Jump to content

Recommended Posts

Posted

Verkar vara mycket enkelt att ha startnyckel och rattlås kvar. funderade på startknapp i brädan och sedan ha huvudbrytaren i fickan, ingen startnyckel. Kanske godkänt, men men...

Får nog skaffa en nyckel till låset verkar det som.

Posted

Rattlåset är en bra grej att ha. Det är klockrent stöldskydd.

Snap-Off är ett "så-där", det går fortfarande att styra skapligt med en "pinne", det försvårar självklart framfarten.

Huvudbrytare är också bra men reservnycklar till en sådan kostar 12 kr på Biltema. En minusfrånskiljare är också bra och tar man bort "muttern / ratten" på frånskiljaren så ställer det till lite oreda också.

Men som sagt rattlås är bra.

Posted (edited)

Var och hämtade bågen idag. det blev 45x2.5 rör från finess. Fick inte riktigt vad jag hade beställt, ville ha en dubbelkrökt huvudbåge, men när jag tänker efter så är den här bättre om jag i framtiden bestämmer mig för att bygga fullbur.

Bifogar en bild på hur det ser ut nu. har lite pyssel med rattstången och ev skall skytteln sänkas, annars börjar det dra ihop sig för SRFO 1an.

post-3351-126099816814_thumb.jpg

Edited by jake
  • 2 weeks later...
Posted

Idag har Lillusen varit i e-tuna hos finess och fått fler rör. Blev fullbur tillslut, inte för att det är lätt, men det är starkt och säkert då jag ändå ska ut på banan och leka.

Har värdens dilemma angående godkänd fastsättning av bur stol och bälten. SBFs reglemente är solklart för bilar med självbärande kaross, men för våra rambilar är det inte lika solklart längre. Ringde till både SFRO och en chassiebesigtigare på SBF. Kan sammanfatta att SFRO inte har några särskilda krav på detta och killen på SBF fick kalla fötter och hänvisade till en kollega som jag inte fått tag i :)

Frågorna som är obesvarade i dagsläget

1. fäste höftbälte vänster, FIA-plåt och bult i förstärkningsplåten vid 4-linkinfästningen

2. fäste höftbälte höger, hål i röret och FIA-plåt på baksidan?

3. Infästning stol, då golvet är 0.5mm popnitad alu.

4. Infästning huvudbåge, stötdämpartornet bak är 3mm stål nu. bulta direkt i eller behövs en 3mm förstärkningsplåt ovanpå?

5. Infästning främre båge, då golvet inte duger mycket till hur skall förstärkningsplattan se ut?

6. Infästning bakåtsträva, aktern har ju nästan samma vinkel som bakåtsträvan, funkar det att lägga den på ett vinkeljärnsom svetsas högt upp?

post-3351-126211653369_thumb.jpg

Posted

JAg har inga svar på dina obesvarade frågor men jag vill lägga till i tråden två frågor som du lätt kan besvara.

Har läst hela tråden nyss men kunde inte se svaren själv, kan ha missat något doc..

- 1 Vilken bredd är det på din ram utvändigt över sittbrunnen? 1065mm?

- 2 Coiloverdämparna fram kommer från? och har total utdragen längd? samt vilken kraft på framfjädern?

- 3 Finns växellådan till Swiften kvar(syns på en av bilderna) kanske också med drivaxkar och framnav? Om ja, vad brukar sådana kosta runt nyåret?

Det blev visst några fler frågor än två men det visste jag inte när jag skrev första meningen.

Posted (edited)

Hej!

Jag har ungefär haft samma funderingar som du beträffande SBF och deras tekniska reglemente. Ta tex bara det här med trycktålighet (?) på bränslesystem. Jag tror att man, i alla fall i Roadsport, kan klara sig på att det är "original" på en del ställen.

Beträffande bågen och bakågående strävorna så har jag gjort mina nedre bakre hörn i 3mm plåt med ett plattjärn som yttre kant.

Främre bågen tänkte jag sätta så som "Kimmen" (?) gjort med plattor fastsvetsade på insidan av ramen och motsv plattor bultade i dessa på utsidan, på dessa yttre plattor svetsa främre delen av buren fast. På detta vis så kan främre delen göras avtagbar så att man lättare kommer i och ur bilen vid glassätaråka. På detta sätt finns det även möjlighet att bygga ett sidokollisionsskydd som möter med ett överfall i huvudbågen.

