Jump to content

Grahm 7


Grahm

Recommended Posts

Hej alla.

Nu är det äntligen dax att börja med ett projekt jag sett fram imot under en längre tid.

Fick ett samtal från en kille som ville köpa min gammla bmw som stog på tomten, efter ett par samtal hörde han inte av sig igen och det blev funderingar på att skrota bmw´n.

Någon dag senare hittade frugan min "bygga locost bok" som jag köpt för ett par år sedan.

Tanken kom om att leka med BMW´n istället för att skrota och eftersom jag sedan första "En dag på strippen" i Emmaboda varit kär i allt med hjul man bygger själv så var det ju inte svårt att motivera sej själv att leta lite info.

Det var så jag hittade hit och efter att ha läst ett par byggtrådar så var jag såld på Locost modellen :)

Recept på sjuan.

Motor och låda E30 M20B20 2liter sexa ljuvlig ljud.

Motorstyrning E30 eller eftermarknads. (finns planer framöver på turbo)

Framvagn E30 Gibbs framvagn med Ford Sierra delar.

Bakvagn E30

ja så mycket jag kan plocka från BMW´n.

Ram McSorley 442 som grund.

DSC00618.jpg

Wohoo första bitarna på plats.

DSC00628.jpg

Nu börjar man se storleken.

DSC00658.jpg

Nosbitarna var inte roliga att såga.....

DSC00619.jpg

Harald Nyborg bandsåg kommer gå en del.

Blev förvånad över hur bra den sågade vinklarna enligt graderingen.

Även hur tunna bitar man kan skära, ca 1mm bitar är inge problem.

DSC00664.jpg

Ibland får man stanna upp och läsa igenom ritningarna igen...

Dremmel är skönt att ha vid mindre kapjobb, bara kapa punken å flytta biten dit den ska vara.

DSC00681.jpg

ett par punkter till så...

DSC00682.jpg

TORRKÖRNING :D

DSC00727.jpg

Försökte betala BMW´n en 50lapp för att strippa men det blev avslag på de så jag får väl hjälpa till.

DSC00733.jpg

MMmm där är den, den ser så liten och fin ut där....

DSC00770.jpg

En fundering jag har är hur långt ner man vågar montera sumpen under ramen?

Nu är den ca 2cm

DSC00773.jpg

Ett par timmar senare, den ser inte lika liten ut nu..... :o

Och det är väl så långt jag har kommit hitintills.

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen som bilfabrikör. Tur att din fru hade ordning på böckerna. Tänk om hon inte hittat boken hur kul hade det varit på en skala 1 till 10?

Ett till snyggt och fint garage. Det är så snyggt i din verkstad så får du verkligen ha "jobbarbyxor" med målarfärg på? Tveksamt, det är nog kavaj som gäller.

Klart det är fint ljud i en 6a. Hur lät den vid torrkörningen vi vill ha en video med ljud.....

Bra att du kör igång med bilder direkt.

På frågan om sumpen så kan du bästämma det med vilken ride height du skall ha men att lägga känsliga delar under 8 eller 9 cm från backen är inte bra. I alla fall inte för vanlig gatkörning. Jag har cirka 9 cm på bilen jag kör på gatan. Ett fartgupp i Köping och ett tjälskott i Lunger har jag gått på. Går du upp på 10 som min eller 11cm och kör lugnt över alla typer av fartgupp mm då skall det klara sig. Ett annat alternativ är att göra en hasplåt som kan ta men skyddar det känsliga.

Välkommen in bland oss MIG gas och svetstrådsförbrukare(missbrukare).

Edit: Tillägg: Du kanske sett ett annat BMW bygge för säkerthets skull en länk dit. Pulvermannen i Kristdala.

Pulvermannens tråd.

Jag vet inte om det är samma grejor ni har men han använder också kompletta hjulupphängningar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hejsan mikael

Välkommen i gemenskapen..

kul att se att det finns fler byggare här i kallinge..

iofs bygger jag både lättare och med mindre motor men jätte kul endå..

sen att säga att jag bygger är ju lite lögn, för det är bara husrenovering som pågår för tillfället... men det blir nog färdigt när det lider..

Jag bor på Brantaforsvägen och renoverar på Åsgropsvägen...dvs andra sidan av byn..

