Jonas Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 (edited) Hahahahah, gillar 0.52 in i filmen Frugan: Ahhhhh Du: Vi var uppe i 43 där... Edited March 14, 2013 by Jonas Quote
Krolleg Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 (edited) Kanske dags å göra en liten update ser jag. Till å börja med kan jag tala om att jag har hunnit kört bilen en sväng och testat bland annat intercomen jag köpte. Den fungerade väldigt bra faktiskt, visst är det endel brus från vinddraget runt hjälmen men man hör ändå tydligt vad den andra säger, och blir draget för mycket så trycker jag bara på en knapps så blir det tyst hos båda, vill sedan någon säga nått så trycker antingen jag på min knapp eller personen bredvid trycker på sin knapp, väntar 3 sek så kopplar båda upp mot varandra igen. Sånhär köpte jag, ca 550:- http://www.ebay.com/...=item3a69059cc6 Förarstolen som knäcktes på kullen har jag lagat, först slipade jag ur ganska mycket glasfiber runt sprickan, så jag fyllde dels upp det området med ny glasfiber och plast, sen passade jag på att plasta in 2st 4mm gängstavar så nu är stolen stadigare än någonsin. Passade även på att plasta igen det engelsmännen skurit ur för att stolen skulle passa min bil, eftersom jag moddade min bakvagn mot hur kitet egentligen skulle vara så behövs det inte längre. Eftersom engelsmännen även när de gjorde suffleten har misslyckats så fick jag göra om även här, sprätta upp och plocka ut ramen för nederldelen av dörrarna till suffleten och svetsa på 2 stag som sedan banden som håller fast dörrarna sitter i. Förut satt dessa band i tyget vilket gjorde att dörrarna blev väldigt fladdriga när man körde. Dom trycktes ut ca 5cm i framkant och det blev som 2 luft scoop som skopade in luft innanför sufletten. Nu när banden sitter fastskruvade i själva ramen och drar i ramen istället för tyget så sitter dörrarna mycket bättre. Men om det blir bra även när man kör ska testas snart. Ska även ta bild på hur det ser ut nu när det är färdigt. Har även hunnit fixa den biten som skall ligga som ett täcklock åvanför tanken mellan ramen och karossen. Eftersom jag har stöttor bak på störtbågen så kom jag fram till att en but aluminium eller liknande inte va speciellt bra utan jag måste ha nått som kan flexa så jag får in det mellan störtbågen vid montering. Först hade jag tänkt att bara ha tyg men kom fram till att något lite stadigare vore bra. Som av en händelse hade jag en bit plast i förrådet, det är resterna av ett sådant här skydd man lägger under kontorsstolen för det inte skall repa golvet när man åker fram å tillbaka. halva den biten har fått sätta livet till åt bänkunderlag för att inte skada kontorsmöbeln, den andra biten hade jag stående i förrådet å den blev perfekt för ändamålet. Locost å bra Sedan klädde jag allt med lite vinyl. Måste komma ihåg och ta ett kort på nya inredningen nu bara Edited May 4, 2013 by Krolleg Quote
DomiSeven Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 (edited) Tack för infon om headsetet Verkar det som att högtalarna sitter kvar där de ska? Det är självhäftande antar jag? Edited May 4, 2013 by DomiSeven Quote
Krolleg Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Högtalarna och micen sitter med kardborre, det följer med självhäftande plattor med kardborre om man behöver. Men min hjälminredning är ju i tyg så grejjerna va bara att trycka på plats då det är den taggiga delen på kardborren på högtalare å mic. I just min hjälm så va det inga problem att få högtalarna just vid örat. Fick dock testa hjälmen och flytta på dom några gånger innan dom hamnade helt rätt. Quote
