Morty Posted May 18, 2010 Posted May 18, 2010 Du kan koppla dammsugare till skåpet så tar den bort en del dammrök plus att den på så sätt filtrerar bort en del damm från blästermedlet. Aluminiumsilikat dammar också. Quote
Rayman Posted May 18, 2010 Author Posted May 18, 2010 Jag gjorde det men jag kan ändå inte köra mer än 2-3 minuter i sträck utan att behöva vänta på att damsugaren ska dra ut allt damm. Det jag behöver filtrera bort från blästersanden är alla stora rostbitar som lossar när man blästrar bromsdelar. Quote
Kilkenny Posted May 19, 2010 Posted May 19, 2010 Du kan även ha ett fint nät framför glaset, så går det några timmar längre. Quote
Rayman Posted May 19, 2010 Author Posted May 19, 2010 (edited) Idag blev det lite mer gjort. Efter att jag målat styrväxelhuset så monterade jag ihop allting. Det övre lagret glappade rätt rejält så det byttes för en hundring på Tools. Det nedre skulle bytas men de va så krångliga på bilia att jag sket i det: När jag va i göteborg så passade jag på att åka till Wiberger och handla ett tanklock. Det är inte speciellt stort. locket är 40mm i diameter och har ett lufthål med någon konstig sak som "filter". Den är till för att svetsas på plats men kanten i mitten på den svarta delen ska svarvas ner så den är ca 3 mm från gängorna. Silen är löstagbar och kommer knappast användas: Dagens plåt som sitter framför fötterna på passagerarsidan. Jag slipade ner fogen i de nedre hörnet för att plåten skulle lägga sig jämt mot ramen. Plåten är 2 mm och kommer svetsas ännu mer sen i slutet för att göra det som en del i konstruktionen och ge bilen mer stabilitet och inte bara sitta som en panel. Jag hoppas inte besiktningsmannen säger ngt om det då jag även gjort samma med golvet (som ska fästas vid fler punkter vid senare tillfälle). Det borde verkligen överkompensera för det jag slipar bort. Eftersom att stötdämparfästena kommer vara helt synliga på bilen bakifrån så ville jag få dom snygga. Jag hade svetsat de på utsidan men blev inte riktigt nöjd, så jag svetsade på insidan istället så jag kan slipa utsidan. Det fick bli MAG-svetsning på insidan för det skulle bli så krångligt att svetsa det med tiggen, sen så va det rätt så mkt oxid på insidan från utsidans svetsning, att de fogarna skulle bli rätt svaga om jag skulle svetsa med tiggen där med. Det är även därför som det blev rätt mycket sot och skvätt. Det är tur att inte den fogen ska synas: Dagens stora projekt blev att helsvetsa alla stötdämparfästena och då spederades mycket tid till att svära åt personen som designat ramen för framvagnen. Efter en massa spalter, pendlade och många meter tillsatsmaterial så blev framvagnen klar iaf, men självklart får ni bara se de snygga svetsarma: :P Edited May 19, 2010 by Rayman Quote
Kilkenny Posted May 20, 2010 Posted May 20, 2010 Tycker Mag-fogarna ser bra ut, garanterat inbrända :) Hur många ampere Tig:ar du med? Quote
Rayman Posted May 20, 2010 Author Posted May 20, 2010 (edited) Kilkenny: på den sista bilden hade jag 90 ampere. Dags för en liiten update. Värmen handikappade en rejält idag så det blev inte mycket gjort. Alla tig-svetsar va upptagna idag så inget svetsande kunde göras. motor+koppling+växellåda monterades ihop och slänges i bilen. Efter det va det dags att fixa kopplingspedalen. Som vajerlås blev det en m8 bult med ett hål i: För att minska skavet på vajern så filade jag ner lite på kanten på kopplingsarmen: En liten present dök upp bara några timmar efter den försvunnit från mig, nu nersvarvad så att den inte sticker upp så långt, men med en fin klack så den blir lätt att svetsa på plats. Jag glömde säga till att den nersvarvade delen inte behöver vara så lång, så jag får kanske lämna tillbaka den igen. sen ska jag få den gängade delen nersvarvad några