Antas Posted January 10, 2012 Author Share Posted January 10, 2012 Minns denna period! Yngste sonen och hans kompis cyklade till skolan (1,5 km), det enda de klagade på var att växlarna gick så trögt! Själv gick jag till kontoret (Hertsön-gamla Posthuset, 2x6 km) varje dag, bilen (Pajero diesel) fick stå. Allt har sina fördelar, det var vindstilla och kristallklar himmel. Antas Tillbakadrömmare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 http://www.nfauto.co.uk/wiper_kit.htm Denna länk och katalog är rena guldgruvan! Bra nattlektyr. Antas Trött i morgon. svc har också denna torkarhistoria. http://www.s-v-c.co.uk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 10, 2012 Share Posted January 10, 2012 stigge: --- Nog var det bättre förr! --- Så fint formulerat. Jag tror det är något som består. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 10, 2012 Author Share Posted January 10, 2012 Shit, plåtslageriet som skulle rulla böjen på vindrutestolparna upptäckte att firman som har svetsat ihop dom har slarvat!!!!!!! Skarvarna är kallsvetsade dvs ej igenomsmälta med sprickor som följd. Aluminium måste svetsas med TIG-svets (OBS! Fyrkantvåg ej likspänning!)och argongas. Tyvärr har jag inget TIG-aggregat annars skulle jag ha gjort det själv. Nåja, en skammens rodnad tyckte jag mej se på firmans representant när jag framförde reklamationen enl konsumenttjänstlagen. I det militära heter det "GÖR OM GÖR RÄTT", detta gäller även här. Antas Reklamör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 (edited) Vindrutestolparna som var spruckna i svetsarna som jag nämnde i ett tidigare inlägg är åtgärdade. Företaget som hade svetsat felaktigt gjorde om svetsarna och skar (med plasma) dessutom ut nya stolpar ur ett helt stycke aluminium utan kostnad. Bra åtgärdat! Nu återstår att putsa och polera de nya delarna. Antas Hmmm.....lite besviken att jag inte behövde predika ur konsumenttjänstlagen. Är det ett misslyckande? Edited January 13, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Vindrutestolparna som var spruckna i svetsarna som jag nämnde i ett tidigare inlägg är åtgärdade. Företaget som hade svetsat felaktigt gjorde om svetsarna och skar (med plasma) dessutom ut nya stolpar ur ett helt stycke aluminium utan kostnad. Bra åtgärdat! Nu återstår att putsa och polera de nya delarna. Antas Hmmm.....lite besviken att jag inte behövde predika ur konsumenttjänstlagen. Är det ett misslyckande? Varför skar man inte ut bitarna direkt istället för att svetsa??? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 (edited) Det var mitt "fel". När jag började med stolparna fick jag inte tag på 5 mm alu i passande bitar för hela stolpar. Sökte överallt men ingen kunde uppbringa lämpligt mtrl. Inte ens företag som sysslade med alu kunde uppbringa dessa "godbitar". 3 mm gick bra att införskaffa , men det är för klent som ruthållare. Lösningen blev att använda band av 5 mm alu som jag hittade i mina egna gömmor (skrothögen enl. hustrun). Banden kapades och måste svetsas till vindrutestolpar. Som vanligt "kommer ögonblicket som en snigel och försvinner som en blixt" som en fotograf uttryckte det. "Ögonblicket" visade sej nu när den svetsare som skulle göra om det dåliga svetsjobbet, som hans kollega hade gjort, erbjöd sej att göra nya stolpar ur ett helt stycke alu, dessutom till LOCOST-pris. Det är kul att bygga bil, speciellt när misslyckanden blir höjdpunkter. Antas Klarsynt genom framtida rutor. Edited January 13, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 (edited) Se inlägg 555 ovan. Man upphör aldrig att förvånas! Jag har varit verksam i företagssfären i 30+ år och till 98% mött trevliga, duktiga och lyhörda företag/-are. Idag hade jag det mycket tveksamma nöjet att möta ett företag som tillhör de 2% mindre trevliga. Vid denna (555 ovan)åtgärd (reklamationen) överenskom (fredagen 13 jan) svetsaren och jag att jag skulle komma med fika till personalen för de nya stolparna. Denna morgon (måndagen 16 jan) levererade jag en hembakad större sockerkaka