Jag har även sett en variant där man svetsar främre delen på det övre röret i höjd med trianguleringen vid scuttlens bakkant. Detta borde vara att föreda före plattor i golvet vilket även innebär att bågen stjäl utrymme.

Caterham har, tror jag, sina bakåtsträvor fastsatta i det övre bakre röret. Jag har även sett en del som har ett snett framåtriktat, avtagbart, stag som slutar vid passagerarsidans fotutrymme.

Delge gärna med dig av dina besked från SBF.

post-121-12621286877_thumb.jpgpost-121-126212869994_thumb.jpgpost-121-126212871347_thumb.jpgpost-121-126212872627_thumb.jpgpost-121-126212928659_thumb.jpg//

JEK

Edited by Panzer
Posted

- 1 Vilken bredd är det på din ram utvändigt över sittbrunnen? 1065mm?

- 2 Coiloverdämparna fram kommer från? och har total utdragen längd? samt vilken kraft på framfjädern?

- 3 Finns växellådan till Swiften kvar(syns på en av bilderna) kanske också med drivaxkar och framnav? Om ja, vad brukar sådana kosta runt nyåret?

1. utvändigt är ramen 1065

2. coiloversarna är GAS det är 9" fram och 10" bak, upptäckte när jag sytt ihop allt att jag skulle haft 9" bak också. 240 bak och 275 fram. Har fått tipset att börja med cornerweighten i fjäderkonstant*moduleringsfaktorn beroende på vinkeln på fjädern.

3. växellåda+medbringare+frakt vart 5700 spänn! lådan ligger i, Håller på och bygger egna framnav nu, ska klura ut vilken offset jag skall ha utifrån fälg, skiva och bromsok :)

Angående buren så ringde jag till SBF-besigtigaren och frågade. Fick ett mycket bra intryck:

* Tumregeln för våra bilar var ungefär fäst i ramen på ett bra sätt så blir det bra. detta betyder att svetsa fast en 3mm plåt där två rör möts och bulta fästplåten i denna.

* Det är ok att svetsa in rör i ramen för fästning av bältesöglor.

* fästning av stolen är inte så noga då reglerna är gjorda för att stolen skall stå fritt, i våra bilar är vi ju nerkilade i ramen så stolen kommer ju ingenstans. En plastpåse med byggskum som du sätter dig i är Ok!

* Besigtigare sa däremot att det är viktigt med tanken då den är svår att få innanför skyddsburen. Bak ska helst bakåtsträvorna gå hela vägen ner och sedan skall bakdelen förstärkas frammåt för att skydda tanken mot påkörning bakifrån. Bästa stället kom vi fram till var bredvid motorn på insugssidan. Eller om den går att trockla in framför bakaxeln :)

Posted

Då har lillusen fått en bur :)

inte lättvikt kanske men jösses i min låda va mycket styvare chassiet vart.

post-3351-126264250976_thumb.jpg

Har idag varit och köpt bälten fick ett fick dessutom ett oförskämt bra pris. 2 bälten till halva nypriset av 1 bälet :.. är "bara" godkända till 2013 men det spelar mindre roll för då åldersgränsen är ointressant för mig .

Det var sånahära formelbälten

http://www.ompracing.it/detail.html?productcode=DA807

http://www.trendab.se/ProductPopup.aspx?filename=404E_719.jpg

Men de är avsedda för montering med M8a-bultar . SBF vill ju ha M12 eller 7/16, tror att det blir MYCKET sämre om jag tar upp hålen. Antar att det bästa är att dra fast med M8a i högre hållfasthet, att det sedan är röret som kommer att ge sig först har väl inte med saken att göra...

Kan tillägga att jag jobbar på scania och bubblade med han som bla testar våra bäletsinfästningar. Vi använder M8a bult och det är inte bulten som ger sig när det smäller

Posted

Snygg bur du fått på bilen. Jag kan väl tänka mig en liknande konstruktion på 6x4 bilen. Vilken rördiameter och gods blev det?

Posted

Har också hålt på med stols och bältes montering.

Och det bir ju vissa bekymmer om man som jag har en stol som bultas rakt ner i golvet.

Lika så gren remmarna på 6 punktsbältet.

Är det 8mm hål i bältena så ska man givetviss använda sådana bult.

Angånde buren blir det inte trångt med den "inne" i bilen?