millimeter för att minska uppsticket lite mer: såhär blev kopplingspedalen på plats med vajern. Jag använde mig av den vita plastcylindern som mothåll som satt på vajerskyddet från början. jag tog bara bort det yttre skalet och gummibussningen. första gången jag provtryckte så höll jag bara emot på baksidan av pedalstället och tyckte det gick rätt lätt när jag bottnade pedalen. det visade sig att jag böjt hela stället i svetsfogarna då jag bara punktat ihop den. Lite svärande och svetstänger löste det problemet och kopplingen verkar fungera utmärkt. Kopplingspedalen har väldigt lång rörelseväg men jag får se om jag kan släppa lite på vajern sen när jag provkört den. Kopplingen är rätt hård så det skulle inte fungera att ändra hävstångseffekten. Någon som vet hur man får bort motorvärmaren? Edited May 20, 2010 by Rayman Quote
Panzer Posted May 20, 2010 Posted May 20, 2010 Hej! Hur har du tänkt med tanklocket? Skall det bara svetsas i tanken? Det är väl så att man inte får fylla på bränsle "inne" i bilen? // JEK Quote
Rayman Posted May 20, 2010 Author Posted May 20, 2010 tanklocket ska bara sitta ovanpå tanken ja. jag ska ju inte ha någon panel bak på bilen och tanken kommer sitta ovanpå diffen. bakdelen på bilen är nu färdigbyggd förutom hållare för belysning och nummerplåt. Quote
Thomas Posted May 20, 2010 Posted May 20, 2010 Wirelåset löper inte ? eller. risken är att wiren tar stryk, men ett fint bygge är det Quote
Rayman Posted May 21, 2010 Author Posted May 21, 2010 Jag får se om jag kommer på en bättre lösning för vajern. Jag gillar inte riktigt att den ändå ligger o skaver lite inne vid bulten, sen så va den en riktigt plågsam sak att montera o då hade jag ändå inga paneler på sidorna. Idag blev det inte så mkt gjort heller... Jag lyfte ur motorn för 50e gången och klippte till lite plåtar som ska sitta på sidorna om växellådan men jag hann inte med att fästa dom. Jag han iaf med att göra fästen för mina fina baklampor ur lite 5mm plåt så man kunde göra de simpla. de ska dock till en triangel på baksidan så de inte böjs i fogen: Det blev faktiskt riktigt snyggt med placeringen tycker jag. Först hade jag tänkt att montera dom utanför övre stötdämparfästet men de va för stora för det, sen tror jag att det inte skulle bli lika snyggt heller: Quote
Krolleg Posted May 22, 2010 Posted May 22, 2010 Köp en sån här. Sitter fast i pedalen med en sprint och sedan fäster man bara viren med t.ex. en låsskruv. Inge skav på wire här inte. Fins t.ex. här. http://compbrake.co.uk/shop/product_info.php?cPath=6&products_id=140 Quote
Rayman Posted May 26, 2010 Author Posted May 26, 2010 Det blev än rätt så produktiv dag i skolan. Det första jag gjorde va att på enklaste tänkbara sättet svetsade fast de övre stötdämparfästerna: Jag va igår och köpte en ny leksak till motorn. 4x32mm i brygga. jag ska lämna in packningen till insuget och få det skuret i 5mm precis som avgasflänsarna. I bakgrunden ser ni även hållarna för bromsslangarna: Efter lite triangulering av sittbrunnen...: ...Så började jag med att klä sidorna runt växellådan. Det blev väldigt trångt runt damasken för kopplingen så jag fick gröpa ur en bit ur 4-kants profilen och böja undan väggen lite: I slutet av dagen började jag med väggen bakom ryggen. Jag hade först tänkt köra med en stor lagom ful plåtbit för att täcka allting, men jag kom på en lösning som jag tycker är MYCKET fräckare :) Jag ska även göra såhär på sidorna av sittbrunnen. Plåtbitarna är insjunkna 3 mm. Det är rätt svårt att göra det utan att det blir glipor men de försvinner nog när de ska pulverlackas, De största får jag nog fylla igen med svetsen: Quote