Mvh michael

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Tackar och bockar.

Cealm tack för länken och info om ride hight, det blir nog bra med höjden jag har nu på motorn då jag inte är riktigt kar nog för att börja kapa i sumpen å oljepickup mm :) .

Men som sagt för ett förstabygge med allt man ska lära sig om motorer hjul upphängningar så kommer nog inte 3-4 cm upp eller ner på motorn att spela den största rollen.

Hej Michael .

Jo Husrenovering är ju en rolig process det med, har varit och byggt lite med min bror dom senaste åren och nu ville jag gå ifrån träbearbetning till metall,ojla,avgaser å annat mys :)

Befinner mej på Djupaforsvägen och mekar.

Idag har det varit middag hos morsan så det blev inget i garaget men det är ju ingen tidsfrist på projektet så vi får se imorgon.

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet! Det är viktigt att prata om sitt missbruk! Nästa Steg är väl då att bli betalande medlem oxå.. billigt billigt! 250:- om året. :)

Angående tråg vs. rideheight; bygg så du får möjlighet att sänka motorn om du kommer på att torrsump vore fräsigt. Enda kostnaden är planering och kanske något extra veck i pannan. :) Så tänker jag göra.

EDIT:En annan stavar som en tater! (Fixat)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Välkommen! Nu när ni är en locostmaffia i Kallinge kanske ni kan besöka http://www.sydjet.se/index2.htm och be dem ge oss bra priser på att skära ut en grill och annat kul? Eller vad säger du Michael Th? Läge för klubben att knyta kontakt med dem?

Annars blir det kul att följa bygget, har för mig att spindlarna till E30 var ganska låga?

Link to comment
Share on other sites

tja jag har någonstans cad filer på en sevengrill... ritades upp av en av konstruktörerna på jobbet efter foton och konturen på en av mina noskoner.. dock ökade han antalet spjälor i grillen med en för då är det ju inte en exakt kopia.. :hypocrite: + att han tuckte det såg bättre ut..

angående vattenskärning finns det flertalet firmor häromkring.. :)

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha bytt hjul på diverse bilar inför vintern så kan jag nu sätta fart och plocka ner BMW`n i legobitar.

Motorfste.jpg

Vxelldsfste.jpg

Har hunnit med och fixa ett par motorfästen och fäste till växel lådan.

Demontering av allt som går att plocka bort.

BMWdemolering.jpg

Vad mycket prylar biltilverkare stoppar in....

Har försökt märka upp vad olika kablar och kontakter går till men jag vet inte om det är dax för ett nytt elsystem, det får tiden utvisa :)

hej så länge.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till Locost.

Jag skulle sänkt motorn lite mer och kapat sumpen, det finns flera som svetsar alu. bl.a. min son (som är BMW freak). och pikupen är inga problem. om du öppnar motorn ser du hur enkelt det är. och med sumpen borta lägger man i skvalpskott. Ang. elsystemet så har BMW en härva för motorn och en för lysen m.m. så ta ut boxen med härva så är motorn klar. glöm ej att slakta bilen på bränsle pump också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alla.

Har rivit ner framvagnen på e30´n och lagt upp den på plats i ramen.

Är i full fart med att skaffa diverse leder och bussningar för konvertering av BMW spindlarna, det blir nedre spindelled från Volvo 140 -74 och övre Ford transit styrled.

Beställning på ett par meter sömlöst DIN 2391 NBK rör 25*3mm kommer också läggas.

Hoppas det ska fungera.

Jag har under en tid funderat lite på om min svets (kemppi 180A kempomat 163s) verkligen gav full kräm och lånade hem en tång amp-meter, får inte på något sätt upp svetsen över 110A, via min jobbarkompis kontaktade vi försäljaren.

Det kan vara en diod på diodbryggan som gett sig pga kortslutning.... (kan visst hända... trodde de va lite så en svets funkade :prop: )så det blir lite test på jobbet innan helgen.

Så framvagnen blir nog vilande ett tag tills svetsen är ok igen.

Det finns ju en del annat att göra under tiden.. typ bakvagn och fortsätta riva BMW´n och kanske till och med kolla på en film. :)

Mvh Micke.