med glasyr till personalen. Döm om min förvåning när jag bemöttes arrogant, aggressivt och insinuerande av en man (ägaren av företaget?) på företaget! Han försökte bl.a. insinuera att det var mitt fel att svetsarna var felaktigt (ej genombrända) utförda!!! Han försökte skylla ifrån sej på flera punkter. De facto var det företaget som hade utfört det felaktiga arbetet, hans uppträdande finner jag vara ett exempellöst oproffesionellt agerande! Nej, detta företag kan jag inte rekommendera till andra. För närmare detaljer, kontakta mej. Kanske borde jag inte ha lämnat kakan. Enl mitt förmenande förelåg dock ett avtal och avtal ska hållas, "Pacta sunt servanda" därför lämnade jag ändå kakan till personalen. Tilläggas bör att damen på kontoret och personen som åtgärdade reklamationen agerade korrekt och helt utan anmärkning. Dagens agerande var en tydlig illustration av att "image byggs upp under år men raseras på sekunder". Antas På barrikaderna trots min pensionärstillvaro! Edited January 16, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 nog har ägaren jävlats med fel kille... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 (edited) Till 99,9% är jag snäll och timid och accepterar det mesta. Det är mänskligt att fela men inte acceptabelt att vara arrogant, hånfull och insinuera att kunden har fel. Jag kan medge att jag inte är lätt att tas med när jag möter situationer där människor blir nonchalant behandlade. Betänk hur enkelt situationen hade kunnat utvecklas om företagsledaren hade intagit en annan attityd. Reklamationer är mycket känsliga händelser, rätt behandlade har leverantören en trogen kund men hanterade på detta sätt riskerar de att förlora många kunder. En förlorad image är mycket svår, tar lång tid och är mycket dyr att reparera, tyvärr inser vissa företag/-ledare inte detta utan låter prestigen gå före. Antas 30+ år i företagens tjänst (ca 98% av företagen är proffsiga!). Edited January 20, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Antas: Hur går det med Snöslunge-filmen? Graf över nuvarande väderläge Luleå vs Assartorp. Som synes ligger Luleå under med en hel del grader. Nedflyttningshotad till annan division? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 (edited) Lugn Cealm, den kommer! Måste invänta Herrans benägna bistånd med ett respektingivande snöfall från hans himmel. Jag tycker din gröna kurva påminner om en hjärtsjuks EKG. Vad gäller den röda (min kurva) förefaller jag stendöd eller åtminstone bottenfryst. Antas Tillfälligt religiös. Edited January 20, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 (edited) Igår kväll kom jag hem efter 60 mil på E-4. Jag har genomfört skattejuridikseminarier i Ångermanland. I Sollefteå (min gamla hemstad) hade jag "förmånen" att få sitta i samma stol som drottning Silvia vid hennes besök i Sollefteå. Den celebra (avser drottningen - om någon undrar) gästens sittande var angivet på en skylt på stolan. Hmmm........undrar om de sätter dit en skylt att jag satt där i måndags? Haha...ser inte stolen ut som den McDonalds brukar erbjuda barn att sitta i på födelsedagskalas? Edited January 26, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 4, 2012 Author Share Posted February 4, 2012 Efter hustruns skarpa garageförbud har aktiviteterna sakta börjat rulla igång. Börjar med lågteknologiska åtgärder. Har "knådat" till ett handskfack av alu, huvudströmbrytaren är placerad inne i handskfacket. Luckan ska skruvas fast, låset är en magnet. Nästa steg är att fixa ruta, vindrutetorkare med spolare. Defroster hade jag tänkt vara 12v "rörfläkt" som "ramlar bort" efter besiktningarna. Antas Accelererar sakta upp till full byggfart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Behöver man ha defroster på en bil utan tak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 4, 2012 Author Share Posted February 4, 2012 Vad jag har erfarit så måste man det - fullständigt obegripligt! Cealm, du brukar ha koll på det mesta - kan du upplysa om denna regel och var den finns angiven. Antas