Rayman Posted June 3, 2010 Author Posted June 3, 2010 Lite mer arbete har gjorts de senaste dagarna men massa planerande och funderande har sänkt tempot. Såhär blev min kardanfångare. Förhoppningsvis är den kraftig nog :): Då va de dags för slangarna och rören. Denna delen satt jag inte och planerade någonting utan tom i skallen stack jag till gamla goa biltema o köpa en uppsättning sierra bromsslangar. Det kom jag inte långt med och efter 2 dagars tänkande så tog jag slangarna från fronten och satte där bak. de bakre slangarna ska jag lämna tillbaka mot en ny uppsättning till fronten, som jag ska kapa av och få förlängda: Bromsljusbrytaren fick ta plats ovanför diffen (bilden är uppochner) där den fick plats rätt så bra: Såhär blev rörläggningen där bak: Quote
Rayman Posted June 14, 2010 Author Posted June 14, 2010 Lite leksaker från några elever på den andra skolan: Nedre styrstången med lagerflänsen och tillhörande bussning. Tur att inte insidan kommer synas: Här sitter då de excentriska brickorna. de är till för att jag ska kunna justera ratten lite i sidled: Nu när bromsarna bak är klara så va det dags att provmontera bakhjulen och det blev rätt fräckt: Men tydligen är 14" fälgar för små för dessa länkarmarna. jag har beställt spacers från england: De rostfria rören till gummibussningarna var ju rena skämtet. 1,5mm glapp: Det gamla insuget har kapats ner. slangar ska gå därifrån till förgasarna: Den nya kardanfångaren är på plats. jag gjorde även om skarven i kardanen. jag fick ett rör som va tillsvarvat för presspassning med en lite större diameter i mitten mellan svetsarna. det inre röret sticker in ca 10 cm i de andra 2 rören. kardanen är väl inte 100% rak men mycket rakare än den tidigare fogningen: Efter blästring, målning, nya lager, packboxar och kåpa så blev mina främre styrspindlar såhär (men nu har jag ingen aning om ifall jag satte rätt nav på rätt sida...) : Jag körde med biltemas bromsoksfärg. de fungerar bra men tar en jävla tid på sig att torka (10 dar genomtorr enligt burken). Jag målade delarna i torsdags och en färgklump som jag hittade va fortfarande som suddgummi på ytan. Hjullagerna kommer från biltema men deras leverantörer tänkte nog inte igenom den satsen tillräckligt. för det första så fick man 2 packboxar när man bara behöver 1. det är visserligen bra men sen klantade dom sig med muttrarna. på ena sidan ska mutterna vara felgängad men båda muttrarna i satsen va gängade åt samma håll. så nu har jag 4 muttrar till ena sidan och 0 till andra. som tur e så sparade jag de gamla. det va bara till att hälla på lite gänglås o sätta tillbaka dom så va det fixat. Quote
Christer J Posted June 14, 2010 Posted June 14, 2010 Vilken mutter behöver du? De lager jag bytt har två muttrar, en höger och en vänstergängad. Jag kanske har någon kvar. Christer J Quote
Rayman Posted June 14, 2010 Author Posted June 14, 2010 njae jag har redan monterat ihop båda och de locken på baksidan går inte att återanvända. Quote
Rayman Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 (edited) Nu när man börjar närma sig slutet så blir det lite stressigt. jag har nu bara 3 fulla dar kvar på bygget innan det måste skeppas iväg från skolan. det jag har kvar att göra som är viktigt är: plåta golv och kardantunnel plåta utrymmet över fotbrunnarna och växellådan handbromsfäste strålkastarfäste blinkersfäste fram grenrör tank förstärka styrväxelinfästningen ja det är väl de viktiga delarna. jag har nu gjort klart plåten till ryggstödet. den blev i 2mm för att ge så mycket stabilitet till chassit som möjligt. Plåtsaxen i skolan klarar bara 1040mm i bredd men plåten behövde vara 1065 så jag kunde bara klippa till den i bredden. för att klippa till den i höjden fick jag använda nibblern (den gråa maskinen man ser i bild på första sidan, första inlägget, innan jag slaktar donatorn) vilket tog på nerverna. maskinen krånglade så jag