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva att jag kör med 0.8 tråd, killen vi köpte svetsen av (Svetsmaskin service Göteorg) sa att med 0.8 tråd ska den ge fullt.

vi får se imorgon när jag tar med bryggan ch mäter den.

Tackar för tippset iallafall.

Ps. jag ska beställa lite material strax, vad finns det för dimensioner som kan vara bra att ha hemma?

Jag har ju standard 25*2 fyrkantsrör,20*2 fyrkant, 20*2 rör och 2 tunna plattjärn, har ju inte hunnit få till ett braha lager ännu.

Får väl bjuda på en liten bild på bygget, tror ni det är för mycket camber nu? :D

IMAGE_168.jpg

Ps. sågen som ligger på bmw´n är inte använd till demonteringen :)

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Behöver ni verkligen byta till vinterhjul därnere redan? Jag bor ett par mil norrut och jag har inte slutat åka hoj till jobbet ännu, dock är det många som stirrar när jag blåser om dem på min Ducati Monster 900 så här års. - OK lite kallt om fingrarna blir det.

Som sagt välkommen till träsket, men det är ett bra träsk med mycket kul att se fram emot och här finns MASSOR med kunskap - det är bara att söka eller fråga.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har varit och kollat lite på länkarmen som sitter orginal på e30 (bumerang modell) och såg att nedre spindelleden var betydligt klenare än volvo 140´n, om jag skulle borra upp hålet till 50mm så blir det en krans av metallfolié kvar och det lär inte räcka.

Det sitter ju även en innre kulled i armen som borde få samma typ av dragande last som yttre led så jag funderar på att skippa BMW upphängningen helt och köra på dubbla a-armar enligt boken, är det möjligen så att någon sitter på en ritning eller dyligt för Mcsorley 442 chassie?

Har beställt lite material nu iallafall och fick tag i DIN 2391 NBK 25*3mm rör, till och med försäljaren hoppade till när han fick se priset... 255:-/m ...

Hoppas man inte behöver mycket mer än den 6m längd jag beställde...

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Lirkade ut Diodbryggan ur min svets och gjodre en liten undersökning på den, det visade sig att två av totalt 18 dioder var sönder.

Elfa hade som tur var ett par hemma så dom är på Posten.

HelDiod.jpg

Hel och fin.

TrasigDiod.jpg

Mindre hel.

hoppas att det ska göra lite skillnad med alla dioder hela.

Mvh. Micke

Link to comment
Share on other sites

Nu är svetsen ihopmonterad och testad efter diodbytet och med tanke på den ökade solbrännan så går den bättre.

Efter en mätning med tångmetern så visade det även på siffrorna att det blev lite skillnad ca 50A bättre, så nu ger den fullt och det känns bra :)

Idag hoppas jag att det blir lite svarvning av diverse bussningshylsor och fästen för leder och annat till framvagnen.

Jag har suttit och pillat lite med CASIM och märkte att jag inte har en susning om vad jag gör :) men ett par kvällar till med läsning och expriment så kanske det blir något vettigt.

MVh Micke.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen ned i träskets sörja.. :D

Angående fram- och back-vagn; bygger du gena länkarmar eller ska dy använda BaderMeinhofWagen's delar på något sött sätt? Egna delar vore nog bäst. :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Jag kommer bygga nya a-armar fram och skippa bmw delarna då spindelleden inte går att anpassa på ett bra sätt.

Bak har jag inte kollat hur det ser ut ännu men jag tror att jag kan använda det mesta från bmwn, subframen väger kanske lite mer än en 4-link men det är ju inte fel med lite vikt på bakhjulen :)

mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

Efter vad som kan kännas som evig väntan så fick jag mitt material idag, det var kul ända till jag såg materialspecen på mitt hydraulrör.... DIN 2391 /c 25*3mm hade dom skickat ... och vad jag förstår så är det inte riktigt lika kul med den modellen så jag får väll kasta tillbaka 6m spjutet och be om ett nytt DIN 2391 NBK 25*3mm .

Har iallafall lyckats plocka ner bakvagnen (hur tänkte dom när dom tryckte upp ett par alu rör som ärgar fast i karossen, hoppades dom att man aldrig skull plocka ner balken?..) den satt rätt bra men efter en halvdags misshandel så gick det bra.