Kör du med 45x2,5 överallt?

Vet du vilka radier Finnes kan bocka?

Posted

40x2.5 och 40x2 i enighet med bilsportförbundets regler.. radierna är beroende på rörtjocklek dim och en massa annat, det står någonstans i TR vad det skall vara.

Posted

Är det inte 45x2,5 eller 50x2 som gäller för huvudbågen?

Du har så rätt så, jag har skrivit fel

45x2.5 ska de ju givetvis vara :)

Posted

Har mätt vridstyvheten nu, är uppe i 4300 Nm/grad nu :). och då är inte buren fastbultad helt och fullt än. kommer jag över 6000 med alla plåtar på plats??

Har konstruerat på mina framspindlar idag. Körde kardyngelfast såklart, trodde jag hade fått fram en fin lösning med ett lätt ok, lätt skiva och bra offset. Men det visade sig att det var lättare sagt än gjort att få tag i en solid skiva som är ca 260/10mm. Det närmaste jag hittar är ford-fikus skivan på 258/22, men den blir ju fruktansvärt tung samt att jag aldrig kommer att få någon värme i den :'(

Vad kör ni för skivor fram ??

den här sidan har en bra sammanställning över dim på olika bilar.

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_805&products_id=6605

Posted (edited)

Den är ventilerad och väger 5,1 kg. Bakskiva Saab 9000 258 x 9 mm 3,1 kg

Edited by Christer J
Posted

Dum fråga kanske.

Men om du har problem med att få upp tempen på bromsarna, är det inte bara att använda ett belägg anpassat för svalare bromsar? Fast de kanske inte finns :)

Posted

Du råkar inte veta vilken offset det är på den? samt kanske bultcirkeln?

Dum fråga kanske.

Men om du har problem med att få upp tempen på bromsarna, är det inte bara att använda ett belägg anpassat för svalare bromsar? Fast de kanske inte finns :)

Det finns: problemet är att jag tänkte köra matrix A med tunna och lätta skivor.

http://www.wilwood.com/CatalogPDF/BrakePadCatalog.pdf

Jag vill ha så lätta grejjer som möjligt, feta skivor kanske ser ballt ut men funkar knappast bättre på en så här lätt bil.

Lite matte :)

Wk = Mv²/2

Min 7a, i en godtycklig kurva på någon bana typ 200 efter rakan 100 in i kurvan, 400m till nästa inbromsning.

Wk = 550*(100/3.6)²/2 = 210 kWh

En 1500kg Beemer i samma kurva, håller kanske 220 efter rakan men måste hålla 70-80 in i kurvan (kanske lägre)

Wk = 1500*(140/3.6)²/2 = 1135 kWh

dvs beemern har byggt in mer än 5 gånger så mycket värme i skivorna som lotusen som skall kylas bort på samma strecka, dvs bromskylning börjar bli kritiskt för att det skall funka i längden :)

Från verkliga tester: så har en kollega till mig högre temp i däcken efter 20 min på gelleråsen än vad han har i bromsarna 9mm skivor och standadbelägg (lång livslängd och billigt). Behöver jag tillägga att min andra kollega har svarvat ner sina skivor till 7mm ;)

Posted

Brembo bromskatalog

Fliken "search by dimension" är minst sagt användbar för att hitta skivor med rätt offset hålantal mm. Jag måste gått igenom hundratals skivor (Arrrgggh tråkigt!!!) innan jag hittade något som passade mitt bygge.

Jag använder 2 kolvs Brembo ok i Aluminium från Alfa 75 fram och oventilerad skiva från Saab 99. Kan inte rekommendera Alfa oken. Inte så lätta att hitta på skroten. Vanligen i dåligt skick (aluminium) och jobbigt att hitta renoveringsdelar. I övrigt är de dock lätta och verkar funka bra.

/Peter

Posted

Vill du ha ford bultcirkel, 4/108 så har Audi, Saab, Peugeot mfl samma. Skiljer i centrumhålen bara. Offset på Saabskivan bak 37mm från navets innerkant till skivans innerkant, H 43mm

Posted

Angående båge... jag gjorde att överslag som visade på ca 25kg för en båge & stag i stil med Radicals. Dvs. två strävor fram, ett tvärs och huvudbågen bultad i axelhöjd vid stötdämparna. Givetvis stevsar man allt oxå utöver bultningen.