Defrostare - helst avfrostad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 4, 2012 Share Posted February 4, 2012 Antas: Medan du skrev förra inlägget bläddrade jag i PDF-bibeln, sorry jag menar VVFS 2003:22 Så fort du har begreppet "vindruta" vilket du får om rutan är runt (12) 15cm hög. 32 Kap. Defroster och värmesystem Övergripande krav 1 § Bil, med undantag för chassi utan förarhytt, skall om den är försedd med vindruta ha defroster som kan hålla vind-rutan fri från imma och is. Personbil som är typgodkänd enligt direktiv 78/317/EEG (se 2 kap. 36 §) anses uppfylla detta krav. Läs även 31 kap och §26 och framåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 4, 2012 Author Share Posted February 4, 2012 Tack! Som vanligt ett initierat svar. Antas Imfri - på det ena eller andra sättet, oavsett om det behövs eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 5, 2012 Author Share Posted February 5, 2012 (edited) Cealm avser att avlägga ett besök i Konungarikets nordligaste Residensstad den 13 feb. Jag hämtar honom på Kallax, flygplatsen med Rikets längsta bana! Han skriver i ett mail till mej: "Det är väl inte plusgrader och heller inga regplåtar annars vore en Sevenhämtning trevlig….. Blir det skoter? Eller snöslunga?" Undrar vad som kan vara passande hämtningsfärdmedel? Tyvärr har jag inte något hundspann längre annars skulle nog det vara passande, under förutsättning att temperaturen (ute!) inte överskrider -25c förståss. Bifogar en bild så han kan vänja sej vid miljön vid vårt enkla käll. Snörika år har det varit ca 2m vid häcken nere till vänster. Detta år är ovanligt snöfattigt. Ser fram emot besöket. Antas Ska försöka att få vargarna att yla den 13 feb. Edited February 5, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 --- Ska försöka att få vargarna att yla den 13 feb. ---- Låter trevligt. Vi har en rejäl vargdebatt i Arboga-Köping-Kungsör området de senaste en eller två månaderna. DEt verkar finnas två läger, varg kvar eller varg permanent bort. Insändarsidorna innehåller dessa två varianter utom i fredags då en surnade till och ansåg att nu är debatten avslutad nu vill vi se något nytt i tidningnen. Jag kanske skall ta med en varg upp om du inte hittar någon lokal varg som kan yla. Vargarna passerar hemmavid lite då och då. Fast jag har aldrig sett någon själv. Vildsvin har vi dock, skulle det kunna vara en fullgod ersättning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 5, 2012 Author Share Posted February 5, 2012 Vildsvin kan duga om det blir bra fläskkotletter av dom. Varje gång jag har färdats med "järnhästen" i och/eller snabbt genom Rikets oländiga regioner söder om Dalälven har det funnits tankar om att dom där svinen (avser djuren) är hårda att köra på, aggressiva lär dom (avser svinen) också ska vara. Nä, behåll dom där nere men några elefanter skulle göra succe! Antas Temperaturen stiger, -23 c. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Antas: -- några elefanter --- Svåra att uppbringa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 5, 2012 Author Share Posted February 5, 2012 Harrods i London kan det - varför inte du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Å! Är Cealm borta från Arboga den 13 feb, jag hade hoppats att få se honom på restaurangen "Viggen" (??) den 15 feb. Jag har hört att han ibland äter lunch där.... // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 5, 2012 Author Share Posted February 5, 2012 (edited) Cealm - bara för att du ska vänja dej: http://marge.campus.luth.se/temp/ Just nu: -28,7 c dessutom blåser det!!!!! Dagens bottennotering: -34,6c Antas Njuter av den torra luften! Edited February 5, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Antas: Jag vrider på frysskåpet lite mer och hoppar in där ett tag. Just nu är det riktigt anständigt här, dock inte myggfritt. Jag "fixade" en för en stund sedan. Minus 6,7 C. Du har väl värme i transportfordonet och huset hoppas jag. Jag körde hela säsongen 2010 oktober till 2011 oktober utan värme i V70 bilen. 