Jump to content

Grahm 7


Grahm

Recommended Posts

om du borrar hål nere i röret vid spindeln för att kunna dra bulten till transitleden så bör du kanske punktsvetsa runt först för att inte försvaga.om det är svetsbart utan att sabba. en tanke bara på vad rörelser kan göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

Har nu svetsat färdigt alla a-armar och håller på med injusteringen av infästningarna i ramen.

Har även kollat alla leder så dom rör sig åt alla håll.

det tar lite tid att få allt som man vill :=), har även legat med vinter k-sjukan och beklagat mej..

bilder kommer på inföstningar och någon fin svets (om jag hittar någon..) :)

Får väl passa på och önksa alla en God Jul och ett Gott Nytt år.

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej på er alla.

Nu var det ett tag sen jag skrev så jag tänkte köra en liten update.

Framvagnen har krånglat till sig med BMW prylarna så nu skippar jag det och börjar om med framvagnen helt.

Har fått nys på en Ford Sierra 2.0 CLX -90 som jag tänkte införskaffa och plocka hubbar hjul mm.

Är det någon som har synpunkter på detta inköp (ett par goda råd innan inköp) så är jag tacksam.

Tänkte behålla motor och låda från bmw´n och kanske bakvagnen med, då har jag ju en komplett drivlina till nästa 7´a :)

bilder saknas tyvär men så fort jag kommer igång så kommer det ett gäng.

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

det var trevligt att du uppdaterar. jag har undrat hur det går för dig. sierra framvagn har ju många använt. Cealm bla. och Panzer tror jag gick över till det plus flera. så det finns nog information att tillgå.klart du ska ha BMW 6:an. med bakvagn

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tänkte att köra på ett beprövat recept på framvagnen, efter att ha provat ett antal olika possitioner på infästningarna och upptäcka att jag på något sätt byggt in bumpsteer i bmw huben så var valet enkelt :)

Fick inte lederna i linje med varandra.

Link to comment
Share on other sites

jo höja och sänka kunde jag men det var bumpsteer utan styrväxeln inkopplad pga att nedre och övre kullederna var förskjutna i förhållande till varandra.

Sen var inte hjulnavet i centrum mellan lederna så det blev fel från början.

men nu står det en Sierra på uppfarten bered att bli en del (eller ett par) av en ny skapelse :)

Link to comment
Share on other sites

stopp nu. bumpsteer är toe in toe out vid fjädring. det kan du inte få utan styrväxel.

man ökar Camber vid nedfjädring men så ska det vara. du har inte blandat ihop det? Och när Cambern ändras så ser det ut som bumpsteer.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej på er alla :)

Det har varit lite inaktivitet från min sida (har iallafall kollat forumet var dag) men en liten updatering ska jag väll klara av.

Eftersom framvagns detaljerna strulade lite från BMW´n så har jag bytt koncept till Ford front alá Haynes Roadstern.

Forden som det står om tidigare i tråden finns i garaget i väntan på demontering.

Två paket från den lilla ön England har annlänt med en uppsättning a-armar, Svampar, styrväxel, bussningar å diverse infästningar.

Hittade även ett par gammla 15" alu-fäljar som kan användas så länge.

Tog ett krafttag och städade upp garaget lite ( det funkade i ca 2 dagar innan det såg likadant ut igen).

Har börjat bygga jigg till infästningarna för a-armarna, tyvär slutade det försöket i att ett stycke Harald Nyborg såg blev kanibal och åt upp sin egen vinkel växellåda,

det såg ut som 80-talets fräsiga guldflakes färg i växellådan och dreven var rena från kugg.

Så nu ska jag se om det finns reservdelar till den eller om den blivit skrot.

Har även en kap och girsåg som jag ska exprimentera lite med och se om man kan montera en kapskiva på....

Märkte att det var lite skillnad i bredd på fronten mellan McSorley och Gibbs men det går säkert att lösa på något bra sätt.

jaja det finns ju en anledning till varför man kallar sådant här "Långtids projekt" :)

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Här var det tätt mellan updateringarna :)

Lite har hänt i garaget iallafall.

McSorley-fronten fick lämna sin platts för en lite modifierad Gibbs front (25mm högre), även ett par utav ramrören fick flyttas och nya motorfästen ska byggas.

Gibbsfront.jpg

Jag har iförskaffat en ny såg till metallkapning och den fungerar bra, stänker lite varma spåner men fungerar ok.

Evolutionrage3-s.jpg

Var inne på Haynes forumet och såg att dom gjorde ett gruppköp på stötdämpare så där lyckades jag slinka med, det ligger 4 fina dämpare på bänken :)

Forden jag köpte fick släppa ifrån sig lite delar, dom var täckta i en puppaliknande substans.

Sierrahubrost.jpg

Det var dax att testa lite el-kemi för att få bort den otäcka substansen.

Efter 10 min såg det lugnt och trevligt ut.

bad10min.jpg

Efter ytterligare 2h såg det lite annorlunda ut.