Krolleg Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 (edited) Satte dit den lilla klädselbiten åvanför tanken idag, inte den bästa bilden men helt plötsligt såg bilen mycker mer välbygg ut. Före Efter Edited May 4, 2013 by Krolleg Quote
AD7 Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Kanske dags å göra en liten update ser jag. Till å börja med kan jag tala om att jag har hunnit kört bilen en sväng och testat bland annat intercomen jag köpte. Den fungerade väldigt bra faktiskt, visst är det endel brus från vinddraget runt hjälmen men man hör ändå tydligt vad den andra säger, och blir draget för mycket så trycker jag bara på en knapps så blir det tyst hos båda, vill sedan någon säga nått så trycker antingen jag på min knapp eller personen bredvid trycker på sin knapp, väntar 3 sek så kopplar båda upp mot varandra igen. Sånhär köpte jag, ca 550:- http://www.ebay.com/...=item3a69059cc6 Förarstolen som knäcktes på kullen har jag lagat, först slipade jag ur ganska mycket glasfiber runt sprickan, så jag fyllde dels upp det området med ny glasfiber och plast, sen passade jag på att plasta in 2st 4mm gängstavar så nu är stolen stadigare än någonsin. Passade även på att plasta igen det engelsmännen skurit ur för att stolen skulle passa min bil, eftersom jag moddade min bakvagn mot hur kitet egentligen skulle vara så behövs det inte längre. Eftersom engelsmännen även när de gjorde suffleten har misslyckats så fick jag göra om även här, sprätta upp och plocka ut ramen för nederldelen av dörrarna till suffleten och svetsa på 2 stag som sedan banden som håller fast dörrarna sitter i. Förut satt dessa band i tyget vilket gjorde att dörrarna blev väldigt fladdriga när man körde. Dom trycktes ut ca 5cm i framkant och det blev som 2 luft scoop som skopade in luft innanför sufletten. Nu när banden sitter fastskruvade i själva ramen och drar i ramen istället för tyget så sitter dörrarna mycket bättre. Men om det blir bra även när man kör ska testas snart. Ska även ta bild på hur det ser ut nu när det är färdigt. Har även hunnit fixa den biten som skall ligga som ett täcklock åvanför tanken mellan ramen och karossen. Eftersom jag har stöttor bak på störtbågen så kom jag fram till att en but aluminium eller liknande inte va speciellt bra utan jag måste ha nått som kan flexa så jag får in det mellan störtbågen vid montering. Först hade jag tänkt att bara ha tyg men kom fram till att något lite stadigare vore bra. Som av en händelse hade jag en bit plast i förrådet, det är resterna av ett sådant här skydd man lägger under kontorsstolen för det inte skall repa golvet när man åker fram å tillbaka. halva den biten har fått sätta livet till åt bänkunderlag för att inte skada kontorsmöbeln, den andra biten hade jag stående i förrådet å den blev perfekt för ändamålet. Locost å bra Sedan klädde jag allt med lite vinyl. Måste komma ihåg och ta ett kort på nya inredningen nu bara Hur har du micken till intercomen, klämmer man in den i hjälmen eller är den utanför? Hur är batteritiden? Quote
Krolleg Posted August 18, 2013 Author Posted August 18, 2013 Hur har du micken till intercomen, klämmer man in den i hjälmen eller är den utanför? Hur är batteritiden? Micen sitter på insidan, precis framför munnen. Micen sitter med ett litet kardborrefäste som jag satte innanför kudden som ligger emot kinden, sedan går det ett böj/formbart spröt fram till själva micen. Batteritiden är helt ok, har haft dom på nästan en hel dag utan att de tog slut. Men då ligger ja ju inte å sänder hela tiden utan när någon av oss inte vill prata så är det bara å trycka på en knapp så går dom i något slags väntläge. När sedan någon av oss vill prata trycker man bara på samma knapp så tar det 1sek så kopplar dom upp emot varandra igen. Det spelar ingen roll vem som trycker på knappen utan bara någon gör det så kopplar båda upp emot varandra. Quote