25 grader plus eller 25 grader minus det gick bra både och. Även om 25 plus var bättre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Panzer: --- Cealm borta från Arboga den 13 feb, jag hade hoppats att få se honom på restaurangen "Viggen" ---- Eller kanske restaurang Gyllene Balken där hade jag med stor sannolikhet varit 15 feb men så blev det inte nu. Du kanske kommer upp fler gånger till Arboga Panzer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Ännu bättre är att läsa även kapitel 41 i VVFS 2003:22: 46 § Täckt fordon med vindruta skall ha defroster. Tills vidare är defroster inte krav i öppen bil. Men det är mycket trevligt att ha värme även i dessa... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 6, 2012 Author Share Posted February 6, 2012 (edited) Ahh....då slipper man defroster! Hmm......om man har sufflett men inga dörrar dvs öppen åt sidorna. Hur är rättspraxis och/eller den legala definitionen, är fordonet att anse som "täckt" i detta fall? Antas Kör otäckt fordon (svenska språket ger flera betydelser av "otäckt"). Edited February 6, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Som täckt brukar man mena fordon som har fast tak. Men, jag rekommenderar defroster oavsett om man har tak eller inte, det är bra att ha. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 (edited) Jag litar inte helt på 41 kap vad avser defroster. Det kan gå åt vilket håll som helst hos SBP. Jag skulle montera en så enkel defroster som möjligt tex en liten 12V värmefläkt eller liknande bara för att slippa risken av SBP underkännande och tillhörande tid för ny besiktning när man vill köra istället med sina nya regplåtar. Egentligen är väl problemet rutans höjd, och det som kan vara knöligt är om det blir krav på vindrutetorkare. Är rutan under eller klart under "höjdgränsen" då är det inget att fundera på men ligger man i riskzonen med rutans höjd så vet man aldrig med SBP. Edited February 6, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Rutans höjd brukar vara som så att om man tittar igenom rutan=ruta tittar man ovanför rutan = vindavvisare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Varför litar du inte på kap 41? Det är det som gäller för amatörbyggt fordon, man kan ju inte gardera för att uttryckliga undantag inte ska gälla helt plötsligt. Tycker jag ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Säg så här istället. Kap 41 litar jag på men inte alltid SBP bedömningar. Regler är regler i hela landet men tillämpningen av dem är olika. Jag försöker komma på vem det var som hade just "rutproblem" som i sin tur ställde till det för sin regbes. Är vindrutan "hög" så man är på gränsen då är det lätt att trigga igång en grundligare (kanske till och med felaktig) översyn vid regbes. En irriterad SBP-are är inte bra alls även om man kan ha rätt själv. DEt ställer till helt enkelt. Jag har varit på två regbes och 5 SFRO 1 och två SFRO 2 och jag kan säga så här att regler är regler med reglerna tillämpas olika. Du har helt rätt therealpinto i det du säger om 41. kap men... som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Fast nu ska det ju inte handla om att bedöma om bilen har vindruta eller ej, det är ju om den är täckt eller öppen. Däremot kan det bli snack om vindruta eller vindavvisare när det gäller torkare och spolare. Det kanske är det du tänker på? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 (edited) Jo, det är allt snack som kan bli i besiktningshallen på en begränsad tid som kan ställa till för entusiastiska regbesiktare. Är det bil två man besiktar så är allt mycket enklare men blir inte ställd utan bil då. Söker man på forumet kring olika registreringar som i och för sig inte handlar om täckt eller otäckt bil så upptäcker man att VVFS 2003:22 ibland anses som ett mer skönlitterärt verk som inte direkt har påverkan på regbesiktning. Det är konstigt men sant och jag har själv varit med om detta fast det var till min fördel kan väl sägas. Ruta, effekt / vikt, E-märkning, (bullerprov inte att förglömma). Hur