Bad1h.jpg

Ett dopp någon? :)

Lite bearbetning med borste visade att det fanns ett par hjulnav under substansen.

sierrahubefter.jpg

Nu är det dax för bromsok att ta sig ett bad, sen blir det en resa till Biltema för lite renoverings satser till diverse.

Det rullar på, kanske inte så snabbt men iallafall åt någon typ av riktning. :)

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej hopp alla.

tänkte det kanske var dax att damma av denna lilla tråd lite igen, det var ju ett tag sen nu :)

Det har ju stått still ett tag pga hus renovering, diverse andra undanflykter och lite tappat sug.

En kompis ringde för ett tag sedan och nämnde att han och hans bror var på gång att ge sig in i detta lilla träsk och att dom skulle åka till kitcarsweden i Karlskrona (Nättraby) för att titta på deras GBS Zero kit dom hade och kanske få provköra deras "skyltex".

Det gjorde vi och jag fick åka en runda och det räckte för att suget skulle komma tillbaka som en käftsmäll :)

Letandet efter navkåporna till sierra hubbarna började med att Ford inte tillverkar dom längre och att beställa från England kändes inte helt rätt när det bara var två små kåpor.

Jag lyckades hitta ett par som sitter på någon typ av bilsläp på Meca.

Knottnavkpa64mm.jpg

Knott 64mm.

Jag fick buckla till flänsen lite som ett kryss då diametern var lite för liten men sen satt dom som en smäck.

Jag kollade lite på hur bakvagnen såg ut och märkte att en av fyrkantsprofilerna hade böjt sig lite pga att jag inte hade gjort färdigt och inte hade några snedsträvor.

så det enda rätta jag kunde se var att slipa bort ett par punktsvetser och plocka bort det sneda och bygga om.

2012-10-02203051.jpg

Hade lite otur med min Kemppi svets (matningen gör som den själv vill) så det var lite svårsvetsat. Fick låna en enfas kemppi av svärfar och vilken skillnad det var...

i glädjeruset över en fungerande svets så råkade jag börja helsvetsa chassit, nu är det lite kvar att ta undertill så det blir att vända på paketet.

Ett par grövre rör inhandlades till störtbågen och efter ett par timmars vatten och sandfyllande och bankande testade jag att bocka med biltema bocken.

2012-10-11222402.jpg

jag fick lite veck på insidan av ena bocken och vet inte hur jag ska göra riktigt, tror ni det är problem med hållbarheten pga vecken eller är det mest "skönhetsfel", röret är sömlöst kalldraget 60.3mm med 2.9mm gods.

Veckadbge.jpg

liten test av placering på båge ska sänka den en liten bit till hade ca 15cm över huvudet vid provisorisk sitt test, finns det någon standard på höjden? tycker mej komma ihåg att jag läst något om 5 cm över huvudet med hjälm på.

2012-10-11234903.jpg

sen fick vi lite fnatt idag när grannen var och hälsade på så vi kastade på hjul och lyfte ner projektet på golvet för att se hur det ser ut innan svetsningen ska ske på undersidan.

2012-10-12153800.jpg

Hjulafton :)

Det som kommer närmst nu är:

helsvetsa det befintliga och fixa golvet.

lyfta i motorn och fixera den med motorfästen och dyl.

beställa spacerplattor till bakänden för breddning av BMW axlen och byte av bultmönster.

pedalställ.

styrning.

leta upp en rolig och skön modell av stol eller bygga egen.

fixa sittbrunnen.

och en himmla massa saker till :)

sen någon gång framöver kanske det blir SFRO 1 :)

ps sorry för kvaliten på bilderna ni får tjoa om det är något speciellt nin vill se så kan jag fixa en bättre bild på de.

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

Absolut :) de e bara att komma.

har precis kommit in efter att jag rensat chassit från rörliga delar och fortsatt med svetsningen.

Ska se om jag kan börja med sittbrunnarna imorgon :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjoho på

Håller på med att måtta in sittbrunnarna och diverse detaljer.

2012-10-22181437.jpg

Lite pedaler byggda av fyrkantsrör.

2012-10-22181419.jpg

Bussningar till pedaler och koppling.

2012-10-22213321.jpg

detaljer som ska svetsas ihop till pedalstället.

2012-10-22213346.jpg

Ett försök till att hitta en bra possition för ratt.

Ratten ska bytas till en Momo ratt som jag fick av en bekant, så då behöver jag ett nytt rattnav och ska se om det finns snapoff nav direkt till sierra stången.

Ska beställa en ny klinga till Rage sågen också, den har nog fått gå lite hårt så den skär inte så mycket som att den försöker mala bort materialet.

Ha det bra :)

Mvh Micke.