Krolleg Posted August 18, 2013 Author Posted August 18, 2013 (edited) Tänkte passa på att ladda upp lite nya bilder ja tagit, kom visst med en liten busfilm med Samt lite bilder på hur inredningen blev. . Edited August 18, 2013 by Krolleg Quote
Krolleg Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 (edited) Kanske dags för en liten uppdatering. Vinterns projekt är att montera i de stolar ja köpte under westcoast motorshow. Men då sittbrunnen på förarsidan är något smalare så fick förarstolen smalas av 3 cm. Detta gjordes dels genom att ta bort överdrivet utstick på utsidan stolen samt att såga ur en kil mitt i stolen för att sedan plast ihop den igen. Man kan se på den vänstra stolen är något smalare än den högra. Övriga projekt som skall fixas i vinter, eller iaf det som är kvar av den är att ja måste fixa dörrarna och sufletten nu med dom nya stolarna för det passar inte så bra nu eftersom dom breddar endel över axlarna. Sen funderar ja även på om de kanske ska bli lite värre bromsar, inte för de kanske behövs men det ser snyggare ut samt blir lättare för den som bryr sig om vikt Edited February 10, 2014 by Krolleg Quote
johanwez Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 snygg färgsättning på både bil och stolar:) funderar oxå på vit rött/orange Quote
AD7 Posted February 11, 2014 Posted February 11, 2014 Kanske dags å göra en liten update ser jag. Till å börja med kan jag tala om att jag har hunnit kört bilen en sväng och testat bland annat intercomen jag köpte. Den fungerade väldigt bra faktiskt, visst är det endel brus från vinddraget runt hjälmen men man hör ändå tydligt vad den andra säger, och blir draget för mycket så trycker jag bara på en knapps så blir det tyst hos båda, vill sedan någon säga nått så trycker antingen jag på min knapp eller personen bredvid trycker på sin knapp, väntar 3 sek så kopplar båda upp mot varandra igen. Sånhär köpte jag, ca 550:- http://www.ebay.com/...=item3a69059cc6 Finns det inte någon mindre mic så att den går att sätta inne i en integralhjälm? Intresserad av något liknande. Quote
mhafdell Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Vilket inspirerande bygge, grymt imponerad :) Men jag vill se fler bilder på bakvagnen om du har, har du använt sierrans hela infästning och hur hur du gjort bärarmarna? Quote
Krolleg Posted February 16, 2014 Author Posted February 16, 2014 Vilket inspirerande bygge, grymt imponerad Men jag vill se fler bilder på bakvagnen om du har, har du använt sierrans hela infästning och hur hur du gjort bärarmarna? Tjenare, tack vad roligt å höra :) kolla detta inlägg i tråden http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7900&view=findpost&p=89090 där syns de ganska bra hur bakvagnen är. Man kan säga att jag har använt hela sierrans bakvagn som den är förutom att jag tagit bort bussningarna på huvudramen och diffklumpen och gjort egna fästen utan bussningar i. Quote
mhafdell Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 (edited) men såg att din ram såg lite annorlunda ut bak men den är väl anpassad för att använda sierrans bakvagn? tänkte bygga på en mcsorley 442 men måste väl rita om ramen lite då antar jag. Eller vet du vart man kan få fatt i ritningar till ditt chassie, sökte men hittade inget- mvh Tjenare, tack vad roligt å höra :)/>/> kolla detta inlägg i tråden http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7900&view=findpost&p=89090 där syns de ganska bra hur bakvagnen är. Man kan säga att jag har använt hela sierrans bakvagn som den är förutom att jag tagit bort bussningarna på huvudramen och diffklumpen och gjort egna fästen utan bussningar i. Edited February 16, 2014 by mhafdell Quote