många bilar kör med exakt den konfiguration bilen har vid SFRO och regbes? Rätt vad det är slår det stopp någonstans i besiktningsprocedurerna oavsett om VVFS tillåter eller ej. Har man två bilar är det inget problem mer än möjligen en onödig kostnad. Det jag försöker förmedla är att köra på "säkra kort" vid regbes då är chansen större att komma igenom utan trassel. Det finns de med ruta (vindavvisare) på 10 cm och mindre som fått problem och tillhörande diskussion medan andra som haft 15 cm swischar igenom utan problem. Så kan det vara ibland. Men på det hela taget är det rätt ok med besiktningar, jag har själv inte haft problem med att komma igenom. Jag har möjligen blivit förvånad att jag kommit igenom på sånt som obenhörligen borde krävt återregbes (hastighetsmätare bil nr 2 och siktfält, jag chansade och klarade). Edited February 7, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Det är inte höjden på rutan/vindavvisaren som avgör utan om man tittar igenom eller ovanför den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Och så kommer Lilla Kalle som är 1.58 och besiktar.. Men är det isåfall inte enklare att skruva dit rutan efteråt då? Hur många byter inte hjul osv efter besiktningen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Jo du har så rätt Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 7, 2012 Author Share Posted February 7, 2012 Och så kommer Lilla Kalle som är 1.58 och besiktar.. Men är det isåfall inte enklare att skruva dit rutan efteråt då? Hur många byter inte hjul osv efter besiktningen.. Den tanken har korsat min hjärna många gånger! Självklart kommer det ABSOLUT inte att ske när jag besiktar min "rörhög"! Skrivet med korsade fingrar bakom ryggen och flackande blick. Antas Kreativ paragrafryttare som så småningom kommer att ha både ruta,torkare och (kanske) defroster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 7, 2012 Author Share Posted February 7, 2012 (edited) Första försöket att göra "bagagelucka" av vinylväv. Törs knappt visa bilden efter att ha sett Christer J´s mästerverk. I fordonets längdaxel kommer jag att på vinylen sy in 2-3 stavar av glasfiber för att undvika att "luckan" får nedhäng. "Luckan" ska knäppas fast med tryckknappar. Jo, jag vet - det är dammigt efter all slipning! Antas Lucköppnare/stängare Edited February 7, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Första försöket att göra "bagagelucka" av vinylväv. Törs knappt visa bilden efter att ha sett Christer J´s mästerverk. I fordonets längdaxel kommer jag att på vinylen sy in 2-3 stavar av glasfiber för att undvika att "luckan" får nedhäng. "Luckan" ska knäppas fast med tryckknappar. Jo, jag vet - det är dammigt efter all slipning! Antas Lucköppnare/stängare En sån där ska jag också sy. Eller kanske låta nån segelmakare sy. Berätta gärna mer om materialval och så vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Samma här.... är rätt less på att glo ner på min gamla 240-axel.... fast jag sätter nog en kapellmakare på jobbet. Känner inte att jag är redo för en symaskin riktigt ännu... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 7, 2012 Author Share Posted February 7, 2012 (edited) Citat:"Berätta gärna mer om materialval och så vidare" Väven är vanlig vävburen vinyl. Billig i inköp, finns på alla tygaffärer. Går lätt att sy med vanlig symaskin. Rätt kul att gå på dessa butiker och botanisera tillsammans med alla tanter! Vad gäller sömnaden anser jag mej inte besitta kunskaper inom detta gebit. Jag har efter div tjat och övertalningar fått hustrun att sy. Trots sin akademiska utbildning är hon djä...hantverksskicklig (var det en fördom månntro?). Hon har bl.a. sytt segel till vår tidigare H-båt - ett jättejobb! Till klädseln på stolarna (skinn) har vi en skosymaskin från 1919 som trampas "för hand". Jag återkommer med bilder när "bagageluckan" är färdig. Med "rätt hustru" är det en baggis att sy, tror inte att det behövs någon segelmakare (=locostinställning!). Antas Hustrufjäskare. Edited February 7, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Med "rätt hustru" är det en baggis att sy, tror inte att det behövs någon segelmakare (=locostinställning!). Antas Hustrufjäskare. Jag har redan rätt hustru, ska bara börja smöra lite extra. Kom just på att det ska göras ett ful-säte till eventuella passagerare, så det blir till att smöra och fjäska ordentligt. Ful-sätet är bara för besiktning, det är ändå ingen som vågar åka med mig. :image018: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Peter M: --- Ful-sätet är bara för besiktning, --- Troligen, jag säger troligen har inte läst VVFS-en om säten nu på morgonen men för bilar som redan är registrerade och då tar jag nyare bilar som har bälte installerat runt 60, mitten av 60-talet så väljer du själv, säte eller ej. Kraven är bara att bältet finns på plats. TEx en reggad Volvo 740 för lite rolig bankörning. Lätta bilen på allt utom förarstol och kör skulle du sedan mitt i allt detta behöva kontrollbesiktiga är det bara att åka till SBP men har du även lättat bort bältena för de tomma platserna då är det ombesiktning med bälte obenhörligen. Som sagt har inte kollat om samma gäller för regbes än. i så fall kan det räcka med bälten på passagerarsidan och bilen blir ändå godkänd för "två". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 (edited) Peter M: Nu har jag läst de olika kapitel i VVFS 2003:22. Jag kan inte se ett "skall krav" i vare sig "vanliga kapitlen" eller i 41 kap. Såvitt jag kan se så pratar men endast om hållfasthet vad avser säten om säten är monterade. Men som vi resonerat om tidigare (deforster,ruta,torkare mm) är det säkert mycket enklare att ha ett "fulsäte" med sig till regbes för att slippa onödiga diskussioner även om det verkar så att man får rätt att bilen blir inrättad för 1 passagerare om bara bältet är monterat. Ett installerat "fulsäte" måste dock uppfylla alla krav vad avser fastsättning. Att jag vet detta om säten för t.ex. Volvo 740 (se inlägget ovan) är av den enkla anledningen att jag tänkte köra en Volvo 745 helt strippad på säten instrumentbräda, fläkt (defroster fy på mig) under klubben Kolsva MS flagg. Det blev inte så det blev skrotning istället. Allt detta finns beskrivet i någon av mina trådar. Tanken var att få Volvo 740 att väga runt 1000 kg helst inte mer. (Lättning alltså = high tech. Svårt att tro på kanske) Edited February 8, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Härligt att vi äntligen fått en tråd om sömnad, borde inte detta ämne egentligen förlänas en egen kategori? Strax under "motor & växellåda" kanske? Du har inte funderat på att virka ett överdrag i stället, då kan man ju samtidigt integrera personliga mönster på ett elegant sätt? Nog raljerat, jag tycker ditt första försök ser bra ut. Jag gjorde själv mitt första försök i tapetserargenren när jag gjorde den stol jag hittills inte skaffat någon ersättare till. Kunde naturligtvis ha blivit bättre, men börjar man från noll så får man vara glad för alla likheter med resultatet man hade i huvudet när man började. Jag tänker själv också göra ett överdrag i svart vinyl till skuffen så småningom, blir det bra kanske det även blir ett kapell till sittbrunnen. Jag hade medelmåttiga betyg i syslöjden men har turen att vara gift med en utbildad mönsterkonstruktör (konstruktris?). Med lite förhandlingar om ökad diskkvot kan jag säkert påräkna viss hjälp, dvs att hon gör det praktiska medan jag liksom anvarar för ideologin. Tyvärr sålde hon sin industrisymaskin förra året, men det kanske funkar med en vanlig hushållsmodell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Cealm: Du glömmer att jag bygger en tävlingsbil. I Roadsport måste det finnas ett passagerarsäte. Har sett många Sjuor som använder kardborrband som fastsättning, utan att få några anmärkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 8, 2012 Share Posted February 8, 2012 Peter M: -- bygger en tävlingsbil --- Ok, inte gatreggad då är var det en helt annan sak med andra reglementen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.