inte kunde använda mothållet, utan fick köra på frihand. jag kunde inte heller bocka båda långsidorna utan fick värma+banka nederkanten efter att jag punktat fast den. efter lite putsande kommet det nog bli snyggt. för att förstärka fästet till kardanfångaren så satte jag en liten triangulering som jag är glad inte kommer synas. När jag skulle börja klä kardantunneln blev det lite krångligt igen. Jag brukar oftast lyfta upp bygget på ett par bockar när jag svetsar, men det har gjort att de undre rören i tunneln har böjt sig lite, så det fick bli en massa slipande på plåten. den övre sidan var som tur va lite rakare. Jag slipade ner fogarna under plåten och körde med 2mm igen för att ge mer stabilitet. med tanke på att jag helsvetsade hela undersidan av den plåten och har minst sagt rejäla punkter på ovansidan(mer kommer) så överkompenserar det verkligen för de slipade fogarna. sen har besiktningsmannen hundratals andra fogar att stirra på om han vill bedöma mig som svetsare. Stötdämpartornen är nerslipade på utsidan nu. där drog jag över insidan med MAGen för att få nya fogar för belastningens skull. Som en trevlig överraskning såg jag att nästa paket är på väg nu från rallydesign. det jag beställt är 2x14" dämpare, 2x13" dämpare, fjädrar, handbromsspak, spacers till bakhjulen, backspeglar, bränslenivågivare samt 2 axlar och 3 leder till styrningen. Edited June 20, 2010 by Rayman Quote
Rayman Posted June 21, 2010 Author Posted June 21, 2010 (edited) Kilkenny: ja det är för att jag ska komma ihåg att ha den texten framför mig sen när jag kör :) dags för en liten update. nu börjar det bli ännu mer stressigt i skolan. bara 2 dagars arbete kvar. idag blev jag klar med kardantunneln. en bit fyrkantsprofil svetsades fast utmed överkanten ovanför kardanfångaren och passagerarsidan av tunneln kläddes. jag gjorde även en förstärkning till styrstagsinfästningen, men den ska förstärkas lite till med en bit som går mellan de 2 fästpunkterna. Plåtarna runt kardantunneln är jag nöjd med, men inte de runt växellådan. de får jag nog ta o göra om i framtiden. Idag kom förhoppningsvis sista paketet från england (förutom karossen då) med lite leksaker. 2 st 14" dämpare med 200 lbs/in fjädrar för bakvagnen och 2 st 13" med 350 lbs/in för framvagnen. Eftersom jag glömde plocka handbromsspaken från donatorn så fick jag beställa en ny. Sen har jag även för små fälgar så jag fick beställa spacers. Jag får passa på att ge lite poäng till TNT för en mkt snabb och bra leverans. delarna skickades från england torsdags eftermiddag och jag fick de i morse. hade det vart DHL hade det tagit säkert 2 dar extra. Jag va inte hemma när paketet levererades, så de ringde upp mig o frågade var jag va. sen så kom de förbi skolan med paketet efter 2 timmar. Imorgon kommer en liten milstolpe (kilometerstolpe?) när golvet ska svetsas fast och styrningen ska färdigställas. efter det kan man äntligen sätta sig och torrköra ordentligt (vilket jag verkligen inte har tid till). Edited June 21, 2010 by Rayman Quote
Rayman Posted June 22, 2010 Author Posted June 22, 2010 Första jobbet för dagen blev till att göra ett litet stöd för tanken. en bit 25 profil som sticker ut ovanför diffen som tanken kan luta sig mot. efter det var det dags att fixa handbromsspaken: Nästa del blev styrningen. Axlarna och 2 av lederna såg bra ut, men specialleden hade värdelös passning i den trekantige änden. det fick bli en massa slipande innan den började passa. Pucken som sitter under motorfästet ska sitta där. de är till för att lyfta upp motorn 30 mm så att oljetråget och växellådan kommer längre från marken: Quote
