Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min växelspak är tvådelad med ett gummi på mitten som jag antar är till för att fjädra lite samt ta bort lite tryck om man håller handen på spaken när man kör.

Jag vill korta ner paken och tänker att det kunde bli lagom om man delar den och sätter knoppen där gummit sitter nu.

Är det nån som vet hur det ser ut där i skarven? Känns dumt att ha sönder spaken bara för att få reda på det.

Jag provade att vrida av den med handkraft men det orkade i alla fall inte jag (elektrikernypor men inte så kraftiga armar :P).

Är det kanske lättare att byta ut spaken helt?

normal__MG_1313_border.jpg

Posted

Där sitter en låsring eller stift vill jag minnas sedan dras rakt ur. Men du skriver att du har handen på spaken när du kör?

Det ska man absolut inte ha. du sliter onödigt på lådan då. rör du den lite så åker växelväljaren emot synkroniseringshylsan. i många handböcker till bilar står just att man inte ska hålla i spaken vid körning

Posted

Ok, jag ska ta loss den och titta närmare hur det ser ut under.

Nej jag skrev att jag antog att det var därför gummit var där för att just minska trycket på spaken om man nu skulle hålla handen på den när man kör.. :)

Posted

Klart man måste ha en hand på växelspaken :blink: man vetju inte nom man måste växla helt plötsligt ;)

Posted

Jag brukar bara kapa spaken under gummibussningen och svetsa ihop igen, antingen med en bit spak kapad ovanför bussningen eller med lämpligt annat material. Det gör mycket för känslan att bli av med gummit (i spaken).

/Gustaf

Posted

Hej!

Jag har gjort exakt det du funderar på, dvs plockat bort övre delen och gängat den del som gömmer sig inne i gummit. Jag har för mig att det blev M10 och sedan samma invändigt i en V50-knopp. Passade som handsken!

Minns inte hur jag fick isär eländet, men jag misstänker att jag klöv den yttre metallröret (runt gummit) med vinkelslipen.

Riktiga rejs-proffs har långa spakar som sitter nära ratten har jag sett, men så bråttom har inte jag. ;-)

/Bengt

Posted

Min kapades av, men sen länkade jag den vidare till ett f.d. styrstag med hjälp av en specialare, se bild.

post-19-1247812591_thumb.jpg

Posted

ett ytteligare tips är att shimsa upp fästet till själva växelspaken (plåten med tre hål i). Sen knacka ner spaken lite i själva kulan. Så att den blir längre under kulan och kortare ovenför. På så vis får du kortare slag, en "luffar quickshift" :)

Tänk bara på att utväxlingen blir annorlunda och det kan bli lite trögt att växla, speciellt med en kortad spak.

Posted

Tack för svaren :)

Jag tror jag provar BeLo's variant till att börja med, det kändes som en lagom höjd att ha kulan på.

Skiter det sig tar jag Pinto's variant.

Luffar-quickshift har jag redan fixat ;)

Svantes förlängare såg hyffsat enkel ut, det kanske kan vara nåt i framtiden men i nuläget känns det som att spaken skulle komma för nära handbromsen om man skulle flytta den bakåt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...