D h Janne Quote
Christer J Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Är ljusbilden assymetrisk? I så fall duger dom ju kanske ändå efter besiktningen. Även om ljusbilden är okej kanske dom inte bryr sig om märkningen. Frågan är ju hur många E märkta stylinglyktor som verkligen är testade och godkända. Kineserna stämplar ju på både fabrikat och kvalitetsmärkningar beroende på vad du vill ha, så vad hindrar dom ifrån att få dit en E märkning? När man valt utförande på en produkt kommer man ju till sidan med emballage och kan ju välja fritt mellan Bosch, Hella, Philips logo osv Quote
Baging Posted May 10, 2011 Author Posted May 10, 2011 Hoppsan.... då kan det ju bli lite spännande på SBP ;) Skall kika närmare på märkningen när jag går ner till garaget senare! Quote
Baging Posted June 16, 2011 Author Posted June 16, 2011 Ja här går det låååångsamt just nu, men är i alla fall klar med avgassystemet. Ja, nästan då..... det skall ju lindas också. Sen får vi väl se om Honda-dämparen håller måttet...... kort system blev det i alla fall :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.