Rayman Posted June 24, 2010 Author Posted June 24, 2010 Under onsdagen blev det inget gjort så jag fick kompensera för det idag. Första arbetet blev till att svetsa ihop fästet till stödlagret: Sedan kom golvet på plats: Sen trianguleringen utmed motorn. Nere i hörnet syns även min tow-bar hållare som jag håller på med. Gjort i 8mm plåt med m12 bultar borde nog hålla för mig kärra. just nu väger den nog inte mer än 350 kg med hela drivlinan. Jag ska förstärka den lite mer innan den tas i bruk: Jag han bara montera styrspindlarna innan jag insåg att det va dags att gå hem. Hur ska de övre länkarmarna monteras? Ska den övre vridningspunkten vara framför eller bakom den nedre? Ser de rätt ut som jag gjort på förra bilden? Quote
cealm Posted June 24, 2010 Posted June 24, 2010 Bra att det blev en Tow-bar installlation. Löser många transportproblem. Obs testkör konstruktionen först så du säkert vet att friktionen. Tow-bar "svaghet" är just för liten friktion för framhjulen. Din bil väger inte så mycket det visar sig direkt om allt är ok. Annars får du tynga ner framvagnen. Spindeln ska luta bakåt = castervinkel = 6 till runt 10 grader. Lite olika för olika bilar och framvangnsvikter. Jag tror det var det du frågade efter i förra inlägget. Quote
dmc12Hank Posted June 28, 2010 Posted June 28, 2010 Hej! Bra jobbat med bygget, spännande lösning med öppen akter! känns som om alla andra jobbar mycket snabbare än jag. Nåja, det får ta den tid det tar. Jag bygger också efter Chris Gibbs bok. Kommer nog att kopiera din lösning med styrningen, jag undrar vart du köpt stödlagret? artikelnummer eller nåt sånt vore toppen. Tack. Henrik. Quote
Drake Posted June 28, 2010 Posted June 28, 2010 Snyggt bygge, men ett tips är att kolla in Claes Ohlsons stödlager. Mycket smidigare och i alu. Det där kan du säkert sälja till Cealm. Quote
Rayman Posted June 29, 2010 Author Posted June 29, 2010 dmc12Hank: Båda stödlagerna köpte jag på jula. den minsta av varje sort. för den vid rattstången så behövs en hylsa med 20mm YD och 18mm ID. På den främre så vet jag inte riktigt ännu, men jag har för mig axlarna jag har (från rallydesign) är 14mm. Drake: jo men det är just att de är i aluminium... om det dessutom är gjuten aluminium så litar jag inte på hållbarheten. sen så är de dyrare. Jag tror inte Cealm nöjer sig med att bara köpa 1 lagerblock. han köper nog dom på pall för att bygga på så mycket vikt han bara kan på alla punkter :) Quote
cealm Posted June 29, 2010 Posted June 29, 2010 (edited) Rayman: Hmmmm, undrar hur du kan tro det --- Jag tror inte Cealm nöjer sig med att bara köpa 1 lagerblock ---. Tankeläsare?? Hur har det går med towbaren är den i drift för det är väl nära att bli tvungen att flytta bilen eller hur? Och har jag inte sagt det förut så är det rysligt fint bygge du håller på med, frågan är om du verkligen skall lacka ramen med täckande färg. Jag tycker du skall blästra och klarlacka så allt syns. Den skäms ingenstans!! Edited June 29, 2010 by cealm Quote
Drake Posted June 29, 2010 Posted June 29, 2010 (edited) Hållbarheten? Hm, har inte ens tänkt på det, kan det verkligen bli så mycket påfrestningar där? SFRO tyckte det såg bra ut och dom borde väl veta. Känner mej inte speciellt orolig i alla fall. Tror du har tittat lite för mycket på Calles byggen. Du vet, om det håller, då är det för tungt! Edited June 29, 2010 by Drake Quote