Krolleg Posted February 18, 2014 Author Posted February 18, 2014 Jo den är anpassad för sierran redan från grunden, både på gott och ont. Ja köpte ju den ramen färdig så ja fick lite välja de som fabriken tänkt. Men ja skulle nog råda dig till att bygga med dubbla A-armar eller De-dion axel istället. De du vinner är enklare och fler justeringsmöjligheter, samt du slipper bakvagnsdetaljer in i sittbrunnarna. Men rent körmässigt fungerar de riktigt bra. :) Quote
Tabac Posted February 19, 2014 Posted February 19, 2014 Jo den är anpassad för sierran redan från grunden, både på gott och ont. Ja köpte ju den ramen färdig så ja fick lite välja de som fabriken tänkt. Men ja skulle nog råda dig till att bygga med dubbla A-armar eller De-dion axel istället. De du vinner är enklare och fler justeringsmöjligheter, samt du slipper bakvagnsdetaljer in i sittbrunnarna. Men rent körmässigt fungerar de riktigt bra. :)/> Om man väljer ett Supercat-chassi så är man väl tvungen att använda Sierrans bakvagn, eller går det att göra på något annat sätt ?? Quote
Krolleg Posted February 19, 2014 Author Posted February 19, 2014 (edited) Om man väljer ett Supercat-chassi så är man väl tvungen att använda Sierrans bakvagn, eller går det att göra på något annat sätt ?? Helt rätt, supercat'en är byggd för att ta så mycket delar som möjligt från sierran, så kallad one donor car kit. Å vill man inte ha sierrans bakvagn finns de bättre chassien att köpa, både från tiger och andra tillverkare. Visst går det att bygga om, men ja hade nog valt ett annat chassie från början i så fall då det krävs ganska mycket ombyggnad. Edited February 19, 2014 by Krolleg Quote
Krolleg Posted February 23, 2014 Author Posted February 23, 2014 Sådärja då sitter iaf stolarna på plats, än så länge bara bultade i 1mm alugolv men förstärkningar på undersidan skall tillverkas. Sen måste jag lösa så bältena kommer längre ut eller hur man ska säga. Om jag sätter fast bältena i ordinarie bulthål så kommer justeringen för midjedelen hamna bakom hålet i stolen, å då går det inte att justera bältet så nått måste jag komma på. Quote
Pac Posted February 23, 2014 Posted February 23, 2014 (edited) Det där ser snyggt ut Kristoffer! :) Jag har inte sett dina brodyrarbeten och övriga "justeringar", hoppas det blir väder och timing så att du kan vara med på Tjolöholm. Det hade varit roligt att studera din bil lite närmare. Jag är speciellt imponerad av brodyrarbetet. :P Gjorde du brodyren med symaskinen eller för hand? Edited February 23, 2014 by Pac Quote
Krolleg Posted February 26, 2014 Author Posted February 26, 2014 Det där ser snyggt ut Kristoffer! Jag har inte sett dina brodyrarbeten och övriga "justeringar", hoppas det blir väder och timing så att du kan vara med på Tjolöholm. Det hade varit roligt att studera din bil lite närmare. Jag är speciellt imponerad av brodyrarbetet. Gjorde du brodyren med symaskinen eller för hand? Är bara vädret bra så är tjolöholm givet Brodyren gjorde jag för hand, tog sin lilla tid men de vare värt. Och till alla er som jagar vikt kommer lite lättviktsgodis hamna på bilen Quote
Tabac Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 (edited) Vad väger detta bromsok ?? Står det 1685 gr. på vågen ?? När man läser om bilars prestanda, så kan det ibland stå brommssträckan från 100 km/h till stillastående. Vore intressant att veta skillnaden i bromssträcka med de nya fyrkolvs-oken, jämfört med de gamla. Hur var de gamla bromsoken ?? Tvåkolvs-ok i Gjutjärn ?? Edited February 26, 2014 by Tabac Quote