Vad för pedalställ köpte du så man slipper köpa samma?? ;)

Prislapp? Och var?

Posted

Angående bromsar. Jag har stora skivor fram för att vara en sjua, 283mm. Jag valde dessa för diametern skull i syfte att minimera pedalkraften. Jag får inte upp temperaturen i frambromsarna hur vårdlöst jag än använder bromsen på bana. Bakskivorna däremot som är oventilerade standard Sierra skivor visar däremot tecken på värme. Dock inget som påverkat vara sig funktion eller känsla.

Posted

Vill du ha ford bultcirkel, 4/108 så har Audi, Saab, Peugeot mfl samma. Skiljer i centrumhålen bara. Offset på Saabskivan bak 37mm från navets innerkant till skivans innerkant, H 43mm

Tack :) ska kika vidare.

Vad för pedalställ köpte du så man slipper köpa samma?? ;)

Prislapp? Och var?

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13604

Angående bromsar. Jag har stora skivor fram för att vara en sjua, 283mm. Jag valde dessa för diametern skull i syfte att minimera pedalkraften. Jag får inte upp temperaturen i frambromsarna hur vårdlöst jag än använder bromsen på bana. Bakskivorna däremot som är oventilerade standard Sierra skivor visar däremot tecken på värme. Dock inget som påverkat vara sig funktion eller känsla.

Jag har kikat på dina bilder och dreglat :) ...

Min tanke var att köra wilwood NDL ok. om jag tar bort 3mm i öglan på varje sida är de bult on med en 260mm skiva. Då jag ska göra naven sedan kan jag välja skiva helt fritt, offset på skivan nånstans 30-40mm blir bra. För att få däcket 100% så har jag offest på fälg och ev spacer att ta till :). Du råkar inte ha ett mått på hur hög slitytan på dina klossar är? har fått för mig att det behövs närmare 50mm!?!?

Hade tänkt mig ett ok för .38 (9.6mm) tjocka skivor, men det finns ju massor av skivor som är 10mm tjocka :/ svåra beslut

Posted (edited)

Hade tänkt mig ett ok för .38 (9.6mm) tjocka skivor, men det finns ju massor av skivor som är 10mm tjocka :/ svåra beslut Fräs/slipa ner beläggen några tiondelar bara om det blir för trångt.

Edited by Christer J
Posted

Jag har kikat på dina bilder och dreglat :) ...

Min tanke var att köra wilwood NDL ok. om jag tar bort 3mm i öglan på varje sida är de bult on med en 260mm skiva. Då jag ska göra naven sedan kan jag välja skiva helt fritt, offset på skivan nånstans 30-40mm blir bra. För att få däcket 100% så har jag offest på fälg och ev spacer att ta till :). Du råkar inte ha ett mått på hur hög slitytan på dina klossar är? har fått för mig att det behövs närmare 50mm!?!?

Hade tänkt mig ett ok för .38 (9.6mm) tjocka skivor, men det finns ju massor av skivor som är 10mm tjocka :/ svåra beslut

Höjden på slitytan från mina Wilwood ok/belägg är 43mm. De tar inte över hela den tänkta "slitytan" på skivorna.

Posted

Höjden på slitytan från mina Wilwood ok/belägg är 43mm. De tar inte över hela den tänkta "slitytan" på skivorna.

Jättetack! :racesmile:

Detta kommer om jag ritat rätt att bli kanon med en honda accuraskiva, 260 diameter, 37mm backspace, 3.7kg lätt :) sparar nästan 1.5kg /hjul jmft med fikus tex :). Sedan ska ju borren få göra sitt också :D... mitt mål är att lätta framspindeln över 5kg jmft orginal + fälg

Posted

Hydraulisk handbroms? är det något som SFRO gillar? Något som någon här använder? Kunde ju vara ruskigt smutt...och lät.

Posted

Kolla med din besiktningsman, det står i boken att det ska vara okej så länge hydrauliken är förspänd via en fjäder som håller trycket i händelse av ett litet läckage. Har funderat på det, men inte fått det bekräftat. Christer.

Posted (edited)

Systemet för handbroms måste vara separat från det vanliga bromssystemet tror jag.

mao förmodligen ok att ha hydraulisk, men då skall det vara separata cylindrar/ok för handbromsen mm = inte lätt längre

Ex vis Golf IV har lätta bakre ok i alu med integrerad handbroms. Då får man handbromsen endast till vikten av en handbromsvajer och spaken Har svårt att se at en hydraulisk skulle bli lättare. Man behöver ju minst en cylinder, en spak, bromsrör och olja mm

Akta dig för Handbromsspak till sierra från Rallydesign bara. Billig, men svintung.