Rayman Posted June 29, 2010 Author Posted June 29, 2010 (edited) cealm: tack :) men det är bara de fina fogarna jag visat er. de finns en del som inte är riktigt så vackra. jag gjorde ju inte fronten riktigt rätt så det blev lite glipa på framsidorna av de främre länkarmsinfästningarna, men jag kanske kan fixa det i framtiden. Drake: Njae kanske inte men jag är allergisk mot gjuten aluminium, speciellt den billigare sorten. De ser ut som pressat mjöl och håller ungefär lika väl. Men nu är det dags för en update igen. Jag hade ju lovat läraren att bilen skulle va borta i torsdags, men det blev de ju såklart inte. massa sista-minuten saker som drog ut på tiden. Igår blev det inte heller någon hem-transport då de va ännu fler sista-minuten saker att fixa, men eftersom lärarens skämt om vinkelslipen blev allvarligare och allvarligare så tänkte jag att det är dags att sätta igång. Igår monterades stötdämparna och jag svetsade fast några 5mm plåtar på insidan kardantunneln för bältet. Några fogar fick lite bättring och tow-bar fästet förstärktes. Idag så va det bara till att kasta i motorn sen runt 10 va det dags för avfärd. Jag testade det som cealm tipsade om med självupprättningen på styrningen men det sket sig totalt. jag har ca 190 kg människor rakt ovanför styrväxen för men ratten rörde sig inte en millimeter. jag tror jag har för liten caster-vinkel. Som tur va så finns det stora asfaltsytor runt skolan så jag tog en testrunda med kärran efter bilen och framhjulen följde med hur smidigt som helst: Stötdämparna passade inte att montera direkt på de nedre länkarmarna utan jag fick slipa ner dom ca 4 mm så de inte skulle gå emot. vid det övre fästet gick det bra. Jag hade samma problem vid de nedre fästena där bak, men det räckte med att fila ner den inre kanten: Det va en nervös resa. Jag va mest tveksam över tow-bar fästet eftersom det bara satt bultat och inget vidare noggrant bygge, men det höll. det blev visserligen rejält böjt precis bakom vridningspunkten för stången pga inbromsningarna så jag får nog göra om den till nästa bogsering. Edited June 29, 2010 by Rayman Quote
cealm Posted June 29, 2010 Posted June 29, 2010 En Tow-bar-kompis till. Bra! Problemet med din Tow-bar är nog att avståndet mellan fästen i bilen nos är för kort. Är det cirka 300 mm nu? Flytta ut fästen utanför undre ramen så du får upp avståndet till helst 600 men det blir svårt 400 kanske 450 mm. Det blir rejäla krafter i Tow-baren men du har i alla fall lyckats med jungfruresan. Grattis!!!! Quote
Rayman Posted June 29, 2010 Author Posted June 29, 2010 Jag ska nog sätta nästa tow-bar fäste utmed den övre tvärgående 25 profilen istället. nu kan jag inte bygga den speciellt kraftig utan att den går emot styrväxeln och ändå ha den löstagbar. Quote
cealm Posted June 30, 2010 Posted June 30, 2010 Ok men gör en extra koll om övre ramendelen verkligen är det bästa för kraften skall ändå "ner mot" de nedre fästena. Det är stora krafter som skall överföras. Jag håller på att du väljer nedre ramrören och sedan blir dina fästen utanför noskonen. Det blir lite utseende som en hammarhaj men det är tufft!. Kolla på hur mina hammarhaj-fästen ser ut i tex V8a tråden. Gick ut och mätte min, jag har faktiskt 800 respektive 850 mm mellan fästena. Du måste nog upp till 600 i alla fall. 400 / 450 blir för lite men det är bättre än 300. Slutsats blir: så brett det går. Vidhåller klarlackad ram. "Fulsvetsarna" tål nog även de att visas upp. Quote
Olofson Posted July 1, 2010 Posted July 1, 2010 Alltså, det här med caster, KPI och "självcentrering" av ratten ska man kanske inte överdriva om man seriöst tänkt köra bilen på bana och liknande. Man får ju ha vinklar modell "lägga hjulen på sidan", som Mercedes brukar köra med, annars är det nog svårt att få den effekten. Sedan är det kanske inte så lyckat med en framvagn som konstant stretar emot när man försöker svänga, speciellt inte om man ska åka bana utan styrservo... Det är så klart ingen höjdare om bilen wobblar om man håller för slappt i ratten, men några sådana tendenser har jag iaf inte fått på min Westfield, trots 205-däck, 100 mm styrradie (!), caster och KPI långt under 10° samt några mm toe-out. (Nu skulle jag väl inte rekommendera en sådan geometri om man ändå bygger egna länkarmar osv - men funkar gör det...) Känns