Krolleg Posted February 27, 2014 Author Posted February 27, 2014 Japp de främre oken ligger på 1685g, har inte vägt de gammla men det är iaf enkolvs gjutjärn som jag vet väger en hel del. Tror egentligen inte bromssträckan påverkas något alls av de nya bromsarna, de bromsar som sitter på nu är ju sierrans orginal och dom är ju gjorda för en bil på 1400kg, så det är mer än tillräckligt för en bil med knappt halva vikten :) Mina nya bromsar handlar varken om vikt eller prestanda för mig, det är mer pricken över i'et på bilen för mig personligen :) Quote
Jörgen Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Räkna ut arean på dom gamla resp nya oken så vet du % :uellt hur du behöver justera bromsvågen efteråt,om dom nya har större area så blir det lättare att bromsa men längre pedalväg, se till bara att pedalen inte bottnar för tidigt :prop:/> Jörgen B Quote
Krolleg Posted March 4, 2014 Author Posted March 4, 2014 Lite mer grejer har anlänt hem och lite har kommit tillbaka på bilen. Ventilkåpan svettades lite olja vid oljepåfyllningen, har ju kortat av den lite då tog i huven från början och svetsen blev inte 100% tät. Men nu ska den nog vara tät och passade på att måla kåpan röd istället för vit. Har även fått hem min nya kylare, nu vore de illa om ja ska ha fortsatt värmeproblem på kullen, detta är Tigers racekylare, samma yttermått men närmare dubbla tjockleken, och alu istället för koppar. Quote
Krolleg Posted March 6, 2014 Author Posted March 6, 2014 Då har en liten rostfri plåt hittat sin plats över tändkablarna, bilden är inte den bästa direkt men plåten är blankpolerad. Quote
Krolleg Posted March 10, 2014 Author Posted March 10, 2014 Eftersom de indikeringslampor jag har knappt syns i dagsljus när jag är ute och kör bestämde jag mig för att byta ut den lilla orginallampan mot LED lampor istället, så jag bestälde 12v led lampor på eBay för ca 1,50:-/st jämnfört mot va de kostar här hemma i sverige med ca 50:-/paret. Det är en himmla skillnad innomhus Före Efter Quote
Krolleg Posted April 6, 2014 Author Posted April 6, 2014 Så då är nästan bilen klar för sommaren. bara att hissa ner den från pallbockarna å ställa på den så ska det ut å köras Ska fota lite bättre bilder på de nya stolarna å bältena men de kommer iaf 2st på de nya bromsarna. Bak, har ca 2mm till godo mellan vikterna på fälgen och handbromsmekanismen. Lagom Gammla till vänster å dom nya till höger, de blev att lite större iaf Quote
Tabac Posted April 6, 2014 Posted April 6, 2014 Ja det var snyggt. Men det måste väl ändå kännas en skillnad med de nya bromsoken jämfört med de gamla. Quote
Krolleg Posted June 6, 2015 Author Posted June 6, 2015 Dags för en liten update, det hände inte mycket med bilden förra sommaren då ja flyttade under våren och hade 3mil till garaget å bilen. Men nytt år nytt garage å nya möjligheter :) Har börjat tillverka halvdörrar. Började med att värma elinstallations rör med varmluftpistol för att böja dom till rätt form samt tejpade ihop allt till ett "skelett" Sedan täktes allt med maskeringstape för att fogskummet skulle få något att fästa på. Efter de va det dags att spruta fogskumm. å tyvärr har jag ingen bild på hur de såg ut just efter men när fogskummet härdat så tog jag av dörrarna och började såga/fila dom till rätt form. Nästa steg är att få på glasfiber Quote
Krolleg Posted July 20, 2015 Author Posted July 20, 2015 Dörrarna han inte mer än bli halvklara men nu får nya ägaren ta vid, Bilen hittat ett nytt hem å jag vet att den nya ägaren har varit här inne på forumet och spanat så han kommer säkert ge sig till känna så småningom :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.