Efter en tvätt och isärplockning vägde jag bitarna.

Bakdiff 28kg

v-h länkarm ink, bromsskivor klossar och annat mumma 24kg styck

bakaxelbalk 9kg.

Totalt 85kg blev det, vad väger motsvarande sierradiff med skivor och broms?

De va allt för nu.

Mvh Micke.

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

brevis bilskadecenter i Ronneby finns det en hydraul firma...kommer inte på namnet nu.. frågade där förra sommaren angående rör till bärarmar.. inga problem sa dom.. hydraul rör är lämpliga för bärarmar..

så slipper du gynna familjen Nöjd(Järnhandlaren)att dom skickar fel grejer är mer standard än tvärtom.. i alla fall när vi skall ha saker till jobbet..

Link to comment
Share on other sites

Ja, om det är rätt kvalitet. Som jag kanske har skrivit förut, DIN2391 berättar vilken "form" röret har, men säger inget om materialkvaliteten. DIN2391 NBK (normaliserat) funkar bra, men DIN2391 C ("hårt") funkar inte.

Som sagt, se till att leverantören kan ange hållfasthetsvärdena för röret du köper (minst c:a 220 N/mm2 i sträckgräns, minst 100 N/mm2 högre brottgräns och minst 10% förlängning till brott).

/Gustaf

klippt från http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3794&hl=din 2391 nbk&st=0

Det är den enda skillnaden jag vet.. men som sagt jag hoppas det ska lösa sig.

Tackar för tipset Michael, ska springa förbi dom om det inte funkar med "Nöjdarna" :)

Tackar auditsq :) ang ljudet så hoppas jag på det bästa, får se om man kan få bort det karakteristiska ventilknacket bara ;)

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

I det andra inlägget skriver "therealpinto", aktad SFRU guru: "Ja, du kan använda sömmade rör så länge de klarar kraven i övrigt, dvs minst c:a 220 N/mm2 i sträckgräns, minst 100 N/mm2 högre brottgräns och minst 10% förlängning till brott." Kollar man tabellen går det aldeles utmärkt med st37,4 rör. Notera dock de lilla asterixen vid sträckgränsen. Det står att med tjocklek 16-40 så gäller 225, men även det räcker ju.

Såg nu att materialmärkningen är ändrad och att NBK numera heter +N

I Tibnors rörkatalog på sidan 30 går även alla sträckgränser mm, att läsa http://viewer.zmags.com/publication/071181ad#/071181ad/30

Så det ser ut som att jag har fått rätt model på röret iallafall :D

Det fullständiga namnet på röret är: H.P.L DIN 2391/c, ofosfaterade, St 37.4/EN 10305-4, E235, +N puhh.

Så nu är det dax för lite svarvning av hylsor till gummibussningarna och bockning av fästena till a-armarna :)

Föresten , jag har sett fästplattor för Volvo 142 spindelleder i nedre a-amen som var färdigskurna, vet någon vart man hittar dom?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ett hett tips är att bygga för Camber justerare på de övre bärarmarna på en gång, inte mycket mer jobb men mycket trevligare när du skall göra inställningar.

Jag gjorde det inte och ångrar mig nu, lite sent.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Rally Design säljer camberjusterare i blingat guleloxerat aluminium.....

Om du bestämmer dig för att köpa så har jag ett par extra som du kan låna till dina anländer.

Jag jobbar på F17 så det är ju nära...

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla :)

Camberjustering kommer jag försöka fixa på något sätt, tänkte ta en m24 eller liknande bult av bra kvalité och svarva en liknande justering som Rally design har.

Dax för en updatering med lite bilder.

Bakaxeln nere och tvättad.

DSC00976.jpg

Bakaxeldemontering för lättare transport.

DSC01021.jpg

En lättare rostborttagning innan montering av bakaxel balken.

DSC01031.jpg

Fick flytta fram bygget så jag kunde lägga upp bakaxel paketet på bygg bänken.

DSC01046.jpg

Sågade av fästena för gummibussningen båda sidorna och fixerade balken med ett par 30mm profiler, lite mer upphägning ska svetsas i diff-fästet.

DSC01045.jpg

Efter ett par bitar till så börjar man se lite former på bakvagnen.