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att vänta med att sätta fast ratten i såväl höjd, sida som längdsled till du har bestämt stolens läge exakt inklusive ryggstödslutning. Jag mäter in centrum rattnav mot ryggstödet och centrum rattnav mot undersida fyrkantrör (=golv). Då får jag ratten i exakt position på bilarna. Det blir rätt vinkel för armarna mot ratten i längdsled och rätt mot kardantunnelen som armbågen ofta lutar sig mot.

Men det finns många andra sätt att göra också men inte för mig eftersom jag hittat mina exakta mått och nu är det bara att mäta och svetsa och montera. Rattmontage med mått och vinkel är riktigt lurigt att få till men ack så betydelsefullt.

Link to comment
Share on other sites

Jotack jag testade att sätta mej på golvet för att se hur det kändes och då satt jag som en äldre dam med hatt och tittade igenom ratten :)

Sista monteringen av stången lär väl bli när jag fixat ett par stolar.

Link to comment
Share on other sites

Har svetsat lite idag.

2012-10-23224409.jpg

Ett stycke pedalställ.

2012-10-23224523.jpg

Test med pedaler.

2012-10-23225251.jpg

Kollade lite hur det såg ut i ramen :)

Så nu är det dax att fixa det sista i sittbrunnen så jag kan montera pedalstället.

Vad använder ni för tryckstång till bromsen? funkar det med en 12.8 bult i lämplig dimension? eller en silverståls bit?

Mvh Micke.

Link to comment
Share on other sites

12,9 kan verka lite väl hårt. det ska klara att böjas utan att gå av men ändå inte böjas.

10,9 verkar mer normalt men allt beror på längd och tjocklek. Silverstål kan nog gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Har du tänkt sätta gaswiren i botten på gaspedalen, så den drar där? Jag funderar lite på om inte det blir irriterande att underdelen på pedalen rör sig mot hälen. Jag får för mig att du får gasa med hela benet istället för att vippa med foten. Eller funkar det bra som stöd för hela foten iom att du kan slappna av i benet utan att foten ramlar framåt?

//Christer J

Link to comment
Share on other sites

Jo tanken är att wiren ska sitta i botten, får kolla om det känns lustigt när jag kompleterat stället och fått de lite mera på plats.

Ska spara länkaget från bmw stället så kanske man kan bygga om pedalen likt koppling och broms.

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Jag hade också mycket funderande runt den del som sticker ner under gaspedalens rotationsbult.

I mitt fall gjorde jag så här:

-vinklade nedre delen framåt så att den inte skulle ta i hälen vid full gas

-i motorrummet blev det en L-formad avlänkning, skänklarna har fler hål för justering. På detta sätt kunde jag "ta igen" den korta slaglängden på nedre delen av gaspedalen.

-mellan gaspedal och L-vinkeln satte jag en stötstång av galv gängstång. Gaffeländstycken vid pedalen och L-vinkeln köptes billigt på Clas Olson(=Locost).

-gaspedalen är lagrad med nylonbussning

Allt fungerar utmärkt med flera justeringsmöjligheter.

Inga problem med att häl/fot tar i nedre delen av gaspedalen.

Ser på dina bilder att du har rejält tilltagen undre del på gaspedalen. Jag skulle nog göra den smäckrare och inte i fyrkantrör, då blir det lättare att vinkla den bakåt.

Antas

Gasare

(Hoppas att den översiktliga bilden är begriplig. OBS! Ej skal- och vinkelriktig)

post-291-0-67030300-1351094428_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Whooh fick ett litet paket i dag :)

2012-10-31204207.jpg

Ett par Fighter stolar från Ridetech med fyrpunkts bälten.

2012-10-31203325.jpg

Ett par sekunder senare var den med skohorn nedtryckt i ramen provisoriskt :)

2012-10-31203757.jpg

Ett par sekunder till så satt jag och funderade lite på vart jag skulle köra :)

kan ju inte vara så mycket till att göra.... :prop:

2012-10-31205330.jpg

monterade även par stylingdetaljer nu när den har fått en stol, ser ju rätt rejsigt ut :racesmile:

dom kommer nog inte stanna så länge men för 39:- så fick man ett gott skratt iallafall :)

Mvh Micke.

Nu med skavsår på skinkorna... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej alla.

Har varit och svetsat lite till.

2012-12-02153849.jpg

bågen svetsad och väntar på ett par snesträvor samt en mitten bit till bälten.

2012-12-02161944.jpg

Lyfte i motor och satte på detaljerna till hjulupphängningarna.

2012-12-02162018.jpg

sumpen sticker ner ca 45mm under ramen så den får nog modifieras lite iallafall.

Jag har inte spännt fjädrarna mer än med handkraft så den är lite mjuk.

Hoppas den reser sig lite också för just nu är den i lägsta laget och klarar inte 7cm som lägsta punkt.

Sen blir det baksträvorna till bågen, fixa styrstång, bältesfästen, pedalställ och torpedplåt,

styrväxel mm så kanske man kan köra en SFRO1 någon gång under nästa år :)

Edited by Grahm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...