det bra så är det bra! ;) En sak som slog mig, förresten: Ska det inte vara något fäste till de två hålen på locket i bakänden av slutväxeln? Caterham m fl hoppade ju också över detta tidigare, men när blindgalna sevenåkare (som undertecknad :D) ska köra med 200-300 hästar och klistriga däck så börjar saker och ting gå sönder. Momentet från drivaxlarna vill ju vrida diffhuset bakåt när man drar på, och det blir de främre två fästena som får ta alltihop (kort hävarm) om man inte sätter ett momentstag eller liknande på locket också. För övrigt får jag ju instämma i att det nästan är synd att lacka över de fina svetsarna...! :notworthy: Quote
Rayman Posted December 23, 2010 Author Posted December 23, 2010 (edited) Jag vill inte att denna tråden går till historien ännu så jag får väl fylla den med något. en del har hänt sen senaste uppdateringen. skolan har slutat för mig o jag flyttade precis tillbaka till föräldrarna utanför göteborg eftersom jag inte fick tag på något jobb... segt som fan. har iaf fått tag på ett till slut o jag har en lägenhet som väntar på mig inne i "centrala" göteborg (kålltorp). tur att föräldrarna äger fastighetsbolag :D tyvärr så blev det inget jobb som svetsare. inget företag verkar va intresserad av en utbildad svetsare med bra betyg. ne dom idioterna föredrar en med lite erfarenhet o skiter i utbildning. inte det minsta vettigt. det finns ju en anledning till varför vi hade alla teorilektioner. vad gäller bilen så va de senast så att jag körde den till mitt garage uppe i skövde (eller rättare sagt skjul). det blev inte mycket skruvande över sommaren. värmen tog bort all ork. tow-bar fästet klarade resan. efter sommarlovet så skulle den tillbaka till skolan för lite mer svetsande men kvällen innan så tog jag bilen på en söndagstur ner för gatan bara för att testa om jag behövde montera loss rattstången. jävlar va de knarrade bakifrån. hälften av svängningen blev av att fästena böjdes fram o tillbaka varje gång jag svängde inne i drag-bilen. men det va bara till att bita ihop dagen efteråt när jag körde till skolan. såhär såg det ut när jag kom fram: jag visste inte hur länge jag fick ha kvar bilen i skolan så det första blev till att bygga en ny. "Lite" starkare väl?: Jag fick visserligen inte tillfälle att prova den. Eftersom bygget va så tung så tänkte jag att det är bäst att skeppa den direkt från skolan till göteborg så jag kunde få hjälp vid båda ställena. självklart va den största tillgängliga släpkärran 3 cm för smal så jag fick montera ner båda hjulen och naven på ena sidan. bara 2-3 dagar innan så blev jag klar med elen till släpvagnskontakten för den nymonterade dragkroken så jag fick ingen tid till att få den laglig. jag hade inte ens pengar till det med tanke på att kärran kostade över 1100 kr o hyra. så jag fick köra till göteborg som ett helgon för att inte riskera att bli stoppad. Jag kom till slut fram iaf och då såg det ut såhär: Jag monterade även på mitt nytillverkade grenrör. Det fick bli ett stress-jobb. jag slängde ihop det på knappt 2 timmar den sista dagen med bara en vinkelslip o svets och på den tiden kunde jag så lite som grenrörets påverkan på effektregistret att det blev som de blev... jag får nog bygga om det någon gång i framtiden då jag har riktiga verktyg. jag tycker det blev rätt snyggt iaf :) Jag lossade på topplocket för att ta mig en titt. cylindrarna verkade rätt bra. inga vertikala linjer alls men jag ska ta o göra ett komp-test någon gång i framtiden. 