/Peter

Edited by pelle17B
Posted (edited)

Ett gott råd jake är att du ringer Transportstyrelsens fordonstekniska avdelning.

Jag pratade med den nyss i eget ärende om bromsar men den delan tar jag i min 6x4 tråd. Samtidigt hade jag sett din fråga och ställde frågan om det var tillåtet på amatörbyggda bilar med hydraulisk handbroms.

Svaret var: För rallybilar som är avsedda för rally men med regplåtar hade man som undantag godkänt hydraulisk handbroms men

amatörbyggda bilar går fortfarande under samma regler som "vanliga bilar" dvs hydaulisk handbroms är ej tillåten.

Jag lade även till frågan: Det är alltså "wirekrav på handbromsen". Svaret var ja.

Jag refererar bara det svar jag fick.

Att jag frågade om wire (som en extra fråga) beror på att jag vet minst en amatörbyggdbil med elektrisk handbroms ursprungligen från en Renault men det är väl wire i det systemet kan jag tänka.

Jag har ställt samma fråga för runt ett år sedan till fordonstekniska avdelningen om hydrulisk handbroms och svaret jag fick idag skilde inte från det förra svaret.

Det bästa är att du ringer själv så du personligen får prata med dem om hydrulisk handbroms. Tel 0771-503503 begär Fordonstekniska avdelning.

Edited by cealm
Posted (edited)

Spännande länk Drake. Det kan vara en sak som man kanske inte skall fråga kring dvs bygg och hoppas.

Om SFRO inte säger något som har samma regelverk som Transportstyrelsen så kommer det inte stå något i besiktningsdokumenten vilket i sin tur innebär att om SBP inte funderar kring handbromsens konstruktion såvida SBP-besiktaren är speciellt intresserad av just parkeringsbromsfrågor. Då går bilen kort och gott igenom. Inlägget du refererar till var postat 15 06 2005 - 22:20. Det är ju ett tag sedan.

Går man på svaret jag fick från Transportstyrelsen idag och för ungefär ett år sedan så är det inte tillåtet.

Kul, det är kanske bäst att inte fråga utan att bygg istället men planera för en möjlig ombyggnad till vanlig wire-broms.

Det skall bli intressant att följa handbromsplanen hela vägen till regplåtar.

Jag skall väl tillägga att när jag läste VVFS 2003:22 så vet jag säkert två bilar som inte borde klarat vare sig SFRO eller registreringsbesiktningen och jag kan lova att det är åtskilliga andra Sevenbilar kanske till och med alla borde underkänts på samma grunder i SFRO- och Regbesiktnings kontrollerna.

Vem bryr sig? Inte jag. Det kan vara samma sak med parkeringsbromsen man tittar inte på allt helt enkelt vilket är rätt naturligt egentligen.

Läs själv de sidorna som behandlar bromsar i VVFS 2003:22. Det är bara ett tjugo-tal så hittar ni vad det är.

Edited by cealm
Posted

Om man läser VVFS finns det inget som stöder Transportstyrelsens svar om att det är "wirekrav" på parkeringsbromsen.

Detta förelås bli tydligare i de nya reglerna... (också)...

/Gustaf

Posted

therealpinto: Det är vad jag kommer fram till också men Transportstyrelsens tjänsteman hade en klockren inställning till "vätskestyrd" parkeringsbroms förutom på specifika rallybilar. Ett Nej.

Sen som alltid, ibland kan en person få backning på något som andra fått ok på och alla har vi samma VVFS 2003:22 regler och tillägg att följa. Det är kanske det som kallas "livserfarenhet".

Vill man ha en "vätskestyrd" parkeringsbroms, bygg en sådan konstruktion men bygg samtidigt så det går att gå över till wire om det skulle stöta på patrull någonstans.

Posted

therealpinto: Det är vad jag kommer fram till också men Transportstyrelsens tjänsteman hade en klockren inställning till "vätskestyrd" parkeringsbroms förutom på specifika rallybilar. Ett Nej.