Det kommer nog bli ett par spacer-plattor till bakvagnen eller ett par fälgar med lite bättre offset så man får lite mer mellanrum till chassit.

DSC01079.jpg

Ett fäste till diffen tillverkades av ett 4mm plattjärn i den vänstra delen av M´et.

DSC01080.jpg

Provmonterade en stol med dåligt resultat :)

DSC01081.jpg

Jag ska testa såga bort en bit av orginal kardantunnel och se hur det blir med växelspak/handbroms på 7´ans kardantunnel.

DSC01082.jpg

Lite hjälp i garaget är ju aldrig fel, dottern hjälper mej med att kolla så bmw dörren är rak och fin :)

DSC01027.jpg

Sen fick hon ju visa att hon också skitat ner sig lite som pappa :)

DSC01036.jpg

Nu är det lite mekande med bakaxelmonteringen ett tag och sedan är det framvagnen som ska byggas.

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

Hi Hi sådan far sådan dotter. kul att det går framåt. ha lite någotlunda koll på din pinjong hur den ligger i lodvinkel för motorn ska ha samma vinkel. dock inte i linje med varan men samma vinkel bör man eftersträva..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

Nu har jag med stor hjälp av en kollega på jobbet fixat i stort sett alla bitar till framvagnen, så nu är det bara att köra :)

Kapade hjulspindlar från BMW´n

BMWHjulspindlar.jpg

Uppmätning av alla vinklar och vrår enligt konstens alla regler :)

DSC01084.jpg

Brotschning med 1:10 konbrotsch för Volvo 142 kulled.

KonBrotschning1-10.jpg

Fungerade perfekt.

Volvo140kullediBMWSpindel-1.jpg

McPherson konvertering, insticksbit med svarvad 1:8 kona till Ford Transit styrled.

McPhersonkonvertering.jpg

Volvo 850 bärarmsbussningar och tillhörande bult och mutter, hylsor till dito, 50*3mm plattjärn bockat till ramfästen.

Brarmsfstenbussningarhylsor.jpg

Fäste svarvat till Volvoleden ligger längst ut till höger i bild.

Framvagnsdetaljer.jpg

Så nu har man lite och fixa med.. :)

Mvh Micke.

Edit på trasig länk

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Ser att du bygger med 140 spindeln. Läste detta idag på Rejsa angående just 140 spindeln.

"Hej gubbar, vet att detta inte är en fråga, men visste inte vart jag skulle skriva denna varningen.

Håller på att bygga mig en framvagn med kulleds-delar från Volvo 140. Köpte nya och upptäckte till min fasa när jag plockade bort damasken att den övre (lilla) enbart är ledad på ett håll! Och inga markeringar nånstans om detta!

Detta kunde ju blivit förödande om man bara pressat i kulbultet och sen fått den exempelvis 90grader fel.

Som grädde på moset så har dom snålat med fett ordentligt.

Så enbart för att rädda alla andra från samma missöde.

Slit bort gummidamasken på era nya kulleder, smörj ordentligt och se till att leden går åt rätt håll ifall den inte är 360graders!

Hänger ingen tillverkare, det är möjligt att det är meningen att det ska vara så, men för alla oss som vill bygga nytt och inte känner till det, kontrollera noga. "

Link to comment
Share on other sites

Mc person konvertingen. hur funkar det om du behöver byta transitled. går det att lossa då?

Joda det ska gå. jag kommer att borra ett hål i botten på röret stort nog för att få in en 19 hylsa där.

Morty det fanns inga bilder på hur den kulleden såg ut? "när jag plockade bort damasken att den övre (lilla) enbart är ledad på ett håll!" denna är ju inte "liten" den är ju 50mm i diam och det ska vara den undre leden jag har, gaaaaaahh panik. :blink:.. ...!!

Det är ju en sak jag måste kolla garanterat... Tackar för varningen!!

Mvh Micke

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Hej alla.

Har kolla på Sidem´s sida ang kullederna.

http://81.246.78.74/DetailPage.asp?artikel=67089 lilla övre kulleden (hoppas det är den han snackade om).

http://81.246.78.74/DetailPage.asp?artikel=67180 Nedre stora kulleden (den jag har).

Vill ju helst inte ta bort damasken med risk att skada den.

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...