64/3 verkar det stå på kolven. är det originalstorlek?: Kammarna såg däremot inte lika skojiga ut. Nu ser det lite värre ut på bilen än i verkligheten men de är väl nerslitna 0,3-0,4 mm: Bromsrören dragna och kamremmen bytt. blev en fin och billig från biltema! :D Jag håller på att försöka fixa styrknutarna. någon som har haft problem med splinsen med rallydesigns knutar? glappar friskt hos mig. knutarna verkar inte vilja greppa ngt vidare runt axlarna. men jag ska testa att lossa knutarna o pressa ihop dom utan axlarna i o de om de hjälper. Nästa bygga blir det iaf inte några jävla koppar-rör för bromsarna. då blir det dubbelt stålomspunna slangar hela vägen runt. jag tror inte det kommer kännas det minsta svampigt. NY "renoverade" bakbromsar. eller nya fjädrar o cylindrar iaf :) för fattig för o byta resten. Jag ska nog ta o byta till skivbroms bak så for jag får pengar: Här står jag o svarvar de hylsorna som ska vara till den MC förgasaren jag köpte som jag blev lovad tidigare hade drivit en bil-motor som jag köpte av någon här på forumet men de va ju 100% skitsnack... hittade tyvärr ingen bild på de färdiga resultatet men det va väl lika bra. alltid skoj o se en bild på snurrande metall iaf :) Här är då den nuvarande förgasaren. den kommer från en ford pinto -82 på 2 liter. Ett riktigt ormbo av slangar o skit som ska rensas tack vare lite folk här på forumet. irriterande bara att skrothandlaren tog rätt bra betalt för den då han fått för sig rätt starkt att de va en trim-förgasare. jag tänkte ju då att det går väl an så det slipper bli en av de första sakerna jag behöver byta om jag får för mig att trimma den gamla motorn men sen blev jag ju nerskjuten flera gånger om i en av mina andra trådar... motorn är nu testkörd iaf. jag har kört den en hel del. tog en bra stund innan tändningen blev bra o så. allt kablage för motorn o tändlåset är fixat nu. tanken är bara på 3 dl ännu men de va skoj o köra bilen! jag undrar vilken idiot det va som skrev haynes boken som tyckte att kopplingspedalen bara behövde vara 3 mm tjock. den böjdes ju andra gången jag använde den. fick svetsa dit en 6x10mm remsa utmed hela pedalen så den går att använda iaf. ska nog göra om hela pedalstället då det blev skit. Innan jag börjar mitt nya jobb lär det inte bli mkt gjort. Jag går och funderar starkt på att sälja mitt bygga för att finansiera mitt nya eftersom intresset för detta har svalnat. är ni intresserade så säg gärna till. Jag har ju igentligen aldrig tyckt om seven-bilar så mycket utan jag började bygga bara för att det fanns färdiga ritningar o färdigskuret material. Här är en tidig version som en polare designat åt mig i maya efter mina sketcher: . själv håller jag på att designa ramen i solidworks. då jag kan mäta allt från delarnas vikt till chassits vridstyvhet. i gruden är den rätt så lik "Spontón MkIV 2011" Edited December 23, 2010 by Rayman Quote
cealm Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 Rayman: ---- Nästa bygga blir det iaf inte några jävla koppar-rör för bromsarna. då blir det dubbelt stålomspunna slangar hela vägen runt. jag tror inte det kommer kännas det minsta svampigt. --- Av dubbel egen erfarenhet kan jag säga att stålomspunnet runt om inte är de minsta svampigt. Quote
steel Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 Tråkigt om du inte bygger klart bilen , den ser riktigt bra ut. Den nya skapelsen ser läcker ut. Mvh Pär Quote
Rayman Posted January 7, 2011 Author Posted January 7, 2011 då va de nu dags. det tog inte lång tid från att jag la upp annonsen tills dess att carl-erik visade intresse. imorgon ska den skeppas till mötesplatsen. just nu står den o vilar upp sig i garaget för morgondagen: Quote
Amoz Posted January 7, 2011 Posted January 7, 2011 då va de nu dags. det tog inte lång tid från att jag la upp annonsen tills dess att carl-erik visade intresse. imorgon ska den skeppas till mötesplatsen. just nu står den o vilar upp sig i garaget för morgondagen: Glöm inte att spänna fast den :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.