Sen som alltid, ibland kan en person få backning på något som andra fått ok på och alla har vi samma VVFS 2003:22 regler och tillägg att följa. Det är kanske det som kallas "livserfarenhet".

Vill man ha en "vätskestyrd" parkeringsbroms, bygg en sådan konstruktion men bygg samtidigt så det går att gå över till wire om det skulle stöta på patrull någonstans.

Ska väga ett VW ok först så får vi se :).. har en lätt och smutt handbromsspak från Swift, har även bakoken från swiften, men de är ganska gistna och tunga så jag får se om de är något att använda? tänkte på tex på att sätta några smutta wilwood ok bak :) finns ju de som väger dryga kilot

  • 3 weeks later...
Posted

ni som beställt från rallydesign... hur lååånga leveranstider har de egentligen??? har väntat 1 månad nu, och de har inte ens fått iväg paketet...

Posted

Det tog ett par veckor, mer beskrivet i en av mina byggtrådar.

Efter telsamtal så lossnade "proppen". Det var en sak som hade 3 veckors levtid på och istället för att RD skickade ett mejl och frågade om jag kunde tänka mig en annan dämpare så lades beställningen åt sidan "för att mogna". När jag sedan ringde och frågade varför inte paketet kom iväg då tog allt fart igen och jag fick ta beslut om annan dämpare och allt packades och skeppades iväg.

Mitt tips med erfarenhet av ett köp hos RD, ring och fråga så rullar nog kugghjulen igång igen.

Posted

Var något år sedan jag beställde från dem, men då fick jag bra bemötande när jag ringde och frågade några saker och prylarna levererades snabbt.

Posted

Har två gjorda beställningar och båda tog ca. 8 dagar (sen blev det ena lite försenat ytterligare pga dåliga speditörer i Sverige = Globex/JBL)

Posted

Jag har beställt 4 ggr där och det har tagit 2-4 dagar innan grejorna kommit. Med ett undantag då de hade slut på en detalj, då fick jag mail med förslag på annan del, eller vänta till den beställda kommer eller att de skulle skicka det de har och ta den saknade delen vid nästa beställning. Jag valde att vänta och delarna kom efter en vecka-10 dar. Jag tycker det är helt OK.

Christer J.

Posted

Ringde nyss... det är mina bromsok som strular, de sa att de var på G men att det skulle ta några veckor till... Gör väl inte jättemycket kanske, men hade vart bra att veta för 3 veckor sedan.

fick höra samma ursäkt jättemånga gånger... känndes ju lite bättre iallafall :). men nästa gång får de klämma iväg ett mail tycker jag :D

Posted

Jag beställde ok och skivor där. När jag ringde dagen efter kl 12 för att fråga på en detalj i beställningen, så var delarna redan skickade.

Delarna fanns på vårt lokala postkontor två dagar efter beställning,

men posten tog tre dagar på sej att skicka ut avin. :thumbsdown:

// Peter

Posted

Bestämde mig att börja med bakbromsarna så länge... köpte golf VI bakok, fina och lätta grejjer :). Men självklart så ingick ju inte fästbygeln, motång igen. Sedan så blir det problem med swiftens broms wirear och spak. Får fundera på om jag ska gå på 4 kolvs wilwood bak iallfall :)

  • 1 month later...
Posted (edited)

sådär nu trillade äntligen mina bromsar ner ... men efter att ha blivit runtslussad innom vården hela dan så har jag kl 9 idag blivit gipsad för min tumme som jag bröt fört en vecka sedan. tyckte det känndes lite onödigt då ja åkt lagg och klättrat i franska alper senaste veckan ... med bruten tumme :unsure:

hur som så hoppas jag att dessa borde klara att få stopp på en lätt 7a :racesmile:

post-3351-126816915217_thumb.jpg

Edited by jake
Posted

har fått på oken nu. och kommit fram till att det blir 280mm stora skivor fram. lite större än vad som är nödvändigt kanske men ingen katastrof.... Men den skivan som skulle kunna funka är en ford med bara 28mm offset (nä det var dåligt med skivor i den dimensionen). Detta betyder att jag måste ha en 14" fälg med ET-0 :banghead:

började att kika på fälgar, och det jag har hittat är inte imponerande. fälgindustin verkar vara en riktig fjollbranch, att man inte kan söka på diameter och ET mått och varför skriver de inte ut vikten??

nån som har en bra fälgåterförsäljare som inte är född dumhuvud :angry: ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...